Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Železnice proklatě zrychluje. Bohužel nikoli v Česku. Ve světě se však některé vlaky už vznášejí nad tratí. Místo kolejnic ji tvoří soustava magnetů, nad nimiž vagony levitují. Letos překonal tenhle výkřik techniky tempo 600 km/h, píše magazín Víkend DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D45a74l42i84b67o65r 62B39a85r85t52o26š 5754850847869

No doporučil bych si přečíst něco historii magnetického vlaku. První zmíněný vynález byl francouzský a pak už Němci.

http://de.wikipedia.org/wiki/Magnetschwebebahn

0/0
14.6.2015 22:43

G62e50o76r93g 67K82o91m27b81e98r79e40c 9234911826531

a co Rusko? 8-o nejak vam tam v tabulce vypadlo. Aha ono Rusko momentalne neni IN tak se bojkotuje. Ale i v tom zlym Rusku uz jezdi vysokorychlostni vlak "Sapsan" Sankt Petersburg–Moskva a Nizni Nowgorod- Moskva viz http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/russland/fotos-russland/SAPSAN--1--Bahnhof-Leningrad-xxl.jpg

+1/0
19.5.2015 13:39
Foto

T47o28m16á85š 67K21i80r90o14v 1685218955827

V článku, na místě, kde se hovoří o Šanghajském MagLevu a jeho cestovní rychlosti, mi, dle mého názoru, chybí jeden podstatný detail. A to, že Šanghajský MagLev ihned (možná na této rychlosti chvilku setrvá) po dosažení cestovní rychlosti 430 km/h) přechází do tzv. brzdného režimu, aby na "konečné" zastávce stihnul zastavit;-)

+2/0
17.5.2015 21:36

J44o29s94e95f 63H67ř21e85b61í86č52e57k 7606853860352

Doporučuji nechat se svézt Českými drahami po trati Zábřeh na Moravě - Jeseník a snem bude repasovaný vlak z Rakouska.

+3/−1
17.5.2015 20:52
Foto

P49e46t12e41r 14J97a69b98l27o75n80o58v72s34k56y 1859196821611

Zábřeh na Moravě-cez túto stanicu jazdia jednotky pendolino rýchlosťou 130 km/ h,trať do Jeseníka čaká v tomto roku nepretržitá výluka.

0/0
17.5.2015 22:16

J13a83n 76S54v79o95b91o60d74a 6571342800336

V Itálii se taky jezdí 300 km/h. Na 250 km/h je stavěná jenom trať Řím-Florencie.

+2/0
17.5.2015 17:09

J55a50r66o66s78l91a83v 73K29a76d30l81e18c 5471619142101

Naše malá zem rychlovlak nepotřebuje, ten má spojovat státy a kontinenty. Problém není postavit rychlý vlak, ale kde umístit pro něj trať. Naší malou zemí by chloubou pro začátek bylo metro mezi okresními městy.

+4/−4
17.5.2015 17:01

P42a74v98e81l 13N58o93v66á15k 2495527322212

Ten vlak nemá sloužit jen pro přepravu v ČR, ale právě součástí propojení států... Stačilo by klidně jen 200, kdyby uměl, ale ani to neumějí udělat :-(

+4/0
17.5.2015 17:54

P74e45t51r 35N18e16c67h76a93n35i18c41k36ý 7623936458410

Vlaky to dávno umí, i ty naše. Tratě to neumí

+5/0
18.5.2015 14:49
Foto

H44a86n60a 42A82n35t98o30n96o55v10á 6607399484604

Proč ne třeba rychlovlak Praha-Berlín?

+2/0
18.5.2015 15:46

J62a54n 41M77a56l10ý 1415939364158

Až se rychlovlaků budou pomalu ve světě zbavovat, protože bude "něco lepšího", tak my je začneme čile stavět.

+13/−1
17.5.2015 16:38

M16i66c67h55a49e63l 58C34h70a61r91v89á38t 9489468313372

Tak to jsem si oddechl. Vnoučatům mých vnoučat rozhodně žádný šok z vysokých rychlostí u ČD nehrozí.

