Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Získat průkaz na jachtu je jednodušší v Chorvatsku než Česku. Jak na to

Konec léta je v Chorvatsku ideální dobou, kdy mohou i čeští suchozemci získat kapitánský průkaz na jachtu. Na ten chorvatský vám totiž půjčí loď skoro všude na světě. Pro výuku plachtění je ideální měsíc září, kdy už není takové vedro a fouká čerstvý vítr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F87r40a11n73t15i20s55e48k 67M60i71k91e90s 8553767170602

Ja jsem dostal skoleni pred 49 roky na Lipne od Jardy Valtra a jezdil jsem jako stary morsky vlk i u Long Island.

0/0
8.9.2014 22:25

A31d58a78m 71L74i63p17s44k15ý 1962854687340

A já mám průkaz z Irska, ISA B (offshore). Studium mi trvalo tři čtvrtě roku, než jsme šli ke zkouškám, a byl to mazec. Jachtu jsem koupil napůl s kolegou, nefungovalo na ní lautr nic, a všechno jsem opravil, naposledy hloubkoměr. Akorát hajzlík nenaplachuje a motoru po době provozu klesá tlak oleje. Ale je moc malá (22 stop - 6.7 m), takže když je vítr a zvednou se vlny, tak musím nahodit motor a ty vlny krájet, plachty neplachty. Ale jinak taky používám k navigaci jen mobil s navionics. https://www.flickr.com/photos/49426244@N04/sets

Plynulost chodu dieselového jednoválce nelze popsat :-)

0/0
8.9.2014 21:43

Z86d22e38n94ě89k 81T10e80s50n21e81r 1566421699793

Kdyby někoho zaujal jachting více... https://dl.dropboxusercontent.com/u/11497545/drakkar_2014_45_srpen.pdf

S platností/použitelností chorvatského průkazu je to složitější, zejména po vstupu do EU. De iure platí jen na území Chorvatska, fakticky lze předpokládat platnost na území EU (existuje dohoda o uznávání úředních dokladů)...nicméně hlavní věc ve skutečnosti je, jak se k tomu postaví pojišťovna v případě problémů a to bych se trochu bál, nicméně český průkaz není o moc větší výhra...de iure platí všude, ale třeba na Zélandu bych to nezkoušel. Z tohoto hlediska je jediná jistota licence RYA ve třídě Yachtmaster.

0/0
8.9.2014 21:28


Z45d53e23n39ě70k 24T15e45s23n90e22r 1756931399983

správný postřeh, který již zazněl, je rozdíl mezi způsobilostí úřední a faktickou...já si udělal chorvatský průkaz už na své druhé plavbě, bez jakéhokoliv kurzu...ale jako kapitán jsem vyplul až o 7 let později...po cvičné přeplavbě do Afriky a nějakých cca 1500 NM na Jadranu - a doteď si nemyslím, že bych uměl všechno...

0/0
8.9.2014 21:31

M22a69r79e42k 73H59r62u94b64y 6937172791798

Kdyby papiry dostavali jenom ti, co umi vsechno, na mori by nebyl nikdo. Totez plati o silnicich;-)

0/0
9.9.2014 8:37

M96i24c42h93a36l 97Ř61e83z55n96í20č80e75k 3252144766162

Fajn reklama :-)

0/0
8.9.2014 18:14

M16a50r50e98k 21H76r98u95b30y 6817572571448

jj, Jelinek umi ;-)

0/0
9.9.2014 8:38

J63a43n 34H98e25r75m79o80c66h 3415470373249

Clanek je sice zajimavy, lec hodne zavadejici. V soucasnosti naopak plati, ze chorvatsky prukaz Voditel brodice B neuznavaji nikde jinde nez v Chorvatsku (a nektere charterove spolecnosti ani tam uz ne). 

Bohuzel, byl jsem letos svedkem toho, jak novy drzitel chorvatskeho kapitanskeho prukazu nebyl schopen, za mirneho bocniho vetru, zakotvit plachetnici u mola a pri odpluti z mariny nerespektoval ani znaceny plavebni kanal a plachetnici usadil na melcine.

