Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přístavy místo letišť. Vědci plánují na zaoceánské lety obří hydroplány

Objem letecké dopravy stále narůstá a velká světová letiště se často dostávají na hranu možností. Další letadla se už na přecpané ranveje a do vzdušných prostorů vejdou těžko. Vědci z katedry letectví londýnské Imperial College nyní přišli s návrhem, který by tyto problémy mohl řešit: velkokapacitní hydroplány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P44e29t58r 96M28o35t61y20č65k46a 5733474687269

Vědci? Aha. Ze kterého ročníku?

+1/0
28.6.2015 1:44

M51a63r72e33k 37V18o48k47á37l 1486254375569

V této chvíli jsme se zasekli na tom, že není vůle zkusit něco nového,“ řekl Levis pro CNN.

ale kdepak ... je to jen naprostý EKONOMICKY nesmysl, proto se do výroby nikdo nehrne

+4/0
20.6.2015 12:09

K78a90r82e75l 16D37v50o41ř66á16k 3897317607

Vyuziji to i migranti ?

0/0
20.6.2015 12:04

J77o16s59e62f 52M81i92k29i35n 5173714885404

Kdysi se to jmenovalo EKRANOPLÁN

V Rusku to lítalo v 50 a 60 letech

+1/0
20.6.2015 12:03

J84a83n 16K72r79p16e45c 5586543814252

to je něco jiného, to je vznášedlo nad vodní hladinou, pro dopravu lidí nepoužitelné. ale amíkům to pár vrásek na čele nadělalo.

+1/0
20.6.2015 15:18
Foto

K15o16s41t77a93s 90J84o65a73n74i64d65i53s 2172228181

proc by nebylo pouzitelne pro dopravu lidi?

+1/0
20.6.2015 17:50

J65a66n 47K16r98p69e43c 5576433954172

žeby kvůli bezpečnosti? a komfortu?

0/0
20.6.2015 22:08

P60e17t16r 54M71o74t80y67č61k95a 5373554607519

Ne. Nějaké další pokusy o odpověď?

0/0
28.6.2015 1:43

J15o45s32e71f 74M49i15k41i10n 5453884215344

Ekranoplán je letadlo využívající vztlaku v malé výšce

+1/0
20.6.2015 21:21
Foto

M80i19r97o79s70l86a45v 23S90t91e17i13n68e26r 6618614663605

Takže Hovercraft, kluzáky používané hlavně jako záchranné čluny, ale veliké vojenské má i US navy.

http://www.alibaba.com/product-detail/Typhoon-MAD-81-L-personal-work_109175581.html

0/0
24.6.2015 7:49

K31u25b43a 33A29u37e26r 3434599288481

Už se těším až budou létat do Prahy

+4/0
20.6.2015 11:43

M82i35l44a72n 93Č20e79r25n82ý 5453629539482

Z Kuby?;-)

0/0
20.6.2015 22:33

J45a28n 70P20a18v88e83l 8263652228696

Nevím, proč mluví o infrastruktuře. Nemohu si pomoci, ale terminály u vody podle mě budou dokonce dražší než na suchu. Jediný rozdíl oproti klasickému letišti je, že přistávací dráha bude voda. Veškerá ostatní infrastruktura stejně bude muset být postavena.

Vyšší náklady na obsluhu, opravy, nutnost vytvořit vlnolamy a najít si místo chráněné před větrem nebude nic jednoduchého. To už vidím jako daleko lepší možnost vytvořit přistávací dráhu zasahující do moře. Podle mě by to vyšlo levněji než hydroplán.

+4/0
20.6.2015 11:13

T83o18m46á59š 79T41a86t61í11č50e96k 5810362860858

Tak letiště postavený na moři máš jak v Tokiu, tak v Hongkongu. A kdo ví, kde ještě všude.

0/0
20.6.2015 11:52

M80a97r17k 28P24o13k53o33r24n40y 4521981776467

Vzducholodě na nebe. Daleko nižší náklady na výrobu, provoz, hlučnost a "přístav" může být v každé větší vesnici. Jen ta rychlost trochu pokulhává...:-/.

