Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pět let se nevdat a umět přežít v džungli. I to se žádá od letušek

Být letuškou na první pohled vypadá jako práce snů, ale požadavky na tuto profesi bývají značné. Např. žadatelky o pozici letušky u společnosti Qatar Airways musí mít dosah paže, když stojí na špičkách, 2,134 metru. Palubní personál brazilské společnosti TAM zase musí absolvovat kurz přežití v džungli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A64n54h 97V78u 8659726439363

letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.

Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.

S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.

Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.

Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.

Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.

Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet

0/0
16.2.2015 16:30

M41i71c18h24a10l 29M98i58l14l61e18r 9966822109622

jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"

Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.

Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla!!

Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.

0/0
17.2.2015 2:08
Foto

A38n28h 44V27u 8229776959833

ano, děkuji... psáno okny, myšleno rolety ;-D

jinak jsem spíšše víc chtěla přiblížit, že je to práce.."vše v jednom" a k tomu ještě časově náročná. někdy se musí obětovat i rodina.

kamarádka (už) není barbína s hlavou v oblacích a i přesto jí čekal počáteční šok a zklamání. nyní opouští práci, která ji přinesla na pár let dobrý plat kvůli rodině, kterou si pozdě zakládá.A i na konci kariéry letušky se stále setkávala s různými typy pasažérů, kteří ji stále překvapují...bohužel negativně.

0/0
17.2.2015 10:12


M76i14c41h51a28l 30M52i47l64l25e78r 9446512409202

manzelka se asi pred 15mesici seznamila s jednou ze sef-letusek Emirates, Anglicankou, ktera zije v Dubaji. Sef-letusky jsou na palube vedoucimi tymu a vedle zodpovednosti za tym jeste maji sluzbu v 1.tride. Do sluzby nosi tmavohnede uniformy, ne ty tradicni bezove.

Sluzby v letadlech stridaji s praci instruktoru v "Letecke akademii" Emirates v Dubaji. Mohou ale pracovat jako instruktorky max. 5 mesicu, protoze si musi udrzovat praxi a jit zase na nekolik mesicu letat.

Jak se zabavi ve svem volnem case, je na nich. Tato zena se ve volnem case zabyva modnim navrharstvim satu a klobouku a jeji navrhy pry vyhraly nejake ceny v soutezi. Manzelka se s ni seznamila ve vikendovem modistickem kursu v Australii, kam si zaletela na par dni na proslavene australske dostihy Melbournsky Pohar.

Rekla, ze u Emirates vydrzi jeste nekolik terminu, kdy bude stridat instruktaz s letanim a pak se "mozna vrati do Anglie".

0/0
17.2.2015 12:32

V84e82r94o79n34i48k40a 90Š30k98v13á30r76o17v25á 5931610596466

Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.

+1/0
5.2.2015 8:50

M27i77c84h36a39l 57S31e90d46m18í83k 3769715716391

"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."

Nejen to, musí umět i vařit z vody.

+1/0
4.2.2015 9:42

L47i30b90o83r 40D68a72v74i37d 4719812670759

Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.

0/0
4.2.2015 9:20

V61i42l90é77m 17K84o38s 4442118391354

Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..;-D

0/0
5.2.2015 8:32

J53a85r87o88s59l54a95v 90T33a26c10h83o62v74s57k65y 2742820604420

A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?

+2/0
3.2.2015 23:49

F70i89l29i92p 36T78ř70e80b32a 6893700578116

Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...

Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...

0/0
4.2.2015 8:42

P43e93t97r 79H98o80l77u34b 7921609200

Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)

0/−14
3.2.2015 23:06

P72a73v11e62l 67J98i65r58s17á42k 9939436257257

To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.

+5/0
4.2.2015 8:42

P66a89v94l79í38n39a 80G33a76j46d27o75š59í52k90o72v31á 5746618213574

A co Vám brání v tom, abyste tuto práci dělal?8-o

+6/0
4.2.2015 9:23

A55n11i22č63k22a 28Š80l66e54h32o42f28e83r44o24v44á 3456153614697

Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji

+2/−2
3.2.2015 22:33

P39a58v95e64l 79V11e42t87e64š57n16í17k 7115908755507

S Emirates?

Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).

Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.

+2/0
3.2.2015 23:47

M98i87c74h81a61l 45M11i41l38l76e76r 9906682559122

predpokladam, ze osobne znas nekoho z Emirates posadek, kdyz takhle pises a ze s Emirates pravidelne letas.;-)

Kdyz jsem s nimi letel z Prahy do Dubaje pred 3 mesici, oznamili, ze personal na palube tohoto letu s B777 mluvi celkem 16 jazyky.

Kdyz jsem druhy den pokracoval z Dubaje do Australie na palube A380, pocet oznamovanych jazyku personalu byl 20. Nevsiml jsem si u techto letu ani u nasich predchozich letu s Emirates, ze by na palube byla vetsina Arabu a ze by se to mohlo popsat jako "dlouhe lety s Araby".

Manzel kamosky me manzelky je australsky kapitan u Emirates a moje manzelka se pri lonskem modistickem skoleni seznamila s jednou z sef-letusek z Emirates. Jeji vypraveni o naplni prace bylo zajimave. Asi by ses hodne divila a mozna by te to dokonce zbavilo predsuku.

Co se tyce belosti zubu, v mnoha zapadnich zemich je docela samozrejme, ze si lide -muzi i zeny -bezne nechavaji zuby belit - a nejsou to jen letusky, Missky, herecky nebo sportovci.

