Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Železnice proklatě zrychluje. Bohužel nikoli v Česku. Ve světě se však některé vlaky už vznášejí nad tratí. Místo kolejnic ji tvoří soustava magnetů, nad nimiž vagony levitují. Letos překonal tenhle výkřik techniky tempo 600 km/h, píše magazín Víkend DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D58a22l18i93b11o20r 18B65a78r36t62o31š 5834560797789

No doporučil bych si přečíst něco historii magnetického vlaku. První zmíněný vynález byl francouzský a pak už Němci.

http://de.wikipedia.org/wiki/Magnetschwebebahn

14.6.2015 22:43

G22e87o35r30g 32K68o52m52b23e74r70e87c 9604511376261

a co Rusko? 8-o nejak vam tam v tabulce vypadlo. Aha ono Rusko momentalne neni IN tak se bojkotuje. Ale i v tom zlym Rusku uz jezdi vysokorychlostni vlak "Sapsan" Sankt Petersburg–Moskva a Nizni Nowgorod- Moskva viz http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/russland/fotos-russland/SAPSAN--1--Bahnhof-Leningrad-xxl.jpg

19.5.2015 13:39
Foto

T18o78m34á81š 38K95i42r21o22v 1375418255337

V článku, na místě, kde se hovoří o Šanghajském MagLevu a jeho cestovní rychlosti, mi, dle mého názoru, chybí jeden podstatný detail. A to, že Šanghajský MagLev ihned (možná na této rychlosti chvilku setrvá) po dosažení cestovní rychlosti 430 km/h) přechází do tzv. brzdného režimu, aby na "konečné" zastávce stihnul zastavit;-)

17.5.2015 21:36


J80o24s46e97f 83H86ř35e18b71í94č12e42k 7386813230832

Doporučuji nechat se svézt Českými drahami po trati Zábřeh na Moravě - Jeseník a snem bude repasovaný vlak z Rakouska.

17.5.2015 20:52
Foto

P86e43t20e82r 20J18a19b84l91o28n69o59v18s21k53y 1449706231271

Zábřeh na Moravě-cez túto stanicu jazdia jednotky pendolino rýchlosťou 130 km/ h,trať do Jeseníka čaká v tomto roku nepretržitá výluka.

17.5.2015 22:16

J42a58n 74S33v20o21b91o37d64a 6861822540196

V Itálii se taky jezdí 300 km/h. Na 250 km/h je stavěná jenom trať Řím-Florencie.

17.5.2015 17:09

J17a13r50o41s39l82a93v 97K10a61d21l50e76c 5511979632851

Naše malá zem rychlovlak nepotřebuje, ten má spojovat státy a kontinenty. Problém není postavit rychlý vlak, ale kde umístit pro něj trať. Naší malou zemí by chloubou pro začátek bylo metro mezi okresními městy.

17.5.2015 17:01

P26a49v20e22l 63N74o74v89á74k 2225967892752

Ten vlak nemá sloužit jen pro přepravu v ČR, ale právě součástí propojení států... Stačilo by klidně jen 200, kdyby uměl, ale ani to neumějí udělat :-(

17.5.2015 17:54

P36e27t94r 59N47e25c83h87a56n86i67c18k35ý 7553336908790

Vlaky to dávno umí, i ty naše. Tratě to neumí

18.5.2015 14:49
Foto

H38a97n39a 63A35n71t14o41n64o15v86á 6557229434834

Proč ne třeba rychlovlak Praha-Berlín?

18.5.2015 15:46

J84a45n 85M45a59l11ý 1385109724198

Až se rychlovlaků budou pomalu ve světě zbavovat, protože bude "něco lepšího", tak my je začneme čile stavět.

17.5.2015 16:38

M89i32c25h62a25e59l 90C11h27a35r38v81á50t 9799928143782

Tak to jsem si oddechl. Vnoučatům mých vnoučat rozhodně žádný šok z vysokých rychlostí u ČD nehrozí.

