Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Embéčkáři: Julča přivezla 473 podpisů i s křížkem negramotného Mexičana

  11:40aktualizováno  14:54
Na začátku to byl vtip v hospodě, za dva roky poté cesta embéčkem kolem světa. Dobrodruzi Michal Vičar a Martin Beťko najeli se 40 let starou Škodou 1000 MB 35 tisíc kilometrů přes 22 zemí a čtyři kontinenty. Karburátor teď rozložíme a složíme poslepu, řekli čtenářům iDNES.cz v on-line rozhovoru.

Cestovatelé Martin Beťko a Michal Vičar se vrátili z cesty embéčkem kolem světa do Olomouce | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Úžasná cesta plná mimořádných zážitků, ale i okamžiků, při kterých nebylo vůbec jisté, že se expedici podaří dokončit. Tak těsně po návratu popisovali své dobrodružství. "Měli jsme celkem tři karamboly, což není úplně ideální. Na druhou stranu Julča unikla šrotovnému a místo toho si jezdila po světě," vtipkoval pár minut po příjezdu před olomouckou radnici Martin Beťko.

ON-LINE ROZHOVOR

Odpovědi cestovatelů Michala Vičara a Martina Beťka čtenářům čtěte zde.

Nejvážnější nehodu měli cestovatelé ve Venezuele, kde jim z ničeho nic před křižovatkou vypověděly službu zavzdušněné brzdy a veterán v padesátikilometrové rychlosti narazil zezadu do autobusu. "To jsme si říkali, že je asi s naší cestou konec," řekl Michal Vičar.

Zdemolovanou pravou přední část auta se ale nakonec přece jen podařilo jakžtakž vyklepat a vyspravit (mimo jiné i lepicí páskou), a přestože je auto zřetelně "pomačkané", zbytek cesty po Jižní Americe a poté i přes Belgii, Nizozemsko a Německo zpět do Česka přece jen vydrželo.

Paradoxně ještě větší potíže a hlavně zdržení než jakékoliv selhání techniky připravili mladým dobrodruhům celníci v USA. Poté, co československá výprava převezla lodí Julču z Jižní Koreje do Seattlu, historické embéčko skončilo v karanténě.

"Trvalo devět dní, než se nám ji podařilo vymámit zpátky. Dokonce to chvíli vypadalo, že nám ji vůbec nevrátí. Byly to nejvíc frustrující dva týdny celé cesty, ale snaha se nám nakonec vyplatila," vypráví Michal Vičar.

"A odměnou pro nás pak byla následná cesta po legendární americké dálnici Route 101 podél celého západního pobřeží USA, což byla asi nejkrásnější část celé naší cesty," dodává Martin Beťko. "Stojednička už není používaná, takže jsme po ní jeli téměř sami, to byla opravdová nádhera."

Největší adrenalin? Transsibiřská polňačka

Naopak nejdrsnější zážitky za volantem mají ruský přízvuk. "Nejnáročnější úsek začal za městem Čita, kde najednou skončila asfaltová silnice (původně tudy měla pokračovat transsibiřská dálnice, ale nebyla nikdy dokončena - pozn. red.) a dál to byla taková polní cesta a někdy ani to ne. Nezbylo než se dvacítkou až třicítkou kodrcat přes kameny, bláto a potůčky. Byl to docela adrenalin. A takhle jsme jeli déle než týden, celkem 2 100 kilometrů, než se u Chabarovska opět objevila silnice," vzpomíná Michal Vičar.


SERIÁL

Všechny díly seriálu Embéčkem kolem světa najdete zde.

Se sibiřskou Čitou však mají cestovatelé spojený ještě jeden zážitek, nad kterým ještě po téměř půlroce nevěřícně kroutí hlavou. "Z auta nám tam ukradli doklady. Je to sice čtyřicetitisícové město, ale bylo tam z toho neskutečné pozdvižení, protože jsme byli ve městě jediní turisti. O krádeži informovaly tři místní rozhlasy, čtyři televize a zloději nám doklady ještě v ten samý den vrátili," smějí se cestovatelé.

Julča, miláček lidí na cestě

Jejich bleděmodrý škodovácký veterán byl všude okamžitě středem pozornosti. "Kamkoliv jsme přijeli, byla Julča nejstarší auto. Vždycky kolem nás byla hned spousta lidí, kteří se vyptávali. Množství lidí, kteří nás pozvali k sobě na čaj nebo nám nabídli nocleh, se ani nedá spočítat. A to nejen v obou Amerikách, ale i v Rusku či Jižní Koreji," dodává Beťko.

Původně sice cestovatelé plánovali svět objet za 180 dní, ovšem nakonec se výprava protáhla téměř o dalšího čtvrt roku. "Občas přišlo nějaké zdržení, ale hlavně se nám na cestě hrozně líbilo a nikam jsme nespěchali," podotýká s úsměvem Vičar.

8,3 litru na 100 km

A jak vypadala výprava v číslech? Vedle už zmiňovaných čtyř překonaných kontinentů, dvaadvaceti států a 34 800 ujetých kilometrů nabízejí cestovatelé také několik pozoruhodných technických údajů. Embéčko například obkroužilo zeměkouli s průměrnou spotřebou 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, nejrychleji jel veterán "stodvacítkou" a v průměru urazil 135 kilometrů za den.

Embéčkem kolem světa

Kdy?
Odjezd: 1. září 2008
Návrat: 12. května 2009

Kde všude byli?
Slovensko, Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Rusko, Jižní Korea, USA, Mexiko, Guatemala, Honduras, Nikaragua, Kostarika, Panama, Kolumbie, Venezuela, Brazílie, Guyana, Belgie, Nizozemsko, Německo, ČR.

Cesta v číslech
Počet ujetých kilometrů: 34 800 km
Průměrná spotřeba: 8,3 l na 100 km
Nejvyšší dosažená rychlost: 120 km/h
Průměrná cestovní rychlost: 135 km/den

Autoři: ,




Nejčtenější

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.