Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

  17:49aktualizováno  17:49
Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel vyskytly tak nepříjemné komplikace, že musel zrušit plánovanou trasu a vydat se směrem nad africký kontinent.

Let na Azory jsem připravoval jako druhou část expedice Evropské limity s tím, že jsem chtěl doletět nad nejzápadnější místo počítané ještě k Evropě, ostrůvek Flores.

A limity jsem opravdu otestoval. Ale nebyly to limity geografické, ale meteorologické. Už let do Portugalska probíhal v silně turbulentním větru a počasí, které mi celkem silně komplikovalo život.

Fotogalerie

V Portugalsku jsem se pak připravil na celkem čtyři pětihodinové přelety moře (Benavente-Madeira-Santa Maria a zpět). Kromě přípravy a prozkoušení všech záchranných pomůcek, které jsem absolvoval den předtím, mi předseda portugalského aeroklubu domluvil i podporu jejich vojenského námořnictva.

Večer před odletem jsem zjistil, že na letišti v Madeiře je turbulentní vítr kolem 35 uzlů (přes 60 km/h) foukající z boku na dráhu a že kvůli tomu bylo zrušeno několik letů z Lisabonu. Pár letadel se dokonce muselo po nezdařeném přistání vrátit. A videa z nepovedených přistání, která se v té době objevila na YouTube, mému nadšení zrovna nepřidala.

Malaga – přístav a město

Malaga – přístav a město

Náhle zavolali námořníci. Vlny byly vysoké 4 - 5 metrů a případná záchranná akce by nebyla možná. Tlak na mě se zvyšoval. Nerad měním rozhodnutí, nerad nedržím slovo a naopak rád testuji limity, kolik toho zvládnu. Někdy je pro mě trochu až složité se orientovat v tom, co je odvaha a co je za její přijatelnou hranicí. Ale když zavolali profesionální piloti Air Portugal, že několik dnů nesmí Madeiru vůbec využívat, bylo rozhodnuto.

Druhý den ráno jsem si při hovoru s místními piloty uvědomil, že by bylo možné letět do Maroka. Vyrazil jsem tedy přes španělský Jerez a doletěl až do Rabatu. Odsud pak kolem Casablanky do Marrákéše.

Létat v Maroku je trochu jiné než v Evropě. Musí se létat po stanovených trasách, nesmí se filmovat, pohyb na letištích je složitější. Ale vše ale proběhlo dobře, proletěl jsem se i trochu nad pouští a získal pár nových zkušeností.

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského...

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského souostroví v Marseillském zálivu. Sem Alexandr Dumas umístil hlavní děj své knihy Hrabě Monte Christo.

Celá cesta trvala dva týdny, přistál jsem celkem na šestnácti letištích, z nichž 10 jsem dosud neznal. V kabině letadla jsem strávil celkem 42 hodin a uletěl jsem něco kolem devíti tisíc km.

Díky novému softwaru, který jsem používal pro plánování jednotlivých letů a který zobrazuje všechny místní navigační body, se mi podařilo přeletět, vyfotit a nafilmovat centra měst jako Córdoba, Sevilla, Malaga, Valencie, Grenada, Marseille a dokonce i obletět a přistát na britském vojenském letišti v Gibraltaru. Také jsem přeletěl nejzápadnější kousek evropské pevniny západně od Lisabonu.

Na Azory jsem sice nedoletěl, ale limity jsem otestoval a podařilo se mi objevit hodně zajímavých věcí.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Další z rubriky

Maják a navigační bod letiště Macedonia v Soluni
Řecko z nebe: kde se zrodily lesby a kde řádí největší úřední šiml

Jak se dá řešit situace, kdy letiště oficiálně prodává benzin, ve skutečnosti nikoliv, a aeroklub, který tam benzin má, ho oficiálně prodávat nesmí? Pilot Jiří...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Pilot Jiří Pruša krátce po dosednutí na příbramském letišti.
Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel vyskytly tak nepříjemné komplikace, že musel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.