+13/0
17.5.2015 16:11

R61a16d16k47o 54K74ř54i85v93á84n46e45k 7100503595540

Priority zní jasně: nejvíc potřebujeme průplav. Zeptejte se na Hradě :-)

Jinak do budování vysokorychlostní železníční sítě už pár let nejvíc investuje Čína. Takže pokud Evropu jednou převálcuje Čína, ta se dočkáme. Pokud Islámský stát, tak máme smůlu. :-)

+12/−1
17.5.2015 14:19

P35a26v67e52l 79N42o96v75á89k 2765567692342

Rychlovlak je "jen" pro osobní přepravu a neuveze tolik a provoz stojí dost peněz, kdežto lodní doprava po zavedení nestojí téměř nic, přeprava zboží je ve velkém, ulehčilo by se silnicím a dálnicím...

+4/−4
17.5.2015 16:53

P15e93t55r 29P48e35t86r 6883592418213

Nestojí sice vůbec nic ale doprava po řece je pomalá. Takže pro osobní přepravu nevhodná a pro nákladní taktéž. Dnes spousta firem volí přepravu kamiony, protože jim zboží ze skladu přivezou přímo do druhého skladu, u vlaku je to trošku složitější ale pořád je železniční síť dostatečně hustá (s možností rozšíření do průmyslových areálů - už teď má spousta podniků kolejovou přípojku)...v případě lodí nic takového nejde ani přibližně.

+3/0
18.5.2015 11:29

M80i60l64a26n 23M33u30s12i46l 4643221802935

Nějak jste v tom výčtu zapomněli na Rusko, Švédsko a Turecko kde se VRT již pár let provozuje.

+4/0
17.5.2015 11:36

J50a93n 63Š40t26o69č97e14k 5300795100384

1) Vyspělé železniční státy v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Itálie,

     Švýcarsko) nikdy ve kvalitě vlakového spojení asi nedoženeme. Vždy (na 99,9%)

     budou napřed. Můžeme poděkovat kladivu se srpem a dalším socanům.

2)  Stavební firmy u nás, to je kapitola sama pro sebe. Po výstavbě D1 u Ostravy 

     jsou nemalé problémy. Nejsme schopni ani otevřít tunel Blanka, nejsme schopni

     mít postavenou páteřní dálniční síť. V 90. letech 20. století se slibovalo, že v

     roce 2010 bude z větší části vše hotovo. Na některých dálnicích / rychlostních

     silnicích se toho opravdu moc neudělalo (R35, R6, D3 atd.).

3)  V Německu, Rakousku, Francii čile budují nové VRT; ve Švýcarsku dokončují

výstavbu Gotthard Base Tunnel (nejdelší železniční tunel na světě); jsou v přípravě nebo se na nich pracuje stavby VRT v úsecích Torino-Lyon, Brenner Base Tunnel (Innsbruck-Bolzano), v Turecku čile staví VRT....

+8/−4
17.5.2015 11:22

P27e96t74r 62N70e93c92h14a85n90i25c26k83ý 7513696748190

Francie a Itálie mají VRT, ale vyspělé jinak moc nejsou. Ten zbytek je téměř zrušený nebo ve špatném stavu. Jejich přístup k železnici stylem jako letadlo, návaznosti nula, přestupy drahé a ceny příšerné i pro místní pokud to nekoupí měsíc dopředu. Takový systém bych tu nechtěl ani za cenu nových VRT. V Německu VRT funguje jako letadlo odděleně od zbytku, takže zákazník má volbu rychle, draho nebo pomalu,levněji. Podle mě ale jen Rakousko a Švýcarsko mají skutečně vyvinuté železnice. Sic VMax 250km/h, tak jim tam systém šlape jako hodinky a jedna jízdenka platí na cokoliv. Doufám, že Rakouským směrem směřujeme...

