Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přístavy místo letišť. Vědci plánují na zaoceánské lety obří hydroplány

Objem letecké dopravy stále narůstá a velká světová letiště se často dostávají na hranu možností. Další letadla se už na přecpané ranveje a do vzdušných prostorů vejdou těžko. Vědci z katedry letectví londýnské Imperial College nyní přišli s návrhem, který by tyto problémy mohl řešit: velkokapacitní hydroplány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e56t25r 21M27o89t46y38č53k48a 5333314607169

Vědci? Aha. Ze kterého ročníku?

+1/0
28.6.2015 1:44

M72a79r86e43k 73V17o75k81á41l 1696414865449

V této chvíli jsme se zasekli na tom, že není vůle zkusit něco nového,“ řekl Levis pro CNN.

ale kdepak ... je to jen naprostý EKONOMICKY nesmysl, proto se do výroby nikdo nehrne

+4/0
20.6.2015 12:09

K60a23r65e54l 13D90v81o82ř39á82k 3277107957

Vyuziji to i migranti ?

0/0
20.6.2015 12:04

J33o40s44e30f 56M35i21k14i26n 5593254415524

Kdysi se to jmenovalo EKRANOPLÁN

V Rusku to lítalo v 50 a 60 letech

+1/0
20.6.2015 12:03

J22a14n 68K23r50p13e50c 5176153684212

to je něco jiného, to je vznášedlo nad vodní hladinou, pro dopravu lidí nepoužitelné. ale amíkům to pár vrásek na čele nadělalo.

+1/0
20.6.2015 15:18
Foto

K60o88s69t46a50s 27J76o95a60n89i76d92i63s 2402728181

proc by nebylo pouzitelne pro dopravu lidi?

+1/0
20.6.2015 17:50

J56a10n 40K66r39p42e98c 5746313664972

žeby kvůli bezpečnosti? a komfortu?

0/0
20.6.2015 22:08

P39e15t95r 37M19o88t40y78č48k30a 5523914647709

Ne. Nějaké další pokusy o odpověď?

0/0
28.6.2015 1:43

J55o93s12e93f 36M72i61k59i36n 5563534735944

Ekranoplán je letadlo využívající vztlaku v malé výšce

+1/0
20.6.2015 21:21
Foto

M12i14r87o39s79l20a83v 77S30t39e33i78n62e58r 6438444983675

Takže Hovercraft, kluzáky používané hlavně jako záchranné čluny, ale veliké vojenské má i US navy.

http://www.alibaba.com/product-detail/Typhoon-MAD-81-L-personal-work_109175581.html

0/0
24.6.2015 7:49

K69u60b28a 19A89u16e20r 3604219148371

Už se těším až budou létat do Prahy

+4/0
20.6.2015 11:43

M20i69l64a56n 38Č13e32r94n55ý 5563889609812

Z Kuby?;-)

0/0
20.6.2015 22:33

J26a24n 90P19a58v51e32l 8363562938936

Nevím, proč mluví o infrastruktuře. Nemohu si pomoci, ale terminály u vody podle mě budou dokonce dražší než na suchu. Jediný rozdíl oproti klasickému letišti je, že přistávací dráha bude voda. Veškerá ostatní infrastruktura stejně bude muset být postavena.

Vyšší náklady na obsluhu, opravy, nutnost vytvořit vlnolamy a najít si místo chráněné před větrem nebude nic jednoduchého. To už vidím jako daleko lepší možnost vytvořit přistávací dráhu zasahující do moře. Podle mě by to vyšlo levněji než hydroplán.

+4/0
20.6.2015 11:13

T40o60m13á45š 28T77a60t10í93č70e20k 5770222730358

Tak letiště postavený na moři máš jak v Tokiu, tak v Hongkongu. A kdo ví, kde ještě všude.

0/0
20.6.2015 11:52

M48a73r79k 51P39o65k38o33r63n42y 4271581776947

Vzducholodě na nebe. Daleko nižší náklady na výrobu, provoz, hlučnost a "přístav" může být v každé větší vesnici. Jen ta rychlost trochu pokulhává...:-/.

