Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let se nevdat a umět přežít v džungli. I to se žádá od letušek

Být letuškou na první pohled vypadá jako práce snů, ale požadavky na tuto profesi bývají značné. Např. žadatelky o pozici letušky u společnosti Qatar Airways musí mít dosah paže, když stojí na špičkách, 2,134 metru. Palubní personál brazilské společnosti TAM zase musí absolvovat kurz přežití v džungli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A72n75h 41V71u 8389146319983

letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.

Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.

S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.

Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.

Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.

Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.

Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet

0/0
16.2.2015 16:30

M66i23c88h26a51l 85M37i76l36l57e32r 9966662479742

jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"

Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.

Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla!!

Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.

0/0
17.2.2015 2:08
Foto

A32n42h 92V16u 8599796579323

ano, děkuji... psáno okny, myšleno rolety ;-D

jinak jsem spíšše víc chtěla přiblížit, že je to práce.."vše v jednom" a k tomu ještě časově náročná. někdy se musí obětovat i rodina.

kamarádka (už) není barbína s hlavou v oblacích a i přesto jí čekal počáteční šok a zklamání. nyní opouští práci, která ji přinesla na pár let dobrý plat kvůli rodině, kterou si pozdě zakládá.A i na konci kariéry letušky se stále setkávala s různými typy pasažérů, kteří ji stále překvapují...bohužel negativně.

0/0
17.2.2015 10:12

M98i36c18h10a17l 71M18i48l31l47e16r 9796492359972

manzelka se asi pred 15mesici seznamila s jednou ze sef-letusek Emirates, Anglicankou, ktera zije v Dubaji. Sef-letusky jsou na palube vedoucimi tymu a vedle zodpovednosti za tym jeste maji sluzbu v 1.tride. Do sluzby nosi tmavohnede uniformy, ne ty tradicni bezove.

Sluzby v letadlech stridaji s praci instruktoru v "Letecke akademii" Emirates v Dubaji. Mohou ale pracovat jako instruktorky max. 5 mesicu, protoze si musi udrzovat praxi a jit zase na nekolik mesicu letat.

Jak se zabavi ve svem volnem case, je na nich. Tato zena se ve volnem case zabyva modnim navrharstvim satu a klobouku a jeji navrhy pry vyhraly nejake ceny v soutezi. Manzelka se s ni seznamila ve vikendovem modistickem kursu v Australii, kam si zaletela na par dni na proslavene australske dostihy Melbournsky Pohar.

Rekla, ze u Emirates vydrzi jeste nekolik terminu, kdy bude stridat instruktaz s letanim a pak se "mozna vrati do Anglie".

0/0
17.2.2015 12:32

V57e30r14o16n77i27k66a 92Š56k97v52á98r77o31v54á 5511500446236

Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.

+1/0
5.2.2015 8:50

M62i17c51h77a64l 67S87e36d84m90í85k 3979485346831

"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."

Nejen to, musí umět i vařit z vody.

+1/0
4.2.2015 9:42

L72i12b53o11r 40D64a15v78i20d 4569182920859

Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.

0/0
4.2.2015 9:20

V92i78l95é70m 66K86o27s 4552788641454

Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..;-D

0/0
5.2.2015 8:32

J27a51r41o75s17l57a58v 28T24a15c29h10o50v20s78k17y 2822960934690

A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?

+2/0
3.2.2015 23:49

F71i81l93i56p 88T29ř29e20b30a 6773140188666

Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...

Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...

0/0
4.2.2015 8:42

P35e59t97r 88H97o30l60u38b 7931879660

Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)

0/−14
3.2.2015 23:06

P91a38v84e90l 58J14i30r61s19á92k 9639326937527

To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.

+5/0
4.2.2015 8:42

P55a86v47l38í49n19a 96G62a74j89d21o89š19í61k45o65v74á 5836248113284

A co Vám brání v tom, abyste tuto práci dělal?8-o

+6/0
4.2.2015 9:23

A13n38n70a 16Š98l26e94h24o13f13e65r55o43v20á 6821323873838

Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji

+2/−2
3.2.2015 22:33

P89a14v27e48l 72V11e49t52e84š94n44í19k 7485308755487

S Emirates?

Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).

Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.

+2/0
3.2.2015 23:47

M27i26c40h38a33l 24M81i59l71l34e65r 9566972779232

predpokladam, ze osobne znas nekoho z Emirates posadek, kdyz takhle pises a ze s Emirates pravidelne letas.;-)

Kdyz jsem s nimi letel z Prahy do Dubaje pred 3 mesici, oznamili, ze personal na palube tohoto letu s B777 mluvi celkem 16 jazyky.

Kdyz jsem druhy den pokracoval z Dubaje do Australie na palube A380, pocet oznamovanych jazyku personalu byl 20. Nevsiml jsem si u techto letu ani u nasich predchozich letu s Emirates, ze by na palube byla vetsina Arabu a ze by se to mohlo popsat jako "dlouhe lety s Araby".

Manzel kamosky me manzelky je australsky kapitan u Emirates a moje manzelka se pri lonskem modistickem skoleni seznamila s jednou z sef-letusek z Emirates. Jeji vypraveni o naplni prace bylo zajimave. Asi by ses hodne divila a mozna by te to dokonce zbavilo predsuku.

Co se tyce belosti zubu, v mnoha zapadnich zemich je docela samozrejme, ze si lide -muzi i zeny -bezne nechavaji zuby belit - a nejsou to jen letusky, Missky, herecky nebo sportovci.

