Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Správně vybrat pláště na horské kolo může být věda

Pláště jsou důležitou částí každého horského kola. Podstatně ovlivňují jízdní vlastnosti, ale nezřídka i obsah peněženky. Věděli jste například, že čím dražší plášť, tím méně kilometrů se na něm dá ujet? Nebo že opravdu dobrá univerzální „guma“ na všechny podmínky vlastně neexistuje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52o20s90e87f10f 21M60u93s14i17l 7969145126100

Tuhle jsem měnil ojetý  zadní plášť. Stál 180 Kč, vydrží mně tak tři "sezóny" mého ježdění na nádraží a pro pečivo. Tak jaký 3 stovky za nejlevnější plášť?

0/0
8.9.2014 3:06

J69a15k73u63b 61N42e12b83u83r82k15a 6415757120349

1) "Pokud na kole jezdíte jednou za měsíc, nemá moc smysl pláště řešit. Ale čím více toho najezdíte," doplnil bych: tím méně potřebujete tento článek ;-)

2) "pokud nebudete jezdit do terénu a celkově bude vaše jízda „klidná”" doplním: pak jste si zbytečně kupovali HORSKÉ kolo ;] :-P

3) "Tady totiž neplatí přímá úměra, že čím dražší, tím více vydrží. Je to přesně naopak." Nesouhlasím, za odolné trvanlivé pláště si člověk také připlatí. ;-)

Jinak souhlasím: Pokud člověk jezdí víc, tak rozhodně koupí kevlarový plášť za 600+kč R^

+4/0
5.9.2014 12:06

J83a81n 59M48o37t22ů59r90e68k 7820132131219

Vlastně nevím, komu je přesně článek určen.

Tak jednak je nejlepší věta, že univerzální guma neexistuje a hned na konci věty je obrázek, kde uprostřed je označena univerzální guma :)

A většina lidí stejně jen rozlišuje dva typy: hladké a hrubé a pak cenu. A upřímně, pokud to někdo myslí hodně vážně, tak bez urážky, nebude to studovat na iDnes, ale někde odborněji ;)

Ale pro zajímavost článek dobrý no...

+4/0
4.9.2014 7:08

C21y39r86i47l 96Š19e28v90č78í41k 7846663793786

Jsou výrobci, kteří vyrábí přimo sadu plášťů - jeden pro přední a druhý pro zadní kolo. Např. Bontreager Alfa a Omega, nebo Schwalbe koncipuje vzorek tak, že při otočení je ze šipky příčný blok, tak je jeden plášť použitelný pro přední I zadní kolo. Vzorek na předním je zpravidla šípovitý ve směru odvalování - menší odpor a vedení směru (v bahně si proráží cestu). Zadní má pak většinou příčné bloky pro záběr a brždění. Dobré je také mít boční bloky pro udržení v zatáčce (uplatní se v měkčím terénu). Mám zkušenost, že na zadním kole nemusí být příliš velké bloky ani v bahně, spíš jde o to, aby se vzorek dostal až na pevné podloží a tam zabíral (řídké cácka, ale dá se jet ...). Pokud jsou bloky příliš velké a hluboké, nabalují bahno a plášť přestává fungovat. Nejlepší bahňáky jsem měl od Tiogy (sice velké , ale navržené tak, že skoro nenabalovaly), ale na silnici se s nimi nedalo moc jezdit ...

Jinak co se týká bezdušového řešení - jezdím ho prvním rokem a už bych neměnil - při závodě jsem píchnul - udělalo to pssst, psst, psst, pst, a jel jsem dál. Výměna by zabrala min. 5 minut. Pravdou ale je, jak to někdo psal, musí se to dobře udělat a nasadit - dělal jsem to na dvakrát.

+1/0
3.9.2014 11:42

J55i39ř54í 96K37a76c20í97ř 9759318113768

fajn článek. k prohazování plášťů - jezdím vpředu i vzadu stejný plášť. když se zadní sjede, vyhodím ho a koupím nový. nový dám na přední kolo, ten z předního putuje dozadu. a furt dokola :)

+6/0
1.9.2014 18:20

P25e86t55r 34H36o48š82e20k 6249103796124

Nemůžu souhlasit, že by náročnému sportovnímu uživateli měla vyhovovat duše víc než bezdušový systém. Pokud se někdo (například autor) s bezdušemi trápil, tak je to zpravidla zapříčiněno nějakým polovičatým řešením (různé pásky a sady) nebo prostě nezkušeností. S plnohodnotnými bezdušovými ráfky, ke kterým jsem se nakonec dopracoval, je to naprostá paráda. Bezduše líp jedou, je možné foukat o dost nižší tlaky a běžná píchnutí (trny apod.) tmel spolehlivě eliminuje. V případě (dost nepravděpodobného) defektu, který by nepobral tmel, se prostě nahodí duše, zašpinění je minimální a dá se to v pohodě umýt a vyprat, šmír z řetězu je mnohem horší.

