Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13a71r17t39i25n 98J71i33r67o57u26s84e16k 7956665365378

Já jsem cestoval 2x letadlem na trase Praha-Varna, jednou IL-18 a jednou TU-134. Ten druhý let byl pro čtyřčlennou rodinu a 14 dní pobytu u moře za 12.000 Kčs. U toho prvního si cenu nepamatuji. Ale byly tam normální řady sedadel, tohle, co je v článku také nebylo běžné.

0/0
6.1.2016 17:23

R27a20d73e54k 25J40a64n27a60t27a 9465746454562

Však to jsou taky fotky z 1. třídy letadel na Západě, ne charter Balkan Airlines :-)

+4/0
7.1.2016 0:55

M32i40c62h76a84l 32M33i51l34l24e18r 9216222359132

matne si vzpominam, ze zpatecka s CSA Il-62 na trase Atheny - Singapore v 1969 byla neco pod 6 000 KCS ( 5 600?)

0/0
7.1.2016 4:44


J79o13s21e56f 97A80n25t53o78š 2876412512226

Za ty peníze, co za to tehdy chtěli, bych neletěl za celý život ani jednou. pokud letíte někam tři hodiny, tak se to dá dnes v pohodě vydržet.

0/0
6.1.2016 12:34

F63r81a34n57t31i10s92e54k 53S28t81e14b14l74o 4849582466

A hlavne si tam clovek mohl zapalit cigaro!!!

0/−1
6.1.2016 6:02

M14i27c39h23a80l 23M34i27l47l75e17r 9866822889522

dobre, ze se na palubach letadel dnes nekouri.

+2/−1
6.1.2016 6:13
Foto

R79u20d87o52l89f 59R88o22s41a 6570351839394

To není nic co bývalo a už není, v podobných cenových relacích to existuje stále, říká se tomu private jet... Vlastně by se dalo říct, že to co bylo v 70. letech zůstalo, ale navíc k tomu přibyla možnost létat méně luxusně ale zato výrazně levněji. Takže článek sice zajímavý ale zavádějící.

+7/0
4.1.2016 19:56

J52a92n 15Č39e93k41a82l 7239225984814

Co to je za blábol? Tak porovnejte ceny letenek... Tehdejší "jet set" dnes létá soukromými letadly, a míru luxusu mají úplně stejnou, plus vládu nad časem odletu i destinací. Akorát vzniklo masové létání, a celé to spektrum se posunulo, nic víc...

+4/0
4.1.2016 9:34

D67a98v40i83d 33P85ě67c69h 1382387334

A vemte si, pro kolik lidí (třeba i těch Američanů) byl jediný let celoživotním zážitkem. Někteří tu možnost neměli nikdy. Dneska už letadlem letěl skoro každý, já to mám skoro jako rutinu.

0/−1
2.1.2016 21:39

M92i86c41h68a86l 24M14i97l64l54e38r 9946732549702

letecka doprava se od zacatku 70.let znacne rozmohla vsude na svete.

Kdyz jsem se v te dobe usadil v Australii, jeste docela normalni alternativa pro zdejsi mladez, ktera se tenkrat vydavala na delsi poznavaci cestu do sveta a zacinala ji tradicne pobytem ve VB, byla cesta do Evropy lodi.

Jeste v 70.letech provozovaly regulerni pasazerskou dopravu mezi Australii a Evropou lodni spolecnostii z VB, Italie, Recka. Pres Suez to trvalo do Londyna 4 tydny, pres Panamu obvykle 6 tydnu a kdyz se jeden cas nemohlo pres Suez jezdit, kolem Afriky 5 - 5 1/2 tydne.

Qantas zacal letat "jumbem" B 747 na tradicni "klokani trase" Sydney-Londyn a Melbourne -Londyn v 1971 a pak na dalsich linkach. Umyslne pockali s nasazenim jumba dele nez jine aerolinky; pockali si na serii B, ktera jim lepe vyhovovala na ty velke vzdalenosti. Soucasne nabidli slevu, uctovali "charterove" ceny na normalni linky a to znacne zpopularizovalo leteckou dopravu z Australie do zamori a opacne.

