1. Nepodceňujte ochranu hlavy
Statistiky hovoří jasně ve velkém procentu případů by mohla přilba nejen zabránit úrazu, ale i zachránit život. Ostatně děti do patnácti let jsou ze zákona povinny mít přilbu při jízdě na kole nasazenou.
- Nákup: Při koupi je dobré vyzkoušet si helmy od různých výrobců, protože každý vyrábí trochu jiný vnitřní tvar přilby. Počítejte s tím, že přilbu budete mít na hlavě dlouhou dobu, takže každé místečko, které vás tlačí, může po delší jízdě přivodit nepříjemnou bolest hlavy. Zkuste nastavit upínací mechanismus, nasadit přilbu na hlavu a dotáhnout. Dobré je i potřepat hlavou. Ukáže se, jak přilba sedí.
- Materiál: Základem je tvrzený polystyren. Na povrchu jej doplňuje skořepina vyrobená z materiálu odolného vůči nárazu. U levných přileb je pouze přilepená, nejčastěji jen po obvodu přilby. Pokud však chcete své zdraví chránit opravdu účinně, vyplatí se požadovat model vyrobený takzvanou in-mold technologií.
- Odvětrání: Dobré odvětrávání ovlivňuje počet větracích otvorů, jejich umístění a tvarování.
- Upínání: Základem je pásek pod bradou. Nelze však doporučit obyčejný suchý zip, mnohem lepší je plastová přezka. Pásek zajistí pouze to, že přilba nespadne z hlavy. Neřeší její optimální usazení. Existuje proto ještě druhý upínací systém, který lépe fixuje přilbu na hlavě. Ideální je volit takový mechanismus, který lze ovládat jednou rukou i při jízdě.
- Štítek (kšilt): Na silnici se nepoužívá, pouze na horském kole. Zvyšuje ochranu před odlétávajícími nečistotami, větvemi, sluncem. Je dobré, když lze štítek snadno demontovat.
- Doplňky: Praktické je vyjímatelné vnitřní polstrování, které je možné vyprat.
2. Bez správného sedla na kolo nelez
Sedlo je jedním ze tří míst, kde je tělo cyklisty v přímém kontaktu s kolem. Zadek je nucen na tomto malém prostoru zvládat nejen zatížení tělem, ale také následky terénních nerovností přenášené rámem na jezdce.
- Je třeba zvážit, za jakým účelem si sedlo pořizujete. Pro krátké a občasné cesty jsou vhodná měkká a širší sedla.
- Měkké sedlo je vybaveno vysokým polstrováním. Po dosednutí je sice velmi pohodlné, má však svůj limit při delších výletech způsobuje zapaření, vysoký polštář je příliš měkký. Sportovní a výkonnostní jezdci by si měli vybírat z užších a tvrdších modelů.
- U sportovních sedel je zachována pouze plocha, která je pro sezení opravdu důležitá. Chybějí boční strany, váha jde citelně dolů. Také vykrojení sedla na zadní straně má svůj význam zvyšuje se odvětrání sedacích partií.
- Pohodlí při sezení může zvýšit prolisovaný žlábek či otvor uprostřed sedla nebo také gelové polštáře.
- Čím kvalitnější materiál (pravá kůže, kevlar), tím vyšší cena i životnost.
- Výšivky na sedlech působí na hladkém povrchu protiskluzově.
- Obyčejná sedla sází na plast v kombinaci s ušlechtilou ocelí. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a absence některých důležitých vlastností. Vyšší modely mají skelet z kompozitu, případně z karbonu. Materiály jsou lehké a tuhé, dokážou pružit a absorbovat vibrace.
- Dámská sedla jsou kratší a hlavně širší v zadní části. Také polstrování sedla, případně umístění gelových polštářů, otvorů či žlábků je konstruováno nepatrně jinak než u modelů pro muže.
- Dobré je domluvit se s prodavačem a sedlo si vyzkoušet prakticky.
3. Oblečení vládnou funkční materiály
Odpovídající oblečení je pro jízdu na kole důležité především ze dvou důvodů jednak ochrání zdraví cyklisty, jednak mu zaručí určitý komfort jízdy. Základem všeho je zaprvé používání takzvaných funkčních materiálů, zadruhé správné vrstvení oblečení.
- Vrstvení: Vždy je lepší použít více tenčích vrstev než méně silných.
- Funkční prádlo: Přímo na těle by mělo být takzvané funkční spodní prádlo. Je ušito z tkaniny, jejíž vlákna a tkaní jsou konstruovány přesně tak, aby byl materiál schopen pot odvádět na povrch a udržet tělo v suchu. Čím má prádlo vyšší gramáž, tím lépe obstojí v nižších teplotách.
- Cyklistické kraťasy: Kvůli dlouhému sezení na kole je rozumné pořídit si cyklistické kraťasy. Jsou vybaveny speciální anatomickou vložkou, která posed zpříjemňuje. Vložka je antibakteriálně upravená zabraňuje nejen rozedření citlivé pokožky, ale také případné infekci.
- Ochrana před větrem: Vhodné jsou klasické větrovky i praktičtější skladné vestičky bez rukávů. Moderní materiály, z nichž jsou větrovky i vestičky vyráběny, jsou neprofoukavé a dokážou ochránit i před vodou. Ale pozor: ač vypadají jako šusťák, jsou schopny zajistit i prodyšnost, tedy propuštění vlhkosti od těla na povrch.
- Varianta pro dámy: Téměř každou část cyklistického oblečení lze pořídit i v dámském. Specificky jsou tvarované nejen kraťasy, ale i vložky uvnitř, vypasované dresy, rukavičky.
4. Rukavice ochrání a pomohou
Speciální rukavičky dávají úchopu řídítek větší jistotu a pohodlí a snižují následky otřesů přenášených na jezdce předním kolem. Také zvyšují ochranu dlaně při pádu.
- Rozdíly mezi levnými a drahými modely jsou nejen v materiálech (dražší jsou vyrobeny z funkčních tkanin s vyšší životností, mohou mít dlaně zpevněné kevlarovými prvky proti oděru), ale především ve střihu. Ten ovlivní jak usazení rukavice na ruce, tak opět její životnost.
- Rukavice by neměla postrádat polstrování dlaně. Zvláště důležité je na nejnamáhanějších místech pod klouby prstů včetně palce a na malíkové straně dlaně.
- Rukavice by neměla být volná, ale ani příliš těsná. Oblečte ji a roztáhněte palec a ukazovák. Pokud se šev hodně napíná v určitém místě, raději sáhněte po jiném modelu.
- Než si rukavice koupíte, uchopte řídítka některého z kol vystavených v obchodě. Můžete včas odhalit, zda se dlaň rukavice nebude při jízdě shrnovat.
- Většina rukavic se zapíná na suchý zip, ale rozdíl je v provedení. Opět uchopte řidítka a všímejte si, zda při pohybu zápěstím suchý zip nedře.
- Velmi praktická je přítomnost froté dílu na horní části slouží jako otírátko potu.
- Kromě krátkoprstých rukavic existují i dlouhoprsté nebo tříprsté. V těch se ruka o moc víc nezapotí a v chladných dnech jsou prsty naopak chráněny před studenou brzdovou pákou.
- U "výhodného" nákupu rukavic za sto korun si buďte jisti, že materiál v dlaňové části po prvním vyprání ztvrdne a je nutné jej "rozhýbat" pomocí krému. Po několika opakováních jsou rukavice na vyhození.
PŘIPRAVIL: RUDOLF HRONZA, časopis VELO, foto: Author, Velo