+2/0
18.5.2015 14:55

F15r22a34n10t15i34š83e93k 70S28t61u37r89m 4112600350986

Plánování a stavba VRT úseku Praha - Brno podle mě nic nebrání.

1. Nezasahuje do stávajících tratí.

2.Na trase není kromě Jihlavy, potřeba řešit zastávky.

3.Naplněnost trati je zaručena, stačí se podívat na provoz na D1.

4.Částečně by to ulehčilo jiným žel. tratím i D1. Uvolněný prostor může využít nákladní doprava.

+7/−1
17.5.2015 10:38

M25i58r66e40k 52Z70á17v93o12d34n77ý 7792877560948

Brání tomu 

1) Finance (a těch je na totu stavbu potřeba opravdu hodně)

2) Výkup pozemků. Pokud nebude plošné vyvlastňování, tak se z toho po...

+5/0
17.5.2015 10:58

P88a97v18e54l 98N33o92v23á79k 2915517422642

1) ano, vybrat ty správné firmy, aby se nažrali správní lidi

2) na výkup se již těší všichni, když vidím, jak je stát hloupý a nemohoucí viz. D11, tak to nebude ani v roce 2200...

+3/0
17.5.2015 16:56

J24a84n 39P89i27r67k92l 2123438664444

VRT by se u nás mohla postavit jen za vlády nějaké diktatury, kdy by pozemky na její trase byly vyvlastněny a veškerá sdružení "zelených" a podobných ochránců čehokoli zakázány. Nebýt vystěhování Němců a  uzavřeného pohraničí na západě našich hranic, rozhodně by tam příroda nevypadala, jak dnes vypadá. Možná že by Šumavské lesy byly dávno vykáceny a prodány do Německa a Rakouska.

+13/0
17.5.2015 9:27

I15v39a96n 79M55a13r16e24k 6334718392

Rychlíkové zastávky u nás každých 20-30 km, to by na těch 600km/hod nestihla na ty krátké vzdálenosti udělat ani stíhačka- a pokud ano pak už by to nedobrzdila  !

+1/−9
17.5.2015 9:21

S81t55a61n12i15s12l77a74v 88M19o15k91r19ý 8717442606212

To si vazne myslite ze by to melo tolik zastavek?

+5/0
17.5.2015 10:32

F94r53a60n31t62i13š25e11k 52S47t19u73r77m 4282690350426

Realisticky to vychází na dva typy spojů na těchto tratích. "Rychlé" a "pomalé".

Na trase Praha -> Brno -> Ostrava by pak byly zastávky:

Rychlá trasa: Praha , Brno a Ostrava

Pomalá trasa: Praha , Jihlava , Brno , Olomouc a Ostrava

a to určitě nejsou vzdálenosti 20-30km ;-)

Navíc tady nikdo neplánuje 600km/h. Například na 350km/h stačí 12km na rozjezd a 7km na brždění.

+6/−1
17.5.2015 10:50

I39v77a86n 21M64a24r36e54k 6564388222

Např. z Prahy do Starého Města na Mor. (330km) to IC "udělá" zhruba za tři hodiny . . . . ..zbytek cesty  cca 70km  na Horní Vláru se kodrcám lokálkou víc jak dvě hodiny >>>>takže k čemu je rychlodráha ? ! A nebo všichni bydlí jen v Praze, Ostravě , v Brně a ve zbytku republiky přežívá jen zanedbatelné procento populace    ? !

+2/−2
17.5.2015 16:29

P30e35t44r 93N90e21c69h71a50n75i77c39k59ý 7583676928140

V tomhle se mi líbí Nizozemský styl, kde VRT mají jen to co jim nacpaly okolní země, ale zaměřují se na to, aby celá síť byla na 100-140km/h, ne jen hlavní tratě

0/0
18.5.2015 14:58

J96a69r48o78s59l79a93v 57P49r55u79s26a 9152740342894

v cesku je hlavne sorta nedotknutelnych sberacu kovu to kdyby meli v japonsku tak sou uplne v haji protoze tam je vsude milion snimacu kabely maj skoro volne u koleji a trat shinkansenu je na mnoha mistech oplocena pletivem :-)

+8/0
17.5.2015 8:22

F93r75a17n52t27i61š18e56k 29S59c63h98l27i37c53h71t20s 9395842171585

Drahý.

