Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Správně vybrat pláště na horské kolo může být věda

Pláště jsou důležitou částí každého horského kola. Podstatně ovlivňují jízdní vlastnosti, ale nezřídka i obsah peněženky. Věděli jste například, že čím dražší plášť, tím méně kilometrů se na něm dá ujet? Nebo že opravdu dobrá univerzální „guma“ na všechny podmínky vlastně neexistuje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42o27s95e97f21f 95M87u92s22i16l 7539785836150

Tuhle jsem měnil ojetý  zadní plášť. Stál 180 Kč, vydrží mně tak tři "sezóny" mého ježdění na nádraží a pro pečivo. Tak jaký 3 stovky za nejlevnější plášť?

0/0
8.9.2014 3:06

J88a49k42u98b 97N19e63b81u56r44k59a 6535907500529

1) "Pokud na kole jezdíte jednou za měsíc, nemá moc smysl pláště řešit. Ale čím více toho najezdíte," doplnil bych: tím méně potřebujete tento článek ;-)

2) "pokud nebudete jezdit do terénu a celkově bude vaše jízda „klidná”" doplním: pak jste si zbytečně kupovali HORSKÉ kolo ;] :-P

3) "Tady totiž neplatí přímá úměra, že čím dražší, tím více vydrží. Je to přesně naopak." Nesouhlasím, za odolné trvanlivé pláště si člověk také připlatí. ;-)

Jinak souhlasím: Pokud člověk jezdí víc, tak rozhodně koupí kevlarový plášť za 600+kč R^

+4/0
5.9.2014 12:06

J24a42n 62M12o94t73ů21r42e68k 7570852841959

Vlastně nevím, komu je přesně článek určen.

Tak jednak je nejlepší věta, že univerzální guma neexistuje a hned na konci věty je obrázek, kde uprostřed je označena univerzální guma :)

A většina lidí stejně jen rozlišuje dva typy: hladké a hrubé a pak cenu. A upřímně, pokud to někdo myslí hodně vážně, tak bez urážky, nebude to studovat na iDnes, ale někde odborněji ;)

Ale pro zajímavost článek dobrý no...

+4/0
4.9.2014 7:08


C22y87r50i56l 34Š61e10v38č17í76k 7256213783456

Jsou výrobci, kteří vyrábí přimo sadu plášťů - jeden pro přední a druhý pro zadní kolo. Např. Bontreager Alfa a Omega, nebo Schwalbe koncipuje vzorek tak, že při otočení je ze šipky příčný blok, tak je jeden plášť použitelný pro přední I zadní kolo. Vzorek na předním je zpravidla šípovitý ve směru odvalování - menší odpor a vedení směru (v bahně si proráží cestu). Zadní má pak většinou příčné bloky pro záběr a brždění. Dobré je také mít boční bloky pro udržení v zatáčce (uplatní se v měkčím terénu). Mám zkušenost, že na zadním kole nemusí být příliš velké bloky ani v bahně, spíš jde o to, aby se vzorek dostal až na pevné podloží a tam zabíral (řídké cácka, ale dá se jet ...). Pokud jsou bloky příliš velké a hluboké, nabalují bahno a plášť přestává fungovat. Nejlepší bahňáky jsem měl od Tiogy (sice velké , ale navržené tak, že skoro nenabalovaly), ale na silnici se s nimi nedalo moc jezdit ...

Jinak co se týká bezdušového řešení - jezdím ho prvním rokem a už bych neměnil - při závodě jsem píchnul - udělalo to pssst, psst, psst, pst, a jel jsem dál. Výměna by zabrala min. 5 minut. Pravdou ale je, jak to někdo psal, musí se to dobře udělat a nasadit - dělal jsem to na dvakrát.

+1/0
3.9.2014 11:42

J49i62ř60í 51K95a51c69í91ř 9209268813208

fajn článek. k prohazování plášťů - jezdím vpředu i vzadu stejný plášť. když se zadní sjede, vyhodím ho a koupím nový. nový dám na přední kolo, ten z předního putuje dozadu. a furt dokola :)

+6/0
1.9.2014 18:20

P89e42t35r 29H77o34š74e24k 6959323326434

Nemůžu souhlasit, že by náročnému sportovnímu uživateli měla vyhovovat duše víc než bezdušový systém. Pokud se někdo (například autor) s bezdušemi trápil, tak je to zpravidla zapříčiněno nějakým polovičatým řešením (různé pásky a sady) nebo prostě nezkušeností. S plnohodnotnými bezdušovými ráfky, ke kterým jsem se nakonec dopracoval, je to naprostá paráda. Bezduše líp jedou, je možné foukat o dost nižší tlaky a běžná píchnutí (trny apod.) tmel spolehlivě eliminuje. V případě (dost nepravděpodobného) defektu, který by nepobral tmel, se prostě nahodí duše, zašpinění je minimální a dá se to v pohodě umýt a vyprat, šmír z řetězu je mnohem horší.

