Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Železnice proklatě zrychluje. Bohužel nikoli v Česku. Ve světě se však některé vlaky už vznášejí nad tratí. Místo kolejnic ji tvoří soustava magnetů, nad nimiž vagony levitují. Letos překonal tenhle výkřik techniky tempo 600 km/h, píše magazín Víkend DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D14a66l52i21b75o82r 12B35a41r34t96o81š 5174130617859

No doporučil bych si přečíst něco historii magnetického vlaku. První zmíněný vynález byl francouzský a pak už Němci.

http://de.wikipedia.org/wiki/Magnetschwebebahn

0/0
14.6.2015 22:43

G43e67o12r69g 97K28o45m77b11e44r33e87c 9134681766691

a co Rusko? 8-o nejak vam tam v tabulce vypadlo. Aha ono Rusko momentalne neni IN tak se bojkotuje. Ale i v tom zlym Rusku uz jezdi vysokorychlostni vlak "Sapsan" Sankt Petersburg–Moskva a Nizni Nowgorod- Moskva viz http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/russland/fotos-russland/SAPSAN--1--Bahnhof-Leningrad-xxl.jpg

+1/0
19.5.2015 13:39
Foto

T49o31m90á95š 67K53i15r83o84v 1235298155427

V článku, na místě, kde se hovoří o Šanghajském MagLevu a jeho cestovní rychlosti, mi, dle mého názoru, chybí jeden podstatný detail. A to, že Šanghajský MagLev ihned (možná na této rychlosti chvilku setrvá) po dosažení cestovní rychlosti 430 km/h) přechází do tzv. brzdného režimu, aby na "konečné" zastávce stihnul zastavit;-)

+2/0
17.5.2015 21:36


J38o47s79e67f 32H84ř19e16b84í83č89e62k 7326613570292

Doporučuji nechat se svézt Českými drahami po trati Zábřeh na Moravě - Jeseník a snem bude repasovaný vlak z Rakouska.

+3/−1
17.5.2015 20:52
Foto

P98e91t19e52r 88J63a72b50l74o23n95o84v22s14k25y 1719686741361

Zábřeh na Moravě-cez túto stanicu jazdia jednotky pendolino rýchlosťou 130 km/ h,trať do Jeseníka čaká v tomto roku nepretržitá výluka.

0/0
17.5.2015 22:16

J28a23n 81S20v80o81b91o88d91a 6981632470146

V Itálii se taky jezdí 300 km/h. Na 250 km/h je stavěná jenom trať Řím-Florencie.

+2/0
17.5.2015 17:09

J60a96r46o43s40l71a45v 60K46a24d42l29e85c 5651229682961

Naše malá zem rychlovlak nepotřebuje, ten má spojovat státy a kontinenty. Problém není postavit rychlý vlak, ale kde umístit pro něj trať. Naší malou zemí by chloubou pro začátek bylo metro mezi okresními městy.

+4/−4
17.5.2015 17:01

P83a39v58e34l 44N72o48v58á62k 2315177272412

Ten vlak nemá sloužit jen pro přepravu v ČR, ale právě součástí propojení států... Stačilo by klidně jen 200, kdyby uměl, ale ani to neumějí udělat :-(

+4/0
17.5.2015 17:54

P50e33t92r 85N69e91c36h52a14n84i93c82k62ý 7453946478610

Vlaky to dávno umí, i ty naše. Tratě to neumí

+5/0
18.5.2015 14:49
Foto

H16a32n79a 40A65n63t73o40n36o61v72á 6947809184244

Proč ne třeba rychlovlak Praha-Berlín?

+2/0
18.5.2015 15:46

J53a29n 81M90a95l92ý 1785529754708

Až se rychlovlaků budou pomalu ve světě zbavovat, protože bude "něco lepšího", tak my je začneme čile stavět.

+13/−1
17.5.2015 16:38

M39i61c20h13a62e24l 68C10h94a61r20v66á38t 9229388653732

Tak to jsem si oddechl. Vnoučatům mých vnoučat rozhodně žádný šok z vysokých rychlostí u ČD nehrozí.

