Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Brušperku vyrazili na starých čezetách do Austrálie. Trvalo jim to rok

Během 430 dnů projeli Čech Marek Vantuch a Slovenka Ivana Haraslínová na starých čezetách Evropu, Asii a Austrálii. Část trasy jeli po stopách trabantů Dana Přibáně. Překonávali problémy s úředníky, stařičkými motocykly i s vlastní únavou. Náš život na cestách skončil po 33 tisíc kilometrech, píše Marek Vantuch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R96i27c42h30a30r26d 85B68r33y15c92h23t69a 2488845288328

Hodně zajímavá je ta "Těžba sopečného sýra, Kavah Ijen, Jáva, Indonésie" (foto č. 30). To musí být delikatesa! :-)

+1/0
5.2.2017 14:49
Foto

M41i31r95o52s59l82a14v 23S26t31e35i97n59e38r 6128244723325

Je to síra, vykondenzovaná z podzemních výparů. Je to hledaná surovina pro průmysl, na chléb byste si ji jistě nenamazal.;-)

0/0
6.2.2017 9:53

R11i11c95h40a13r15d 41B73r90y56c64h24t45a 2238715698378

Já vím, jen jsem si dovolil upozornit, jak legračně zaúřadoval "šotek" u popisku fotografie a ze sopečné síry se stal "sopečný sýr" a jeho "těžba". :-)

0/0
6.2.2017 14:21

M62i15c47h98a67l 13K27o15v52a62č 7675322182623

pro zájemce:

-tady borec v roce 2013-14 "objel kouli" sám na Jawě http://www.jawakolemsveta.cz/jawa-kolem-sveta-i/trasa

-a momentálně akorát "dojíždí" Austrálii http://www.jawakolemsveta.cz/trasa-jawa-kolem-sveta-2

0/0
5.2.2017 10:19

J19a64n 17L21u37k75á76š 7177593383872

Sice smekam, ale popis trasy mne prekvapil - zejmena to, ze tam, kde byly uneseny Hanka s Toncou, si nekdo troufne projet na motorce.

Mohly byt 2 motocyklova rukojmi ...

0/0
3.2.2017 22:09

M23i75c59h21a82l 36B39a55š20t96a 6714200645774

Kdo ví jak to s nima bylo a ne každej turista je v Praze okradenej.

0/0
4.2.2017 8:12

J91a42n 31L48u97k30á45š 7257793573642

Predvadite tady presne to nezodpovedne mysleni, co vedlo k unosu tech dvou - "V Balucistanu sice obcas nekoho unesou ale ne kazdyho.".

0/0
4.2.2017 22:08

M16i35c58h92a76l 51B31a21š68t22a 6924300435424

Máte pravdu. Minulý týden mne na přechodu málem přizabila slečna SMSkující za jízdy (fakt !). Přecházet budu dál, i když je to někdy o život. Můžu riziko zrušit, ale zase mi to stojí zato přecházet :-) Tedy, kdoví co za tím únosem bylo (chovali se děvčata totiž poněkud podivně) a i když je Balucistan pěkně divokej, není to koncentrák. Aby se z něj odjíždělo jenom komínem. Něco je vždycky za něco.

0/0
5.2.2017 7:24

M97a88r40i74u41s 69J66o85r74d21á95n29e52k 7522132386295

Já myslím že docela zásadní rozdíl je že ty dvě pipiny jsou ženské a cestovaly místní autobusovou dopravou...

0/0
6.2.2017 10:26
Foto

J98a18n 88Ž71i66ž27k62a 7898634382210

Jo jel bych hned na sve cize taky. Bohuzel se zenou bych po tydnu bez sprchy mel z raje peklo.

+1/0
1.2.2017 11:39

V74á47c26l11a60v 81P21c54h34á29l59e15k 8216132951382

...by mě zajímalo, kolik jste spotřebovali pneumatik ?

