Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Prohlédněte si deset nejobdivovanějších železnic světa

Ještě na sklonku 20. století se ozývaly pochyby o budoucnosti železnic, dnes jsou však v úspěšných zemích pilířem veřejné dopravy. Magazín Víkend MF DNES sestavil galerii top tratí planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60i40ř26í 73K38o86c90u24r47e69k 6405734245388

Chybí Channel Tunnel, neboli tunel pod kanálem La Manche. Taky Kiruna-Narvik, železnice, kde naložený vlak jedoucí dolů vyrobí víc energie, než spotřebuje prázdný cestou nahoru.

A Tehacchapi. Mekka amerických vláčkařů. ;-)

+1/0
18.12.2014 21:10

A52d13o48l51f 45Ř30í67h54a 7468235582346

Chybí tam zmíněná ČR. S nejhustější kolejovou zástavbou na m2. A taky nejdelšími prodlevami ve zpoždění.

+1/0
17.12.2014 11:21

T47o20m83á88š 73Z25a86h83á52l96k27a 7660282847610

V těch nej tratích chybí Praha - Liberec ;-D

+1/0
14.12.2014 18:35


O21n26d41ř66e60j 88B86e25r89á23n76e41k 5725824232270

Zajimave, ale cekal jsem vic...:-P

0/0
10.12.2014 21:53

A66n49d90r76e16a 34M73a53l53á 7895703416354

Význam železnice z Číny do Tibetu je pochybný, každopádně je hloupé neustále opakovat, že vagony na této trati jsou "speciální". Každý, kdo v tomto vlaku jel ví, že "přetlakované" ani nic jiného vagony nejsou. Jako každý jiný čínský vlak, mají vagony mezi sebou mezery (kde Číňani kouří), stejně tak "přetlakování" nepřidají obyčejné turecké záchody, tedy díra v v podlaze, odkud neuvěřitelně táhne na holý zadek.

+3/−1
10.12.2014 18:44

M45i29c66h82a18l 50C23h79a61l68u46p31a 6298700229413

Ty jsi tam jela? Viděl jsem o tom nějaký dokument a tam o tom přetlakování mluvili taky, ještě tam nějak zvyšují hladinu kyslíku a pro horší případy mají masky.

0/0
11.12.2014 22:19

T52o13m69a35s 39H77a75c51e77k 6374477725867

S tou nejstrmejsi je to osemetne. Pilatus ji ma sice bez lana ale zase se zubama. Bez zubu ale s lanem je zase Scenic Railway v Blue Mountains v Australii - 52 stupnu :-)

+1/0
10.12.2014 14:18

M75i88r57o61s79l70a56v 92Z32i31k69m42u64n96d 7129683574453

Na Pilatus  jede současně několik elektrických vozů s vlastním pohonem, na laně je pozemní lanovka s kyvadlově provozovanými vozy bez vlastního pohonu.

0/0
10.12.2014 16:24

M21i41r11e49k 29K44o12n56e69č77n87ý 6557705775354

Velmi ledabyle napsané, nepřesné, úmyslně či z nedbalosti. Například "Energii pro vlaky dodávají z velké části vodní elektrárny napájené z alpských ledovců" je nutné upřesnit, že jaderné a klasické vyrobí 42%, všechny vodní 58% a to samozřejmě není jen voda z ledovců. Takže když hodně, tak 37% je z alpských ledovců a to je to samé jako z jádra.

+9/−3
7.12.2014 10:46

Ř14e72h21o84ř 51V58l24a29s19á30k 2434364691416

Což ovšem je "z velké části".

+7/0
7.12.2014 12:27

R74o16m92a42n 25P16o71l46á55č54e54k 5146199915

Nadpoloviční... Velkou bych viděl nad 70%

0/0
7.12.2014 23:50

L67u47d61ě53k 43N38o91v85ý 2261279983311

Přesně naopak. Velká rovná se v tomto případě významná. Když použiju spojení "z velké části", tak je to míň, než polovina, ale je to hodně. :-) Tady naprosto není co redaktorovi vyčítat. Nebo snad 37 % není velké množství, když maximum je (logicky) 100 %? Když je něčeho 37 %, tak je to buď největší nebo druhý největší podíl, nikdy míň. :-)

+5/0
10.12.2014 9:01
Foto

M91a31r79t16i92n 74F69a81l62t83ý55n 9391636164878

Neexistuje větší polovina a menší polovina, protože poloviny jsou obě stejné.

A větší poloivna z vás to ne a ne pochopit!