+5/0
20.6.2015 10:51

M88i45l11a20n 22Č33e11r55n37ý 5113259959842

Kdyby jen ta rychlost. Ale třeba i ten vodík, co tu vzducholoď nadnáší, je docela výbušná mrcha. Ovšem, pokud ho nahradíte inertním héliem, tak zas pokulhává ekonomika výroby...

No a oba výše jmenované plyny mají tak malé molekuly, že rády unikají ze všech obalů, snad s výjimkou plachet z nanovláken, což je ale momentálně docela drahá záležitost...

0/0
20.6.2015 22:40

P24a62v47e62l 89F24a86r41a 9537237824671

Napadl mě jeden televizní dokument, tady je o tom článek  http://1url.cz/a5SF a hle on i to vymysleli Rusáci.

0/0
20.6.2015 9:44

V55á65c79l61a16v 62Č49e37r46m60á53k 4603980277834

Vodík se samostatně na Zemi moc nevyskytuje, musí se z něčeho vyrobit. A vyrábí se nejčastěji z ... ropy. Velmi špatně se skladuje, uteče téměr ze všeho. Takže zatím je to jenom dražší cesta než tu ropu použít rovnou.

Jinak je to letadlo ale zajímavý nápad.

+1/−7
20.6.2015 9:15

Z88d46e63n66e27k 37B19e10d32n48a46r 7417446257569

Vodík z ropy? Fakt? Vy jste teda hlavička pane Čermák.

+7/−2
20.6.2015 9:26

V36á55c85l32a79v 79Č86e72r68m54á58k 4253330187104

Dobře, tak z fosilních paliv obecně, nejenom z ropy:

http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-44.aspx

http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku

+2/0
20.6.2015 9:30

O96l34i53v63e43r 80N53e95u97m78a18n12n 3220436779

Vyroba vodiku z fosilnich paliv je ale asi ta vubec nejhorsi varianta jeho ziskavani. O ekologickem dopadu nemluve.

Elektrolyzou ho lze ziskat daleko lepe a cisteji.

+8/−1
20.6.2015 10:11

V52á49c15l97a24v 21Č26e83r69m57á43k 4603400857474

Zatím je ta elektrolýza dražší, takže se to prostě vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Může být problém s účiností celého procesu (tu elektřinu musíte nejdřív nějak vyrobit, rozumně zatím opět fosilní paliva nebo atom, ale s tím se ten vodík dá z té ropy také vyrábět s lepší účiností rovnou).

Je možné, že tímto dostanou v budoucnu obnovitelné zdroje alespoň jakýsi smysl, ale asi to nebude tak jednoduché, jinak by se to už dávno používalo.

0/0
20.6.2015 10:31

O49l45i40v76e88r 30N18e35u24m59a11n11n 3310876989

presne tak, obnovitelne zdroje v tomto pripade maji smysl.

0/0
22.6.2015 19:18

J35a90n 74T89i46c55h13ý 8880392560578

Jenže elektrolýza je debilní způsob. Musím do toho dát víc energie, než potom spalováním vodíku získám. ;-D Jediný do budoucna použitelný způsob jsou vodík produkující bakterie.

+3/0
20.6.2015 10:43

K29u55b48a 32A64u69e36r 3494449568711

Nejlepší varianta je plyn získávaný při flatulaci prasat lidí apod. V MadMax 3 tak zásobovali energií celé město.

+1/0
20.6.2015 11:47

T35o95m37á17š 18T38a18t93í12č89e69k 5190552410388

Sójový boby 3x denně a spasíme svět! ;-D

0/0
20.6.2015 12:02

O51l86i22v58e69r 50N39e42u27m28a94n67n 3110816559

nemusim, jde o to kde tu energii vezmu, nemusi me stat prakticky nic, a fosilni paliva uz vubec

0/0
22.6.2015 19:18

D82u65š44a65n 64R35a54j88n83i76n92e11c 4494492893471

Za koľko rokov ? 100? Elektrolýzou sa dnes môže vyrábať iba ak hlinník . 

