Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12a94r49t38i95n 26J70i11r83o61u58s53e72k 7626655725938

Já jsem cestoval 2x letadlem na trase Praha-Varna, jednou IL-18 a jednou TU-134. Ten druhý let byl pro čtyřčlennou rodinu a 14 dní pobytu u moře za 12.000 Kčs. U toho prvního si cenu nepamatuji. Ale byly tam normální řady sedadel, tohle, co je v článku také nebylo běžné.

0/0
6.1.2016 17:23

R63a87d54e47k 21J20a20n65a80t15a 9315686894822

Však to jsou taky fotky z 1. třídy letadel na Západě, ne charter Balkan Airlines :-)

+4/0
7.1.2016 0:55

M97i72c57h29a64l 87M82i96l52l85e32r 9276632799662

matne si vzpominam, ze zpatecka s CSA Il-62 na trase Atheny - Singapore v 1969 byla neco pod 6 000 KCS ( 5 600?)

0/0
7.1.2016 4:44

J41o46s21e46f 18A97n63t60o30š 2906842382726

Za ty peníze, co za to tehdy chtěli, bych neletěl za celý život ani jednou. pokud letíte někam tři hodiny, tak se to dá dnes v pohodě vydržet.

0/0
6.1.2016 12:34

F25r21a49n41t93i77s60e80k 24S43t10e83b20l66o 4459672246

A hlavne si tam clovek mohl zapalit cigaro!!!

0/−1
6.1.2016 6:02

M92i55c39h97a48l 68M20i32l80l84e43r 9216372379792

dobre, ze se na palubach letadel dnes nekouri.

+2/−1
6.1.2016 6:13
Foto

R58u19d81o40l46f 90R33o85s29a 6850261129204

To není nic co bývalo a už není, v podobných cenových relacích to existuje stále, říká se tomu private jet... Vlastně by se dalo říct, že to co bylo v 70. letech zůstalo, ale navíc k tomu přibyla možnost létat méně luxusně ale zato výrazně levněji. Takže článek sice zajímavý ale zavádějící.

+7/0
4.1.2016 19:56

J61a97n 40Č28e92k15a96l 7389975734754

Co to je za blábol? Tak porovnejte ceny letenek... Tehdejší "jet set" dnes létá soukromými letadly, a míru luxusu mají úplně stejnou, plus vládu nad časem odletu i destinací. Akorát vzniklo masové létání, a celé to spektrum se posunulo, nic víc...

+4/0
4.1.2016 9:34

D52a39v19i22d 92P26ě68c86h 1152307344

A vemte si, pro kolik lidí (třeba i těch Američanů) byl jediný let celoživotním zážitkem. Někteří tu možnost neměli nikdy. Dneska už letadlem letěl skoro každý, já to mám skoro jako rutinu.

0/−1
2.1.2016 21:39

M11i84c14h31a33l 68M68i20l22l31e65r 9986692829532

letecka doprava se od zacatku 70.let znacne rozmohla vsude na svete.

Kdyz jsem se v te dobe usadil v Australii, jeste docela normalni alternativa pro zdejsi mladez, ktera se tenkrat vydavala na delsi poznavaci cestu do sveta a zacinala ji tradicne pobytem ve VB, byla cesta do Evropy lodi.

Jeste v 70.letech provozovaly regulerni pasazerskou dopravu mezi Australii a Evropou lodni spolecnostii z VB, Italie, Recka. Pres Suez to trvalo do Londyna 4 tydny, pres Panamu obvykle 6 tydnu a kdyz se jeden cas nemohlo pres Suez jezdit, kolem Afriky 5 - 5 1/2 tydne.

Qantas zacal letat "jumbem" B 747 na tradicni "klokani trase" Sydney-Londyn a Melbourne -Londyn v 1971 a pak na dalsich linkach. Umyslne pockali s nasazenim jumba dele nez jine aerolinky; pockali si na serii B, ktera jim lepe vyhovovala na ty velke vzdalenosti. Soucasne nabidli slevu, uctovali "charterove" ceny na normalni linky a to znacne zpopularizovalo leteckou dopravu z Australie do zamori a opacne.

