Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečně po silnici? Jak se učit od Contadora, Königa, Benčíka...

Jak jezdit na kole po silnici svižně a bezpečně? Zde je krátká škola od jedné z ikon české závodní silniční cyklistiky, trojnásobného mistra ČR Petra Benčíka. Ti nejlepší závodníci mají silnici skvěle osahanou. Jejich zkušenosti se pak mohou hodit třeba i na cyklostezce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O68l64d74ř63i84c73h 66J22a29n33e20č89e27k 8479376633211

tak teda nevím, jak bych se z takovéhoto "návodu" měl poučit. těch pár "rad", co tam stojí, mi řekl už děda u něj na chalupě v době, kdy jsem chodil do školky. anebo je to pro mateřskou školu psané?? 8-o

0/0
8.7.2015 13:04

P76e77t13r 32K75o15l77o90u69š10e94k 8681449638

Tak konečně jsem se dozvěděl, že Benčík je ikona a o jízdě na silnici něco ví, přestože nemá ani helmu. Vzor všem. Jinak fotky jsou snad vtip (co třeba nějaké, které by osvětlovaly vaše neobratné popisy situací, pane Pravdo?) a text téměř to samé. 

Já prostě nechápu, proč ty články o cyklistice na Idnes nepíše (a nefotí) někdo, kdo tomu rozumí a zároveň umí psát (fotit), a ne tento obtloustlý amatér(!!!). Je to skutečně tragedie:\

+5/0
27.5.2015 20:16

M70a51r41t81i96n 79B75á78r27t14a 5140197516848

"Neděláme přestupky" se podle mne vylučuje s  "jet za ním těsně v zákrytu" a "jízdu dva vedle sebe," to přece zákon vysloveně zakazuje.

+3/−1
27.5.2015 16:55

P32e81t67r 38P21r83a41v52d31a 4933919593

Jet "na terezínu" nebo "terezín" - tím se opravdu v širším slova smyslu označuje komplikovaná jízda balíku v prudkém bočním větru. V užším slova smyslu je to potom tak, jak připomíná pan Hošek. V textu jsem proto upravil - upřesnil

+1/0
27.5.2015 16:03

P95a71v25l73a 71K53v83a69p49i47l85o65v40á 7839458964607

Když Benčík spolukomentuje Giro nebo Tour okamžitě přepínám. To je velmi silná zátěž na můj organismus.;-D

+2/0
27.5.2015 13:54

M98i28l66a62n 92H68o86š41e65k 3563599325275

Jinak je autor takový jezdící product placement - blembák, o kterém psal minule (nejlepší z nejlepších - to určitě - naprosto srovnatelná s top modely jiných výrobců, tato navíc vypadá opravdu nepěkně), Assos hadry od Bejka... Proč ne. Jen by to chtělo psát s trošku větší erudicí. Nebo spíš v tomto případě nepsat vůbec.

+4/0
27.5.2015 13:04

V30i46t 88P47o82c13h63m53a41n 7603346815457

Pujcis nebo nejak vyhodne mi prodas kolo a hadry a ja o tobe něco napisu. To je tenhle clanek. Proste něco za něco, tak to v tomto pripade bylo. Takova objektivni novinarina...

+1/0
27.5.2015 19:08

V47l43a91d32i75m35í95r 13H13a37v41r16á95n33e46k 7316276490767

Pokud auta nemají dost místa na předjetí, mají počkat. U nás je to ale často...buď to vyjde, nebo ne, já si v autě si poškrábu zrcátko, cyklista....to je jeho věc Rv

+8/0
27.5.2015 12:08

J92a10n 42S42l17a66v66í41k 2801569830916

A přilba u p.Benčíka byla?

0/0
27.5.2015 10:35

M39i66l29a21n 87H35o96š69e63k 3503799985365

Terezín je ale něco úplně jiného než jízda v zákrytu, milý pane autore. "Jet Terezín" naopak znamená nemožnost schovat se za druhého při bočním větru, každý pěkně za své ;)

+2/0
27.5.2015 10:29

H21a35n64a 11K44o24l66í55n34o15v36á 6159104830646

A není to oboje, tj. systém v rámci družstva si točit kolečko a jet v zákrytu a zároveň nechat soupeře mimo na větru ?