0/0
31.1.2017 12:00
Foto

M93i68r61o58s53l50a58v 12S66t14e30i32n51e23r 6728794873545

Jedna sada vydrží 30000 km. Ale v Asii asi ten rozměr bude běžný, je tam ještě dnes polovina provozu na dvoukolkách a tříkolkách.

To svařování je ale zvláštní, pérák z r. 1950 měl solidní rám. Spíš měli ty své soumary těžce přetížené.

0/0
5.2.2017 7:54
Foto

T40o50m91á45š 24S40m48o16l10í35k 3391552406283

Bylo by super projet to na kole a ne ničit planetu pálením benzínu.

0/−10
30.1.2017 17:35

J26a67n 59Č33e58k18a87l 7339335524314

Zatímco tady by žádný neprojeli...

0/0
2.2.2017 14:56
Foto

T72o36m79á14š 42S83m45o73l71í96k 3951122636233

ve sněhu ne

0/0
2.2.2017 15:48

D40a37n81i98e78l 17T95s41c98h27e70r51n17a60y 2735362179172

Co vam brani?

0/0
2.2.2017 15:23
Foto

T98o50m68á51š 19S96m70o26l34í10k 3901432686803

finance

0/0
2.2.2017 15:46

M25i62r75o88s16l62a10v 24M22i61č53á95n 5349838940149

byl to asi velký mazec,borci.

+1/0
30.1.2017 14:12

J29a86n 98F41r47i87d30r48i92c23h 6275628539293

Nic pro mě. R^[>-]

0/0
30.1.2017 11:33

T52o92m63á69š 37K93u97c30h39a82ř 3337141458481

Trošku mi není jasné, proč ty motorky včetně motorů neuvedli do perfektního stavu ještě před cestou a řešili tak tolik problémů už krátce po vyjetí. To by byla otázka jen pár tisíc. K domu doplnit kvalitní filtraci benzínu i vzduchu a krom něčeho ulomeného kvůli přetížení nemuseli celou cestu nic řešit.

+1/−1
30.1.2017 10:35

M64a20r65e33k 37V13a60n96t30u51c28h 3715438325950

Kéžby to bylo tak jednoduché. V jednu chvíli bylo prostě potřeba ukončit přípravy a vyjet. Neměli jsme kolem sebe moc zkušených lidí, se kterými by se to dopředu dalo moc řešit.

+2/0
30.1.2017 11:10

T51o91m72á29š 24K41u24c23h10a79ř 3587641648751

Zdravím.:-) Hlavně že jste dojel celí. Já ten motor neznat, tak si takto vyjet netroufnu. Vlastní práce s rozborkou, kontrolou a go je u takového motoru otázkou pár hodin, pokud jsou připravené díly. To by se do přípravy takto dlouhé cesty mohlo vejít. Vy jste si před cestou rozborku s někým znalým ani nenacvičili?

0/0
30.1.2017 11:44

P42e17t19r 83U69t51ě72k71a98l 9890208968

Na takovou cestu jednoduchý stroj - jasně. Opravíte na koleně.

Akorát mi chybí info, co do toho dvoutaktu lili.

+2/0
30.1.2017 9:34

Z56d50e71n96ě17k 79W65e16r26n81h53a54r79t 6837875772578

cokoliv. ;-)

0/0
30.1.2017 9:35

P24e53t43r 19U33t58ě51k37a61l 9460758548

;-D

+1/0
30.1.2017 9:47

K79a94r64e48l 57W35a97t40z56k34o 9786807767976

Číza jede skoro na cokoli co hoří.

