Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bezpečně po silnici? Jak se učit od Contadora, Königa, Benčíka...

Jak jezdit na kole po silnici svižně a bezpečně? Zde je krátká škola od jedné z ikon české závodní silniční cyklistiky, trojnásobného mistra ČR Petra Benčíka. Ti nejlepší závodníci mají silnici skvěle osahanou. Jejich zkušenosti se pak mohou hodit třeba i na cyklostezce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O18l35d96ř18i81c73h 81J31a25n63e58č68e69k 8179786523721

tak teda nevím, jak bych se z takovéhoto "návodu" měl poučit. těch pár "rad", co tam stojí, mi řekl už děda u něj na chalupě v době, kdy jsem chodil do školky. anebo je to pro mateřskou školu psané?? 8-o

0/0
8.7.2015 13:04

P32e85t70r 68K81o43l72o88u10š37e96k 8371829108

Tak konečně jsem se dozvěděl, že Benčík je ikona a o jízdě na silnici něco ví, přestože nemá ani helmu. Vzor všem. Jinak fotky jsou snad vtip (co třeba nějaké, které by osvětlovaly vaše neobratné popisy situací, pane Pravdo?) a text téměř to samé. 

Já prostě nechápu, proč ty články o cyklistice na Idnes nepíše (a nefotí) někdo, kdo tomu rozumí a zároveň umí psát (fotit), a ne tento obtloustlý amatér(!!!). Je to skutečně tragedie:\

+5/0
27.5.2015 20:16

M11a23r68t77i37n 23B13á78r87t12a 5600727706368

"Neděláme přestupky" se podle mne vylučuje s  "jet za ním těsně v zákrytu" a "jízdu dva vedle sebe," to přece zákon vysloveně zakazuje.

+3/−1
27.5.2015 16:55


P32e68t85r 22P50r94a20v89d19a 4663369913

Jet "na terezínu" nebo "terezín" - tím se opravdu v širším slova smyslu označuje komplikovaná jízda balíku v prudkém bočním větru. V užším slova smyslu je to potom tak, jak připomíná pan Hošek. V textu jsem proto upravil - upřesnil

+1/0
27.5.2015 16:03

P34a29v81l45a 83K93v41a62p57i54l11o38v50á 7389698524967

Když Benčík spolukomentuje Giro nebo Tour okamžitě přepínám. To je velmi silná zátěž na můj organismus.;-D

+2/0
27.5.2015 13:54

M67i18l19a72n 46H65o40š51e84k 3853879895205

Jinak je autor takový jezdící product placement - blembák, o kterém psal minule (nejlepší z nejlepších - to určitě - naprosto srovnatelná s top modely jiných výrobců, tato navíc vypadá opravdu nepěkně), Assos hadry od Bejka... Proč ne. Jen by to chtělo psát s trošku větší erudicí. Nebo spíš v tomto případě nepsat vůbec.

+4/0
27.5.2015 13:04

V14i11t 51P45o88c82h96m51a28n 7653406175787

Pujcis nebo nejak vyhodne mi prodas kolo a hadry a ja o tobe něco napisu. To je tenhle clanek. Proste něco za něco, tak to v tomto pripade bylo. Takova objektivni novinarina...

+1/0
27.5.2015 19:08

V77l67a57d70i21m34í66r 91H50a57v27r28á87n63e50k 7936986170537

Pokud auta nemají dost místa na předjetí, mají počkat. U nás je to ale často...buď to vyjde, nebo ne, já si v autě si poškrábu zrcátko, cyklista....to je jeho věc Rv

+8/0
27.5.2015 12:08

J72a46n 49S98l86a15v49í85k 2551559490526

A přilba u p.Benčíka byla?

0/0
27.5.2015 10:35

M77i65l66a87n 72H92o23š74e62k 3333279635525

Terezín je ale něco úplně jiného než jízda v zákrytu, milý pane autore. "Jet Terezín" naopak znamená nemožnost schovat se za druhého při bočním větru, každý pěkně za své ;)

+2/0
27.5.2015 10:29

H34a26n10a 29K55o57l28í57n86o43v41á 6379674690656

A není to oboje, tj. systém v rámci družstva si točit kolečko a jet v zákrytu a zároveň nechat soupeře mimo na větru ?