Na rozdil od americkych aerolinek a jejich luxusnich pridavku k letu, Qantas se soustredil na praktickou stranku cestovani, znacnou casovou a financni usporu a bezpecnost provozu.

Dnesni "klokani trasu" Sydney - Londyn QF1 provozuje Qantas v A380 a vcetne 2 hodinoveho mezipristani v Dubaji to zabere kousek pres 25 hodin tam a 23 hodin na ceste zpet s QF2.

Doplnkem:Lodni pasazerska doprava tady uplne ustala nekdy behem 80.let a je provozovana jenom ve forme poznavacich lodnich zajezdu kolem sveta (nebo jejich useku), tj s mnoha zastavkami. Mezi Sydney a Southamptonem (pristav pro Londyn) to zabere nejakych 8 tydnu se zastavkami v Tichomori, zapadnim pobrezi USA, Mexiku, pres Panamu, Karibik a vych pobrezi USA. Do Southamptonu pres Asii, Indicky ocean, Suez a Stredomori to trva obvykle 7 1/2tydne.

+6/0
3.1.2016 5:01

J76a91r51a 15R38a67n21k 1151846899281

Jeste se da cargem:

Cargo ship travel - things you should know

www.freighterexpeditions.com.au/cargo-ship-travel-things-you-should-k

+1/0
5.1.2016 3:42

P15e88t54r 89N64e55c10h29a98n27i97c35k54ý 7683186238430

Mě to hlava moc nebere. Já když někam letím, tak proto abych se dostal z místa A do místa B a ne abych jedl kaviár, nasával u baru a obsluhovaly mě modelky. To jsou všechno zbytečné náklady navíc

+7/−12
2.1.2016 13:32

M37i38c14h65a39l 62M18i74l28l32e98r 9646812809562

vsak take to dnes v economy nikde nevidis.

+3/0
2.1.2016 13:38

T77o67m19á25š 52T73a88t82í93č53e54k 5520782660958

Proto bysme i na kolejích mohli zase jezdit vestoje v dobytčákách, že ano.

+5/−2
2.1.2016 22:31

O46n30d54ř77e77j 55Z84d61e75r35a45d24i45č32k10a 6634275463508

Dneska je za ty penize cesta soukromym letadlem, takze bych to nevidel tak dramaticky.

+22/0
2.1.2016 13:02

J56o85s59e91f 69P68e47t54r20á22s83e19k 4394185327853

No většina z nás se asi špatně narodila..Já když jsem letěl v roce 76 do Rumunska, byla to jediná dovolená letecky a u teplého moře za celé mé dětství. Letěli jsme na palubě IL 18, nějak jsem si ale nevšiml luxusu z článku. Pohodlí jak v rozhrkaném autobusu, limča a párek. Když ted občas letím ekonomickou třídou, tak v podstatě žádná změna.

+6/−2
2.1.2016 12:56

M78i20c14h13a10l 91M15i42l89l17e58r 9526602929892

ale prosim te!

Sovetska letadla ve sluzbach lido demo aerolinek...to si fakt myslis, ze v nich pro delniky a rolniky vbudovali burzoazni pohodli? Leda tak komousskym pohlavarum do jejich vladnich specialu.;-D

Ja letel s Il-18 (CSA) a Caravelle patrici JATu koncem 60.let a vsechno to byla normalni evropska economy.

V1969 jsme letel s Il-62 (CSA) do Singapore, tam presedal na DC-9 patrici tehdejsi Malaysia Singapore Airlines a dal na Boeing 707 patrici Qantasu. Normalni economy. Jako sardinka jsem se necitil, ale misto k tancovani take nebylo. Jidla byla chutna, nekolik chodu na jednom tacu jak je dnes porad zvykem na dlouhych tratich, ale zadny luxus.

