Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Získat průkaz na jachtu je jednodušší v Chorvatsku než Česku. Jak na to

Konec léta je v Chorvatsku ideální dobou, kdy mohou i čeští suchozemci získat kapitánský průkaz na jachtu. Na ten chorvatský vám totiž půjčí loď skoro všude na světě. Pro výuku plachtění je ideální měsíc září, kdy už není takové vedro a fouká čerstvý vítr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F17r78a67n81t56i47s55e86k 87M19i45k31e59s 8163637430782

Ja jsem dostal skoleni pred 49 roky na Lipne od Jardy Valtra a jezdil jsem jako stary morsky vlk i u Long Island.

0/0
8.9.2014 22:25

A21d83a90m 94L72i50p76s48k60ý 1712254387850

A já mám průkaz z Irska, ISA B (offshore). Studium mi trvalo tři čtvrtě roku, než jsme šli ke zkouškám, a byl to mazec. Jachtu jsem koupil napůl s kolegou, nefungovalo na ní lautr nic, a všechno jsem opravil, naposledy hloubkoměr. Akorát hajzlík nenaplachuje a motoru po době provozu klesá tlak oleje. Ale je moc malá (22 stop - 6.7 m), takže když je vítr a zvednou se vlny, tak musím nahodit motor a ty vlny krájet, plachty neplachty. Ale jinak taky používám k navigaci jen mobil s navionics. https://www.flickr.com/photos/49426244@N04/sets

Plynulost chodu dieselového jednoválce nelze popsat :-)

0/0
8.9.2014 21:43

Z10d84e31n31ě32k 20T92e71s37n94e70r 1986471189483

Kdyby někoho zaujal jachting více... https://dl.dropboxusercontent.com/u/11497545/drakkar_2014_45_srpen.pdf

S platností/použitelností chorvatského průkazu je to složitější, zejména po vstupu do EU. De iure platí jen na území Chorvatska, fakticky lze předpokládat platnost na území EU (existuje dohoda o uznávání úředních dokladů)...nicméně hlavní věc ve skutečnosti je, jak se k tomu postaví pojišťovna v případě problémů a to bych se trochu bál, nicméně český průkaz není o moc větší výhra...de iure platí všude, ale třeba na Zélandu bych to nezkoušel. Z tohoto hlediska je jediná jistota licence RYA ve třídě Yachtmaster.

0/0
8.9.2014 21:28

Z89d62e21n39ě18k 68T86e73s58n45e43r 1376891439943

správný postřeh, který již zazněl, je rozdíl mezi způsobilostí úřední a faktickou...já si udělal chorvatský průkaz už na své druhé plavbě, bez jakéhokoliv kurzu...ale jako kapitán jsem vyplul až o 7 let později...po cvičné přeplavbě do Afriky a nějakých cca 1500 NM na Jadranu - a doteď si nemyslím, že bych uměl všechno...

0/0
8.9.2014 21:31

M75a40r57e12k 19H60r98u38b82y 6537502171828

Kdyby papiry dostavali jenom ti, co umi vsechno, na mori by nebyl nikdo. Totez plati o silnicich;-)

0/0
9.9.2014 8:37

M87i29c95h35a42l 38Ř57e97z59n85í30č26e22k 3202714846882

Fajn reklama :-)

0/0
8.9.2014 18:14

M81a12r37e42k 28H40r50u44b98y 6877902341378

jj, Jelinek umi ;-)

0/0
9.9.2014 8:38

J84a66n 61H14e85r39m49o18c93h 3615850963269

Clanek je sice zajimavy, lec hodne zavadejici. V soucasnosti naopak plati, ze chorvatsky prukaz Voditel brodice B neuznavaji nikde jinde nez v Chorvatsku (a nektere charterove spolecnosti ani tam uz ne). 

Bohuzel, byl jsem letos svedkem toho, jak novy drzitel chorvatskeho kapitanskeho prukazu nebyl schopen, za mirneho bocniho vetru, zakotvit plachetnici u mola a pri odpluti z mariny nerespektoval ani znaceny plavebni kanal a plachetnici usadil na melcine.

