Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91a96r54t62i56n 51J53i80r98o26u17s18e42k 7476215795678

Já jsem cestoval 2x letadlem na trase Praha-Varna, jednou IL-18 a jednou TU-134. Ten druhý let byl pro čtyřčlennou rodinu a 14 dní pobytu u moře za 12.000 Kčs. U toho prvního si cenu nepamatuji. Ale byly tam normální řady sedadel, tohle, co je v článku také nebylo běžné.

0/0
6.1.2016 17:23

R13a49d27e39k 49J80a17n21a34t40a 9205736594792

Však to jsou taky fotky z 1. třídy letadel na Západě, ne charter Balkan Airlines :-)

+4/0
7.1.2016 0:55

M92i67c89h54a81l 48M41i15l27l79e47r 9926192319632

matne si vzpominam, ze zpatecka s CSA Il-62 na trase Atheny - Singapore v 1969 byla neco pod 6 000 KCS ( 5 600?)

0/0
7.1.2016 4:44


J78o60s46e51f 39A73n73t45o84š 2526252462516

Za ty peníze, co za to tehdy chtěli, bych neletěl za celý život ani jednou. pokud letíte někam tři hodiny, tak se to dá dnes v pohodě vydržet.

0/0
6.1.2016 12:34

F31r21a43n17t49i46s24e50k 51S92t39e40b35l97o 4329462916

A hlavne si tam clovek mohl zapalit cigaro!!!

0/−1
6.1.2016 6:02

M56i71c85h56a54l 79M72i32l30l15e29r 9326142129652

dobre, ze se na palubach letadel dnes nekouri.

+2/−1
6.1.2016 6:13
Foto

R11u89d82o16l46f 40R52o72s17a 6230361679174

To není nic co bývalo a už není, v podobných cenových relacích to existuje stále, říká se tomu private jet... Vlastně by se dalo říct, že to co bylo v 70. letech zůstalo, ale navíc k tomu přibyla možnost létat méně luxusně ale zato výrazně levněji. Takže článek sice zajímavý ale zavádějící.

+7/0
4.1.2016 19:56

J20a13n 75Č51e97k92a95l 7539605934754

Co to je za blábol? Tak porovnejte ceny letenek... Tehdejší "jet set" dnes létá soukromými letadly, a míru luxusu mají úplně stejnou, plus vládu nad časem odletu i destinací. Akorát vzniklo masové létání, a celé to spektrum se posunulo, nic víc...

+4/0
4.1.2016 9:34

D40a69v83i29d 40P93ě28c47h 1892727394

A vemte si, pro kolik lidí (třeba i těch Američanů) byl jediný let celoživotním zážitkem. Někteří tu možnost neměli nikdy. Dneska už letadlem letěl skoro každý, já to mám skoro jako rutinu.

0/−1
2.1.2016 21:39

M45i24c26h10a61l 13M98i77l43l28e22r 9646212269392

letecka doprava se od zacatku 70.let znacne rozmohla vsude na svete.

Kdyz jsem se v te dobe usadil v Australii, jeste docela normalni alternativa pro zdejsi mladez, ktera se tenkrat vydavala na delsi poznavaci cestu do sveta a zacinala ji tradicne pobytem ve VB, byla cesta do Evropy lodi.

Jeste v 70.letech provozovaly regulerni pasazerskou dopravu mezi Australii a Evropou lodni spolecnostii z VB, Italie, Recka. Pres Suez to trvalo do Londyna 4 tydny, pres Panamu obvykle 6 tydnu a kdyz se jeden cas nemohlo pres Suez jezdit, kolem Afriky 5 - 5 1/2 tydne.

Qantas zacal letat "jumbem" B 747 na tradicni "klokani trase" Sydney-Londyn a Melbourne -Londyn v 1971 a pak na dalsich linkach. Umyslne pockali s nasazenim jumba dele nez jine aerolinky; pockali si na serii B, ktera jim lepe vyhovovala na ty velke vzdalenosti. Soucasne nabidli slevu, uctovali "charterove" ceny na normalni linky a to znacne zpopularizovalo leteckou dopravu z Australie do zamori a opacne.

