- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.
Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.
S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.
Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.
Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.
Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.
Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet
jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"
Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.
Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla
Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.
Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.
"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."
Nejen to, musí umět i vařit z vody.
Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.
Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..
A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?
Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...
Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...
Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)
To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.
Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji
S Emirates?
Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).
Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.
A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.
v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici
Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.
letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.
Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.
http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1