Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečně po silnici? Jak se učit od Contadora, Königa, Benčíka...

Jak jezdit na kole po silnici svižně a bezpečně? Zde je krátká škola od jedné z ikon české závodní silniční cyklistiky, trojnásobného mistra ČR Petra Benčíka. Ti nejlepší závodníci mají silnici skvěle osahanou. Jejich zkušenosti se pak mohou hodit třeba i na cyklostezce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O38l95d53ř56i10c35h 11J18a17n27e89č45e94k 8419176173261

tak teda nevím, jak bych se z takovéhoto "návodu" měl poučit. těch pár "rad", co tam stojí, mi řekl už děda u něj na chalupě v době, kdy jsem chodil do školky. anebo je to pro mateřskou školu psané?? 8-o

0/0
8.7.2015 13:04

P69e72t77r 41K51o70l45o60u72š25e55k 8181979178

Tak konečně jsem se dozvěděl, že Benčík je ikona a o jízdě na silnici něco ví, přestože nemá ani helmu. Vzor všem. Jinak fotky jsou snad vtip (co třeba nějaké, které by osvětlovaly vaše neobratné popisy situací, pane Pravdo?) a text téměř to samé. 

Já prostě nechápu, proč ty články o cyklistice na Idnes nepíše (a nefotí) někdo, kdo tomu rozumí a zároveň umí psát (fotit), a ne tento obtloustlý amatér(!!!). Je to skutečně tragedie:\

+5/0
27.5.2015 20:16

M14a75r59t18i39n 62B45á70r72t52a 5240747916208

"Neděláme přestupky" se podle mne vylučuje s  "jet za ním těsně v zákrytu" a "jízdu dva vedle sebe," to přece zákon vysloveně zakazuje.

+3/−1
27.5.2015 16:55

P76e63t93r 25P31r28a58v30d17a 4923929453

Jet "na terezínu" nebo "terezín" - tím se opravdu v širším slova smyslu označuje komplikovaná jízda balíku v prudkém bočním větru. V užším slova smyslu je to potom tak, jak připomíná pan Hošek. V textu jsem proto upravil - upřesnil

+1/0
27.5.2015 16:03

P80a41v54l26a 12K11v12a50p39i37l65o77v70á 7469528274577

Když Benčík spolukomentuje Giro nebo Tour okamžitě přepínám. To je velmi silná zátěž na můj organismus.;-D

+2/0
27.5.2015 13:54

M13i48l40a93n 80H65o56š93e36k 3583779985205

Jinak je autor takový jezdící product placement - blembák, o kterém psal minule (nejlepší z nejlepších - to určitě - naprosto srovnatelná s top modely jiných výrobců, tato navíc vypadá opravdu nepěkně), Assos hadry od Bejka... Proč ne. Jen by to chtělo psát s trošku větší erudicí. Nebo spíš v tomto případě nepsat vůbec.

+4/0
27.5.2015 13:04

V82i24t 37P96o18c29h67m71a49n 7723446645547

Pujcis nebo nejak vyhodne mi prodas kolo a hadry a ja o tobe něco napisu. To je tenhle clanek. Proste něco za něco, tak to v tomto pripade bylo. Takova objektivni novinarina...

+1/0
27.5.2015 19:08

V97l92a56d71i13m70í55r 80H76a98v21r78á33n46e27k 7666336110917

Pokud auta nemají dost místa na předjetí, mají počkat. U nás je to ale často...buď to vyjde, nebo ne, já si v autě si poškrábu zrcátko, cyklista....to je jeho věc Rv

+8/0
27.5.2015 12:08

J67a25n 98S67l69a51v78í80k 2771839670836

A přilba u p.Benčíka byla?

0/0
27.5.2015 10:35

M84i94l87a19n 83H89o65š13e96k 3323219705445

Terezín je ale něco úplně jiného než jízda v zákrytu, milý pane autore. "Jet Terezín" naopak znamená nemožnost schovat se za druhého při bočním větru, každý pěkně za své ;)

+2/0
27.5.2015 10:29

H14a60n89a 61K43o69l57í15n28o64v86á 6379504770906

A není to oboje, tj. systém v rámci družstva si točit kolečko a jet v zákrytu a zároveň nechat soupeře mimo na větru ?