Lepší - urychlená dostavba R35 a zbývajících úseků D1,D8.

To odhaduji tak na ten rok 2025( optimista).

Mimochodem, dráhy přece prodávají pozemky na Praha - Střed, kde by mohlo být nádraží. To je budou pak draze vykupovat??!

+4/−6
17.5.2015 8:22

O62t50o40m86a54r 44T41h52o65m74a 2515867456835

Zatim nejsme schopni postavit ani pseudo-rychlodrahu na letiste takze VRT je u nas Sci-fi.

+17/0
17.5.2015 8:02

M51i25r75e51k 88Z23á29v29o94d79n75ý 7292947830688

Proč tady stále (v poslední době) mnoho lidí mluví o VRT jako o kategorii MUST. To prostě není. Je to NICE TO HAVE. Co si budeme nalhávat, je to drahý, a proto tady není politická vůle. Až někdo bouchne do stolu a řekne - budeme mít vyšší daně/nižší důchody, tak se třeba něco začne dít. Ale kumu by se to chtělo, že.  V článku mě ještě udivily argumenty, které si protiřečí a to, že aby byl vlak Praha - Brno atraktivní, musí jeho jízdní dobado hodiny a 10 minut. Kousek vedle je napsané, že mezi Prahou a Brnem je tolik vlaků, že se tam pomalu ani nevejdou. Tak ta železnice není asi až tak neatraktivní.

+5/−2
17.5.2015 8:00

J86a30k66u74b 37Š53a45f30a96n81d30a 7645897531181

Jenže ty vlaky se tam nevejdou ne proto, že by jich bylo tolik mezi Prahou a Brnem ale že jich je tolik v okolí Prahy a Brna (vlaků, které jedou třeba jen do Kolína/Pardubic).

+5/0
17.5.2015 9:43

M75i63r43e85k 38Z95á67v50o70d87n39ý 7662697630668

Pravda - nicméně já vycházím z frází "odborníka" a ten to popsal, tak jak to popsal. Nicméně se podívejte na množství spojů Praha - Brno, které není zanedbatelné.

+1/0
17.5.2015 10:55

R58a60d71i64m 44P18o75l59á90š48e30k 9276923319339

Těch vlaků tam je tolik proto, že jezdí pomalu. Místo pomalého osobáku příměstské dopravy stavící co 4 kilometry by mohl ojezdit 5 - 10 rychlíků.

+1/0
17.5.2015 9:52

M33i74r21e28k 26Z42á43v66o87d11n45ý 7592777450708

Problémů je tam více. Především úsek Praha - Česká Třebová je přeplněn také rychlíkovou/expresní vrstvou.

+4/0
17.5.2015 10:56

J62a48k31u58b 10M54a44t41ě26j71ů 5945642201125

Az na to, ze Japonci testovali maglevy od 60. let a komercne jezdi minimalne jeden dalsi low speed v Japonsku a tusim, ze i v Koree a pak je v clanku jeste par dalsich nepresnosti... Za okny Transrapidu se rozhodne nemiha dalnice, jakoby clovek sedel ve formuli 1, ale pekne hnusny prostredi, ze kteryho clovek ani moc nepozna, jak rychle vlastne jede... Neco jako na Japonske testovaci draze maglevu (teda alespon podle simulatoru v SCMaglev muzeu, kterej by mel bejt vcetne vibraci naprosto presnej). O tehle vecech by asi fakt meli radsi psat panove z Technetu.

