Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pod palbou letových dispečerů v Itálii a místo záchodu dotazníky

  12:53aktualizováno  12:53
Dispečeři jsou v každé zemi trochu jiní. U nás udělají přesně, co je potřeba. Aktivují letový plán, informují o tlaku vzduchu, informují o problematických oblastech (para-výsadky, uzavřené prostory atd.) a pokud se nic zvláštního neděje, nechají piloty v klidu.

Florencie - střed města | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

V Rakousku je to podobné, tam jen sportovním letadlům přidělí ještě specifický kód do odpovídače sekundárního radaru.

Fotogalerie

Ale v Itálii a některých dalších jižních zemích je to hodně jiné. Dispečeři na piloty chrlí neustálé dotazy bez ohledu na to, zda se zrovna startuje, přistává nebo bojuje s počasím. Také včera na mě v možných i nemožných chvílích štěkali dotazy typu: Kolik lidí je na palubě? Za jak dlouho budete v bodě XY? Jakou máte výdrž letu? Odkud letíte? (přestože mají letový plán) atd.

Pokud by to bylo jednou, dalo by se to zvládat, ale neustále přepočítávat vzdálenost do různých bodů někde po trase, a uspokojovat tak očekávání dispečerů při průletu mizerným počasím, je někdy docela vyčerpávající.

Lucca je zavřená, mířím do Pisy

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Sledujte od 22. dubna

Evropské ostrovy z výšky

Za letu posílá pilot GPS souřadnice a krátké textové zprávy. Po přistání pak fotografie pořízené z kabiny letadla a kamerami na křídlech a pod ocasem.

Obvykle na všechna letiště, kam se chystám přistát, napřed telefonuji, abych si prověřil, že jsou otevřená, že mají benzin a že je vše v pořádku. V naprosté převaze případů je vše ok. V případě letiště Lucca jsem to opominul udělat a okamžitě se to nevyplatilo. Nad Florencií jsem se dozvěděl, že toto milé sportovní letiště, kde jsem už jednou dříve přistával a tankoval, je zavřené. Musel jsem se tedy rychle rozhodnout, co udělat. Už jsem chtěl totiž přistát, protože při průletu bouřkovou oblastí jsem přišel o dost sil.

Nejbližší letiště je Pisa, a tak jsem se rozhodl pro ni. Je to dopravní letiště s poměrně velkým provozem, ale bohužel nemá benzin do sportovních letadel (létám na 100oktanový Avgas nebo Mogas 95). Velká letiště také nemám moc rád, protože jsou drahá a komplikovaná, člověk musí procházet bezpečnostní kontrolou a absolvovat všechny problémy, které na menších letištích nejsou.

Papírování a navíc bez benzinu

Po přistání jsem zůstal na betonové ploše, ze které mě odvezli hned do kanceláře a nechali vyplňovat přihlouplé dotazníky. Pro ně to bylo důležité, ale já jsem jen doufal, že už někde budu moci najít toaletu. Každý sportovní pilot ví, že to je první místo, kam po přistání směřují jeho kroky. Ale na velkých letištích to ignorují a mnohem raději a důkladně papírují.

Teď ráno přemýšlím, co s tím. Mám ještě 54 litrů benzinu, tzn. asi tři hodiny letu, a musím se rozhodnout, kam letět a kde dotankovat. Jedna možnost je letiště Elba. Uvidím, musím jim zavolat.

Průplav Porto di Malamocco západně od Benátek

Průplav Porto di Malamocco západně od Benátek

Gibraltar jen na povolení

Večer jsem ještě musel poslat žádost o povolení přistání v Gibraltaru. Je to vojenské letiště, a tak jsou trochu formálnější a nepustí tam nikoho bez předchozího povolení (tzv. PPR – prior permission required). Navíc musí být toto povolení posláno do Gibraltaru alespoň 48 hodin předem, což jsem minul asi o tři hodiny. Ale dříve jsem to udělat nemohl, protože jsem přesně nevěděl, který den a v kolik hodin tam dorazím. Takže jsem se jim v mailu podlézavě omluvil a poprosil o vyřízení. Jako alternativu jsem požádal současně o možnost přiletět později, ale nestrávit v Gibraltaru noc. Jen přistát, vyměnit baterie a odletět.

Tak uvidím, kterou z možností mi povolí. Raději bych tam spal, abych si mohl toto známé místo alespoň projít.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

Další z rubriky

Hory kolem karpatského údolí Oltului
Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora,...  celý článek

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května...
Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr...  celý článek

Zasněžené kopce v okolí Kayseri
Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali Kavkaz, rozhodl jsem se podrobněji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.