Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdelší tunel světa se otevírá. Sluneční ráj za Alpami máme na dosah

Jižní Evropa je blíže, než si myslíte. Slunný švýcarský kanton Ticino na jižním úpatí Alp natěšeně vyhlíží nedělní start pravidelného provozu v nejdelším železničním tunelu světa. Cesta ze severu se citelně zkrátí. Reportér magazínu Víkend MF DNES to vyzkoušel v předstihu na vlastní kůži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V20í60t 12Č86e48r16m41á56k 1544372233972

S tím "slunečním rájem" bych teď v zimě trochu brzdil. Lugano momentálně hlásí 2-3 stupně nad nulou a odpoledne by prý mohlo být 9, což není zrovna pařák...

0/0
15.12.2016 10:35

M97i37c63h88a73l 32M12a53l41ý 5332494409703

Prossima, ne pressima.

0/0
14.12.2016 17:22

J35o98s63e65f 40Š35l38o16u17f 1319287318381

"Sluneční ráj za Alpami"

.......................

Jenom připomenu: za Alpami bývalo doposud severně od Alp. Něco se změnilo?

0/0
14.12.2016 16:01


V57í58t 79Č72e63r79m32á28k 1474552723722

Změnilo se to, že článek je psaný z pohledu Čecha a ne Římana.

0/0
15.12.2016 10:27

J10a55k75u60b 19R86e21i71t26e23r 2165760898234

Prossima fermata per favore!

0/0
14.12.2016 13:51

I12v83a90n 89M16a45r66e45k 6744538722

Pro našince je problém v tom, že cesta vlakem např do Říma je nesrovnatelně dražší než letadlem. Takže tunel můžeme jen z dálky obdivovat , ale nic víc. ;-(

+1/−2
10.12.2016 21:54

R67a69d68e17k 51J86a53n90a91t40a 9795626554972

To nemusí být vždy pravda. Vlak je sice dražší, ale není to "nesrovnatelně dražší".

Na noční vlaky z Mnichova nebo Vídně do Říma se dají v příslušných zahraničních e-shopech koupit jízdenky za 39 EUR. A z Prahy do Mnichova nebo Vídně se dá v e-shopu ČD koupit jízdenka za 14 EUR (do Vídně 19 EUR).

Takže za nějakých 14 stovek se do Říma vlakem dostanete. Jen je nutno umět si koupit dvě jízdenky.

+1/0
11.12.2016 12:41

I43v16a58n 22M43a52r12e81k 6494768472

Zkuste si p.Janato koupit vlakovou jízdenku do jižní Itálie, nebo třeba na Sicilii a potom se můžeme bavit o ceně.

0/0
11.12.2016 17:28

R36a57d49e36k 15J63a79n31a86t50a 9265516644732

Nemluvil jste ještě před chvíli o Římu? Web italských železnic prodává jízdenky z Říma na Sicílii (Catania) od 20 EUR. Sečíst si to už jistě dokážete sám.

+2/0
11.12.2016 18:09

J35a62n 85Č97e82k32a31l 7459915714384

Ještě bych doplnil, že se dalo koupit za 59EUR/os i lehátko, takže byl člověk v Říme hezky ráno a zvýšené náklady vyrovnala úspora za hotel. Ale nevím, jaké budou ceny teď, když Němci zrušili CNL a jezdí rakouské Nightjety...

0/0
13.12.2016 9:21

J17a32n 40Č11e70k84a29l 7909685244394

Pane Marek, cesta z Prahy do Říma nevede skrze Gotthard, leda byste si z toho chtěl udělat vyhlídkovou jízdu, ale pak zase nemůžete srovnávat s cenou přímého letadla...

+1/0
13.12.2016 9:19

M13i63c86h75a98l 41M67a56l26ý 5632934479183

I vy detailisto. :-D

0/0
14.12.2016 17:25
Foto

L89u26b83o66š 54H26a90n64u76s 4967967411492

Tady je vidět, že tam nevkročil bolševik. To je taková krása, až srdce usedá.

+8/−2
10.12.2016 13:52

L30a26d64a 96N59o94v59a94k 4582313217

zločinci jsou všude ve společnosti...

