Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdelší tunel světa se otevírá. Sluneční ráj za Alpami máme na dosah

Jižní Evropa je blíže, než si myslíte. Slunný švýcarský kanton Ticino na jižním úpatí Alp natěšeně vyhlíží nedělní start pravidelného provozu v nejdelším železničním tunelu světa. Cesta ze severu se citelně zkrátí. Reportér magazínu Víkend MF DNES to vyzkoušel v předstihu na vlastní kůži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V47í61t 15Č31e65r60m74á22k 1804922833752

S tím "slunečním rájem" bych teď v zimě trochu brzdil. Lugano momentálně hlásí 2-3 stupně nad nulou a odpoledne by prý mohlo být 9, což není zrovna pařák...

0/0
15.12.2016 10:35

M55i59c17h75a28l 77M37a50l54ý 5322444299653

Prossima, ne pressima.

0/0
14.12.2016 17:22

J65o64s74e70f 24Š67l24o15u20f 1289807118351

"Sluneční ráj za Alpami"

.......................

Jenom připomenu: za Alpami bývalo doposud severně od Alp. Něco se změnilo?

0/0
14.12.2016 16:01

V11í63t 86Č59e56r27m83á28k 1884312413542

Změnilo se to, že článek je psaný z pohledu Čecha a ne Římana.

0/0
15.12.2016 10:27

J82a85k55u26b 19R81e95i40t59e51r 2925600168704

Prossima fermata per favore!

0/0
14.12.2016 13:51

I73v13a74n 30M57a53r88e68k 6304208662

Pro našince je problém v tom, že cesta vlakem např do Říma je nesrovnatelně dražší než letadlem. Takže tunel můžeme jen z dálky obdivovat , ale nic víc. ;-(

+1/−2
10.12.2016 21:54

R35a43d22e87k 21J81a78n29a53t15a 9855276744592

To nemusí být vždy pravda. Vlak je sice dražší, ale není to "nesrovnatelně dražší".

Na noční vlaky z Mnichova nebo Vídně do Říma se dají v příslušných zahraničních e-shopech koupit jízdenky za 39 EUR. A z Prahy do Mnichova nebo Vídně se dá v e-shopu ČD koupit jízdenka za 14 EUR (do Vídně 19 EUR).

Takže za nějakých 14 stovek se do Říma vlakem dostanete. Jen je nutno umět si koupit dvě jízdenky.

+1/0
11.12.2016 12:41

I76v86a49n 28M40a88r83e84k 6364688402

Zkuste si p.Janato koupit vlakovou jízdenku do jižní Itálie, nebo třeba na Sicilii a potom se můžeme bavit o ceně.

0/0
11.12.2016 17:28

R39a29d11e31k 86J57a52n42a38t96a 9985276214162

Nemluvil jste ještě před chvíli o Římu? Web italských železnic prodává jízdenky z Říma na Sicílii (Catania) od 20 EUR. Sečíst si to už jistě dokážete sám.

+2/0
11.12.2016 18:09

J46a17n 43Č41e20k96a25l 7349125274634

Ještě bych doplnil, že se dalo koupit za 59EUR/os i lehátko, takže byl člověk v Říme hezky ráno a zvýšené náklady vyrovnala úspora za hotel. Ale nevím, jaké budou ceny teď, když Němci zrušili CNL a jezdí rakouské Nightjety...

0/0
13.12.2016 9:21

J14a83n 93Č50e36k95a23l 7219655334344

Pane Marek, cesta z Prahy do Říma nevede skrze Gotthard, leda byste si z toho chtěl udělat vyhlídkovou jízdu, ale pak zase nemůžete srovnávat s cenou přímého letadla...

+1/0
13.12.2016 9:19

M35i85c25h17a85l 98M62a53l40ý 5792164859303

I vy detailisto. :-D

0/0
14.12.2016 17:25
Foto

L91u68b59o34š 51H75a35n45u16s 4797607601382

Tady je vidět, že tam nevkročil bolševik. To je taková krása, až srdce usedá.

+8/−2
10.12.2016 13:52

L31a71d73a 73N90o34v89a38k 4302433777

zločinci jsou všude ve společnosti...