+13/0
17.5.2015 16:11

R78a19d13k84o 68K18ř26i23v55á65n23e53k 7370633945320

Priority zní jasně: nejvíc potřebujeme průplav. Zeptejte se na Hradě :-)

Jinak do budování vysokorychlostní železníční sítě už pár let nejvíc investuje Čína. Takže pokud Evropu jednou převálcuje Čína, ta se dočkáme. Pokud Islámský stát, tak máme smůlu. :-)

+12/−1
17.5.2015 14:19

P48a66v95e10l 62N91o27v92á54k 2525347302802

Rychlovlak je "jen" pro osobní přepravu a neuveze tolik a provoz stojí dost peněz, kdežto lodní doprava po zavedení nestojí téměř nic, přeprava zboží je ve velkém, ulehčilo by se silnicím a dálnicím...

+4/−4
17.5.2015 16:53

P68e73t25r 26P84e90t24r 6643912928743

Nestojí sice vůbec nic ale doprava po řece je pomalá. Takže pro osobní přepravu nevhodná a pro nákladní taktéž. Dnes spousta firem volí přepravu kamiony, protože jim zboží ze skladu přivezou přímo do druhého skladu, u vlaku je to trošku složitější ale pořád je železniční síť dostatečně hustá (s možností rozšíření do průmyslových areálů - už teď má spousta podniků kolejovou přípojku)...v případě lodí nic takového nejde ani přibližně.

+3/0
18.5.2015 11:29

M34i50l65a82n 95M33u65s56i92l 4523501322455

Nějak jste v tom výčtu zapomněli na Rusko, Švédsko a Turecko kde se VRT již pár let provozuje.

+4/0
17.5.2015 11:36

J31a40n 74Š38t28o85č29e91k 5200525770334

1) Vyspělé železniční státy v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Itálie,

     Švýcarsko) nikdy ve kvalitě vlakového spojení asi nedoženeme. Vždy (na 99,9%)

     budou napřed. Můžeme poděkovat kladivu se srpem a dalším socanům.

2)  Stavební firmy u nás, to je kapitola sama pro sebe. Po výstavbě D1 u Ostravy 

     jsou nemalé problémy. Nejsme schopni ani otevřít tunel Blanka, nejsme schopni

     mít postavenou páteřní dálniční síť. V 90. letech 20. století se slibovalo, že v

     roce 2010 bude z větší části vše hotovo. Na některých dálnicích / rychlostních

     silnicích se toho opravdu moc neudělalo (R35, R6, D3 atd.).

3)  V Německu, Rakousku, Francii čile budují nové VRT; ve Švýcarsku dokončují

výstavbu Gotthard Base Tunnel (nejdelší železniční tunel na světě); jsou v přípravě nebo se na nich pracuje stavby VRT v úsecích Torino-Lyon, Brenner Base Tunnel (Innsbruck-Bolzano), v Turecku čile staví VRT....

+8/−4
17.5.2015 11:22

P65e80t86r 77N94e15c46h85a59n52i15c34k70ý 7483126978220

Francie a Itálie mají VRT, ale vyspělé jinak moc nejsou. Ten zbytek je téměř zrušený nebo ve špatném stavu. Jejich přístup k železnici stylem jako letadlo, návaznosti nula, přestupy drahé a ceny příšerné i pro místní pokud to nekoupí měsíc dopředu. Takový systém bych tu nechtěl ani za cenu nových VRT. V Německu VRT funguje jako letadlo odděleně od zbytku, takže zákazník má volbu rychle, draho nebo pomalu,levněji. Podle mě ale jen Rakousko a Švýcarsko mají skutečně vyvinuté železnice. Sic VMax 250km/h, tak jim tam systém šlape jako hodinky a jedna jízdenka platí na cokoliv. Doufám, že Rakouským směrem směřujeme...

