Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dva cyklisté, dva názory. Jeden jezdí s helmou, druhý zásadně bez ní

aktualizováno  11:38
Používání helem je z velké části ovlivněno mediální masáží a jde také o výnosný obchod se strachem. Tvrdí to zkušený cyklista Vít Štěpánek, který jezdí na kole bez helmy. S tím nesouhlasí aktivní cyklista a šéfeditor iDNES.cz Petr Pravda, který namítá, že jezdit dnes bez helmy je hazard. Oba odpovídali čtenářům v on-line duelu od 11 hodin.

S helmou nebo bez? | foto: iDNES.cz

On-line duel

Ve středu 30. 4. od 11 hodin proběhl on-line duel mezi Vítem Štěpánkem a Petrem Pravdou na téma používání helem na kole. NA DOTAZY ČTENÁŘŮ ODPOVÍDALI ZDE.

* Dočasně jsme uzavřeli diskuzi pod článkem, aby to čtenáře nemátlo a nepokládali otázky do diskuze. Po skončení on-line opět diskuzi zapneme. Děkujeme za pochopení.

1.Vít Štěpánek: Na kole jezdím bez helmy

Je používání přileb při cyklistice, lyžování a dalších sportech opravdu tak zásadní, jak se zdá, nebo jde z velké části jen o výnosný obchod se strachem a cílené matení spotřebitelů? V extrémních, velmi nepravděpodobných situacích může přilba na lyžích či na kole skutečně zabránit těžkému poranění nebo dokonce smrti. Ale v drtivé většině se těmto stavům dá předejít správným chováním a odhadem. A navíc: podobný stav ohrožení může nastat i v běžných "civilních" situacích, kdy nás nikdo ani žádný předpis k používání ochranných pomůcek jako jsou přilby nenutí.

Porovnání statistik ukazuje, že v běžném životě jsme opakovaně vystavováni situacím, které přinášejí mnohem větší pravděpodobnost fatální nehody, než je pohyb na sjezdovce či na bicyklu, a přitom se nad tím nikdo nepozastavuje: při přecházení frekventované ulice, při jízdě autem, při banální chůzi podél silnice.

A pak je tu aktivní bezpečnost. Možná, že pro svoji ochranu uděláte víc, když se budete na bicyklu či na sjezdovce správně chovat, a tím předejdete kolizním situacím, než když si prostě nasadíte přilbu a budete si myslet, že teď se vám nemůže nic stát. Ruku na srdce, opravdu jste nikdy mimoděk nezastavili uprostřed sjezdovky, třeba pod výraznou terénní vyvýšeninou? Nebo jste nikdy nejeli na kole za šera bez světla? Nespouštěli jste se "šusem" po úzké sjezdovce lemované vzrostlými stromy?

Až zase v médiích po stopadesáté uslyšíte "bez přilby ani ránu", zkuste se zamyslet a situaci realisticky vyhodnotit. Nenechte se zmást mediální masáží, s ničím se neobchoduje tak snadno jako s lidským strachem. Opravdu ji nutně potřebujete? Tu předraženou, neforemnou, obtěžující skořápku na hlavu? Není lepší aspoň občas použít to, co přilba má alespoň teoreticky chránit, totiž vlastní mozek?

2.Petr Pravda: Na kole jezdím zásadně s helmou

Používání helem zejména na kolech a na lyžích dnes nemá alternativu. Argument, že dříve jsme také jezdili bez helem a úrazů nebylo víc, neobstojí. Doba je prostě jiná a helmy si žádá. Rychlosti se zvyšují, ale hlavně, vůbec nezáleží jen na nás, zda se nám nic nestane. To je ten hlavní problém.

Můžeme jezdit jak na lyžích, tak na kole sebevíc opatrně, konzervativně, hlídat si všechny strany a přesto se nemusíme uchránit pádu a ošklivých následků. Smutný příklad Michaela Schumachera je snad dostatečně odstrašující a měl by přesvědčit každého, kdo si helmu ještě nepořídil.

Například na kole i při opatrné jízdě mohou nastat situace, které neovlivníme. Ve sjezdu v lese může do cesty skočit srnka nebo divočák. Na silnici třeba kočka nebo pes. Mně osobně se stalo, že cyklista přede mnou na lesní cestě zadním kolem odhodil klacek, který mi vlétl do drátů předního kola. Následoval pád, naštěstí bez následků. Nelze vyloučit ani nečekanou závadu materiálu.

Na lyžích pak i při sebeopatrnější jízdě není možné ovlivnit jízdu ostatních. Snad každý, kdo lyžuje, má ve svém okolí někoho, kdo už se srazil s jiným lyžařem a odnesl to přinejmenším modřinou.

Proto zdůrazňuji: helma je nutnost nejen pro děti, ale i pro dospělé. Jsou to zajisté peníze navíc, ale ve srovnání s celkovou cenou za lyžařskou výbavu nebo kolo a cyklooblečení, jsou to náklady zanedbatelné.

Autoři: , pro iDNES.cz




Nejčtenější

Na většině popsané trasy vás budou očekávat dobře udržované stopy.
Do stop nad Teplicemi a Ústím nad Labem. Takové výhledy byste nečekali

Plochý hřeben Krušných hor nabízí za dobrých sněhových podmínek výtečné podmínky pro běžecké lyžování. Naše cesta vedla do stop nad Teplicemi a Ústím nad Labem...  celý článek

Vyzkoušeli jsme lyžařské centrum Karakol v Kyrgyzstánu.
Exotika na lyžích. Cesta za parádním prašanem v hornatém Kyrgyzstánu

Věřte nebo ne, v Kyrgyzstánu obsluhují lyžaře desítky vleků a lanovek. Nejvýznamnější kyrgyzský lyžařský resort, který snese „měkká“ evropská měřítka kladená...  celý článek

Pražské letiště má 17 nových automatických bran, které mají zajisti rychlejší a...
Pražské letiště spustilo automatické brány, urychlí kontroly cestujících

Letiště Václava Havla spustilo provoz sedmnácti nových automatických bran, jež mají zajistit rychlejší a bezpečnější kontroly. Procházet jimi budou cestující,...  celý článek

Košice a Vysoké Tatry
Podvod, nebo originální záběr? Fotka Tater a Košic rozdělila Slovensko

Východoslovenské město Košice je od Tater vzdálené vzdušnou čarou zhruba 80 kilometrů, ale fotograf Julius Szabo dokázal pořídit snímek, na kterém to vypadá,...  celý článek

Skadarské jezero v Černé Hoře
Perla Balkánu v ohrožení. Na Skadarském jezeře vyroste luxusní resort

Skadarské jezero na hranicích Černé Hory a Albánie je v ohrožení. Černohorská vláda zde posvětila výstavbu luxusního rezortu. Zájem developerů ohrožuje životní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.