+5/0
20.6.2015 10:51

M57i63l74a87n 84Č91e61r32n27ý 5243419489802

Kdyby jen ta rychlost. Ale třeba i ten vodík, co tu vzducholoď nadnáší, je docela výbušná mrcha. Ovšem, pokud ho nahradíte inertním héliem, tak zas pokulhává ekonomika výroby...

No a oba výše jmenované plyny mají tak malé molekuly, že rády unikají ze všech obalů, snad s výjimkou plachet z nanovláken, což je ale momentálně docela drahá záležitost...

0/0
20.6.2015 22:40

P12a89v74e80l 71F42a96r39a 9417187684221

Napadl mě jeden televizní dokument, tady je o tom článek  http://1url.cz/a5SF a hle on i to vymysleli Rusáci.

0/0
20.6.2015 9:44

V31á77c22l73a25v 57Č45e58r18m71á53k 4423260897664

Vodík se samostatně na Zemi moc nevyskytuje, musí se z něčeho vyrobit. A vyrábí se nejčastěji z ... ropy. Velmi špatně se skladuje, uteče téměr ze všeho. Takže zatím je to jenom dražší cesta než tu ropu použít rovnou.

Jinak je to letadlo ale zajímavý nápad.

+1/−7
20.6.2015 9:15

Z64d65e80n30e34k 64B71e37d45n49a28r 7327666287729

Vodík z ropy? Fakt? Vy jste teda hlavička pane Čermák.

+7/−2
20.6.2015 9:26

V70á83c20l53a98v 83Č12e31r18m88á15k 4153550217334

Dobře, tak z fosilních paliv obecně, nejenom z ropy:

http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-44.aspx

http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku

+2/0
20.6.2015 9:30

O20l25i89v21e72r 73N68e80u33m71a13n54n 3550546529

Vyroba vodiku z fosilnich paliv je ale asi ta vubec nejhorsi varianta jeho ziskavani. O ekologickem dopadu nemluve.

Elektrolyzou ho lze ziskat daleko lepe a cisteji.

+8/−1
20.6.2015 10:11

V86á60c48l63a72v 69Č39e93r81m76á58k 4593350197114

Zatím je ta elektrolýza dražší, takže se to prostě vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Může být problém s účiností celého procesu (tu elektřinu musíte nejdřív nějak vyrobit, rozumně zatím opět fosilní paliva nebo atom, ale s tím se ten vodík dá z té ropy také vyrábět s lepší účiností rovnou).

Je možné, že tímto dostanou v budoucnu obnovitelné zdroje alespoň jakýsi smysl, ale asi to nebude tak jednoduché, jinak by se to už dávno používalo.

0/0
20.6.2015 10:31

O54l56i46v34e76r 54N62e85u94m10a66n38n 3640976559

presne tak, obnovitelne zdroje v tomto pripade maji smysl.

0/0
22.6.2015 19:18

J95a51n 82T53i26c44h75ý 8600392550608

Jenže elektrolýza je debilní způsob. Musím do toho dát víc energie, než potom spalováním vodíku získám. ;-D Jediný do budoucna použitelný způsob jsou vodík produkující bakterie.

+3/0
20.6.2015 10:43

K64u64b11a 70A28u22e43r 3984949588911

Nejlepší varianta je plyn získávaný při flatulaci prasat lidí apod. V MadMax 3 tak zásobovali energií celé město.

+1/0
20.6.2015 11:47

T68o59m51á29š 31T82a65t26í72č86e21k 5370592230838

Sójový boby 3x denně a spasíme svět! ;-D

0/0
20.6.2015 12:02

O74l79i54v93e91r 81N32e15u35m50a51n94n 3150186469

nemusim, jde o to kde tu energii vezmu, nemusi me stat prakticky nic, a fosilni paliva uz vubec

0/0
22.6.2015 19:18

D94u47š14a76n 29R98a87j10n71i87n49e11c 4944462793881

Za koľko rokov ? 100? Elektrolýzou sa dnes môže vyrábať iba ak hlinník . 

