Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovolená na lodi aneb po vodních silnicích Holandska

aktualizováno 
Dovolená na lodi láká čím dál víc Čechů. Zatím vítězí spíše Středomoří, úžasná je ale i plavba po holandských grachtech. Zvláště v květnu a červnu, kdy projíždíte plantážemi tulipánů. Na většinu lodí nepotřebujete kapitánský průkaz, a na větší část dokonce ani nemusíte mít zkušenosti s řízením lodi.

Plavba po holandských grachtech | foto: Kateřina VeseláiDNES.cz

Já jsem zatím projížděla holandské grachty jen dva dny, ale určitě nebyly poslední. Koncem března jsem seděla na horní palubě zabalená do kabátu, ve zmrzlých rukou svírala kormidlo, slzy mi tekly z protivětru. Ale stejně jsem si plavbu užívala.

Sezona v holandských loděnicích začíná až v půli dubna, ideální období k plavbám je květen a červen, doporučuje Daniel Hagen, majitel jedné z cestovek, které plavby nabízejí. V tomto období jsou také podstatně nižší ceny než v plné sezoně.

Plavba po holandských grachtech - pod českou vlajkou

Pod českou vlajkou

Malá rychlost, malá rána

Cestovka nebo loděnice, kterou si vyberete, vás vybaví mapou s vyznačenými hloubkami, to je spolu s výškou mostů asi nejdůležitější, co si musíte na lodi hlídat. "A taky platí základní pravidlo: malá rychlost, malá rána," připomíná kapitán Martin Mrázek, který už má po holandských vodních cestách najeté stovky kilometrů.

"Nikdy nepouštěj kormidlo," vytkne mi mile o chvíli později. To se mu řekne!

Dobře, všechny ty krávy, ovce a koně pasoucí se na březích jsem "ustála". Hejna vodních ptáků a čápy jakbysmet. Dokonce i půvabné domky lemující naši cestu při průjezdu vesničkami. Ale když pak vidíte přenádherné hausbóty a pověstné lopatky mlýnů, je těžké držet kormidlo a nesáhnout po foťáku!

Když už vám až kýčovitě krásná rovina začne připadat jednotvárná, připraví vám kanál nějaké to překvapení. Třeba platbu za zdvižení mostu do dřeváku. Nikdy nevyplouvejte bez dostatečné zásoby drobných euromincí.

"U placených mostů se k vám ze strážní budky snese na udici dřevák, vy do něj vložíte peníze – ale nazpět už se nevrací," popisuje kapitán Mrázek. Platby za otevření mostů se přitom pohybují v rozmezí 0,5 až 3 eura.

Plavba po holandských kanálechPlavba po holandských grachtech - křižovatkaPlavba po holandských grachtech

Kolo i nákupy

Mně se to na dva dny v březnu nevyplatilo, ale určitě si vezměte na palubu kolo. Báječné cyklostezky podél kanálů, typická holandská rovinka – musí být prima zakotvit v přírodě a dojet pro večeři do nejbližšího města na bicyklu!

Jinak ale můžete na lodi prozkoumat třeba i Amsterdam nebo Leiden, zajít si do coffee shopu nebo si projít krámy, pokud by vám nakupování na dovolené chybělo.

"V Leidenu se nakupuje úplně nejlíp, dobré ceny, široký výběr," míní Hagen. Nevím, já jsem z leidenské nákupní Haarlem Strasse prchla a radši pozorovala západ slunce nad přístavem. Leiden je nicméně půvabné město, jehož historické centrum stojí za procházku. Místní věří, že právě zde byl vypěstován první tulipán. O tom, že tulipány přišly do Holandska z Turecka, nikomu nevyprávím, nechci jim kazit radost.

Plavba po holandských grachtech - ráno v loděnici

Ráno v loděnici

Pro Čechy novinka

Čechy zatím v holandských loděnicích znají jen málo. Například Yolanda Kerkvliet, majitelka loděnice Olympia Charters v městečku Warmond, mi ukazuje sevřenou pěst. Naznačuje tím nulu a je to odpověď na otázku, kolik českých zákazníků už měla. "Ale teď si nějaký Čech objednal týden v červnu, tak jsem zvědavá," dodává.

Jinak ale čeští "námořníci" mají v Holandsku dobrou pověst, sice nebývají zkušení, ale platí za zodpovědné uživatele lodí.

Zamluvit si můžete obytný "člunek" pro dva, ale třeba i velkou loď pro patnáct lidí. V plné sezoně bývá obtížné sehnat volnou loď a ceny letí nahoru.

Jednou z nejlepších oblastí na plavby, a sem míří i nejvíc Češi, je Frísko.

Plavba po holandských kanálechPlavba po holandských grachtech - LeidenPlavba po holandských grachtech - vylodění

Lodě jsou účelné, nikoli prostorné

Po návratu do loděnice a etudě s ukotvením (prostě mi chvíli trvalo, než jsem patnáctimetrovou loď "zaparkovala") vyrážíme do Warmondu na večeři. Chci poznat pravou holandskou hospodu, jdeme však do italské restaurace Caruso. Proč? "Protože holandské jídlo se nedá jíst," soudí Daniel Hagen.

Po jídle na kutě... Až mě překvapí, jak je kajuta malinká. A to ji mám sama pro sebe, přestože jsou tu dvě lůžka. Jak to asi musí vypadat na menších lodích? Ale když už se někdo vydá plavit po kanálech, v kajutě stejně stráví času hodně málo. Takže na přespání je to akorát.