Naopak prukaz Velitele námořní jachty (Yachtmastera) C/B/A uznavaji vsude ve svete. Prece jen zkouska je obtiznejsi, mimo teorie, je vyzadovana i tydenni praxe na mori a uplute mile. V soucasnosti se prukaz Velitele námořní jachty C vydava na pet let (staci zazadat pred koncem platnosti o prodlouzeni prukazu) a plati 20Nm od pribrezni linie, pro lode do delky 16m a za vetru max 6Bf.

0/0
8.9.2014 12:40

P53e37t85r 95F49i37a52l93a 4701489786493

Asi je to zkušenost od zkušenosti. Byl jsem s "chorvatskými" kapitány na Kubě, v Norsku, Švédsku, Polsku, Řecku. Absolutně žádný problém s uznáním průkazu. Známí narazili v Francii, v Řecku (jiná oblast), Španělsku. Druhou věcí je kvalita těchto kapitánů. Já bych se s nima teda neplavil

+1/0
8.9.2014 15:23

M68a88r54e89k 43H50r66u72b31y 6107622631178

Zajimalo by mne, jestli ma nekdo nejake konkretni poznatky o neuznavani chorvatskych prukazu, pokud mozno osobni. Zatim jsem neslysel o konkretnim pripadu, same JPP. Ale davalo by to zhruba stejny smysl, jako kdyby nejaky stat neuznaval chorvatske ridicaky ;-):-P

0/0
9.9.2014 8:36

A34l41e45x80a86n50d50r 45P12r85u23c58h12a 7470626819437

Ja to delal v Zadaru cca pred 15 roky, neplanovane behem namornich zavodu. Prijel zastupce z Cech, ktery to zorganizoval, vybral od kazdeho cca 7 tis. a hned jsme sli na kapitanat. Vcelku humorne. Probihalo to v chorvatsko/cestine. nejdriv se me zeptali na to , co to je signal  pan... pan...  Myslel jsem, ze se ptaji na moje jmeno, tak jsem s klidem odpovedel : Prucha....  Odpoved byla OK. pak jsem popletl u mapy rovnobezky s poledniky ale presto jsem hned odchazel s prukazem v kapse.:-)

Prukaz me od te doby lezi v supliku nevyuzity.

Pozn. Jem doposud aktivni zavodni jachtar cca 30 let na otevrene lodi , zucastnil jsem se nekolika zavodu i rekreacnich plaveb na mori na velke i male lodi, vlastnim kajutovou plachetnici na Slapech kde s ni aktivne zavodim. Presto jsme natolik zodpovedny, ze bych si netroufl vyjet na more jako kapitan, zodpovedny za celou posadku. Trochu me desi tam moznost, ze kazdy, kdo se jednou sveze treba s nekym na Orliku a pak si udela zkousky v Chorvatsku, nema sebereflexi a mysli si, ze s temi zkusenostmi muze hned vyrazit na more. I tydenni kurz, kde se dobre naucite pouzivat toaletu a zavirat okenka je na nic, protoze malokdy budete konfrontovani s tezkymi vetrnymi podminkami a ovladat za techto podminek lod potrebuje pouze praxi, nikdo vas to teoreticky nenauci. Proto si myslim, ze napr. pozadavek o upluti nejakeho mnoztvi mil pred vydanim prukazu, nepokladam za nejakou byrokracii, ale nutnost.

+4/0
8.9.2014 11:49

L23á28ď82a 63V26r50a93n27ý 7608208298337

Z těch důvodů, co píšete jsem si oproti původnímu mému rozhodnutí jsem si neudělal zkoušky na námořní jachtu.

Zjistil jsem, že si nevěřím, že získám dost zkušeností abych rodinu a kamarády mohl vzít na námořní plavbu po pár týdnech na moři za rok.

Tak mám jen zkoušky na přípobřežní plavbu, kdy je jistota, že když uvidím mrak nebo začne foukat tako to do mariny stihnu. A v noci pěkně na pevnině. ;-D

0/0
8.9.2014 14:36

M93a52r73e31k 87H25r94u16b22y 6837962371148

Jsem rad, ze vas nedesi kolik lidi muze bez nejake praxe vyrazit na silnice ;-)

0/0
8.9.2014 22:44
Foto

L65u12k41á40š 40N12o13v90o87t86n43ý 6806527178908

Já nechápu v čem spočívá ta výhodnost toho českého průkazu? Proč by vůbec člověk měl uvažovat nad tím, že si ho bude dělat? 8-o

+1/−2
8.9.2014 10:10

M51a62r36t39i31n 21V18o42j48á37č23e31k 9662748308397

no možná jediná výhoda je ,že se dělá v místě ,ale praktická využitelnost je asi žádná oproti chorvatskému

0/−2
8.9.2014 10:50

P54a59v59o47l 62Z86e29m18a25n42í16k 8651399495446

To je docela prosté - stačí si pozrieť mapu a zistiť, že more nie je len Chorvátsko. Keď ide človek na balt, do Grécka, na kanál, tak chorvátsky preukaz neplatí.