0/0
27.5.2015 10:41

M34i85l86a95n 90H13o33š69e48k 3553619635365

Podle mě je jedno, jestli to jede družstvo nebo jednotlivec - podstata Terezínu zmiňujete i Vy - nechat soupeře mimo na větru. Autor popisuje, jak se naopak za někoho schoval, a to Terezín fakt není.

+1/0
27.5.2015 10:46

P77a79v95e79l 94N17e78d89ě44l20a 5306780494281

V Čechách pořád platí: cyklista = překážka v provozu. Ale existují i cyklistické země, kde je cyklista pán. Tam se to teprve jezdí. Namátkou třeba taková Mallorka. Tam na vás za týden nezatroubí auto ...

+9/0
27.5.2015 9:11

J97a67r46o40s92l65a79v 26L10e41b17e47d74a 3646149387960

Protože často překážkou je. Pokud se někdo pohybuje výrazně pomaleji, je to logické. O cyklistech bezhlavě se vrhajících pod blatník ani nemluvě.

Jinak netuším, proč by měl být zrovna cyklista pán - a taky za co jsem dostal mínus, byť zrovna to mi žíly netrhá.

0/−9
27.5.2015 9:30

P17a91v76e19l 48N69e79d57ě60l42a 5806140174471

Vidíte a já říkám, že kdo nedokáže normálně objet cyklistu jedoucí po silnici cca 25-30km/h, tak by měl vrátit řidičák.

Mínus za přejíždění přechodů rychlostí chůze: auta to dělají taky? Asi ne, že.

+4/0
27.5.2015 10:52

J77a92r45o85s38l55a89v 81L47e35b46e72d57a 3156409137500

S prvním odstavcem můžu jedině souhlasit. Ovšem řada cyklistů se pohybuje pomaleji (důchodci) a všichni často překážejí. Ale mají na to právo a já jsem s tímto faktem v pohodě vyrovnán. A jejich občasnými nepředvídatelnými kousky, které mě nepřímo ohrožují, ovšem nikoliv.

S přechody je to na uvážení každého soudruha... pokud se při tom chovají analogicky k chodci, je mi jedno jestli jdou nebo jedou.

+2/0
27.5.2015 11:07

Z91b37y27n52ě68k 10J58a28n19d85a 7973212605721

Vrhám se na kole denně do pražského provozu a nepamatuju, kdy na mě někdo troubil...

Možná je chyba i jinde?

0/0
27.5.2015 10:34

P77a31v48e71l 60N46e18d23ě55l59a 5806550144601

Může být. třeba jezdíte tam, kde auta nejezdí. Nebo můžete jet v noci, kdy auta téměř nejezdí.

Co já vím.

+2/0
27.5.2015 10:53

J43a39n 76G17o67t14t62l60i47e46b 2294735360106

Dobře se jezdí skoro všude na západ od nás. Mnohem lépe se jezdí na kole v provozu např. v centru Paříže než na okraji Prahy. Paříž je na to prostě lépe uzpůsobená a Praha s tím zas tolik nenadělá.

Také je ale fakt, že Němečtí, Rakouští a Francouzští řidiči jsou mnohem více tolerantní - při předjíždění jim nevadí trochu zpomalit nebo aspoň si dát dostatečný boční odstup. Prostě tolik za každou cenu nespěchají a neriskují.

U nás jsme stylem tohodle chování řidičů pořád ještě hodně na východě.

+6/0
27.5.2015 12:09

V39l44a39d19i68m13í96r 10H96a67v31r88á93n42e56k 7716486170667

Stačí Vídeň, město cyklistům zaslíbené !!R^

+1/0
27.5.2015 12:12

H29a50n12a 27K93o57l98í34n41o12v73á 6459594160736

Ale srovnávejme srovnatelné. Praha je v členitém terénu. Co třeba Řím? Vídeň, Paříž, německá města jsou v rovině kde je dost placu. Hradec Králové má třeba taky pěkné možnosti. Francouzi třeba nejsou moc ohleduplní k chodcům.

0/0
27.5.2015 12:43

J82a46n 89G76o57t13t63l74i17e86b 2224355570896

Praha má problém hlavně s tím, že má ve většině případů moc úzké ulice.. Např. v Paříži jsou silnice v samotném centru natolik naddimenzované, že často má cyklista svůj pruh (přes 2m) a dělí se o něj pouze s busem.

