Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prohlédněte si deset nejobdivovanějších železnic světa

Ještě na sklonku 20. století se ozývaly pochyby o budoucnosti železnic, dnes jsou však v úspěšných zemích pilířem veřejné dopravy. Magazín Víkend MF DNES sestavil galerii top tratí planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18i89ř83í 76K13o53c76u91r81e84k 6735844775768

Chybí Channel Tunnel, neboli tunel pod kanálem La Manche. Taky Kiruna-Narvik, železnice, kde naložený vlak jedoucí dolů vyrobí víc energie, než spotřebuje prázdný cestou nahoru.

A Tehacchapi. Mekka amerických vláčkařů. ;-)

+1/0
18.12.2014 21:10

A64d64o35l73f 58Ř72í77h85a 7248405652356

Chybí tam zmíněná ČR. S nejhustější kolejovou zástavbou na m2. A taky nejdelšími prodlevami ve zpoždění.

+1/0
17.12.2014 11:21

T47o42m74á97š 13Z95a36h85á17l51k35a 7140792787550

V těch nej tratích chybí Praha - Liberec ;-D

+1/0
14.12.2014 18:35

O61n42d70ř26e26j 94B11e57r21á45n98e59k 5155684312750

Zajimave, ale cekal jsem vic...:-P

0/0
10.12.2014 21:53

A52n20d76r16e43a 26M82a81l77á 7575903696234

Význam železnice z Číny do Tibetu je pochybný, každopádně je hloupé neustále opakovat, že vagony na této trati jsou "speciální". Každý, kdo v tomto vlaku jel ví, že "přetlakované" ani nic jiného vagony nejsou. Jako každý jiný čínský vlak, mají vagony mezi sebou mezery (kde Číňani kouří), stejně tak "přetlakování" nepřidají obyčejné turecké záchody, tedy díra v v podlaze, odkud neuvěřitelně táhne na holý zadek.

+3/−1
10.12.2014 18:44

M39i30c93h79a27l 26C53h53a23l49u40p46a 6848630619143

Ty jsi tam jela? Viděl jsem o tom nějaký dokument a tam o tom přetlakování mluvili taky, ještě tam nějak zvyšují hladinu kyslíku a pro horší případy mají masky.

0/0
11.12.2014 22:19

T45o31m27a84s 75H82a92c12e71k 6214447585887

S tou nejstrmejsi je to osemetne. Pilatus ji ma sice bez lana ale zase se zubama. Bez zubu ale s lanem je zase Scenic Railway v Blue Mountains v Australii - 52 stupnu :-)

+1/0
10.12.2014 14:18

M48i67r13o40s44l81a25v 14Z78i87k51m77u32n38d 7709463694583

Na Pilatus  jede současně několik elektrických vozů s vlastním pohonem, na laně je pozemní lanovka s kyvadlově provozovanými vozy bez vlastního pohonu.

0/0
10.12.2014 16:24

M62i30r76e41k 36K73o83n47e55č36n90ý 6177155805934

Velmi ledabyle napsané, nepřesné, úmyslně či z nedbalosti. Například "Energii pro vlaky dodávají z velké části vodní elektrárny napájené z alpských ledovců" je nutné upřesnit, že jaderné a klasické vyrobí 42%, všechny vodní 58% a to samozřejmě není jen voda z ledovců. Takže když hodně, tak 37% je z alpských ledovců a to je to samé jako z jádra.

+9/−3
7.12.2014 10:46

Ř64e74h80o36ř 15V49l80a46s98á66k 2424744171526

Což ovšem je "z velké části".

+7/0
7.12.2014 12:27

R53o32m65a12n 62P80o38l21á16č40e39k 5566969355

Nadpoloviční... Velkou bych viděl nad 70%

0/0
7.12.2014 23:50

L87u22d70ě81k 70N82o67v63ý 2881199633181

Přesně naopak. Velká rovná se v tomto případě významná. Když použiju spojení "z velké části", tak je to míň, než polovina, ale je to hodně. :-) Tady naprosto není co redaktorovi vyčítat. Nebo snad 37 % není velké množství, když maximum je (logicky) 100 %? Když je něčeho 37 %, tak je to buď největší nebo druhý největší podíl, nikdy míň. :-)

+5/0
10.12.2014 9:01
Foto

M81a83r76t74i92n 97F76a93l12t14ý35n 9151516984658

Neexistuje větší polovina a menší polovina, protože poloviny jsou obě stejné.

A větší poloivna z vás to ne a ne pochopit!

