Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Správně vybrat pláště na horské kolo může být věda

Pláště jsou důležitou částí každého horského kola. Podstatně ovlivňují jízdní vlastnosti, ale nezřídka i obsah peněženky. Věděli jste například, že čím dražší plášť, tím méně kilometrů se na něm dá ujet? Nebo že opravdu dobrá univerzální „guma“ na všechny podmínky vlastně neexistuje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43o62s38e11f58f 91M67u87s55i93l 7509675636160

Tuhle jsem měnil ojetý  zadní plášť. Stál 180 Kč, vydrží mně tak tři "sezóny" mého ježdění na nádraží a pro pečivo. Tak jaký 3 stovky za nejlevnější plášť?

0/0
8.9.2014 3:06

J12a72k63u65b 47N54e57b23u48r73k80a 6195337790919

1) "Pokud na kole jezdíte jednou za měsíc, nemá moc smysl pláště řešit. Ale čím více toho najezdíte," doplnil bych: tím méně potřebujete tento článek ;-)

2) "pokud nebudete jezdit do terénu a celkově bude vaše jízda „klidná”" doplním: pak jste si zbytečně kupovali HORSKÉ kolo ;] :-P

3) "Tady totiž neplatí přímá úměra, že čím dražší, tím více vydrží. Je to přesně naopak." Nesouhlasím, za odolné trvanlivé pláště si člověk také připlatí. ;-)

Jinak souhlasím: Pokud člověk jezdí víc, tak rozhodně koupí kevlarový plášť za 600+kč R^

+4/0
5.9.2014 12:06

J87a52n 91M98o54t76ů38r71e67k 7750252371349

Vlastně nevím, komu je přesně článek určen.

Tak jednak je nejlepší věta, že univerzální guma neexistuje a hned na konci věty je obrázek, kde uprostřed je označena univerzální guma :)

A většina lidí stejně jen rozlišuje dva typy: hladké a hrubé a pak cenu. A upřímně, pokud to někdo myslí hodně vážně, tak bez urážky, nebude to studovat na iDnes, ale někde odborněji ;)

Ale pro zajímavost článek dobrý no...

+4/0
4.9.2014 7:08

C33y67r77i14l 92Š10e56v95č56í39k 7306823813296

Jsou výrobci, kteří vyrábí přimo sadu plášťů - jeden pro přední a druhý pro zadní kolo. Např. Bontreager Alfa a Omega, nebo Schwalbe koncipuje vzorek tak, že při otočení je ze šipky příčný blok, tak je jeden plášť použitelný pro přední I zadní kolo. Vzorek na předním je zpravidla šípovitý ve směru odvalování - menší odpor a vedení směru (v bahně si proráží cestu). Zadní má pak většinou příčné bloky pro záběr a brždění. Dobré je také mít boční bloky pro udržení v zatáčce (uplatní se v měkčím terénu). Mám zkušenost, že na zadním kole nemusí být příliš velké bloky ani v bahně, spíš jde o to, aby se vzorek dostal až na pevné podloží a tam zabíral (řídké cácka, ale dá se jet ...). Pokud jsou bloky příliš velké a hluboké, nabalují bahno a plášť přestává fungovat. Nejlepší bahňáky jsem měl od Tiogy (sice velké , ale navržené tak, že skoro nenabalovaly), ale na silnici se s nimi nedalo moc jezdit ...

Jinak co se týká bezdušového řešení - jezdím ho prvním rokem a už bych neměnil - při závodě jsem píchnul - udělalo to pssst, psst, psst, pst, a jel jsem dál. Výměna by zabrala min. 5 minut. Pravdou ale je, jak to někdo psal, musí se to dobře udělat a nasadit - dělal jsem to na dvakrát.

+1/0
3.9.2014 11:42

J23i63ř30í 49K68a87c94í66ř 9519588683198

fajn článek. k prohazování plášťů - jezdím vpředu i vzadu stejný plášť. když se zadní sjede, vyhodím ho a koupím nový. nový dám na přední kolo, ten z předního putuje dozadu. a furt dokola :)

+6/0
1.9.2014 18:20

P39e73t10r 94H89o31š27e32k 6899803946764

Nemůžu souhlasit, že by náročnému sportovnímu uživateli měla vyhovovat duše víc než bezdušový systém. Pokud se někdo (například autor) s bezdušemi trápil, tak je to zpravidla zapříčiněno nějakým polovičatým řešením (různé pásky a sady) nebo prostě nezkušeností. S plnohodnotnými bezdušovými ráfky, ke kterým jsem se nakonec dopracoval, je to naprostá paráda. Bezduše líp jedou, je možné foukat o dost nižší tlaky a běžná píchnutí (trny apod.) tmel spolehlivě eliminuje. V případě (dost nepravděpodobného) defektu, který by nepobral tmel, se prostě nahodí duše, zašpinění je minimální a dá se to v pohodě umýt a vyprat, šmír z řetězu je mnohem horší.

