Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak správně „foukat“ kolo. Není to tak snadné, jak se zdá

Na kolech dnes jezdí polovina národa, ale ne všichni se správně orientují v tom, jak mít nahuštěné pláště, aby kolo jelo dobře, rychle a bezpečně. Běžní cykloturisté mají velmi často pláště podhuštěné, ale k vidění jsou nezřídka i pláště zbytečně přehuštěné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V73á44c83l14a70v 40J65o70n58á63š 8902863692433

Ja,, kdyz jdu z baru, tak taky nafoukam..

0/0
9.8.2014 12:54

M27a17r77t22i32n 94D16u86f95e48k 3622727228124

Není na manometrech kompresorů stupnice uváděná v atm?

0/0
6.8.2014 21:46

M53a92r29t84i37n 51V54a13l14o18s58e34k 7773364927632

1 bar je cca1atm = 0,1MPa (Fyzikální atm je asi 0,98 a technická atm 1,01)

+2/0
7.8.2014 9:47


V30á59c35l37a26v 61P94ř16í78v83o93r86a 5472440515970

Většinou jsou na měřákách oboje stupnice.

0/0
8.8.2014 13:33

J27a63k27u65b 44N16e59b28u88r24k12a 6695627960269

Dokud jsem si nekoupil na doma pořádnou pumpu s barometrem (asi 700kč), tak jsem jezdil na dosti podhuštěných kolech. Mačkání palcem prostě není dobré měřítko, možná tak pro dětské kolo ;-) Když nahustíte pořádně (v rámci limitů na duši, plášti a ráfku), jede to daleko lépe ;] A malá cestovní pumpa je jen nouzovka, ne na huštění před jízdou ;-)

+3/0
6.8.2014 14:10

V78á93c42l27a12v 46J84a85n90o96c22h 1156535571677

Radši bych uvítal radu, co už mám do těch kol koupit za duše, abych to nemusel každý týden dofukovat. Kde jsou ty časy, kdy stačilo kolo dofouknout na jaře a na podzim. :-(

+7/0
4.8.2014 15:07

P64a68v65e60l 16J24a19n36o28u24š10k17o47v11e58c 1353528819662

Mám podobný problém.

+1/0
5.8.2014 14:52

J24a91k15u26b 48N61e42b76u35r67k31a 6105157700319

kvalitní ráfek, kvalitní pásku do ráfku, co nejširší (těžkou a pomalou) duši s kvalitním ventilkem.. Jednou za týden není tak hrozný, tlak v kolech by si člověk měl kontrolovat před každou jízdou.. pokud nejede jen dva kiláky do hospody žejo :)

0/0
6.8.2014 14:05

V33á85c42l74a59v 52J27a98n73o46c83h 1686965231937

No, hospoda u mě nehrozí, ale když je hezky, tak se ve mně jednou za pár dní lenošení hne svědomí a jedu se na 1-2 hodiny projet. Ale když příjdu ke kolu a ono je poloprázdné, tak je elán ten tam :-/.

+1/0
7.8.2014 13:48

J46o25s52e25f 31R50u90m 6646540356906

Svět je stále komplikovanější a jeden se v něm těžce orientuje. Neznáte, prosím, nějakého kouče nebo koučku huštění kola? Myslím nějakého toho akčního energického muže nebo emancipovanou sebevědomou dámu, zkrátka nějakého profesionála, který má techniku huštění zvládnutou na expertní úrovni, je tak trochu i psycholog a dokáže svoje zkušenosti předat. Chci vyrazit na kolo a po přečtení článku jsem usoudil, že potřebuji pomoc. S hustilkou v ruce jsem totiž zmatený, nejistý, neschopný se rozhodnout a začínám mít depresi...

+17/−4
3.8.2014 6:34

H22e45l32e94n91a 92L95e60i75t29l37o56v97á 8893850131255

Uvažuju podobně... Od dětství jsme blbli vždy celé prázdniny na kole - a přitom jsme to neuměli ani nafouknout...:-/

+1/−1
6.8.2014 18:38

P64e85t97r 25H89o18š91e31k 6419263496294

Tak ono záleží na tom, jestli chcete na kole blbnout, nebo jezdit.

