Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a31r51t96i72n 40J91i82r97o98u28s70e32k 7436255955898

Já jsem cestoval 2x letadlem na trase Praha-Varna, jednou IL-18 a jednou TU-134. Ten druhý let byl pro čtyřčlennou rodinu a 14 dní pobytu u moře za 12.000 Kčs. U toho prvního si cenu nepamatuji. Ale byly tam normální řady sedadel, tohle, co je v článku také nebylo běžné.

0/0
6.1.2016 17:23

R29a95d40e66k 96J67a67n95a28t13a 9775146334622

Však to jsou taky fotky z 1. třídy letadel na Západě, ne charter Balkan Airlines :-)

+4/0
7.1.2016 0:55

M56i12c82h85a47l 21M30i13l88l93e70r 9366592589192

matne si vzpominam, ze zpatecka s CSA Il-62 na trase Atheny - Singapore v 1969 byla neco pod 6 000 KCS ( 5 600?)

0/0
7.1.2016 4:44


J63o35s11e50f 91A10n15t69o46š 2766632542786

Za ty peníze, co za to tehdy chtěli, bych neletěl za celý život ani jednou. pokud letíte někam tři hodiny, tak se to dá dnes v pohodě vydržet.

0/0
6.1.2016 12:34

F68r61a86n58t44i52s26e86k 45S95t13e75b85l40o 4129692406

A hlavne si tam clovek mohl zapalit cigaro!!!

0/−1
6.1.2016 6:02

M46i18c58h41a91l 11M36i22l32l57e85r 9656162329912

dobre, ze se na palubach letadel dnes nekouri.

+2/−1
6.1.2016 6:13
Foto

R42u60d50o11l44f 35R82o43s71a 6720671319354

To není nic co bývalo a už není, v podobných cenových relacích to existuje stále, říká se tomu private jet... Vlastně by se dalo říct, že to co bylo v 70. letech zůstalo, ale navíc k tomu přibyla možnost létat méně luxusně ale zato výrazně levněji. Takže článek sice zajímavý ale zavádějící.

+7/0
4.1.2016 19:56

J63a60n 97Č45e38k98a67l 7149225854664

Co to je za blábol? Tak porovnejte ceny letenek... Tehdejší "jet set" dnes létá soukromými letadly, a míru luxusu mají úplně stejnou, plus vládu nad časem odletu i destinací. Akorát vzniklo masové létání, a celé to spektrum se posunulo, nic víc...

+4/0
4.1.2016 9:34

D34a74v35i86d 65P60ě80c23h 1132697244

A vemte si, pro kolik lidí (třeba i těch Američanů) byl jediný let celoživotním zážitkem. Někteří tu možnost neměli nikdy. Dneska už letadlem letěl skoro každý, já to mám skoro jako rutinu.

0/−1
2.1.2016 21:39

M45i39c66h43a57l 13M46i84l73l69e75r 9726612349222

letecka doprava se od zacatku 70.let znacne rozmohla vsude na svete.

Kdyz jsem se v te dobe usadil v Australii, jeste docela normalni alternativa pro zdejsi mladez, ktera se tenkrat vydavala na delsi poznavaci cestu do sveta a zacinala ji tradicne pobytem ve VB, byla cesta do Evropy lodi.

Jeste v 70.letech provozovaly regulerni pasazerskou dopravu mezi Australii a Evropou lodni spolecnostii z VB, Italie, Recka. Pres Suez to trvalo do Londyna 4 tydny, pres Panamu obvykle 6 tydnu a kdyz se jeden cas nemohlo pres Suez jezdit, kolem Afriky 5 - 5 1/2 tydne.

Qantas zacal letat "jumbem" B 747 na tradicni "klokani trase" Sydney-Londyn a Melbourne -Londyn v 1971 a pak na dalsich linkach. Umyslne pockali s nasazenim jumba dele nez jine aerolinky; pockali si na serii B, ktera jim lepe vyhovovala na ty velke vzdalenosti. Soucasne nabidli slevu, uctovali "charterove" ceny na normalni linky a to znacne zpopularizovalo leteckou dopravu z Australie do zamori a opacne.