17.5.2015 16:11

R19a27d53k34o 31K24ř63i75v69á50n45e44k 7660933235530

Priority zní jasně: nejvíc potřebujeme průplav. Zeptejte se na Hradě :-)

Jinak do budování vysokorychlostní železníční sítě už pár let nejvíc investuje Čína. Takže pokud Evropu jednou převálcuje Čína, ta se dočkáme. Pokud Islámský stát, tak máme smůlu. :-)

17.5.2015 14:19

P27a48v36e53l 39N36o14v24á45k 2325217672322

Rychlovlak je "jen" pro osobní přepravu a neuveze tolik a provoz stojí dost peněz, kdežto lodní doprava po zavedení nestojí téměř nic, přeprava zboží je ve velkém, ulehčilo by se silnicím a dálnicím...

17.5.2015 16:53

P30e36t53r 58P82e12t71r 6893682208383

Nestojí sice vůbec nic ale doprava po řece je pomalá. Takže pro osobní přepravu nevhodná a pro nákladní taktéž. Dnes spousta firem volí přepravu kamiony, protože jim zboží ze skladu přivezou přímo do druhého skladu, u vlaku je to trošku složitější ale pořád je železniční síť dostatečně hustá (s možností rozšíření do průmyslových areálů - už teď má spousta podniků kolejovou přípojku)...v případě lodí nic takového nejde ani přibližně.

18.5.2015 11:29

M21i82l16a41n 46M76u95s21i73l 4163801382565

Nějak jste v tom výčtu zapomněli na Rusko, Švédsko a Turecko kde se VRT již pár let provozuje.

17.5.2015 11:36

J68a21n 24Š13t10o16č82e87k 5190455420464

1) Vyspělé železniční státy v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Itálie,

     Švýcarsko) nikdy ve kvalitě vlakového spojení asi nedoženeme. Vždy (na 99,9%)

     budou napřed. Můžeme poděkovat kladivu se srpem a dalším socanům.

2)  Stavební firmy u nás, to je kapitola sama pro sebe. Po výstavbě D1 u Ostravy 

     jsou nemalé problémy. Nejsme schopni ani otevřít tunel Blanka, nejsme schopni

     mít postavenou páteřní dálniční síť. V 90. letech 20. století se slibovalo, že v

     roce 2010 bude z větší části vše hotovo. Na některých dálnicích / rychlostních

     silnicích se toho opravdu moc neudělalo (R35, R6, D3 atd.).

3)  V Německu, Rakousku, Francii čile budují nové VRT; ve Švýcarsku dokončují

výstavbu Gotthard Base Tunnel (nejdelší železniční tunel na světě); jsou v přípravě nebo se na nich pracuje stavby VRT v úsecích Torino-Lyon, Brenner Base Tunnel (Innsbruck-Bolzano), v Turecku čile staví VRT....

17.5.2015 11:22

P31e98t44r 82N55e30c96h21a81n94i55c33k41ý 7343766228810

Francie a Itálie mají VRT, ale vyspělé jinak moc nejsou. Ten zbytek je téměř zrušený nebo ve špatném stavu. Jejich přístup k železnici stylem jako letadlo, návaznosti nula, přestupy drahé a ceny příšerné i pro místní pokud to nekoupí měsíc dopředu. Takový systém bych tu nechtěl ani za cenu nových VRT. V Německu VRT funguje jako letadlo odděleně od zbytku, takže zákazník má volbu rychle, draho nebo pomalu,levněji. Podle mě ale jen Rakousko a Švýcarsko mají skutečně vyvinuté železnice. Sic VMax 250km/h, tak jim tam systém šlape jako hodinky a jedna jízdenka platí na cokoliv. Doufám, že Rakouským směrem směřujeme...

18.5.2015 14:55

F56r48a23n94t17i81š86e90k 97S83t86u80r80m 4512710900376

Plánování a stavba VRT úseku Praha - Brno podle mě nic nebrání.