Je jasné, že pokud se jízdě na kole věnujete jen příležitostně a nezáleží Vám moc na tom, jak se na něm jede, tak Vám to přijde nesmyslně složité.  Jen si pak, prosím, nestěžujte, že to moc drncá.

Pokud je někdo do cyklistiky nadšený, tak chce nejspíš foukat správně, nezabít tak některé vlastnosti svého kola a článek třeba ocení.

+2/−1
6.8.2014 19:40

I41v31a 87K49r68i39s80t75o77f54o89v71á 7455463732192

Když mi bylo 10 (1983) a mohla jsem jet poprvé sama na kole, požádala jsem rodiče, zda by mi kolo nenapumpovali. Ne, když chceš jezdit, tak si ho napumpuj sama. No a od té doby si kolo pumpuji sama a opravdu jsem netušila, že je to taková věda. :-D Měřák nemám...

+9/0
2.8.2014 18:02

J68a53r34o45s46l75a98v 68M36i74n32á37ř 4403731593758

Rovněž "měřím" palcem...:-)

+6/0
4.8.2014 12:56

V55l41a43d97i48m16i39r 60Z14a37b47l20o94u35d79i52l 6437821619870

Dekuji za info :-) Konecne mohu kdykoliv pri zmene povrchu slezt z kola a ufouknout, popripade dofouknout R^

+12/0
2.8.2014 9:56

P90a13v81e65l 31N29o22v92á16k 9537446147937

Ufouknout si můžete i na kole ;-D

+1/0
7.8.2014 10:34

I23v26a 14V12a75l69č61í23k73o41v19á 1379888721111

"Měřák".

8-o8-o8-o

+2/0
1.8.2014 21:24

J94a78r92o57m21í71r 84K51a58p77l75a29n 1932460534600

Boba článek! Doufám, že příště vyjde obsáhlé pojednání o správném použití párátka.

+15/−2
1.8.2014 7:04

M91i42r25i 80K19o74c49i 6676221105732

a zase jsem se nechal nachytat jedním odborníkem a to jsem si slíbil, že už na Idnes nevlezu !!! :-/

+5/0
31.7.2014 16:14

Z27d71e71n37ě42k 55M21a96t37u59š86k92a 7318386735546

hodnota sdělení tohoto článku je na úrovni Novy, když objeví fakt, že v mrazu mrzne voda

+10/−3
31.7.2014 11:11

M34a10r50t67i76n 29S79o27v94á72k 3917905294393

Pražští frikulíni asi potřebují samostatný článek i na nafukování pneu u kola. Pro ty méně šikovné, dofouknu, projedu se kolem bloku a dle potřeby upravím. Ti zkušenější to poznají zatlačením palce. Konec hlášení.

+13/−4
30.7.2014 16:46

P35a45v21e97l 66J79e86ř49á42b72e81k 7481262104157

Obávám se, že vaše informace je jen o běžném nafouknutí.

Dle zkušenosti je to trochu složitější. Když chci jet po asfaltu za Denisou (když není manžel doma) - nafouknu, vezmu stopky, měřič spalování tuků a 7 x objedu kostel. Výsledné hodnoty zapíši. Potom přifouknu a zas 7 x okolo kostela a zas zapíši. A potom to samé s různými tlaky i na jednotlivých kolech ještě asi tak 10 x. Následně vyhodnotím ten nejefektivnější tlak a vyrazím.

Pokud chci jet do hospody za lesem, tedy po štětové cestě, tak s různými tlaky v pneu objíždím okolo kravína. A zas vyberu nejefektivnější hodnotu.

A pokud jedu na ryby k rybníku jednoho manažera, tak kolečka si dávám okolo skládky hnoje (biohnojiva), protože u rybníka je pořád mokro, bahno a potom při ujíždění před hlídačem ryb záleží na každé setince vteřiny.