+4/0
2.1.2016 13:37

J36a16n 37S20e20m86i37k 4834187392119

v prepoctu na mesicni plat je dnes let v 1.tride mnohem levnejsi nez tehdy v ekonomicke tride.

takze srovnavate nesrovnatelne. za "tehdejsi penize" muze kazdy dnes letet prvni tridou a mit lepsi luxus nez tehdy v economy

...a ty fotky salonku v B747....myslim ze jsou to fota nejakych navrhu,priklad designu, ne to co realne letalo

+9/−2
2.1.2016 10:59

J74a49n 90S25e15m16i23k 4464317532239

p.s. mojemu stryci se postestilo dostat pocatkem 80. let fo USA na vedeckou staz..... kdyz mi o tom vypravel, cena letu Praha-New York v economy me sokovala.... zhruba ekvivalent jeho platu ne univerzite za 9 mesicu!

+7/−1
2.1.2016 11:05

B42o50h64u79m26i12l62a 20M94a93j26e32r57o13v12á 4967211974

po revoluci byla ekonomy do Ameriky tuším kolem 70t

0/−1
2.1.2016 13:27

J51a36n 94S72e98m26i64k 4514737112519

co ja si pamatuji, tak v '97 jsem letel prg-nyc za cca 25 tis,a tehdy to byly tehdy dva prumerne mesicni platy

0/−1
2.1.2016 14:19

R38a24d71e45k 23S72a86d55í39l69e34k 9317972442161

V roce 1980 to stálo 40 000 Kčs.

0/−1
2.1.2016 20:17

P57a27v43e22l 13V18e12t47e78š26n27í68k 7505478245747

Co pamatuji, tak s Deltou v roce 91 jsem letěl za 42000,- Kčs

0/0
3.1.2016 11:00

M38i60c67h65a79l 54H85i44r40k24a 4517816370273

Cesta Praha - Londýn - San Francisko a zpět, 1995, cca 15 tis. Kč.

+1/0
5.1.2016 13:34

B15o96h38u91m68i47l18a 61M96a42j36e75r91o28v94á 4137451174

No v B třídě moc luxusu není a po Evropě je mezi 20 - 30t akorát si můžete odbavit dva kufry po 32 kilech

0/0
2.1.2016 13:25

J24a94n 94S69e40m78i36k 4134417972809

business je po evrope vyhazovani penez, tam je hodnota max ze muzete cekat v salonku

ale na delsi je to uz velky rozdil: prg-nyc tak za 60 tis- coz je 2,5x prumerny plat...... porad dramaticky levnejsi nez ta economy ve "zlatych dobach letani"

+8/−1
2.1.2016 14:24

P87a66v29e19l 60R21e29z40n58i77c76e66k 3765634344382

nemate tak uplne pravdu. Spise mate na mysli obchodni tridu (business class) a tam bych s vami asi souhlasil. Ale Prvni trida (first class) je v dnesni dobe velmi vzacny jev, provozuje ji pouze nekolik aerolinek na stredni a dlouhe trate a cena letenky je v radech statisicu...

0/−1
2.1.2016 15:32

J13a61n 66S48e37m78i44k 4664427322449

neresil jsem kratke trati.

co se tyce toho jak nakolik je prvni trida dostupna - ted se koukam, a letenka na prvni tridu Praha-New York je tak 120 tisic (asi 'priblizovak' je jen business)- takze to mi vychazi porad levneji nez tech 9 mesicu plat v osmdesatych letech za economy

+1/−1
2.1.2016 21:49

J66a59r65a 65R15a19n79k 1181756169661

|Nemate pravdu, pane Reznicku, na vsech mezinarodnich letech mate E B a F, sbiram aeroplane mile a uz jsme mela nekolikrat F, ale nechavam si to na trasy delsi 12 hodin.

