Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přístavy místo letišť. Vědci plánují na zaoceánské lety obří hydroplány

Objem letecké dopravy stále narůstá a velká světová letiště se často dostávají na hranu možností. Další letadla se už na přecpané ranveje a do vzdušných prostorů vejdou těžko. Vědci z katedry letectví londýnské Imperial College nyní přišli s návrhem, který by tyto problémy mohl řešit: velkokapacitní hydroplány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33e81t14r 31M73o46t35y40č64k86a 5783394367839

Vědci? Aha. Ze kterého ročníku?

+1/0
28.6.2015 1:44

M19a46r34e68k 50V94o96k92á69l 1106594125919

V této chvíli jsme se zasekli na tom, že není vůle zkusit něco nového,“ řekl Levis pro CNN.

ale kdepak ... je to jen naprostý EKONOMICKY nesmysl, proto se do výroby nikdo nehrne

+4/0
20.6.2015 12:09

K73a46r81e34l 85D17v36o74ř53á34k 3367127487

Vyuziji to i migranti ?

0/0
20.6.2015 12:04


J11o20s40e82f 71M89i61k53i30n 5493374175534

Kdysi se to jmenovalo EKRANOPLÁN

V Rusku to lítalo v 50 a 60 letech

+1/0
20.6.2015 12:03

J12a67n 40K21r13p70e71c 5536613934822

to je něco jiného, to je vznášedlo nad vodní hladinou, pro dopravu lidí nepoužitelné. ale amíkům to pár vrásek na čele nadělalo.

+1/0
20.6.2015 15:18
Foto

K62o91s32t98a18s 65J22o96a65n12i93d85i62s 2852378691

proc by nebylo pouzitelne pro dopravu lidi?

+1/0
20.6.2015 17:50

J50a47n 52K96r54p26e42c 5146673444422

žeby kvůli bezpečnosti? a komfortu?

0/0
20.6.2015 22:08

P30e64t40r 93M49o26t56y30č79k67a 5613454647379

Ne. Nějaké další pokusy o odpověď?

0/0
28.6.2015 1:43

J39o50s50e18f 81M76i35k75i11n 5303154185954

Ekranoplán je letadlo využívající vztlaku v malé výšce

+1/0
20.6.2015 21:21
Foto

M38i46r58o27s41l72a33v 90S41t35e17i53n68e15r 1655565118873

Takže Hovercraft, kluzáky používané hlavně jako záchranné čluny, ale veliké vojenské má i US navy.

http://www.alibaba.com/product-detail/Typhoon-MAD-81-L-personal-work_109175581.html

0/0
24.6.2015 7:49

K12u87b68a 24A74u90e95r 3854669168541

Už se těším až budou létat do Prahy

+4/0
20.6.2015 11:43

M63i19l87a41n 29Č28e83r30n50ý 5303729419452

Z Kuby?;-)

0/0
20.6.2015 22:33

J97a25n 43P63a22v71e68l 8283982428136

Nevím, proč mluví o infrastruktuře. Nemohu si pomoci, ale terminály u vody podle mě budou dokonce dražší než na suchu. Jediný rozdíl oproti klasickému letišti je, že přistávací dráha bude voda. Veškerá ostatní infrastruktura stejně bude muset být postavena.

Vyšší náklady na obsluhu, opravy, nutnost vytvořit vlnolamy a najít si místo chráněné před větrem nebude nic jednoduchého. To už vidím jako daleko lepší možnost vytvořit přistávací dráhu zasahující do moře. Podle mě by to vyšlo levněji než hydroplán.

+4/0
20.6.2015 11:13

T30o37m23á70š 67T30a54t15í26č46e77k 5250282210488

Tak letiště postavený na moři máš jak v Tokiu, tak v Hongkongu. A kdo ví, kde ještě všude.

0/0
20.6.2015 11:52

M85a81r36k 60P67o39k55o33r26n58y 4571411726947

Vzducholodě na nebe. Daleko nižší náklady na výrobu, provoz, hlučnost a "přístav" může být v každé větší vesnici. Jen ta rychlost trochu pokulhává...:-/.

