- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Na necelém kilometru cesty je třeba vystoupat o kilometr výš." Doopravdy? Jak se to dělá? Jak můžu ujet necelý kilometr a současně vystoupat o kilometr? I kdybych teoreticky jel po kolmé stěně, tak po necelém kilometru budu jen necelý kilometr výš. No ale v Africe je možné asi všechno.
Pan redaktor "matematik" asi myslel necelým kilometrem cesty její průmět do vodorovné roviny. Ale samozřejmě má ta cesta na délku o hodně více než kilometr. Kdybychom vzali stoupání 25% (což je už celkem velký záhul pro auto) a výškový rozdíl 1km, tak nám tachometr ukáže na vrcholu 4,123 km.
Na vysvětlenou pro pana redaktora: 25% stoupání udává, že na 1km vodorovné délky vystoupu svisle o 25% z tohoto kilometru, tj. o 250m. Trojčlenkou přijdeme na to, že na 4km vodorovné délky vystoupu o 1km svisle. Ale protože auto nejde vodorovně a pak svisle, ale po přeponě trojúhelníka se stranami 1km a 4km, musíme použít Pythagorovu větu: odmocina (1*1 + 4*4)= odmocnina (17) = 4,123km.
Před asi dvaceti lety jsme to přejeli japonským žigulíkem. Už nevím přesně, prostě obyčejný levný auto z půjčovny. Trochu to drncalo a bylo to do kopce. Zážitek velký, tak vysoko jsem už autem nikdy nebyl, ale s tím adrenalinem bych to zas nepřeháněl.
Článek zajímavý, ale máte tam chybu, ty keše, co se loví, se jmenují geocaChes, ne geocaShes.