Naopak prukaz Velitele námořní jachty (Yachtmastera) C/B/A uznavaji vsude ve svete. Prece jen zkouska je obtiznejsi, mimo teorie, je vyzadovana i tydenni praxe na mori a uplute mile. V soucasnosti se prukaz Velitele námořní jachty C vydava na pet let (staci zazadat pred koncem platnosti o prodlouzeni prukazu) a plati 20Nm od pribrezni linie, pro lode do delky 16m a za vetru max 6Bf.

0/0
8.9.2014 12:40

P81e32t91r 82F46i90a87l86a 4101399386463

Asi je to zkušenost od zkušenosti. Byl jsem s "chorvatskými" kapitány na Kubě, v Norsku, Švédsku, Polsku, Řecku. Absolutně žádný problém s uznáním průkazu. Známí narazili v Francii, v Řecku (jiná oblast), Španělsku. Druhou věcí je kvalita těchto kapitánů. Já bych se s nima teda neplavil

+1/0
8.9.2014 15:23

M85a47r42e97k 16H26r13u36b21y 6427752561768

Zajimalo by mne, jestli ma nekdo nejake konkretni poznatky o neuznavani chorvatskych prukazu, pokud mozno osobni. Zatim jsem neslysel o konkretnim pripadu, same JPP. Ale davalo by to zhruba stejny smysl, jako kdyby nejaky stat neuznaval chorvatske ridicaky ;-):-P

0/0
9.9.2014 8:36

A98l37e96x35a48n19d13r 70P95r93u76c13h46a 7440666689567

Ja to delal v Zadaru cca pred 15 roky, neplanovane behem namornich zavodu. Prijel zastupce z Cech, ktery to zorganizoval, vybral od kazdeho cca 7 tis. a hned jsme sli na kapitanat. Vcelku humorne. Probihalo to v chorvatsko/cestine. nejdriv se me zeptali na to , co to je signal  pan... pan...  Myslel jsem, ze se ptaji na moje jmeno, tak jsem s klidem odpovedel : Prucha....  Odpoved byla OK. pak jsem popletl u mapy rovnobezky s poledniky ale presto jsem hned odchazel s prukazem v kapse.:-)

Prukaz me od te doby lezi v supliku nevyuzity.

Pozn. Jem doposud aktivni zavodni jachtar cca 30 let na otevrene lodi , zucastnil jsem se nekolika zavodu i rekreacnich plaveb na mori na velke i male lodi, vlastnim kajutovou plachetnici na Slapech kde s ni aktivne zavodim. Presto jsme natolik zodpovedny, ze bych si netroufl vyjet na more jako kapitan, zodpovedny za celou posadku. Trochu me desi tam moznost, ze kazdy, kdo se jednou sveze treba s nekym na Orliku a pak si udela zkousky v Chorvatsku, nema sebereflexi a mysli si, ze s temi zkusenostmi muze hned vyrazit na more. I tydenni kurz, kde se dobre naucite pouzivat toaletu a zavirat okenka je na nic, protoze malokdy budete konfrontovani s tezkymi vetrnymi podminkami a ovladat za techto podminek lod potrebuje pouze praxi, nikdo vas to teoreticky nenauci. Proto si myslim, ze napr. pozadavek o upluti nejakeho mnoztvi mil pred vydanim prukazu, nepokladam za nejakou byrokracii, ale nutnost.

+4/0
8.9.2014 11:49

L63á14ď95a 61V39r37a46n82ý 7608248438107

Z těch důvodů, co píšete jsem si oproti původnímu mému rozhodnutí jsem si neudělal zkoušky na námořní jachtu.

Zjistil jsem, že si nevěřím, že získám dost zkušeností abych rodinu a kamarády mohl vzít na námořní plavbu po pár týdnech na moři za rok.

Tak mám jen zkoušky na přípobřežní plavbu, kdy je jistota, že když uvidím mrak nebo začne foukat tako to do mariny stihnu. A v noci pěkně na pevnině. ;-D

0/0
8.9.2014 14:36

M13a49r56e45k 15H46r62u89b61y 6607302351758

Jsem rad, ze vas nedesi kolik lidi muze bez nejake praxe vyrazit na silnice ;-)

0/0
8.9.2014 22:44
Foto

L88u52k65á93š 68N80o46v66o63t78n70ý 6596257698108

Já nechápu v čem spočívá ta výhodnost toho českého průkazu? Proč by vůbec člověk měl uvažovat nad tím, že si ho bude dělat? 8-o

+1/−2
8.9.2014 10:10

M60a51r87t93i68n 69V92o54j29á67č40e96k 9132788938127

no možná jediná výhoda je ,že se dělá v místě ,ale praktická využitelnost je asi žádná oproti chorvatskému

0/−2
8.9.2014 10:50

P82a69v84o50l 83Z79e88m90a43n95í42k 8481699845846

To je docela prosté - stačí si pozrieť mapu a zistiť, že more nie je len Chorvátsko. Keď ide človek na balt, do Grécka, na kanál, tak chorvátsky preukaz neplatí.