Další problém Prahy podle mě je, že se s tím nikdy v minulosti při výstavbě nepočítalo, že budou vznikat cyklopruhy. Takže novým cyklostezkám překáží složité křižovatky a další překážky. To má pak za následek, že cyklopruhy jsou často vedeny od nikud nikam.

+1/0
27.5.2015 18:24

O22l39d78ř10i33c33h 81J45a85n40e83č37e11k 8339646463601

v žádném velkoměstě se při jeho výstavbě (resp. při výstavbě jeho širšího centra) nepočítalo s tím, že tam budou vznikat cyklopruhy, protože ta města jsou stará stovky let, kdežto kolo se jako dopravní prostředek prosazuje teprve v posledních desítkách let.

ve Vídni je taky spousta úzkých ulic - v podstatě všechny kromě hlavních bulvárů a těch na nových předměstích, kde se staví velkoryse. ale většina z nich je zjednosměrněných a to místo na pruh pro cyklisty se tam prostě skoro vždycky najde.

jenže pražské pravicově populistické vlády nikdy nenajdou odvahu automobilistům ubrat prostor ve prospěch cyklistů. ve Vídni momentálně vládnou červení se zelenými, přičemž radní pro dopravu je šéfová zelených - a to pak souboj auta vs. alternativní způsoby dopravy hned vypadá jinak.

0/0
8.7.2015 13:15

J56a16n 57G51o79t24t44l53i91e21b 2634885900466

V žádném městě před 50 lety se nepočítalo s cyklopruhy, ale některá města jsou prostě tomu lépe přizpůsobitelná. Například v Paříži byly stavěny široké cesty už dávno z mnoha důvodů. Ve 20. století ještě došlo k mnoho přestavbám - bourání domů v centru, díky čemuž došlo k velkorysému pojetí veřejného prostoru a s ohledem na rovný terén je pohyb po Paříži na kole radost. Praha, je přesný opak. Mírně kopcovitý terén, ulice ve většině případů takové že se jima sotva protáhnou auta. Když si k tomu navíc přidáte zastupitele, kteří řeší jak si ulejt prachy (aspoň v minulosti tomu tak bylo) a skutečný problémy pražanů jsou jim ukradený, tak se nemůžete divit, že současný stav této problematiky je ve stavu jakém je.

0/0
12.7.2015 17:58

O66l86d93ř61i12c50h 21J76a70n87e52č62e62k 8759336483261

Vídeň v rovině? ani moc ne. tak kopcovatá jako Praha sice není, ale v západní (=té starší) půlce města si do kopce docela šlápnete.

nicméně kopce samy o sobě přeci nemůžou být překážkou pro vznik rozumné infrastruktury pro cyklisty. kopce se dají do značné míry řešit tím, že se kola smí vozit v metru a v tramvajích.

problém Prahy je bezohlednost tamních řidičů a neochota radních sebrat řidičům část prostoru a vyhradit ji pro cyklisty.

0/0
8.7.2015 13:19

P23e60t80r 64N83e76c75h76a85n86i87c68k44ý 7903976288520

Já se z toho nic nedozvěděl, vlastně by na celý článek stačil ten šedivý rámeček a to že jste jezdili na kole po Praze s Petrem Beníčkem si nechat někam na blog.

+16/0
27.5.2015 8:40

J88a74r97o82s53l68a89v 67L62e93b87e13d89a 3956379787600

Ano, předvídatelnost je základ bezpečnosti - a to pro všechny řidiče. Takže hlavně včas a zřetelně ukazovat změnu směru, neměnit prudce rychlost. A dávejte přednost, i když si myslíte, že se tam při odbočování doprava 'přece vejdete'.

Ačkoliv je uzákoněna možnost předjíždět zprava, sledujte blinkry a necpěte se do dráhy tomu, kdo odbočuje. A extra žádost na cyklisty přejíždějící přechody pro chodce - proč ne ... ale prosím rychlostí chůze!

+3/−2
27.5.2015 8:10

P81e34t17r 68N90ě19m18e74c 4245802762857

jsem nepochopil: Ukazuje rukou nebo prsty - rukou chapu, ale prsty?

0/−1
27.5.2015 7:28

J71a68n 98Č72á86p 5761500942564

Jde to. Ruce na riditkach vidět jsou. Prsty se ukazují drobne odchylky z trasy, treba diry.