0/0
27.5.2015 10:41

M70i48l20a46n 11H15o48š62e30k 3743779105845

Podle mě je jedno, jestli to jede družstvo nebo jednotlivec - podstata Terezínu zmiňujete i Vy - nechat soupeře mimo na větru. Autor popisuje, jak se naopak za někoho schoval, a to Terezín fakt není.

+1/0
27.5.2015 10:46

P42a89v49e29l 85N55e62d87ě48l65a 5106960304931

V Čechách pořád platí: cyklista = překážka v provozu. Ale existují i cyklistické země, kde je cyklista pán. Tam se to teprve jezdí. Namátkou třeba taková Mallorka. Tam na vás za týden nezatroubí auto ...

+9/0
27.5.2015 9:11

J90a31r35o60s14l33a57v 13L24e22b79e61d47a 3846629797540

Protože často překážkou je. Pokud se někdo pohybuje výrazně pomaleji, je to logické. O cyklistech bezhlavě se vrhajících pod blatník ani nemluvě.

Jinak netuším, proč by měl být zrovna cyklista pán - a taky za co jsem dostal mínus, byť zrovna to mi žíly netrhá.

0/−9
27.5.2015 9:30

P77a56v43e24l 95N93e22d50ě21l17a 5766320814191

Vidíte a já říkám, že kdo nedokáže normálně objet cyklistu jedoucí po silnici cca 25-30km/h, tak by měl vrátit řidičák.

Mínus za přejíždění přechodů rychlostí chůze: auta to dělají taky? Asi ne, že.

+4/0
27.5.2015 10:52

J48a79r20o57s41l94a24v 72L76e37b39e74d36a 3486339187760

S prvním odstavcem můžu jedině souhlasit. Ovšem řada cyklistů se pohybuje pomaleji (důchodci) a všichni často překážejí. Ale mají na to právo a já jsem s tímto faktem v pohodě vyrovnán. A jejich občasnými nepředvídatelnými kousky, které mě nepřímo ohrožují, ovšem nikoliv.

S přechody je to na uvážení každého soudruha... pokud se při tom chovají analogicky k chodci, je mi jedno jestli jdou nebo jedou.

+2/0
27.5.2015 11:07

Z35b68y21n32ě50k 86J78a93n37d23a 7193922255791

Vrhám se na kole denně do pražského provozu a nepamatuju, kdy na mě někdo troubil...

Možná je chyba i jinde?

0/0
27.5.2015 10:34

P80a42v12e40l 80N36e36d31ě84l39a 5146790154841

Může být. třeba jezdíte tam, kde auta nejezdí. Nebo můžete jet v noci, kdy auta téměř nejezdí.

Co já vím.

+2/0
27.5.2015 10:53

J31a66n 72G26o12t39t51l62i69e86b 2974925400636

Dobře se jezdí skoro všude na západ od nás. Mnohem lépe se jezdí na kole v provozu např. v centru Paříže než na okraji Prahy. Paříž je na to prostě lépe uzpůsobená a Praha s tím zas tolik nenadělá.

Také je ale fakt, že Němečtí, Rakouští a Francouzští řidiči jsou mnohem více tolerantní - při předjíždění jim nevadí trochu zpomalit nebo aspoň si dát dostatečný boční odstup. Prostě tolik za každou cenu nespěchají a neriskují.

U nás jsme stylem tohodle chování řidičů pořád ještě hodně na východě.

+6/0
27.5.2015 12:09

V14l80a15d79i60m56í57r 42H33a17v52r81á50n14e83k 7816276690807

Stačí Vídeň, město cyklistům zaslíbené !!R^

+1/0
27.5.2015 12:12

H93a72n69a 49K91o89l84í38n27o71v25á 6429874940726

Ale srovnávejme srovnatelné. Praha je v členitém terénu. Co třeba Řím? Vídeň, Paříž, německá města jsou v rovině kde je dost placu. Hradec Králové má třeba taky pěkné možnosti. Francouzi třeba nejsou moc ohleduplní k chodcům.

0/0
27.5.2015 12:43

J26a13n 33G34o28t57t36l87i42e65b 2734305880466

Praha má problém hlavně s tím, že má ve většině případů moc úzké ulice.. Např. v Paříži jsou silnice v samotném centru natolik naddimenzované, že často má cyklista svůj pruh (přes 2m) a dělí se o něj pouze s busem.