Druhý dôvod je vlastná loď - na lodi pod českou vlajkou by mal mať kapitán české oprávnenie.

Pokiaľ človek ostane len v Chorvátsku, tak chorvátske papiere bohate stačia - záleží ale na tom, ako k nim človek príde. Skúška pozostáva z určenia jedného znaku na mape, dohľadania súradnic, volania mayday a vyhláskovania ostrova - ale nepozostáva zo žiadnej plavby. V ideálnom počasí, žiaden problém, na mori sa vyhnete lodiam a v maríne loď dostrkáte aj ručne. Problém nastáva vo chvíly, keď ste v stredu najďalej od domovskej maríny a neočakávane sa zmení počasie. Plávať vo vlnách, alebo pristávať v nárazovom vetre už chce trochu skúsenosť (nemusí fúkať 9BF) a to je rozdiel medzi chorvátskym papierom a papierom z MD ČR.

+3/0
8.9.2014 11:04
Foto

L89u76k62á39š 20N71o36v65o15t94n97ý 6466367378828

Podívám-li se na mapu, tak zjistím, že ČR nemá moře vůbec žádné. Podle této logiky pak je daný průkaz vhodný leda tak na Vltavu nebo Slapy. Ale pokud to chápu dobře, znamená to, že český průkaz je v jiné "vyšší" mezinárodní kategorii? Což mi podle popisu nepřijde...

0/0
8.9.2014 11:14

L43á87ď68a 76V87r89a39n28ý 7258798628967

Na Vltavu a Slapy vám platit nebude, tam se dělá průkaz na říční plavbu.

Dle typu průkazu jsou součástí i plavby a povinná praxe se zkušeným kapitánem.

Chorvati vám ho dají "na chodbě".

To je ten základní rozdíl.

0/0
8.9.2014 11:18

P60a72v37o53l 83Z44e81m50a29n50í48k 8831399565146

On proste je vo "vyššej" kategórii. Môžem len hádať prečo to tak je, ale zrejme sa počíta s tým, že s českým papierom budete voziť ludí aj za úplatu. 

Paradoxne mnohé morské štáty nemajú povinné papiere na loď. Zato majú rešpekt pred morom a preto si ich ľudia dobrovolne robia. Napríklad spomínané papiere RYA v anglii majú dobrovolný charakter. Ak ich chce človek využiť komerčne dorobí si Commercial endorsement. Skúška je o niečom inom, pretože sa očakáva, že viete počítať s prúdom, prílivy (ono 10 metrov zmena urobí dosť aj v prúde aj pri plánovaní trasy), viesť jachtu len na plachty keď nejde motor, navigovať bez možnosti vidieť von (hold majú často mlhu).... 

Čo sa týka vnútorných tokov, tak tam sa treba pozrieť na preukaz ICC od štátnej plavebnej správy.

0/0
8.9.2014 11:34

V79l54a85d43i61m62í59r 62S53t79r92u96s94k59a 4589464583574

Jen dodám, že ČR podepsala mezinárodní úmluvu o námořní plavbě, tudíž platnost české licence je na všech mořích, tuším, že Chorvatsko, ač přímořský stát tuto úmluvu nepodepsalo. Pokud někomu připadá jako buzerace MD skládat zkoušku z navigace, meteorologie, Colreg, kolizních pravidel a zdravovědy, tak praxe mu ukáže, že to nebylo vůbec zbytečné a naopak bude si znovu některé obtížněji zapamatovatelná pravidla opakovat. V době GPS navigací a telefonního pokrytí to připadá zbytečné, nicméně všechny zařízení mohou mít poruchu a mapa, odpichovátko, úhloměr, pravítko a kompas ne. Druhá věc je nutnost průkazu rádiového operátora, to je síla (nebo před lety byla), zkouška se skládá na Českém Telekomunikačním Úřadě, kde "odborníci" se snaží z člověka dělat pitomce a dokazovat mu, že nic neumí. Jejich sláva je známá až v Gibraltaru.:-/