Druhý dôvod je vlastná loď - na lodi pod českou vlajkou by mal mať kapitán české oprávnenie.

Pokiaľ človek ostane len v Chorvátsku, tak chorvátske papiere bohate stačia - záleží ale na tom, ako k nim človek príde. Skúška pozostáva z určenia jedného znaku na mape, dohľadania súradnic, volania mayday a vyhláskovania ostrova - ale nepozostáva zo žiadnej plavby. V ideálnom počasí, žiaden problém, na mori sa vyhnete lodiam a v maríne loď dostrkáte aj ručne. Problém nastáva vo chvíly, keď ste v stredu najďalej od domovskej maríny a neočakávane sa zmení počasie. Plávať vo vlnách, alebo pristávať v nárazovom vetre už chce trochu skúsenosť (nemusí fúkať 9BF) a to je rozdiel medzi chorvátskym papierom a papierom z MD ČR.

+3/0
8.9.2014 11:04
Foto

L17u14k64á59š 56N66o16v92o57t69n91ý 6126277798468

Podívám-li se na mapu, tak zjistím, že ČR nemá moře vůbec žádné. Podle této logiky pak je daný průkaz vhodný leda tak na Vltavu nebo Slapy. Ale pokud to chápu dobře, znamená to, že český průkaz je v jiné "vyšší" mezinárodní kategorii? Což mi podle popisu nepřijde...

0/0
8.9.2014 11:14

L25á66ď57a 22V35r92a57n53ý 7888758168317

Na Vltavu a Slapy vám platit nebude, tam se dělá průkaz na říční plavbu.

Dle typu průkazu jsou součástí i plavby a povinná praxe se zkušeným kapitánem.

Chorvati vám ho dají "na chodbě".

To je ten základní rozdíl.

0/0
8.9.2014 11:18

P15a77v12o76l 18Z86e77m23a62n20í70k 8811639485666

On proste je vo "vyššej" kategórii. Môžem len hádať prečo to tak je, ale zrejme sa počíta s tým, že s českým papierom budete voziť ludí aj za úplatu. 

Paradoxne mnohé morské štáty nemajú povinné papiere na loď. Zato majú rešpekt pred morom a preto si ich ľudia dobrovolne robia. Napríklad spomínané papiere RYA v anglii majú dobrovolný charakter. Ak ich chce človek využiť komerčne dorobí si Commercial endorsement. Skúška je o niečom inom, pretože sa očakáva, že viete počítať s prúdom, prílivy (ono 10 metrov zmena urobí dosť aj v prúde aj pri plánovaní trasy), viesť jachtu len na plachty keď nejde motor, navigovať bez možnosti vidieť von (hold majú často mlhu).... 

Čo sa týka vnútorných tokov, tak tam sa treba pozrieť na preukaz ICC od štátnej plavebnej správy.

0/0
8.9.2014 11:34

V12l76a69d83i12m37í78r 27S48t18r27u24s51k59a 4599754823504

Jen dodám, že ČR podepsala mezinárodní úmluvu o námořní plavbě, tudíž platnost české licence je na všech mořích, tuším, že Chorvatsko, ač přímořský stát tuto úmluvu nepodepsalo. Pokud někomu připadá jako buzerace MD skládat zkoušku z navigace, meteorologie, Colreg, kolizních pravidel a zdravovědy, tak praxe mu ukáže, že to nebylo vůbec zbytečné a naopak bude si znovu některé obtížněji zapamatovatelná pravidla opakovat. V době GPS navigací a telefonního pokrytí to připadá zbytečné, nicméně všechny zařízení mohou mít poruchu a mapa, odpichovátko, úhloměr, pravítko a kompas ne. Druhá věc je nutnost průkazu rádiového operátora, to je síla (nebo před lety byla), zkouška se skládá na Českém Telekomunikačním Úřadě, kde "odborníci" se snaží z člověka dělat pitomce a dokazovat mu, že nic neumí. Jejich sláva je známá až v Gibraltaru.:-/