;-D

0/0
18.12.2014 18:54

D52u67š49a96n 58M52a54n57d86á94t 8594147332842

Salto je mesto u Buenos Aires, to mesto ktere je zmineno je SALTA vlak miri do San Antonia de Los Cobres a pak do Chile, v roce 2012 cast trati zavalilo kameni pri obrivske prutrzi. Na ceste pro auta, ktera kopiruje zeleznici, byly metrove laviny kamenu. Jinak pro pripad nevolnosti maji mistn ispelhlivy lek - listky koky, v provincii Salta je legalni a da se koupit normalne v Kiosko (obchod se s misenym zbozim). Ale da se zvladnout i bez niz (vlastni zkusenost ze San Antonia). V San Antoniu maji vyborne stejky z lamy.

+1/0
7.12.2014 10:42

V88i42k55t47o53r 98K53o43š41k47a 4402780127339

maglev v Číně už dávno nejezdí přes 400km/h  ta trat a ty vozy jsou celkem v dezolátním stavu, dneska to tam jezdí cca 310km/h....

+1/−6
7.12.2014 10:18

M83a85r65t40i71n 26P24l94z48á22k 2157649378354

Není pravda, dvakrát denně, cca mezi 9 -10 a 16-17 jezdí těch 430 km/h. Po zbytek dne maximálně 300.

+8/0
7.12.2014 11:00
Foto

T89o79m42á93š 52K18i23r71o79v 1665978105217

A to ještě po dosažení těch 430 km/h "vlak" in´hned přechází do brzdného režimu, aby stihnul včas zastavitR^

0/0
7.12.2014 20:31

T18o36m12á65š 78C50i31b73u10l38k29a 7412169707923

To by mě zajímalo, kde jste k této informaci přišel. Ještě loni jsem jel právě jedním z vybraných spojů, který jezdí 431 km/h... Je to sice jen 2x denně, ale rozhodně trať v dezolátním stavu není.

+4/0
7.12.2014 18:38

T92o43m42a88s 70H28a53c60e14k 6464357935197

Ja chapu ze treba nemate Cinany rad, chapu ze vubec cela stavba byla mirne receno "zajimava" z pohledu prislibu Ciny Nemcum... 

Ale zrovna na cestovatelskem webu placat takovehle nesmysly, kdyz je velka sance ze mezi diskutujicimi bude dost lidi co v Cine byli a tim maglevem jeli, je trosku ujete. 

Jak uz tu psali lide prede mnou, Maglev z ciste uspornych duvodu jezdi 430km/h mezi 9:00-10:45 a 15:00-15:45. Zbytek dne zcela dostacujicich 300km/h. Ze Vas stve ze jste si to nezjistil a jel "pomalu" je Vas problem (pokud jste tim maglevem vubec nekdy jel). 

Vlaky jsou i na dnesni dobu moderni, ciste, udrzovane. Z venku i zevnitr. Trat - vzhledem k tomu ze musi byt vicemene v milimetrovych presnostech, tak to asi s tim dezolatnem nebude tak horke, ze?

+4/0
10.12.2014 14:01

J22i16ř97í 41E71r14b16e68n 1463554366247

Nepletete si maglev s jednokolejkou v Severním Havenbrooku (viz Simpsonovi)? ;-)

+1/0
10.12.2014 16:45

M61i89l50o22š 61H46o47l29e77č45e34k 7180381929634

Vagóny v Tibetu nejsou pretlakove, mají jen generátor kyslíku, který zvýší jeho koncentraci ve vagónu.

+1/0
7.12.2014 9:36

Š74i96m29o52n 55F21r61a92n40c 8865693116644

Prosímvás idnes, správně se píše ŠinkanSen se S, nikoli se Z.

+1/−1
7.12.2014 9:36

P34a55v86e16l 73P63r66o63k20o91p 6838882565890

Není pravdou, používané jsou obě možnosti. Je to jako diskuze o "cunami" vs. "tsunami". Varianta se "z" vychází z české transkripce, zápis se "s" patrně z anglické transkripce (pak by ovšem bylo vhodné být konzistentní v celém slově a použít "shinkansen").

0/0
8.12.2014 10:00
Foto

V43o69j73t33ě42c21h 51H92u48b36r 2826675948982

Dovolím si tvrdit, že se mýlíte.

Slovo šinkansen je složenina 3 znaků - šin - nový, kan - kmenová, sen - linka. Se a ze jsou blízké slabiky, v hiraganě a katakaně se liší jenom nigori, dvěma čárkami vpravo nahoře u ze. Často se stává, že ve složenině se "s" hlavně za "n" změní na "z" (shoda znělosti, rendaku, např maki+suši = makizuši), u slova šinkansen k této změně ovšem nedochází. Správná výslovnost je [šinaknsen], přepis českým přepisem tentýž, Hepburnovým přepisem "shinkansen", japonským pak "sinkansen".

Cunami vs tsunami je právě problém rozdílných přepisů. Cunami je český, tsunami Hepburnův a tunami japonský. Výslovnost je samozřejmě stejná.