Nie je to na hlavu postavené ? Zemný plyn sa spáli , vyrobí sa elektrina , z vody sa vyrobý H2 a ten sa spáli ?

0/0
20.6.2015 11:55

O54l30i73v98e26r 92N13e28u29m48a82n78n 3460676979

elektrinu netreba vyrabet pouze ze zemniho plynu.

0/0
22.6.2015 19:16

D74u75š82a94n 12R17a73j85n55i85n52e56c 4934442943491

Áno z ropy ! Nie priamo z ropy ale z benzínu , napríklad ako vedľajší produkt  katalytického reformovania benzínu . Zo 100 tonového nástreku suroviny je produkcia cca 5-6 ton . Dnešné benzíny a nafty by bez  hydrogenácie vodíkom  boli nepredajné . Menšia produkcia H2 je aj pri krakovaní . Ale hlavne z metanu , zo zemného plynu . 

Ruský mužik by vedel rozprávať o tom to . Lebo cca 50% ruského etanolu v obchode  je syntetický lieh ch z benzínu - H2 - etanol...... . 

 Aj tie  tisíce  ton  etanolu a metanlu  čo doviezla česká liehová mafia do Česka boli syntetické a rozčapované po celej republike. 

Tak ste možno aj vy pil vodku z benzínu, pane Zdenku / na 99%/.

0/0
20.6.2015 11:51

L58a49d35i92s27l61a90v 17K37o44l70a65č47k41o51v70s64k38ý 5193321129801

Já bych se vrátil k lodím. Ta posedlost rychlosti cestováni je úplně zbytečná. Pomalejší svět by možná neskodil.

+9/−5
20.6.2015 8:46

M91a71r77e46k 78T96u18r28n26o71v43e95c 7365842120716

Tak se klidně vraťte. Nikdo Vás přeci nikam nehoní.

+8/−1
20.6.2015 9:08

V58á26c36l57a11v 83P54o82u77s28t50k81a 3890551122

Lodí na dovolenou do Thajska. :-P

+7/−1
20.6.2015 9:37

L53u78k93á21š 25N70o25s80e98k 9450587977

Přeji příjemnou půlroční plavbu

+6/0
20.6.2015 9:57

K90u67b39a 22A34u97e30r 3424829478981

I cesta může být cíl

+2/0
20.6.2015 12:01

Z18b42y55n51ě87k 76J23a62n45d47a 7533912245451

Tak ono asi málokdo má také dost peněz na pomalou cestu lodí...

+2/0
20.6.2015 10:33

D38u98š28a79n 31R25a41j40n67i73n83e42c 4684512893311

A ekvivalent  vodíka k 1 litru JET-A1 stojí dnes asi 4-5 krát viac  . V rafinériach 1 tonu H2 sekajú po 40-45 000 KČ.

+1/0
20.6.2015 7:53

D26u89š28a79n 72R78a42j33n26i71n65e88c 4174192243541

Ďalšia slepá ulička podporovaná nejakou lobby? 

Vodík jakožto palivo mápři stejné hmotnosti několikrát větší účinnostnež současné palivo JET-A1; je však takéněkolikrát objemnější,

Zdroj:http://cestovani.idnes.cz/obri-hydroplany-a-budoucnost-letecke-dopravy-fas-/kolem-sveta.aspx?c=A150618_134133_kolem-sveta_tom

0/−1
20.6.2015 7:51

E75d76a 86D54r38á28b46e19k 7109882623347

???

0/0
20.6.2015 20:31
Foto

P36e56t46r 54K87i60e15b84e49l 8334232217192

...tak skoro presne tohle jsem nedavno cetl ve VTM ze šedesátých let :)

+8/0
20.6.2015 7:50

D10u10š58a45n 98R17a51j11n28i53n61e42c 4754762493221

Aj ja , a preto sa divím , krátkosti ľudskej pamäti.

0/0
20.6.2015 7:54

M41i35c43h60a95l 24Š25m81r12h64a 1793627761988

Nojo, to aby uprchlíčkům netrvalo to multikulturní obohacení tak dlouho.