Jen amatér zkouší tlak v pneu prstem. My profíci na to jdeme vědecky a máme výsledky.

+26/−1
30.7.2014 22:08

P49e93t52r 45L30a24n66g 6703427956978

Pro tebe tady příště bude jak si správně natáhnout gumovky a obléknout montérky mimopražský mindráčku.

+2/−1
4.8.2014 11:23

K90a54r42e69l 63S29o76c96h33ů50r80e33k 2700926679845

Pokud si někdo neumí správně nafouknout kolo, tak pochybuji, že si to umí změřit a také pochybuji, že má čím si to změřit. To je podobné, jako napsat článek o tom, že lidi neumí udělat na grilu steak, a tak jim poradíme, že má mít uvnitř takovou a takovou teplotu.

+11/−1
29.7.2014 19:44

M66a77r84e37k 13V78e21s54e78l48ý 1557988240674

To je zase clanek. Proste foukam kolo tak, aby na omak bylo tvrde. Brzo zacnou i policajti kontrolovat u cyklistu hloubku dezenu.

+4/−7
29.7.2014 19:18

V73o77j11t68ě87c42h 16R72o18z62s70í28v76a63l 5670693805514

to je v souladu se silnicnim zakonem.

+1/−2
31.7.2014 14:56

I62v38a10n 92D57o68l94e21ž42a86l 3901255736776

A povinně zimáky i v létě. ;-D;-D;-D

+3/0
1.8.2014 11:05

B81á64r76a 13T31e12s14n35e78r93o69v32á 5665830124579

Mně se hlavně líbí, jak si autor článku (ale nejen on) myslí, že lidé jezdí buď na silničním kole po asfaltu, nebo v těžkém terénu na horákovi, případně po zpevněných polních cestách na treku. Ale že obvykle člověk během jediné vyjížďky absolvuje všechny tři povrchy, to jim jaksi nedochází...

+14/−3
29.7.2014 18:56

J86a18n 67S14t46o85d67o79l30a 7421730763980

V MTB sekci píšou, že na asfalt a zpevněné cesty se fouá na maximální hranici uvedenou výrobcem, do terénu na minimální a do bláta ještě míň. Takže to v lánku je i s hodnotami tlaku. Jinka je to samozřejmě problém, ale nakonec na to autor upozorňuje i u silniček, v pasáži o klasikách na kostkách. Když jedu na výlet, není problém to podle úseku upouštět či foukat. Mám pocit, že jste článek nečetla. Jinak byste se dozvěděla, že i mechanici profesionálních cyklistů mají zamotanou hlavu, když musí kolo připravit na ůzné povrchy. Základní principy jsou uvedeny, a teď si s tím každý poradí podle svého stylu, zkušenosti, věštby atd.

+4/−2
30.7.2014 14:33

B28á80r92a 87T92e45s21n85e64r47o78v46á 5375590154339

To jako že mám každých půl kilometru sesedat a vyfoukávat/dofoukávat duše? A neuhnal jste si náhodou někde úžeh? ;-D

+5/0
3.8.2014 1:36

M34a11r20e19k 83Š10i82m56o68n 2404957968968

To znamená, že si máš zjistit, na jakej jedeš závod a když to bude 90% v blátě, tak budeš foukat míň.

0/−1
7.8.2014 3:22

V81á88c37l37a35v 59J23o75n43á72š 8472903712313

Jakej závod????

0/0
9.8.2014 12:44

I69v88a 66K19r35i62s55t94o40f62o66v25á 7275973452292

Měla byste mít na trase rozestavěná ta kola a měnit je.

+3/0
2.8.2014 18:04

F62i49l24i88p 81V58ý50m18o11l98a 1914560908

Tohle je tak hloupý komentář, že ani nestojí za reakci Rv

+1/0
3.8.2014 18:03

H38e72l27e22n78a 22L67e11i30t70l44o50v85á 8583730691195

No vidíte - a vy reagujete...