+6/0
17.5.2015 3:23

V71l72a33d77i39m79i12r 54Z46a77b55l85o64u27d21i65l 6277321399580

Spis pro rok 2222, vy neschopny, korupcni, hovadka z Kocourkova...Rv

+10/0
17.5.2015 3:09

M38i56c58h87a79l 69Z14e10l37e62n37ý 6954413395726

Nejak mi to nesedi. Pokud ma vlak ujet 60 km za 8 minut, musel by jet prumernou rychlosti 450 km/h. Zduraznuji PRUMERNOU rychlosti. I kdyby vlak nemel zadnou mezizastavku, kdyz uz nic jineho, tak musi nejakou dobu zrychlovat a pak zase zpomalovat.

Ma-li tedy takovy vlak maximalni rychlost 430 km/h, pak urcite 60 km za 8 minut ujet nestihne.

Pro zvidave redaktory mam pak klasickou sovetskou slovni matematickou ulohu: Pluje-li jeden sovetsky ledoborec z Leningradu do Vladivostoku 2 tydny, jak dlouho pluji stejnou trasu DVA sovetske ledoborce?

+3/0
17.5.2015 1:35

J93a69k81u46b 45M97a84t55ě44j84ů 5155112721735

Ale ta trasa nevede do centra, ale jen k metru, takze ma tech 30 km, ale pravdou taky je, ze letiste nelezi 60km od centra, ale jen 30, jenze trasa maglevu neni prima, takze kdyz clovek ujede tech 30km maglevem, tak je nekde za pulkou cesty do centra.

+1/0
17.5.2015 4:01

R23a65d77o18s38l31a23v 84K52l17a34u79d73a 5904198804242

Jinými slovy. Na to letiště se z centra Šanghaje dostanete za zhruba stejnou dobu, jako z centra Prahy na LVH. Jenže to už by neznělo tak atraktivně.

+1/0
17.5.2015 7:40

J56a90k33u51b 82M79a85t40ě73j82ů 5215722811785

u nas je to vyrazne rychlejsi, protoze shanghaiske metro je neuveritelny ukaz sam pro sebe. jednak mistni obyvatele nedokazou pochopit, ze by meli nechat nejdriv vystoupit lidi z metra (a to mluvim o davech, ktere natlaci zpatky do vagonu a pak se tam pres sebe motaji) a v kazde zastavce ceka metro pred odjezdem se zavrenymi dvermi temer minutu... proste neco neuveritelnyho

+2/0
17.5.2015 12:44

J96a39n 85H70o83r29a67k 3194253874

Hlavne pri vzdalenostech mest v CR by VRT nemela ani cas rozjet se poradne a uz by musela brzdit do stanice.

+1/−13
17.5.2015 1:29

A51d61a56m 66H70r16n74č73i30ř38í23k 1767301901428

Pokud by v ČR bylo VRT s rychlostí kolem 250 km/h, tak moderní vlaky se na tuto rychlost dostanou za dobu menší než 4 minuty. Například TGV v běžném provozu za 3 minuty (https://www.youtube.com/watch?v=KFqwuaotKDI). Takže než začnete dělat rozruch, prosím, najděte si něco o daném tématu. [>-]

+10/0
17.5.2015 2:05

T78o46m43á55š 20M49o12r72a20v93č92í13k 3167896233145

Praha - Brno je cca 200 km, což je naprosto luxusní vzdálenost pro VRT, dnes se nejnovější vlaky rozjedou na 200 km/h za chvíli a 300 km/h viz níže, nezapomínejte, že u nás bude možná VRT v době, kdy se vlak rozjede z Prahy jl. nádraží a v Praze Vršovice už možná bude mít s nadsázkou 300 Km/h....dnes to vychází u nejmodernějších vlaků na cca hranici Prahy, zpomalení/dekcelarece je ještě účinnější než akcelarace. Mrkněte na VRT Taiwan, kde vlak zastavuje mnohem častěji, přitom je to trať na 300 km/h. Dalším dobrým příkladem je Německo. Jak daleko od sebe je Norimberk a Mnichov (přitom ještě každý druhý vlak zastavuje v půli cesty - Ingolstadt), nebo Kolín - Frankfurt atd. Případně Belgie, Holandsko, Japonsko.....