Na rozdil od americkych aerolinek a jejich luxusnich pridavku k letu, Qantas se soustredil na praktickou stranku cestovani, znacnou casovou a financni usporu a bezpecnost provozu.

Dnesni "klokani trasu" Sydney - Londyn QF1 provozuje Qantas v A380 a vcetne 2 hodinoveho mezipristani v Dubaji to zabere kousek pres 25 hodin tam a 23 hodin na ceste zpet s QF2.

Doplnkem:Lodni pasazerska doprava tady uplne ustala nekdy behem 80.let a je provozovana jenom ve forme poznavacich lodnich zajezdu kolem sveta (nebo jejich useku), tj s mnoha zastavkami. Mezi Sydney a Southamptonem (pristav pro Londyn) to zabere nejakych 8 tydnu se zastavkami v Tichomori, zapadnim pobrezi USA, Mexiku, pres Panamu, Karibik a vych pobrezi USA. Do Southamptonu pres Asii, Indicky ocean, Suez a Stredomori to trva obvykle 7 1/2tydne.

+6/0
3.1.2016 5:01

J77a34r21a 16R22a50n95k 1171746759551

Jeste se da cargem:

Cargo ship travel - things you should know

www.freighterexpeditions.com.au/cargo-ship-travel-things-you-should-k

+1/0
5.1.2016 3:42

P33e41t22r 93N88e76c44h80a67n60i34c96k41ý 7913536818600

Mě to hlava moc nebere. Já když někam letím, tak proto abych se dostal z místa A do místa B a ne abych jedl kaviár, nasával u baru a obsluhovaly mě modelky. To jsou všechno zbytečné náklady navíc

+7/−12
2.1.2016 13:32

M57i28c14h72a12l 11M26i93l35l83e59r 9876492179512

vsak take to dnes v economy nikde nevidis.

+3/0
2.1.2016 13:38

T34o16m79á66š 65T48a38t45í30č40e58k 5770522360798

Proto bysme i na kolejích mohli zase jezdit vestoje v dobytčákách, že ano.

+5/−2
2.1.2016 22:31

O23n67d67ř45e58j 55Z70d82e30r40a94d10i62č91k83a 6914285533828

Dneska je za ty penize cesta soukromym letadlem, takze bych to nevidel tak dramaticky.

+22/0
2.1.2016 13:02

J72o35s22e86f 26P21e28t82r83á42s53e32k 4734665557703

No většina z nás se asi špatně narodila..Já když jsem letěl v roce 76 do Rumunska, byla to jediná dovolená letecky a u teplého moře za celé mé dětství. Letěli jsme na palubě IL 18, nějak jsem si ale nevšiml luxusu z článku. Pohodlí jak v rozhrkaném autobusu, limča a párek. Když ted občas letím ekonomickou třídou, tak v podstatě žádná změna.

+6/−2
2.1.2016 12:56

M91i30c14h57a94l 62M32i58l35l69e47r 9756522469472

ale prosim te!

Sovetska letadla ve sluzbach lido demo aerolinek...to si fakt myslis, ze v nich pro delniky a rolniky vbudovali burzoazni pohodli? Leda tak komousskym pohlavarum do jejich vladnich specialu.;-D

Ja letel s Il-18 (CSA) a Caravelle patrici JATu koncem 60.let a vsechno to byla normalni evropska economy.

V1969 jsme letel s Il-62 (CSA) do Singapore, tam presedal na DC-9 patrici tehdejsi Malaysia Singapore Airlines a dal na Boeing 707 patrici Qantasu. Normalni economy. Jako sardinka jsem se necitil, ale misto k tancovani take nebylo. Jidla byla chutna, nekolik chodu na jednom tacu jak je dnes porad zvykem na dlouhych tratich, ale zadny luxus.