+1/0
10.12.2016 19:34

V65í66t45ě28z25s95l71a44v 33Ř69í98p60a 5698762144851

Sakra a já si myslel, že nejdelší a největší tunely umíme jen u nás.;-D

+3/−1
10.12.2016 11:37

M72a72r96t64i53n 43J22u18r38e63č11k58a 2723184631351

ty naše jsou krátké, rychlé a veliké

+2/0
10.12.2016 13:32

P33e41t18r 54N13o89v22á46k 8805109890

pěkný článek!

ale schází mi info o přehradě Verzasca

http://travel-photo-tips.blogspot.com/2016/07/verzasca-prehrada.html

+1/0
10.12.2016 8:17

P60a26u85l 11J10a93r69o45s 2943188340

V CR,je take takovy zazrak,Tunel Blanka;-D Nejsem si jisty jestli jeho stavba netrvala dele a nestala vice penez.;-D

+8/−4
10.12.2016 7:56

T49o12m64á85š 55T16a42t46í21č91e60k 5540562790648

Ke srovnávání Blanky s Gotthardem je potřeba říct, že provrtat skálu dneska není žádný zázrak. Oni na té dlouhé štrece měli snad jen jedno složité místo, kde probíhá nějaký zlom a něco protíká. Takových komplikací bylo u Blanky nespočet. Z inženýrského hlediska je Gotthard poctivý kus práce, Blanka majstrštyk.

+26/−1
10.12.2016 8:09

P67a14u71l 82J45a47r67o41s 2213238670

Samozrejme,nejsem expert,ale 57 km a ten kratky tunel Blanka,je snad sakra rozdil.Si ja myslim.

+2/−8
10.12.2016 8:26

T27o16m50á47š 68T61a69t46í84č11e22k 5650772290858

Ne, opravdu, délka není ten problém. Geologické složení, nadloží, křížení s aktuálními/historickými díly, to je jinej chlebíček, než nasadit tempo a jet.

Ostatně i v tom původním, vrcholovém Gotthardském tunelu měli větší potíže. Tady se prostě provrtávali skálou,

+14/0
10.12.2016 9:17

C36h52r20i94s58t80i38a27n 57M31o77r62g95e21n80s83t58e45r18n 5475796766744

Tady se proste provrtavali skalou ;-D Ano, ale ta skala nad tunelem ma misty 2300 metru. S Blankou to muze srovnavat jenom amater.

+1/−5
10.12.2016 15:43

R16a58d42e90k 11J45a80n77a29t71a 9505886864132

Je to prostě ZCELA něco jiného. Jediné, co to má společného, že je to taky tunel, jinak se liší vše.

+5/0
10.12.2016 16:05

L93a65d45a 48N52o53v36a86k 4762203107

bože to chce kus natvrdlosti.., aby někdo mohl napsat něco podobného...8-o

+3/−1
10.12.2016 19:36

T76o63m41á88š 12T23a37t93í61č18e59k 5760122190548

Promiň, Christiane, ty si asi vrtání tunelu pleteš se sci-fi filmem, kde cestovali ponorkou do středu Země. Jestli je nad vrtnou soupravou 10 metrů nebo 1000 metrů skály, je samo o sobě naprosto bezpředmětné.

+4/0
10.12.2016 22:24

J17a42n 90Č59e11k54a44l 7459165904804

Samotná výška nadloží je samozřejmě tunelu šumák, ale nemůžu souhlasit s tou bagatelizací náročnosti Gotthardu v porovnání s Blankou. Ano Blanka je stavěná pod městem a napříč různými geologickými podmínkami, ale ty geologické podmínky jsou relativně snadno mapovatelné, oproti tomu každá geologická sonda Gotthardu znamenala kilometrové průzkumné štoly. A pracovní podmínky 10km uvnitř skály v 50 stupních Celsia, v porovnání s maximálně 2km od ústí v Tróji a v (když to přeženu) pokojové teplotě, sorry, to je nebe a dudy, v tomhle je Gotthard vs. Blanka transplantace srdce vs. šťourání v nose...

