Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na nejslavnější most Floridy smí člověk vstoupit jen jednou za rok

aktualizováno 
Patří k divům Floridy už téměř třicet let. Bez něj byste se nedostali do nejjižnějšího koutu pevninských Spojených států, na Key West. Auto na něm nesmí zastavit, člověk vstoupit pěšky. Ale jednou za rok na dvě hodiny patří Sedmimílový most běžcům.

Z jedné strany otevřený Atlantik, z druhé Mexický záliv. Voda pod mostem je na oceánské poměry mělká, a tudíž azurově modrá. A plná ryb.

Jedenáct kilometrů vydupaných z vody

Sedmimílový most (Seven Mile Bridge) je ve skutečnosti dlouhý jen 6,79 míle, přesně 10 931 metrů. Ale na celé trase po ostrůvcích Florida Keys je nejdelší a opěvovaný jako královský drahokam mezi 43 mosty na Keys.

Tip na dovolenou

Stále nevíte kam na prázdniny? Vybírejte z pestré nabídky zájezdů na dovolena.idnes.cz

Mluví se o něm jako o technickém zázraku. Není divu. Určitě nebylo snadné postavit jedenáct kilometrů mostu nad mořem, zapustit všechny ty pilíře do dna. Most otevřeli v roce 1982 jako nejdelší segmentový most na světě a nahradil čtyři staré poničené mosty.

Celkem 288 jednotlivých dílů z předpjatého betonu se vyrábělo v Tampě. Odtud je vlečné čluny dopravily na místo, kde byly smontovány dohromady a vytvořily 440 oblouků, z nichž nejdelší měří 40 metrů. Zhruba uprostřed se most vzdouvá do oblouku vysokého 20 metrů, čímž pod ním vznikl prostor pro proplouvání lodí. Náklady: 45 milionů dolarů. Dokončili ho šest měsíců před termínem a dostal téměř desítku různých cen. Přejet ho trvá osm minut.

Florida, Sedmimílový most

Běh na počest mostu

Sedmimílový most

Sedmimílový most (Seven Mile Bridge) spojuje ostrov Knight's Key, který je součástí města Marathon, s ostrovem Duck Key. Stavět ho začali v roce 1979, otevřel se v květnu 1982.

Most je jednoduchý, ladný, elegantní a krásný. Vody, které překlenuje, jsou mezi sportovními rybáři pověstné jako jeden z nejlepších revírů na tarpony na celých Keys.

Zákaz vstupu pěšáka má jedinou výjimku: každoročně v dubnu se o jedné sobotě most na dvě hodiny uzavře autům, aby zde 1 500 běžců mohlo absolvovat závod na jeho počest. Letošní ročník byl jubilejní, třicátý.

Po pěti letech, kdy závodu kraloval čtyřicetiletý zubař Jason Bodnar ze Severní Karolíny, a to navzdory své fobii z přecházení mostu nad vodou, chytil příležitost za pačesy sedmadvacetiletý plavčík Daniel Martin z Hialeahu u Miami. Bodnar musel zůstat doma, jeho žena se zrovna chystala porodit. Martin vyhrál v čase 38 minut 59 vteřin.

Z žen byla celkem již popáté nejlepší Marlene Perssonová, čtyřicetiletá rehabilitační pracovnice z Deerfield Beach v čase 42:28 minut. Start i cíl je v Marathonu a závod byl vyprodaný 24 hodin poté, co byl začátkem února vypsán.

Každoroční běh přes Sedmimílový most

Každoroční běh přes Sedmimílový most

Vítězství zabejčeného milionáře

Podél moderního mostu se táhnou omšelé zbytky staré Flaglerovy konstrukce. Díky ní se však Key West vůbec dostal do mapy, protože starý most spojil do té doby odříznuté město se světem i jednotlivé ostrůvky mezi sebou.

