Do ciziny letos míří jako loni každý třetí Čech

Dovolená v zahraničí zůstává pro Čechy stejně populární jako loni. Během roku se do ciziny podívají zhruba tři miliony českých turistů. Útlum ve výjezdech, který vyvolaly povodně a potřeba postižených lidí akumulovat prostředky na obnovu poškozených domů a bytů, totiž vyrovnal celoroční zvýšený zájem o cenově velmi příznivé zájezdy na poslední chvíli.

Z ankety mezi cestovními kancelářemi zároveň vyplývá, že na vyšším prodeji zájezdů do ciziny se podepsalo i prodloužení prázdnin. Cestovní kanceláře tak hodnotí letošní rok jako úspěšný.

Pozitivní dopad na hospodaření cestovních kanceláří bude mít silná koruna. CK sice většinu služeb, které nabízejí v katalogu, nakupují za kurs platný v polovině předchozího roku, dodatečné nabídky ubytování však už kupují za aktuální kurs. Ceny zájezdů na poslední chvíli tak byly v letošním roce velmi nízké, také díky nízkým cenám přímo u ubytovatelů v některých destinacích.

Především arabské země zlevnily ubytování v obavách před úbytkem turistů po teroristických útocích na USA loni v září. Zhruba desetiprocentní snížení výjezdů do zahraničí v důsledku povodní navíc podle ředitele analytické firmy Mag Consulting Jaromíra Beránka už nyní zahlazují zvýšené prodeje zájezdů v rámci prodloužených školních prázdnin.

Zájem o Chorvatsko poklesl
Oproti původnímu očekávání výjezdy do Chorvatska letos zřejmě nepřekročí milionovou hranici. Počet českých turistů, kteří jezdí do této nejoblíbenější zahraniční destinace, totiž letos zřejmě klesne o deset procent proti loňským 930 tisícům.

Důvodem poklesu zájmu je cenová politika chorvatských hoteliérů, kteří nezareagovali na snížený zájem západoevropských turistů ani na nízké ceny konkurenčních destinací ve Středomoří.

Ze Slovenska se stává "Mekka" turistů
Nízké ceny a výhodný poměr kursu vyvolaly naopak nebývalý zájem o Slovensko. To se tak letos zřejmě stane druhou nejnavštěvovanější destinací se zhruba dvacetiprocentním nárůstem českých turistů. Letos se jich na Slovensko podívá asi půl milionu. Na třetím místě bude dosud druhá Itálie. 

Jak jsou na tom české CK?
Největší česká CK Fischer letos za celý rok očekává u výjezdové turistiky prodej zhruba 300 tisíc zájezdů, což je na stejné úrovni jako loni. Podle mluvčí CK Věry Kudynové se ani poptávka ze strany klientů v posledních letech příliš nemění.

Největší zájem tak i v letošní letní sezóně byl o Mallorku a celé Baleárské ostrovy, řecké ostrovy, zejména Krétu, Tunisko, Chorvatsko a Turecko. Kvůli výhodné ceně je letos i v letních měsících populární Egypt. Podle Kudynové letošní sezónu ovlivnil hlavně kurs koruny k euru, malá poptávka Němců a Angličanů po zahraničních cestách, a tím pádem výhodné nabídky hoteliérů ze Středomoří.

Také Čedok zaznamenal letos zvýšenou poptávku po zájezdech do Řecka, Turecka, Tuniska a Egypta. Stagnaci naopak registroval u Španělska a Itálie. Podle Tomáše Brejchy z marketingu CK roste zájem o luxusní apartmány a kvalitní tří a čtyřhvězdičkové hotely. Sezónu podle Brejchy nejvíce ovlivnila silná koruna a levné zájezdy na poslední chvíli.

CK Atis také předpokládá letos v podstatě shodný prodej zájezdů do zahraničí nebo jen mírný růst na asi 9500 zájezdů. Největším zahraničním hitem bylo podle obchodního ředitele firmy Petra Krče Slovensko. CK Atis se však specializuje hlavně na domácí pobyty.

Trendy cestovního ruchu v příštím roce
Příští rok už podle Beránka nebude tak výrazný rozdíl mezi katalogovými cenami a cenami last minutových zájezdů. Ceny katalogových zájezdů, které CK sjednávají v současné době, však budou založeny na výhodném kursu české koruny a měly by být tedy nižší než loni.

Arabské destinace jako Egypt, Tunisko či Turecko, které zlevnily po teroristických útocích na USA, zřejmě i příští rok udrží nízké ceny. Do letovisek se však vrátí západoevropští turisté, kteří loni příliš necestovali z obav z teroristických útoků, ale také kvůli ekonomickým potížím v některých zemích západní Evropy.

,