+4/0
2.1.2016 13:37

J40a34n 68S63e54m10i79k 4514337402719

v prepoctu na mesicni plat je dnes let v 1.tride mnohem levnejsi nez tehdy v ekonomicke tride.

takze srovnavate nesrovnatelne. za "tehdejsi penize" muze kazdy dnes letet prvni tridou a mit lepsi luxus nez tehdy v economy

...a ty fotky salonku v B747....myslim ze jsou to fota nejakych navrhu,priklad designu, ne to co realne letalo

+9/−2
2.1.2016 10:59

J86a50n 75S18e31m43i17k 4304917712249

p.s. mojemu stryci se postestilo dostat pocatkem 80. let fo USA na vedeckou staz..... kdyz mi o tom vypravel, cena letu Praha-New York v economy me sokovala.... zhruba ekvivalent jeho platu ne univerzite za 9 mesicu!

+7/−1
2.1.2016 11:05

B95o86h20u12m62i61l55a 72M52a40j47e93r23o96v14á 4137111694

po revoluci byla ekonomy do Ameriky tuším kolem 70t

0/−1
2.1.2016 13:27

J21a78n 79S26e32m74i81k 4814267482149

co ja si pamatuji, tak v '97 jsem letel prg-nyc za cca 25 tis,a tehdy to byly tehdy dva prumerne mesicni platy

0/−1
2.1.2016 14:19

R68a31d53e75k 26S38a81d53í52l46e28k 9957592872411

V roce 1980 to stálo 40 000 Kčs.

0/−1
2.1.2016 20:17

P20a27v39e16l 60V79e91t43e78š63n44í29k 7805448165677

Co pamatuji, tak s Deltou v roce 91 jsem letěl za 42000,- Kčs

0/0
3.1.2016 11:00

M82i18c92h28a96l 68H32i58r58k33a 4917816290383

Cesta Praha - Londýn - San Francisko a zpět, 1995, cca 15 tis. Kč.

+1/0
5.1.2016 13:34

B90o35h35u28m15i31l74a 62M70a73j82e81r58o27v19á 4327651824

No v B třídě moc luxusu není a po Evropě je mezi 20 - 30t akorát si můžete odbavit dva kufry po 32 kilech

0/0
2.1.2016 13:25

J88a90n 14S33e55m37i65k 4514947802579

business je po evrope vyhazovani penez, tam je hodnota max ze muzete cekat v salonku

ale na delsi je to uz velky rozdil: prg-nyc tak za 60 tis- coz je 2,5x prumerny plat...... porad dramaticky levnejsi nez ta economy ve "zlatych dobach letani"

+8/−1
2.1.2016 14:24

P36a86v19e23l 49R72e18z92n61i38c84e92k 3305464294452

nemate tak uplne pravdu. Spise mate na mysli obchodni tridu (business class) a tam bych s vami asi souhlasil. Ale Prvni trida (first class) je v dnesni dobe velmi vzacny jev, provozuje ji pouze nekolik aerolinek na stredni a dlouhe trate a cena letenky je v radech statisicu...

0/−1
2.1.2016 15:32

J24a19n 14S49e35m66i18k 4924377342669

neresil jsem kratke trati.

co se tyce toho jak nakolik je prvni trida dostupna - ted se koukam, a letenka na prvni tridu Praha-New York je tak 120 tisic (asi 'priblizovak' je jen business)- takze to mi vychazi porad levneji nez tech 9 mesicu plat v osmdesatych letech za economy

+1/−1
2.1.2016 21:49

J78a97r62a 63R36a93n15k 1431856729671

|Nemate pravdu, pane Reznicku, na vsech mezinarodnich letech mate E B a F, sbiram aeroplane mile a uz jsme mela nekolikrat F, ale nechavam si to na trasy delsi 12 hodin.