0/0
5.1.2016 3:47

P41a17v74e71l 86R38e46z38n27i15c15e49k 3325504744582

prosim nehandrkujme se tu zbytecne. Jeden priklad za vsechny - B 777 od Austrian - zasadne pro stredni a dlouhe lety... nema first class... Na webu vetsiny aerolinek muzete mrknout na jejich flotilu a konfigurace jednotlivych modelu...

http://www.austrian.com/Info/Flightinformation/OurFleet/Boeing%20777-200.aspx?sc_lang=cs&cc=CZ

0/0
5.1.2016 10:47

M53i19c31h61a76l 38M75i62l80l91e22r 9716562969542

Qantas A330- 200 International i obe verze A330-300, pouzivane prevazne na mezinarodnich linkach mezi Australii a Asii, nemaji 1. tridu, jen business a economy.

0/0
6.1.2016 6:17

M57i31c46h30a59l 73M64i91l15l30e13r 9146392609202

podobne Emirates maji nekolik B777 -200, B777 - 300ER a A380 pouze s business a economy, bez 1. tridy.

+1/0
7.1.2016 15:29
Foto

J42i24ř40í 59R35o98h53a54n 5894128407225

Když si vzpomenu na svůj poslední let (Airbus 330), kdy jsem byl čtyři hodiny vmáčknutý mezi hluchého dědka z Ukrajiny, a jeho upovídanou ukrajinskou bábuškou. Ona na něj přeze mě pořád něco mlela, on pořád vydával citoslavce "Hééé?", kterým dával najevo, že ji nerozumí... Jo, to bych dal cokoliv za trochu volného místa k procházení. Ale místo toho jsem let musel přetrpět ve své minisedačce mezi nimi. Škoda, že mě ta doba na fotografiích minula.

+2/0
2.1.2016 10:11

P90e93t26r 74U80t30ě60k57a27l 9850298258

Můj poslední let 14 hodin na poslední minisedačce, nalepené na stěnu WC (takže zatímco sedačku přede mnou si nějaká hysterka sklápěla až mně do klína, moje sklopit nešla) - počítám, že obliba létání začne klesat. Alespoň u mne určitě - po Evropě radši jezdím autem.

+4/−3
2.1.2016 10:17

M84i88c26h26a41l 72M34i46l11l69e58r 9976412969702

na 14 hodinovem letu je uplne normalni, ze si cestujici sklapeji sedadla na odpocinek. !!Deje se to hlavne kdyz personal sebere tacy od jidla a ztlumi svetla. To neni hystericke, ale docela normalni chovani. Pozadovat od nekoho, aby letel 14 hodin ve vzprimene sedacce je nenormalni a hystericke.

Mas smulu, ze jsi dostal posledni sedacku v letadle. Bylo mozne se tomu vyhnout zmenou data letu na den, kdy nebylo letadlo uplne plne anebo si vcas vybrat sedadlo sam pres "Manage my booking"

+10/−5
2.1.2016 10:22

J54a13n 76V55a27c28h60o72u96s87e55k 5317828770

Sklapeni sedadel je prasarna, totalni nevychovanost pokud nekdo sedi za. To ma potom jeden ze letu totalni peklo. Nastesti studeny proud ze stropniho vetraku dotycnemu za krk to vetsinou vyresi.

+3/−9
2.1.2016 20:05

L13u91k56á93š 24Š74l46e81h36o22f27e77r 1923219305449

Vy nejste normalni :-D

+6/−1
2.1.2016 23:14

J28a42n 83S59e15m53i49k 4394127952339

ja tedy jsem vysoky, a kdy si nekdo prede mnou chce sklopit sedadlo, hned klepu na rameno s tim ze to takto nejde protoze se mi tam bohuzel pak nevejdou nohy.

vetsina lidi pochopi a respektuje i kdyz z toho neni nadsena.

jednou si jedna pani "oficialne" stezovala u letusky, a navrhoval aby jsem se prestehoval jinam;-D

tak jsem letusce logicky nemitnul ze to nejsem ja kdo si chce sklapet sedadlo, at si prestehuje tu pani pred nekoho komu sklapeni nevadi.