+2/0
18.5.2015 14:55

F26r61a38n38t49i11š84e36k 97S70t89u19r31m 4772910490926

Plánování a stavba VRT úseku Praha - Brno podle mě nic nebrání.

1. Nezasahuje do stávajících tratí.

2.Na trase není kromě Jihlavy, potřeba řešit zastávky.

3.Naplněnost trati je zaručena, stačí se podívat na provoz na D1.

4.Částečně by to ulehčilo jiným žel. tratím i D1. Uvolněný prostor může využít nákladní doprava.

+7/−1
17.5.2015 10:38

M77i19r51e45k 43Z92á32v77o34d70n87ý 7682137560478

Brání tomu 

1) Finance (a těch je na totu stavbu potřeba opravdu hodně)

2) Výkup pozemků. Pokud nebude plošné vyvlastňování, tak se z toho po...

+5/0
17.5.2015 10:58

P27a92v96e36l 25N94o36v41á85k 2915687172752

1) ano, vybrat ty správné firmy, aby se nažrali správní lidi

2) na výkup se již těší všichni, když vidím, jak je stát hloupý a nemohoucí viz. D11, tak to nebude ani v roce 2200...

+3/0
17.5.2015 16:56

J94a49n 30P36i42r31k54l 2333878704794

VRT by se u nás mohla postavit jen za vlády nějaké diktatury, kdy by pozemky na její trase byly vyvlastněny a veškerá sdružení "zelených" a podobných ochránců čehokoli zakázány. Nebýt vystěhování Němců a  uzavřeného pohraničí na západě našich hranic, rozhodně by tam příroda nevypadala, jak dnes vypadá. Možná že by Šumavské lesy byly dávno vykáceny a prodány do Německa a Rakouska.

+13/0
17.5.2015 9:27

I27v44a16n 70M76a23r48e38k 6664438712

Rychlíkové zastávky u nás každých 20-30 km, to by na těch 600km/hod nestihla na ty krátké vzdálenosti udělat ani stíhačka- a pokud ano pak už by to nedobrzdila  !

+1/−9
17.5.2015 9:21

S14t83a93n23i76s82l82a19v 59M51o34k24r11ý 8387302666422

To si vazne myslite ze by to melo tolik zastavek?

+5/0
17.5.2015 10:32

F69r35a92n92t14i36š55e97k 59S30t70u18r77m 4292780190606

Realisticky to vychází na dva typy spojů na těchto tratích. "Rychlé" a "pomalé".

Na trase Praha -> Brno -> Ostrava by pak byly zastávky:

Rychlá trasa: Praha , Brno a Ostrava

Pomalá trasa: Praha , Jihlava , Brno , Olomouc a Ostrava

a to určitě nejsou vzdálenosti 20-30km ;-)

Navíc tady nikdo neplánuje 600km/h. Například na 350km/h stačí 12km na rozjezd a 7km na brždění.

+6/−1
17.5.2015 10:50

I77v26a51n 48M18a77r50e15k 6604308752

Např. z Prahy do Starého Města na Mor. (330km) to IC "udělá" zhruba za tři hodiny . . . . ..zbytek cesty  cca 70km  na Horní Vláru se kodrcám lokálkou víc jak dvě hodiny >>>>takže k čemu je rychlodráha ? ! A nebo všichni bydlí jen v Praze, Ostravě , v Brně a ve zbytku republiky přežívá jen zanedbatelné procento populace    ? !

+2/−2
17.5.2015 16:29

P19e90t68r 47N91e80c95h95a18n78i20c79k67ý 7673786328610

V tomhle se mi líbí Nizozemský styl, kde VRT mají jen to co jim nacpaly okolní země, ale zaměřují se na to, aby celá síť byla na 100-140km/h, ne jen hlavní tratě

0/0
18.5.2015 14:58

J48a50r72o15s45l91a76v 52P49r89u31s26a 9242510972754

v cesku je hlavne sorta nedotknutelnych sberacu kovu to kdyby meli v japonsku tak sou uplne v haji protoze tam je vsude milion snimacu kabely maj skoro volne u koleji a trat shinkansenu je na mnoha mistech oplocena pletivem :-)

+8/0
17.5.2015 8:22

F34r31a50n38t11i70š85e47k 81S22c52h98l16i71c80h49t97s 9285522211785

Drahý.