Na rozdil od americkych aerolinek a jejich luxusnich pridavku k letu, Qantas se soustredil na praktickou stranku cestovani, znacnou casovou a financni usporu a bezpecnost provozu.

Dnesni "klokani trasu" Sydney - Londyn QF1 provozuje Qantas v A380 a vcetne 2 hodinoveho mezipristani v Dubaji to zabere kousek pres 25 hodin tam a 23 hodin na ceste zpet s QF2.

Doplnkem:Lodni pasazerska doprava tady uplne ustala nekdy behem 80.let a je provozovana jenom ve forme poznavacich lodnich zajezdu kolem sveta (nebo jejich useku), tj s mnoha zastavkami. Mezi Sydney a Southamptonem (pristav pro Londyn) to zabere nejakych 8 tydnu se zastavkami v Tichomori, zapadnim pobrezi USA, Mexiku, pres Panamu, Karibik a vych pobrezi USA. Do Southamptonu pres Asii, Indicky ocean, Suez a Stredomori to trva obvykle 7 1/2tydne.

+6/0
3.1.2016 5:01

J24a28r31a 40R50a59n44k 1151876169801

Jeste se da cargem:

Cargo ship travel - things you should know

www.freighterexpeditions.com.au/cargo-ship-travel-things-you-should-k

+1/0
5.1.2016 3:42

P21e92t12r 26N38e95c89h37a95n55i24c70k80ý 7373686878610

Mě to hlava moc nebere. Já když někam letím, tak proto abych se dostal z místa A do místa B a ne abych jedl kaviár, nasával u baru a obsluhovaly mě modelky. To jsou všechno zbytečné náklady navíc

+7/−12
2.1.2016 13:32

M53i85c40h48a38l 48M12i50l65l74e78r 9736652789252

vsak take to dnes v economy nikde nevidis.

+3/0
2.1.2016 13:38

T24o51m57á75š 17T95a92t68í18č42e85k 5960982560508

Proto bysme i na kolejích mohli zase jezdit vestoje v dobytčákách, že ano.

+5/−2
2.1.2016 22:31

O12n80d71ř82e60j 12Z75d42e81r53a10d74i72č31k20a 6624395763988

Dneska je za ty penize cesta soukromym letadlem, takze bych to nevidel tak dramaticky.

+22/0
2.1.2016 13:02

J55o38s79e92f 80P64e60t26r31á15s52e50k 4124935247723

No většina z nás se asi špatně narodila..Já když jsem letěl v roce 76 do Rumunska, byla to jediná dovolená letecky a u teplého moře za celé mé dětství. Letěli jsme na palubě IL 18, nějak jsem si ale nevšiml luxusu z článku. Pohodlí jak v rozhrkaném autobusu, limča a párek. Když ted občas letím ekonomickou třídou, tak v podstatě žádná změna.

+6/−2
2.1.2016 12:56

M97i12c82h27a23l 48M19i75l32l16e31r 9296472979792

ale prosim te!

Sovetska letadla ve sluzbach lido demo aerolinek...to si fakt myslis, ze v nich pro delniky a rolniky vbudovali burzoazni pohodli? Leda tak komousskym pohlavarum do jejich vladnich specialu.;-D

Ja letel s Il-18 (CSA) a Caravelle patrici JATu koncem 60.let a vsechno to byla normalni evropska economy.

V1969 jsme letel s Il-62 (CSA) do Singapore, tam presedal na DC-9 patrici tehdejsi Malaysia Singapore Airlines a dal na Boeing 707 patrici Qantasu. Normalni economy. Jako sardinka jsem se necitil, ale misto k tancovani take nebylo. Jidla byla chutna, nekolik chodu na jednom tacu jak je dnes porad zvykem na dlouhych tratich, ale zadny luxus.