+1/0
10.12.2016 19:34

V17í32t89ě77z44s54l74a23v 84Ř31í21p53a 5118622464521

Sakra a já si myslel, že nejdelší a největší tunely umíme jen u nás.;-D

+3/−1
10.12.2016 11:37

M32a74r35t65i88n 44J58u21r50e90č29k14a 2983874231401

ty naše jsou krátké, rychlé a veliké

+2/0
10.12.2016 13:32

P93e72t59r 32N36o23v29á32k 8325839560

pěkný článek!

ale schází mi info o přehradě Verzasca

http://travel-photo-tips.blogspot.com/2016/07/verzasca-prehrada.html

+1/0
10.12.2016 8:17

P28a19u72l 63J43a23r52o36s 2303328650

V CR,je take takovy zazrak,Tunel Blanka;-D Nejsem si jisty jestli jeho stavba netrvala dele a nestala vice penez.;-D

+8/−4
10.12.2016 7:56

T31o71m73á78š 36T53a34t70í24č95e18k 5790582370138

Ke srovnávání Blanky s Gotthardem je potřeba říct, že provrtat skálu dneska není žádný zázrak. Oni na té dlouhé štrece měli snad jen jedno složité místo, kde probíhá nějaký zlom a něco protíká. Takových komplikací bylo u Blanky nespočet. Z inženýrského hlediska je Gotthard poctivý kus práce, Blanka majstrštyk.

+26/−1
10.12.2016 8:09

P23a25u19l 54J13a42r14o86s 2403118770

Samozrejme,nejsem expert,ale 57 km a ten kratky tunel Blanka,je snad sakra rozdil.Si ja myslim.

+2/−8
10.12.2016 8:26

T37o85m89á55š 60T92a18t38í50č86e57k 5570862750968

Ne, opravdu, délka není ten problém. Geologické složení, nadloží, křížení s aktuálními/historickými díly, to je jinej chlebíček, než nasadit tempo a jet.

Ostatně i v tom původním, vrcholovém Gotthardském tunelu měli větší potíže. Tady se prostě provrtávali skálou,

+14/0
10.12.2016 9:17

C61h69r59i20s38t23i36a40n 98M36o26r74g28e32n26s83t43e76r57n 5265486796674

Tady se proste provrtavali skalou ;-D Ano, ale ta skala nad tunelem ma misty 2300 metru. S Blankou to muze srovnavat jenom amater.

+1/−5
10.12.2016 15:43

R44a24d71e30k 85J26a65n66a32t78a 9165806444372

Je to prostě ZCELA něco jiného. Jediné, co to má společného, že je to taky tunel, jinak se liší vše.

+5/0
10.12.2016 16:05

L29a72d64a 10N55o89v28a44k 4272883167

bože to chce kus natvrdlosti.., aby někdo mohl napsat něco podobného...8-o

+3/−1
10.12.2016 19:36

T33o12m24á80š 38T59a57t80í12č24e94k 5660912490238

Promiň, Christiane, ty si asi vrtání tunelu pleteš se sci-fi filmem, kde cestovali ponorkou do středu Země. Jestli je nad vrtnou soupravou 10 metrů nebo 1000 metrů skály, je samo o sobě naprosto bezpředmětné.

+4/0
10.12.2016 22:24

J43a68n 93Č95e21k51a81l 7569235134914

Samotná výška nadloží je samozřejmě tunelu šumák, ale nemůžu souhlasit s tou bagatelizací náročnosti Gotthardu v porovnání s Blankou. Ano Blanka je stavěná pod městem a napříč různými geologickými podmínkami, ale ty geologické podmínky jsou relativně snadno mapovatelné, oproti tomu každá geologická sonda Gotthardu znamenala kilometrové průzkumné štoly. A pracovní podmínky 10km uvnitř skály v 50 stupních Celsia, v porovnání s maximálně 2km od ústí v Tróji a v (když to přeženu) pokojové teplotě, sorry, to je nebe a dudy, v tomhle je Gotthard vs. Blanka transplantace srdce vs. šťourání v nose...

