Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Div Slovenska: ráj cyklistů i bruslařů

aktualizováno 
Dunajské vodní dílo Gabčíkovo už dnes stránky novin neplní. Vášně provázející jeho dostavbu či nedostavbu dávno opadly a v Česku se na toto "slovenské more", stavbu národní hrdosti, pomalu zapomíná. Kupodivu o něm nedávají moc vědět ani turistické bedekry a prospekty cestovních kanceláří. Přitom tak skvělé cyklistické stezky jako kolem Gabčíkova nenajdete asi nikde na Slovensku.
Odpadový kanál pod hrází Gabčíkova

Odpadový kanál pod hrází Gabčíkova | foto: Martin JanoškaiDNES.cz

Start v Bratislavě

Východiskem k celodenní cyklistické projížďce kolem vodního díla Gabčíkova je hlavní město Bratislava, odkud po pravém i levém břehu Dunaje vycházejí dvě větve dálkové cyklotrasy zvané Dunajská cyklocesta. Ta navazuje na oblíbenou cyklotrasu, která vede kolem středoevropského veletoku po území lRakouska.

Orientačním a zároveň startovním bodem je Prístavný most přes Dunaj (v současnosti poslední po směru toku), pod jehož pravobřežním koncem se nacházejí směrovky.

K cestě do Gabčíkova si můžete vybrat levý i pravý břeh. Dáte-li se vlevo, musíte zpět přes most jakoby do města a kolem Slovnaftu prokličkovat k Dunaji, který se posléze promění v betonový kanál. Pravobřežní trasa je určitě zajímavější. Po několika kilometrech přetne korunu Hrušovské zdrže, která přehradila starý Dunaj a vyvede vás na úzkou nudli země, odříznutou vodním dílem Gabčíkovo od okolního světa.



Nábřeží v Bratislavě
* VÍCE ZAJÍMAVÝCH FOTEK Z CYKLOJÍZDY KOLEM GABČÍKOVA - ZDE 

Zkuste to taky třeba na bruslích

Člověk by čekal, že z Bratislavy vyrazí v početném houfu cyklistů, zvláště když Dunajská cyklocesta prochází kolem největšího panelového sídliště v Evropě – bratislavské Petržalky. Sem tam nějaký osamělý jezdec na galuskách či zatoulaný plně naložený cizinec jedoucí podél Dunaje z Rakouska do Maďarska svědčí o tom, že cyklistika zde neprodělala zdaleka takový boom jako u nás.

O to více jsou zde však v oblibě kolečkové brusle. Jezdí se tu ve skupinkách, v párech i osamoceně, pro radost i kvůli fyzičce. Mnozí bruslaři přijíždějí autem, nasazují výstroj a vyrážejí na kondiční vyjížďku. Některé trénované jedince je na kole docela problém dohonit a předjet.

Podmínky pro bruslení jsou kolem Dunaje naprosto skvělé. Asfalt cyklocesty je rovný bez děr a hrbů, široko daleko jen samá rovina. I na kole je to pohádka a pokud nefouká protivítr, kilometry ubíhají jako na drátku. Tak trochu si tady člověk připadá jako někde v Nizozemsku, akorát tradiční značky slovenských a českých piv na okolo stojících výletní hospůdkách a bufetech prozrazují přítomnost bývalého Československa.



Termální koupaliště v Gabčíkově

Znásilněný Dunaj

S přibývající vzdáleností od Bratislavy mizejí bruslaři i hospody a po 12 kilometrech se objevuje první technická zajímavost. Cyklostezka se lomí o 90 stupňů vlevo a vjíždí na hráz Hrušovské zdrže. Ta roku 1992 přehradila těsně před maďarskou hranicí Dunaj a odvedla velkou část jeho vod do nového koryta gabčíkovské přehrady. Vyvolalo to ostrý mezinárodní spor s Maďarskem, které se dožadovalo vody v původním korytě Dunaje. Dnes pouští Slováci do starého koryta 400 kubíků, avšak spor ještě zdaleka není ukončen.

Na konci dvoukilometrové hráze se cyklotrasa opět stočí vpravo a pokračuje v původním směru. V těchto místech zároveň začíná kus pozoruhodného nudlovitého území, které nový kanál uzavřel mezi sebe a staré dunajské koryto a odříznul ho tím od okolního světa.