Pilíře byly ukotveny do mořského dna dobře před sto lety. Železniční magnát Henry Flagler v roce 1905 slíbil, že prodlouží Floridskou východní pobřežní železnici. Možná mu v té chvíli ani nedošlo, co vlastně slibuje. Spousta dalších lidí si ovšem obtížnost úkolu uvědomila dobře a železnici se začalo říkat Flaglerovo bláznovství. Jiní o ní mluvili naopak jako o osmém divu světa.

Extrémně těžká práce trvala sedm let a pohltila celé Flaglerovo jmění. Magnát zemřel jen několik měsíců po dokončení železnice v roce 1912.

Dělníci museli při stavbě vymýtit džungli palem, mangrovníků a dalších rostlin, aby měli kam položit pražce. Aby překlenuli jedenáct kilometrů otevřeného oceánu, ukotvili do dna 546 betonových pilířů. Vynaložené úsilí bylo tak obrovské, že je přirovnávali k námaze maratonského běžce. Z tohoto srovnání se zrodilo i jméno Marathon pro skupinu ostrovů a město, které se považuje za střed a srdce Florida Keys.

Na několika místech můžete sjet z US 1 a odpočinout si na pláži s výhledem na Sedmimílový most a část staré Flaglerovy železnice, jejíž součástí byl i malebný Bahia Honda Rail Bridge.

Na několika místech můžete sjet z US 1 a odpočinout si na pláži s výhledem na Sedmimílový most a část staré Flaglerovy železnice, jejíž součástí byl i Bahia Honda Rail Bridge.

Přežil jen anděl

Zahrál si i v Top Gear

Sedmimílový most vábí svou výjimečností filmaře. Točily se tu záběry pro bondovku Povolení zabíjet i scény filmů Rychle a zběsile 2, Pravdivé lži, Past na Chrise či Intimní detaily. V remaku videohry Spy Hunter účinkuje až do 12. úrovně. Také se po něm řítili jezdci v autech v americkém vydání populárního motoristického pořadu Top Gear.

Flaglerův most, který je dnes zapsaný do amerického Národního seznamu historických památek, odolával vodám i větrům 23 let. Osudným se mu stal až hurikán z 2. září 1935 na Svátek práce. Vítr o rychlosti 320 kilometrů v hodině a přílivové vlny vysoké přes pět a půl metru poškodily nejen most, ale i koleje položené na ostrovech.

Živel tehdy zabil 800 lidí a údajně jedinou věcí, jež během hurikánu zůstala na místě, byla socha anděla na hřbitově na ostrově Islamorada. Některé prameny ovšem tvrdí, že ani anděl nebyl tak úplně pevný v kramflecích, ale že ho vítr zvedl a mrštil jím o železnici, přičemž se mu zlomilo křídlo. Každopádně anděl dosud stojí na hřbitově Pioneer Cemetery jako jedna z uctívaných historických památek.

Florida. V popředí starý Flaglerův most, pod ním ostrůvek Pigeon Key. Souběžně vede Sedmimílový most.

V popředí starý Flaglerův most, pod ním ostrůvek Pigeon Key. Souběžně s ním vede Sedmimílový most.

Železnice byla zničená a společnost neměla peníze na obnovu. Floridská vláda železniční spodek koupila a postavila na něm za pouhé tři roky silnici – dnešní slavnou US 1 neboli Overseas Highway.

Starému mostu se dnes přezdívá nejdelší rybářské molo na světě. Některé jeho části jsou plné rybářů, kteří mají nahozeno každý hned několik udic. Vypadá to, že někteří rybáři na mostě dokonce bydlí ve stanech. Provoz je tam docela velký, hodně pěších i cyklistů.
 
Svou roli jediné spojnice mezi ostrovy starý Flaglerův most tak úplně neztratil: dodnes se lze pouze po jeho zbytcích dostat na malý ostrůvek Pigeon Key, posazený v oceánu jako zelená omeleta na vodním talíři mezi starým a novým mostem.

Sedmimílový most (Seven Mile Bridge)

Sedmimílový most (Seven Mile Bridge)





Nejčtenější

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Další z rubriky

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.