Další problém Prahy podle mě je, že se s tím nikdy v minulosti při výstavbě nepočítalo, že budou vznikat cyklopruhy. Takže novým cyklostezkám překáží složité křižovatky a další překážky. To má pak za následek, že cyklopruhy jsou často vedeny od nikud nikam.

+1/0
27.5.2015 18:24

O78l87d68ř37i21c46h 90J43a41n23e88č74e28k 8409696183741

v žádném velkoměstě se při jeho výstavbě (resp. při výstavbě jeho širšího centra) nepočítalo s tím, že tam budou vznikat cyklopruhy, protože ta města jsou stará stovky let, kdežto kolo se jako dopravní prostředek prosazuje teprve v posledních desítkách let.

ve Vídni je taky spousta úzkých ulic - v podstatě všechny kromě hlavních bulvárů a těch na nových předměstích, kde se staví velkoryse. ale většina z nich je zjednosměrněných a to místo na pruh pro cyklisty se tam prostě skoro vždycky najde.

jenže pražské pravicově populistické vlády nikdy nenajdou odvahu automobilistům ubrat prostor ve prospěch cyklistů. ve Vídni momentálně vládnou červení se zelenými, přičemž radní pro dopravu je šéfová zelených - a to pak souboj auta vs. alternativní způsoby dopravy hned vypadá jinak.

0/0
8.7.2015 13:15

J64a86n 77G86o79t57t92l51i33e66b 2834375830276

V žádném městě před 50 lety se nepočítalo s cyklopruhy, ale některá města jsou prostě tomu lépe přizpůsobitelná. Například v Paříži byly stavěny široké cesty už dávno z mnoha důvodů. Ve 20. století ještě došlo k mnoho přestavbám - bourání domů v centru, díky čemuž došlo k velkorysému pojetí veřejného prostoru a s ohledem na rovný terén je pohyb po Paříži na kole radost. Praha, je přesný opak. Mírně kopcovitý terén, ulice ve většině případů takové že se jima sotva protáhnou auta. Když si k tomu navíc přidáte zastupitele, kteří řeší jak si ulejt prachy (aspoň v minulosti tomu tak bylo) a skutečný problémy pražanů jsou jim ukradený, tak se nemůžete divit, že současný stav této problematiky je ve stavu jakém je.

0/0
12.7.2015 17:58

O69l95d90ř48i83c55h 14J75a57n80e81č70e20k 8449526393951

Vídeň v rovině? ani moc ne. tak kopcovatá jako Praha sice není, ale v západní (=té starší) půlce města si do kopce docela šlápnete.

nicméně kopce samy o sobě přeci nemůžou být překážkou pro vznik rozumné infrastruktury pro cyklisty. kopce se dají do značné míry řešit tím, že se kola smí vozit v metru a v tramvajích.

problém Prahy je bezohlednost tamních řidičů a neochota radních sebrat řidičům část prostoru a vyhradit ji pro cyklisty.

0/0
8.7.2015 13:19

P28e33t89r 19N43e21c59h97a40n75i85c87k79ý 7163166578940

Já se z toho nic nedozvěděl, vlastně by na celý článek stačil ten šedivý rámeček a to že jste jezdili na kole po Praze s Petrem Beníčkem si nechat někam na blog.

+16/0
27.5.2015 8:40

J29a78r37o90s85l62a70v 87L38e95b14e18d46a 3576979937690

Ano, předvídatelnost je základ bezpečnosti - a to pro všechny řidiče. Takže hlavně včas a zřetelně ukazovat změnu směru, neměnit prudce rychlost. A dávejte přednost, i když si myslíte, že se tam při odbočování doprava 'přece vejdete'.

Ačkoliv je uzákoněna možnost předjíždět zprava, sledujte blinkry a necpěte se do dráhy tomu, kdo odbočuje. A extra žádost na cyklisty přejíždějící přechody pro chodce - proč ne ... ale prosím rychlostí chůze!

+3/−2
27.5.2015 8:10

P65e13t92r 17N35ě84m40e49c 4525782272867

jsem nepochopil: Ukazuje rukou nebo prsty - rukou chapu, ale prsty?

0/−1
27.5.2015 7:28

J77a74n 75Č23á25p 5251730112144

Jde to. Ruce na riditkach vidět jsou. Prsty se ukazují drobne odchylky z trasy, treba diry.

