Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Česku létá přes 20 tisíc nadšenců. Průkaz pořídíte za 60 tisíc

Českým nebem sviští každý rok stovky nových pilotů ultralehkých letadel. Za výcvik a letecký „řidičák“, tedy pilotní licenci, totiž neutratíte životní úspory. A samotné letadlo koupíte za cenu motorky. „Dřív si šikovní piloti doma v garáži přidělávali k rogalům motory z trabantu,“ vzpomíná instruktor Jiří Koubík pro týdeník 5plus2.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O53n35d79r97e45j 51S72i95l56h64a83n 7332543637

Clanek je urcite koncipovan jako PR, nicmene na zadnou konkretni skolu, ale na letectvi obecne.. stejne jako jakykoliv jiny sport. A kdyz chci nekoho nalakat, urcite zacnu od toho, co je nejlevnejsi. Jak je videt ze statistik, ono vlastne to UL letani ani toho PR tolik nepotrebuje, ono uz je proste a jednoduse vetsi poctem pilotu a SLZ nez to "velke" letani. Nevim o kolik je pilotni licence na ULL mene skutecna nez PPL nebo vyssi. Opravnuje me pohybovat se vzduchem, takze skutecna bude ;) Popravde kdyz pri bezpecnosti prohlidce pred vstupem na plochu na zahranicnich letistich vytahnu ceskou licenci CPL, mam pocit, ze ta pripada tem kontrolujicim daleko vice neskutecna, protoze na ni neni ani foto.. Jinak kdyz jste u te terminologie, tak "letadlo" je kazdy letajici aparat tezsi nez vzduch, tudiz i SLZ ;-) Jak se slecna dotazovala nekde nize, od velkych letadel si opravdu chodime odpocnout do UL. Pekne svatky a spoustu krasnych zazitku s ultralighty i "velkymi" stroji.

+4/0
20.12.2016 22:52

A17d23a39m 14K92o80p84e94č78n98ý 2923355767

Ono to v tom článku o motorových rogalech nebude moc přesný. Kolem roku 1984 jich bylo už postavených více.

0/0
20.12.2016 22:35
Foto

L97e13n53k91a 67T27r63o91j37a24n33o61v30á 9563813

Tak já třeba létám na závěsném kluzáku (rogale). Stojí to minimum a už se mi podařilo být i 4h ve vzduchu... Jako jsem z toho moc nadšená. Už se mi podařil i 4h let. Moc by mě ale zajímalo jaký je rozdíl v pocitu z letu v těžkých motorových strojích oproti ultralightům, paraglidů nebo právě rogalům.

Já bych si třeba tipla, že dopraváci když si chtějí odpočinout od práce, jdou si zalítat na ultralightu, nebo zaplachtit. Nebo?

+4/0
20.12.2016 17:11


Foto

M84i57c38h41a37l 47Ř72e24h41á19č53e74k 8215577568

Někteří dopravní piloti létají i o svém volnu, jiní naopak vůbec. Většina z těch, které znám, se nějakým způsobem angažuje v leteckých školách - buď jako instruktoři v letadle nebo učí teorii (ale tento vzorek pilotů není reprezentativní, protože je znám právě odtamtud).

Já nemám osobní zkušenost z rogala či paraglidů, ale myslím, že tam má člověk mnohem větší možnost kochat se tím samotným letem. Nikam nespěchá, počasí ho většinou nestresuje, má možnost si to pořádně užít - a navíc létá jen a pouze pro radost, takže se tím nemusí stresovat. Má mnohem větší volnost, kudy poletí - to je kolem Prahy trochu omezené. Mezi létáním na moderním ultralehkém letounu a třeba na Cessně za VFR pravděpodobně moc rozdíl nebude. Ale tohle srovnání je jen můj odhad - taky mě párkrát napadlo, jaké to jiné létání než moje asi je. Každé létání je krásné!

Mne nejvíc chytlo IFR létání. Za letu, kdy je třeba hodně špatné počasí, nemám moc čas přemýšlet, jaké to je - ale po letu se ke mně dostaví pocit dobře odvedené práce, pocit z toho, že jsem všechno udělal dobře, že jsem i přes ty všechny podmínky letěl bezpečně. Na zemi většinou moc věcí nepoznám - ale pamatuji si, když jsem poprvé vystoupal nad mraky. Tu krásu, i když jsem si předtím tisíckrát viděl na fotkách, jsem si předtím ani neuměl představit. Narozdíl od většiny ostatních pilotů já si nepamatuju moc dobře své první sólo, zato si vybavím každý detail ze svého prvního let v opravdu špatném počasí.

Každé létání je krásné! Ať se vám tam nahoře líbí i nadále - třeba se tam jednou potkáme!

+3/0
20.12.2016 20:17

J80i15r20i 74H74u92b12k71a 1263156904715

Mezi továrně vyrobeným moderním ULL a Cessnou 150 je malý rozdíl. V neprospěch a Cessny :D

0/0
20.12.2016 21:12

F79i98l15i52p 72N33e13s20p31o69r 6617977398352

Napr?

0/0
20.12.2016 21:22

O88n22d81r23e52j 51S43i79l42h28a51n 7552813877

Horsich vykonech, spotrebe, prostoru v kabine, cenou udrzby a hlavne veku ;)

0/0
20.12.2016 22:57
Foto

M81i85c22h35a45l 75Ř92e25h35á66č80e50k 8185477348

Tak zase když porovnáme továrně vyrobený moderní letoun typu Cirrus 22 a 40 let staré motorové rogalo, vyjde porovnání ve většině kategorií přesně naopak - hlavně ve věku ;)

0/0
21.12.2016 12:37

L20u53k21a45s 48M13u89d88r12a 6626486382981

Článek je ukázkové zavádění na falešnou stopu, snad možná PR pro "ultralehké létání".

Takže stručně - "ultralehký letoun" není letadlo, ale sportovní létající zařízení. Skutečná pilotní licence samozřejmě jde pořídit mnohem levněji než 1,5 miliónu (PPL), a to i pro komerční využití (CPL).

Myslím si (nemám k dispozici žádný ucelený zdroj informací, jen zkušenosti), že držitelů ATPL bude u nás více než pouhých 1600. Někteří stále ten průkaz mají, ale aktivně v přepravě cestujících už nepůsobí.

Jinak v dnešní době pilot kontrakt sežene, ale rozhodující je, jak se dotyčná společnost postaví k jeho praxi a přezkoušení na daný typ. Ono je totiž těžké splnit podmínku mít zkušenosti, zároveň platné typové zkoušky (nejlépe na více typů), a zároveň být mladý a perspektivní...

+3/0
20.12.2016 11:39
Foto

M65i85c11h27a50l 24Ř38e45h56á35č61e62k 8415727858

Máta úplnou pravdu - když jsem článek četl, napadlo mě též, proč "zapomněli" zmínit výcvik PPL.

Doplním jen jeden postřeh: mám někde opsané statistiky z roku cca 2013 a tam jsem objevil následující čísla:

- 10000 průkazů všech profesí evidovaných na ÚCL, z toho 4200 pilotů

- letadel v českém leteckém rejstříku: 2000, z toho 1000 letounů a 110 vrtulníků

- SLZ evidovaných LAA: 4000

- pilotů LAA: 9000

Takže to číslo 1600 je pravděpodobně počet CPL+ATPL evidovaných na úřadě v ČR. Nebudou tam ale započteni Češi, kteří mají průkaz evidován v jiné zemi - například piloti Ryanairu musí mít průkaz převeden do Irska, takže ti v tomto čísle započteni dost pravděpodobně nejsou.

0/0
20.12.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.