0/0
8.9.2014 12:34

P74a74v91o77l 51Z23e12m53a85n62í92k 8491849465406

U ČTÚ je problém, že predpokladajú, že každý užívateľ VHF stanice je radioamatér nadšenec. Takže skúška obsahuje pre mnohých ľudí zbytočné veci, ako sú oscilačné obvody a podobne. Završuje to všeobecný preukaz, kde kolujú povesti o "skvelej" angličtine skúšajúcích a požiadavky na výslovnosť mayday ako médé (čo je síce správne, lebo je to z francúzštiny, ale irelevantné v situácii keď sa loď potápa). Ešte horšie je, že v zásade vyžadujú tých preukazov niekoľko (pretože SRC je zvlášť). Rieši sa to složením skúšky RYA SRC, ktorá má neobmedzenú platnosť a na chartrovú jachtu postačuje ...

0/0
8.9.2014 12:43

V84l59a72d39i46m10í43r 10S20t82r73u90s46k86a 4909704133884

Je na každém, jakou cestu zvolí, v každém případě se však jedná o zodpovědnost kapitána za posádku a loď. Já jsem zvolil po pěti letech kormidelníkování plachetní jachty českou licenci, ta skutečně platí všude a její získání je skutečně zkouškou znalostí a praxe, kapitán - instruktor skutečně během kursu prověří každého. Stejně je to celé o zkušenostech a vlohách.

+3/0
8.9.2014 9:24

M35a63r80e21k 12H13r71u41b18y 6757962681148

Neni nad namorni prukaz zeme, ktera nema more ;-) O to vic se musi urednici ministerstva dopravy vyzivat v buzeraci, od doby co Viki Kozeny rozprodal namorni flotilu uz mnoho jineho prostoru k realizaci nemaji :-P

0/−3
8.9.2014 9:55

L93á55ď65a 19V98r84a17n22ý 7578418748817

V tomto případě je trochu buzerace na místě, navíc je to na rozdíl od Chorvatů dle mezinárodních pravidel.

+1/0
8.9.2014 11:20

R94e76n31é 64P66t94á91č89e60k 3591819583730

Že Chorvati dají průkaz každému, kdo se umí podepsat, je známá věc... na druhou stranu k cemu mu ten průkaz je? leda tak na machrovani, byl by blázen, kdyby bez jakýchkoliv zkušeností vzal loď s osmi lidmi a vyrazil na moře...

+2/0
8.9.2014 9:01

M57a69r66e15k 90H66r13u50b77y 6787442801768

Je to stejne jako s ridicakem - jeho vydanim se ridit nenaucite. Na to je potreba az praxe...

+1/0
8.9.2014 9:56

L76á51ď80a 14V78r53a44n73ý 7168458518257

Což požaduje vydání průkazu v ČR.

0/−1
8.9.2014 11:21

M50a16r65e73k 71H40r26u96b86y 6827882131168

Nikoli. V CR muzete jezdit s jakymkoli ridicakem vydanym zemi videnske umluvy.

0/0
9.9.2014 8:40

P93e83t80r 59F52i43a50l43a 4261389496843

nejsem sice kapitán, ale najezdil jsem jako člen posádky docela hodně  a věřte, že těchto machrů je v Chorvatsku plno, když pak foukne nebo přijde nějaká krize tak měl vždy náš kapitán zásadu, mít tyto od sebe co nejdál

0/0
8.9.2014 15:27

J97a71n 34P44e70l73l41a49n69t 2536696212584

V Chorvatsku dají průkaz každému, jde jim jen o finanční příjem. Mně osobně trvaly zkoušky 40 vteřin!! Řekl jsem "růžice", ukázal, která loď má přednost a měření vzdálenosti. Po těchto třech náročných úkonech jsem vypadnul ze zkušební místnosti. A to jsem se na zkoušky začal připravovat ten den ráno, když jsme se rozhodli udělat si ve Splitu na chvíli zastávku... Obrázek o kvalitě nechť si udělá každý sám :-)

+2/0
8.9.2014 8:30

V38i62l92é61m 77J97u83r69á62n24e63k 2110100812344

Fotka 12/18 "Kapitánovo pracoviště - vše musí být při ruce."

