Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Brušperku vyrazili na starých čezetách do Austrálie. Trvalo jim to rok

Během 430 dnů projeli Čech Marek Vantuch a Slovenka Ivana Haraslínová na starých čezetách Evropu, Asii a Austrálii. Část trasy jeli po stopách trabantů Dana Přibáně. Překonávali problémy s úředníky, stařičkými motocykly i s vlastní únavou. Náš život na cestách skončil po 33 tisíc kilometrech, píše Marek Vantuch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R65i83c58h77a30r25d 50B45r20y83c25h37t64a 2408655198368

Hodně zajímavá je ta "Těžba sopečného sýra, Kavah Ijen, Jáva, Indonésie" (foto č. 30). To musí být delikatesa! :-)

+1/0
5.2.2017 14:49
Foto

M71i77r50o16s12l62a75v 54S45t29e94i80n34e21r 6548834743715

Je to síra, vykondenzovaná z podzemních výparů. Je to hledaná surovina pro průmysl, na chléb byste si ji jistě nenamazal.;-)

0/0
6.2.2017 9:53

R94i64c22h46a45r75d 41B92r77y72c32h36t84a 2588495678968

Já vím, jen jsem si dovolil upozornit, jak legračně zaúřadoval "šotek" u popisku fotografie a ze sopečné síry se stal "sopečný sýr" a jeho "těžba". :-)

0/0
6.2.2017 14:21

M52i14c21h63a31l 82K32o83v95a55č 7635842722703

pro zájemce:

-tady borec v roce 2013-14 "objel kouli" sám na Jawě http://www.jawakolemsveta.cz/jawa-kolem-sveta-i/trasa

-a momentálně akorát "dojíždí" Austrálii http://www.jawakolemsveta.cz/trasa-jawa-kolem-sveta-2

0/0
5.2.2017 10:19

J53a88n 67L69u54k23á35š 7417743743192

Sice smekam, ale popis trasy mne prekvapil - zejmena to, ze tam, kde byly uneseny Hanka s Toncou, si nekdo troufne projet na motorce.

Mohly byt 2 motocyklova rukojmi ...

0/0
3.2.2017 22:09

M84i12c32h19a43l 45B40a65š23t12a 6784630185734

Kdo ví jak to s nima bylo a ne každej turista je v Praze okradenej.

0/0
4.2.2017 8:12

J81a89n 61L49u29k76á17š 7147113783472

Predvadite tady presne to nezodpovedne mysleni, co vedlo k unosu tech dvou - "V Balucistanu sice obcas nekoho unesou ale ne kazdyho.".

0/0
4.2.2017 22:08

M26i87c94h54a70l 20B39a46š54t45a 6794100745614

Máte pravdu. Minulý týden mne na přechodu málem přizabila slečna SMSkující za jízdy (fakt !). Přecházet budu dál, i když je to někdy o život. Můžu riziko zrušit, ale zase mi to stojí zato přecházet :-) Tedy, kdoví co za tím únosem bylo (chovali se děvčata totiž poněkud podivně) a i když je Balucistan pěkně divokej, není to koncentrák. Aby se z něj odjíždělo jenom komínem. Něco je vždycky za něco.

0/0
5.2.2017 7:24

M20a33r28i59u67s 74J35o59r94d72á32n72e91k 7542962116795

Já myslím že docela zásadní rozdíl je že ty dvě pipiny jsou ženské a cestovaly místní autobusovou dopravou...

0/0
6.2.2017 10:26
Foto

J11a52n 70Ž26i56ž45k21a 7518914482260

Jo jel bych hned na sve cize taky. Bohuzel se zenou bych po tydnu bez sprchy mel z raje peklo.

+1/0
1.2.2017 11:39

V63á38c11l89a86v 86P19c53h88á54l42e13k 8216662921322

...by mě zajímalo, kolik jste spotřebovali pneumatik ?