+1/0
27.5.2015 7:30

P41e70t29r 30N15ě24m54e88c 4925282872937

Ale přece nekoukám "kolegovi" pořád na ruce, abych si všimnul, že zvedne třeba ukazováček na řídítkách - to si třeba jen protahuje prsty

0/−1
27.5.2015 8:27

A19d50a13m 64K86r93u92m95l 1513422831524

Vy jste asi na kole za nikým nejel - když za někým jedete 50km, rozeznáte automaticky jakýkoliv pohyb, co udělá ten před Váma. Mám naježděno s pár lidma stovky km a poznám i v prudkým sjezdu v terénu co ten přede mnou udělá, jakou pojede stopu... samozřejmě nepolevuju v pozornosti, nikdy nevíte, co se může stát:-).

+2/0
27.5.2015 10:17

A11l59e31š 38W94o31l41k33e91r 6659339424729

Taky myslím, že ta gesta mohl autor víc rozepsat. Prstem dolů se třeba ukazuje na které straně čekat díru, někdy se otevřenou dlaní upozorňuje na brždění atd.

+2/0
27.5.2015 7:33

P86a30v69e85l 60N59e59d39ě92l67a 5336710574371

No tak kdo na kole jezdí, tohle pochopí hned. Za mě se ukazovaly dlaní dolů díry na silnici. Dnes se rukama - tedy palcema zaháklýma za brzdy a zbytkem prstů signalizuje třeba zpomalující retardér přes silnici nebo třeba to, že ten kdo vepředu táhne, tak svěsí nohy a jde střídat.

Jinak pro toho, kdo nikdy ve skupině nejel a nemá tyhle návyky, je v podstatě zbytečné se tohle učit. Protože pro někoho takového je strašně nebezpečné vůbec v háku jet. A rozhodně bych to nikomu nedoporučoval. Ohrožuje tím nejen sebe, ale celou skupinu, ve které jede.

+3/0
27.5.2015 9:09

H31a80n15a 62K98o86l76í29n54o92v26á 6939714850636

Ukazuje se na stranu kde je díra nebo směr kudy ji objet ? Tohle mě při jízdě mátlo, protože jsem čekal směr. Ale asi ve skupině se díře vyhnout nedá a musí se jet rovně. Je to tak?

0/0
27.5.2015 9:21

P12a53v27e70l 91N10e72d32ě20l89a 5826330224171

Já jsem zvyklý ukázat rukou tam, kde je díra. Např. je-li po mé pravé straně díra/kanál, sundám pravou ruku z řídítek a dlaní dopředu či dolů signalizuji tomu za mnou něco v tom smnyslu jako !bacha hrozí na silnici nějaké nebezpečí!.

+1/0
27.5.2015 10:56

M91i97l65a46n 93H20o52š85e12k 3343549945665

I ten, co v háku jezdit umí, někdy začínal, tzn. nikdy nejel :)

Tzn. každý musí začít...

+1/0
27.5.2015 10:43

P75a76v68e66l 86N73e75d90ě24l15a 5116650364571

Tak určitě. Ale chápu, že tenhle článek je pro hobbíky.  A ti to úplně zrovna k životu nepotřebují. Dneska každý sedne na kolo, ale už málokdo dokáže jet třeba rovně a nevlní se na tom. Což je základní předpoklad pro jízdu v háku. Takže jízdu v háku ano, ale začít tím, že se naučím jet na kole rovně. Bez toho bych tu jízdu v háku raději nezkoušel.

Takové líznutí může skončit dost nepěkným silničním lišejem ...

+2/0
27.5.2015 11:03

P57e94t71r 25N62ě63m21e61c 4945602562767

jak jet ale rovně z hospody ? To se nedá :)

+2/0
27.5.2015 14:50

B74a20r25b50o92r25a 95M43a95r54e50š33o94v59á 7462262762910

I hobbík si třeba jednou za čas rád vyjede na nějakou krasojízdu, kterou organizují profíci, a je rád, když ho na to populárně naučný článek aspoň maličko připraví. Bohužel tenhle to není...

+1/0
27.5.2015 22:09

J63i79ř66í 62N93o89v39o18t91n41ý 5540238817184

Kolo patří na silnici.

+5/−2
27.5.2015 7:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.