Nie je to na hlavu postavené ? Zemný plyn sa spáli , vyrobí sa elektrina , z vody sa vyrobý H2 a ten sa spáli ?

0/0
20.6.2015 11:55

O31l25i34v30e61r 75N88e32u50m27a64n46n 3210846879

elektrinu netreba vyrabet pouze ze zemniho plynu.

0/0
22.6.2015 19:16

D27u22š95a67n 21R49a59j51n95i35n77e59c 4564212913101

Áno z ropy ! Nie priamo z ropy ale z benzínu , napríklad ako vedľajší produkt  katalytického reformovania benzínu . Zo 100 tonového nástreku suroviny je produkcia cca 5-6 ton . Dnešné benzíny a nafty by bez  hydrogenácie vodíkom  boli nepredajné . Menšia produkcia H2 je aj pri krakovaní . Ale hlavne z metanu , zo zemného plynu . 

Ruský mužik by vedel rozprávať o tom to . Lebo cca 50% ruského etanolu v obchode  je syntetický lieh ch z benzínu - H2 - etanol...... . 

 Aj tie  tisíce  ton  etanolu a metanlu  čo doviezla česká liehová mafia do Česka boli syntetické a rozčapované po celej republike. 

Tak ste možno aj vy pil vodku z benzínu, pane Zdenku / na 99%/.

0/0
20.6.2015 11:51

L89a11d30i89s28l25a84v 94K77o82l66a65č43k21o69v87s75k29ý 5373611449941

Já bych se vrátil k lodím. Ta posedlost rychlosti cestováni je úplně zbytečná. Pomalejší svět by možná neskodil.

+9/−5
20.6.2015 8:46

M82a63r53e65k 76T18u68r75n98o31v30e36c 7455312350886

Tak se klidně vraťte. Nikdo Vás přeci nikam nehoní.

+8/−1
20.6.2015 9:08

V20á43c54l40a33v 98P78o71u75s75t96k25a 3240601382

Lodí na dovolenou do Thajska. :-P

+7/−1
20.6.2015 9:37

L38u56k33á33š 21N31o52s26e62k 9730507477

Přeji příjemnou půlroční plavbu

+6/0
20.6.2015 9:57

K45u39b54a 10A36u42e45r 3954389828721

I cesta může být cíl

+2/0
20.6.2015 12:01

Z29b16y66n37ě50k 26J78a39n28d74a 7973182155911

Tak ono asi málokdo má také dost peněz na pomalou cestu lodí...

+2/0
20.6.2015 10:33

D15u71š24a68n 95R18a10j78n97i51n38e40c 4794682423501

A ekvivalent  vodíka k 1 litru JET-A1 stojí dnes asi 4-5 krát viac  . V rafinériach 1 tonu H2 sekajú po 40-45 000 KČ.

+1/0
20.6.2015 7:53

D41u31š71a28n 81R16a42j90n33i50n64e65c 4444542403661

Ďalšia slepá ulička podporovaná nejakou lobby? 

Vodík jakožto palivo mápři stejné hmotnosti několikrát větší účinnostnež současné palivo JET-A1; je však takéněkolikrát objemnější,

Zdroj:http://cestovani.idnes.cz/obri-hydroplany-a-budoucnost-letecke-dopravy-fas-/kolem-sveta.aspx?c=A150618_134133_kolem-sveta_tom

0/−1
20.6.2015 7:51

E39d41a 39D34r44á26b39e40k 7449882353967

???

0/0
20.6.2015 20:31
Foto

P94e10t84r 56K67i98e91b90e75l 8234682637172

...tak skoro presne tohle jsem nedavno cetl ve VTM ze šedesátých let :)

+8/0
20.6.2015 7:50

D58u34š51a77n 42R48a66j22n14i94n62e39c 4124162513941

Aj ja , a preto sa divím , krátkosti ľudskej pamäti.

0/0
20.6.2015 7:54

M73i33c81h31a84l 33Š33m57r72h88a 1303847751598

Nojo, to aby uprchlíčkům netrvalo to multikulturní obohacení tak dlouho.