0/0
5.1.2016 3:47

P18a54v10e38l 14R53e14z97n82i85c36e90k 3505414894402

prosim nehandrkujme se tu zbytecne. Jeden priklad za vsechny - B 777 od Austrian - zasadne pro stredni a dlouhe lety... nema first class... Na webu vetsiny aerolinek muzete mrknout na jejich flotilu a konfigurace jednotlivych modelu...

http://www.austrian.com/Info/Flightinformation/OurFleet/Boeing%20777-200.aspx?sc_lang=cs&cc=CZ

0/0
5.1.2016 10:47

M31i69c77h26a84l 25M15i39l93l97e74r 9576982259132

Qantas A330- 200 International i obe verze A330-300, pouzivane prevazne na mezinarodnich linkach mezi Australii a Asii, nemaji 1. tridu, jen business a economy.

0/0
6.1.2016 6:17

M42i71c55h10a59l 49M96i62l64l87e39r 9506802519162

podobne Emirates maji nekolik B777 -200, B777 - 300ER a A380 pouze s business a economy, bez 1. tridy.

+1/0
7.1.2016 15:29
Foto

J21i31ř45í 62R82o73h17a55n 5824928487695

Když si vzpomenu na svůj poslední let (Airbus 330), kdy jsem byl čtyři hodiny vmáčknutý mezi hluchého dědka z Ukrajiny, a jeho upovídanou ukrajinskou bábuškou. Ona na něj přeze mě pořád něco mlela, on pořád vydával citoslavce "Hééé?", kterým dával najevo, že ji nerozumí... Jo, to bych dal cokoliv za trochu volného místa k procházení. Ale místo toho jsem let musel přetrpět ve své minisedačce mezi nimi. Škoda, že mě ta doba na fotografiích minula.

+2/0
2.1.2016 10:11

P43e15t78r 56U97t66ě82k92a29l 9940408408

Můj poslední let 14 hodin na poslední minisedačce, nalepené na stěnu WC (takže zatímco sedačku přede mnou si nějaká hysterka sklápěla až mně do klína, moje sklopit nešla) - počítám, že obliba létání začne klesat. Alespoň u mne určitě - po Evropě radši jezdím autem.

+4/−3
2.1.2016 10:17

M89i34c16h23a38l 54M73i33l86l87e86r 9526222459412

na 14 hodinovem letu je uplne normalni, ze si cestujici sklapeji sedadla na odpocinek. !!Deje se to hlavne kdyz personal sebere tacy od jidla a ztlumi svetla. To neni hystericke, ale docela normalni chovani. Pozadovat od nekoho, aby letel 14 hodin ve vzprimene sedacce je nenormalni a hystericke.

Mas smulu, ze jsi dostal posledni sedacku v letadle. Bylo mozne se tomu vyhnout zmenou data letu na den, kdy nebylo letadlo uplne plne anebo si vcas vybrat sedadlo sam pres "Manage my booking"

+10/−5
2.1.2016 10:22

J38a35n 26V72a17c21h78o62u56s84e41k 5417838970

Sklapeni sedadel je prasarna, totalni nevychovanost pokud nekdo sedi za. To ma potom jeden ze letu totalni peklo. Nastesti studeny proud ze stropniho vetraku dotycnemu za krk to vetsinou vyresi.

+3/−9
2.1.2016 20:05

L57u86k26á90š 15Š72l58e66h92o26f37e28r 1243829555289

Vy nejste normalni :-D

+6/−1
2.1.2016 23:14

J35a43n 61S34e53m67i12k 4314337292219

ja tedy jsem vysoky, a kdy si nekdo prede mnou chce sklopit sedadlo, hned klepu na rameno s tim ze to takto nejde protoze se mi tam bohuzel pak nevejdou nohy.

vetsina lidi pochopi a respektuje i kdyz z toho neni nadsena.

jednou si jedna pani "oficialne" stezovala u letusky, a navrhoval aby jsem se prestehoval jinam;-D

tak jsem letusce logicky nemitnul ze to nejsem ja kdo si chce sklapet sedadlo, at si prestehuje tu pani pred nekoho komu sklapeni nevadi.