0/0
13.12.2016 9:26

T60o12m65á74š 38T94a10t11í98č32e53k 5830672630898

Já si myslím, že se shodujeme. Já jsem nechtěl říct, že Gotthard byl něco jako vyvrtání si holuba z nosu. Ovšem jak ta náročnost přípravy, tak to pracovní prostředí (o průběhu stavby jsem si přečetl pěknou řadu článků ve švýcarských médiích) lze podle mě chápat jako ten "poctivý kus práce". Takovým termínem jsem nechtěl nic bagatelizovat, neb práce, především ta poctivá v přeneseném slova smyslu, v mých očích člověka nejen šlechtí, ale i chválí. ;-)

0/0
13.12.2016 10:15

J22a83n 93Č48e58k13a57l 7919525804514

:) Já vycházím hlavně z toho, že když už i Švýcarům "uteče" při projektování důležitá charakteristika (myslím teď ten problém se stlačováním vzduchu při průjezdu, který vyústil ve snižování rychlosti), tak to svědčí o komplexnosti takového projektu...

off topic - stejně mě osobně nejvíc štve to, že zrušili tu plánovanou zastávku Sedrun...

0/0
13.12.2016 13:30
Foto

B41r14o18n95i12s39l33a37v 83G42a92b60r19y37š 2322279511

Rozdíl to je, ale vzdálenost není všechno. Podívejte se, v jakém prostředí se Blanka stavěla.

+5/0
10.12.2016 9:27

A90n26t30o16n65i62n 94B40l86a23z48e10k 4188692607651

A navic to staveli prazaci......;-D

0/−6
10.12.2016 11:42

L42a91d70a 76N70o47v21a90k 4162533627

kdyby to stavěli pražáci.., bylo by to hotové před lety.. V praze se pracuje.., tohle stavěli specialisti na zewling z celé republiky...

0/0
10.12.2016 19:37

R88a66d51e57k 42H82o50l36í88k 1848204540906

...tunel Blanka je podstatně složitější dílo. Je to taková dvojí práce. Tvořily se dva otvory současně. Jeden do pražského podloží, druhý do pražského (státního) rozpočtu. A to by jinde nezvládli.....

+10/−1
10.12.2016 9:04

D69a94n92i68e71l 71F51o49l32t82y48n88e20k 7369447465

"prossima" fermata a ne pressima, jinak pekny clanek o pekne lokalite, bydlim 50km odtam jeste na jih Varese Italie tam kde konci jezera (Lago di Como, Maggiore, Varese a dalsi 4). Doporucuji vsem z Lugana sjet jeste tech 20-50km dolu smer Italy

+5/0
10.12.2016 7:11

K62a40r49e23l 15E62r57b45e85n 1588249964259

a proč? Co tam je?

+2/−1
10.12.2016 7:55

J69a94n 46Č97e11k14a97l 7959715674334

Lago di Como

0/0
13.12.2016 9:19

K15u72r78t 39P17l20a78t52t11i23g 4834328625185

V r.74 byl kveten-srpen na Lago Maggiore . Meli nejakou praci u konzernu Tolmezzo /papirny/ v Pallanza-Intra. Vse hezke ale na lezeni u jezera jsme museli jezdit do Ascony. V Ascone trava na plaza presne strihana na 5 cm. ale na italske strane??? Co jezero vyhodilo na breh tak to tam lezelo-konzervy,vetve,lahve atd.. Jinak ale dobre.

+2/0
10.12.2016 8:59

M14i20l80a95n 52V12i76k 1147505303773

Co se divíte - přece Italové.

+1/0
10.12.2016 17:20

P50a92v48e68l 20K40u89z61e19b15a93u82c14h 9440725748911

Na cestování po Švýcarsku je nejlepší Swiss Pass. Platí téměř ve všech vlacích (někde se musí zakoupit doplatek) a zároveň jako jízdenka na MHD v mnoha městech. Dále platí na lodích i jako volná vstupenka do muzeí i hradů... Cena je poměrně vyšší, ale na cestování po Švýcarsku je to ideální. Už jen tím, že normální jízdné je nepoměrně dražší.

+7/0
10.12.2016 7:05

J44a17n 65Č84e65k12a58l 7129315904304

Se Swiss Passem bych úplně nesouhlasil. To "téměř ve všech vlacích" je pravda, ale bavíme se o právě těch nejlepších a nejzajímavějších, a doplatíte všude minimálně 50%. Mnohem lepší je nesnažit se obsáhnout celé Švýcarsko, soustředit se na menší oblast, a koupit regionální pass...