1. Nezasahuje do stávajících tratí.

2.Na trase není kromě Jihlavy, potřeba řešit zastávky.

3.Naplněnost trati je zaručena, stačí se podívat na provoz na D1.

4.Částečně by to ulehčilo jiným žel. tratím i D1. Uvolněný prostor může využít nákladní doprava.

17.5.2015 10:38

M46i69r22e33k 63Z69á47v90o35d69n76ý 7412577780188

Brání tomu 

1) Finance (a těch je na totu stavbu potřeba opravdu hodně)

2) Výkup pozemků. Pokud nebude plošné vyvlastňování, tak se z toho po...

17.5.2015 10:58

P70a15v24e88l 18N15o96v31á31k 2105977802832

1) ano, vybrat ty správné firmy, aby se nažrali správní lidi

2) na výkup se již těší všichni, když vidím, jak je stát hloupý a nemohoucí viz. D11, tak to nebude ani v roce 2200...

17.5.2015 16:56

J26a74n 23P68i42r43k49l 2883418114144

VRT by se u nás mohla postavit jen za vlády nějaké diktatury, kdy by pozemky na její trase byly vyvlastněny a veškerá sdružení "zelených" a podobných ochránců čehokoli zakázány. Nebýt vystěhování Němců a  uzavřeného pohraničí na západě našich hranic, rozhodně by tam příroda nevypadala, jak dnes vypadá. Možná že by Šumavské lesy byly dávno vykáceny a prodány do Německa a Rakouska.

17.5.2015 9:27

I76v32a66n 69M21a74r67e43k 6234488882

Rychlíkové zastávky u nás každých 20-30 km, to by na těch 600km/hod nestihla na ty krátké vzdálenosti udělat ani stíhačka- a pokud ano pak už by to nedobrzdila  !

17.5.2015 9:21

S54t81a93n58i79s66l61a50v 27M49o80k39r85ý 8387472546402

To si vazne myslite ze by to melo tolik zastavek?

17.5.2015 10:32

F59r97a34n54t39i11š30e75k 70S56t41u89r98m 4922140600596

Realisticky to vychází na dva typy spojů na těchto tratích. "Rychlé" a "pomalé".

Na trase Praha -> Brno -> Ostrava by pak byly zastávky:

Rychlá trasa: Praha , Brno a Ostrava

Pomalá trasa: Praha , Jihlava , Brno , Olomouc a Ostrava

a to určitě nejsou vzdálenosti 20-30km ;-)

Navíc tady nikdo neplánuje 600km/h. Například na 350km/h stačí 12km na rozjezd a 7km na brždění.

17.5.2015 10:50

I14v11a92n 74M10a36r49e51k 6554328812

Např. z Prahy do Starého Města na Mor. (330km) to IC "udělá" zhruba za tři hodiny . . . . ..zbytek cesty  cca 70km  na Horní Vláru se kodrcám lokálkou víc jak dvě hodiny >>>>takže k čemu je rychlodráha ? ! A nebo všichni bydlí jen v Praze, Ostravě , v Brně a ve zbytku republiky přežívá jen zanedbatelné procento populace    ? !

17.5.2015 16:29

P72e85t13r 59N33e49c92h42a19n12i26c43k49ý 7273306678360

V tomhle se mi líbí Nizozemský styl, kde VRT mají jen to co jim nacpaly okolní země, ale zaměřují se na to, aby celá síť byla na 100-140km/h, ne jen hlavní tratě

18.5.2015 14:58

J95a87r47o59s63l25a81v 16P63r41u65s93a 9722930342984

v cesku je hlavne sorta nedotknutelnych sberacu kovu to kdyby meli v japonsku tak sou uplne v haji protoze tam je vsude milion snimacu kabely maj skoro volne u koleji a trat shinkansenu je na mnoha mistech oplocena pletivem :-)

17.5.2015 8:22

F36r10a70n30t90i48š52e70k 31S87c72h11l51i69c34h16t92s 9405482391875

Drahý.