0/0
8.9.2014 12:34

P45a10v24o55l 92Z83e25m48a65n83í14k 8941749585856

U ČTÚ je problém, že predpokladajú, že každý užívateľ VHF stanice je radioamatér nadšenec. Takže skúška obsahuje pre mnohých ľudí zbytočné veci, ako sú oscilačné obvody a podobne. Završuje to všeobecný preukaz, kde kolujú povesti o "skvelej" angličtine skúšajúcích a požiadavky na výslovnosť mayday ako médé (čo je síce správne, lebo je to z francúzštiny, ale irelevantné v situácii keď sa loď potápa). Ešte horšie je, že v zásade vyžadujú tých preukazov niekoľko (pretože SRC je zvlášť). Rieši sa to složením skúšky RYA SRC, ktorá má neobmedzenú platnosť a na chartrovú jachtu postačuje ...

0/0
8.9.2014 12:43

V36l55a75d28i91m14í93r 35S60t62r67u90s72k36a 4639124443874

Je na každém, jakou cestu zvolí, v každém případě se však jedná o zodpovědnost kapitána za posádku a loď. Já jsem zvolil po pěti letech kormidelníkování plachetní jachty českou licenci, ta skutečně platí všude a její získání je skutečně zkouškou znalostí a praxe, kapitán - instruktor skutečně během kursu prověří každého. Stejně je to celé o zkušenostech a vlohách.

+3/0
8.9.2014 9:24

M40a27r48e51k 55H83r85u68b62y 6707942221538

Neni nad namorni prukaz zeme, ktera nema more ;-) O to vic se musi urednici ministerstva dopravy vyzivat v buzeraci, od doby co Viki Kozeny rozprodal namorni flotilu uz mnoho jineho prostoru k realizaci nemaji :-P

0/−3
8.9.2014 9:55

L42á67ď37a 24V14r83a56n90ý 7468518738637

V tomto případě je trochu buzerace na místě, navíc je to na rozdíl od Chorvatů dle mezinárodních pravidel.

+1/0
8.9.2014 11:20

R91e34n91é 52P22t12á80č69e17k 3431409473840

Že Chorvati dají průkaz každému, kdo se umí podepsat, je známá věc... na druhou stranu k cemu mu ten průkaz je? leda tak na machrovani, byl by blázen, kdyby bez jakýchkoliv zkušeností vzal loď s osmi lidmi a vyrazil na moře...

+2/0
8.9.2014 9:01

M98a90r42e32k 50H32r40u47b18y 6357322441218

Je to stejne jako s ridicakem - jeho vydanim se ridit nenaucite. Na to je potreba az praxe...

+1/0
8.9.2014 9:56

L58á28ď86a 95V93r75a73n87ý 7638598928267

Což požaduje vydání průkazu v ČR.

0/−1
8.9.2014 11:21

M49a67r24e51k 46H97r37u89b39y 6157912241678

Nikoli. V CR muzete jezdit s jakymkoli ridicakem vydanym zemi videnske umluvy.

0/0
9.9.2014 8:40

P94e28t43r 25F82i97a69l17a 4101529616823

nejsem sice kapitán, ale najezdil jsem jako člen posádky docela hodně  a věřte, že těchto machrů je v Chorvatsku plno, když pak foukne nebo přijde nějaká krize tak měl vždy náš kapitán zásadu, mít tyto od sebe co nejdál

0/0
8.9.2014 15:27

J20a49n 64P72e95l44l41a48n16t 2106636262944

V Chorvatsku dají průkaz každému, jde jim jen o finanční příjem. Mně osobně trvaly zkoušky 40 vteřin!! Řekl jsem "růžice", ukázal, která loď má přednost a měření vzdálenosti. Po těchto třech náročných úkonech jsem vypadnul ze zkušební místnosti. A to jsem se na zkoušky začal připravovat ten den ráno, když jsme se rozhodli udělat si ve Splitu na chvíli zastávku... Obrázek o kvalitě nechť si udělá každý sám :-)

+2/0
8.9.2014 8:30

V71i37l94é53m 81J52u36r72á38n97e56k 2400720792604

Fotka 12/18 "Kapitánovo pracoviště - vše musí být při ruce."

