Cyklistické doplňky

1. Nepodceňujte ochranu hlavy

Cyklistická helma

Statistiky hovoří jasně ­ ve velkém procentu případů by mohla přilba nejen zabránit úrazu, ale i zachránit život. Ostatně děti do patnácti let jsou ze zákona povinny mít přilbu při jízdě na kole nasazenou.

  • Nákup: Při koupi je dobré vyzkoušet si helmy od různých výrobců, protože každý vyrábí trochu jiný vnitřní tvar přilby. Počítejte s tím, že přilbu budete mít na hlavě dlouhou dobu, takže každé místečko, které vás tlačí, může po delší jízdě přivodit nepříjemnou bolest hlavy. Zkuste nastavit upínací mechanismus, nasadit přilbu na hlavu a dotáhnout. Dobré je i potřepat hlavou. Ukáže se, jak přilba sedí.
  • Materiál: Základem je tvrzený polystyren. Na povrchu jej doplňuje skořepina vyrobená z materiálu odolného vůči nárazu. U levných přileb je pouze přilepená, nejčastěji jen po obvodu přilby. Pokud však chcete své zdraví chránit opravdu účinně, vyplatí se požadovat model vyrobený takzvanou in-mold technologií.
  • Odvětrání: Dobré odvětrávání ovlivňuje počet větracích otvorů, jejich umístění a tvarování.
  • Upínání: Základem je pásek pod bradou. Nelze však doporučit obyčejný suchý zip, mnohem lepší je plastová přezka. Pásek zajistí pouze to, že přilba nespadne z hlavy. Neřeší její optimální usazení. Existuje proto ještě druhý upínací systém, který lépe fixuje přilbu na hlavě. Ideální je volit takový mechanismus, který lze ovládat jednou rukou i při jízdě.
  • Štítek (kšilt): Na silnici se nepoužívá, pouze na horském kole. Zvyšuje ochranu před odlétávajícími nečistotami, větvemi, sluncem. Je dobré, když lze štítek snadno demontovat.
  • Doplňky: Praktické je vyjímatelné vnitřní polstrování, které je možné vyprat.

2. Bez správného sedla na kolo nelez

Sedlo

Sedlo je jedním ze tří míst, kde je tělo cyklisty v přímém kontaktu s kolem. Zadek je nucen na tomto malém prostoru zvládat nejen zatížení tělem, ale také následky terénních nerovností přenášené rámem na jezdce.

  • Je třeba zvážit, za jakým účelem si sedlo pořizujete. Pro krátké a občasné cesty jsou vhodná měkká a širší sedla.
  • Měkké sedlo je vybaveno vysokým polstrováním. Po dosednutí je sice velmi pohodlné, má však svůj limit ­ při delších výletech způsobuje zapaření, vysoký polštář je příliš měkký. Sportovní a výkonnostní jezdci by si měli vybírat z užších a tvrdších modelů.
  • U sportovních sedel je zachována pouze plocha, která je pro sezení opravdu důležitá. Chybějí boční strany, váha jde citelně dolů. Také vykrojení sedla na zadní straně má svůj význam ­ zvyšuje se odvětrání sedacích partií.
  • Pohodlí při sezení může zvýšit prolisovaný žlábek či otvor uprostřed sedla nebo také gelové polštáře.
  • Čím kvalitnější materiál (pravá kůže, kevlar), tím vyšší cena i životnost.
  • Výšivky na sedlech působí na hladkém povrchu protiskluzově.
  • Obyčejná sedla sází na plast v kombinaci s ušlechtilou ocelí. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a absence některých důležitých vlastností. Vyšší modely mají skelet z kompozitu, případně z karbonu. Materiály jsou lehké a tuhé, dokážou pružit a absorbovat vibrace.
  • Dámská sedla jsou kratší a hlavně širší v zadní části. Také polstrování sedla, případně umístění gelových polštářů, otvorů či žlábků je konstruováno nepatrně jinak než u modelů pro muže.
  • Dobré je domluvit se s prodavačem a sedlo si vyzkoušet prakticky.