+5/0
20.6.2015 10:51

M46i35l63a76n 84Č21e91r14n22ý 5623299749662

Kdyby jen ta rychlost. Ale třeba i ten vodík, co tu vzducholoď nadnáší, je docela výbušná mrcha. Ovšem, pokud ho nahradíte inertním héliem, tak zas pokulhává ekonomika výroby...

No a oba výše jmenované plyny mají tak malé molekuly, že rády unikají ze všech obalů, snad s výjimkou plachet z nanovláken, což je ale momentálně docela drahá záležitost...

0/0
20.6.2015 22:40

P25a97v29e10l 24F51a73r84a 9867917484731

Napadl mě jeden televizní dokument, tady je o tom článek  http://1url.cz/a5SF a hle on i to vymysleli Rusáci.

0/0
20.6.2015 9:44

V73á73c13l96a21v 19Č87e81r20m78á21k 4233470437104

Vodík se samostatně na Zemi moc nevyskytuje, musí se z něčeho vyrobit. A vyrábí se nejčastěji z ... ropy. Velmi špatně se skladuje, uteče téměr ze všeho. Takže zatím je to jenom dražší cesta než tu ropu použít rovnou.

Jinak je to letadlo ale zajímavý nápad.

+1/−7
20.6.2015 9:15

Z55d80e68n72e40k 91B71e39d34n95a58r 7437896977199

Vodík z ropy? Fakt? Vy jste teda hlavička pane Čermák.

+7/−2
20.6.2015 9:26

V59á43c25l12a21v 46Č88e17r10m53á41k 4913550457864

Dobře, tak z fosilních paliv obecně, nejenom z ropy:

http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-44.aspx

http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku

+2/0
20.6.2015 9:30

O16l61i80v51e27r 14N27e29u17m80a11n43n 3770116629

Vyroba vodiku z fosilnich paliv je ale asi ta vubec nejhorsi varianta jeho ziskavani. O ekologickem dopadu nemluve.

Elektrolyzou ho lze ziskat daleko lepe a cisteji.

+8/−1
20.6.2015 10:11

V75á97c82l11a29v 77Č97e45r32m63á66k 4733680287984

Zatím je ta elektrolýza dražší, takže se to prostě vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Může být problém s účiností celého procesu (tu elektřinu musíte nejdřív nějak vyrobit, rozumně zatím opět fosilní paliva nebo atom, ale s tím se ten vodík dá z té ropy také vyrábět s lepší účiností rovnou).

Je možné, že tímto dostanou v budoucnu obnovitelné zdroje alespoň jakýsi smysl, ale asi to nebude tak jednoduché, jinak by se to už dávno používalo.

0/0
20.6.2015 10:31

O10l26i93v47e89r 95N62e47u79m15a41n23n 3180316199

presne tak, obnovitelne zdroje v tomto pripade maji smysl.

0/0
22.6.2015 19:18

J12a20n 15T47i76c43h18ý 8540262190178

Jenže elektrolýza je debilní způsob. Musím do toho dát víc energie, než potom spalováním vodíku získám. ;-D Jediný do budoucna použitelný způsob jsou vodík produkující bakterie.

+3/0
20.6.2015 10:43

K26u57b87a 60A39u58e10r 3174809838491

Nejlepší varianta je plyn získávaný při flatulaci prasat lidí apod. V MadMax 3 tak zásobovali energií celé město.

+1/0
20.6.2015 11:47

T40o21m65á23š 59T13a94t86í63č88e24k 5220602560688

Sójový boby 3x denně a spasíme svět! ;-D

0/0
20.6.2015 12:02

O30l50i65v90e71r 76N38e81u79m14a59n29n 3740816239

nemusim, jde o to kde tu energii vezmu, nemusi me stat prakticky nic, a fosilni paliva uz vubec

0/0
22.6.2015 19:18

D10u49š34a61n 79R92a80j63n82i15n58e38c 4554272123451

Za koľko rokov ? 100? Elektrolýzou sa dnes môže vyrábať iba ak hlinník . 