0/0
27.5.2015 10:41

M19i92l24a55n 28H45o11š48e76k 3213579945295

Podle mě je jedno, jestli to jede družstvo nebo jednotlivec - podstata Terezínu zmiňujete i Vy - nechat soupeře mimo na větru. Autor popisuje, jak se naopak za někoho schoval, a to Terezín fakt není.

+1/0
27.5.2015 10:46

P78a23v51e30l 42N16e94d41ě12l40a 5456420274451

V Čechách pořád platí: cyklista = překážka v provozu. Ale existují i cyklistické země, kde je cyklista pán. Tam se to teprve jezdí. Namátkou třeba taková Mallorka. Tam na vás za týden nezatroubí auto ...

+9/0
27.5.2015 9:11

J15a61r91o16s87l50a41v 60L69e36b33e80d89a 3196859867880

Protože často překážkou je. Pokud se někdo pohybuje výrazně pomaleji, je to logické. O cyklistech bezhlavě se vrhajících pod blatník ani nemluvě.

Jinak netuším, proč by měl být zrovna cyklista pán - a taky za co jsem dostal mínus, byť zrovna to mi žíly netrhá.

0/−9
27.5.2015 9:30

P85a28v46e76l 21N62e15d71ě92l88a 5336170624781

Vidíte a já říkám, že kdo nedokáže normálně objet cyklistu jedoucí po silnici cca 25-30km/h, tak by měl vrátit řidičák.

Mínus za přejíždění přechodů rychlostí chůze: auta to dělají taky? Asi ne, že.

+4/0
27.5.2015 10:52

J23a11r98o95s86l83a15v 69L53e87b28e52d25a 3956619257840

S prvním odstavcem můžu jedině souhlasit. Ovšem řada cyklistů se pohybuje pomaleji (důchodci) a všichni často překážejí. Ale mají na to právo a já jsem s tímto faktem v pohodě vyrovnán. A jejich občasnými nepředvídatelnými kousky, které mě nepřímo ohrožují, ovšem nikoliv.

S přechody je to na uvážení každého soudruha... pokud se při tom chovají analogicky k chodci, je mi jedno jestli jdou nebo jedou.

+2/0
27.5.2015 11:07

Z55b24y50n58ě23k 80J68a92n98d86a 7433932615181

Vrhám se na kole denně do pražského provozu a nepamatuju, kdy na mě někdo troubil...

Možná je chyba i jinde?

0/0
27.5.2015 10:34

P52a16v56e19l 78N90e23d98ě13l83a 5266730574571

Může být. třeba jezdíte tam, kde auta nejezdí. Nebo můžete jet v noci, kdy auta téměř nejezdí.

Co já vím.

+2/0
27.5.2015 10:53

J68a47n 18G20o77t13t77l91i22e30b 2984295400136

Dobře se jezdí skoro všude na západ od nás. Mnohem lépe se jezdí na kole v provozu např. v centru Paříže než na okraji Prahy. Paříž je na to prostě lépe uzpůsobená a Praha s tím zas tolik nenadělá.

Také je ale fakt, že Němečtí, Rakouští a Francouzští řidiči jsou mnohem více tolerantní - při předjíždění jim nevadí trochu zpomalit nebo aspoň si dát dostatečný boční odstup. Prostě tolik za každou cenu nespěchají a neriskují.

U nás jsme stylem tohodle chování řidičů pořád ještě hodně na východě.

+6/0
27.5.2015 12:09

V86l96a70d75i91m78í74r 46H67a86v81r34á71n55e20k 7656426490327

Stačí Vídeň, město cyklistům zaslíbené !!R^

+1/0
27.5.2015 12:12

H20a34n60a 77K33o26l58í40n60o92v36á 6209584590206

Ale srovnávejme srovnatelné. Praha je v členitém terénu. Co třeba Řím? Vídeň, Paříž, německá města jsou v rovině kde je dost placu. Hradec Králové má třeba taky pěkné možnosti. Francouzi třeba nejsou moc ohleduplní k chodcům.

0/0
27.5.2015 12:43

J21a16n 22G49o81t77t82l31i78e31b 2374525400316

Praha má problém hlavně s tím, že má ve většině případů moc úzké ulice.. Např. v Paříži jsou silnice v samotném centru natolik naddimenzované, že často má cyklista svůj pruh (přes 2m) a dělí se o něj pouze s busem.