0/0
31.1.2017 12:00
Foto

M31i97r27o84s48l52a64v 78S56t13e44i62n87e16r 6178754353195

Jedna sada vydrží 30000 km. Ale v Asii asi ten rozměr bude běžný, je tam ještě dnes polovina provozu na dvoukolkách a tříkolkách.

To svařování je ale zvláštní, pérák z r. 1950 měl solidní rám. Spíš měli ty své soumary těžce přetížené.

0/0
5.2.2017 7:54
Foto

T95o66m70á42š 84S15m45o53l22í35k 3671482596593

Bylo by super projet to na kole a ne ničit planetu pálením benzínu.

0/−10
30.1.2017 17:35

J63a22n 89Č53e73k63a76l 7209725324434

Zatímco tady by žádný neprojeli...

0/0
2.2.2017 14:56
Foto

T83o51m56á65š 81S47m66o76l12í70k 3361612876223

ve sněhu ne

0/0
2.2.2017 15:48

D22a48n94i40e39l 20T17s52c84h97e74r26n62a12y 2715412849932

Co vam brani?

0/0
2.2.2017 15:23
Foto

T47o98m11á62š 88S87m39o87l11í71k 3561872376603

finance

0/0
2.2.2017 15:46

M11i41r61o24s81l78a42v 22M35i40č65á57n 5899658830649

byl to asi velký mazec,borci.

+1/0
30.1.2017 14:12

J15a69n 84F41r24i88d21r59i59c16h 6105518199453

Nic pro mě. R^[>-]

0/0
30.1.2017 11:33

T95o95m70á24š 24K31u49c57h59a15ř 3607341728691

Trošku mi není jasné, proč ty motorky včetně motorů neuvedli do perfektního stavu ještě před cestou a řešili tak tolik problémů už krátce po vyjetí. To by byla otázka jen pár tisíc. K domu doplnit kvalitní filtraci benzínu i vzduchu a krom něčeho ulomeného kvůli přetížení nemuseli celou cestu nic řešit.

+1/−1
30.1.2017 10:35

M95a40r97e73k 13V46a65n86t13u94c46h 3225298125630

Kéžby to bylo tak jednoduché. V jednu chvíli bylo prostě potřeba ukončit přípravy a vyjet. Neměli jsme kolem sebe moc zkušených lidí, se kterými by se to dopředu dalo moc řešit.

+2/0
30.1.2017 11:10

T74o77m90á13š 89K44u69c85h75a51ř 3627241578201

Zdravím.:-) Hlavně že jste dojel celí. Já ten motor neznat, tak si takto vyjet netroufnu. Vlastní práce s rozborkou, kontrolou a go je u takového motoru otázkou pár hodin, pokud jsou připravené díly. To by se do přípravy takto dlouhé cesty mohlo vejít. Vy jste si před cestou rozborku s někým znalým ani nenacvičili?

0/0
30.1.2017 11:44

P78e80t88r 26U50t62ě28k18a36l 9480718788

Na takovou cestu jednoduchý stroj - jasně. Opravíte na koleně.

Akorát mi chybí info, co do toho dvoutaktu lili.

+2/0
30.1.2017 9:34

Z18d92e75n77ě12k 11W47e92r83n37h68a31r82t 6357365542318

cokoliv. ;-)

0/0
30.1.2017 9:35

P32e49t32r 18U75t33ě23k56a95l 9780488448

;-D

+1/0
30.1.2017 9:47

K66a51r52e40l 20W35a75t20z97k48o 9616757637366

Číza jede skoro na cokoli co hoří.