+5/−3
2.1.2016 21:55

M70i58c38h96a23l 89M35i38l10l69e61r 9166722829702

!!sklapeni sedadla na dlouhych letech, v dobe kdyz jsou zhasnuta svetla v kabine a vetsina pasazeru se snazi spat, je docela NORMALNI soucast cestovani a docela normalni, nesobecky pozadavek pasazera toho vyuzit. !!

Na sklopeni sedadla v tuto dobu ma docela normalni narok.

!!Pokud je nekdo tak obezni nebo tak dlouhy, ze se do normalni sedacky nevejde, nemel by si delat pohodli na ukor pasazeru kolem sebe. Mel by si priplatit za sedadlo v Premium Economy nebo Business a ne SOBECKY omezovat sve spolucestujici.!!

V dobe zhasnuti svetel v kabine nastane dominovy efekt, ze vetsina pasazeru si sklopi sedacku, kdyz ji sklopi cestujici pred nimi. Jak k tomu prijde pasazer v sedadle 40D, kdyz pasazeri v sedadlech 39D, 38D a dalsich pred nimi si sedacku sklopili a ulozili se ke spanku, zatimco sobec (at uz telesne nad vahu/nad miru nebo ne) za nim v 41D mu brani ve sklopeni sedacky a tim ho omezuje v prostoru, ktery mu zbyva k dispozici.!!

+6/−4
3.1.2016 5:16

M42i98c45h87a95l 95M17i38l58l96e79r 9586532899832

odhadoval bych, ze diskuteri Kaufmanova, Kavka a Tronner bezne necestuji na dalkovych spojenich 8-17hodin letu?

Dallas - Sydney, Dubai - LA, Toronto - HongKong, NY - HongKong

.....Melbourne - Dubai, Brisbane - Dubai, Singapore - Londyn, HongKong - Londyn.......Sydney - Bejing...... atd atd

;-)

+2/−1
4.1.2016 6:08

J94a66r85a 60R87a18n63k 1291236379881

Proto je moznost ta sedadla pri dlouhem letu sklapet, jinak by je tak nedelali.

+2/−1
5.1.2016 3:50
Foto

V53o54j57t72ě37c87h 51P82a34v13l84í44k 5324251624308

Pokud máte dlouhé stehenní kosti, tak si vybírejte sedadla v exit row, případně v první řadě za přepážkou, tam je místa vždy více. Téměř vždy to na dálkových letech jde bez příplatku. A nechte ostatní spát se sklopeným sedadlem.

+1/−1
5.1.2016 20:27

M78i10c43h41a80l 48M25i74l94l29e22r 9936622779792

sedadla v prvni rade za prepazkou se casto davaji pasazerum cestujicim s nemluvnaty, protoze na stene jsou umisteny skladaci "kolibky". Sice cestujici dostane vic prostoru na nohy, ale nekdy k tomu take rvouci dite hned vedle sebe.

+1/0
6.1.2016 6:20
Foto

V31o60j17t51ě61c80h 85P68a90v16l70í64k 5804191314638

Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku, v krajních blocích není, takže tam nelze umístit kolíbku, nemluvně hned vedle tedy nehrozí.

Nakonec řvoucí nemluvně stejně zasáhne několik řad okolo, takže jediná spolehlivá ochrana jsou špunty do uší. A případně přes špunty puštěná ANC sluchátka hodně nahlas.

Na různých letech ještě existují další sedadla v Economy, která mají více místa na nohy, například v A340 od Finnairu je jich několik skoro úplně vzadu na ocase.

0/−1
6.1.2016 7:19

M45i34c87h84a28l 79M95i17l15l39e81r 9776172759572

"Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku"

asi zalezi na aerolinkach.

Napr. Emirates B777 300ER ma kolibky v prvni kabine economy i v obou krajnich blocich a v prostrednim bloku vsech 3 kabin. U A 380 ma kolibky vedle prostrednich take v obou krajnich blocich ve 2. kabine economy.