+4/0
2.1.2016 13:37

J56a30n 10S11e21m32i87k 4904277102849

v prepoctu na mesicni plat je dnes let v 1.tride mnohem levnejsi nez tehdy v ekonomicke tride.

takze srovnavate nesrovnatelne. za "tehdejsi penize" muze kazdy dnes letet prvni tridou a mit lepsi luxus nez tehdy v economy

...a ty fotky salonku v B747....myslim ze jsou to fota nejakych navrhu,priklad designu, ne to co realne letalo

+9/−2
2.1.2016 10:59

J54a37n 39S12e97m80i57k 4574227602559

p.s. mojemu stryci se postestilo dostat pocatkem 80. let fo USA na vedeckou staz..... kdyz mi o tom vypravel, cena letu Praha-New York v economy me sokovala.... zhruba ekvivalent jeho platu ne univerzite za 9 mesicu!

+7/−1
2.1.2016 11:05

B58o85h17u29m13i70l73a 43M41a78j33e35r94o30v11á 4927131504

po revoluci byla ekonomy do Ameriky tuším kolem 70t

0/−1
2.1.2016 13:27

J19a21n 65S27e37m93i80k 4464297172509

co ja si pamatuji, tak v '97 jsem letel prg-nyc za cca 25 tis,a tehdy to byly tehdy dva prumerne mesicni platy

0/−1
2.1.2016 14:19

R70a88d85e28k 10S71a24d92í90l28e27k 9267832682161

V roce 1980 to stálo 40 000 Kčs.

0/−1
2.1.2016 20:17

P30a11v43e81l 96V87e54t17e12š49n89í40k 7575228475657

Co pamatuji, tak s Deltou v roce 91 jsem letěl za 42000,- Kčs

0/0
3.1.2016 11:00

M50i65c92h69a88l 46H16i94r57k86a 4987216310913

Cesta Praha - Londýn - San Francisko a zpět, 1995, cca 15 tis. Kč.

+1/0
5.1.2016 13:34

B93o80h58u30m72i79l13a 46M20a62j26e80r82o78v19á 4417651804

No v B třídě moc luxusu není a po Evropě je mezi 20 - 30t akorát si můžete odbavit dva kufry po 32 kilech

0/0
2.1.2016 13:25

J53a62n 75S59e90m97i27k 4824947472339

business je po evrope vyhazovani penez, tam je hodnota max ze muzete cekat v salonku

ale na delsi je to uz velky rozdil: prg-nyc tak za 60 tis- coz je 2,5x prumerny plat...... porad dramaticky levnejsi nez ta economy ve "zlatych dobach letani"

+8/−1
2.1.2016 14:24

P19a87v42e85l 19R54e18z80n37i49c67e62k 3135554404522

nemate tak uplne pravdu. Spise mate na mysli obchodni tridu (business class) a tam bych s vami asi souhlasil. Ale Prvni trida (first class) je v dnesni dobe velmi vzacny jev, provozuje ji pouze nekolik aerolinek na stredni a dlouhe trate a cena letenky je v radech statisicu...

0/−1
2.1.2016 15:32

J17a63n 37S84e26m30i27k 4674687252449

neresil jsem kratke trati.

co se tyce toho jak nakolik je prvni trida dostupna - ted se koukam, a letenka na prvni tridu Praha-New York je tak 120 tisic (asi 'priblizovak' je jen business)- takze to mi vychazi porad levneji nez tech 9 mesicu plat v osmdesatych letech za economy

+1/−1
2.1.2016 21:49

J89a59r13a 88R83a64n23k 1101736839941

|Nemate pravdu, pane Reznicku, na vsech mezinarodnich letech mate E B a F, sbiram aeroplane mile a uz jsme mela nekolikrat F, ale nechavam si to na trasy delsi 12 hodin.