Tloušťka plášťů je dost kontroverzní téma. Přijde mi, že dost lidí vozí zbytečně tenké pláště s tím, že jsou rychlejší, což je zpravidla zcela zanedbatelné nebo to ani není pravda (když musí ten tenký plášť přefoukat, aby necvakali duše). Při posuzování, jestli je pro mě daná šířka pláště vhodná, je vždycky třeba uvážit hmotnost jezdce a terén, z čehož vyplývají dva požadavky na tlak. První požadavek je, kolik bych foukat chtěl, aby plášť držel a fungoval tak, jak chci, a druhý požadavek je ten, kolik foukat musím, abych plášt necvaknul (to se liší v závislosti duše/bezduše). Když se oba požadavky potkají, je to ok, když ne, potřebuju širší plášť.

+2/0
26.8.2014 16:30

J29a63n 72S46t46o83d50o30l46a 7431270163120

Právě píše, že NEnáročnému uživateli tubeles nic nepřinese. Náročný bezduše má, z důvodů, které píšeš. Jenže když jedeš jednou za týden do hospody, tak proč dávat víc peněz za zbytečný luxus.

+1/0
2.9.2014 17:04

P13e34t56r 81H65o41š59e69k 6869203516684

V článku je ale napsáno náročnému, nikoli nenáročnému. Poslední věta odstavce. Sice je tam i slovo běžnému, ale i tak je to na mě příliš odvážné tvrzení.

0/0
2.9.2014 17:13

J77a63n 68S78t34o54d29o89l71a 7851230753400

A jo. Na konci. Odstavec začíná dobře, ale na konci je opravdu náročný uživatel. Trochu si ten odstavec protiřečí, ač dobrý článek.

0/0
2.9.2014 17:15

P95a56v66e37l 40S78o12b14o13t89k15a 5640144

Kdepak, hoši, v tomdle mne nepřesvědčíte, horské kolo je jen marketingový výmysl - uměle vytvořená disciplína. Proč jezdit na kole po kořenech stromů, po schodech?

To máte stejné jako kdyby někdo přišel se soutěží "Skok na kole s padákem" - ano, proč ne, ale je to k ničemu ;-D

+1/−24
26.8.2014 13:30

J21i96ř54í 54M46u96ž41í86k 5756967402772

Někoho prostě baví víc terén než pořád jen silnice. Se stim smiř.

+13/0
26.8.2014 14:16

J76i65ř63í 46D33u78f78e37k 1900936543460

prostě nás to baví :-) uměle neuměle, cyklostezky sou tak pro rodinky s dětma...

+6/−2
26.8.2014 14:41

D92a55v24i94d 11C49e33c89h 9751298

Odbornik se hned pozna. Je videt,ze jsi na horskem kole nikdy nebyl. Havne , ze se vyjadrujes k clanku o MTB plastich.R^R^

+6/−1
26.8.2014 16:59

M51a38r84t16i81n 11V78y84s50k20o69c95i52l 3122148735340

Jojo, na kamenite cesty mezi poli je proste silnicka jasna volba, souhlasim s vama - horak je uplne zbytecny.

+3/0
26.8.2014 17:41

P23a49v11e66l 87H27o75r27a54k 1129856501818

Tak to bych chtel videt jak to pekne jede

;-)

0/0
26.8.2014 20:15

M51a25r82t74i25n 39V55y56s58k37o97c16i86l 3722448235700

I ja ;-)

0/0
26.8.2014 23:46

Z73b84y41n53ě79k 87Š71o55l26c 2252456156243

Pavle, rika Vam neco vyraz "ironie"? ;-)

+2/0
27.8.2014 7:39

M23a61r18t32i64n 66F19r12a30n62t57i51š47e33k 7705210413685

to není to modrý na vokna?

+3/0
27.8.2014 10:50

J48a28n 48P24e23t15r67ů 7803511972

A proč riskovat v dnešním provozu na silnicích? Kolo,na kterém nemůžu jezdit v podstatě kdekoliv, je mi k ničemu ;-)

+2/0
27.8.2014 8:34

J43i71ř59í 67M84a13r21e82č69e81k 5573311616617

Kluk neví o čem mluví, měl by to zkusit a viděl by, jaká je to paráda..........