Na rozdil od americkych aerolinek a jejich luxusnich pridavku k letu, Qantas se soustredil na praktickou stranku cestovani, znacnou casovou a financni usporu a bezpecnost provozu.

Dnesni "klokani trasu" Sydney - Londyn QF1 provozuje Qantas v A380 a vcetne 2 hodinoveho mezipristani v Dubaji to zabere kousek pres 25 hodin tam a 23 hodin na ceste zpet s QF2.

Doplnkem:Lodni pasazerska doprava tady uplne ustala nekdy behem 80.let a je provozovana jenom ve forme poznavacich lodnich zajezdu kolem sveta (nebo jejich useku), tj s mnoha zastavkami. Mezi Sydney a Southamptonem (pristav pro Londyn) to zabere nejakych 8 tydnu se zastavkami v Tichomori, zapadnim pobrezi USA, Mexiku, pres Panamu, Karibik a vych pobrezi USA. Do Southamptonu pres Asii, Indicky ocean, Suez a Stredomori to trva obvykle 7 1/2tydne.

+6/0
3.1.2016 5:01

J57a66r47a 27R79a55n93k 1251366199481

Jeste se da cargem:

Cargo ship travel - things you should know

www.freighterexpeditions.com.au/cargo-ship-travel-things-you-should-k

+1/0
5.1.2016 3:42

P26e82t89r 59N63e61c20h27a31n40i11c79k94ý 7313296488260

Mě to hlava moc nebere. Já když někam letím, tak proto abych se dostal z místa A do místa B a ne abych jedl kaviár, nasával u baru a obsluhovaly mě modelky. To jsou všechno zbytečné náklady navíc

+7/−12
2.1.2016 13:32

M89i61c23h11a74l 18M92i42l94l33e23r 9306292139572

vsak take to dnes v economy nikde nevidis.

+3/0
2.1.2016 13:38

T94o41m30á55š 35T19a18t64í54č39e92k 5200772700268

Proto bysme i na kolejích mohli zase jezdit vestoje v dobytčákách, že ano.

+5/−2
2.1.2016 22:31

O97n41d39ř13e63j 22Z18d72e18r88a56d63i40č47k89a 6974285823168

Dneska je za ty penize cesta soukromym letadlem, takze bych to nevidel tak dramaticky.

+22/0
2.1.2016 13:02

J48o74s74e92f 38P17e35t16r82á17s64e39k 4314255967913

No většina z nás se asi špatně narodila..Já když jsem letěl v roce 76 do Rumunska, byla to jediná dovolená letecky a u teplého moře za celé mé dětství. Letěli jsme na palubě IL 18, nějak jsem si ale nevšiml luxusu z článku. Pohodlí jak v rozhrkaném autobusu, limča a párek. Když ted občas letím ekonomickou třídou, tak v podstatě žádná změna.

+6/−2
2.1.2016 12:56

M82i26c65h89a49l 31M33i40l97l71e78r 9706732569212

ale prosim te!

Sovetska letadla ve sluzbach lido demo aerolinek...to si fakt myslis, ze v nich pro delniky a rolniky vbudovali burzoazni pohodli? Leda tak komousskym pohlavarum do jejich vladnich specialu.;-D

Ja letel s Il-18 (CSA) a Caravelle patrici JATu koncem 60.let a vsechno to byla normalni evropska economy.

V1969 jsme letel s Il-62 (CSA) do Singapore, tam presedal na DC-9 patrici tehdejsi Malaysia Singapore Airlines a dal na Boeing 707 patrici Qantasu. Normalni economy. Jako sardinka jsem se necitil, ale misto k tancovani take nebylo. Jidla byla chutna, nekolik chodu na jednom tacu jak je dnes porad zvykem na dlouhych tratich, ale zadny luxus.