V krajich blocich se neumistuji tam, kde je vychod, tedy "exitova rada". Dostat sedadlo v exitove rade je u rady aerolinek spojeno s dalsimi podminkami - pasazer musi byt fyzicky schopny asistovat s otevrenim dveri v pripade emergence. Ne pro osoby s nejakou telesnou neschopnosti, nebo seniory.

Proto nektere aerolinky udeluji tato sedadla predchozim pasazerum, kdyz vedi z databaze, ze uz exitovou radu meli drive, jine je udeluji az na letisti pri osobnim check-in u prepazky na mezinarodni lety a poazaduji od pasazera prohlaseni, ze je schopny pomoci pri eventualni emergenci. V ruznych pripadech clenove kabinove posadky davaji po nastupu do kabiny instruce pasazerum sedicim v exitovych sedadlech. Nektere aerolinky uctuji za exitova sedadla extra.

+1/0
7.1.2016 4:42
Foto

V30o56j33t63ě83c25h 72P11a49v92l40í51k 5354201824448

Ano, cestující v exitové řadě musí projít krátkým školením, musí se seznámit s bezpečnostním letákem v sedadle, musí rozumět základním příkazům v angličtině a musí být fyzicky schopen exit otevřít, což může znamenat manipulaci s dveřmi exitu bez pantů s hmotností kolem 35kg. Pro vysoké cestující to ale za větší prostor stojí.

Exit row většinou jde vybrat už u on-line checkinu, na letišti potom přijdou otázky na fyzickou schopnost a pak ještě jednou v letadle.

Příplatky za exit row jsou typicky u krátkých letů nízkonákladovek, na zaoceánských letech se mi to zatím nikdy nestalo. Dokonce i když si krátký let (třeba s AA) v USA koupený jako součást zaoceánského letu účtuje příplatky za lepší sedadla, tak pro zaoceánské cestující je příplatek nula dolarů.

Pro cestující, kteří nejsou fyzicky zdatní, neumí anglicky a přesto se do economy class nevejdou, je tu stále premium economy, ale ta už je bohužel za příplatek.

0/0
7.1.2016 6:59

M65i72c65h75a68l 74M91i60l51l63e10r 9466322979172

Qantas neuctuje za vyber sedadel u domacich linek, zato ale uctuje za vyber na mezinarodnich linkach a sice v economy u letenek koupenych se slevou v akci. Uctuje $30 (AUD) za normalni sedadlo, nebo 4000 FF bodu. V poslednich 24hodinach pred odletem pri on-line check-in je vyber sedadla zdarma.

Za vyber sedadla v exitove rade economy se plati $60, je to mozne udelat on-line hned pri zaplaceni letenky. Vedle toho se musi vyplnit maly formular zpusobilosti pasazera pro exitovou radu a zpusobilost se kontroluje pred nastupem do letadla.

0/0
7.1.2016 15:41

R60a25d57e50k 18S57a55d47í47l72e33k 9487912872371

Pokud se bude rozvíjet dálniční a železniční síť(rychlovlaky), tak předpokládám, že letecká doprava po Evropě bude stagnovat nebo postupně klesat.

+2/0
2.1.2016 20:22

M69i95c32h93a26l 15M51i10l87l54e63r 9716212299252

prozatim je to opacne. Deutsche Bahn zatim postupne likviduje mezinarodni nocni spojeni luzkovymi vozy, protoze kdekdo po Evrope leta.

My po priletu na navstevu Evropy ze zamori naopak davame prednost vlakum.

+2/0
3.1.2016 8:31

J36a78n 50Č84e78k36a76l 7699735864204

Noční vlaky DB nekončí jen kvůli létání, ale primárně kvůli VRT... Kdo by jel Berlín-Mnichov přes noc, když to v ICE trvá kolem 6 hodin, výhledově dokonce pod 4 hodiny?

+1/0
4.1.2016 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.