Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdelší tunel světa se otevírá. Sluneční ráj za Alpami máme na dosah

Jižní Evropa je blíže, než si myslíte. Slunný švýcarský kanton Ticino na jižním úpatí Alp natěšeně vyhlíží nedělní start pravidelného provozu v nejdelším železničním tunelu světa. Cesta ze severu se citelně zkrátí. Reportér magazínu Víkend MF DNES to vyzkoušel v předstihu na vlastní kůži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V30í14t 71Č10e86r21m28á33k 1104812163662

S tím "slunečním rájem" bych teď v zimě trochu brzdil. Lugano momentálně hlásí 2-3 stupně nad nulou a odpoledne by prý mohlo být 9, což není zrovna pařák...

0/0
15.12.2016 10:35

M85i77c27h54a75l 56M13a12l21ý 5642544789823

Prossima, ne pressima.

0/0
14.12.2016 17:22

J28o83s91e86f 11Š48l16o78u47f 1659637708381

"Sluneční ráj za Alpami"

.......................

Jenom připomenu: za Alpami bývalo doposud severně od Alp. Něco se změnilo?

0/0
14.12.2016 16:01

V77í78t 14Č12e76r54m56á38k 1984182573532

Změnilo se to, že článek je psaný z pohledu Čecha a ne Římana.

0/0
15.12.2016 10:27

J29a32k17u15b 28R65e58i92t27e67r 2365360468984

Prossima fermata per favore!

0/0
14.12.2016 13:51

I42v98a86n 47M22a62r83e46k 6784338962

Pro našince je problém v tom, že cesta vlakem např do Říma je nesrovnatelně dražší než letadlem. Takže tunel můžeme jen z dálky obdivovat , ale nic víc. ;-(

+1/−2
10.12.2016 21:54

R18a86d10e31k 53J29a75n43a43t80a 9255986734292

To nemusí být vždy pravda. Vlak je sice dražší, ale není to "nesrovnatelně dražší".

Na noční vlaky z Mnichova nebo Vídně do Říma se dají v příslušných zahraničních e-shopech koupit jízdenky za 39 EUR. A z Prahy do Mnichova nebo Vídně se dá v e-shopu ČD koupit jízdenka za 14 EUR (do Vídně 19 EUR).

Takže za nějakých 14 stovek se do Říma vlakem dostanete. Jen je nutno umět si koupit dvě jízdenky.

+1/0
11.12.2016 12:41

I98v15a76n 21M19a52r77e65k 6774218562

Zkuste si p.Janato koupit vlakovou jízdenku do jižní Itálie, nebo třeba na Sicilii a potom se můžeme bavit o ceně.

0/0
11.12.2016 17:28

R51a60d94e94k 68J82a53n82a17t19a 9775586714722

Nemluvil jste ještě před chvíli o Římu? Web italských železnic prodává jízdenky z Říma na Sicílii (Catania) od 20 EUR. Sečíst si to už jistě dokážete sám.

+2/0
11.12.2016 18:09

J48a60n 91Č12e27k27a10l 7239285224574

Ještě bych doplnil, že se dalo koupit za 59EUR/os i lehátko, takže byl člověk v Říme hezky ráno a zvýšené náklady vyrovnala úspora za hotel. Ale nevím, jaké budou ceny teď, když Němci zrušili CNL a jezdí rakouské Nightjety...

0/0
13.12.2016 9:21

J17a35n 68Č80e29k52a18l 7879735124674

Pane Marek, cesta z Prahy do Říma nevede skrze Gotthard, leda byste si z toho chtěl udělat vyhlídkovou jízdu, ale pak zase nemůžete srovnávat s cenou přímého letadla...

+1/0
13.12.2016 9:19

M79i48c73h97a70l 26M66a20l30ý 5552144489703

I vy detailisto. :-D

0/0
14.12.2016 17:25
Foto

L90u85b62o59š 93H56a38n42u82s 4477617561842

Tady je vidět, že tam nevkročil bolševik. To je taková krása, až srdce usedá.

+8/−2
10.12.2016 13:52

L12a87d65a 69N69o96v69a79k 4802523387

zločinci jsou všude ve společnosti...