+4/0
2.1.2016 13:37

J19a13n 39S95e51m14i12k 4324777562399

v prepoctu na mesicni plat je dnes let v 1.tride mnohem levnejsi nez tehdy v ekonomicke tride.

takze srovnavate nesrovnatelne. za "tehdejsi penize" muze kazdy dnes letet prvni tridou a mit lepsi luxus nez tehdy v economy

...a ty fotky salonku v B747....myslim ze jsou to fota nejakych navrhu,priklad designu, ne to co realne letalo

+9/−2
2.1.2016 10:59

J10a18n 77S66e40m65i47k 4634737412389

p.s. mojemu stryci se postestilo dostat pocatkem 80. let fo USA na vedeckou staz..... kdyz mi o tom vypravel, cena letu Praha-New York v economy me sokovala.... zhruba ekvivalent jeho platu ne univerzite za 9 mesicu!

+7/−1
2.1.2016 11:05

B43o83h24u43m75i31l58a 45M60a59j70e96r60o10v35á 4737911884

po revoluci byla ekonomy do Ameriky tuším kolem 70t

0/−1
2.1.2016 13:27

J60a48n 18S59e48m23i54k 4734667152419

co ja si pamatuji, tak v '97 jsem letel prg-nyc za cca 25 tis,a tehdy to byly tehdy dva prumerne mesicni platy

0/−1
2.1.2016 14:19

R17a10d24e82k 75S28a24d62í75l82e53k 9857272962671

V roce 1980 to stálo 40 000 Kčs.

0/−1
2.1.2016 20:17

P12a56v76e41l 66V72e58t12e35š33n77í93k 7705698685187

Co pamatuji, tak s Deltou v roce 91 jsem letěl za 42000,- Kčs

0/0
3.1.2016 11:00

M25i27c38h59a44l 87H30i42r85k71a 4977196440733

Cesta Praha - Londýn - San Francisko a zpět, 1995, cca 15 tis. Kč.

+1/0
5.1.2016 13:34

B30o20h90u46m66i77l42a 10M42a81j14e74r89o15v81á 4567541924

No v B třídě moc luxusu není a po Evropě je mezi 20 - 30t akorát si můžete odbavit dva kufry po 32 kilech

0/0
2.1.2016 13:25

J66a67n 36S57e66m61i79k 4804237902689

business je po evrope vyhazovani penez, tam je hodnota max ze muzete cekat v salonku

ale na delsi je to uz velky rozdil: prg-nyc tak za 60 tis- coz je 2,5x prumerny plat...... porad dramaticky levnejsi nez ta economy ve "zlatych dobach letani"

+8/−1
2.1.2016 14:24

P68a63v23e38l 14R22e85z57n14i91c36e17k 3815444334842

nemate tak uplne pravdu. Spise mate na mysli obchodni tridu (business class) a tam bych s vami asi souhlasil. Ale Prvni trida (first class) je v dnesni dobe velmi vzacny jev, provozuje ji pouze nekolik aerolinek na stredni a dlouhe trate a cena letenky je v radech statisicu...

0/−1
2.1.2016 15:32

J53a81n 48S84e41m77i40k 4504187252639

neresil jsem kratke trati.

co se tyce toho jak nakolik je prvni trida dostupna - ted se koukam, a letenka na prvni tridu Praha-New York je tak 120 tisic (asi 'priblizovak' je jen business)- takze to mi vychazi porad levneji nez tech 9 mesicu plat v osmdesatych letech za economy

+1/−1
2.1.2016 21:49

J57a20r64a 52R85a72n41k 1781686759701

|Nemate pravdu, pane Reznicku, na vsech mezinarodnich letech mate E B a F, sbiram aeroplane mile a uz jsme mela nekolikrat F, ale nechavam si to na trasy delsi 12 hodin.