0/0
13.12.2016 9:29

T46o54m64á78š 39T70a95t78í88č90e90k 5170882480578

I když napíšu něco o tunelu, bude můj příspěvek OT: Slaví se ten tunel jako zázrak světa. Jo, je fajn, akorát jednu chybu má - ta cesta se měla zkrátit ještě o nějaké půl hodiny víc. Osobní vlaky měly projíždět rychlostí 220 km/h, po otevření tunelu a zkušebních jízdách budou projíždět tím zázrakem ve 160. Jaksi těm projektantům uniklo, že vlak v té rychlosti před sebou tlačí vzduch a že by ta kýžená rychlost znamenala delší prostoje mezi jednotlivými vlaky, ergo nižší průjezdnost.

Na to přišli, až to bylo hotové. Tážu se vás, kydači hnoje do vlastních řad, co byste na takový tunel říkali, kdyby byl postaven v ČR? Co byste říkali na to, že i přes tak závažný nedostatek se slaví jak Gagarinovo dobytí vesmíru? - He? :-P

+19/−1
10.12.2016 2:04

D73a40d45a88k 60P44e46t91r 7481480714758

S Gagarinem jste to přehnal. Tunelů kudy jezdí vlaky jsou na světě stovky, ale Gagarin byl zřejmě první.

+4/−3
10.12.2016 5:16

J29i11ř28í 31T65i75n20t31ě48r19a 6250939233520

Vážený pane Dadáku,

z kolika prvních byl první?

0/−3
10.12.2016 12:36

M65i84c52h85a43l 34M48a76l50ý 5232654389523

Byl první, který přežil. :)

+1/0
14.12.2016 17:29

E81d73a 78S45t77á21r48e40k 6136784682526

Nooo v ČR by na začátku probíhalo nějaké výběrové řízení na projekt, to by trvalo cca 10 let, dalších cca 10 let by ten projekt ležel jen na papíře, během následujících cca 30 let by probíhaly spory s majitely pozemků a ekology načež by s velkou slávou došlo k zahájení stavby po krásných a kulatých padesátinách od prvotního nápadu. Samotná stavba by se pochopitelně protáhla z původních 5 let na možná dalších 50 a nakonec by se otevřel tunel v němž by se mohlo jezdit 80kou. Takže já myslím, těch 160 je furt ještě krásných.

+8/−3
10.12.2016 6:34

T97o73m54á44š 31T74a59t45í74č11e22k 5520712960588

Ne, já myslím konkrétně tu situaci, že sice tento nedostatek, zjištěný až ve zkušebním provozu, sice přiznán byl, celkem skrytě, nenápadně v jednom dlouhém článku - ale nikdo není popotahován, Švýcaři si nenadávají do neschopných primitivů, prostě se to jen tak přejde, brnkačka, klídek, projekt se oslavuje na titulních stránkách jako zdařený.

Já tvrdím, že je to věc dost závažná a že by v naší společnosti vedla taky k závažné nespokojenosti, minimálně.

+10/0
10.12.2016 7:16

K20a89r58e46l 56E86r39b42e19n 1988779224249

Nedělejte z toho vědu. To, že nadáváme nás zase většinou žene dost kupředu (nemyslím instituce, ale normální lidi)

+2/−2
10.12.2016 7:57

T53o98m66á21š 97T51a21t58í88č41e75k 5210532850808

Díky, Karle, za chápání textu. Sám mám taky takový dojem, že když si neříkáme heče peče, tak tančíme celkem dobrým stylem.

+1/0
10.12.2016 8:01

J83o25s67e55f 28J74o90r53d72a 4467595537

pánové zřejmě vám unikla jedna důležitá informace, totiž že asi uprostřed tunelu je postavena zastávka (temporaerne) asi tak 800 m hluboko pod povrchem skály a ta výtahová šachta k ní slouží také k vyrovnávání tlaku vzduchu. Zatím ta šachta není ještě v provozu pro obecentstvo a asi bude jen pro nouzove případy, ale je tam a uvidí se v provozu, jestli se tlak vzduch vyrovná či ne.

0/0
10.12.2016 12:36

T29o61m39á89š 31T17a48t46í32č88e62k 5620402310468

José, o té samozřejmě víme. Ale opět: ani tato zastávka s výtahem není skvost inženýrské techniky. ale skvostně odvedená práce.

0/0
10.12.2016 22:19

J66a13r76o61m41í28r 83K23r44á17l 4340489774939

Na 57 km rozdíl půl hodiny ?

+1/0
10.12.2016 7:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.