Asi po 10 km se toto kuriózní území rozšiřuje a objevují se vesnice Dobrohošť, Vojka a Bodíky. Původně byly tyto obce komunikačně propojeny s ostatními vesnicemi Žitného ostrova, dnes jim stojí v cestě gabčíkovský kanál. Ten lze sice překonat pomocí kompy, musí se však na ni mnohdy dlouho čekat a v zimě nejezdí vůbec. Například obce Bodíky a Horný Bar dříve vzdálené sotva 3 km dnes dělí 20 km. Zlí jazykové tvrdí, že to nevadí, protože v obcích stejně žijí jenom samí Maďaři...



Obec Vojka uvězněná mezi starým korytem Dunaje a gabčíkovským kanálem

Po hrázi slovenského moře

Jízda po břehu vodního díla Gabčíkovo je velmi neobvyklý zážitek. Kdo miluje industriální krajinu s betonem a asfaltem, musí být naprosto nadšen. Gabčíkovo je antipřírodní rovná řeka bez jediného záhybu sevřená mezi dvě uměle navršené, asfaltem pokryté a svodidly opatřené hráze. Břehy z navezených balvanů, bez života a se zákazem vstupu svírají kanál, kterým se prohánějí lodě a hejna ptáků. Celé monstrum je přitom výrazně vyzdvižené nad okolní krajinu.

Na kole lze jet pořád a pořád po hrázi a kochat se výhledem na "slovenské more". To vás však po čase asi omrzí, protože dlouhé kilometry vidíte pořád jedno a totéž. Zpestření otupující jízdy nabízí možnost zazávodit si s kolemjedoucími loďmi, které vyvíjejí zhruba stejnou rychlost jako průměrný cyklista. Přesto i tak asi brzy zatoužíte po normální krajině a sjedete z hráze dolů mezi vesnice. Hezké scenérie skýtají například jezera po těžbě stěrkopísků mezi Vojkou a Bodíky, kde se dá v létě hezky koupat.



Plavební komora u hráze vodního díla Gabčíkovo

Co jen tak někde neuvidíte

Úplným protikladem k industriální krajině kolem gabčíkovského kanálu je Chráněná krajinná oblast Dunajské luhy přiléhající ke starému korytu řeky. Tvoří je soustava lužních lesů protkaná mokřady, meandry a bočními rameny Dunaje, která je domovem bohaté flóry a fauny. Pokud však člověk toto území nezná, jen těžko se ve spleti slepých ramen a močálů orientuje. Navíc to chce i speciální výbavu proti komárům.



Chráněná krajinná oblast Dunajské luhy

MAPY

1 : 100 000 Bratislava, Podunajsko – podrobná cykloturistická mapa. VKÚ Harmanec.

1 : 50 000 Okolí Bratislavy, Bratislava – turistická mapa. SHOCart.

Nahlédnout alespoň částečně do tohoto světa překypujícího bujným životem umožňuje okolí osady Čárda, kde se značená cyklotrasa přibližuje až k starému korytu Dunaje uprostřed lužních lesů. Majestátnější, krásnější a zdravější řeku jen tak hned někde neuvidíte...

A jen 3 kilometry odtud naprostý protiklad – hráz vodního díla Gabčíkovo dělící umělou řeku na přívodní a odpadový kanál. Bývá tady čilý ruch, obdivovat národní dílo Slovenska sem jezdí spousta lidí. Součástí hráze je elektrárna s osmi turbínami, vyhlídkové terasy, pozornost návštěvníků však budí především dvě obří plavební komory, kterými proplouvají těžkotonážní lodě. Vidět tato zařízení v provozu patří také k nezapomenutelným zážitkům.

Gabčíkovo zkrátka stojí za to navštívit! Inspiraci a nevšední dojmy zde jistě najde každý.

A co dál?

Ani se to nezdá ale z Bratislavy je to na hráz Gabčíkova 69 km. Máte-li chuť a sílu, můžete se po opačné straně kanálu vrátit zpět. Další variantou je návštěva 3 km vzdálené obce Gabčíkovo s mnoha hospodami, cukrárnami a termálním koupalištěm. Odtud je to pak 13 km do Dunajské Stredy, kde lze nasednout na vlak.

Autoři:




Nejčtenější

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Další z rubriky

Hrad Svojanov
Kde končí Morava a začínají Čechy. Cyklovýlet kolem Svojanova

Jedno z nejhezčích míst naší domoviny se ukrývá stranou hlavních silnic a velkých měst v hlubokém údolí říčky Křetínky. Kdysi frekventovanou středověkou cestu...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Zámek Klášterec nad Ohří odrážející se ve vodní hladině
Kde má čas své muzeum. Cyklovýlet za holkami z porcelánu

Vodní plocha a červený zámek odrážející se v její hladině. Nenechte se zmýlit, i tato představa může mít několik reálných předobrazů. Dnešní Cyklotoulky vás...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.