0/0
28.8.2014 1:14

M50a29r73e43k 76K66l18u96f73a 3768224434136

Klidně dál jezdi na silničce, v čem je problém?

A já budu dál jezdit na MTB, v čem je problém?

;-):-P

0/0
2.9.2014 20:32

J80i92ř69í 14K26r52a95m95p61l 4816164536146

nejste bratr pana premiéra?

0/0
8.9.2014 9:23

V61á21c52l56a64v 37P45c77h41á64l83e15k 8286112781682

Po hodně dlouhé době jeden velmi dobrý článek, který je na idnes a není na technetu.

Velmi dobře zpracovánoR^

+6/0
26.8.2014 12:56

J37i81r10i 75B16e46c15v57a48r 7532499686

Docela mne zajímá zmiňovaná kombinace: vpředu širší, vzadu užší! Má logika mi říká, že vzadu je větší zatížení a "hnací náprava" -tak bych očekával širší vzadu (jak to vidím na motorkách i některých autech!). Proč by to mělo být na MTB jinak?

+1/−1
26.8.2014 12:11

V91á45c12l31a46v 79P15c36h90á30l71e59k 8326602341372

Neporovnávejte auta a silniční motorky s offroad "jednou stopou" Podívejte se na cross a enduro motorky a uvidíte, že většinou mají na zadním kole nazutý užší plášť na kole menšího průměru, než je přední...

+2/−2
26.8.2014 12:59

V41á67c47l20a40v 22S55v62o14b74o45d33a 3381519790580

ještě jsem neviděl terénní motorku s užší gumou vzadu než vepředu...

+7/0
26.8.2014 13:11

P90e39t30r 92H20o43f46m36a64n75n 6479904115940

Je to úplně běžné, když na motorce couváte.;-)

+1/0
26.8.2014 21:14

J48i24r26i 42B96e26c92v24a41r 7592779646

Samozřejmě jsem neměl na mysli silniční motorky, když se bavíme o záběrových vlastnostech v terénu -ale uvědomil jsem si to ihned po napsání prvotního příspěvku ;)

0/0
26.8.2014 23:24

J21i15ř67í 59D73u85f54e36k 1350926183530

na kole je to kůli tomu, že přední širší  lip drží stopu, líp drží v zatáčkách a zadní užšší líp jede

+3/0
26.8.2014 14:57

J78i50r38i 26B26e29c77v19a35r 7492979966

Toto zdůvodnění je i v článku - ale právě to "zadní užší líp jede" mi nesedí: na zadku je IMHO 60-70% váhy jezdce, takže širší plášť lépe utlumí nárazy a může mít i více segmentů pro záběr..

0/0
26.8.2014 23:22

M42a37r56e41k 43O73p 9959333760273

njede o tlumení, to zajišťuje "bezduše", carbonová sedlovka, nebo full odpružení

tady jde o záběr, respektive omezení kontaktu a ztráty energie a snadné oidvalování, proto užší plášť vzdau (bavíme se o sportovní/závodní jízdě, ne rekreační, tam je to zcela jedno)

+1/0
29.8.2014 9:30

P28e14t76r 86S21t36e84j43s45k74a38l 3709168704336

Mel se tento plast 2 roky na krosovem kole (asi 5000km) - bez defektu a celkem dobre drzel i v zime na cerstvem snehu - mekka smes, ale nevydrzel dlouho, tak jak sa pise v clanku:

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-road-cruiser-42-622/

Problem byl ale sundat ten plast, protoze mel ocelovy drat v patce.

Ted mam

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-land-cruiser-42-622/

Toto uz je podstatne lepsi v terenu, horsi na silnici, ale stredem to ma pomerne souvisly vzorek, takze celkem dobre se odvaluje i na asfaltu a nema ocelovy drat, tak jde pekne sudnat a nahodit na rafek, je ale samozrejme o trochu tezsi.

+1/0
26.8.2014 11:35

J83i70n62d18ř48i47c93h 84S88p49i47l45k55a 9390921649619

ChybĂ­ mi tam Maxxis.Docela zavedena a kvalitni znacka..

+5/0
26.8.2014 11:32

J22i44ř76í 41K92o49n12d59r14á57t 4625861708

Zajímala by mě jedna věc. Na motorce (cenduro) mám vzorek na plášti na každym kole jinak. V podstatě je to stromeček a na zadnim kole směřuje opačně než na přednim (je tam vyznačen směr rotace takže je to nasazený správně). Bude to kvůli tomu že zadek zabírá ři akceleraci (při brždění taky, ale minimálně) a předek při brždění. Na kole mám taky takovej ,,stromeček,, ale směuje mi na obou kolech stejně. Nemělo by to být opačně jako na motorce (taky zabírá zadek a předek brzdí)?