+5/−3
2.1.2016 21:55

M26i28c38h85a50l 50M68i96l77l11e13r 9266322349712

!!sklapeni sedadla na dlouhych letech, v dobe kdyz jsou zhasnuta svetla v kabine a vetsina pasazeru se snazi spat, je docela NORMALNI soucast cestovani a docela normalni, nesobecky pozadavek pasazera toho vyuzit. !!

Na sklopeni sedadla v tuto dobu ma docela normalni narok.

!!Pokud je nekdo tak obezni nebo tak dlouhy, ze se do normalni sedacky nevejde, nemel by si delat pohodli na ukor pasazeru kolem sebe. Mel by si priplatit za sedadlo v Premium Economy nebo Business a ne SOBECKY omezovat sve spolucestujici.!!

V dobe zhasnuti svetel v kabine nastane dominovy efekt, ze vetsina pasazeru si sklopi sedacku, kdyz ji sklopi cestujici pred nimi. Jak k tomu prijde pasazer v sedadle 40D, kdyz pasazeri v sedadlech 39D, 38D a dalsich pred nimi si sedacku sklopili a ulozili se ke spanku, zatimco sobec (at uz telesne nad vahu/nad miru nebo ne) za nim v 41D mu brani ve sklopeni sedacky a tim ho omezuje v prostoru, ktery mu zbyva k dispozici.!!

+6/−4
3.1.2016 5:16

M75i63c38h49a35l 49M51i61l69l22e47r 9336712589522

odhadoval bych, ze diskuteri Kaufmanova, Kavka a Tronner bezne necestuji na dalkovych spojenich 8-17hodin letu?

Dallas - Sydney, Dubai - LA, Toronto - HongKong, NY - HongKong

.....Melbourne - Dubai, Brisbane - Dubai, Singapore - Londyn, HongKong - Londyn.......Sydney - Bejing...... atd atd

;-)

+2/−1
4.1.2016 6:08

J27a91r28a 50R30a62n97k 1361756379341

Proto je moznost ta sedadla pri dlouhem letu sklapet, jinak by je tak nedelali.

+2/−1
5.1.2016 3:50
Foto

V23o52j42t24ě26c61h 35P43a77v84l10í61k 5694821734668

Pokud máte dlouhé stehenní kosti, tak si vybírejte sedadla v exit row, případně v první řadě za přepážkou, tam je místa vždy více. Téměř vždy to na dálkových letech jde bez příplatku. A nechte ostatní spát se sklopeným sedadlem.

+1/−1
5.1.2016 20:27

M67i72c12h26a95l 48M35i83l20l96e80r 9136182769372

sedadla v prvni rade za prepazkou se casto davaji pasazerum cestujicim s nemluvnaty, protoze na stene jsou umisteny skladaci "kolibky". Sice cestujici dostane vic prostoru na nohy, ale nekdy k tomu take rvouci dite hned vedle sebe.

+1/0
6.1.2016 6:20
Foto

V61o21j11t36ě97c28h 55P94a84v97l38í79k 5664261404588

Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku, v krajních blocích není, takže tam nelze umístit kolíbku, nemluvně hned vedle tedy nehrozí.

Nakonec řvoucí nemluvně stejně zasáhne několik řad okolo, takže jediná spolehlivá ochrana jsou špunty do uší. A případně přes špunty puštěná ANC sluchátka hodně nahlas.

Na různých letech ještě existují další sedadla v Economy, která mají více místa na nohy, například v A340 od Finnairu je jich několik skoro úplně vzadu na ocase.

0/−1
6.1.2016 7:19

M67i55c95h40a62l 73M20i37l73l27e58r 9146282799312

"Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku"

asi zalezi na aerolinkach.

Napr. Emirates B777 300ER ma kolibky v prvni kabine economy i v obou krajnich blocich a v prostrednim bloku vsech 3 kabin. U A 380 ma kolibky vedle prostrednich take v obou krajnich blocich ve 2. kabine economy.