+1/0
10.12.2016 19:34

V29í55t82ě55z17s90l11a12v 85Ř96í88p43a 5898572934271

Sakra a já si myslel, že nejdelší a největší tunely umíme jen u nás.;-D

+3/−1
10.12.2016 11:37

M73a34r96t11i21n 50J84u23r78e53č60k84a 2173774891201

ty naše jsou krátké, rychlé a veliké

+2/0
10.12.2016 13:32

P42e33t40r 47N72o81v34á90k 8455599700

pěkný článek!

ale schází mi info o přehradě Verzasca

http://travel-photo-tips.blogspot.com/2016/07/verzasca-prehrada.html

+1/0
10.12.2016 8:17

P87a22u53l 75J21a75r79o94s 2553828510

V CR,je take takovy zazrak,Tunel Blanka;-D Nejsem si jisty jestli jeho stavba netrvala dele a nestala vice penez.;-D

+8/−4
10.12.2016 7:56

T26o78m69á69š 76T63a39t25í93č17e16k 5780102650278

Ke srovnávání Blanky s Gotthardem je potřeba říct, že provrtat skálu dneska není žádný zázrak. Oni na té dlouhé štrece měli snad jen jedno složité místo, kde probíhá nějaký zlom a něco protíká. Takových komplikací bylo u Blanky nespočet. Z inženýrského hlediska je Gotthard poctivý kus práce, Blanka majstrštyk.

+26/−1
10.12.2016 8:09

P55a53u91l 98J15a64r61o79s 2963108340

Samozrejme,nejsem expert,ale 57 km a ten kratky tunel Blanka,je snad sakra rozdil.Si ja myslim.

+2/−8
10.12.2016 8:26

T77o49m18á37š 82T44a36t89í16č61e77k 5130142700618

Ne, opravdu, délka není ten problém. Geologické složení, nadloží, křížení s aktuálními/historickými díly, to je jinej chlebíček, než nasadit tempo a jet.

Ostatně i v tom původním, vrcholovém Gotthardském tunelu měli větší potíže. Tady se prostě provrtávali skálou,

+14/0
10.12.2016 9:17

C29h64r62i80s43t53i19a92n 30M35o13r55g77e85n63s98t72e68r52n 5855886176664

Tady se proste provrtavali skalou ;-D Ano, ale ta skala nad tunelem ma misty 2300 metru. S Blankou to muze srovnavat jenom amater.

+1/−5
10.12.2016 15:43

R34a71d51e20k 59J65a77n49a87t38a 9535456964262

Je to prostě ZCELA něco jiného. Jediné, co to má společného, že je to taky tunel, jinak se liší vše.

+5/0
10.12.2016 16:05

L25a66d80a 68N56o87v11a78k 4872583137

bože to chce kus natvrdlosti.., aby někdo mohl napsat něco podobného...8-o

+3/−1
10.12.2016 19:36

T52o62m14á44š 60T83a71t22í96č38e19k 5910422590378

Promiň, Christiane, ty si asi vrtání tunelu pleteš se sci-fi filmem, kde cestovali ponorkou do středu Země. Jestli je nad vrtnou soupravou 10 metrů nebo 1000 metrů skály, je samo o sobě naprosto bezpředmětné.

+4/0
10.12.2016 22:24

J52a84n 25Č26e34k50a66l 7819575114714

Samotná výška nadloží je samozřejmě tunelu šumák, ale nemůžu souhlasit s tou bagatelizací náročnosti Gotthardu v porovnání s Blankou. Ano Blanka je stavěná pod městem a napříč různými geologickými podmínkami, ale ty geologické podmínky jsou relativně snadno mapovatelné, oproti tomu každá geologická sonda Gotthardu znamenala kilometrové průzkumné štoly. A pracovní podmínky 10km uvnitř skály v 50 stupních Celsia, v porovnání s maximálně 2km od ústí v Tróji a v (když to přeženu) pokojové teplotě, sorry, to je nebe a dudy, v tomhle je Gotthard vs. Blanka transplantace srdce vs. šťourání v nose...