3. Oblečení vládnou funkční materiály

Oblečení na kolo

Odpovídající oblečení je pro jízdu na kole důležité především ze dvou důvodů ­ jednak ochrání zdraví cyklisty, jednak mu zaručí určitý komfort jízdy. Základem všeho je zaprvé používání takzvaných funkčních materiálů, zadruhé správné vrstvení oblečení.

  • Vrstvení: Vždy je lepší použít více tenčích vrstev než méně silných.
  • Funkční prádlo: Přímo na těle by mělo být takzvané funkční spodní prádlo. Je ušito z tkaniny, jejíž vlákna a tkaní jsou konstruovány přesně tak, aby byl materiál schopen pot odvádět na povrch a udržet tělo v suchu. Čím má prádlo vyšší gramáž, tím lépe obstojí v nižších teplotách.
  • Cyklistické kraťasy: Kvůli dlouhému sezení na kole je rozumné pořídit si cyklistické kraťasy. Jsou vybaveny speciální anatomickou vložkou, která posed zpříjemňuje. Vložka je antibakteriálně upravená ­ zabraňuje nejen rozedření citlivé pokožky, ale také případné infekci.
  • Ochrana před větrem: Vhodné jsou klasické větrovky i praktičtější skladné vestičky bez rukávů. Moderní materiály, z nichž jsou větrovky i vestičky vyráběny, jsou neprofoukavé a dokážou ochránit i před vodou. Ale pozor: ač vypadají jako šusťák, jsou schopny zajistit i prodyšnost, tedy propuštění vlhkosti od těla na povrch.
  • Varianta pro dámy: Téměř každou část cyklistického oblečení lze pořídit i v dámském. Specificky jsou tvarované nejen kraťasy, ale i vložky uvnitř, vypasované dresy, rukavičky.

4. Rukavice ochrání a pomohou

Rukavice

Speciální rukavičky dávají úchopu řídítek větší jistotu a pohodlí a snižují následky otřesů přenášených na jezdce předním kolem. Také zvyšují ochranu dlaně při pádu.

  • Rozdíly mezi levnými a drahými modely jsou nejen v materiálech (dražší jsou vyrobeny z funkčních tkanin s vyšší životností, mohou mít dlaně zpevněné kevlarovými prvky proti oděru), ale především ve střihu. Ten ovlivní jak usazení rukavice na ruce, tak opět její životnost.
  • Rukavice by neměla postrádat polstrování dlaně. Zvláště důležité je na nejnamáhanějších místech ­ pod klouby prstů včetně palce a na malíkové straně dlaně.
  • Rukavice by neměla být volná, ale ani příliš těsná. Oblečte ji a roztáhněte palec a ukazovák. Pokud se šev hodně napíná v určitém místě, raději sáhněte po jiném modelu.
  • Než si rukavice koupíte, uchopte řídítka některého z kol vystavených v obchodě. Můžete včas odhalit, zda se dlaň rukavice nebude při jízdě shrnovat.
  • Většina rukavic se zapíná na suchý zip, ale rozdíl je v provedení. Opět uchopte řidítka a všímejte si, zda při pohybu zápěstím suchý zip nedře.
  • Velmi praktická je přítomnost froté dílu na horní části ­ slouží jako otírátko potu.
  • Kromě krátkoprstých rukavic existují i dlouhoprsté nebo tříprsté. V těch se ruka o moc víc nezapotí a v chladných dnech jsou prsty naopak chráněny před studenou brzdovou pákou.
  • U "výhodného" nákupu rukavic za sto korun si buďte jisti, že materiál v dlaňové části po prvním vyprání ztvrdne a je nutné jej "rozhýbat" pomocí krému. Po několika opakováních jsou rukavice na vyhození.

PŘIPRAVIL: RUDOLF HRONZA, časopis VELO, foto: Author, Velo

Nádraží Praha Vršovice