Nie je to na hlavu postavené ? Zemný plyn sa spáli , vyrobí sa elektrina , z vody sa vyrobý H2 a ten sa spáli ?

0/0
20.6.2015 11:55

O36l14i70v37e58r 51N89e22u72m11a39n85n 3180986829

elektrinu netreba vyrabet pouze ze zemniho plynu.

0/0
22.6.2015 19:16

D29u14š49a88n 73R86a97j75n74i49n86e81c 4844222473821

Áno z ropy ! Nie priamo z ropy ale z benzínu , napríklad ako vedľajší produkt  katalytického reformovania benzínu . Zo 100 tonového nástreku suroviny je produkcia cca 5-6 ton . Dnešné benzíny a nafty by bez  hydrogenácie vodíkom  boli nepredajné . Menšia produkcia H2 je aj pri krakovaní . Ale hlavne z metanu , zo zemného plynu . 

Ruský mužik by vedel rozprávať o tom to . Lebo cca 50% ruského etanolu v obchode  je syntetický lieh ch z benzínu - H2 - etanol...... . 

 Aj tie  tisíce  ton  etanolu a metanlu  čo doviezla česká liehová mafia do Česka boli syntetické a rozčapované po celej republike. 

Tak ste možno aj vy pil vodku z benzínu, pane Zdenku / na 99%/.

0/0
20.6.2015 11:51

L63a77d67i33s25l14a53v 64K58o59l22a88č77k63o94v54s82k32ý 5383341159381

Já bych se vrátil k lodím. Ta posedlost rychlosti cestováni je úplně zbytečná. Pomalejší svět by možná neskodil.

+9/−5
20.6.2015 8:46

M37a57r37e37k 95T87u71r68n14o10v34e28c 7745172490756

Tak se klidně vraťte. Nikdo Vás přeci nikam nehoní.

+8/−1
20.6.2015 9:08

V67á25c59l84a39v 24P74o19u97s20t54k41a 3980621822

Lodí na dovolenou do Thajska. :-P

+7/−1
20.6.2015 9:37

L23u76k35á50š 20N94o86s18e65k 9910897547

Přeji příjemnou půlroční plavbu

+6/0
20.6.2015 9:57

K22u63b59a 88A86u15e17r 3644239738301

I cesta může být cíl

+2/0
20.6.2015 12:01

Z97b22y82n28ě39k 84J42a40n68d51a 7263212505491

Tak ono asi málokdo má také dost peněz na pomalou cestu lodí...

+2/0
20.6.2015 10:33

D66u39š79a79n 17R93a91j49n68i62n54e47c 4304672363901

A ekvivalent  vodíka k 1 litru JET-A1 stojí dnes asi 4-5 krát viac  . V rafinériach 1 tonu H2 sekajú po 40-45 000 KČ.

+1/0
20.6.2015 7:53

D96u69š49a56n 36R37a36j76n57i32n33e61c 4304132943511

Ďalšia slepá ulička podporovaná nejakou lobby? 

Vodík jakožto palivo mápři stejné hmotnosti několikrát větší účinnostnež současné palivo JET-A1; je však takéněkolikrát objemnější,

Zdroj:http://cestovani.idnes.cz/obri-hydroplany-a-budoucnost-letecke-dopravy-fas-/kolem-sveta.aspx?c=A150618_134133_kolem-sveta_tom

0/−1
20.6.2015 7:51

E18d49a 29D74r36á84b15e79k 7379582523307

???

0/0
20.6.2015 20:31
Foto

P72e90t64r 74K14i77e53b55e71l 8924222397132

...tak skoro presne tohle jsem nedavno cetl ve VTM ze šedesátých let :)

+8/0
20.6.2015 7:50

D13u31š84a70n 40R29a65j66n13i39n80e47c 4604632223631

Aj ja , a preto sa divím , krátkosti ľudskej pamäti.

0/0
20.6.2015 7:54

M69i29c77h83a16l 14Š66m66r57h57a 1523587481798

Nojo, to aby uprchlíčkům netrvalo to multikulturní obohacení tak dlouho.