+1/0
6.8.2014 18:46

R42a24d40i23m 20H96e76n81e48k 6219477589171

No to jsou zase rady, Kolo foukám tak aby bylo tvrdé a nešlo to promáčkonout palcem řadu let a jezdí se na tom pohodlně . Spíš mě připadá že tady ty rady rádoby  odborníků mají účel takový  aby kolo brzo ruplo nejlépe u ventilku a dotyčný investoval penízky do opravy.

+4/−10
29.7.2014 18:01

J35a69n 98K13r11o89m49p12o48l84c 1776278414

Trochu odbočím. Drtivá většina "poloviny národa" si neumí, resp. je líná namazat si řetěz! Na každé vyjížďce zažívám, jak já říkám, tzv. "festival pískajících řetězů". Vážně se divím, a asi nikdy nepochopím, že ty pazvuky nevadí dotyčným jezdcům... O tom, že se s namazaným řetězem výrazně lépe jede ani nemluvě. :)

+36/0
29.7.2014 14:08

M78o79j47m95í98r 75S47k90á66l76a 2260762286

R^ aspoň kdyby si to poch.... pomočili, že?;-O

+5/0
29.7.2014 18:32

J74a50n 39K39r11o29m52p23o44l73c 1516818564

:) přitom stačí WD40, hadr, 2 minuty času a je hotovo na několik vyjížděk. Nechápu v čem je problém :)

+3/−10
29.7.2014 22:03

J83i30ř17í 92C39v61r95č78e28k 8960446520213

Tak to WDčko bych tam vážně nes ... nedával. Vyschne raz dva, já mám s WDčkem vystaráno asi na 30km, takže to je fakt už nouze.

Vezmu většinou štěteček, natřu řetěz 5W40, nechám to tam hodinku a pak ho celý z venku vysuším hadrem - důležité je aby byl namazaný vevnitř, z venku nikoli aby se nelepil nečistoty. Druhá varinata je ta, že řetěz sundám celý a vykoupu v petroleji, následně mažu a ještě stejně setřu. S tímhle postupem mám vystaráno na 1000km, což je teď v létě a v době volna tak na dva týdny :D Jinak to mám na měsíc :)

+3/−3
29.7.2014 22:59

J71a20n 25K68r92o81m35p82o24l97c 1716188834

Bylo mi jasné, že zmínkou o WD rozpoutám debatu. V tomto případě platí, 100 lidí - 100 názorů. Někdo říká, stejně jako Vy, že WD vůbec, ale já mám naopak dobrou zkušenost. Pravda je, že vysychá, o tom žádná. Druhá věc je, že na sebe tolik nelepí prach. Já osobně, když můžu, tak mažu před každou vyjížďkou. Že by mi vydržel 30 km, to se mi ještě nestalo. Vyjížďka 100km - město/hory a bez problémů. Mažu tak, že prostříknu celý řetez shora tak, že dostanu olej dovnitř a utřu. Tento postup aplikuji ještě jednou a mám krásně namazáno.

+7/−1
30.7.2014 8:39
Foto

K57a73m27i44l 15Ř95e23h52á90k 4269834725479

On stačí jeden odborný názor.

+1/−1
30.7.2014 11:25

L64u80d48ě55k 53N94ě86m88e57c 5415961742794

Myslíte ten pana Skály? Tak to mohu potvrdit. To se praktikovalo už před sto lety.

0/0
31.7.2014 11:08

J68a56n 72K69r32o44m84p54o13l32c 1606838904

No, já moc nechápu za co mám ty mínusy u WD40, hadru a dvou minut času, ale budiž :) Konkrétně od Vás tam jeden mám, takže klidně hoďte do placu jak mažete Vy. Jsem otevřen jiným způsobům (bez ironie).

0/0
31.7.2014 14:00

J47a39k68u79b 93N41e94b54u27r54k44a 6675547760309

To bude asi tím, že většina těch lidí ani neví, že se řetěz maže. Dají kolo jednou za tři roky do servisu (kde jim vymění prověšený řetěz a zničenou kazetu) a jinak to neřeší. Jsme konzumní společnost.. ;-)

+1/−1
6.8.2014 14:00

Z94l10a41t30u68š35e 36J66e78l31í93n48k87o92v60á 1585872717612

Aneb jak těm co jezdí jen pro zábavu nasadit brouka do hlavy a komplikovat život.