0/0
13.12.2016 9:26

T25o92m89á48š 10T96a81t24í61č23e50k 5850932280588

Já si myslím, že se shodujeme. Já jsem nechtěl říct, že Gotthard byl něco jako vyvrtání si holuba z nosu. Ovšem jak ta náročnost přípravy, tak to pracovní prostředí (o průběhu stavby jsem si přečetl pěknou řadu článků ve švýcarských médiích) lze podle mě chápat jako ten "poctivý kus práce". Takovým termínem jsem nechtěl nic bagatelizovat, neb práce, především ta poctivá v přeneseném slova smyslu, v mých očích člověka nejen šlechtí, ale i chválí. ;-)

0/0
13.12.2016 10:15

J98a42n 23Č34e15k72a59l 7419555594504

:) Já vycházím hlavně z toho, že když už i Švýcarům "uteče" při projektování důležitá charakteristika (myslím teď ten problém se stlačováním vzduchu při průjezdu, který vyústil ve snižování rychlosti), tak to svědčí o komplexnosti takového projektu...

off topic - stejně mě osobně nejvíc štve to, že zrušili tu plánovanou zastávku Sedrun...

0/0
13.12.2016 13:30
Foto

B31r77o63n51i55s11l76a45v 44G63a90b63r23y97š 2842769861

Rozdíl to je, ale vzdálenost není všechno. Podívejte se, v jakém prostředí se Blanka stavěla.

+5/0
10.12.2016 9:27

A98n91t82o98n76i62n 51B49l43a87z96e29k 4648612437881

A navic to staveli prazaci......;-D

0/−6
10.12.2016 11:42

L59a74d14a 59N20o67v49a18k 4572833937

kdyby to stavěli pražáci.., bylo by to hotové před lety.. V praze se pracuje.., tohle stavěli specialisti na zewling z celé republiky...

0/0
10.12.2016 19:37

R17a78d98e36k 30H94o72l41í63k 1758504530246

...tunel Blanka je podstatně složitější dílo. Je to taková dvojí práce. Tvořily se dva otvory současně. Jeden do pražského podloží, druhý do pražského (státního) rozpočtu. A to by jinde nezvládli.....

+10/−1
10.12.2016 9:04

D22a12n21i22e78l 25F78o12l57t73y62n32e80k 7279767405

"prossima" fermata a ne pressima, jinak pekny clanek o pekne lokalite, bydlim 50km odtam jeste na jih Varese Italie tam kde konci jezera (Lago di Como, Maggiore, Varese a dalsi 4). Doporucuji vsem z Lugana sjet jeste tech 20-50km dolu smer Italy

+5/0
10.12.2016 7:11

K52a73r51e91l 67E44r70b43e61n 1768349914309

a proč? Co tam je?

+2/−1
10.12.2016 7:55

J79a22n 19Č30e88k47a18l 7569375384414

Lago di Como

0/0
13.12.2016 9:19

K15u91r59t 14P45l14a49t77t95i10g 4204118985615

V r.74 byl kveten-srpen na Lago Maggiore . Meli nejakou praci u konzernu Tolmezzo /papirny/ v Pallanza-Intra. Vse hezke ale na lezeni u jezera jsme museli jezdit do Ascony. V Ascone trava na plaza presne strihana na 5 cm. ale na italske strane??? Co jezero vyhodilo na breh tak to tam lezelo-konzervy,vetve,lahve atd.. Jinak ale dobre.

+2/0
10.12.2016 8:59

M56i77l40a76n 60V12i90k 1867815773613

Co se divíte - přece Italové.

+1/0
10.12.2016 17:20

P53a11v90e78l 67K83u24z44e19b86a74u84c65h 9970565368561

Na cestování po Švýcarsku je nejlepší Swiss Pass. Platí téměř ve všech vlacích (někde se musí zakoupit doplatek) a zároveň jako jízdenka na MHD v mnoha městech. Dále platí na lodích i jako volná vstupenka do muzeí i hradů... Cena je poměrně vyšší, ale na cestování po Švýcarsku je to ideální. Už jen tím, že normální jízdné je nepoměrně dražší.

+7/0
10.12.2016 7:05

J94a29n 68Č20e20k68a42l 7699765784764

Se Swiss Passem bych úplně nesouhlasil. To "téměř ve všech vlacích" je pravda, ale bavíme se o právě těch nejlepších a nejzajímavějších, a doplatíte všude minimálně 50%. Mnohem lepší je nesnažit se obsáhnout celé Švýcarsko, soustředit se na menší oblast, a koupit regionální pass...

