náhledy
Nepřipravenému turistovi to dokáže vyrazit dech. Výzdoba některých stanic moskevského metra je doslova pohádková. Nejznámější a nejfotografovanější stanicí v celé síti 12 linek podzemní dráhy 12milionového města je Majakovskaja, pojmenovaná po ruském básníkovi Majakovském. Výzdoba ve stylu art deco dostala cenu na mezinárodní výstavě v New Yorku v roce 1938. Na stropech je 25 mozaik věnovaných socialistickému životu, na podlaze několik druhů mramoru a žuly. Otevřena byla jako jedna z prvních stanic v září 1938.
Autor: Profimedia.cz
Také barokní výzdoba, historické mozaiky a stropní světla stanice Komsomolskaja jsou častým cílem fotoaparátů žasnoucích turistů. Je to jedna z nejhonosněji vyzdobených zastávek, chodí se tu po žulové podlaze a stěny jsou obloženy růžovým mramorem.
Autor: Profimedia.cz
Další typickou ukázkou ruské stalinistické architektury je stanice Novoslobodskaja s 32 nasvícenými mozaikami. Tématem děl lotyšských umělců je opět báječný život v socialismu. Stěny jsou obloženy mramorem, pasažérům svítí na cestu nádherné lustry. Před 13 lety se mozaiky dočkaly generální rekonstrukce, byly pečlivě vyčištěny a obnoveny.
Autor: Profimedia.cz
Stanici Kijevskaja tvoří tři samostatná nástupiště, protože se tu kříží linky 2, 3 a 4. Část, která patří modré, třetí lince Arbatsko-Pokrovskaja, je bohatě zdobená. Sloupy a stěny jsou obložené uralským mramorem, obrazy na klenbách oslavují život na Ukrajině. Tedy ten dávný, z dob Sovětského svazu. Pseudobarokní styl byl pro výzdobu metra za dob Stalina velmi oblíbený.
Autor: Profimedia.cz
Několik druhů žuly na podlaze, za zády lidí na lavičkách červený mramor, na stěnách za nástupištěm žluté kachlíky. Stanice Fruzenskaja, zahloubená 42 metrů pod zemí, je jedna z posledních, které byly vybudovány ve stylu stalinistické architektury. Otevřela se na prvního máje 1957. Jméno dostala po ruském bolševikovi Michailu Frunzem, stejně jako se po něm do roku 1991 jmenovalo hlavní město Kyrgyzstánu Frunze, pak se vrátilo k původnímu Biškeku.
Autor: Profimedia.cz
Ač je to jedna z nejstarších stanic moskevského metra, otevřena byla v roce 1935, je Arbatskaja jednou z nejznámějších. Má jedno z největších nástupišť, měří 250 metrů. Sloupy jsou obložené růžovým mramorem a údiv turistů budí i dvě řady lustrů.
Autor: Profimedia.cz
Působivá modrá barva dodává stanici Taganskaja nádech ledového království. Hlavními ozdobnými prvky na nástupišti jsou však mozaiky s hrdiny Rudé armády.
Autor: Profimedia.cz
Kdybyste chtěli spočítat všechna kruhová světla ve střední lodi stanice Elektrozavodskaja, ujelo by vám nejméně deset vlaků. Je jich celkem 318 a další desítky lamp jsou zavěšené na stěnách. To vše na oslavu rozvoje elektřiny. Navíc jsou tu portréty průkopníků elektrotechniky, a to i některých zahraničních: Benjamina Franklina, Michaila Lomonosova, Michaela Faradaye, Pavla Jabločkova a Alexandera Popova.
Autor: Profimedia.cz