Tloušťka plášťů je dost kontroverzní téma. Přijde mi, že dost lidí vozí zbytečně tenké pláště s tím, že jsou rychlejší, což je zpravidla zcela zanedbatelné nebo to ani není pravda (když musí ten tenký plášť přefoukat, aby necvakali duše). Při posuzování, jestli je pro mě daná šířka pláště vhodná, je vždycky třeba uvážit hmotnost jezdce a terén, z čehož vyplývají dva požadavky na tlak. První požadavek je, kolik bych foukat chtěl, aby plášť držel a fungoval tak, jak chci, a druhý požadavek je ten, kolik foukat musím, abych plášt necvaknul (to se liší v závislosti duše/bezduše). Když se oba požadavky potkají, je to ok, když ne, potřebuju širší plášť.

+2/0
26.8.2014 16:30

J35a14n 86S20t75o80d68o57l32a 7661120553840

Právě píše, že NEnáročnému uživateli tubeles nic nepřinese. Náročný bezduše má, z důvodů, které píšeš. Jenže když jedeš jednou za týden do hospody, tak proč dávat víc peněz za zbytečný luxus.

+1/0
2.9.2014 17:04

P78e90t92r 36H16o36š65e46k 6319903416484

V článku je ale napsáno náročnému, nikoli nenáročnému. Poslední věta odstavce. Sice je tam i slovo běžnému, ale i tak je to na mě příliš odvážné tvrzení.

0/0
2.9.2014 17:13

J89a69n 38S15t43o26d90o72l39a 7421130153620

A jo. Na konci. Odstavec začíná dobře, ale na konci je opravdu náročný uživatel. Trochu si ten odstavec protiřečí, ač dobrý článek.

0/0
2.9.2014 17:15

P89a21v58e82l 33S40o79b44o32t54k82a 5300694

Kdepak, hoši, v tomdle mne nepřesvědčíte, horské kolo je jen marketingový výmysl - uměle vytvořená disciplína. Proč jezdit na kole po kořenech stromů, po schodech?

To máte stejné jako kdyby někdo přišel se soutěží "Skok na kole s padákem" - ano, proč ne, ale je to k ničemu ;-D

+1/−24
26.8.2014 13:30

J26i95ř76í 87M82u94ž77í36k 5896977282262

Někoho prostě baví víc terén než pořád jen silnice. Se stim smiř.

+13/0
26.8.2014 14:16

J32i84ř63í 22D24u46f87e86k 1720256243170

prostě nás to baví :-) uměle neuměle, cyklostezky sou tak pro rodinky s dětma...

+6/−2
26.8.2014 14:41

D63a96v59i61d 14C66e24c55h 9841738

Odbornik se hned pozna. Je videt,ze jsi na horskem kole nikdy nebyl. Havne , ze se vyjadrujes k clanku o MTB plastich.R^R^

+6/−1
26.8.2014 16:59

M10a94r94t50i58n 17V37y35s98k22o40c65i10l 3552258325170

Jojo, na kamenite cesty mezi poli je proste silnicka jasna volba, souhlasim s vama - horak je uplne zbytecny.

+3/0
26.8.2014 17:41

P17a94v42e95l 11H80o69r34a84k 1449266321338

Tak to bych chtel videt jak to pekne jede

;-)

0/0
26.8.2014 20:15

M83a72r41t58i83n 68V26y73s87k79o59c47i25l 3122768965960

I ja ;-)

0/0
26.8.2014 23:46

Z14b45y81n58ě17k 59Š51o76l98c 2232356256733

Pavle, rika Vam neco vyraz "ironie"? ;-)

+2/0
27.8.2014 7:39

M71a20r13t75i38n 66F34r51a70n56t15i43š29e25k 7825570843775

to není to modrý na vokna?

+3/0
27.8.2014 10:50

J89a27n 38P57e51t13r22ů 2284189516

A proč riskovat v dnešním provozu na silnicích? Kolo,na kterém nemůžu jezdit v podstatě kdekoliv, je mi k ničemu ;-)

+2/0
27.8.2014 8:34

J84i10ř94í 92M72a78r93e25č26e44k 5183621766557

Kluk neví o čem mluví, měl by to zkusit a viděl by, jaká je to paráda..........