Pokud mas zajem si doplnit informace, doporucuji dokumentarni serii "Ultimate Airport Dubai" -serie 1, ktera se v ruznych episodach zabyva treninkem letusek Emirates.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 12:36

V77i90l92é20m 83K78o40s 4362308631244

Omg, jaké předsudky? Pro lidi, co se živí znalostmi nebo obchodem to bude vždycky podřadná práce a pro uklízečky a servírky práce snů. A není na tom nic špatného. Nepochybuji, že vyprávění o náplni práce bude superzajímavé. Však jim taky na přijímacích pohovorech vymývají mozek (jako všude) osvědčenými příběhy, které pak není problém posílat dál..

0/0
5.2.2015 8:40

M31i60c15h63a81l 88M16i25l92l52e92r 9636692189542

asi nechapes  text: "... s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. ...... Co jinyho taky delat v Dubaji"

Z toho cisi predsudky vuci arabskym aerolinkam a destinacim, pokud ti to nedoslo.

0/0
6.2.2015 4:04

L23u16c54i50a73n 71P26a52p25a38z46i95a18n 5894947751245

A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.

0/−6
3.2.2015 22:29

M12a63r75i94e 89V44a59š40í14č34k29o24v30á 3841643372658

Všechny podmínky se dají zvládnout. Snad jediné, co bych nepřekousla je ta rtěnka :)

+1/0
3.2.2015 20:37

L33u81b79o88m52í14r 17P89ř34e44c92e97c34h97t75ě77l 9617162415581

v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici

+1/0
4.2.2015 8:26
Foto

J56i23ř45í 48R51o12h32a40n 5724198407845

Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.

+12/0
3.2.2015 19:31

M18i25c86h71a96l 56M85i69l54l51e61r 9156162589512

letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.

Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 13:10

J61a24n53a 15K70u86b76o67v43á 6499112128830

Už se vidím, jak skáču v uniformě do bazénu a hlavně si dávám pozor na zářivý úsměv ;-D

+8/0
3.2.2015 19:01

K49a17r85e67l 47S52t17r49ž80a46n70o94v71s36k19ý 1308885485

Alespoň tu diskriminaci uvádí rovnou, u nás se to schovává za mladý dynamický tým.

+18/0
3.2.2015 18:53

M33i69c44h96a64l 97P26a60d61ě81r60a 7140592100617

R^;-D

+1/0
4.2.2015 0:02

B76á72r92a 85T19e15s75n11e52r45o68v86á 5285780894459

Opravdu se nesmějí vdát? Nebo mohou, ale nesmějí otěhotnět (což dovedu pochopit)? Titulek článku a článek samotný v tomto není zajedno...

+1/0
3.2.2015 18:36

A55l28e15k30s64a52n52d87r50a 86F90i35š88e75r 3851694433930

kamaradka tam pracovala a mela ve smlouve, ze se nesmi po dobu pracovni smlouvy (3 roky) ani vdat ani otehotnet. ted dela v emirates a rika, ze tam je to mnohem volnejsi.

+1/0
3.2.2015 20:39

M62i25c43h79a43l 22M31i26l97l37e76r 9786472699252

asi proto, ze v Emirates maji rozsahly pozemni personal a lepsi moznost prelozeni letusky z aktivni letecke sluzby na praci na letiste.

0/0
4.2.2015 13:12

F35i42l98i38p 45T18ř34e83b52a 6983280788866

Aerolinky se tím chrání - nemusí řešit přeložení personálu, mateřské dovolené a pod - buď budeš létat, nebo budeš odejita...

0/0
4.2.2015 8:46

J35a65k75u35b 92K65o63r56e65c 6224150821133

Nevěřím, není to tak dávno, co zdejší diskutéři tvrdili, že zaměstnání letušky je stejné jako servírka.

+5/0
3.2.2015 16:37

V65l24a74d19a 13M26u74s10i55l 9750576348343

To co tady  napíšou diskutující  nemůžete brát   vážně. letuška musí mít exteriér, musí umět jazyky atd.Za minulého režimu byly kletušky v 1  důchodové kategorii

+1/0
3.2.2015 18:33

J78a71n 43P60a64v34e95l 8603322118836

Za minulého režimu bylo létání něco prestižního. Teď je letadlo kapku jiný autobus a prestiž letušky se tomu přizpůsobila. 

Letuška musí umět jazyky, musí jakž takž vypadat a je často z domova. Nicméně, to srovnání se servírkou z dobré restaurace není úplně mimo.

+11/0
3.2.2015 18:43

I22r82e23n59a 22K36r25o35u78p93o58v73á 4490813537772

No, když máte obtížného, agresívního nebo hysterického hosta v dobré restauraci, může vám pomoci ochranka, v nejhorším zavoláte policii. Když máte takového exota v letadle, je to kapku problematičtější. Ono je to vždycky složité v uzavřeném prostoru přecpaném lidmi, přičemž se najde vždy nějaký opilec, hádavý blb, hysterik, nevychovaný spratek, komandující baba ... případně kombinace nebo souběh čehokoli z toho, útéct není kam, vyhodit je nemůžete ... Nevidím to jako jednoduché zaměstnání.

+4/0
4.2.2015 8:22

J40a58k18u51b 11K32o85r90e22c 6144570791863

mě je to naprosto jasný, a jsem si vědom náročnosti tohoto povolání, na rozdíl od mnoha jiných

0/0
3.2.2015 18:48

J51a43n22a 89R95u29s13o25v86a 3299609316550

Kdybych přežila leteckou havárii a skončila v džungli, tak by mě určitě nejvíc trápilo, že nemám WC a umývárnu ;-D. A tu minutu šlapání vody jsem taky nějak nepobrala :-)

+13/0
3.2.2015 15:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.