;-D

0/0
18.12.2014 18:54

D57u28š65a80n 41M65a55n80d56á75t 8984967772552

Salto je mesto u Buenos Aires, to mesto ktere je zmineno je SALTA vlak miri do San Antonia de Los Cobres a pak do Chile, v roce 2012 cast trati zavalilo kameni pri obrivske prutrzi. Na ceste pro auta, ktera kopiruje zeleznici, byly metrove laviny kamenu. Jinak pro pripad nevolnosti maji mistn ispelhlivy lek - listky koky, v provincii Salta je legalni a da se koupit normalne v Kiosko (obchod se s misenym zbozim). Ale da se zvladnout i bez niz (vlastni zkusenost ze San Antonia). V San Antoniu maji vyborne stejky z lamy.

+1/0
7.12.2014 10:42

V58i88k93t21o33r 83K90o40š62k78a 4842320567179

maglev v Číně už dávno nejezdí přes 400km/h  ta trat a ty vozy jsou celkem v dezolátním stavu, dneska to tam jezdí cca 310km/h....

+1/−6
7.12.2014 10:18

M22a18r96t47i54n 80P73l29z45á85k 2427749218744

Není pravda, dvakrát denně, cca mezi 9 -10 a 16-17 jezdí těch 430 km/h. Po zbytek dne maximálně 300.

+8/0
7.12.2014 11:00
Foto

T13o17m94á96š 24K33i73r89o43v 1165798245577

A to ještě po dosažení těch 430 km/h "vlak" in´hned přechází do brzdného režimu, aby stihnul včas zastavitR^

0/0
7.12.2014 20:31

T93o48m80á57š 83C57i43b71u58l38k53a 7262139357223

To by mě zajímalo, kde jste k této informaci přišel. Ještě loni jsem jel právě jedním z vybraných spojů, který jezdí 431 km/h... Je to sice jen 2x denně, ale rozhodně trať v dezolátním stavu není.

+4/0
7.12.2014 18:38

T13o60m46a21s 18H87a33c66e81k 6704987815277

Ja chapu ze treba nemate Cinany rad, chapu ze vubec cela stavba byla mirne receno "zajimava" z pohledu prislibu Ciny Nemcum... 

Ale zrovna na cestovatelskem webu placat takovehle nesmysly, kdyz je velka sance ze mezi diskutujicimi bude dost lidi co v Cine byli a tim maglevem jeli, je trosku ujete. 

Jak uz tu psali lide prede mnou, Maglev z ciste uspornych duvodu jezdi 430km/h mezi 9:00-10:45 a 15:00-15:45. Zbytek dne zcela dostacujicich 300km/h. Ze Vas stve ze jste si to nezjistil a jel "pomalu" je Vas problem (pokud jste tim maglevem vubec nekdy jel). 

Vlaky jsou i na dnesni dobu moderni, ciste, udrzovane. Z venku i zevnitr. Trat - vzhledem k tomu ze musi byt vicemene v milimetrovych presnostech, tak to asi s tim dezolatnem nebude tak horke, ze?

+4/0
10.12.2014 14:01

J78i12ř27í 32E95r85b35e48n 1863114846407

Nepletete si maglev s jednokolejkou v Severním Havenbrooku (viz Simpsonovi)? ;-)

+1/0
10.12.2014 16:45

M48i25l73o62š 78H92o87l20e70č38e95k 7930701369344

Vagóny v Tibetu nejsou pretlakove, mají jen generátor kyslíku, který zvýší jeho koncentraci ve vagónu.

+1/0
7.12.2014 9:36

Š37i65m20o58n 12F39r64a69n41c 8155563396774

Prosímvás idnes, správně se píše ŠinkanSen se S, nikoli se Z.

+1/−1
7.12.2014 9:36

P86a34v11e75l 15P72r92o23k69o86p 6878812875210

Není pravdou, používané jsou obě možnosti. Je to jako diskuze o "cunami" vs. "tsunami". Varianta se "z" vychází z české transkripce, zápis se "s" patrně z anglické transkripce (pak by ovšem bylo vhodné být konzistentní v celém slově a použít "shinkansen").

0/0
8.12.2014 10:00
Foto

V88o81j17t55ě95c71h 58H68u38b38r 2986545758772

Dovolím si tvrdit, že se mýlíte.

Slovo šinkansen je složenina 3 znaků - šin - nový, kan - kmenová, sen - linka. Se a ze jsou blízké slabiky, v hiraganě a katakaně se liší jenom nigori, dvěma čárkami vpravo nahoře u ze. Často se stává, že ve složenině se "s" hlavně za "n" změní na "z" (shoda znělosti, rendaku, např maki+suši = makizuši), u slova šinkansen k této změně ovšem nedochází. Správná výslovnost je [šinaknsen], přepis českým přepisem tentýž, Hepburnovým přepisem "shinkansen", japonským pak "sinkansen".

Cunami vs tsunami je právě problém rozdílných přepisů. Cunami je český, tsunami Hepburnův a tunami japonský. Výslovnost je samozřejmě stejná.

