Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hochficht/Smrčina: nejlepší šumavské lyžování

aktualizováno 
Ani Velký Javor, ani Špičák či Zadov. Nejlepší sjezdové lyžování na Šumavě/v Böhmerwaldu si užijete v areálu Hochficht hned za hranicí s Rakouskem. Svými parametry se toto středisko může měřit s menšími alpskými centry, navíc z jižních Čech je to sem kousek. A s Českem ho možná brzy spojí i lanovka.

Rakousko, Hochficht | foto: www.oberoesterreich.at

Prakticky stoprocentně zalesněný hraniční hřeben Šumavy/Böhmerwaldu spadá k jihu strmými svahy a krajina je to pěkně zapadlá. Přesto právě tady, v severovýchodním cípu Rakouska vetknutém do ostrého úhlu hranic s Českem a Německem, vzniklo lyžařské středisko, které patří mezi to nejlepší, co je v horách obklopujících českou kotlinu k mání.

A protože sněhové podmínky se v posledních dnech zlepšily, Hochficht najel na plný provoz od 25. prosince.

Rakusko, Hochficht. Orientační systém na vrcholu Zwieselbergu

Orientační systém na vrcholu Zwieselbergu

Do hlubokých šumavských údolí

Sjíždění sjezdovek na Hochfichtu vám nejspíš dá intenzivní pocit pobytu v odlehlé, minimálně narušené přírodě. Všech jedenáct sjezdovek má podobu širokých průseků ve zdánlivě nekonečných lesích a jedinými známkami technické civilizace široko daleko jsou lanovky a vleky, případně pár horských restaurací.

Sjezdovky se vinou po svazích třech kopců, z čehož dva leží přímo na česko-rakouské hranici. Nejvýše se vyvezete těsně pod vrchol Smrčiny/Hochfichtu (1 338 m), který dal celému areálu jméno.

Rakousko, Hochficht. Dolní stanice lanovky na Zwieselberg

Dolní stanice lanovky na Zwieselberg

Rakousko, Hochficht

Hochficht

O kus dál vede vlek na Hraničník/ Reischlberg (1 283 m) a trojici doplňuje poněkud do rakouského vnitrozemí vysunutý Zwieselberg (1 163 m), přístupný z východní i západní strany. Jde o jakousi lyžařskou houpačku, protože Zwieselberg odděluje od pohraniční části areálu hluboké údolí, v němž je umístěno několik menších vleků a také restaurace.

Rakusko, Hochficht. Západní svah Zwieselbergu má podobu široké dálnice

Západní svah Zwieselbergu má podobu široké dálnice

Převýšení jako ve Špindlu

Hlavní sjezdovka lyžařského areálu má číslo 1 a říká se jí FIS-Strecke. Vede z vrcholu Smrčiny v délce dvou kilometrů a její převýšení (404 metrů) je jen nepatrně menší než mají např. nejlepší sjezdovky ve Svatém Petru ve Špindlerově Mlýně.

Pokud to rádi trochu pustíte, tak si výborně zalyžujete i na pistě, která míří z vrcholu Zwieselbergu k východu. Té se říká Zwieselbergabfahrt (7a), má rovněž FIS homologaci a díky strmému sklonu se považuje za nejobtížnější trať celého areálu. Když byste si na takový 'buben' netroufli, můžete svah objet po poněkud mírnější trati č. 7 (Zwieselberg Family).

Rakusko, Hochficht. Horská restaurace na Zwieselbergu

Horská restaurace na Zwieselbergu v duchu horského minimalismu

Rakusko, Hochficht. Schwarzenberg am Böhmerwald je nejbližší vesnicí od lyžařského areálu

Schwarzenberg am Böhmerwald je nejbližší vesnicí od lyžařského areálu

Bude lanovka z Čech?

Vypravíte-li se na Hochficht z české strany hranice, bude to zatím delší štrapáce – hraniční masiv musíte objet autem po úzkých a v zimě ne zcela bezpečných silnicích. Již několik let se proto na různých úrovních diskutuje o tom, zda by bylo možné rozšířit areál Hochficht i na českou stranu šumavského hřebene.

Tyto debaty dostaly novou dimenzi na podzim roku 2009, kdy Správa Národního parku Šumava poprvé připustila, že by za určitých podmínek souhlasila s výstavbou lanovky na severním (českém) svahu Smrčiny, který je součástí národního parku. Tím by se dramaticky zlepšila dostupnost lyžařského areálu z Čech, neboť by odpadla nutnost zdlouhavého objíždění.

V současné době je na stole varianta výstavby 2,5 kilometru dlouhé "přibližovací" lanovky z Nové Pece na hraniční vrchol Smrčiny/Hochfichtu. Přibližovací proto, že by pod ní nevedla žádná sjezdovka – lanovka by měla pouze dopravní funkci. Více o plánech na rozšíření areálu se dočtete v článku "Lanovku z Čech na Hochficht Rakušané vítají. Ekologové jsou ale proti."

Skiareál Hochficht

Celková délka sjezdovek: 20 km, nejvíce je červených (středně obtížných) tratí
Počet lanovek/vleků: 3/8
Umělé zasněžování: 80 % sjezdovek
Nadmořská výška: 930 až 1 330 m
Denní permanentka dospělí/děti: 31/19 €
Web střediska: www.hochficht.at

Jak se tam dostat

K návštěvě Hochfichtu zatím potřebujete nutně auto. Z Čech je to nejblíže přes bývalý hraniční přechod Zadní Zvonková/Schöneben, silnice je ale velmi úzká a v zimě tu bývají problémy se sjízdností.

Vzdálenost z Nové Pece na horním konci Lipna je asi 35 km. Lepší silnice sem pod Hochficht ze severozápadu přes Německo; z české pohraniční obce Strážný (na trase Strakonice–Passau) najedete do Schwarzenbergu 40 km.

Parkování

Největší parkoviště jsou na úpatí Zwieselbergu asi 2 kilometry východně od obce Schwarzenberg am Böhmerwald. O něco menší parkovací plocha je k dispozici i v srdci areálu Hochfichtzentrum u dolní stanice lanovky na Smrčinu; sem jezdí i skibus z rakouského Aigenu.


Zobrazit místo Hochficht na větší mapě

Autoři:




Nejčtenější

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Zdevastovaná zastávka Medzilaborce-město
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Další z rubriky

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Alta Badia
Pravé lyžování po italsku: od chaty k chatě za knedlíky a vínem

Lyžařské středisko v samém srdci Jižního Tyrolska nabízí ve výškách od 1 300 do 2 500 metrů zhruba 130 kilometrů sjezdových tratí. Byť jsou skvěle upravené a...  celý článek

Otestovali jsme lyžařské středisko Kohútka v Beskydech.
Zimní inspekce: Prověřili jsme lyžování na Kohútce v Beskydech

Kdysi tu trénovala naše bronzová medailistka z olympiády v Sarajevu Olga Charvátová, dnes si středisko vychvalují i současní lyžaři. Výkladní skříní krásného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.