0/0
20.6.2015 7:07
Foto

J79a16n 87Č55e12r76m71á28k 4409938725677

vědci nevyybudují nikdy nic!,,, 

Pokud něco podobného v budoucnu opravdu vznikne od začátku až dokonce se na tom budou podílet inženýři, projektanti, stavaři, technici, apod... Vědec tam nebude ani jeden!... Leda jako pasažér...!!;-D

+2/−17
20.6.2015 6:05

M91i93l42a60n 92K75o19t68o90u89č44e15k 2436698132657

Stavař se bude podílet na hydroplánu? Vědec je často zároveň inženýr a technik.

+13/−1
20.6.2015 6:23

D11u81š68a59n 33R57a92j84n66i83n75e57c 4324152413871

JA som si myslel , že otázka lietania hydroplánmi bola zavrhnutá niekedy v 50 rokoch ? Je pravda , že "genius" sovietského človeka robil nejaké zúfalé pokusy na Kaspickom mori , ale to bola snaha o najväčšieho trpazlíka , najrychlejšie  vežové hodiny .

+1/0
20.6.2015 7:57

P88a33v39e57l 48F13o96l40t50á70n 4250202134

Pane Rajninec, vy zřejmě máte na mysli Ekranoplán

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekranopl%C3%A1n

0/0
20.6.2015 9:11

J32a54n 29J18e21ž93e81k 3111865117185

Upřímně řečeno, nebýt vědců, výzkumníků ani bys neměl na čem a kam napsat tenhle tvůj blábol, ty inženýre.

+16/−1
20.6.2015 7:10

J27a84n 37K86r44p31e79c 5676593864662

absolutne nechapu k cemu by to mohlo byt, krome dopravy lidi z pobrezi na pobrezi. ti z vnitrozemi maji smulu, musi absolvovat trasu - mnohdy nekolik tisic kilometru - k nejblizsimu pristavu.pristavy by se stejne musely vybudvovat (nejak si nedovedu predstavit ze by tyto obri hydroplany klickovaly mezi nemene obrimi tankery a kontejnerovymi lodemi) a z techto pristavu by lide do vnitrozemi stejne museli letat na ty same letiste kam by leteli normalne primo. mozna nebude problem zkouset nove veci, ale spise nevole zkouset megalomanske fantasmagorie. ono vzdy nestaci jakykoliv nesmysl oznacit za "ekologicky" a cekat na granty.

+5/−2
20.6.2015 3:48

T39o71m71á24š 40B66u57r56a 4112136724

Ona ta myšlenka zřejmě není postavena na striktní exkluzivitě tohoto nově uvažovaného dopravního módu vůči "vnitrokontinentálnímu", nýbrž je (zřejmě) zamýšlena jako jeho transatlantický ekvivalent.

Já na té idee ovšem vidím jiné problémy. Pominu-li pro teď ekologické otázky, vyvstanou mi na mysli některé ty provozní. Například povětrnostní podmínky mající vliv na způsobilost přistávací plochy, resp. jejích vysoká nestálost. Nebo ty technické: je vůbec možno z aviatického hlediska bezpečně ukočírovat tak plánovaně rozměrné obludy (+800 osob)? Nemluvě o zamýšleném typu pohonné látky - bezpečnostní riziko je zde příliš vysoké.

Jenomže jak se zdá, jedná se o celkový vývojový trend, neboť kapacitní možnosti dnešních leteckých koridorů jsou téměř vyčerpány.

+5/0
20.6.2015 4:58

J76a55n 88K92r55p45e14c 5326693134942

no to mě právě ta technická stránka moc nezajímá, ta je řešitelná, byť prozatím třeba v teoretické rovině. nikdy se to nezrealizuje pokud je to za a) ekonomická hovadina, b) nezaplatí to stát a nepřinutí to pak befelem llidi používat aby se to alespoň částečně "zaplatilo". a právě bod b) je dnešní způsob realizace ideí takovýchto inženýrů lidstva.

0/0
20.6.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.