0/0
28.8.2014 1:14

M92a40r71e85k 72K98l34u21f14a 3338674984616

Klidně dál jezdi na silničce, v čem je problém?

A já budu dál jezdit na MTB, v čem je problém?

;-):-P

0/0
2.9.2014 20:32

J40i92ř11í 37K71r96a94m84p62l 4536404706186

nejste bratr pana premiéra?

0/0
8.9.2014 9:23

V37á65c51l63a79v 53P60c56h32á27l10e76k 8906962661312

Po hodně dlouhé době jeden velmi dobrý článek, který je na idnes a není na technetu.

Velmi dobře zpracovánoR^

+6/0
26.8.2014 12:56

J85i44r46i 48B68e82c51v93a39r 7272649576

Docela mne zajímá zmiňovaná kombinace: vpředu širší, vzadu užší! Má logika mi říká, že vzadu je větší zatížení a "hnací náprava" -tak bych očekával širší vzadu (jak to vidím na motorkách i některých autech!). Proč by to mělo být na MTB jinak?

+1/−1
26.8.2014 12:11

V54á68c37l23a11v 90P34c44h83á10l84e53k 8116452261112

Neporovnávejte auta a silniční motorky s offroad "jednou stopou" Podívejte se na cross a enduro motorky a uvidíte, že většinou mají na zadním kole nazutý užší plášť na kole menšího průměru, než je přední...

+2/−2
26.8.2014 12:59

V66á79c87l64a19v 94S43v57o39b15o38d23a 3981459170920

ještě jsem neviděl terénní motorku s užší gumou vzadu než vepředu...

+7/0
26.8.2014 13:11

P68e60t75r 22H43o10f86m16a61n23n 6969274505190

Je to úplně běžné, když na motorce couváte.;-)

+1/0
26.8.2014 21:14

J88i69r17i 42B31e83c73v34a74r 7632599876

Samozřejmě jsem neměl na mysli silniční motorky, když se bavíme o záběrových vlastnostech v terénu -ale uvědomil jsem si to ihned po napsání prvotního příspěvku ;)

0/0
26.8.2014 23:24

J92i61ř20í 52D76u56f84e19k 1360706353930

na kole je to kůli tomu, že přední širší  lip drží stopu, líp drží v zatáčkách a zadní užšší líp jede

+3/0
26.8.2014 14:57

J84i66r92i 80B12e95c97v26a17r 7302259686

Toto zdůvodnění je i v článku - ale právě to "zadní užší líp jede" mi nesedí: na zadku je IMHO 60-70% váhy jezdce, takže širší plášť lépe utlumí nárazy a může mít i více segmentů pro záběr..

0/0
26.8.2014 23:22

M41a41r82e27k 44O22p 9569643900913

njede o tlumení, to zajišťuje "bezduše", carbonová sedlovka, nebo full odpružení

tady jde o záběr, respektive omezení kontaktu a ztráty energie a snadné oidvalování, proto užší plášť vzdau (bavíme se o sportovní/závodní jízdě, ne rekreační, tam je to zcela jedno)

+1/0
29.8.2014 9:30

P88e90t85r 22S41t40e58j67s85k91a60l 3579838754476

Mel se tento plast 2 roky na krosovem kole (asi 5000km) - bez defektu a celkem dobre drzel i v zime na cerstvem snehu - mekka smes, ale nevydrzel dlouho, tak jak sa pise v clanku:

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-road-cruiser-42-622/

Problem byl ale sundat ten plast, protoze mel ocelovy drat v patce.

Ted mam

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-land-cruiser-42-622/

Toto uz je podstatne lepsi v terenu, horsi na silnici, ale stredem to ma pomerne souvisly vzorek, takze celkem dobre se odvaluje i na asfaltu a nema ocelovy drat, tak jde pekne sudnat a nahodit na rafek, je ale samozrejme o trochu tezsi.

+1/0
26.8.2014 11:35

J88i52n72d34ř17i78c51h 90S40p31i80l26k15a 9330161399289

ChybĂ­ mi tam Maxxis.Docela zavedena a kvalitni znacka..

+5/0
26.8.2014 11:32

J17i59ř14í 34K46o27n51d11r82á32t 4615781798

Zajímala by mě jedna věc. Na motorce (cenduro) mám vzorek na plášti na každym kole jinak. V podstatě je to stromeček a na zadnim kole směřuje opačně než na přednim (je tam vyznačen směr rotace takže je to nasazený správně). Bude to kvůli tomu že zadek zabírá ři akceleraci (při brždění taky, ale minimálně) a předek při brždění. Na kole mám taky takovej ,,stromeček,, ale směuje mi na obou kolech stejně. Nemělo by to být opačně jako na motorce (taky zabírá zadek a předek brzdí)?