Lepší - urychlená dostavba R35 a zbývajících úseků D1,D8.

To odhaduji tak na ten rok 2025( optimista).

Mimochodem, dráhy přece prodávají pozemky na Praha - Střed, kde by mohlo být nádraží. To je budou pak draze vykupovat??!

+4/−6
17.5.2015 8:22

O13t14o55m76a69r 49T41h15o74m90a 2635677806905

Zatim nejsme schopni postavit ani pseudo-rychlodrahu na letiste takze VRT je u nas Sci-fi.

+17/0
17.5.2015 8:02

M42i56r80e33k 47Z79á86v66o62d79n34ý 7532437280508

Proč tady stále (v poslední době) mnoho lidí mluví o VRT jako o kategorii MUST. To prostě není. Je to NICE TO HAVE. Co si budeme nalhávat, je to drahý, a proto tady není politická vůle. Až někdo bouchne do stolu a řekne - budeme mít vyšší daně/nižší důchody, tak se třeba něco začne dít. Ale kumu by se to chtělo, že.  V článku mě ještě udivily argumenty, které si protiřečí a to, že aby byl vlak Praha - Brno atraktivní, musí jeho jízdní dobado hodiny a 10 minut. Kousek vedle je napsané, že mezi Prahou a Brnem je tolik vlaků, že se tam pomalu ani nevejdou. Tak ta železnice není asi až tak neatraktivní.

+5/−2
17.5.2015 8:00

J76a26k33u55b 63Š55a28f46a82n34d10a 7455167761461

Jenže ty vlaky se tam nevejdou ne proto, že by jich bylo tolik mezi Prahou a Brnem ale že jich je tolik v okolí Prahy a Brna (vlaků, které jedou třeba jen do Kolína/Pardubic).

+5/0
17.5.2015 9:43

M61i45r47e90k 88Z17á50v46o29d73n97ý 7262467910958

Pravda - nicméně já vycházím z frází "odborníka" a ten to popsal, tak jak to popsal. Nicméně se podívejte na množství spojů Praha - Brno, které není zanedbatelné.

+1/0
17.5.2015 10:55

R45a95d96i86m 34P24o47l44á35š37e86k 9386443509239

Těch vlaků tam je tolik proto, že jezdí pomalu. Místo pomalého osobáku příměstské dopravy stavící co 4 kilometry by mohl ojezdit 5 - 10 rychlíků.

+1/0
17.5.2015 9:52

M79i50r59e85k 42Z72á18v95o36d60n68ý 7742867350898

Problémů je tam více. Především úsek Praha - Česká Třebová je přeplněn také rychlíkovou/expresní vrstvou.

+4/0
17.5.2015 10:56

J56a12k98u90b 37M63a49t18ě88j22ů 5465972131655

Az na to, ze Japonci testovali maglevy od 60. let a komercne jezdi minimalne jeden dalsi low speed v Japonsku a tusim, ze i v Koree a pak je v clanku jeste par dalsich nepresnosti... Za okny Transrapidu se rozhodne nemiha dalnice, jakoby clovek sedel ve formuli 1, ale pekne hnusny prostredi, ze kteryho clovek ani moc nepozna, jak rychle vlastne jede... Neco jako na Japonske testovaci draze maglevu (teda alespon podle simulatoru v SCMaglev muzeu, kterej by mel bejt vcetne vibraci naprosto presnej). O tehle vecech by asi fakt meli radsi psat panove z Technetu.