+5/0
17.5.2015 2:15

J40a13k81u89b 35M23a25t33ě97j19ů 5895432681115

Jen pro upresneni, na Taiwanu je to Shinkansen 700 series (presne je to tusim 700T)

+1/0
17.5.2015 3:07
Foto

B75r48o53n90i47s84l21a98v 75G85a77b50r61y72š 2672109841

Jak to můžete vědět?? O zrychlení tam nebylo ani písmenko.

+1/0
17.5.2015 10:45

J59a26n 97H20o94r39a65k 3294633224

Smysl by mela trebas trasa Praha - Brno. Jenze aby se politici zalibili vsem, bude to stavet v kdejakym "vetsim" meste po ceste ... coz pri nasich vzdalenostech opravdu postrada smysl. Kazda zastavka jsou hodne ztraceny minuty az desitky minut.

Ja nerikam, ze VRT nema smysl, ja rikam, ze jak zname nas narod a nase politiky at jiz statni ci regionalni, bude u nas VRT na tri veci ...

0/−3
17.5.2015 11:06
Foto

B46r29o16n42i71s44l55a49v 21G68a14b12r15y64š 2262139491

Zvláštní. Škoda, že někteří řidiči o ztracených minutách až desítkách minut neuvažují stejně, když stojí v zácpě.

VRT na našem území samozřejmě má smysl, když tady lidi argumentují Švýcarskem. Tato země je rozlohou menší a má méně obyvatel než Česko. Opravdu bych v tom neviděl problém.

Problém je v té mentalitě jeho obyvatel a samozřejmě v politicích. Prostě o tom, že se lidi nejsou schopní domluvit. Když se nebude nic stavět, řeknou, že se na to kašle. Když se bude stavět, pak stavbu označí za zbytečnou a předraženou. Chceme se mít jako na západě (přinejmenším častokrát vzhlížíme k Německu a jeho úspěchu), ale chováme se a jednáme jako na východě.S tímhle stavem mysli to nikam nedotáhneme.

+7/0
17.5.2015 11:32

J72a49n 56A33l22á58n 4735454582153

Jezdím často vlakem do Německa a Rakouska. Německá ICE jsou prostě super a něco na ten způsob u nás opravdu čekám tak v roce 2050. Rakousko za posledních pár let udělalo obrovský kus práce tím, že navýšili na řadě úseků rychlost na 230 km/h. Nemyslím ale, že je pro nás Německo dobrý vzor - řádově větší země, s řadou rozptýlených metropolí podobného významu, které leží v rovinaté krajině poměrně daleko od sebe... Pokud by se podařilo postavit Praha-Brno-Ostrava trať na 200 km/h (alespoň částečně), Praha-Drážďany celé na 230 km/h a Brno-Vídeň celé na 230 Km/h, byla by ČR napojená přímo na síť ICE (z Vídně a Drážďan). Stavět tratě na 250-300 km/h uvnitř ČR se mi zdá nesmyslné... kolik minut celkem by ten vlak na trase Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava těch 300 km/h jel?

+7/−1
17.5.2015 1:23

A45d82a33m 37H34r48n74č78i69ř52í15k 1157161331568

Ono se chce i zamyslet nad dnešními tratěmi. Mají vůbec nějaké tratě, stavěné před 50 a více lety smysl pro dnešní dojíždění za prací, školou a do měst? Třeba vámi zmíněná trať Praha-Pardubice-ČT-Olomouc-Ostrava díky svému vedení a uložení ani na 300 km/h modernizovat nejde. Proto je třeba plán, na kterém SŽDC už asi po 5 pracuje, na nové tratě. Tím se zvýší kapacita, tratě budou přímější, rychlejší a mezi městy která VRT potřebují. Pokud stávající tratě modernizujeme na vyšší rychlosti, stejně nám je zahltí nákladní doprava, a její objem stoupá, a pro provoz VRT nezbude místo nebo naopak pro Os. Celkem logicky vypadá jeden z posledních návrhů http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/05/VRT-CR80-postup-005.jpg

+3/0
17.5.2015 2:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.