Plavba po holandských kanálech - kajuta

Kajuta

Když jsem se pak ráno probudila, došla mi jedna věc: to pravé dobrodružství začne až ve chvíli, kdy bude na mně samotné čtení vodních map... 

Tipy na kotvení mimo loděnici

Kapitán Martin Mrázek nabízí své tipy, kde zakotvit mimo loděnici. "Jsou to ale mé osobní preference a jsem na hony vzdálen běžnému klientovi," zdůrazňuje. Nu, zkuste a uvidíte.

1) Marken, souřadnice jsou 52° 27.485'S, 005° 5.970'V. Fotomapa Google ZDE.

Nádherný ostrov na procházky s kočárkem a psy. Za marinu jsme platili 15,80 eur (10m loď, dva dospělí, 1 dítě, 3 psi). Přímo v přístavu a ve městě bohaté možností stravování, psi na vodítku, mimo město příroda, psi na volno, ale přitom upravené cesty pro kočárek, lavičky atd. Možnost připojení na 220V a doplnění vody. Nelze grilovat. Obejít celý ostrov zabere cca tři hodiny volné chůze. Na SV straně ostrov omývá IJsselmeer, resp. Markermeer, takže skoro mořský příboj..

2) Sixhaven Amsterdam, souřadnice 52° 22.950'S, 004° 54.403'V. Fotomapa Google ZDE.

Nejznámější marina je zkrátka v Amsterdamu. Placené, s veškerým vybavením. Nelze rezervovat místo a bývá stále plno. V sezoně je nutno připlout již dopoledne. Hned vedle začíná Noordhollandsch kanaal, kterým se pluje na sever do Monnickendamu, Volendamu a na Marken.

3) Blízko vesnice Kaag, souřadnice 52° 12.682'S, 004° 34.360'V. Fotomapa Google ZDE.

Krásný klidný ostrůvek, upravené, zpevněné břehy, psi mohou na volno (resp. po domluvě s ostatními), možnost grilování (to se v přístavech nesmí), i v sezoně relativní klid, zdarma. Nevýhody: bez elektrického proudu, bez sociálního zařízení, bez vody, prostě divočina. Nad hlavou vede přistávací koridor na Schiphol.

4) Blízko Alphen aan de Rijn, souřadnice 52° 7.755'S, 004° 41.068'V. Fotomapa Google ZDE.

Na kanále u Zegerplas. Na Zegerplas se nesmí. Je to takový park a centrum volného času, hezké procházky. Bez jakéhokoliv vybavení, takže je třeba zatlouci vlastní kolíky. Zdarma.

Může se hodit

PŘED VYPLUTÍM
Před vyplutím je nutné zjistit, jak velká je nádrž na pitnou vodu, kolik má vaše loď ponor, potřebujete mapu kanálů a jezer.

V tzv. Wateralmanaku (pouze v holandštině, ale přesto srozumitelně) se dočtete, za které mosty a která zdymadla zaplatíte.
Ledničkou a kuchyňkou (přinejmenším vařičem a rychlovarnou konvicí) jsou vybaveny i ty nejmenší obytné loďky.

Předem se však informujte o umístění zvířat nebo jízdních kol na palubě, nebo o tom, jak jsou vybavené kajuty (zda potřebujete vlastní ručník, spacák,...)
Pokud vám loď zprostředkuje cestovka, tyto starosti vám odpadnou. Dobrá cestovka vás vybaví rozsáhlým manuálem v češtině i s mapami. Můžete si připlatit i přepravu do loděnice a zpátky do Čech (např. www.holandskonalodi.cz,).


CO DĚLAT NA LODI
Můžete rybařit. Rybářskou licenci zakoupíte individuálně na každé nizozemské poště. Nebo můžete plavat – nikoli ovšem v lodních koridorech. Nebo se můžete jen slunit na palubě...

U větších lodí pozor na stolky a židličky, mnohdy budete podjíždět mosty tak nízké, že by stojící židle byly smeteny do vody; raději je položte. Z čehož vyplývá, že i vy sami se budete muset párkrát složit na palubu – ne všechny mosty jsou zvedací.


KOTVENÍ
Lodě kotví buď v loděnicích, nebo na určených kotvištích. Málokdo zakotví na otevřené hladině; pokud byste snad chtěli třeba přenocovat uprostřed jezera, musíte si vyžádat v příslušné loděnici černý balon. Balo na stožáru totiž ostatním "námořníkům“ signalizuje, že vaše loď kotví na otevřené ploše.

"Jenže až si o ten balon řeknete, v loděnici vám váš úmysl pravděpodobně stejně rozmluví," říká kapitán Mrázek.


Kolik zaplatíte
* čím větší loď si vezmete, tím vás paradoxně vyjde levněji - bude vás víc, kdo se o náklady podělí
* loď pro dva pořídíte cca od 400 eur na osobu v sezoně, od 250 eur mimo sezonu
* na větší lodi pro šest až deset lidí bez luxusního vybavení můžete plout už od cca 170 eur/osoba v sezoně, cca od 100 eur mimo sezonu (sezona = prázdninové měsíce)
* k pronájmu lodi je třeba přičíst palivo, platby za nocování v přístavu a zdvižení mostů - na týden od 200 eur za loď
* počítejte také s vratnou zálohou, kterou složíte před vyplutím a z níž by byly hrazeny případné škody na lodi - podle velikosti a typu lodě cca od 200 do 1 000 eur
* pozor, zdaleka ne všechny loděnice přijímají platební karty

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.