Další problém Prahy podle mě je, že se s tím nikdy v minulosti při výstavbě nepočítalo, že budou vznikat cyklopruhy. Takže novým cyklostezkám překáží složité křižovatky a další překážky. To má pak za následek, že cyklopruhy jsou často vedeny od nikud nikam.

+1/0
27.5.2015 18:24

O80l55d87ř59i96c29h 78J36a29n47e59č42e48k 8249526413761

v žádném velkoměstě se při jeho výstavbě (resp. při výstavbě jeho širšího centra) nepočítalo s tím, že tam budou vznikat cyklopruhy, protože ta města jsou stará stovky let, kdežto kolo se jako dopravní prostředek prosazuje teprve v posledních desítkách let.

ve Vídni je taky spousta úzkých ulic - v podstatě všechny kromě hlavních bulvárů a těch na nových předměstích, kde se staví velkoryse. ale většina z nich je zjednosměrněných a to místo na pruh pro cyklisty se tam prostě skoro vždycky najde.

jenže pražské pravicově populistické vlády nikdy nenajdou odvahu automobilistům ubrat prostor ve prospěch cyklistů. ve Vídni momentálně vládnou červení se zelenými, přičemž radní pro dopravu je šéfová zelených - a to pak souboj auta vs. alternativní způsoby dopravy hned vypadá jinak.

0/0
8.7.2015 13:15

J32a73n 61G44o14t52t91l67i53e37b 2124815550946

V žádném městě před 50 lety se nepočítalo s cyklopruhy, ale některá města jsou prostě tomu lépe přizpůsobitelná. Například v Paříži byly stavěny široké cesty už dávno z mnoha důvodů. Ve 20. století ještě došlo k mnoho přestavbám - bourání domů v centru, díky čemuž došlo k velkorysému pojetí veřejného prostoru a s ohledem na rovný terén je pohyb po Paříži na kole radost. Praha, je přesný opak. Mírně kopcovitý terén, ulice ve většině případů takové že se jima sotva protáhnou auta. Když si k tomu navíc přidáte zastupitele, kteří řeší jak si ulejt prachy (aspoň v minulosti tomu tak bylo) a skutečný problémy pražanů jsou jim ukradený, tak se nemůžete divit, že současný stav této problematiky je ve stavu jakém je.

0/0
12.7.2015 17:58

O72l27d19ř78i47c47h 59J61a40n40e83č86e74k 8889486393681

Vídeň v rovině? ani moc ne. tak kopcovatá jako Praha sice není, ale v západní (=té starší) půlce města si do kopce docela šlápnete.

nicméně kopce samy o sobě přeci nemůžou být překážkou pro vznik rozumné infrastruktury pro cyklisty. kopce se dají do značné míry řešit tím, že se kola smí vozit v metru a v tramvajích.

problém Prahy je bezohlednost tamních řidičů a neochota radních sebrat řidičům část prostoru a vyhradit ji pro cyklisty.

0/0
8.7.2015 13:19

P78e46t54r 15N77e78c85h76a13n94i91c53k91ý 7763546738520

Já se z toho nic nedozvěděl, vlastně by na celý článek stačil ten šedivý rámeček a to že jste jezdili na kole po Praze s Petrem Beníčkem si nechat někam na blog.

+16/0
27.5.2015 8:40

J85a24r39o44s15l92a26v 70L43e30b59e27d77a 3126289247680

Ano, předvídatelnost je základ bezpečnosti - a to pro všechny řidiče. Takže hlavně včas a zřetelně ukazovat změnu směru, neměnit prudce rychlost. A dávejte přednost, i když si myslíte, že se tam při odbočování doprava 'přece vejdete'.

Ačkoliv je uzákoněna možnost předjíždět zprava, sledujte blinkry a necpěte se do dráhy tomu, kdo odbočuje. A extra žádost na cyklisty přejíždějící přechody pro chodce - proč ne ... ale prosím rychlostí chůze!

+3/−2
27.5.2015 8:10

P32e44t10r 88N93ě48m32e12c 4445522672187

jsem nepochopil: Ukazuje rukou nebo prsty - rukou chapu, ale prsty?

0/−1
27.5.2015 7:28

J48a63n 39Č23á31p 5131340982334

Jde to. Ruce na riditkach vidět jsou. Prsty se ukazují drobne odchylky z trasy, treba diry.