0/0
5.1.2016 3:47

P73a33v10e59l 37R40e84z98n72i14c60e55k 3195294674622

prosim nehandrkujme se tu zbytecne. Jeden priklad za vsechny - B 777 od Austrian - zasadne pro stredni a dlouhe lety... nema first class... Na webu vetsiny aerolinek muzete mrknout na jejich flotilu a konfigurace jednotlivych modelu...

http://www.austrian.com/Info/Flightinformation/OurFleet/Boeing%20777-200.aspx?sc_lang=cs&cc=CZ

0/0
5.1.2016 10:47

M17i88c70h73a27l 93M20i27l30l34e59r 9826972899542

Qantas A330- 200 International i obe verze A330-300, pouzivane prevazne na mezinarodnich linkach mezi Australii a Asii, nemaji 1. tridu, jen business a economy.

0/0
6.1.2016 6:17

M66i67c22h88a13l 83M65i91l85l82e68r 9526392399132

podobne Emirates maji nekolik B777 -200, B777 - 300ER a A380 pouze s business a economy, bez 1. tridy.

+1/0
7.1.2016 15:29
Foto

J92i68ř26í 12R16o21h12a20n 5764798237815

Když si vzpomenu na svůj poslední let (Airbus 330), kdy jsem byl čtyři hodiny vmáčknutý mezi hluchého dědka z Ukrajiny, a jeho upovídanou ukrajinskou bábuškou. Ona na něj přeze mě pořád něco mlela, on pořád vydával citoslavce "Hééé?", kterým dával najevo, že ji nerozumí... Jo, to bych dal cokoliv za trochu volného místa k procházení. Ale místo toho jsem let musel přetrpět ve své minisedačce mezi nimi. Škoda, že mě ta doba na fotografiích minula.

+2/0
2.1.2016 10:11

P38e13t80r 11U11t81ě59k92a87l 9960408638

Můj poslední let 14 hodin na poslední minisedačce, nalepené na stěnu WC (takže zatímco sedačku přede mnou si nějaká hysterka sklápěla až mně do klína, moje sklopit nešla) - počítám, že obliba létání začne klesat. Alespoň u mne určitě - po Evropě radši jezdím autem.

+4/−3
2.1.2016 10:17

M77i50c95h83a89l 58M50i79l87l26e41r 9906662959832

na 14 hodinovem letu je uplne normalni, ze si cestujici sklapeji sedadla na odpocinek. !!Deje se to hlavne kdyz personal sebere tacy od jidla a ztlumi svetla. To neni hystericke, ale docela normalni chovani. Pozadovat od nekoho, aby letel 14 hodin ve vzprimene sedacce je nenormalni a hystericke.

Mas smulu, ze jsi dostal posledni sedacku v letadle. Bylo mozne se tomu vyhnout zmenou data letu na den, kdy nebylo letadlo uplne plne anebo si vcas vybrat sedadlo sam pres "Manage my booking"

+10/−5
2.1.2016 10:22

J42a63n 57V45a19c88h12o37u88s15e80k 5677708790

Sklapeni sedadel je prasarna, totalni nevychovanost pokud nekdo sedi za. To ma potom jeden ze letu totalni peklo. Nastesti studeny proud ze stropniho vetraku dotycnemu za krk to vetsinou vyresi.

+3/−9
2.1.2016 20:05

L45u25k95á38š 61Š34l64e25h28o29f28e38r 1433939215719

Vy nejste normalni :-D

+6/−1
2.1.2016 23:14

J88a44n 15S97e26m39i40k 4614307742759

ja tedy jsem vysoky, a kdy si nekdo prede mnou chce sklopit sedadlo, hned klepu na rameno s tim ze to takto nejde protoze se mi tam bohuzel pak nevejdou nohy.

vetsina lidi pochopi a respektuje i kdyz z toho neni nadsena.

jednou si jedna pani "oficialne" stezovala u letusky, a navrhoval aby jsem se prestehoval jinam;-D

tak jsem letusce logicky nemitnul ze to nejsem ja kdo si chce sklapet sedadlo, at si prestehuje tu pani pred nekoho komu sklapeni nevadi.