+6/0
17.5.2015 3:23

V60l29a22d12i78m59i28r 74Z85a15b62l72o87u11d59i72l 6547711569980

Spis pro rok 2222, vy neschopny, korupcni, hovadka z Kocourkova...Rv

+10/0
17.5.2015 3:09

M42i47c76h18a87l 72Z15e19l71e51n18ý 6124983325736

Nejak mi to nesedi. Pokud ma vlak ujet 60 km za 8 minut, musel by jet prumernou rychlosti 450 km/h. Zduraznuji PRUMERNOU rychlosti. I kdyby vlak nemel zadnou mezizastavku, kdyz uz nic jineho, tak musi nejakou dobu zrychlovat a pak zase zpomalovat.

Ma-li tedy takovy vlak maximalni rychlost 430 km/h, pak urcite 60 km za 8 minut ujet nestihne.

Pro zvidave redaktory mam pak klasickou sovetskou slovni matematickou ulohu: Pluje-li jeden sovetsky ledoborec z Leningradu do Vladivostoku 2 tydny, jak dlouho pluji stejnou trasu DVA sovetske ledoborce?

+3/0
17.5.2015 1:35

J20a35k48u44b 66M79a42t83ě46j15ů 5865592751275

Ale ta trasa nevede do centra, ale jen k metru, takze ma tech 30 km, ale pravdou taky je, ze letiste nelezi 60km od centra, ale jen 30, jenze trasa maglevu neni prima, takze kdyz clovek ujede tech 30km maglevem, tak je nekde za pulkou cesty do centra.

+1/0
17.5.2015 4:01

R37a64d35o62s77l75a41v 52K83l97a50u76d86a 5254828234152

Jinými slovy. Na to letiště se z centra Šanghaje dostanete za zhruba stejnou dobu, jako z centra Prahy na LVH. Jenže to už by neznělo tak atraktivně.

+1/0
17.5.2015 7:40

J85a85k43u54b 63M76a34t98ě51j62ů 5145922711825

u nas je to vyrazne rychlejsi, protoze shanghaiske metro je neuveritelny ukaz sam pro sebe. jednak mistni obyvatele nedokazou pochopit, ze by meli nechat nejdriv vystoupit lidi z metra (a to mluvim o davech, ktere natlaci zpatky do vagonu a pak se tam pres sebe motaji) a v kazde zastavce ceka metro pred odjezdem se zavrenymi dvermi temer minutu... proste neco neuveritelnyho

+2/0
17.5.2015 12:44

J54a97n 78H82o63r46a25k 3124553684

Hlavne pri vzdalenostech mest v CR by VRT nemela ani cas rozjet se poradne a uz by musela brzdit do stanice.

+1/−13
17.5.2015 1:29

A72d88a82m 82H10r58n37č77i33ř77í47k 1907351661908

Pokud by v ČR bylo VRT s rychlostí kolem 250 km/h, tak moderní vlaky se na tuto rychlost dostanou za dobu menší než 4 minuty. Například TGV v běžném provozu za 3 minuty (https://www.youtube.com/watch?v=KFqwuaotKDI). Takže než začnete dělat rozruch, prosím, najděte si něco o daném tématu. [>-]

+10/0
17.5.2015 2:05

T41o81m38á98š 61M19o49r88a55v84č93í69k 3627366593585

Praha - Brno je cca 200 km, což je naprosto luxusní vzdálenost pro VRT, dnes se nejnovější vlaky rozjedou na 200 km/h za chvíli a 300 km/h viz níže, nezapomínejte, že u nás bude možná VRT v době, kdy se vlak rozjede z Prahy jl. nádraží a v Praze Vršovice už možná bude mít s nadsázkou 300 Km/h....dnes to vychází u nejmodernějších vlaků na cca hranici Prahy, zpomalení/dekcelarece je ještě účinnější než akcelarace. Mrkněte na VRT Taiwan, kde vlak zastavuje mnohem častěji, přitom je to trať na 300 km/h. Dalším dobrým příkladem je Německo. Jak daleko od sebe je Norimberk a Mnichov (přitom ještě každý druhý vlak zastavuje v půli cesty - Ingolstadt), nebo Kolín - Frankfurt atd. Případně Belgie, Holandsko, Japonsko.....