0/0
13.12.2016 9:29

T36o50m27á20š 80T51a91t12í57č97e37k 5250952650898

I když napíšu něco o tunelu, bude můj příspěvek OT: Slaví se ten tunel jako zázrak světa. Jo, je fajn, akorát jednu chybu má - ta cesta se měla zkrátit ještě o nějaké půl hodiny víc. Osobní vlaky měly projíždět rychlostí 220 km/h, po otevření tunelu a zkušebních jízdách budou projíždět tím zázrakem ve 160. Jaksi těm projektantům uniklo, že vlak v té rychlosti před sebou tlačí vzduch a že by ta kýžená rychlost znamenala delší prostoje mezi jednotlivými vlaky, ergo nižší průjezdnost.

Na to přišli, až to bylo hotové. Tážu se vás, kydači hnoje do vlastních řad, co byste na takový tunel říkali, kdyby byl postaven v ČR? Co byste říkali na to, že i přes tak závažný nedostatek se slaví jak Gagarinovo dobytí vesmíru? - He? :-P

+19/−1
10.12.2016 2:04

D73a80d92a74k 78P13e75t43r 7901610194508

S Gagarinem jste to přehnal. Tunelů kudy jezdí vlaky jsou na světě stovky, ale Gagarin byl zřejmě první.

+4/−3
10.12.2016 5:16

J42i42ř58í 19T89i15n47t18ě67r68a 6640139243150

Vážený pane Dadáku,

z kolika prvních byl první?

0/−3
10.12.2016 12:36

M54i77c57h67a13l 71M53a30l94ý 5602764129983

Byl první, který přežil. :)

+1/0
14.12.2016 17:29

E73d59a 17S36t57á71r10e59k 6696984882476

Nooo v ČR by na začátku probíhalo nějaké výběrové řízení na projekt, to by trvalo cca 10 let, dalších cca 10 let by ten projekt ležel jen na papíře, během následujících cca 30 let by probíhaly spory s majitely pozemků a ekology načež by s velkou slávou došlo k zahájení stavby po krásných a kulatých padesátinách od prvotního nápadu. Samotná stavba by se pochopitelně protáhla z původních 5 let na možná dalších 50 a nakonec by se otevřel tunel v němž by se mohlo jezdit 80kou. Takže já myslím, těch 160 je furt ještě krásných.

+8/−3
10.12.2016 6:34

T20o58m56á31š 14T25a88t60í73č57e96k 5840332580468

Ne, já myslím konkrétně tu situaci, že sice tento nedostatek, zjištěný až ve zkušebním provozu, sice přiznán byl, celkem skrytě, nenápadně v jednom dlouhém článku - ale nikdo není popotahován, Švýcaři si nenadávají do neschopných primitivů, prostě se to jen tak přejde, brnkačka, klídek, projekt se oslavuje na titulních stránkách jako zdařený.

Já tvrdím, že je to věc dost závažná a že by v naší společnosti vedla taky k závažné nespokojenosti, minimálně.

+10/0
10.12.2016 7:16

K96a22r46e96l 41E87r15b72e58n 1608429164409

Nedělejte z toho vědu. To, že nadáváme nás zase většinou žene dost kupředu (nemyslím instituce, ale normální lidi)

+2/−2
10.12.2016 7:57

T23o55m83á78š 68T29a92t23í95č97e89k 5440862510358

Díky, Karle, za chápání textu. Sám mám taky takový dojem, že když si neříkáme heče peče, tak tančíme celkem dobrým stylem.

+1/0
10.12.2016 8:01

J25o62s31e12f 98J35o13r46d32a 4117565587

pánové zřejmě vám unikla jedna důležitá informace, totiž že asi uprostřed tunelu je postavena zastávka (temporaerne) asi tak 800 m hluboko pod povrchem skály a ta výtahová šachta k ní slouží také k vyrovnávání tlaku vzduchu. Zatím ta šachta není ještě v provozu pro obecentstvo a asi bude jen pro nouzove případy, ale je tam a uvidí se v provozu, jestli se tlak vzduch vyrovná či ne.

0/0
10.12.2016 12:36

T14o84m97á70š 70T19a57t46í28č72e28k 5260132640328

José, o té samozřejmě víme. Ale opět: ani tato zastávka s výtahem není skvost inženýrské techniky. ale skvostně odvedená práce.

0/0
10.12.2016 22:19

J10a23r56o61m53í45r 79K57r94á38l 4390169154199

Na 57 km rozdíl půl hodiny ?

+1/0
10.12.2016 7:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.