+1/0
26.8.2014 11:15

F41r57a25n66t50i24š64e87k 27K65ý21h89o52s 8958441443716

kolo je lehčí - na kole předek vede, zadek brdí

0/−5
26.8.2014 12:02

K15a85r58e27l 63K66o14v14a33r 7783575260314

A protože předek vede, tak i převážně brzdí víc než zadek. Jde o rozložení sil.

+3/0
26.8.2014 14:58

M85a53r98t12i28n 91B72l92a16s19s 3601719636691

http://ridingagainstthegrain.com/2013/12/14/a-treatise-on-tire-direction/

0/0
26.8.2014 12:36

J10i46ř11í 47K22o35n80d87r53á27t 4555791338

hm, škoda že nevim co tam píšou......

+3/0
26.8.2014 22:57

M56a98r14t49i95n 80B78l51a61s49s 3251599806281

"nasypte" to do Googlu - ten překlad je docela dobrej...

0/0
27.8.2014 7:58

J74i98ř75í 96K55o98n96d13r67á31t 4405441908

takže tam hraje roli valivý odpor. Jo, má to svoji logiku. Ale proč mám na motce přední pneu obráceně než dotyčný traktor mi hlava nebere.

0/0
27.8.2014 11:27

J50a96n 10S80t55o47d68o26l93a 7111690633890

V tomhle článku se toho nedotkli, ale já se držím tradovaného pravidla, že když mám dva stejné pláště, tak na přední kolo u horského bicyklu dám po směru otáčení a dozadu proti. Vpředu jede a vede, vzadu zabírá, proto vzadu protisměr. Ale nevím jestli to je exht závodnické.

0/0
2.9.2014 17:09

F84r28a47n95t84i87š41e16k 15K88ý76h30o10s 8798361523416

1. Kde je Maxxis? Nejpoužívanější gumy na gravity disciplíny? 

2. na sjezd budu volit minimálně 2,35 ale spíš 2,5 - vždy s butylem

3. co se týče prohazování plášťů - přední minion vzadu udělá skvělou službu

4. už vidim, jak na udržovanym singletracku drží wetscreamy

5. co se týče tvrdosti - měkký gumy do šutrů podrží v průseru, ale dají se odprasit za     půl dne - čili na najíždění tvrdý a na ostro prohodit a klidně zničit

+2/0
26.8.2014 10:19

J82a18n 60P89e38t53r61ů 2684689226

Maxxis Ardent R^

+3/0
26.8.2014 12:11

P21e12t80r 96D16u42c64h24á77č64e70k 6458529133833

Překvapivě velmi dobrý plášť (měl jsem trochu negativní zkušenost se staršími plášti od Maxxsiu) na zadek v 2,2 a na předek Nobby Nicky 2,25". Projel jsem s tím teď Švícarksé Alpy a velká spokojenost - předek drží stopu v drsnějším terénu a zadek se rychle odvaluje při přesunech po šotolinách.

+1/0
26.8.2014 13:49

F44r17a32n60t54i66š42e72k 61K28ý60h13o10s 8558741853376

Duchno seš to ty?

0/0
26.8.2014 14:08

P26e74t29r 14D33u91c70h86á45č64e58k 6878709463653

No jasně :D

+1/0
26.8.2014 14:30

F57r15a92n45t38i18š23e54k 78K38ý29h78o54s 8398631683136

tvl :D

+1/0
26.8.2014 14:47

T82o79m21á25š 60Š72t19e11c 4838840905817

Pekný článok. Sám vozím Nobby Nic 2,25" nasadené bezdušovo. K tubeless je dobré povedať, že je s nimi zložitejšia práca, napríklad prvé nasadenie je prakticky nemožné bez kompresoru a po lepení väčšieho defektu by som sa bál, že bez bombičkovej pumpičky to v teréne tiež nenafúkam, takže náhradná duša pre každý prípad so sebov.

+2/0
26.8.2014 9:18

M54a93r62c38e56l 29P12a30v50l75í14k 7221254568809

automobilová bezdušová pneu sa fúkala aj ručnou pumpou - obtočila sa lanom, utiahla a bolo.

0/0
26.8.2014 9:35

V95á54c18l37a26v 88S74v35o81b30o76d44a 3141529940530

no, já mám na sjezďáku 2,5 a viděl jsem i 3, takže těch 2,1-2,3 jak je v článku je nějak málo :-) to je tak možná na enduro...

+2/0
26.8.2014 8:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.