Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Francouzská chlouba, rychlovlak TGV, slaví narozeniny

  19:03aktualizováno  19:03
Rychlovlak TGV již patří k Francii takřka stejně neodmyslitelně jako proslavené sýry a víno. Možná proto si francouzská média v období zahlceném krizí po atentátech na USA zatím vůbec nevšimla, že tato chlouba francouzských drah slaví dvacáté narozeniny. V sobotu tomu bude 20 let, co tehdejší prezident François Mitterrand slavnostně inauguroval první TGV, který začal sloužit cestujícím na trati Paříž - Lyon. Od té doby zrychlil dopravu mezi řadou francouzských měst; jízdné je však o něco dražší než v běžném vlaku.

Speciální tratě TGV v současnosti dosahují délky 1500 kilometrů, ale rychlovlak jezdí i po "normálních" kolejích, kde je obvykle rychlejší než ostatní vlaky. TGV (Train a Grande Vitesse - vlak s vysokou rychlostí) s typickým žraločím "nosem" jezdí rychlostí hodně přesahující 200 kilometrů v hodině. Například z centra Paříže do centra Lyonu trvá cesta TGV dvě hodiny, autem bezmála pět hodin. Do Lyonu, ale
i do Nantes či do Rennes, je rychlejší vyrazit TGV než letadlem, to kvůli vzdálenosti letišť od centra města.

Jestliže nadcházející narozeniny zatím nepředznamenává mediální humbuk, letos v červnu se mohlo zdát, že Francouze nic jiného než TGV nezajímá. S velkou slávou totiž byla 7. června otevřena nová linka, která zkrátila 892 kilometrů cesty mezi
Paříží a středozemním přístavem Marseille na pouhé tři hodiny. Několik dní před otevřením nového úseku TGV navíc zkušební jednotka rychlovlaku vytvořil rychlostní rekord na dlouhé trati. Z Calais dorazil vlak do 1067,2 kilometru vzdáleného Marseille za tři a půl hodiny, když jel průměrnou rychlostí 317,46 kilometrů v
hodině.

Souprava dosáhla světového rekordu i v překonání letmých tisíc kilometrů, a to za tři hodiny devět minut. "Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí drah. Absolutního rychlostního rekordu na kolejích ovšem dosáhla zkušební jednotka TGV už před jedenácti lety. Speciálně upravený vlak, který měl například větší průměr kol či pancéřovaná přední skla, v květnu 1990 jel rychlostí 515,3 kilometru v hodině.

TGV ale není jen synonymem pro rekordy. Je hlavně velmi komfortním způsobem dopravy, který směle konkuruje cestování letadlem. A pro řadu lidí může být nejen levnější než letadlo, ale i pohodlnější - odpadá nepříjemné stoupání a klesání stroje, souprava se na rozdíl od klasických vlaků jakoby vznáší, není cítit žádné bušení kolejí. S každým novým úsekem TGV se očekává úbytek cestujících letadly.

Budování linek TGV, které spojují francouzská města i se zahraničím, bude pokračovat i v dalších letech. Do roku 2010 má začít sloužit dalších 450 kilometrů vysokorychlostních tratí, a to na východ do Štrasburku a na jih ke španělským hranicím.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.