Lepší - urychlená dostavba R35 a zbývajících úseků D1,D8.

To odhaduji tak na ten rok 2025( optimista).

Mimochodem, dráhy přece prodávají pozemky na Praha - Střed, kde by mohlo být nádraží. To je budou pak draze vykupovat??!

17.5.2015 8:22

O54t65o44m32a36r 61T54h82o55m86a 2445377846855

Zatim nejsme schopni postavit ani pseudo-rychlodrahu na letiste takze VRT je u nas Sci-fi.

17.5.2015 8:02

M64i73r62e12k 62Z48á32v62o53d61n24ý 7252877930718

Proč tady stále (v poslední době) mnoho lidí mluví o VRT jako o kategorii MUST. To prostě není. Je to NICE TO HAVE. Co si budeme nalhávat, je to drahý, a proto tady není politická vůle. Až někdo bouchne do stolu a řekne - budeme mít vyšší daně/nižší důchody, tak se třeba něco začne dít. Ale kumu by se to chtělo, že.  V článku mě ještě udivily argumenty, které si protiřečí a to, že aby byl vlak Praha - Brno atraktivní, musí jeho jízdní dobado hodiny a 10 minut. Kousek vedle je napsané, že mezi Prahou a Brnem je tolik vlaků, že se tam pomalu ani nevejdou. Tak ta železnice není asi až tak neatraktivní.

17.5.2015 8:00

J84a30k33u57b 66Š75a64f36a60n98d23a 7825877421171

Jenže ty vlaky se tam nevejdou ne proto, že by jich bylo tolik mezi Prahou a Brnem ale že jich je tolik v okolí Prahy a Brna (vlaků, které jedou třeba jen do Kolína/Pardubic).

17.5.2015 9:43

M65i28r43e72k 60Z20á84v61o93d59n57ý 7682117700698

Pravda - nicméně já vycházím z frází "odborníka" a ten to popsal, tak jak to popsal. Nicméně se podívejte na množství spojů Praha - Brno, které není zanedbatelné.

17.5.2015 10:55

R34a97d16i59m 91P43o82l23á68š96e69k 9116763809399

Těch vlaků tam je tolik proto, že jezdí pomalu. Místo pomalého osobáku příměstské dopravy stavící co 4 kilometry by mohl ojezdit 5 - 10 rychlíků.

17.5.2015 9:52

M89i65r86e88k 35Z63á26v74o21d83n51ý 7232677380338

Problémů je tam více. Především úsek Praha - Česká Třebová je přeplněn také rychlíkovou/expresní vrstvou.

17.5.2015 10:56

J12a13k25u75b 47M28a32t40ě73j15ů 5935582191745

Az na to, ze Japonci testovali maglevy od 60. let a komercne jezdi minimalne jeden dalsi low speed v Japonsku a tusim, ze i v Koree a pak je v clanku jeste par dalsich nepresnosti... Za okny Transrapidu se rozhodne nemiha dalnice, jakoby clovek sedel ve formuli 1, ale pekne hnusny prostredi, ze kteryho clovek ani moc nepozna, jak rychle vlastne jede... Neco jako na Japonske testovaci draze maglevu (teda alespon podle simulatoru v SCMaglev muzeu, kterej by mel bejt vcetne vibraci naprosto presnej). O tehle vecech by asi fakt meli radsi psat panove z Technetu.

17.5.2015 3:23

V53l60a91d27i21m46i87r 70Z41a68b91l52o68u25d93i15l 6537571589520

Spis pro rok 2222, vy neschopny, korupcni, hovadka z Kocourkova...Rv

17.5.2015 3:09

M31i57c27h35a66l 70Z61e41l83e84n19ý 6874773555886

Nejak mi to nesedi. Pokud ma vlak ujet 60 km za 8 minut, musel by jet prumernou rychlosti 450 km/h. Zduraznuji PRUMERNOU rychlosti. I kdyby vlak nemel zadnou mezizastavku, kdyz uz nic jineho, tak musi nejakou dobu zrychlovat a pak zase zpomalovat.