Tloušťka plášťů je dost kontroverzní téma. Přijde mi, že dost lidí vozí zbytečně tenké pláště s tím, že jsou rychlejší, což je zpravidla zcela zanedbatelné nebo to ani není pravda (když musí ten tenký plášť přefoukat, aby necvakali duše). Při posuzování, jestli je pro mě daná šířka pláště vhodná, je vždycky třeba uvážit hmotnost jezdce a terén, z čehož vyplývají dva požadavky na tlak. První požadavek je, kolik bych foukat chtěl, aby plášť držel a fungoval tak, jak chci, a druhý požadavek je ten, kolik foukat musím, abych plášt necvaknul (to se liší v závislosti duše/bezduše). Když se oba požadavky potkají, je to ok, když ne, potřebuju širší plášť.

+2/0
26.8.2014 16:30

J25a32n 33S95t41o23d70o25l72a 7561250173460

Právě píše, že NEnáročnému uživateli tubeles nic nepřinese. Náročný bezduše má, z důvodů, které píšeš. Jenže když jedeš jednou za týden do hospody, tak proč dávat víc peněz za zbytečný luxus.

+1/0
2.9.2014 17:04

P35e56t48r 39H65o25š29e44k 6839703816944

V článku je ale napsáno náročnému, nikoli nenáročnému. Poslední věta odstavce. Sice je tam i slovo běžnému, ale i tak je to na mě příliš odvážné tvrzení.

0/0
2.9.2014 17:13

J61a48n 97S65t58o38d41o68l53a 7331460643980

A jo. Na konci. Odstavec začíná dobře, ale na konci je opravdu náročný uživatel. Trochu si ten odstavec protiřečí, ač dobrý článek.

0/0
2.9.2014 17:15

P35a37v86e52l 45S81o57b92o58t63k74a 5770924

Kdepak, hoši, v tomdle mne nepřesvědčíte, horské kolo je jen marketingový výmysl - uměle vytvořená disciplína. Proč jezdit na kole po kořenech stromů, po schodech?

To máte stejné jako kdyby někdo přišel se soutěží "Skok na kole s padákem" - ano, proč ne, ale je to k ničemu ;-D

+1/−24
26.8.2014 13:30

J34i64ř74í 41M41u60ž50í10k 5796737722582

Někoho prostě baví víc terén než pořád jen silnice. Se stim smiř.

+13/0
26.8.2014 14:16

J24i27ř83í 47D92u11f19e83k 1390406873420

prostě nás to baví :-) uměle neuměle, cyklostezky sou tak pro rodinky s dětma...

+6/−2
26.8.2014 14:41

D90a47v87i34d 12C13e83c33h 9871648

Odbornik se hned pozna. Je videt,ze jsi na horskem kole nikdy nebyl. Havne , ze se vyjadrujes k clanku o MTB plastich.R^R^

+6/−1
26.8.2014 16:59

M14a75r93t22i91n 84V24y98s55k62o24c93i31l 3642738545640

Jojo, na kamenite cesty mezi poli je proste silnicka jasna volba, souhlasim s vama - horak je uplne zbytecny.

+3/0
26.8.2014 17:41

P62a64v93e63l 93H76o42r49a93k 1729256961758

Tak to bych chtel videt jak to pekne jede

;-)

0/0
26.8.2014 20:15

M89a48r70t58i22n 17V53y80s19k34o69c40i83l 3342288965250

I ja ;-)

0/0
26.8.2014 23:46

Z33b59y56n47ě31k 67Š92o11l20c 2972616716963

Pavle, rika Vam neco vyraz "ironie"? ;-)

+2/0
27.8.2014 7:39

M97a11r78t72i74n 32F72r51a65n10t83i52š40e34k 7335190523235

to není to modrý na vokna?

+3/0
27.8.2014 10:50

J52a77n 49P65e49t38r67ů 7803761562

A proč riskovat v dnešním provozu na silnicích? Kolo,na kterém nemůžu jezdit v podstatě kdekoliv, je mi k ničemu ;-)

+2/0
27.8.2014 8:34

J12i18ř91í 18M21a22r70e38č15e60k 5533731526807

Kluk neví o čem mluví, měl by to zkusit a viděl by, jaká je to paráda..........