-hlavně ten Morgan :-)..

+3/0
8.9.2014 7:59

P87a72v68o91l 62Z25e19m57a63n46í50k 8231699105196

Pekne zavádzajúci článok. Keď pominiem ako málo treba vedieť na Chorvátsky preukaz (pre nich je to obchod, takže to dostane skutočne každý), tak rozhodne ten preukaz nikoho neoprávňuje k vedeniu lodi kdekoľvek inde.  

Na preukaze je vyslovene uvedené "The holder of this certificate has competency to operate up to 12Nm from coast od island in Adriatic Sea." Žiadne iné oprávnenie Voditelj Brodice "B" nedáva. Platnosti preukazov chorváti v priebehu času menili. 

MD ČR má tohto roku novelizovaný preukaz, kde došlo k odstráneniu zdvojenia preukazov na jachty a preukaz typu "C" (najnižší) umožňuje riadiť loď do 16m dĺžky 20Nm od pevniny do vetru 6Bf - a mimo iné plavbu kdekoľvek, napríklad aj v prílivových vodách. 

Článok bohužial uvádza nejaký reklamný text z minulosti - ktorý ale už neplatí. V ČR sú kapitánske školy, ktoré pripravia v jednom týždni na obidve skúšky, takže po splnení pisomnej skúšky v ČR (a lekárskej prehliadke) je možné získať obidva preukazy. Koho zaujímajú skutočne celosvetovo platne preukazy, tak sa treba pozrieť na RYA Yachtmaster - ale tam je skúška podstatne ťažšia.

+9/0
8.9.2014 7:54

J60a15n 62J45a87n17e10č86e64k 9800563200396

Hrnek postavenej na navigaci - na to jsem alergickej ;-€

+2/−1
8.9.2014 7:54
Foto

J48a86r29o90s95l69a69v 39C96h74a46l82u13p23a 8614431555925

Pardon jsme se překlikl. Souhlasím :-)

0/0
8.9.2014 7:58
Foto

V23l54a65d49i76m71í42r 37V80o72l80k37o 6800682987289

typicky české....buzerovat, plno byrokracie, a co pět let znova cáluješ.[>-]Rv. Chorvati dnesR^

0/−9
8.9.2014 7:15
Foto

J25a58r31o31s72l40a48v 16C62h39a25l61u83p92a 8474531185875

Chvála pánu bohu za úroveň českého systému získání oprávnění pro provozování yachtingu. Takových co si udělali průkaz v Chorvatsku a neuměli ani uvázat loď v maríně, jsem viděl spousty. I díky tomu Češi patří mezi jedny z nejlepších yachtařů, protože když už se vydají na moře tak už něco i umí, alespoň teoreticky. To Vám řekne každá který už má něco odpluto. Někdy ta byrokracie není na škodu.

+9/−1
8.9.2014 7:55

M43a65r73e97k 20H56r58u68b87y 6957572691928

Byrokracie nikdy k nicemu dobremu neprispela:-P

0/0
8.9.2014 9:58

M77a83r84t97i12n 22V33o29j81á15č58e85k 9462558798527

no na rovinu radši si udělám rychlý průkaz v chorvatsku a ostatní se stejně naučím -přeci nebudu na marině za idiota,že neumím uvázat loď

0/−3
8.9.2014 10:54
Foto

J86a35r37o28s92l35a43v 54C26h48a73l72u14p51a 8514581925455

To by jste se divil kolik takovych magorů jsem už viděl. Bohužel.

+1/0
8.9.2014 11:23

M47a77r98e94k 45H41r83u67b60y 6597242221728

Vetsina z nich ma ovsem nemecky starobni duchod ;-) Chorvati si s tim dokazou poradit, vydelane euro jim za to zrejme stoji :-P

0/0
8.9.2014 22:50

P11a77v25o11l 70Z29e50m10a51n49í40k 8811639475606

To "cálovanie" a obnova nie je nič hrozné - je primárne zavedené z dôvodu výmeny preukazov, keď sa zmení zákon. Tak sa vlastne na všetky "C" preukazy aktuálne dostane rozšírenie na nové pravidlá. Pri výmene sa žiadna skúška neskladá, jedná sa v podstate o formalitu (i keď kto rád formality).

+1/0
8.9.2014 8:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.