Ma-li tedy takovy vlak maximalni rychlost 430 km/h, pak urcite 60 km za 8 minut ujet nestihne.

Pro zvidave redaktory mam pak klasickou sovetskou slovni matematickou ulohu: Pluje-li jeden sovetsky ledoborec z Leningradu do Vladivostoku 2 tydny, jak dlouho pluji stejnou trasu DVA sovetske ledoborce?

17.5.2015 1:35

J52a76k17u72b 79M24a37t58ě63j82ů 5295162841515

Ale ta trasa nevede do centra, ale jen k metru, takze ma tech 30 km, ale pravdou taky je, ze letiste nelezi 60km od centra, ale jen 30, jenze trasa maglevu neni prima, takze kdyz clovek ujede tech 30km maglevem, tak je nekde za pulkou cesty do centra.

17.5.2015 4:01

R13a73d35o66s65l16a38v 66K86l73a63u86d45a 5484828514662

Jinými slovy. Na to letiště se z centra Šanghaje dostanete za zhruba stejnou dobu, jako z centra Prahy na LVH. Jenže to už by neznělo tak atraktivně.

17.5.2015 7:40

J85a96k63u61b 30M68a47t70ě73j75ů 5675732571585

u nas je to vyrazne rychlejsi, protoze shanghaiske metro je neuveritelny ukaz sam pro sebe. jednak mistni obyvatele nedokazou pochopit, ze by meli nechat nejdriv vystoupit lidi z metra (a to mluvim o davech, ktere natlaci zpatky do vagonu a pak se tam pres sebe motaji) a v kazde zastavce ceka metro pred odjezdem se zavrenymi dvermi temer minutu... proste neco neuveritelnyho

17.5.2015 12:44

J97a80n 27H56o35r55a14k 3584483144

Hlavne pri vzdalenostech mest v CR by VRT nemela ani cas rozjet se poradne a uz by musela brzdit do stanice.

17.5.2015 1:29

A31d30a96m 95H55r52n96č16i63ř89í82k 1107781181738

Pokud by v ČR bylo VRT s rychlostí kolem 250 km/h, tak moderní vlaky se na tuto rychlost dostanou za dobu menší než 4 minuty. Například TGV v běžném provozu za 3 minuty (https://www.youtube.com/watch?v=KFqwuaotKDI). Takže než začnete dělat rozruch, prosím, najděte si něco o daném tématu. [>-]

17.5.2015 2:05

T14o65m15á26š 26M71o72r25a76v18č36í97k 3817436723425

Praha - Brno je cca 200 km, což je naprosto luxusní vzdálenost pro VRT, dnes se nejnovější vlaky rozjedou na 200 km/h za chvíli a 300 km/h viz níže, nezapomínejte, že u nás bude možná VRT v době, kdy se vlak rozjede z Prahy jl. nádraží a v Praze Vršovice už možná bude mít s nadsázkou 300 Km/h....dnes to vychází u nejmodernějších vlaků na cca hranici Prahy, zpomalení/dekcelarece je ještě účinnější než akcelarace. Mrkněte na VRT Taiwan, kde vlak zastavuje mnohem častěji, přitom je to trať na 300 km/h. Dalším dobrým příkladem je Německo. Jak daleko od sebe je Norimberk a Mnichov (přitom ještě každý druhý vlak zastavuje v půli cesty - Ingolstadt), nebo Kolín - Frankfurt atd. Případně Belgie, Holandsko, Japonsko.....