0/0
5.1.2016 3:47

P77a28v34e52l 61R66e58z84n91i33c81e17k 3965424384582

prosim nehandrkujme se tu zbytecne. Jeden priklad za vsechny - B 777 od Austrian - zasadne pro stredni a dlouhe lety... nema first class... Na webu vetsiny aerolinek muzete mrknout na jejich flotilu a konfigurace jednotlivych modelu...

http://www.austrian.com/Info/Flightinformation/OurFleet/Boeing%20777-200.aspx?sc_lang=cs&cc=CZ

0/0
5.1.2016 10:47

M90i37c22h14a22l 49M63i74l91l61e15r 9636752139742

Qantas A330- 200 International i obe verze A330-300, pouzivane prevazne na mezinarodnich linkach mezi Australii a Asii, nemaji 1. tridu, jen business a economy.

0/0
6.1.2016 6:17

M57i23c75h63a23l 41M78i21l80l65e26r 9906812509232

podobne Emirates maji nekolik B777 -200, B777 - 300ER a A380 pouze s business a economy, bez 1. tridy.

+1/0
7.1.2016 15:29
Foto

J31i23ř36í 80R13o65h64a62n 5304238527415

Když si vzpomenu na svůj poslední let (Airbus 330), kdy jsem byl čtyři hodiny vmáčknutý mezi hluchého dědka z Ukrajiny, a jeho upovídanou ukrajinskou bábuškou. Ona na něj přeze mě pořád něco mlela, on pořád vydával citoslavce "Hééé?", kterým dával najevo, že ji nerozumí... Jo, to bych dal cokoliv za trochu volného místa k procházení. Ale místo toho jsem let musel přetrpět ve své minisedačce mezi nimi. Škoda, že mě ta doba na fotografiích minula.

+2/0
2.1.2016 10:11

P90e56t13r 82U80t26ě75k67a40l 9430288958

Můj poslední let 14 hodin na poslední minisedačce, nalepené na stěnu WC (takže zatímco sedačku přede mnou si nějaká hysterka sklápěla až mně do klína, moje sklopit nešla) - počítám, že obliba létání začne klesat. Alespoň u mne určitě - po Evropě radši jezdím autem.

+4/−3
2.1.2016 10:17

M79i79c55h55a87l 30M67i23l61l70e47r 9776812719472

na 14 hodinovem letu je uplne normalni, ze si cestujici sklapeji sedadla na odpocinek. !!Deje se to hlavne kdyz personal sebere tacy od jidla a ztlumi svetla. To neni hystericke, ale docela normalni chovani. Pozadovat od nekoho, aby letel 14 hodin ve vzprimene sedacce je nenormalni a hystericke.

Mas smulu, ze jsi dostal posledni sedacku v letadle. Bylo mozne se tomu vyhnout zmenou data letu na den, kdy nebylo letadlo uplne plne anebo si vcas vybrat sedadlo sam pres "Manage my booking"

+10/−5
2.1.2016 10:22

J20a94n 91V62a21c81h50o31u18s97e84k 5987258230

Sklapeni sedadel je prasarna, totalni nevychovanost pokud nekdo sedi za. To ma potom jeden ze letu totalni peklo. Nastesti studeny proud ze stropniho vetraku dotycnemu za krk to vetsinou vyresi.

+3/−9
2.1.2016 20:05

L19u78k12á26š 56Š11l57e19h75o41f62e98r 1893709525789

Vy nejste normalni :-D

+6/−1
2.1.2016 23:14

J30a20n 43S16e79m74i77k 4314467542579

ja tedy jsem vysoky, a kdy si nekdo prede mnou chce sklopit sedadlo, hned klepu na rameno s tim ze to takto nejde protoze se mi tam bohuzel pak nevejdou nohy.

vetsina lidi pochopi a respektuje i kdyz z toho neni nadsena.

jednou si jedna pani "oficialne" stezovala u letusky, a navrhoval aby jsem se prestehoval jinam;-D

tak jsem letusce logicky nemitnul ze to nejsem ja kdo si chce sklapet sedadlo, at si prestehuje tu pani pred nekoho komu sklapeni nevadi.

