Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Do Šinkanzenu nikdy nalačno

  21:41aktualizováno  21:41
Dobrá rada: nenastupujte do japonského Šinkanzenu nalačno. I když se japonský superexpres řítí rychlostí 300 km/hodinu a jeho jízda připomíná ve srovnání s českým Pendolinem let, nevolnost z plného žaludku vám nehrozí. Spíš naopak. Ve vlaku totiž můžete pěkně vyhladovět.

Na japonských kolejích totiž nenajdete jídelní vozy. Zmizely před pěti lety, když železnice hledaly možnosti, jak do vlaků vměstnat ještě víc cestujících. Přidat další spoje už příliš nešlo.

Jen si představte, že by vlak z Prahy do Ostravy jezdil každých šest minut... A soupravy dlouhé snad půl kilometru rovněž natahovat nešlo.

V zemi mistrů světa v jízdě vlakem každý ze 127 milionů obyvatel, včetně nemluvňat, cestuje po kolejích průměrně 55krát za rok (pro srovnání: v Česku je to 18 jízd ročně). Každé sedadlo navíc má cenu zlata.

Přesto lze na hladovění v japonském expresu překvapivě lehce vyzrát. I manažeři v drahých oblecích si do Šinkanzenu nosí v igelitovém sáčku svačinu.

Bentó, jak se tyhle balíčky nazývají, nejsou žádné housky se salámem. Polystyrenové boxy se prodávají v Japonsku na každém peroně. Skrývají vydatné teplé jídlo se spoustou příloh. Jí se samozřejmě hůlkami.

Přesto si můžete dát kromě suši i obyčejný řízek. Prodávají ho nakrájený. A rýži dostanete přiměřeně slepenou, abyste ji zvládli nabírat hůlkami. Navíc málokdy najdete uvnitř méně než deset druhů zeleniny či tři druhy omáček (a kupodivu ne ostrých, jak je zvykem jinde v Asii, spíš sladkých či sladkokyselých). Za to všechno dáte zpravidla šest až deset dolarů.

Šinkanzen: průměrný Japonec jezdí vlakem 55krát za rok

Autor:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.