0/0
20.6.2015 7:07
Foto

J86a25n 80Č69e87r93m32á96k 4899878625747

vědci nevyybudují nikdy nic!,,, 

Pokud něco podobného v budoucnu opravdu vznikne od začátku až dokonce se na tom budou podílet inženýři, projektanti, stavaři, technici, apod... Vědec tam nebude ani jeden!... Leda jako pasažér...!!;-D

+2/−17
20.6.2015 6:05

M89i56l39a13n 85K42o60t32o17u57č46e70k 2956688732247

Stavař se bude podílet na hydroplánu? Vědec je často zároveň inženýr a technik.

+13/−1
20.6.2015 6:23

D84u13š92a35n 29R26a88j80n78i97n76e61c 4964592653541

JA som si myslel , že otázka lietania hydroplánmi bola zavrhnutá niekedy v 50 rokoch ? Je pravda , že "genius" sovietského človeka robil nejaké zúfalé pokusy na Kaspickom mori , ale to bola snaha o najväčšieho trpazlíka , najrychlejšie  vežové hodiny .

+1/0
20.6.2015 7:57

P65a72v26e35l 92F48o88l89t16á46n 4950102824

Pane Rajninec, vy zřejmě máte na mysli Ekranoplán

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekranopl%C3%A1n

0/0
20.6.2015 9:11

J29a46n 80J45e85ž35e93k 3291875597145

Upřímně řečeno, nebýt vědců, výzkumníků ani bys neměl na čem a kam napsat tenhle tvůj blábol, ty inženýre.

+16/−1
20.6.2015 7:10

J53a46n 77K66r25p71e50c 5386593684192

absolutne nechapu k cemu by to mohlo byt, krome dopravy lidi z pobrezi na pobrezi. ti z vnitrozemi maji smulu, musi absolvovat trasu - mnohdy nekolik tisic kilometru - k nejblizsimu pristavu.pristavy by se stejne musely vybudvovat (nejak si nedovedu predstavit ze by tyto obri hydroplany klickovaly mezi nemene obrimi tankery a kontejnerovymi lodemi) a z techto pristavu by lide do vnitrozemi stejne museli letat na ty same letiste kam by leteli normalne primo. mozna nebude problem zkouset nove veci, ale spise nevole zkouset megalomanske fantasmagorie. ono vzdy nestaci jakykoliv nesmysl oznacit za "ekologicky" a cekat na granty.

+5/−2
20.6.2015 3:48

T98o19m18á68š 28B39u75r10a 4352766984

Ona ta myšlenka zřejmě není postavena na striktní exkluzivitě tohoto nově uvažovaného dopravního módu vůči "vnitrokontinentálnímu", nýbrž je (zřejmě) zamýšlena jako jeho transatlantický ekvivalent.

Já na té idee ovšem vidím jiné problémy. Pominu-li pro teď ekologické otázky, vyvstanou mi na mysli některé ty provozní. Například povětrnostní podmínky mající vliv na způsobilost přistávací plochy, resp. jejích vysoká nestálost. Nebo ty technické: je vůbec možno z aviatického hlediska bezpečně ukočírovat tak plánovaně rozměrné obludy (+800 osob)? Nemluvě o zamýšleném typu pohonné látky - bezpečnostní riziko je zde příliš vysoké.

Jenomže jak se zdá, jedná se o celkový vývojový trend, neboť kapacitní možnosti dnešních leteckých koridorů jsou téměř vyčerpány.

+5/0
20.6.2015 4:58

J90a71n 60K80r60p23e39c 5286733304862

no to mě právě ta technická stránka moc nezajímá, ta je řešitelná, byť prozatím třeba v teoretické rovině. nikdy se to nezrealizuje pokud je to za a) ekonomická hovadina, b) nezaplatí to stát a nepřinutí to pak befelem llidi používat aby se to alespoň částečně "zaplatilo". a právě bod b) je dnešní způsob realizace ideí takovýchto inženýrů lidstva.

0/0
20.6.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.