0/0
20.6.2015 7:07
Foto

J33a62n 30Č18e96r39m86á62k 4699618825367

vědci nevyybudují nikdy nic!,,, 

Pokud něco podobného v budoucnu opravdu vznikne od začátku až dokonce se na tom budou podílet inženýři, projektanti, stavaři, technici, apod... Vědec tam nebude ani jeden!... Leda jako pasažér...!!;-D

+2/−17
20.6.2015 6:05

M52i23l40a91n 12K73o44t55o95u97č64e27k 2226818762177

Stavař se bude podílet na hydroplánu? Vědec je často zároveň inženýr a technik.

+13/−1
20.6.2015 6:23

D27u32š23a53n 57R88a40j59n42i60n31e47c 4964532443151

JA som si myslel , že otázka lietania hydroplánmi bola zavrhnutá niekedy v 50 rokoch ? Je pravda , že "genius" sovietského človeka robil nejaké zúfalé pokusy na Kaspickom mori , ale to bola snaha o najväčšieho trpazlíka , najrychlejšie  vežové hodiny .

+1/0
20.6.2015 7:57

P83a31v15e38l 27F56o76l50t90á43n 4740342974

Pane Rajninec, vy zřejmě máte na mysli Ekranoplán

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekranopl%C3%A1n

0/0
20.6.2015 9:11

J13a95n 25J62e78ž44e46k 3471385777625

Upřímně řečeno, nebýt vědců, výzkumníků ani bys neměl na čem a kam napsat tenhle tvůj blábol, ty inženýre.

+16/−1
20.6.2015 7:10

J81a80n 58K51r52p95e58c 5526633584432

absolutne nechapu k cemu by to mohlo byt, krome dopravy lidi z pobrezi na pobrezi. ti z vnitrozemi maji smulu, musi absolvovat trasu - mnohdy nekolik tisic kilometru - k nejblizsimu pristavu.pristavy by se stejne musely vybudvovat (nejak si nedovedu predstavit ze by tyto obri hydroplany klickovaly mezi nemene obrimi tankery a kontejnerovymi lodemi) a z techto pristavu by lide do vnitrozemi stejne museli letat na ty same letiste kam by leteli normalne primo. mozna nebude problem zkouset nove veci, ale spise nevole zkouset megalomanske fantasmagorie. ono vzdy nestaci jakykoliv nesmysl oznacit za "ekologicky" a cekat na granty.

+5/−2
20.6.2015 3:48

T90o76m47á88š 69B55u71r62a 1249246

Ona ta myšlenka zřejmě není postavena na striktní exkluzivitě tohoto nově uvažovaného dopravního módu vůči "vnitrokontinentálnímu", nýbrž je (zřejmě) zamýšlena jako jeho transatlantický ekvivalent.

Já na té idee ovšem vidím jiné problémy. Pominu-li pro teď ekologické otázky, vyvstanou mi na mysli některé ty provozní. Například povětrnostní podmínky mající vliv na způsobilost přistávací plochy, resp. jejích vysoká nestálost. Nebo ty technické: je vůbec možno z aviatického hlediska bezpečně ukočírovat tak plánovaně rozměrné obludy (+800 osob)? Nemluvě o zamýšleném typu pohonné látky - bezpečnostní riziko je zde příliš vysoké.

Jenomže jak se zdá, jedná se o celkový vývojový trend, neboť kapacitní možnosti dnešních leteckých koridorů jsou téměř vyčerpány.

+5/0
20.6.2015 4:58

J15a61n 39K63r16p84e27c 5186973664542

no to mě právě ta technická stránka moc nezajímá, ta je řešitelná, byť prozatím třeba v teoretické rovině. nikdy se to nezrealizuje pokud je to za a) ekonomická hovadina, b) nezaplatí to stát a nepřinutí to pak befelem llidi používat aby se to alespoň částečně "zaplatilo". a právě bod b) je dnešní způsob realizace ideí takovýchto inženýrů lidstva.

0/0
20.6.2015 15:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.