0/0
28.8.2014 1:14

M92a55r62e77k 37K68l77u10f55a 3478294294716

Klidně dál jezdi na silničce, v čem je problém?

A já budu dál jezdit na MTB, v čem je problém?

;-):-P

0/0
2.9.2014 20:32

J42i60ř49í 15K92r55a25m49p57l 4186744416276

nejste bratr pana premiéra?

0/0
8.9.2014 9:23

V62á93c14l90a69v 77P34c67h71á92l74e88k 8536172781112

Po hodně dlouhé době jeden velmi dobrý článek, který je na idnes a není na technetu.

Velmi dobře zpracovánoR^

+6/0
26.8.2014 12:56

J61i54r88i 91B50e38c76v64a55r 7592289376

Docela mne zajímá zmiňovaná kombinace: vpředu širší, vzadu užší! Má logika mi říká, že vzadu je větší zatížení a "hnací náprava" -tak bych očekával širší vzadu (jak to vidím na motorkách i některých autech!). Proč by to mělo být na MTB jinak?

+1/−1
26.8.2014 12:11

V41á45c47l87a46v 19P16c82h95á64l76e51k 8946142691662

Neporovnávejte auta a silniční motorky s offroad "jednou stopou" Podívejte se na cross a enduro motorky a uvidíte, že většinou mají na zadním kole nazutý užší plášť na kole menšího průměru, než je přední...

+2/−2
26.8.2014 12:59

V74á25c49l47a45v 47S94v62o85b49o76d33a 3261489440200

ještě jsem neviděl terénní motorku s užší gumou vzadu než vepředu...

+7/0
26.8.2014 13:11

P58e95t36r 35H55o86f52m43a10n94n 6159954765470

Je to úplně běžné, když na motorce couváte.;-)

+1/0
26.8.2014 21:14

J96i45r67i 19B89e39c19v79a91r 7922499836

Samozřejmě jsem neměl na mysli silniční motorky, když se bavíme o záběrových vlastnostech v terénu -ale uvědomil jsem si to ihned po napsání prvotního příspěvku ;)

0/0
26.8.2014 23:24

J12i96ř42í 82D65u56f29e66k 1910976763430

na kole je to kůli tomu, že přední širší  lip drží stopu, líp drží v zatáčkách a zadní užšší líp jede

+3/0
26.8.2014 14:57

J21i86r72i 16B46e49c42v97a85r 7472529406

Toto zdůvodnění je i v článku - ale právě to "zadní užší líp jede" mi nesedí: na zadku je IMHO 60-70% váhy jezdce, takže širší plášť lépe utlumí nárazy a může mít i více segmentů pro záběr..

0/0
26.8.2014 23:22

M64a17r58e14k 10O77p 9149433850703

njede o tlumení, to zajišťuje "bezduše", carbonová sedlovka, nebo full odpružení

tady jde o záběr, respektive omezení kontaktu a ztráty energie a snadné oidvalování, proto užší plášť vzdau (bavíme se o sportovní/závodní jízdě, ne rekreační, tam je to zcela jedno)

+1/0
29.8.2014 9:30

P84e54t10r 27S38t57e76j19s55k97a68l 3349978124666

Mel se tento plast 2 roky na krosovem kole (asi 5000km) - bez defektu a celkem dobre drzel i v zime na cerstvem snehu - mekka smes, ale nevydrzel dlouho, tak jak sa pise v clanku:

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-road-cruiser-42-622/

Problem byl ale sundat ten plast, protoze mel ocelovy drat v patce.

Ted mam

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-land-cruiser-42-622/

Toto uz je podstatne lepsi v terenu, horsi na silnici, ale stredem to ma pomerne souvisly vzorek, takze celkem dobre se odvaluje i na asfaltu a nema ocelovy drat, tak jde pekne sudnat a nahodit na rafek, je ale samozrejme o trochu tezsi.

+1/0
26.8.2014 11:35

J13i43n51d59ř50i97c63h 54S12p27i58l96k24a 9660231929439

ChybĂ­ mi tam Maxxis.Docela zavedena a kvalitni znacka..

+5/0
26.8.2014 11:32

J57i49ř12í 27K15o29n21d84r31á75t 4915531708

Zajímala by mě jedna věc. Na motorce (cenduro) mám vzorek na plášti na každym kole jinak. V podstatě je to stromeček a na zadnim kole směřuje opačně než na přednim (je tam vyznačen směr rotace takže je to nasazený správně). Bude to kvůli tomu že zadek zabírá ři akceleraci (při brždění taky, ale minimálně) a předek při brždění. Na kole mám taky takovej ,,stromeček,, ale směuje mi na obou kolech stejně. Nemělo by to být opačně jako na motorce (taky zabírá zadek a předek brzdí)?