0/0
2.2.2017 19:37
Foto

O51n22d66r42e25j 35V73a85l14o97u49s70e41k 4690611307161

Super vykon - akorat mi tam chybi zaver. Co pak udelali s tema motorkama? Naky happy end? ;-)

0/0
30.1.2017 9:28

P31a98v58e26l 84N25o90v71á98k 7601446339823

Máte to tam napsaný daly do kontejneru a odvezli domů

+2/−1
30.1.2017 11:58

J87a55n 54Č49e80k11a89l 7629635224694

Výlet super, ale vyžaduje aspoň elementární manuální zručnost, což mne z takové výpravy vylučuje... ;-D

0/0
30.1.2017 9:00

Z80d46e54n89ě49k 92W16e57r77n42h39a76r15t 6197655952748

No, popravdě řečeno nechápu moc údiv nad těmi starými stroji. Naopak to považuji za nejlepší mašiny na takový typ cest, jsou naprosto jednoduché, v případě potřeby je možné je opravit doslova na plochém kameni. Součástek je jen pár a ještě takového typu, že se dají vcelku snadno nahradit něčím podobným nebo opravit. To, že ten stroj je starý šedesát let nehraje roli, pokud to před cestou dobře prohlédnou, vymění elektriku a není tam třeba skrytá koroze rámu, aby se to rozpadlo, ale jinak je to po všech stránkách spolehlivější, než moderní stroje, plných elektroniky, speciálních součástek a podobně. A když se k tomu připočte ještě ohromná tolerance na kvalitu paliva, kdy i v nejhorším případě stačí vyčistit karburátor, přidat oleje do směsi a "poštelovat předstih", není co řešit. Zkuste si někde v poušti hrát s elektronicky řízenými vstřiky...

Samozřejmě, je to ohromný výkon a odvaha, pustit se na motorkách na takovou cestu. Ale volba staré čezety je v takové situaci zcela rozumná a riziko to snižuje, nikoliv zvedá.

+21/0
30.1.2017 7:19

E70r25i74k 39D62r31a19g92o25m91i87r60e39c53k67ý 2851873457489

tak spolehlivější to určitě není. Snadněji se to opraví, to ano

+3/0
30.1.2017 7:40

Z70d11e32n15ě53k 85W55e49r58n78h49a40r24t 6147245902478

Proč to není spolehlivější? Věc, která tam není, se nemůže pokazit. Bubnové brzdy s lanky, dynamo, cívka, karburátor... To se zkrátka nepokazí. Najezdil jsem na veteránech fůru kilometrů a závady jsou v drtivé většině v tom, že se přetrhnou letité prošoupané lanka, nebo upadne nějaký drátek. Pokud se tyhle věci preventivně vymění a naddimenzují, je to úplně v pohodě.

+3/0
30.1.2017 7:45

E46r40i28k 24D44r95a33g11o27m95i47r88e70c89k26ý 2721273347739

Taky bych si starou motorku vybral na cestu, ale spolehlivější není. Podívejte se na jednu z prvních fotek - Řecko, oprava. To vysvětluje vše.

0/0
30.1.2017 9:01

V48l19a30d52a 16S81i59m24o75n60i72k 3559253613295

Při čtení mi trochu vadil přístup "nových motocyklistů" k těm strojům, více či méně je shodili .. 60 let staré, podle nich nespolehlivé, pořád něco spravovali, na výztuhu blatníku přišli po několika tisících kilometrech, nefungující řazení konzultovali s půlkou světa. Pokud ty stroje byly repasované, měli si na nich opravárenské zákroky předem vyzkoušet, což zjevně neudělali. Měnili kluzná pouzdra, až se rozpadla na prach, protože byli " trochu líní". Vypadá to, že na šedesát let starím motocyklu měli i šedesát let staré kuličkové ložisko:-) Na podobném stroji jsme najezdil tidíce kilometrů ( ne v Pákistánu). Tak jednoduchá mašina prostě nemůže ničím překvapit, když nebude zanedbaná pravidelná údržba.

