Aby barevné podání odpovídalo, musí se digitálnímu fotoaparátu přikázat, že červenou od žárovky má považovat za bílou.
Příkaz provedeme volbou Vyvážení bílé. Pro běžné focení funguje správně automatické nastavení (AWB). Problém vzniká za situace, kdy se míchá více druhů světla. Pak je vhodné zadat převládající druh světla podle ikonky v nastavení digitálu, což má výhodu stálosti barev při více záběrech.
Profesionál také může barevnou teplotu změřit a provést číselné nastavení, nebo použije takzvanou šedou tabulku. Ta svou barevnou neutrálností zaručí správnou korekci barev prostředí.
Změny barevnosti scény při různých volbách (žárovka, zářivka, slunečno, zataženo) vidíme u kompaktů na displeji, přesněji ovšem na monitoru v programu pro úpravu fotografií.
Ideální je, aby byl záběr pořízený ve formátu RAW, nikoliv JPEG.
Fotokurz vede Pavel ScheuflerPavel Scheufler je český publicista a historik fotografie. Zabývá se převážně fotografií na území Rakouska-Uherska do roku 1918. Od roku 1990 přednáší historii fotografie na katedře fotografie FAMU |
S nastavením bílé se dá experimentovat a posun barevnosti může být součástí výtvarného záměru. Je také možné k tomu využít uživatelské nastavení bílé podle návodu, přičemž před objektiv dáme bílou plochu, aby byla celá v záběru. Při tomto nastavení by měly být veškeré kompenzace typu kontrast či sytost na nule.
Vybrané nastavení bílé si přístroj pamatuje i po vypnutí! Je užitečné pochopit logiku nastavení bílé, abychom se vyvarovali neopravitelných chyb.