Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Spaní nad hlavami spolucestujících. Tak mají v letadle cestovat vyvolení

aktualizováno 
Jak do letadla „poskládat“ co nejvíce cestujících a přitom jim dopřát co největší míru pohodlí? Tuto otázku řeší aerolinky především u nejlépe platících a nejvěrnějších zákazníků v první a byznys třídě.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy | foto: Formation Design

Otázka pohodlí je důležitá hlavně na dlouhých letech, na kterých je nutné počítat s nočním odpočinkem. Aerolinky to obvykle řeší sedačkami rozložitelnými na lůžko, což je ovšem prostorově poměrně náročné řešení.

Americká firma Formation Design nyní přišla s návrhem, jak dostat do letadel navíc několik míst pro opravdu pohodlné cestování a spánek. Rozhodla se k tomu využít volné místo, částečně nad místy spolucestujících na nižších sedačkách. Informaci přinesl britský list Daily Mail.

Fotogalerie

Tzv. supertrůny, jak firma těmto místům přezdívá, by měly být vyvýšené a částečně přesahovat nad místa na normální úrovni. Vzhledem k tomu, že výklenek pod supertrůnem by spodní cestující využil zejména k umístění nohou při rozložení spodní sedačky na lůžko, neměla by částečně přečnívající vyvýšená buňka působit žádné nepohodlí.

Horní lůžka by byla umístěna v jakýchsi buňkách, které by bylo možné podle přání cestujícího otevřít či uzavřít. Formation Design šel ve vizualizacích ještě dále a navrhl supertrůny vedle sebe, s možností propojení buňky do jakéhosi dvojlůžka.

Cestující nahoře by měl ve své uzavíratelné kabince veškeré pohodlí a vybavení na dlouhý let – od televizní obrazovky přes schránku na příruční zavazadlo a osobní potřeby až po čtecí lampičku.

Spodní sedačky jako kompromis

Na prostoru pro zavazadla by neměli být šizeni ani cestující na nižších sedačkách. Jejich sedačky by byly užší a menší, ale stále by skýtaly dost prostoru a zejména možnost odpočinku vleže, takže by představovaly jakýsi kompromis mezi turistickou a byznys třídou.

K pohodlí by mělo přispět i to, že téměř všechny sedačky budou dostupné z uličky, a nebude tedy nutné nikoho obtěžovat či budit v případě, že si cestující bude chtít odskočit nebo se během dlouhého letu jen protáhnout.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy
Novým místům se přezdívá
Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů –...

Návrh získal nominaci Crystal Cabin Award

Návrh se dostal mezi finalisty v letošní soutěži Crystal Cabin Award, která pravidelně oceňuje nejlepší inovace v oblasti interiérů letadel. Nyní atlantská firma jedná s aerolinkami a leteckými výrobci, snaží se vyjednat spolupráci a podporu při získávání potřebných povolení a licencí.

Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů – Boeing 777 a airbusy A330 a A340. Podle zájmu aerolinek se počítá s umístěním asi 30 až 45 míst v celé „premium“ kabině. Přesné rozložení a vybavení už by záleželo na zájmu zákazníka.

„Luxusnější aerolinky, které mají první třídu samostatnou, by mohly lůžkové buňky vyhradit pro cestující byznys třídy. Premium kabinu pak mohou mít v konfiguraci 2-4-2 (spodní sedačky by tedy velikostí odpovídaly spíše ekonomické třídě, pozn. red.). Je mnoho variant, mezi nimiž mohou aerolinky volit,“ předestřel v rozhovoru pro web Skift.com Bob Henshaw, spoluzakladatel firmy Formation Design.

Celý proces je však teprve na začátku. Sehnat zájemce a partnery, nechat si koncepci patentovat, vyrobit prototypy, které projdou náročnými certifikacemi a testy a nakonec sehnat zákazníky u aerolinek, to je práce minimálně na několik let i v případě, že by vše šlo hladce.





Nejčtenější

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.