0/0
2.2.2017 19:37
Foto

O83n92d64r49e59j 27V24a29l71o38u73s30e11k 4700751417671

Super vykon - akorat mi tam chybi zaver. Co pak udelali s tema motorkama? Naky happy end? ;-)

0/0
30.1.2017 9:28

P31a40v17e84l 35N28o75v97á16k 7881926649583

Máte to tam napsaný daly do kontejneru a odvezli domů

+2/−1
30.1.2017 11:58

J13a83n 91Č19e38k79a97l 7869255744834

Výlet super, ale vyžaduje aspoň elementární manuální zručnost, což mne z takové výpravy vylučuje... ;-D

0/0
30.1.2017 9:00

Z13d62e96n26ě27k 27W22e14r37n58h79a73r86t 6157295442618

No, popravdě řečeno nechápu moc údiv nad těmi starými stroji. Naopak to považuji za nejlepší mašiny na takový typ cest, jsou naprosto jednoduché, v případě potřeby je možné je opravit doslova na plochém kameni. Součástek je jen pár a ještě takového typu, že se dají vcelku snadno nahradit něčím podobným nebo opravit. To, že ten stroj je starý šedesát let nehraje roli, pokud to před cestou dobře prohlédnou, vymění elektriku a není tam třeba skrytá koroze rámu, aby se to rozpadlo, ale jinak je to po všech stránkách spolehlivější, než moderní stroje, plných elektroniky, speciálních součástek a podobně. A když se k tomu připočte ještě ohromná tolerance na kvalitu paliva, kdy i v nejhorším případě stačí vyčistit karburátor, přidat oleje do směsi a "poštelovat předstih", není co řešit. Zkuste si někde v poušti hrát s elektronicky řízenými vstřiky...

Samozřejmě, je to ohromný výkon a odvaha, pustit se na motorkách na takovou cestu. Ale volba staré čezety je v takové situaci zcela rozumná a riziko to snižuje, nikoliv zvedá.

+21/0
30.1.2017 7:19

E17r84i48k 72D51r57a54g26o66m22i44r50e14c22k94ý 2801963697949

tak spolehlivější to určitě není. Snadněji se to opraví, to ano

+3/0
30.1.2017 7:40

Z29d82e72n29ě95k 47W25e83r33n88h17a56r38t 6697585272898

Proč to není spolehlivější? Věc, která tam není, se nemůže pokazit. Bubnové brzdy s lanky, dynamo, cívka, karburátor... To se zkrátka nepokazí. Najezdil jsem na veteránech fůru kilometrů a závady jsou v drtivé většině v tom, že se přetrhnou letité prošoupané lanka, nebo upadne nějaký drátek. Pokud se tyhle věci preventivně vymění a naddimenzují, je to úplně v pohodě.

+3/0
30.1.2017 7:45

E28r55i22k 14D32r41a16g67o62m55i54r13e42c98k47ý 2241503837839

Taky bych si starou motorku vybral na cestu, ale spolehlivější není. Podívejte se na jednu z prvních fotek - Řecko, oprava. To vysvětluje vše.

0/0
30.1.2017 9:01

V95l41a25d22a 86S95i98m75o93n87i38k 3989893633735

Při čtení mi trochu vadil přístup "nových motocyklistů" k těm strojům, více či méně je shodili .. 60 let staré, podle nich nespolehlivé, pořád něco spravovali, na výztuhu blatníku přišli po několika tisících kilometrech, nefungující řazení konzultovali s půlkou světa. Pokud ty stroje byly repasované, měli si na nich opravárenské zákroky předem vyzkoušet, což zjevně neudělali. Měnili kluzná pouzdra, až se rozpadla na prach, protože byli " trochu líní". Vypadá to, že na šedesát let starím motocyklu měli i šedesát let staré kuličkové ložisko:-) Na podobném stroji jsme najezdil tidíce kilometrů ( ne v Pákistánu). Tak jednoduchá mašina prostě nemůže ničím překvapit, když nebude zanedbaná pravidelná údržba.

