Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Spaní nad hlavami spolucestujících. Tak mají v letadle cestovat vyvolení

aktualizováno 
Jak do letadla „poskládat“ co nejvíce cestujících a přitom jim dopřát co největší míru pohodlí? Tuto otázku řeší aerolinky především u nejlépe platících a nejvěrnějších zákazníků v první a byznys třídě.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy | foto: Formation Design

Otázka pohodlí je důležitá hlavně na dlouhých letech, na kterých je nutné počítat s nočním odpočinkem. Aerolinky to obvykle řeší sedačkami rozložitelnými na lůžko, což je ovšem prostorově poměrně náročné řešení.

Americká firma Formation Design nyní přišla s návrhem, jak dostat do letadel navíc několik míst pro opravdu pohodlné cestování a spánek. Rozhodla se k tomu využít volné místo, částečně nad místy spolucestujících na nižších sedačkách. Informaci přinesl britský list Daily Mail.

Fotogalerie

Tzv. supertrůny, jak firma těmto místům přezdívá, by měly být vyvýšené a částečně přesahovat nad místa na normální úrovni. Vzhledem k tomu, že výklenek pod supertrůnem by spodní cestující využil zejména k umístění nohou při rozložení spodní sedačky na lůžko, neměla by částečně přečnívající vyvýšená buňka působit žádné nepohodlí.

Horní lůžka by byla umístěna v jakýchsi buňkách, které by bylo možné podle přání cestujícího otevřít či uzavřít. Formation Design šel ve vizualizacích ještě dále a navrhl supertrůny vedle sebe, s možností propojení buňky do jakéhosi dvojlůžka.

Cestující nahoře by měl ve své uzavíratelné kabince veškeré pohodlí a vybavení na dlouhý let – od televizní obrazovky přes schránku na příruční zavazadlo a osobní potřeby až po čtecí lampičku.

Spodní sedačky jako kompromis

Na prostoru pro zavazadla by neměli být šizeni ani cestující na nižších sedačkách. Jejich sedačky by byly užší a menší, ale stále by skýtaly dost prostoru a zejména možnost odpočinku vleže, takže by představovaly jakýsi kompromis mezi turistickou a byznys třídou.

K pohodlí by mělo přispět i to, že téměř všechny sedačky budou dostupné z uličky, a nebude tedy nutné nikoho obtěžovat či budit v případě, že si cestující bude chtít odskočit nebo se během dlouhého letu jen protáhnout.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy
Novým místům, která vzniknou, se přezdívá "supertrůny", měly by být vyvýšené a částečně přesahovat nad místa na normální úrovni.
Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů – Boeing 777 a airbusy A330 a A340.

Návrh získal nominaci Crystal Cabin Award

Návrh se dostal mezi finalisty v letošní soutěži Crystal Cabin Award, která pravidelně oceňuje nejlepší inovace v oblasti interiérů letadel. Nyní atlantská firma jedná s aerolinkami a leteckými výrobci, snaží se vyjednat spolupráci a podporu při získávání potřebných povolení a licencí.

Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů – Boeing 777 a airbusy A330 a A340. Podle zájmu aerolinek se počítá s umístěním asi 30 až 45 míst v celé „premium“ kabině. Přesné rozložení a vybavení už by záleželo na zájmu zákazníka.

„Luxusnější aerolinky, které mají první třídu samostatnou, by mohly lůžkové buňky vyhradit pro cestující byznys třídy. Premium kabinu pak mohou mít v konfiguraci 2-4-2 (spodní sedačky by tedy velikostí odpovídaly spíše ekonomické třídě, pozn. red.). Je mnoho variant, mezi nimiž mohou aerolinky volit,“ předestřel v rozhovoru pro web Skift.com Bob Henshaw, spoluzakladatel firmy Formation Design.

Celý proces je však teprve na začátku. Sehnat zájemce a partnery, nechat si koncepci patentovat, vyrobit prototypy, které projdou náročnými certifikacemi a testy a nakonec sehnat zákazníky u aerolinek, to je práce minimálně na několik let i v případě, že by vše šlo hladce.



Témata: Boeing


Nejčtenější

Zajímavý pohled na Velký Blaník z hrany Křížovského lomu
Zlato, granáty i mramor. Výlet za opuštěnými lomy blanických rytířů

Blaničtí rytíři napadnou samozřejmě každého, kdo míří na vrchol Velkého Blaníku. Ale jeho širé okolí v sobě ukrývá skutečné poklady. Těžilo se tu zlato,...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Přílet Airbusu A380 do Prahy
Další ranvej pro Ruzyň? Gatwicku stačí jedna, lidí zvládne trojnásobek

Letiště Praha chystá zásadní investici do nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, aby mohlo odbavit nejméně 21 milionů cestujících ročně. Ve světě však...  celý článek

Vrcholový snímek z nejvyššího balkánského vrcholu Musala.
Pěšky chodí tisíce kilometrů, výbavu počítá na gramy. Jak cestovat nalehko

Před dvěma roky se poprvé vydala na svou první velkou cestu. Viktorka Hlaváčková nespěchá, chodí pěšky a snaží se udržet denní náklady pod jedním eurem. Věci v...  celý článek

Další z rubriky

Wadi Al-Salam v Iráku je největší hřbitov na světě.
OBRAZEM: Největší hřbitov světa. V Údolí míru odpočívají miliony lidí

U města Nadžaf v Iráku se na ploše šest kilometrů čtverečních nachází hřbitov Wadi Al-Salam, který je všeobecně považován za největší světa. Přesný počet...  celý článek

Degustace čaje pchu-er se podle expertů co do složitosti vyrovná ochutnávání...
Ochutnávka čaje pchu-er v Číně. Zraje jako víno, prodává se za statisíce

Tenhle čaj znají milovníci po celém světě a za nejkvalitnější lístky neváhají zaplatit statisíce korun za kilogram. Čaj pchu-er pocházející z jihočínské...  celý článek

Cesta dobrodruhů z Čestic povede přes čtyři kontinenty, plánují navštívit přes...
Kolem světa žigulíkem. Se 41 let starým autem projedou i silnici smrti

Dva muži z Čestic na Rychnovsku v pátek vyrazí automobilem Lada VAZ 2101 na expedici nazvanou Kolem světa Žigulem 2017. Osmadvacetiletí Filip Vogel a Petr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.