Pokud mas zajem si doplnit informace, doporucuji dokumentarni serii "Ultimate Airport Dubai" -serie 1, ktera se v ruznych episodach zabyva treninkem letusek Emirates.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 12:36

V57i51l88é35m 65K35o26s 4622708941264

Omg, jaké předsudky? Pro lidi, co se živí znalostmi nebo obchodem to bude vždycky podřadná práce a pro uklízečky a servírky práce snů. A není na tom nic špatného. Nepochybuji, že vyprávění o náplni práce bude superzajímavé. Však jim taky na přijímacích pohovorech vymývají mozek (jako všude) osvědčenými příběhy, které pak není problém posílat dál..

0/0
5.2.2015 8:40

M98i82c38h59a52l 22M39i64l41l84e53r 9496152569522

asi nechapes  text: "... s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. ...... Co jinyho taky delat v Dubaji"

Z toho cisi predsudky vuci arabskym aerolinkam a destinacim, pokud ti to nedoslo.

0/0
6.2.2015 4:04

L96u42c54i37a96n 16P48a55p12a90z32i82a33n 5804897871935

A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.

0/−6
3.2.2015 22:29

M49a39r25i16e 95V53a34š14í54č18k98o36v88á 3921813782368

Všechny podmínky se dají zvládnout. Snad jediné, co bych nepřekousla je ta rtěnka :)

+1/0
3.2.2015 20:37

L57u48b82o86m70í32r 13P13ř47e56c66e25c67h66t76ě54l 9167432475231

v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici

+1/0
4.2.2015 8:26
Foto

J91i15ř20í 42R34o27h80a58n 5314298117465

Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.

+12/0
3.2.2015 19:31

M52i22c37h35a24l 64M81i69l30l54e28r 9736622849432

letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.

Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 13:10

J25a38n67a 83K29u89b31o83v93á 6629442508860

Už se vidím, jak skáču v uniformě do bazénu a hlavně si dávám pozor na zářivý úsměv ;-D

+8/0
3.2.2015 19:01

K58a46r42e53l 94S40t79r47ž42a75n59o90v57s19k25ý 1678375495

Alespoň tu diskriminaci uvádí rovnou, u nás se to schovává za mladý dynamický tým.

+18/0
3.2.2015 18:53

M25i91c29h26a39l 10P45a94d72ě69r21a 7740422120847

R^;-D

+1/0
4.2.2015 0:02

B84á30r68a 22T62e79s11n70e50r27o94v15á 5205710634599

Opravdu se nesmějí vdát? Nebo mohou, ale nesmějí otěhotnět (což dovedu pochopit)? Titulek článku a článek samotný v tomto není zajedno...

+1/0
3.2.2015 18:36

A72l98e73k74s16a36n49d13r15a 56F47i53š51e12r 3301344893720

kamaradka tam pracovala a mela ve smlouve, ze se nesmi po dobu pracovni smlouvy (3 roky) ani vdat ani otehotnet. ted dela v emirates a rika, ze tam je to mnohem volnejsi.

+1/0
3.2.2015 20:39

M97i50c53h30a98l 82M32i60l53l27e77r 9756902349592

asi proto, ze v Emirates maji rozsahly pozemni personal a lepsi moznost prelozeni letusky z aktivni letecke sluzby na praci na letiste.

0/0
4.2.2015 13:12

F93i56l33i26p 19T73ř72e28b98a 6973700498526

Aerolinky se tím chrání - nemusí řešit přeložení personálu, mateřské dovolené a pod - buď budeš létat, nebo budeš odejita...

0/0
4.2.2015 8:46

J77a18k50u52b 70K37o48r47e30c 6444690791513

Nevěřím, není to tak dávno, co zdejší diskutéři tvrdili, že zaměstnání letušky je stejné jako servírka.

+5/0
3.2.2015 16:37

V54l11a44d74a 58M13u51s75i75l 9950676908963

To co tady  napíšou diskutující  nemůžete brát   vážně. letuška musí mít exteriér, musí umět jazyky atd.Za minulého režimu byly kletušky v 1  důchodové kategorii

+1/0
3.2.2015 18:33

J59a95n 40P79a25v26e21l 8323772388556

Za minulého režimu bylo létání něco prestižního. Teď je letadlo kapku jiný autobus a prestiž letušky se tomu přizpůsobila. 

Letuška musí umět jazyky, musí jakž takž vypadat a je často z domova. Nicméně, to srovnání se servírkou z dobré restaurace není úplně mimo.

+11/0
3.2.2015 18:43

I17r91e73n84a 76K58r98o14u91p73o81v34á 4760373707972

No, když máte obtížného, agresívního nebo hysterického hosta v dobré restauraci, může vám pomoci ochranka, v nejhorším zavoláte policii. Když máte takového exota v letadle, je to kapku problematičtější. Ono je to vždycky složité v uzavřeném prostoru přecpaném lidmi, přičemž se najde vždy nějaký opilec, hádavý blb, hysterik, nevychovaný spratek, komandující baba ... případně kombinace nebo souběh čehokoli z toho, útéct není kam, vyhodit je nemůžete ... Nevidím to jako jednoduché zaměstnání.

+4/0
4.2.2015 8:22

J28a23k11u84b 13K84o19r22e80c 6344310481173

mě je to naprosto jasný, a jsem si vědom náročnosti tohoto povolání, na rozdíl od mnoha jiných

0/0
3.2.2015 18:48

J95a95n23a 15R30u88s79o89v90a 8876788485672

Kdybych přežila leteckou havárii a skončila v džungli, tak by mě určitě nejvíc trápilo, že nemám WC a umývárnu ;-D. A tu minutu šlapání vody jsem taky nějak nepobrala :-)

+13/0
3.2.2015 15:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.