Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Francii s Itálií přiblíží obří tunel pod Alpami

  10:00aktualizováno  10:00
V italském Turíně sedne pasažér na vlak - a za pouhých šest hodin vystoupí na londýnském nádraží. Lákavá představa superrychlého spojení Itálie se severní Evropou dostala včera pevné kontury. Francouzští a italští představitelé se na vrcholné schůzce dohodli na vybudování klíčové vysokorychlostní trati mezi Turínem a Lyonem. Technickým divem bude především 52 kilometrů dlouhý tunel pod alpským masivem mezi francouzským St. Jean de Maurienne a italským Bussolenem. Projíždět jím bude padesát vysokorychlostních vlaků denně. Cestu z Turína do Lyonu zkrátí z dosavadních čtyř hodin na pouhou hodinu a půl. Projekt, zvažovaný už dlouhé roky, by zčásti mohl ulehčit přetížené automobilové dopravě v oblasti Alp.

Dva tisíce demonstrujících aktivistů však včera v Turíně zdůrazňované ekologické záruky neuklidnily. Protestující se střetli s policií před královským palácem, kde jednal italský premiér Giuliano Amato s francouzským protějškem Lionelem Jospinem a prezidentem Jacquesem Chirakem. Proti plánům se vyjádřili i starostové obcí v oblasti Valle de Susa. Francouzští představitelé, kteří od počátku měli o projekt větší zájem, však argumentovali ekologickou šetrností vlakové trati.

Vylepšení dopravního spojení je však především v zájmu Itálie: přes alpské tunely směřuje do Evropy polovina všeho obchodu. Projekt nebude levný. Dosavadní odhady hovoří o částce jedenácti miliard eur. Podílet by se na ní měl společně státní i soukromý sektor. Není dosud jisté, zda bude tunel dvojitý, jak si přeje Itálie, či jednocestný, jak navrhuje Francie.

Stavbaře nečeká jednoduchá práce. Tunel je sice jen o něco delší než spojení pod kanálem La Manche, podmínky jsou však neskonale složitější. V krátké době by měli odborníci zahájit podrobný geologický průzkum terénu, dokončit ekologické studie a technické testy, aby veškeré přípravy skončily ke konci roku 2006. Stavba naváže na plánovaný úsek trati pro TGV Paříž - Marseille - Montpellier. Křížit bude vysokorychlostní trasu Paříž - Štrasburk - Barcelona.

Po dokončení trati v roce 2015 se otevře cesta k přepravě 40 milionů tun zboží ročně. To sleduje s velkým ulehčením také sousední Švýcarsko, které odbouralo obchodní překážky s Evropskou unií a nyní se obává přemíry těžké kamionové přepravy přes své území. Spolu s vysokorychlostní tratí vyřešila včerejší schůzka také odkládaný problém uzavřeného tunelu pod Mont Blankem. Ten byl mimo provoz od března 1999 poté, co tam při tragickém požáru zahynulo 39 lidí. Otevřen bude v září, uvedl včera italský ministr dopravy Nerio Nesi.

Autor:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Další z rubriky

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.