Gereja Ayam, Chicken church, Slepičí chrám (...i když by mělo být spíš kuřecí). Zvláštní stavba, která obletěla facebook. Není to zas v takové pustině, jak to články popisovaly, ale je to milé místo, kam zajde pár lidí za den. Opak monumentálního Borubuduru dole v údolí.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Sice vypadá jako slepice, ale slepice to není. Daniel Alamsjah, který začal tuhle podivnost stavět (a nikdy nedostavěl), dostal prý vnuknutí od Boha, aby postavil modlitebnu ve tvaru holubice pro všechny, kdo věří v Boha. Takže je to holubice!
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Sedím v břiše obrovské slepice, která je ve skutečnosti holubicí a píšu o buvolech v bahně a životě na kraji smrti v záři modrého ohně.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Když do útrob slepice (pardon, vlastně holubice) svítí boží světlo.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Měli jsme kliku, že jsme tady stavitele chrámu potkali. Nejen, že nás nechal ve své holubici spát, ale hlavně se ukázalo, že to není cvok a kromě stavění podivných chrámů provozuje i ozdravovnu pro chudé lidi dole v údolí.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Stavitel dobře věděl, kam nasměrovat zobák.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Spousta lidí se nás ptala, jestli do Slepičího chrámu pojedeme. Byla to podivná zajímavost, kterou musíme vidět někde v dáli. Na některém z těch ostrovů …jak se vlastně jmenují? A najednou v něm sedíme.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Obrovská betonová hala, jedna žárovka a kdesi v dálce slavný Borobudur. Je to zvláštní uvědomit si, jak snadné je splnit si své sny.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Povídal jsem si o téhle podivné stavbě s jejím stavitelem a došlo mi, že tenhle chrám je vlastně něco jako naše trabantí výpravy: úplná kravina, která dá hrozné práce, ale potěší tolik lidí, že stojí za to se do ní pustit.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Betonovou konstrukci holubice doplňuje dřevěné peří.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Tohle není muzeum, tenhle obrovský parní stroj jede na plné obrátky už od roku 1914 a nezdá se, že by s tím měl v nejbližší době přestat.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Obrovská ozubená kola jak z Chaplinovy "Moderní doby", Netušili jsme, že něco takového někdy uvidíme v provozu.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Pára byla všude, svážela třtinu z polí, poháněla celou továrnu. Teď pomalu mizí. Jestli pojedete na Jávu, stavte se, stojí to za to!
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Když to člověk vidí v pohybu, uvědomí si, co vlastně musela pro svět znamenat průmyslová revoluce, od koní a povozů až k něčemu takovému. K ryzí nespoutané energii. Nic, ani sebemodernější kus elektroniky, ani kosmická loď, nedokáže překonat tu změnu, jaká to tehdy musela být.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Původně třtinu z polí svážely parní lokomotivy sítí úzkokolejek, pak je bohužel nahradily náklaďáky. Ale údajně by měly pořád posunovat vagónky po továrně. Vyhlíželi jsme je, poslouchali...
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Auta vozí třtinu na vlečku i přímo do cukrovaru, je to levnější a snazší, ale o dost méně romantické.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Cukrovar se na mnoha místech nezměnil od doby, kdy ho postavili (začali s tím v roce 1911 a otevřeli jej v roce 1914).
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Měly by tu být parní stroje, jen nikdo přesně neví, kolik jich přežilo. Tady jeden stál, podle betonového soklu pěkně velký, ale nahradily ho dva obyčejné elektromotory. Zesmutněli jsme.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Jenže pak se na druhé straně linky drtící třtinu objevil oblak páry a zahučela obří ozubená kola.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
A byly tam, dva nádherné parní stroje z roku 1912. Neskutečné ztělesnění energie. Tohle se nedá popsat, tohle musíte vidět. Dunící zem, kolomaz a pára, obrovská ozubená kola, táhla, transmise.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Olej a vazelína, všechno musí klouzat a šlapat. Tahle maznička se seřizuje podle otáček stroje, jedna kapka na jednu otočku.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Ano, tohle všechno nahradí jeden elektrický motor, ale je to jako říct, že gotický hrad nahradí spolehlivě jeden řadový domek. Je to velké, hlučné, složité, naprosto neúčinné, ale naprosto dokonalé!