+5/0
17.5.2015 2:15

J19a91k14u80b 53M70a41t52ě27j18ů 5765742101445

Jen pro upresneni, na Taiwanu je to Shinkansen 700 series (presne je to tusim 700T)

+1/0
17.5.2015 3:07

B72r21o58n21i23s86l33a91v 29G63a49b93r36y25š 6645664240

Jak to můžete vědět?? O zrychlení tam nebylo ani písmenko.

+1/0
17.5.2015 10:45

J96a28n 87H66o26r74a86k 3604373674

Smysl by mela trebas trasa Praha - Brno. Jenze aby se politici zalibili vsem, bude to stavet v kdejakym "vetsim" meste po ceste ... coz pri nasich vzdalenostech opravdu postrada smysl. Kazda zastavka jsou hodne ztraceny minuty az desitky minut.

Ja nerikam, ze VRT nema smysl, ja rikam, ze jak zname nas narod a nase politiky at jiz statni ci regionalni, bude u nas VRT na tri veci ...

0/−3
17.5.2015 11:06

B66r19o91n40i22s80l83a58v 96G51a76b48r44y46š 6845984830

Zvláštní. Škoda, že někteří řidiči o ztracených minutách až desítkách minut neuvažují stejně, když stojí v zácpě.

VRT na našem území samozřejmě má smysl, když tady lidi argumentují Švýcarskem. Tato země je rozlohou menší a má méně obyvatel než Česko. Opravdu bych v tom neviděl problém.

Problém je v té mentalitě jeho obyvatel a samozřejmě v politicích. Prostě o tom, že se lidi nejsou schopní domluvit. Když se nebude nic stavět, řeknou, že se na to kašle. Když se bude stavět, pak stavbu označí za zbytečnou a předraženou. Chceme se mít jako na západě (přinejmenším častokrát vzhlížíme k Německu a jeho úspěchu), ale chováme se a jednáme jako na východě.S tímhle stavem mysli to nikam nedotáhneme.

+7/0
17.5.2015 11:32

J27a14n 75A15l36á62n 4515614772813

Jezdím často vlakem do Německa a Rakouska. Německá ICE jsou prostě super a něco na ten způsob u nás opravdu čekám tak v roce 2050. Rakousko za posledních pár let udělalo obrovský kus práce tím, že navýšili na řadě úseků rychlost na 230 km/h. Nemyslím ale, že je pro nás Německo dobrý vzor - řádově větší země, s řadou rozptýlených metropolí podobného významu, které leží v rovinaté krajině poměrně daleko od sebe... Pokud by se podařilo postavit Praha-Brno-Ostrava trať na 200 km/h (alespoň částečně), Praha-Drážďany celé na 230 km/h a Brno-Vídeň celé na 230 Km/h, byla by ČR napojená přímo na síť ICE (z Vídně a Drážďan). Stavět tratě na 250-300 km/h uvnitř ČR se mi zdá nesmyslné... kolik minut celkem by ten vlak na trase Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava těch 300 km/h jel?

+7/−1
17.5.2015 1:23

A56d15a93m 82H33r62n58č64i34ř20í70k 1187801541418

Ono se chce i zamyslet nad dnešními tratěmi. Mají vůbec nějaké tratě, stavěné před 50 a více lety smysl pro dnešní dojíždění za prací, školou a do měst? Třeba vámi zmíněná trať Praha-Pardubice-ČT-Olomouc-Ostrava díky svému vedení a uložení ani na 300 km/h modernizovat nejde. Proto je třeba plán, na kterém SŽDC už asi po 5 pracuje, na nové tratě. Tím se zvýší kapacita, tratě budou přímější, rychlejší a mezi městy která VRT potřebují. Pokud stávající tratě modernizujeme na vyšší rychlosti, stejně nám je zahltí nákladní doprava, a její objem stoupá, a pro provoz VRT nezbude místo nebo naopak pro Os. Celkem logicky vypadá jeden z posledních návrhů http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/05/VRT-CR80-postup-005.jpg

+3/0
17.5.2015 2:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.