V krajich blocich se neumistuji tam, kde je vychod, tedy "exitova rada". Dostat sedadlo v exitove rade je u rady aerolinek spojeno s dalsimi podminkami - pasazer musi byt fyzicky schopny asistovat s otevrenim dveri v pripade emergence. Ne pro osoby s nejakou telesnou neschopnosti, nebo seniory.

Proto nektere aerolinky udeluji tato sedadla predchozim pasazerum, kdyz vedi z databaze, ze uz exitovou radu meli drive, jine je udeluji az na letisti pri osobnim check-in u prepazky na mezinarodni lety a poazaduji od pasazera prohlaseni, ze je schopny pomoci pri eventualni emergenci. V ruznych pripadech clenove kabinove posadky davaji po nastupu do kabiny instruce pasazerum sedicim v exitovych sedadlech. Nektere aerolinky uctuji za exitova sedadla extra.

+1/0
7.1.2016 4:42
Foto

V34o10j57t47ě49c68h 55P74a47v22l76í26k 5284661674678

Ano, cestující v exitové řadě musí projít krátkým školením, musí se seznámit s bezpečnostním letákem v sedadle, musí rozumět základním příkazům v angličtině a musí být fyzicky schopen exit otevřít, což může znamenat manipulaci s dveřmi exitu bez pantů s hmotností kolem 35kg. Pro vysoké cestující to ale za větší prostor stojí.

Exit row většinou jde vybrat už u on-line checkinu, na letišti potom přijdou otázky na fyzickou schopnost a pak ještě jednou v letadle.

Příplatky za exit row jsou typicky u krátkých letů nízkonákladovek, na zaoceánských letech se mi to zatím nikdy nestalo. Dokonce i když si krátký let (třeba s AA) v USA koupený jako součást zaoceánského letu účtuje příplatky za lepší sedadla, tak pro zaoceánské cestující je příplatek nula dolarů.

Pro cestující, kteří nejsou fyzicky zdatní, neumí anglicky a přesto se do economy class nevejdou, je tu stále premium economy, ale ta už je bohužel za příplatek.

0/0
7.1.2016 6:59

M67i79c48h23a57l 21M45i73l87l11e72r 9626802699502

Qantas neuctuje za vyber sedadel u domacich linek, zato ale uctuje za vyber na mezinarodnich linkach a sice v economy u letenek koupenych se slevou v akci. Uctuje $30 (AUD) za normalni sedadlo, nebo 4000 FF bodu. V poslednich 24hodinach pred odletem pri on-line check-in je vyber sedadla zdarma.

Za vyber sedadla v exitove rade economy se plati $60, je to mozne udelat on-line hned pri zaplaceni letenky. Vedle toho se musi vyplnit maly formular zpusobilosti pasazera pro exitovou radu a zpusobilost se kontroluje pred nastupem do letadla.

0/0
7.1.2016 15:41

R76a14d76e14k 79S19a77d89í88l21e79k 9587282842561

Pokud se bude rozvíjet dálniční a železniční síť(rychlovlaky), tak předpokládám, že letecká doprava po Evropě bude stagnovat nebo postupně klesat.

+2/0
2.1.2016 20:22

M91i69c15h58a90l 34M79i66l72l22e63r 9826592489942

prozatim je to opacne. Deutsche Bahn zatim postupne likviduje mezinarodni nocni spojeni luzkovymi vozy, protoze kdekdo po Evrope leta.

My po priletu na navstevu Evropy ze zamori naopak davame prednost vlakum.

+2/0
3.1.2016 8:31

J92a93n 76Č70e10k21a50l 7629875584884

Noční vlaky DB nekončí jen kvůli létání, ale primárně kvůli VRT... Kdo by jel Berlín-Mnichov přes noc, když to v ICE trvá kolem 6 hodin, výhledově dokonce pod 4 hodiny?

+1/0
4.1.2016 9:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.