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Gigantická kola se koupou v kolomazi a přenáší ji na další menší převody. Vůně oleje a kolomazi se míchá s nasládlým vlhkým pachem cukrové třtiny.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Pravidlo 46: nestrkejte ruce mezi ozubená kola! Našli jsme vyvěšená ještě dvě pravidla, ale soudě podle čísla jich původně bylo asi o dost víc.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
V kotelně o úroveň níže pod parními stoji je skoro ticho. Dunění strojů sem doléhá jakoby z dálky.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Zato je tu mnohem větší horko.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
V kotelně se topí dřevem.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
A dřevem se topí i pod čajem.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Bylo nám divné, že dřeva je nějak málo. Než jsme vyšli o dvě patra výš a zjistili, že hlavním palivem jsou vysušené zbytky třtiny.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Manometr, podle všeho novějšího data výroby. Ty původní byly o dost přesnější.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Všudypřítomný prach ze třtiny létá po celé továrně, klesá do louží horké vody, leze do očí i do pusy. Je prostě všude.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
V těchto nádržích se cukerná šťáva postupně zahušťuje. V popředí pak jeden z obrovských soustruhů, které jsou rozesety po celém cukrovaru, aby bylo možno kdykoli vyrobit potřebnou součástku do soukolí.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Další parní stroj, o něco menší. V továrně jich původně muselo být mnohem více, ale pořád jich tu běží asi pět.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Řemenové převody a symbol průmyslové revoluce pěkně pohromadě!
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Jeden z parních strojů pohání také kompresory, které snižují tlak v nádržích, kde se ze šťávy odpařuje voda. Hodnoty na tlakoměrech je možno kontrolovat přes celou halu. Za sníženého tlaku probíhá i krystalizace zahuštěné šťávy. Každou minutu je potřeba mosaznou tyčí ze stoleté odparky odebrat vzorek, zkontrolovat velikost krystalů a čas od času poladit přívod tepla z parního kotle nebo přívod vakua od kompresoru.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Veškeré potřebné analýzy se provádějí rovnou v provozu. Tenhle strejda stanovuje cukernatost primárního výluhu nejdřív měřením hustoty a potom i měřením stáčení roviny polarizovaného světla na stařičkém polarimetru.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Tenhle pupkáč zase kontroluje obsah zbytkové síry před zahušťováním cukerné šťávy.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
A na konci všeho je cukr! U linky plnící pytle je všechno sladké. Olíznete schody, jsou sladké, olíznete konstrukci transmise, je sladká. Postavit sem Chucka Norrise, bude taky sladký!
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Továrna chrlí tuny cukru. Na jedné straně je řada náklaďáčků se třtinou, na druhé pak pytle plné cukru.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Z chlapíka, který nám všechno pečlivě vysvětloval, se vyklubal kantor ze základky. Když je ale třtinová sezóna, pracuje v Sumberharju. Prý se to vyplatí.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Jediné, co nám chybělo byly mašinky. Kdysi jsme je viděli v polích se třtinou v Egyptě, ale tady už nebyly. Až jsme je našli. Stojí opuštěné ve velkém depu.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Zatápí se jen v jediné mašince a jen proto, aby vozila turisty. Zítra prý přijedou Američani, ale za tři miliony rupií (necelých 6 000 korun) se můžeme taky svést. Na to fakt nemáme. Ale stačilo chvilku počkat, popovídat si s mašinfírou a nějakých 200 metrů jsme se svezli.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz
Věk páry, ale pomalu končí i na Jávě. Jestli jen trochu můžete, přijeďte se podívat, zítra může být pozdě.
Autor: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořím, pro iDNES.cz