+5/−3
2.1.2016 21:55

M22i16c77h19a90l 79M98i51l11l45e61r 9146712289262

!!sklapeni sedadla na dlouhych letech, v dobe kdyz jsou zhasnuta svetla v kabine a vetsina pasazeru se snazi spat, je docela NORMALNI soucast cestovani a docela normalni, nesobecky pozadavek pasazera toho vyuzit. !!

Na sklopeni sedadla v tuto dobu ma docela normalni narok.

!!Pokud je nekdo tak obezni nebo tak dlouhy, ze se do normalni sedacky nevejde, nemel by si delat pohodli na ukor pasazeru kolem sebe. Mel by si priplatit za sedadlo v Premium Economy nebo Business a ne SOBECKY omezovat sve spolucestujici.!!

V dobe zhasnuti svetel v kabine nastane dominovy efekt, ze vetsina pasazeru si sklopi sedacku, kdyz ji sklopi cestujici pred nimi. Jak k tomu prijde pasazer v sedadle 40D, kdyz pasazeri v sedadlech 39D, 38D a dalsich pred nimi si sedacku sklopili a ulozili se ke spanku, zatimco sobec (at uz telesne nad vahu/nad miru nebo ne) za nim v 41D mu brani ve sklopeni sedacky a tim ho omezuje v prostoru, ktery mu zbyva k dispozici.!!

+6/−4
3.1.2016 5:16

M44i37c26h80a55l 17M25i27l25l46e61r 9716632159842

odhadoval bych, ze diskuteri Kaufmanova, Kavka a Tronner bezne necestuji na dalkovych spojenich 8-17hodin letu?

Dallas - Sydney, Dubai - LA, Toronto - HongKong, NY - HongKong

.....Melbourne - Dubai, Brisbane - Dubai, Singapore - Londyn, HongKong - Londyn.......Sydney - Bejing...... atd atd

;-)

+2/−1
4.1.2016 6:08

J44a18r86a 57R51a19n50k 1201376589431

Proto je moznost ta sedadla pri dlouhem letu sklapet, jinak by je tak nedelali.

+2/−1
5.1.2016 3:50
Foto

V52o20j35t37ě39c43h 78P98a94v12l44í48k 5284671964888

Pokud máte dlouhé stehenní kosti, tak si vybírejte sedadla v exit row, případně v první řadě za přepážkou, tam je místa vždy více. Téměř vždy to na dálkových letech jde bez příplatku. A nechte ostatní spát se sklopeným sedadlem.

+1/−1
5.1.2016 20:27

M61i71c38h17a45l 45M25i10l53l26e23r 9756172929272

sedadla v prvni rade za prepazkou se casto davaji pasazerum cestujicim s nemluvnaty, protoze na stene jsou umisteny skladaci "kolibky". Sice cestujici dostane vic prostoru na nohy, ale nekdy k tomu take rvouci dite hned vedle sebe.

+1/0
6.1.2016 6:20
Foto

V88o31j21t64ě14c90h 87P16a28v91l63í20k 5824981684678

Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku, v krajních blocích není, takže tam nelze umístit kolíbku, nemluvně hned vedle tedy nehrozí.

Nakonec řvoucí nemluvně stejně zasáhne několik řad okolo, takže jediná spolehlivá ochrana jsou špunty do uší. A případně přes špunty puštěná ANC sluchátka hodně nahlas.

Na různých letech ještě existují další sedadla v Economy, která mají více místa na nohy, například v A340 od Finnairu je jich několik skoro úplně vzadu na ocase.

0/−1
6.1.2016 7:19

M89i54c30h88a47l 98M50i97l16l93e35r 9826232309132

"Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku"

asi zalezi na aerolinkach.

Napr. Emirates B777 300ER ma kolibky v prvni kabine economy i v obou krajnich blocich a v prostrednim bloku vsech 3 kabin. U A 380 ma kolibky vedle prostrednich take v obou krajnich blocich ve 2. kabine economy.

