Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prohlédněte si deset nejobdivovanějších železnic světa

Ještě na sklonku 20. století se ozývaly pochyby o budoucnosti železnic, dnes jsou však v úspěšných zemích pilířem veřejné dopravy. Magazín Víkend MF DNES sestavil galerii top tratí planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31i50ř94í 48K78o63c62u64r64e57k 6305124645828

Chybí Channel Tunnel, neboli tunel pod kanálem La Manche. Taky Kiruna-Narvik, železnice, kde naložený vlak jedoucí dolů vyrobí víc energie, než spotřebuje prázdný cestou nahoru.

A Tehacchapi. Mekka amerických vláčkařů. ;-)

+1/0
18.12.2014 21:10

A59d67o23l36f 25Ř14í27h94a 7558815552716

Chybí tam zmíněná ČR. S nejhustější kolejovou zástavbou na m2. A taky nejdelšími prodlevami ve zpoždění.

+1/0
17.12.2014 11:21

T32o15m85á93š 83Z73a63h69á16l20k16a 7300862647190

V těch nej tratích chybí Praha - Liberec ;-D

+1/0
14.12.2014 18:35

O69n45d68ř81e50j 35B23e98r94á79n68e43k 5125414142540

Zajimave, ale cekal jsem vic...:-P

0/0
10.12.2014 21:53

A48n65d32r91e40a 59M78a62l45á 7375113226524

Význam železnice z Číny do Tibetu je pochybný, každopádně je hloupé neustále opakovat, že vagony na této trati jsou "speciální". Každý, kdo v tomto vlaku jel ví, že "přetlakované" ani nic jiného vagony nejsou. Jako každý jiný čínský vlak, mají vagony mezi sebou mezery (kde Číňani kouří), stejně tak "přetlakování" nepřidají obyčejné turecké záchody, tedy díra v v podlaze, odkud neuvěřitelně táhne na holý zadek.

+3/−1
10.12.2014 18:44

M57i16c15h38a49l 18C34h19a23l73u31p96a 6908860989133

Ty jsi tam jela? Viděl jsem o tom nějaký dokument a tam o tom přetlakování mluvili taky, ještě tam nějak zvyšují hladinu kyslíku a pro horší případy mají masky.

0/0
11.12.2014 22:19

T15o29m67a74s 16H61a81c31e41k 6264397855897

S tou nejstrmejsi je to osemetne. Pilatus ji ma sice bez lana ale zase se zubama. Bez zubu ale s lanem je zase Scenic Railway v Blue Mountains v Australii - 52 stupnu :-)

+1/0
10.12.2014 14:18

M29i14r96o21s85l51a32v 62Z38i73k91m94u30n38d 7529583694423

Na Pilatus  jede současně několik elektrických vozů s vlastním pohonem, na laně je pozemní lanovka s kyvadlově provozovanými vozy bez vlastního pohonu.

0/0
10.12.2014 16:24

M67i90r63e41k 32K80o54n77e50č54n32ý 6177185905934

Velmi ledabyle napsané, nepřesné, úmyslně či z nedbalosti. Například "Energii pro vlaky dodávají z velké části vodní elektrárny napájené z alpských ledovců" je nutné upřesnit, že jaderné a klasické vyrobí 42%, všechny vodní 58% a to samozřejmě není jen voda z ledovců. Takže když hodně, tak 37% je z alpských ledovců a to je to samé jako z jádra.

+9/−3
7.12.2014 10:46

Ř33e32h54o26ř 98V78l10a56s80á52k 2904934811206

Což ovšem je "z velké části".

+7/0
7.12.2014 12:27

R40o52m77a81n 55P95o28l97á65č71e74k 5406409725

Nadpoloviční... Velkou bych viděl nad 70%

0/0
7.12.2014 23:50

L80u17d15ě66k 83N14o35v15ý 2291149533431

Přesně naopak. Velká rovná se v tomto případě významná. Když použiju spojení "z velké části", tak je to míň, než polovina, ale je to hodně. :-) Tady naprosto není co redaktorovi vyčítat. Nebo snad 37 % není velké množství, když maximum je (logicky) 100 %? Když je něčeho 37 %, tak je to buď největší nebo druhý největší podíl, nikdy míň. :-)

+5/0
10.12.2014 9:01
Foto

M87a90r16t60i79n 89F60a94l40t23ý79n 9381356444968

Neexistuje větší polovina a menší polovina, protože poloviny jsou obě stejné.

A větší poloivna z vás to ne a ne pochopit!