+5/−3
2.1.2016 21:55

M71i56c70h87a15l 54M14i81l67l30e30r 9806242379432

!!sklapeni sedadla na dlouhych letech, v dobe kdyz jsou zhasnuta svetla v kabine a vetsina pasazeru se snazi spat, je docela NORMALNI soucast cestovani a docela normalni, nesobecky pozadavek pasazera toho vyuzit. !!

Na sklopeni sedadla v tuto dobu ma docela normalni narok.

!!Pokud je nekdo tak obezni nebo tak dlouhy, ze se do normalni sedacky nevejde, nemel by si delat pohodli na ukor pasazeru kolem sebe. Mel by si priplatit za sedadlo v Premium Economy nebo Business a ne SOBECKY omezovat sve spolucestujici.!!

V dobe zhasnuti svetel v kabine nastane dominovy efekt, ze vetsina pasazeru si sklopi sedacku, kdyz ji sklopi cestujici pred nimi. Jak k tomu prijde pasazer v sedadle 40D, kdyz pasazeri v sedadlech 39D, 38D a dalsich pred nimi si sedacku sklopili a ulozili se ke spanku, zatimco sobec (at uz telesne nad vahu/nad miru nebo ne) za nim v 41D mu brani ve sklopeni sedacky a tim ho omezuje v prostoru, ktery mu zbyva k dispozici.!!

+6/−4
3.1.2016 5:16

M62i39c63h30a20l 97M52i86l87l50e92r 9446472419572

odhadoval bych, ze diskuteri Kaufmanova, Kavka a Tronner bezne necestuji na dalkovych spojenich 8-17hodin letu?

Dallas - Sydney, Dubai - LA, Toronto - HongKong, NY - HongKong

.....Melbourne - Dubai, Brisbane - Dubai, Singapore - Londyn, HongKong - Londyn.......Sydney - Bejing...... atd atd

;-)

+2/−1
4.1.2016 6:08

J64a70r97a 39R11a48n87k 1361176949171

Proto je moznost ta sedadla pri dlouhem letu sklapet, jinak by je tak nedelali.

+2/−1
5.1.2016 3:50
Foto

V12o31j57t49ě94c15h 71P27a45v24l11í36k 5564151834678

Pokud máte dlouhé stehenní kosti, tak si vybírejte sedadla v exit row, případně v první řadě za přepážkou, tam je místa vždy více. Téměř vždy to na dálkových letech jde bez příplatku. A nechte ostatní spát se sklopeným sedadlem.

+1/−1
5.1.2016 20:27

M29i93c69h17a72l 34M12i58l31l50e23r 9876552369312

sedadla v prvni rade za prepazkou se casto davaji pasazerum cestujicim s nemluvnaty, protoze na stene jsou umisteny skladaci "kolibky". Sice cestujici dostane vic prostoru na nohy, ale nekdy k tomu take rvouci dite hned vedle sebe.

+1/0
6.1.2016 6:20
Foto

V67o22j18t75ě93c47h 91P45a31v27l11í26k 5554381244928

Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku, v krajních blocích není, takže tam nelze umístit kolíbku, nemluvně hned vedle tedy nehrozí.

Nakonec řvoucí nemluvně stejně zasáhne několik řad okolo, takže jediná spolehlivá ochrana jsou špunty do uší. A případně přes špunty puštěná ANC sluchátka hodně nahlas.

Na různých letech ještě existují další sedadla v Economy, která mají více místa na nohy, například v A340 od Finnairu je jich několik skoro úplně vzadu na ocase.

0/−1
6.1.2016 7:19

M54i42c28h92a66l 10M31i82l98l71e35r 9976812269252

"Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku"

asi zalezi na aerolinkach.

Napr. Emirates B777 300ER ma kolibky v prvni kabine economy i v obou krajnich blocich a v prostrednim bloku vsech 3 kabin. U A 380 ma kolibky vedle prostrednich take v obou krajnich blocich ve 2. kabine economy.