V krajich blocich se neumistuji tam, kde je vychod, tedy "exitova rada". Dostat sedadlo v exitove rade je u rady aerolinek spojeno s dalsimi podminkami - pasazer musi byt fyzicky schopny asistovat s otevrenim dveri v pripade emergence. Ne pro osoby s nejakou telesnou neschopnosti, nebo seniory.

Proto nektere aerolinky udeluji tato sedadla predchozim pasazerum, kdyz vedi z databaze, ze uz exitovou radu meli drive, jine je udeluji az na letisti pri osobnim check-in u prepazky na mezinarodni lety a poazaduji od pasazera prohlaseni, ze je schopny pomoci pri eventualni emergenci. V ruznych pripadech clenove kabinove posadky davaji po nastupu do kabiny instruce pasazerum sedicim v exitovych sedadlech. Nektere aerolinky uctuji za exitova sedadla extra.

+1/0
7.1.2016 4:42
Foto

V90o11j83t54ě26c16h 13P92a96v72l64í19k 5244801354428

Ano, cestující v exitové řadě musí projít krátkým školením, musí se seznámit s bezpečnostním letákem v sedadle, musí rozumět základním příkazům v angličtině a musí být fyzicky schopen exit otevřít, což může znamenat manipulaci s dveřmi exitu bez pantů s hmotností kolem 35kg. Pro vysoké cestující to ale za větší prostor stojí.

Exit row většinou jde vybrat už u on-line checkinu, na letišti potom přijdou otázky na fyzickou schopnost a pak ještě jednou v letadle.

Příplatky za exit row jsou typicky u krátkých letů nízkonákladovek, na zaoceánských letech se mi to zatím nikdy nestalo. Dokonce i když si krátký let (třeba s AA) v USA koupený jako součást zaoceánského letu účtuje příplatky za lepší sedadla, tak pro zaoceánské cestující je příplatek nula dolarů.

Pro cestující, kteří nejsou fyzicky zdatní, neumí anglicky a přesto se do economy class nevejdou, je tu stále premium economy, ale ta už je bohužel za příplatek.

0/0
7.1.2016 6:59

M11i83c57h32a31l 86M14i78l89l80e23r 9586192659152

Qantas neuctuje za vyber sedadel u domacich linek, zato ale uctuje za vyber na mezinarodnich linkach a sice v economy u letenek koupenych se slevou v akci. Uctuje $30 (AUD) za normalni sedadlo, nebo 4000 FF bodu. V poslednich 24hodinach pred odletem pri on-line check-in je vyber sedadla zdarma.

Za vyber sedadla v exitove rade economy se plati $60, je to mozne udelat on-line hned pri zaplaceni letenky. Vedle toho se musi vyplnit maly formular zpusobilosti pasazera pro exitovou radu a zpusobilost se kontroluje pred nastupem do letadla.

0/0
7.1.2016 15:41

R92a97d88e71k 18S97a54d51í61l86e61k 9327252822881

Pokud se bude rozvíjet dálniční a železniční síť(rychlovlaky), tak předpokládám, že letecká doprava po Evropě bude stagnovat nebo postupně klesat.

+2/0
2.1.2016 20:22

M36i27c79h60a33l 98M64i96l81l14e96r 9146642459922

prozatim je to opacne. Deutsche Bahn zatim postupne likviduje mezinarodni nocni spojeni luzkovymi vozy, protoze kdekdo po Evrope leta.

My po priletu na navstevu Evropy ze zamori naopak davame prednost vlakum.

+2/0
3.1.2016 8:31

J54a82n 40Č67e71k20a35l 7189275444554

Noční vlaky DB nekončí jen kvůli létání, ale primárně kvůli VRT... Kdo by jel Berlín-Mnichov přes noc, když to v ICE trvá kolem 6 hodin, výhledově dokonce pod 4 hodiny?

+1/0
4.1.2016 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.