Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let se nevdat a umět přežít v džungli. I to se žádá od letušek

Být letuškou na první pohled vypadá jako práce snů, ale požadavky na tuto profesi bývají značné. Např. žadatelky o pozici letušky u společnosti Qatar Airways musí mít dosah paže, když stojí na špičkách, 2,134 metru. Palubní personál brazilské společnosti TAM zase musí absolvovat kurz přežití v džungli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A28n89h 52V37u 8369316179463

letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.

Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.

S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.

Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.

Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.

Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.

Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet

0/0
16.2.2015 16:30

M27i13c66h25a77l 75M90i58l32l23e67r 9756802689682

jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"

Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.

Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla!!

Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.

0/0
17.2.2015 2:08
Foto

A38n17h 66V20u 8949396259233

ano, děkuji... psáno okny, myšleno rolety ;-D

jinak jsem spíšše víc chtěla přiblížit, že je to práce.."vše v jednom" a k tomu ještě časově náročná. někdy se musí obětovat i rodina.

kamarádka (už) není barbína s hlavou v oblacích a i přesto jí čekal počáteční šok a zklamání. nyní opouští práci, která ji přinesla na pár let dobrý plat kvůli rodině, kterou si pozdě zakládá.A i na konci kariéry letušky se stále setkávala s různými typy pasažérů, kteří ji stále překvapují...bohužel negativně.

0/0
17.2.2015 10:12

M95i89c28h81a36l 50M18i54l11l51e80r 9156852889302

manzelka se asi pred 15mesici seznamila s jednou ze sef-letusek Emirates, Anglicankou, ktera zije v Dubaji. Sef-letusky jsou na palube vedoucimi tymu a vedle zodpovednosti za tym jeste maji sluzbu v 1.tride. Do sluzby nosi tmavohnede uniformy, ne ty tradicni bezove.

Sluzby v letadlech stridaji s praci instruktoru v "Letecke akademii" Emirates v Dubaji. Mohou ale pracovat jako instruktorky max. 5 mesicu, protoze si musi udrzovat praxi a jit zase na nekolik mesicu letat.

Jak se zabavi ve svem volnem case, je na nich. Tato zena se ve volnem case zabyva modnim navrharstvim satu a klobouku a jeji navrhy pry vyhraly nejake ceny v soutezi. Manzelka se s ni seznamila ve vikendovem modistickem kursu v Australii, kam si zaletela na par dni na proslavene australske dostihy Melbournsky Pohar.

Rekla, ze u Emirates vydrzi jeste nekolik terminu, kdy bude stridat instruktaz s letanim a pak se "mozna vrati do Anglie".

0/0
17.2.2015 12:32

V62e54r77o85n54i31k70a 20Š24k58v31á23r30o69v21á 5211170126886

Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.

+1/0
5.2.2015 8:50

M69i34c58h93a63l 17S24e67d66m33í10k 3629825486851

"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."

Nejen to, musí umět i vařit z vody.

+1/0
4.2.2015 9:42

L13i64b27o52r 69D91a35v79i14d 4329152370869

Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.

0/0
4.2.2015 9:20

V84i89l39é73m 13K95o29s 4942148591234

Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..;-D

0/0
5.2.2015 8:32

J78a40r62o13s85l24a95v 47T73a43c65h55o93v64s42k95y 2442540544710

A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?

+2/0
3.2.2015 23:49

F57i79l36i81p 76T92ř35e59b85a 6293890988156

Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...

Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...

0/0
4.2.2015 8:42

P13e72t39r 39H31o92l88u35b 7661629530

Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)

0/−14
3.2.2015 23:06

P29a43v45e18l 70J10i83r50s58á87k 9649986137797

To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.

+5/0
4.2.2015 8:42

P36a91v87l45í61n54a 52G66a50j89d90o12š66í23k60o65v45á 5906268813624

A co Vám brání v tom, abyste tuto práci dělal?8-o

+6/0
4.2.2015 9:23

A42n57n27a 88Š85l45e49h49o26f48e73r35o58v93á 6101103893158

Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji

+2/−2
3.2.2015 22:33

P18a11v61e92l 54V27e67t42e69š88n92í52k 7735818315267

S Emirates?

Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).

Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.

+2/0
3.2.2015 23:47

M93i44c70h56a74l 18M13i27l33l51e27r 9756172299602

predpokladam, ze osobne znas nekoho z Emirates posadek, kdyz takhle pises a ze s Emirates pravidelne letas.;-)

Kdyz jsem s nimi letel z Prahy do Dubaje pred 3 mesici, oznamili, ze personal na palube tohoto letu s B777 mluvi celkem 16 jazyky.

Kdyz jsem druhy den pokracoval z Dubaje do Australie na palube A380, pocet oznamovanych jazyku personalu byl 20. Nevsiml jsem si u techto letu ani u nasich predchozich letu s Emirates, ze by na palube byla vetsina Arabu a ze by se to mohlo popsat jako "dlouhe lety s Araby".

Manzel kamosky me manzelky je australsky kapitan u Emirates a moje manzelka se pri lonskem modistickem skoleni seznamila s jednou z sef-letusek z Emirates. Jeji vypraveni o naplni prace bylo zajimave. Asi by ses hodne divila a mozna by te to dokonce zbavilo predsuku.

Co se tyce belosti zubu, v mnoha zapadnich zemich je docela samozrejme, ze si lide -muzi i zeny -bezne nechavaji zuby belit - a nejsou to jen letusky, Missky, herecky nebo sportovci.