+5/0
9.12.2014 11:14

Z95d20e34n90ě44k 82B94u31r58e28š 2442739365102

A co takhle zeleznice Toronto-Vancouver ? Kanadska priroda,skaliska a pak klesani k tichemu oceanu. Jeste me napada unikatni trat v maroku ,na africky kontinent nadcasova.ale to je jen muj nazor .ale stejne se ptam,kde pan redaktor cerpa "zarucene informace"?

+5/−1
7.12.2014 9:36

K64u15r44t 62P98l30a27t32t66i63g 4374898225405

Jo, ale prvnich par tisic km. -Manitoba, Saskatchewan i vychodni cast Alberty - rovina, rovina, rovina. Jenom B.C. stoji za to.

0/0
7.12.2014 22:11

A17l60o32j15z 68O66n66d10r66e92j54k73a 6948211219544

To ste tu nespomenuli najnovší unikát.

Na Slovensku je železničná doprava pre polovicu obyvateľstva úplne zdarma.

A všetko to platí tá druhá polovica.:-/

+67/0
7.12.2014 8:13

M87i67c83h50a38l 42P91i30n68d73j81a73k 5523694637537

ta prvni polovica co to ma zadara neplati dane? :-)

+1/0
7.12.2014 21:35

L69u63d24ě96k 95N38o15v69ý 2431639483511

Vzhledem k tomu, že jsou to studenti a důchodci, tak většinou ne. :-)

+2/0
10.12.2014 9:04
Foto

P17e35t35r 16K20o21m75i69n15i71k 6112734685128

Vzkaz pro pana novinare - sinkansen ma mista jen k sezeni, tudis se tam zadni cestujici nepechuji..

+25/0
7.12.2014 7:30

L46u94b84o92s 56O95n38d10r13a40c95e24k 6587589621249

Bylo myšleno pěchovat cestující pri nastupování

+3/0
7.12.2014 8:03

L17i73b93o50r 22M42o47h74o62u41t 3936937488972

Redaktor si spletl Šinkansen-/velké písmeno u vl.jména také/ a tokijské metro-tam se lidi opravdu vtlačují.

+12/0
7.12.2014 8:31

J62o50s38e92f 91Š19e84m49e17l51í22k 7179311940197

Si to spletl s metrem, no a co? ;-)

+11/0
7.12.2014 8:07

P95e62t26r 16U90r63a36m 1782270893137

myslim ze jsou tam zrizenci, kteri dohlizeji na to, aby mohl vlak odjet na sekundu presne. Z 99% nejsou potreba.

0/0
7.12.2014 19:56
Foto

T56o19m39á24š 12K44i61r15o76v 1555848645667

Redaktor si zřejmě spletl japonské rychlovlaky s Tokijským metrem8-o

0/0
7.12.2014 20:32
Foto

V52o39j66t66ě52c37h 15H21u52b64r 2666775768862

Většina šinkansenů má dva druhy vozů - s rezervovanými a nerezervovanými místy. Čím vyšší kvalita spoje, tím větší podíl rezervovaných vozů. V nerezervovaných vozech se dá i stát, když nezbydou místo. Ve vlacích, kde jsou místa jen rezervovaná, prodává průvodčí lístky na stání lidem, co rezervaci nemají.

V Tokiu jezdím vlakem každý den poslední asi rok a půl a pěchování nídražákem jsem snad ještě nezažil. Je to také tím, že jezdím do práce až na desátou, kolem osmé je to větší maso, ale v drtivé většině případů se tam prostě lidi narvou sami Ona taková hrozba papírování, omluvných mailů a srážek z platu, pokud se o minutu zpozdíte do práce, ovlivní chování lidí docela dost směrem k tomu zvířecímu.

Přesnost u městských vlaků je bohužel jenom zbožným přáním. Ano, pokud se nic neděje, odjíždí se přesně i na vteřinu, ale jinak minuta sem, minuta tam. U linky Jamanote jsem už na jízdní řád úplně rezignoval. Pokud ale zastavíte někde mezi, průvodří aspoň okamžitě hlásí, co se děje.

+4/0
10.12.2014 3:24

L20u13d88ě62k 74N20o91v48ý 2771549263271

Pokud je to minuta sem, minuta tam, pořád je to nejpřesnější na světě.. :-)

+1/0
10.12.2014 9:12
Foto

J63a20n 96M59a63c60k 5957692362895

jak rikal Krampol - u nas se klidne stane, ze vlak neprijede vubec, a lide jdou spokojene domu.

0/0
18.12.2014 14:26
Foto

M84a91r13t54i72n 46F34a56l14t71ý51n 9841746614778

R^

0/0
18.12.2014 18:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.