+5/0
9.12.2014 11:14

Z83d68e15n49ě25k 10B85u68r61e90š 2312779235632

A co takhle zeleznice Toronto-Vancouver ? Kanadska priroda,skaliska a pak klesani k tichemu oceanu. Jeste me napada unikatni trat v maroku ,na africky kontinent nadcasova.ale to je jen muj nazor .ale stejne se ptam,kde pan redaktor cerpa "zarucene informace"?

+5/−1
7.12.2014 9:36

K49u76r37t 69P89l50a82t62t84i19g 4844808185585

Jo, ale prvnich par tisic km. -Manitoba, Saskatchewan i vychodni cast Alberty - rovina, rovina, rovina. Jenom B.C. stoji za to.

0/0
7.12.2014 22:11

A95l12o31j39z 93O19n53d64r47e72j81k12a 6518361909854

To ste tu nespomenuli najnovší unikát.

Na Slovensku je železničná doprava pre polovicu obyvateľstva úplne zdarma.

A všetko to platí tá druhá polovica.:-/

+67/0
7.12.2014 8:13

M77i82c17h18a90l 10P67i18n13d92j25a97k 5583294687177

ta prvni polovica co to ma zadara neplati dane? :-)

+1/0
7.12.2014 21:35

L51u89d65ě40k 60N37o68v68ý 2981129143541

Vzhledem k tomu, že jsou to studenti a důchodci, tak většinou ne. :-)

+2/0
10.12.2014 9:04
Foto

P67e47t24r 91K75o17m36i77n71i26k 6572374935278

Vzkaz pro pana novinare - sinkansen ma mista jen k sezeni, tudis se tam zadni cestujici nepechuji..

+25/0
7.12.2014 7:30

L46u77b20o93s 44O78n64d40r22a85c94e39k 6587199231179

Bylo myšleno pěchovat cestující pri nastupování

+3/0
7.12.2014 8:03

L16i86b55o98r 70M88o10h49o90u32t 3516957898922

Redaktor si spletl Šinkansen-/velké písmeno u vl.jména také/ a tokijské metro-tam se lidi opravdu vtlačují.

+12/0
7.12.2014 8:31

J61o71s22e24f 58Š57e73m63e32l49í24k 7559611280617

Si to spletl s metrem, no a co? ;-)

+11/0
7.12.2014 8:07

P27e97t22r 69U64r39a12m 1372330383457

myslim ze jsou tam zrizenci, kteri dohlizeji na to, aby mohl vlak odjet na sekundu presne. Z 99% nejsou potreba.

0/0
7.12.2014 19:56
Foto

T38o29m71á92š 81K73i46r59o23v 1825258985607

Redaktor si zřejmě spletl japonské rychlovlaky s Tokijským metrem8-o

0/0
7.12.2014 20:32
Foto

V47o40j53t18ě69c48h 31H92u19b80r 2406605898332

Většina šinkansenů má dva druhy vozů - s rezervovanými a nerezervovanými místy. Čím vyšší kvalita spoje, tím větší podíl rezervovaných vozů. V nerezervovaných vozech se dá i stát, když nezbydou místo. Ve vlacích, kde jsou místa jen rezervovaná, prodává průvodčí lístky na stání lidem, co rezervaci nemají.

V Tokiu jezdím vlakem každý den poslední asi rok a půl a pěchování nídražákem jsem snad ještě nezažil. Je to také tím, že jezdím do práce až na desátou, kolem osmé je to větší maso, ale v drtivé většině případů se tam prostě lidi narvou sami Ona taková hrozba papírování, omluvných mailů a srážek z platu, pokud se o minutu zpozdíte do práce, ovlivní chování lidí docela dost směrem k tomu zvířecímu.

Přesnost u městských vlaků je bohužel jenom zbožným přáním. Ano, pokud se nic neděje, odjíždí se přesně i na vteřinu, ale jinak minuta sem, minuta tam. U linky Jamanote jsem už na jízdní řád úplně rezignoval. Pokud ale zastavíte někde mezi, průvodří aspoň okamžitě hlásí, co se děje.

+4/0
10.12.2014 3:24

L48u83d77ě30k 38N12o70v49ý 2741769943481

Pokud je to minuta sem, minuta tam, pořád je to nejpřesnější na světě.. :-)

+1/0
10.12.2014 9:12
Foto

J45a46n 27M46a72c26k 5807912712835

jak rikal Krampol - u nas se klidne stane, ze vlak neprijede vubec, a lide jdou spokojene domu.

0/0
18.12.2014 14:26
Foto

M24a67r96t16i36n 61F21a50l23t56ý36n 9731986464788

R^

0/0
18.12.2014 18:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.