+1/0
26.8.2014 11:15

F40r18a55n47t96i44š62e82k 44K72ý30h10o97s 8988791593616

kolo je lehčí - na kole předek vede, zadek brdí

0/−5
26.8.2014 12:02

K52a41r14e35l 75K57o10v49a96r 7243395740284

A protože předek vede, tak i převážně brzdí víc než zadek. Jde o rozložení sil.

+3/0
26.8.2014 14:58

M31a71r10t40i86n 50B51l76a68s77s 3401599226761

http://ridingagainstthegrain.com/2013/12/14/a-treatise-on-tire-direction/

0/0
26.8.2014 12:36

J80i26ř17í 29K41o34n69d33r59á48t 4455631608

hm, škoda že nevim co tam píšou......

+3/0
26.8.2014 22:57

M55a97r10t30i32n 18B25l51a58s98s 3661229386181

"nasypte" to do Googlu - ten překlad je docela dobrej...

0/0
27.8.2014 7:58

J83i82ř62í 73K74o62n79d28r32á88t 4935971498

takže tam hraje roli valivý odpor. Jo, má to svoji logiku. Ale proč mám na motce přední pneu obráceně než dotyčný traktor mi hlava nebere.

0/0
27.8.2014 11:27

J57a96n 21S61t93o32d88o94l78a 7681570183510

V tomhle článku se toho nedotkli, ale já se držím tradovaného pravidla, že když mám dva stejné pláště, tak na přední kolo u horského bicyklu dám po směru otáčení a dozadu proti. Vpředu jede a vede, vzadu zabírá, proto vzadu protisměr. Ale nevím jestli to je exht závodnické.

0/0
2.9.2014 17:09

F95r35a32n26t50i17š12e25k 85K49ý95h74o69s 8118791363746

1. Kde je Maxxis? Nejpoužívanější gumy na gravity disciplíny? 

2. na sjezd budu volit minimálně 2,35 ale spíš 2,5 - vždy s butylem

3. co se týče prohazování plášťů - přední minion vzadu udělá skvělou službu

4. už vidim, jak na udržovanym singletracku drží wetscreamy

5. co se týče tvrdosti - měkký gumy do šutrů podrží v průseru, ale dají se odprasit za     půl dne - čili na najíždění tvrdý a na ostro prohodit a klidně zničit

+2/0
26.8.2014 10:19

J21a35n 33P67e66t53r47ů 7473711882

Maxxis Ardent R^

+3/0
26.8.2014 12:11

P49e23t15r 24D15u65c33h65á54č95e16k 6478869953333

Překvapivě velmi dobrý plášť (měl jsem trochu negativní zkušenost se staršími plášti od Maxxsiu) na zadek v 2,2 a na předek Nobby Nicky 2,25". Projel jsem s tím teď Švícarksé Alpy a velká spokojenost - předek drží stopu v drsnějším terénu a zadek se rychle odvaluje při přesunech po šotolinách.

+1/0
26.8.2014 13:49

F71r57a24n86t33i31š18e67k 14K57ý31h83o82s 8388811843776

Duchno seš to ty?

0/0
26.8.2014 14:08

P77e27t61r 12D79u34c90h18á46č44e35k 6408679723483

No jasně :D

+1/0
26.8.2014 14:30

F37r43a94n94t32i60š47e67k 40K54ý11h66o83s 8808501363726

tvl :D

+1/0
26.8.2014 14:47

T20o37m69á68š 43Š31t91e33c 4338770865857

Pekný článok. Sám vozím Nobby Nic 2,25" nasadené bezdušovo. K tubeless je dobré povedať, že je s nimi zložitejšia práca, napríklad prvé nasadenie je prakticky nemožné bez kompresoru a po lepení väčšieho defektu by som sa bál, že bez bombičkovej pumpičky to v teréne tiež nenafúkam, takže náhradná duša pre každý prípad so sebov.

+2/0
26.8.2014 9:18

M82a36r45c83e81l 56P48a43v85l61í27k 7391594318579

automobilová bezdušová pneu sa fúkala aj ručnou pumpou - obtočila sa lanom, utiahla a bolo.

0/0
26.8.2014 9:35

V78á66c16l36a95v 18S62v30o40b13o79d92a 3221129710980

no, já mám na sjezďáku 2,5 a viděl jsem i 3, takže těch 2,1-2,3 jak je v článku je nějak málo :-) to je tak možná na enduro...

+2/0
26.8.2014 8:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.