V krajich blocich se neumistuji tam, kde je vychod, tedy "exitova rada". Dostat sedadlo v exitove rade je u rady aerolinek spojeno s dalsimi podminkami - pasazer musi byt fyzicky schopny asistovat s otevrenim dveri v pripade emergence. Ne pro osoby s nejakou telesnou neschopnosti, nebo seniory.

Proto nektere aerolinky udeluji tato sedadla predchozim pasazerum, kdyz vedi z databaze, ze uz exitovou radu meli drive, jine je udeluji az na letisti pri osobnim check-in u prepazky na mezinarodni lety a poazaduji od pasazera prohlaseni, ze je schopny pomoci pri eventualni emergenci. V ruznych pripadech clenove kabinove posadky davaji po nastupu do kabiny instruce pasazerum sedicim v exitovych sedadlech. Nektere aerolinky uctuji za exitova sedadla extra.

+1/0
7.1.2016 4:42
Foto

V89o23j55t87ě27c80h 20P46a75v83l72í51k 5154551784738

Ano, cestující v exitové řadě musí projít krátkým školením, musí se seznámit s bezpečnostním letákem v sedadle, musí rozumět základním příkazům v angličtině a musí být fyzicky schopen exit otevřít, což může znamenat manipulaci s dveřmi exitu bez pantů s hmotností kolem 35kg. Pro vysoké cestující to ale za větší prostor stojí.

Exit row většinou jde vybrat už u on-line checkinu, na letišti potom přijdou otázky na fyzickou schopnost a pak ještě jednou v letadle.

Příplatky za exit row jsou typicky u krátkých letů nízkonákladovek, na zaoceánských letech se mi to zatím nikdy nestalo. Dokonce i když si krátký let (třeba s AA) v USA koupený jako součást zaoceánského letu účtuje příplatky za lepší sedadla, tak pro zaoceánské cestující je příplatek nula dolarů.

Pro cestující, kteří nejsou fyzicky zdatní, neumí anglicky a přesto se do economy class nevejdou, je tu stále premium economy, ale ta už je bohužel za příplatek.

0/0
7.1.2016 6:59

M44i38c95h79a69l 62M69i31l46l39e18r 9136672489192

Qantas neuctuje za vyber sedadel u domacich linek, zato ale uctuje za vyber na mezinarodnich linkach a sice v economy u letenek koupenych se slevou v akci. Uctuje $30 (AUD) za normalni sedadlo, nebo 4000 FF bodu. V poslednich 24hodinach pred odletem pri on-line check-in je vyber sedadla zdarma.

Za vyber sedadla v exitove rade economy se plati $60, je to mozne udelat on-line hned pri zaplaceni letenky. Vedle toho se musi vyplnit maly formular zpusobilosti pasazera pro exitovou radu a zpusobilost se kontroluje pred nastupem do letadla.

0/0
7.1.2016 15:41

R28a16d36e87k 70S66a21d42í81l18e66k 9437292242941

Pokud se bude rozvíjet dálniční a železniční síť(rychlovlaky), tak předpokládám, že letecká doprava po Evropě bude stagnovat nebo postupně klesat.

+2/0
2.1.2016 20:22

M75i13c35h37a96l 12M11i56l61l30e90r 9196582199762

prozatim je to opacne. Deutsche Bahn zatim postupne likviduje mezinarodni nocni spojeni luzkovymi vozy, protoze kdekdo po Evrope leta.

My po priletu na navstevu Evropy ze zamori naopak davame prednost vlakum.

+2/0
3.1.2016 8:31

J52a96n 65Č65e66k24a26l 7839215624114

Noční vlaky DB nekončí jen kvůli létání, ale primárně kvůli VRT... Kdo by jel Berlín-Mnichov přes noc, když to v ICE trvá kolem 6 hodin, výhledově dokonce pod 4 hodiny?

+1/0
4.1.2016 9:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.