+1/0
27.5.2015 7:30

P73e52t38r 44N44ě57m35e58c 4345912732397

Ale přece nekoukám "kolegovi" pořád na ruce, abych si všimnul, že zvedne třeba ukazováček na řídítkách - to si třeba jen protahuje prsty

0/−1
27.5.2015 8:27

A32d53a19m 72K62r91u75m16l 1413702501584

Vy jste asi na kole za nikým nejel - když za někým jedete 50km, rozeznáte automaticky jakýkoliv pohyb, co udělá ten před Váma. Mám naježděno s pár lidma stovky km a poznám i v prudkým sjezdu v terénu co ten přede mnou udělá, jakou pojede stopu... samozřejmě nepolevuju v pozornosti, nikdy nevíte, co se může stát:-).

+2/0
27.5.2015 10:17

A62l94e66š 29W14o55l98k93e24r 6449589914709

Taky myslím, že ta gesta mohl autor víc rozepsat. Prstem dolů se třeba ukazuje na které straně čekat díru, někdy se otevřenou dlaní upozorňuje na brždění atd.

+2/0
27.5.2015 7:33

P54a59v89e95l 52N19e60d93ě77l25a 5206300494671

No tak kdo na kole jezdí, tohle pochopí hned. Za mě se ukazovaly dlaní dolů díry na silnici. Dnes se rukama - tedy palcema zaháklýma za brzdy a zbytkem prstů signalizuje třeba zpomalující retardér přes silnici nebo třeba to, že ten kdo vepředu táhne, tak svěsí nohy a jde střídat.

Jinak pro toho, kdo nikdy ve skupině nejel a nemá tyhle návyky, je v podstatě zbytečné se tohle učit. Protože pro někoho takového je strašně nebezpečné vůbec v háku jet. A rozhodně bych to nikomu nedoporučoval. Ohrožuje tím nejen sebe, ale celou skupinu, ve které jede.

+3/0
27.5.2015 9:09

H20a57n92a 90K12o12l79í80n49o90v16á 6549774910786

Ukazuje se na stranu kde je díra nebo směr kudy ji objet ? Tohle mě při jízdě mátlo, protože jsem čekal směr. Ale asi ve skupině se díře vyhnout nedá a musí se jet rovně. Je to tak?

0/0
27.5.2015 9:21

P25a86v93e27l 11N18e41d84ě19l88a 5606890644831

Já jsem zvyklý ukázat rukou tam, kde je díra. Např. je-li po mé pravé straně díra/kanál, sundám pravou ruku z řídítek a dlaní dopředu či dolů signalizuji tomu za mnou něco v tom smnyslu jako !bacha hrozí na silnici nějaké nebezpečí!.

+1/0
27.5.2015 10:56

M78i56l98a63n 87H87o45š30e53k 3553889905725

I ten, co v háku jezdit umí, někdy začínal, tzn. nikdy nejel :)

Tzn. každý musí začít...

+1/0
27.5.2015 10:43

P20a98v89e97l 41N67e24d62ě37l25a 5126470594781

Tak určitě. Ale chápu, že tenhle článek je pro hobbíky.  A ti to úplně zrovna k životu nepotřebují. Dneska každý sedne na kolo, ale už málokdo dokáže jet třeba rovně a nevlní se na tom. Což je základní předpoklad pro jízdu v háku. Takže jízdu v háku ano, ale začít tím, že se naučím jet na kole rovně. Bez toho bych tu jízdu v háku raději nezkoušel.

Takové líznutí může skončit dost nepěkným silničním lišejem ...

+2/0
27.5.2015 11:03

P72e82t12r 51N22ě25m96e69c 4445162892897

jak jet ale rovně z hospody ? To se nedá :)

+2/0
27.5.2015 14:50

B13a43r93b43o48r37a 20M44a31r84e28š89o29v31á 7492302512400

I hobbík si třeba jednou za čas rád vyjede na nějakou krasojízdu, kterou organizují profíci, a je rád, když ho na to populárně naučný článek aspoň maličko připraví. Bohužel tenhle to není...

+1/0
27.5.2015 22:09

J95i26ř37í 19N71o47v50o14t76n75ý 5750498647834

Kolo patří na silnici.

+5/−2
27.5.2015 7:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.