0/0
13.12.2016 9:26

T27o42m29á64š 54T82a92t16í16č12e72k 5150362530808

Já si myslím, že se shodujeme. Já jsem nechtěl říct, že Gotthard byl něco jako vyvrtání si holuba z nosu. Ovšem jak ta náročnost přípravy, tak to pracovní prostředí (o průběhu stavby jsem si přečetl pěknou řadu článků ve švýcarských médiích) lze podle mě chápat jako ten "poctivý kus práce". Takovým termínem jsem nechtěl nic bagatelizovat, neb práce, především ta poctivá v přeneseném slova smyslu, v mých očích člověka nejen šlechtí, ale i chválí. ;-)

0/0
13.12.2016 10:15

J32a10n 87Č15e74k47a18l 7289445264634

:) Já vycházím hlavně z toho, že když už i Švýcarům "uteče" při projektování důležitá charakteristika (myslím teď ten problém se stlačováním vzduchu při průjezdu, který vyústil ve snižování rychlosti), tak to svědčí o komplexnosti takového projektu...

off topic - stejně mě osobně nejvíc štve to, že zrušili tu plánovanou zastávku Sedrun...

0/0
13.12.2016 13:30
Foto

B71r33o61n85i79s55l42a87v 66G39a92b41r82y36š 2972369521

Rozdíl to je, ale vzdálenost není všechno. Podívejte se, v jakém prostředí se Blanka stavěla.

+5/0
10.12.2016 9:27

A34n78t79o87n72i52n 28B65l93a52z36e34k 4188232837481

A navic to staveli prazaci......;-D

0/−6
10.12.2016 11:42

L89a20d68a 53N30o32v27a71k 4482863517

kdyby to stavěli pražáci.., bylo by to hotové před lety.. V praze se pracuje.., tohle stavěli specialisti na zewling z celé republiky...

0/0
10.12.2016 19:37

R39a67d14e77k 75H20o65l93í64k 1468754980806

...tunel Blanka je podstatně složitější dílo. Je to taková dvojí práce. Tvořily se dva otvory současně. Jeden do pražského podloží, druhý do pražského (státního) rozpočtu. A to by jinde nezvládli.....

+10/−1
10.12.2016 9:04

D43a29n84i13e15l 62F57o25l18t92y91n25e39k 7819317125

"prossima" fermata a ne pressima, jinak pekny clanek o pekne lokalite, bydlim 50km odtam jeste na jih Varese Italie tam kde konci jezera (Lago di Como, Maggiore, Varese a dalsi 4). Doporucuji vsem z Lugana sjet jeste tech 20-50km dolu smer Italy

+5/0
10.12.2016 7:11

K17a49r84e11l 88E97r89b73e60n 1238519284299

a proč? Co tam je?

+2/−1
10.12.2016 7:55

J12a24n 21Č87e19k11a46l 7239665844384

Lago di Como

0/0
13.12.2016 9:19

K35u30r74t 21P61l46a37t44t91i13g 4384368235785

V r.74 byl kveten-srpen na Lago Maggiore . Meli nejakou praci u konzernu Tolmezzo /papirny/ v Pallanza-Intra. Vse hezke ale na lezeni u jezera jsme museli jezdit do Ascony. V Ascone trava na plaza presne strihana na 5 cm. ale na italske strane??? Co jezero vyhodilo na breh tak to tam lezelo-konzervy,vetve,lahve atd.. Jinak ale dobre.

+2/0
10.12.2016 8:59

M54i30l94a38n 54V49i15k 1957885893773

Co se divíte - přece Italové.

+1/0
10.12.2016 17:20

P14a50v72e29l 65K47u50z63e56b74a67u32c77h 9220245858171

Na cestování po Švýcarsku je nejlepší Swiss Pass. Platí téměř ve všech vlacích (někde se musí zakoupit doplatek) a zároveň jako jízdenka na MHD v mnoha městech. Dále platí na lodích i jako volná vstupenka do muzeí i hradů... Cena je poměrně vyšší, ale na cestování po Švýcarsku je to ideální. Už jen tím, že normální jízdné je nepoměrně dražší.

+7/0
10.12.2016 7:05

J36a26n 72Č87e97k18a64l 7799505844214

Se Swiss Passem bych úplně nesouhlasil. To "téměř ve všech vlacích" je pravda, ale bavíme se o právě těch nejlepších a nejzajímavějších, a doplatíte všude minimálně 50%. Mnohem lepší je nesnažit se obsáhnout celé Švýcarsko, soustředit se na menší oblast, a koupit regionální pass...