0/0
30.1.2017 10:17

A39d16a48m 77K25o50p72e81č81n95ý 2403985377

Něco jiného je jezdit kolem komína a něco jiného jet takovou štreku. Mnoho lidí si neumí představit jet úsek Praha-Brno po polní cestě a teď si těch úseků naskládejte několik za sebe. Připočítejte k tomu trvale zatížené stroje. Ono se i u sebelépe připraveného stroje něco projeví. Nám takhle odešlo nové ložisko ve spojce po 15 000 km. http://mujweb.cz/asie03/

+1/0
30.1.2017 11:09
Foto

M56i90r44o51s73l58a50v 95S39t27e22i24n68e66r 6758604243765

Mě se na řadicí kulise vylomil ten zalisovaný kolík (Jawa 250), takže jsem blok musel rozpůlit. Následně bylo důležité, dosedací plochy perfektně očistit, natřít Hermetikem (ten se už nevyrábí) a šikovně vše dostat do správné pozice a sešroubovat.

Tak jednoduchou konstrukci (původně DKW 125 a 250) už jinde nenajdete.

Dnes se smí prodávat výhradně čtyřtakty- ty mají větší váhu a menší výkon, pokud nemají kompresor.

0/0
5.2.2017 8:01

R39a62d68e27k 64T27k19a83č55í48k 8503804700230

Ano na dnešních strojích je mnohem více součástek, které se můžou pokazit ,ale materiály šly dopředu takže by to mělo vydržet více.

0/0
30.1.2017 18:13

J46a58n 79L63u70k25á83š 7307953963772

Mel jsem i Skodu 100, tak muzu potvrdit, ze soucasne auto je spolehlivejsi. Kdybych se ovsem vydal na takovouto cestu, tak Skodu 100 by zvladli ufusovat kdekolik, kdezto na soucasnem aute bych mel nejspis tam nekde v Asii i problem vymenit olej a sehnat olejovy filtr.

0/0
3.2.2017 22:22
Foto

M91i71r48o62s81l55a26v 64S86t56e53i88n16e20r 6738374363105

Na takovou tůru by Š100 nebyla, dole nízká, motor a všecko vzadu, praskající hadice k chladiči vpředu, kolem motoru nepříliš dobrý přístup.

Ze svých bývalých vozidel bych na to vybral Citroen 2CV- vysoký, lehký, jezdil i po poli. Motor jsem tenkrát vlastnoručně rozebral, vyměnil válečky (vlastně jenom vybroušené trubky) zabrousil ventily, vyměnil klikový hřídel, sestavil a jezdil. Za 5 litrů, to bylo tenkrát opravdu málo. Ten motůrek jsem zvedl jen tak, rukama a zase zpět nasadil.

0/0
5.2.2017 8:16

A69d41a67m 11K38o93p71e68č97n68ý 2513385767

Přibáˇn , Přibáˇn, tuhle trasu jelo před ním plno jiných cestovatelů, on jel jen kousek Austrálie v protisměru.

0/0
30.1.2017 7:05

J79a23n 10J98e39ž62e40k 3661415397165

Ten výpočet nákladů nechápu. Nejdřív položky jako "Za aktivity a vstupy jsme nechali jen 30 000 Kč" , suma 250 000 Kč, a pak "zaokrouhlení" na trojnásobek?

0/−3
30.1.2017 6:37

J42a85k45u87b 47Š94a69f86a89n58d37a 7985197491421

Tak si to přečtěte ještě jednou. Vstupem se nemyslí vstup do státu (vízum a spol) ale zcela zřejmě muzea, parky a různé jiné nepovinné atrakce...

+1/0
30.1.2017 7:34

J70a81n 68J55e27ž34e34k 3261865577765

A jo, blbnu, špatně jsem pochopil větu "což dohromady bylo kolem 250 000 Kč". Myslel jsem, že "dohromady" bylo všechno, co bylo nad tím. A to je blbost.

0/0
30.1.2017 8:30
Foto

P13e40t50r 89P22r32o46c97h24á47z44k44a 3682886292194

Slušný výkon. Stejnou Čízu jsem měl také a tak si to dovedu představit. Jste borci.R^

+1/0
30.1.2017 6:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.