17.5.2015 2:15

J90a66k25u36b 63M73a82t25ě60j67ů 5685352141575

Jen pro upresneni, na Taiwanu je to Shinkansen 700 series (presne je to tusim 700T)

17.5.2015 3:07
Foto

B18r12o95n16i93s20l52a63v 23G77a22b56r91y40š 2502369801

Jak to můžete vědět?? O zrychlení tam nebylo ani písmenko.

17.5.2015 10:45

J44a89n 74H16o90r52a20k 3904703914

Smysl by mela trebas trasa Praha - Brno. Jenze aby se politici zalibili vsem, bude to stavet v kdejakym "vetsim" meste po ceste ... coz pri nasich vzdalenostech opravdu postrada smysl. Kazda zastavka jsou hodne ztraceny minuty az desitky minut.

Ja nerikam, ze VRT nema smysl, ja rikam, ze jak zname nas narod a nase politiky at jiz statni ci regionalni, bude u nas VRT na tri veci ...

17.5.2015 11:06
Foto

B71r34o59n55i46s60l13a35v 21G47a24b73r47y37š 2422579221

Zvláštní. Škoda, že někteří řidiči o ztracených minutách až desítkách minut neuvažují stejně, když stojí v zácpě.

VRT na našem území samozřejmě má smysl, když tady lidi argumentují Švýcarskem. Tato země je rozlohou menší a má méně obyvatel než Česko. Opravdu bych v tom neviděl problém.

Problém je v té mentalitě jeho obyvatel a samozřejmě v politicích. Prostě o tom, že se lidi nejsou schopní domluvit. Když se nebude nic stavět, řeknou, že se na to kašle. Když se bude stavět, pak stavbu označí za zbytečnou a předraženou. Chceme se mít jako na západě (přinejmenším častokrát vzhlížíme k Německu a jeho úspěchu), ale chováme se a jednáme jako na východě.S tímhle stavem mysli to nikam nedotáhneme.

17.5.2015 11:32

J39a57n 78A71l71á96n 4545904222573

Jezdím často vlakem do Německa a Rakouska. Německá ICE jsou prostě super a něco na ten způsob u nás opravdu čekám tak v roce 2050. Rakousko za posledních pár let udělalo obrovský kus práce tím, že navýšili na řadě úseků rychlost na 230 km/h. Nemyslím ale, že je pro nás Německo dobrý vzor - řádově větší země, s řadou rozptýlených metropolí podobného významu, které leží v rovinaté krajině poměrně daleko od sebe... Pokud by se podařilo postavit Praha-Brno-Ostrava trať na 200 km/h (alespoň částečně), Praha-Drážďany celé na 230 km/h a Brno-Vídeň celé na 230 Km/h, byla by ČR napojená přímo na síť ICE (z Vídně a Drážďan). Stavět tratě na 250-300 km/h uvnitř ČR se mi zdá nesmyslné... kolik minut celkem by ten vlak na trase Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava těch 300 km/h jel?

17.5.2015 1:23

A65d77a61m 69H35r59n29č77i56ř31í35k 1127641311478

Ono se chce i zamyslet nad dnešními tratěmi. Mají vůbec nějaké tratě, stavěné před 50 a více lety smysl pro dnešní dojíždění za prací, školou a do měst? Třeba vámi zmíněná trať Praha-Pardubice-ČT-Olomouc-Ostrava díky svému vedení a uložení ani na 300 km/h modernizovat nejde. Proto je třeba plán, na kterém SŽDC už asi po 5 pracuje, na nové tratě. Tím se zvýší kapacita, tratě budou přímější, rychlejší a mezi městy která VRT potřebují. Pokud stávající tratě modernizujeme na vyšší rychlosti, stejně nám je zahltí nákladní doprava, a její objem stoupá, a pro provoz VRT nezbude místo nebo naopak pro Os. Celkem logicky vypadá jeden z posledních návrhů http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/05/VRT-CR80-postup-005.jpg

17.5.2015 2:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.