+1/0
27.5.2015 7:30

P33e91t27r 69N94ě73m84e79c 4585172372857

Ale přece nekoukám "kolegovi" pořád na ruce, abych si všimnul, že zvedne třeba ukazováček na řídítkách - to si třeba jen protahuje prsty

0/−1
27.5.2015 8:27

A19d83a39m 37K43r79u10m83l 1113752821274

Vy jste asi na kole za nikým nejel - když za někým jedete 50km, rozeznáte automaticky jakýkoliv pohyb, co udělá ten před Váma. Mám naježděno s pár lidma stovky km a poznám i v prudkým sjezdu v terénu co ten přede mnou udělá, jakou pojede stopu... samozřejmě nepolevuju v pozornosti, nikdy nevíte, co se může stát:-).

+2/0
27.5.2015 10:17

A98l62e31š 11W36o48l11k79e54r 6679639644219

Taky myslím, že ta gesta mohl autor víc rozepsat. Prstem dolů se třeba ukazuje na které straně čekat díru, někdy se otevřenou dlaní upozorňuje na brždění atd.

+2/0
27.5.2015 7:33

P94a15v39e59l 66N85e93d67ě12l42a 5416650914861

No tak kdo na kole jezdí, tohle pochopí hned. Za mě se ukazovaly dlaní dolů díry na silnici. Dnes se rukama - tedy palcema zaháklýma za brzdy a zbytkem prstů signalizuje třeba zpomalující retardér přes silnici nebo třeba to, že ten kdo vepředu táhne, tak svěsí nohy a jde střídat.

Jinak pro toho, kdo nikdy ve skupině nejel a nemá tyhle návyky, je v podstatě zbytečné se tohle učit. Protože pro někoho takového je strašně nebezpečné vůbec v háku jet. A rozhodně bych to nikomu nedoporučoval. Ohrožuje tím nejen sebe, ale celou skupinu, ve které jede.

+3/0
27.5.2015 9:09

H92a48n28a 73K15o92l64í47n93o47v45á 6789774620686

Ukazuje se na stranu kde je díra nebo směr kudy ji objet ? Tohle mě při jízdě mátlo, protože jsem čekal směr. Ale asi ve skupině se díře vyhnout nedá a musí se jet rovně. Je to tak?

0/0
27.5.2015 9:21

P31a54v71e44l 31N14e30d42ě96l17a 5186790844661

Já jsem zvyklý ukázat rukou tam, kde je díra. Např. je-li po mé pravé straně díra/kanál, sundám pravou ruku z řídítek a dlaní dopředu či dolů signalizuji tomu za mnou něco v tom smnyslu jako !bacha hrozí na silnici nějaké nebezpečí!.

+1/0
27.5.2015 10:56

M95i38l23a42n 98H82o15š48e74k 3983269275575

I ten, co v háku jezdit umí, někdy začínal, tzn. nikdy nejel :)

Tzn. každý musí začít...

+1/0
27.5.2015 10:43

P68a59v81e14l 26N71e22d39ě96l19a 5616710544941

Tak určitě. Ale chápu, že tenhle článek je pro hobbíky.  A ti to úplně zrovna k životu nepotřebují. Dneska každý sedne na kolo, ale už málokdo dokáže jet třeba rovně a nevlní se na tom. Což je základní předpoklad pro jízdu v háku. Takže jízdu v háku ano, ale začít tím, že se naučím jet na kole rovně. Bez toho bych tu jízdu v háku raději nezkoušel.

Takové líznutí může skončit dost nepěkným silničním lišejem ...

+2/0
27.5.2015 11:03

P41e19t93r 30N35ě67m19e79c 4145452942727

jak jet ale rovně z hospody ? To se nedá :)

+2/0
27.5.2015 14:50

B23a93r32b37o54r86a 62M53a48r37e79š44o94v49á 7862562442660

I hobbík si třeba jednou za čas rád vyjede na nějakou krasojízdu, kterou organizují profíci, a je rád, když ho na to populárně naučný článek aspoň maličko připraví. Bohužel tenhle to není...

+1/0
27.5.2015 22:09

J68i47ř67í 72N21o28v48o41t17n46ý 5520328647184

Kolo patří na silnici.

+5/−2
27.5.2015 7:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.