-hlavně ten Morgan :-)..

+3/0
8.9.2014 7:59

P33a18v48o24l 61Z68e35m57a71n27í42k 8691599745606

Pekne zavádzajúci článok. Keď pominiem ako málo treba vedieť na Chorvátsky preukaz (pre nich je to obchod, takže to dostane skutočne každý), tak rozhodne ten preukaz nikoho neoprávňuje k vedeniu lodi kdekoľvek inde.  

Na preukaze je vyslovene uvedené "The holder of this certificate has competency to operate up to 12Nm from coast od island in Adriatic Sea." Žiadne iné oprávnenie Voditelj Brodice "B" nedáva. Platnosti preukazov chorváti v priebehu času menili. 

MD ČR má tohto roku novelizovaný preukaz, kde došlo k odstráneniu zdvojenia preukazov na jachty a preukaz typu "C" (najnižší) umožňuje riadiť loď do 16m dĺžky 20Nm od pevniny do vetru 6Bf - a mimo iné plavbu kdekoľvek, napríklad aj v prílivových vodách. 

Článok bohužial uvádza nejaký reklamný text z minulosti - ktorý ale už neplatí. V ČR sú kapitánske školy, ktoré pripravia v jednom týždni na obidve skúšky, takže po splnení pisomnej skúšky v ČR (a lekárskej prehliadke) je možné získať obidva preukazy. Koho zaujímajú skutočne celosvetovo platne preukazy, tak sa treba pozrieť na RYA Yachtmaster - ale tam je skúška podstatne ťažšia.

+9/0
8.9.2014 7:54

J93a64n 26J29a20n69e74č63e28k 9100353190816

Hrnek postavenej na navigaci - na to jsem alergickej ;-€

+2/−1
8.9.2014 7:54

J50a18r41o33s64l79a25v 97C61h48a64l36u46p79a 8324351485825

Pardon jsme se překlikl. Souhlasím :-)

0/0
8.9.2014 7:58
Foto

V76l97a76d13i91m24í53r 68V90o58l53k30o 6240362597539

typicky české....buzerovat, plno byrokracie, a co pět let znova cáluješ.[>-]Rv. Chorvati dnesR^

0/−9
8.9.2014 7:15

J16a63r85o19s14l78a58v 62C42h25a61l91u73p89a 8514381785265

Chvála pánu bohu za úroveň českého systému získání oprávnění pro provozování yachtingu. Takových co si udělali průkaz v Chorvatsku a neuměli ani uvázat loď v maríně, jsem viděl spousty. I díky tomu Češi patří mezi jedny z nejlepších yachtařů, protože když už se vydají na moře tak už něco i umí, alespoň teoreticky. To Vám řekne každá který už má něco odpluto. Někdy ta byrokracie není na škodu.

+9/−1
8.9.2014 7:55

M58a21r14e46k 25H27r79u95b88y 6667532401338

Byrokracie nikdy k nicemu dobremu neprispela:-P

0/0
8.9.2014 9:58

M37a75r91t72i68n 49V39o77j96á48č24e70k 9752618608937

no na rovinu radši si udělám rychlý průkaz v chorvatsku a ostatní se stejně naučím -přeci nebudu na marině za idiota,že neumím uvázat loď

0/−3
8.9.2014 10:54

J10a16r25o50s97l76a48v 48C69h47a68l39u18p88a 8904181115905

To by jste se divil kolik takovych magorů jsem už viděl. Bohužel.

+1/0
8.9.2014 11:23

M33a26r80e27k 82H87r49u48b60y 6717892751498

Vetsina z nich ma ovsem nemecky starobni duchod ;-) Chorvati si s tim dokazou poradit, vydelane euro jim za to zrejme stoji :-P

0/0
8.9.2014 22:50

P64a28v11o88l 59Z38e89m35a60n37í52k 8121309795106

To "cálovanie" a obnova nie je nič hrozné - je primárne zavedené z dôvodu výmeny preukazov, keď sa zmení zákon. Tak sa vlastne na všetky "C" preukazy aktuálne dostane rozšírenie na nové pravidlá. Pri výmene sa žiadna skúška neskladá, jedná sa v podstate o formalitu (i keď kto rád formality).

+1/0
8.9.2014 8:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.