+1/0
26.8.2014 11:15

F57r93a21n65t14i12š89e61k 53K42ý57h51o68s 8478731413986

kolo je lehčí - na kole předek vede, zadek brdí

0/−5
26.8.2014 12:02

K54a94r36e91l 24K75o77v67a32r 7573275410174

A protože předek vede, tak i převážně brzdí víc než zadek. Jde o rozložení sil.

+3/0
26.8.2014 14:58

M53a54r82t39i45n 88B82l68a67s45s 3701509556391

http://ridingagainstthegrain.com/2013/12/14/a-treatise-on-tire-direction/

0/0
26.8.2014 12:36

J73i50ř41í 94K69o11n61d88r25á23t 4385571488

hm, škoda že nevim co tam píšou......

+3/0
26.8.2014 22:57

M25a39r22t87i23n 83B84l20a10s34s 3361399296861

"nasypte" to do Googlu - ten překlad je docela dobrej...

0/0
27.8.2014 7:58

J26i24ř59í 46K19o55n17d41r95á81t 4125861678

takže tam hraje roli valivý odpor. Jo, má to svoji logiku. Ale proč mám na motce přední pneu obráceně než dotyčný traktor mi hlava nebere.

0/0
27.8.2014 11:27

J66a21n 58S23t38o82d98o67l54a 7391870313340

V tomhle článku se toho nedotkli, ale já se držím tradovaného pravidla, že když mám dva stejné pláště, tak na přední kolo u horského bicyklu dám po směru otáčení a dozadu proti. Vpředu jede a vede, vzadu zabírá, proto vzadu protisměr. Ale nevím jestli to je exht závodnické.

0/0
2.9.2014 17:09

F26r27a85n36t57i19š58e10k 37K62ý84h92o51s 8408331653916

1. Kde je Maxxis? Nejpoužívanější gumy na gravity disciplíny? 

2. na sjezd budu volit minimálně 2,35 ale spíš 2,5 - vždy s butylem

3. co se týče prohazování plášťů - přední minion vzadu udělá skvělou službu

4. už vidim, jak na udržovanym singletracku drží wetscreamy

5. co se týče tvrdosti - měkký gumy do šutrů podrží v průseru, ale dají se odprasit za     půl dne - čili na najíždění tvrdý a na ostro prohodit a klidně zničit

+2/0
26.8.2014 10:19

J12a41n 16P51e88t37r97ů 7463681722

Maxxis Ardent R^

+3/0
26.8.2014 12:11

P18e37t13r 85D75u46c50h11á77č53e73k 6568849693813

Překvapivě velmi dobrý plášť (měl jsem trochu negativní zkušenost se staršími plášti od Maxxsiu) na zadek v 2,2 a na předek Nobby Nicky 2,25". Projel jsem s tím teď Švícarksé Alpy a velká spokojenost - předek drží stopu v drsnějším terénu a zadek se rychle odvaluje při přesunech po šotolinách.

+1/0
26.8.2014 13:49

F40r63a48n63t37i55š46e82k 60K86ý56h97o68s 8338241533306

Duchno seš to ty?

0/0
26.8.2014 14:08

P16e30t31r 12D89u93c22h84á24č37e47k 6888549613403

No jasně :D

+1/0
26.8.2014 14:30

F37r96a24n80t22i76š86e42k 54K87ý49h58o30s 8108671493896

tvl :D

+1/0
26.8.2014 14:47

T96o75m87á61š 54Š37t19e56c 4278420345647

Pekný článok. Sám vozím Nobby Nic 2,25" nasadené bezdušovo. K tubeless je dobré povedať, že je s nimi zložitejšia práca, napríklad prvé nasadenie je prakticky nemožné bez kompresoru a po lepení väčšieho defektu by som sa bál, že bez bombičkovej pumpičky to v teréne tiež nenafúkam, takže náhradná duša pre každý prípad so sebov.

+2/0
26.8.2014 9:18

M52a69r75c72e29l 60P78a77v62l23í91k 7181154508889

automobilová bezdušová pneu sa fúkala aj ručnou pumpou - obtočila sa lanom, utiahla a bolo.

0/0
26.8.2014 9:35

V23á16c79l40a35v 86S87v68o54b92o89d46a 3101489910600

no, já mám na sjezďáku 2,5 a viděl jsem i 3, takže těch 2,1-2,3 jak je v článku je nějak málo :-) to je tak možná na enduro...

+2/0
26.8.2014 8:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.