;-D

0/0
18.12.2014 18:54

D15u33š87a54n 34M48a68n83d98á44t 8844367972162

Salto je mesto u Buenos Aires, to mesto ktere je zmineno je SALTA vlak miri do San Antonia de Los Cobres a pak do Chile, v roce 2012 cast trati zavalilo kameni pri obrivske prutrzi. Na ceste pro auta, ktera kopiruje zeleznici, byly metrove laviny kamenu. Jinak pro pripad nevolnosti maji mistn ispelhlivy lek - listky koky, v provincii Salta je legalni a da se koupit normalne v Kiosko (obchod se s misenym zbozim). Ale da se zvladnout i bez niz (vlastni zkusenost ze San Antonia). V San Antoniu maji vyborne stejky z lamy.

+1/0
7.12.2014 10:42

V15i46k57t76o12r 62K39o17š58k21a 4932490797769

maglev v Číně už dávno nejezdí přes 400km/h  ta trat a ty vozy jsou celkem v dezolátním stavu, dneska to tam jezdí cca 310km/h....

+1/−6
7.12.2014 10:18

M50a92r35t37i57n 68P37l10z95á25k 2977199498314

Není pravda, dvakrát denně, cca mezi 9 -10 a 16-17 jezdí těch 430 km/h. Po zbytek dne maximálně 300.

+8/0
7.12.2014 11:00
Foto

T31o60m45á14š 33K96i33r18o42v 1795578425447

A to ještě po dosažení těch 430 km/h "vlak" in´hned přechází do brzdného režimu, aby stihnul včas zastavitR^

0/0
7.12.2014 20:31

T74o26m39á42š 39C97i88b16u58l50k59a 7982509477763

To by mě zajímalo, kde jste k této informaci přišel. Ještě loni jsem jel právě jedním z vybraných spojů, který jezdí 431 km/h... Je to sice jen 2x denně, ale rozhodně trať v dezolátním stavu není.

+4/0
7.12.2014 18:38

T46o61m61a13s 53H89a84c36e59k 6584447555797

Ja chapu ze treba nemate Cinany rad, chapu ze vubec cela stavba byla mirne receno "zajimava" z pohledu prislibu Ciny Nemcum... 

Ale zrovna na cestovatelskem webu placat takovehle nesmysly, kdyz je velka sance ze mezi diskutujicimi bude dost lidi co v Cine byli a tim maglevem jeli, je trosku ujete. 

Jak uz tu psali lide prede mnou, Maglev z ciste uspornych duvodu jezdi 430km/h mezi 9:00-10:45 a 15:00-15:45. Zbytek dne zcela dostacujicich 300km/h. Ze Vas stve ze jste si to nezjistil a jel "pomalu" je Vas problem (pokud jste tim maglevem vubec nekdy jel). 

Vlaky jsou i na dnesni dobu moderni, ciste, udrzovane. Z venku i zevnitr. Trat - vzhledem k tomu ze musi byt vicemene v milimetrovych presnostech, tak to asi s tim dezolatnem nebude tak horke, ze?

+4/0
10.12.2014 14:01

J26i84ř91í 57E98r35b92e34n 1793854646787

Nepletete si maglev s jednokolejkou v Severním Havenbrooku (viz Simpsonovi)? ;-)

+1/0
10.12.2014 16:45

M50i42l25o12š 93H54o34l55e85č41e95k 7270951389904

Vagóny v Tibetu nejsou pretlakove, mají jen generátor kyslíku, který zvýší jeho koncentraci ve vagónu.

+1/0
7.12.2014 9:36

Š84i40m12o82n 80F63r42a36n41c 8655673506504

Prosímvás idnes, správně se píše ŠinkanSen se S, nikoli se Z.

+1/−1
7.12.2014 9:36

P21a82v21e81l 74P48r73o48k52o21p 6578632895300

Není pravdou, používané jsou obě možnosti. Je to jako diskuze o "cunami" vs. "tsunami". Varianta se "z" vychází z české transkripce, zápis se "s" patrně z anglické transkripce (pak by ovšem bylo vhodné být konzistentní v celém slově a použít "shinkansen").

0/0
8.12.2014 10:00
Foto

V33o40j52t95ě39c12h 96H12u49b48r 2836815978862

Dovolím si tvrdit, že se mýlíte.

Slovo šinkansen je složenina 3 znaků - šin - nový, kan - kmenová, sen - linka. Se a ze jsou blízké slabiky, v hiraganě a katakaně se liší jenom nigori, dvěma čárkami vpravo nahoře u ze. Často se stává, že ve složenině se "s" hlavně za "n" změní na "z" (shoda znělosti, rendaku, např maki+suši = makizuši), u slova šinkansen k této změně ovšem nedochází. Správná výslovnost je [šinaknsen], přepis českým přepisem tentýž, Hepburnovým přepisem "shinkansen", japonským pak "sinkansen".

Cunami vs tsunami je právě problém rozdílných přepisů. Cunami je český, tsunami Hepburnův a tunami japonský. Výslovnost je samozřejmě stejná.