0/0
13.12.2016 9:29

T45o32m39á41š 83T43a57t94í64č24e36k 5640872710668

I když napíšu něco o tunelu, bude můj příspěvek OT: Slaví se ten tunel jako zázrak světa. Jo, je fajn, akorát jednu chybu má - ta cesta se měla zkrátit ještě o nějaké půl hodiny víc. Osobní vlaky měly projíždět rychlostí 220 km/h, po otevření tunelu a zkušebních jízdách budou projíždět tím zázrakem ve 160. Jaksi těm projektantům uniklo, že vlak v té rychlosti před sebou tlačí vzduch a že by ta kýžená rychlost znamenala delší prostoje mezi jednotlivými vlaky, ergo nižší průjezdnost.

Na to přišli, až to bylo hotové. Tážu se vás, kydači hnoje do vlastních řad, co byste na takový tunel říkali, kdyby byl postaven v ČR? Co byste říkali na to, že i přes tak závažný nedostatek se slaví jak Gagarinovo dobytí vesmíru? - He? :-P

+19/−1
10.12.2016 2:04

D14a86d97a27k 25P40e62t97r 7681720264888

S Gagarinem jste to přehnal. Tunelů kudy jezdí vlaky jsou na světě stovky, ale Gagarin byl zřejmě první.

+4/−3
10.12.2016 5:16

J15i42ř17í 49T24i61n38t28ě33r45a 6360489433630

Vážený pane Dadáku,

z kolika prvních byl první?

0/−3
10.12.2016 12:36

M28i30c92h10a60l 83M26a40l13ý 5772814339683

Byl první, který přežil. :)

+1/0
14.12.2016 17:29

E79d81a 34S69t68á67r54e51k 6626574742216

Nooo v ČR by na začátku probíhalo nějaké výběrové řízení na projekt, to by trvalo cca 10 let, dalších cca 10 let by ten projekt ležel jen na papíře, během následujících cca 30 let by probíhaly spory s majitely pozemků a ekology načež by s velkou slávou došlo k zahájení stavby po krásných a kulatých padesátinách od prvotního nápadu. Samotná stavba by se pochopitelně protáhla z původních 5 let na možná dalších 50 a nakonec by se otevřel tunel v němž by se mohlo jezdit 80kou. Takže já myslím, těch 160 je furt ještě krásných.

+8/−3
10.12.2016 6:34

T12o59m52á43š 68T59a58t82í60č22e42k 5140682210418

Ne, já myslím konkrétně tu situaci, že sice tento nedostatek, zjištěný až ve zkušebním provozu, sice přiznán byl, celkem skrytě, nenápadně v jednom dlouhém článku - ale nikdo není popotahován, Švýcaři si nenadávají do neschopných primitivů, prostě se to jen tak přejde, brnkačka, klídek, projekt se oslavuje na titulních stránkách jako zdařený.

Já tvrdím, že je to věc dost závažná a že by v naší společnosti vedla taky k závažné nespokojenosti, minimálně.

+10/0
10.12.2016 7:16

K72a73r38e39l 66E89r92b57e46n 1988749664809

Nedělejte z toho vědu. To, že nadáváme nás zase většinou žene dost kupředu (nemyslím instituce, ale normální lidi)

+2/−2
10.12.2016 7:57

T88o22m64á72š 28T87a58t34í73č96e44k 5270322500178

Díky, Karle, za chápání textu. Sám mám taky takový dojem, že když si neříkáme heče peče, tak tančíme celkem dobrým stylem.

+1/0
10.12.2016 8:01

J67o48s29e11f 56J35o81r76d34a 4277175307

pánové zřejmě vám unikla jedna důležitá informace, totiž že asi uprostřed tunelu je postavena zastávka (temporaerne) asi tak 800 m hluboko pod povrchem skály a ta výtahová šachta k ní slouží také k vyrovnávání tlaku vzduchu. Zatím ta šachta není ještě v provozu pro obecentstvo a asi bude jen pro nouzove případy, ale je tam a uvidí se v provozu, jestli se tlak vzduch vyrovná či ne.

0/0
10.12.2016 12:36

T19o11m15á43š 93T91a77t92í48č56e69k 5850792620178

José, o té samozřejmě víme. Ale opět: ani tato zastávka s výtahem není skvost inženýrské techniky. ale skvostně odvedená práce.

0/0
10.12.2016 22:19

J98a76r93o21m43í49r 84K88r96á78l 4730209544179

Na 57 km rozdíl půl hodiny ?

+1/0
10.12.2016 7:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.