0/0
30.1.2017 10:17

A48d56a27m 34K35o14p97e14č35n88ý 2183595877

Něco jiného je jezdit kolem komína a něco jiného jet takovou štreku. Mnoho lidí si neumí představit jet úsek Praha-Brno po polní cestě a teď si těch úseků naskládejte několik za sebe. Připočítejte k tomu trvale zatížené stroje. Ono se i u sebelépe připraveného stroje něco projeví. Nám takhle odešlo nové ložisko ve spojce po 15 000 km. http://mujweb.cz/asie03/

+1/0
30.1.2017 11:09
Foto

M88i32r66o96s78l50a52v 38S25t86e21i42n83e81r 6568504543505

Mě se na řadicí kulise vylomil ten zalisovaný kolík (Jawa 250), takže jsem blok musel rozpůlit. Následně bylo důležité, dosedací plochy perfektně očistit, natřít Hermetikem (ten se už nevyrábí) a šikovně vše dostat do správné pozice a sešroubovat.

Tak jednoduchou konstrukci (původně DKW 125 a 250) už jinde nenajdete.

Dnes se smí prodávat výhradně čtyřtakty- ty mají větší váhu a menší výkon, pokud nemají kompresor.

0/0
5.2.2017 8:01

R32a37d50e50k 68T55k92a98č68í49k 8153934630970

Ano na dnešních strojích je mnohem více součástek, které se můžou pokazit ,ale materiály šly dopředu takže by to mělo vydržet více.

0/0
30.1.2017 18:13

J31a71n 34L53u92k74á76š 7747183903332

Mel jsem i Skodu 100, tak muzu potvrdit, ze soucasne auto je spolehlivejsi. Kdybych se ovsem vydal na takovouto cestu, tak Skodu 100 by zvladli ufusovat kdekolik, kdezto na soucasnem aute bych mel nejspis tam nekde v Asii i problem vymenit olej a sehnat olejovy filtr.

0/0
3.2.2017 22:22
Foto

M69i16r90o50s32l50a62v 80S48t85e32i46n47e62r 6218144793805

Na takovou tůru by Š100 nebyla, dole nízká, motor a všecko vzadu, praskající hadice k chladiči vpředu, kolem motoru nepříliš dobrý přístup.

Ze svých bývalých vozidel bych na to vybral Citroen 2CV- vysoký, lehký, jezdil i po poli. Motor jsem tenkrát vlastnoručně rozebral, vyměnil válečky (vlastně jenom vybroušené trubky) zabrousil ventily, vyměnil klikový hřídel, sestavil a jezdil. Za 5 litrů, to bylo tenkrát opravdu málo. Ten motůrek jsem zvedl jen tak, rukama a zase zpět nasadil.

0/0
5.2.2017 8:16

A13d32a30m 33K22o21p22e56č13n56ý 2793735577

Přibáˇn , Přibáˇn, tuhle trasu jelo před ním plno jiných cestovatelů, on jel jen kousek Austrálie v protisměru.

0/0
30.1.2017 7:05

J28a58n 27J98e49ž11e57k 3461975517235

Ten výpočet nákladů nechápu. Nejdřív položky jako "Za aktivity a vstupy jsme nechali jen 30 000 Kč" , suma 250 000 Kč, a pak "zaokrouhlení" na trojnásobek?

0/−3
30.1.2017 6:37

J24a22k97u35b 86Š90a81f69a95n92d15a 7685127461921

Tak si to přečtěte ještě jednou. Vstupem se nemyslí vstup do státu (vízum a spol) ale zcela zřejmě muzea, parky a různé jiné nepovinné atrakce...

+1/0
30.1.2017 7:34

J79a38n 74J47e16ž11e74k 3371145867305

A jo, blbnu, špatně jsem pochopil větu "což dohromady bylo kolem 250 000 Kč". Myslel jsem, že "dohromady" bylo všechno, co bylo nad tím. A to je blbost.

0/0
30.1.2017 8:30
Foto

P62e70t13r 31P43r14o79c17h18á10z23k86a 3692226732194

Slušný výkon. Stejnou Čízu jsem měl také a tak si to dovedu představit. Jste borci.R^

+1/0
30.1.2017 6:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.