Pokud mas zajem si doplnit informace, doporucuji dokumentarni serii "Ultimate Airport Dubai" -serie 1, ktera se v ruznych episodach zabyva treninkem letusek Emirates.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 12:36

V64i55l84é18m 80K11o48s 4132108301534

Omg, jaké předsudky? Pro lidi, co se živí znalostmi nebo obchodem to bude vždycky podřadná práce a pro uklízečky a servírky práce snů. A není na tom nic špatného. Nepochybuji, že vyprávění o náplni práce bude superzajímavé. Však jim taky na přijímacích pohovorech vymývají mozek (jako všude) osvědčenými příběhy, které pak není problém posílat dál..

0/0
5.2.2015 8:40

M75i59c56h73a73l 90M14i41l98l65e39r 9426392989972

asi nechapes  text: "... s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. ...... Co jinyho taky delat v Dubaji"

Z toho cisi predsudky vuci arabskym aerolinkam a destinacim, pokud ti to nedoslo.

0/0
6.2.2015 4:04

L44u69c13i10a90n 34P49a38p37a96z87i73a50n 5254557411705

A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.

0/−6
3.2.2015 22:29

M35a31r42i52e 69V59a76š35í71č75k29o94v35á 3221553182818

Všechny podmínky se dají zvládnout. Snad jediné, co bych nepřekousla je ta rtěnka :)

+1/0
3.2.2015 20:37

L66u77b98o98m39í28r 35P30ř28e76c84e27c63h26t53ě34l 9677172175661

v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici

+1/0
4.2.2015 8:26
Foto

J54i73ř20í 35R73o29h58a30n 5434128837425

Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.

+12/0
3.2.2015 19:31

M64i67c57h76a41l 70M95i13l17l31e51r 9816902189182

letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.

Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 13:10

J58a75n70a 66K15u47b50o37v92á 6679722358200

Už se vidím, jak skáču v uniformě do bazénu a hlavně si dávám pozor na zářivý úsměv ;-D

+8/0
3.2.2015 19:01

K69a15r86e25l 91S52t61r94ž67a75n91o96v21s14k59ý 1328315375

Alespoň tu diskriminaci uvádí rovnou, u nás se to schovává za mladý dynamický tým.

+18/0
3.2.2015 18:53

M44i65c20h98a53l 72P45a78d94ě24r40a 7640182670457

R^;-D

+1/0
4.2.2015 0:02

B84á43r12a 44T35e89s48n55e22r90o98v77á 5685920434909

Opravdu se nesmějí vdát? Nebo mohou, ale nesmějí otěhotnět (což dovedu pochopit)? Titulek článku a článek samotný v tomto není zajedno...

+1/0
3.2.2015 18:36

A14l70e40k38s68a98n69d60r24a 79F23i56š47e64r 3121674333610

kamaradka tam pracovala a mela ve smlouve, ze se nesmi po dobu pracovni smlouvy (3 roky) ani vdat ani otehotnet. ted dela v emirates a rika, ze tam je to mnohem volnejsi.

+1/0
3.2.2015 20:39

M35i70c56h87a95l 46M94i20l96l18e53r 9936752849602

asi proto, ze v Emirates maji rozsahly pozemni personal a lepsi moznost prelozeni letusky z aktivni letecke sluzby na praci na letiste.

0/0
4.2.2015 13:12

F32i35l93i76p 39T75ř85e72b50a 6303550768906

Aerolinky se tím chrání - nemusí řešit přeložení personálu, mateřské dovolené a pod - buď budeš létat, nebo budeš odejita...

0/0
4.2.2015 8:46

J18a57k87u41b 53K17o67r72e43c 6264730921423

Nevěřím, není to tak dávno, co zdejší diskutéři tvrdili, že zaměstnání letušky je stejné jako servírka.

+5/0
3.2.2015 16:37

V58l11a61d17a 29M14u37s95i24l 9380186898933

To co tady  napíšou diskutující  nemůžete brát   vážně. letuška musí mít exteriér, musí umět jazyky atd.Za minulého režimu byly kletušky v 1  důchodové kategorii

+1/0
3.2.2015 18:33

J85a48n 97P16a66v50e69l 8133112498296

Za minulého režimu bylo létání něco prestižního. Teď je letadlo kapku jiný autobus a prestiž letušky se tomu přizpůsobila. 

Letuška musí umět jazyky, musí jakž takž vypadat a je často z domova. Nicméně, to srovnání se servírkou z dobré restaurace není úplně mimo.

+11/0
3.2.2015 18:43

I21r50e67n26a 87K87r19o29u82p95o26v83á 4200423107502

No, když máte obtížného, agresívního nebo hysterického hosta v dobré restauraci, může vám pomoci ochranka, v nejhorším zavoláte policii. Když máte takového exota v letadle, je to kapku problematičtější. Ono je to vždycky složité v uzavřeném prostoru přecpaném lidmi, přičemž se najde vždy nějaký opilec, hádavý blb, hysterik, nevychovaný spratek, komandující baba ... případně kombinace nebo souběh čehokoli z toho, útéct není kam, vyhodit je nemůžete ... Nevidím to jako jednoduché zaměstnání.

+4/0
4.2.2015 8:22

J48a94k92u28b 79K51o58r31e28c 6744370581333

mě je to naprosto jasný, a jsem si vědom náročnosti tohoto povolání, na rozdíl od mnoha jiných

0/0
3.2.2015 18:48

J32a38n56a 61R42u94s78o45v20a 3179369296870

Kdybych přežila leteckou havárii a skončila v džungli, tak by mě určitě nejvíc trápilo, že nemám WC a umývárnu ;-D. A tu minutu šlapání vody jsem taky nějak nepobrala :-)

+13/0
3.2.2015 15:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.