+5/0
9.12.2014 11:14

Z98d87e70n38ě85k 82B14u73r58e83š 2452319895262

A co takhle zeleznice Toronto-Vancouver ? Kanadska priroda,skaliska a pak klesani k tichemu oceanu. Jeste me napada unikatni trat v maroku ,na africky kontinent nadcasova.ale to je jen muj nazor .ale stejne se ptam,kde pan redaktor cerpa "zarucene informace"?

+5/−1
7.12.2014 9:36

K45u86r89t 35P26l72a21t12t10i22g 4704218485235

Jo, ale prvnich par tisic km. -Manitoba, Saskatchewan i vychodni cast Alberty - rovina, rovina, rovina. Jenom B.C. stoji za to.

0/0
7.12.2014 22:11

A79l71o42j90z 65O75n61d53r33e85j34k13a 6478281659934

To ste tu nespomenuli najnovší unikát.

Na Slovensku je železničná doprava pre polovicu obyvateľstva úplne zdarma.

A všetko to platí tá druhá polovica.:-/

+67/0
7.12.2014 8:13

M22i92c80h17a84l 13P61i93n56d80j23a86k 5853694267257

ta prvni polovica co to ma zadara neplati dane? :-)

+1/0
7.12.2014 21:35

L71u65d60ě77k 22N12o39v33ý 2501829423661

Vzhledem k tomu, že jsou to studenti a důchodci, tak většinou ne. :-)

+2/0
10.12.2014 9:04
Foto

P48e90t68r 73K82o43m27i58n27i66k 6162944675808

Vzkaz pro pana novinare - sinkansen ma mista jen k sezeni, tudis se tam zadni cestujici nepechuji..

+25/0
7.12.2014 7:30

L96u19b93o47s 66O46n25d18r87a74c62e15k 6267109891519

Bylo myšleno pěchovat cestující pri nastupování

+3/0
7.12.2014 8:03

L82i44b29o28r 36M18o88h54o22u12t 3366977668532

Redaktor si spletl Šinkansen-/velké písmeno u vl.jména také/ a tokijské metro-tam se lidi opravdu vtlačují.

+12/0
7.12.2014 8:31

J98o53s82e53f 31Š42e24m55e44l75í29k 7329821800987

Si to spletl s metrem, no a co? ;-)

+11/0
7.12.2014 8:07

P30e38t11r 58U36r25a33m 1592470623697

myslim ze jsou tam zrizenci, kteri dohlizeji na to, aby mohl vlak odjet na sekundu presne. Z 99% nejsou potreba.

0/0
7.12.2014 19:56
Foto

T10o15m92á54š 44K88i20r31o30v 1625608425557

Redaktor si zřejmě spletl japonské rychlovlaky s Tokijským metrem8-o

0/0
7.12.2014 20:32
Foto

V67o87j83t52ě17c84h 16H73u23b81r 2966955178262

Většina šinkansenů má dva druhy vozů - s rezervovanými a nerezervovanými místy. Čím vyšší kvalita spoje, tím větší podíl rezervovaných vozů. V nerezervovaných vozech se dá i stát, když nezbydou místo. Ve vlacích, kde jsou místa jen rezervovaná, prodává průvodčí lístky na stání lidem, co rezervaci nemají.

V Tokiu jezdím vlakem každý den poslední asi rok a půl a pěchování nídražákem jsem snad ještě nezažil. Je to také tím, že jezdím do práce až na desátou, kolem osmé je to větší maso, ale v drtivé většině případů se tam prostě lidi narvou sami Ona taková hrozba papírování, omluvných mailů a srážek z platu, pokud se o minutu zpozdíte do práce, ovlivní chování lidí docela dost směrem k tomu zvířecímu.

Přesnost u městských vlaků je bohužel jenom zbožným přáním. Ano, pokud se nic neděje, odjíždí se přesně i na vteřinu, ale jinak minuta sem, minuta tam. U linky Jamanote jsem už na jízdní řád úplně rezignoval. Pokud ale zastavíte někde mezi, průvodří aspoň okamžitě hlásí, co se děje.

+4/0
10.12.2014 3:24

L83u30d32ě15k 68N72o23v50ý 2511309843421

Pokud je to minuta sem, minuta tam, pořád je to nejpřesnější na světě.. :-)

+1/0
10.12.2014 9:12
Foto

J72a58n 77M66a76c67k 5127672162645

jak rikal Krampol - u nas se klidne stane, ze vlak neprijede vubec, a lide jdou spokojene domu.

0/0
18.12.2014 14:26
Foto

M70a63r19t62i24n 98F28a41l61t91ý23n 9231136784398

R^

0/0
18.12.2014 18:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.