Profík tady totiž těžko bude hledat rady.

+17/0
29.7.2014 12:44

A56l57e29š 77P47r65o79c35h51á11z38k11a 9777673639591

Tady prostě pokaždý vyberou uplnou kravinu a udělaj z ní vědu... Pak se tu přidávaj diskutéři, kteří v tomto případě například foukají kolo tak aby je nebolel zadek - což značí dvě možné věci

1) Špatné sedlo

2) Málo najetých kilometrů, což je daleko pravděpodobnější

Normální člověk co jede na kole pár kilometrů po práci, nebo sem tam na výlet o víkendu tohle fakt neřeší...

+11/−1
29.7.2014 13:53

P13e89t40r 25H65o20š72e88k 6579983916174

Článek hezký, lidi zbytečně přefukují, to je pravda, ale mám pár výhrad.

I na polňačky je IMHO zbytečný foukat maximum, když už foukám podle iDnes, tak asi nemám moc najeto a budu mít problém delší jízdu spíš usedět než ušlapat. Kvůli pohodlí je tak rozumný volit spíš střed rozmezí. Maximum bych dával jen na opravdu pěkný asfalt nebo pokud vím, že budu hodně dupat vestoje.

Záleží taky na šířce plášťů, která se i v rámci kategorie může dost lišit, je velký rozdíl, jestli mám na MTB gumu 1.95 nebo 2.25. Taky je samozřejmě rozumný foukat předek méně.

U bezduší nejsou 2 bary rozhodně minimum. Mně nejvíc vyhovuje cca 1.9 bar vzadu při bezdušových 2.25 gumách, 19mm ráfcích a nějakých 85 kg s výstrojí. Mít širší ráfek, dám gumy 2,4 a jdu ještě níž.

Mělo by taky asi výslovně zaznít, že měkčí pneumatika v terénu a na nerovnostech nejenom lépe drží a vede, ale také se lépe a snáze odvaluje, takže představa "nabuším to na max, sice to bude drncat, ale zato to poletí, tak to vydržím" je dost zcestná.

Většina lidí, když zkusí rozumný (podle nich nízký) tlak, tak dělá tu chybu, že to nevydrží dost dlouho - sednou na to, přijde jim to měkké a žvýkavé, tak to hned zas přefouknou. Chce to dát tomu pár vyjížděk, než si člověk zvykne a ocení to. Jako poslední bych doplnil, že lidi mají často tendenci dávat na MTB dozadu hrubší vzorek než dopředu, přičemž výhodné je přesně opačně - dám-li na více zatížené zadní kolo hladší plášť, kolo snáze pojede a smyk zadního kola není tak nebezpečný. Smyk předního kola je naopak hodně problematický, tak se tam vyplatí plášť hrubší, který díky menšímu zatížení na valivém odporu téměř nepoznám. To taky souvisí s faktem, že pro brzdění je nejdůležitější přední brzda, ale to již odbočuji. Je také třeba poznamenat, že hrubší vzorek nezaručuje lepší přilnavost, například na asfaltu, mokrém kamení a kořenech záleží především na směsi pláště, vzorek může být i na škodu.

+15/0
29.7.2014 12:38

L61u66d95ě55k 95N91ě29m72e74c 5325921632884

Asi nejezdíte za vlhka do kopce v lese. jinak byste zjistil, že se tam s hladším dezénem nevyhrabete, potřebujete drapák.

0/0
30.7.2014 19:33

P10e84t64r 50H30o25š80e33k 6439573676574

A to je, při vší úctě, přesně ta představa, o níž jsem přesvědčen, že neplatí. A například u Schwalbe mají stejný názor ( http://www.sportshop.fr/img/schwalbe/ucontrol.jpg ).

Při kluzkých výjezdech mám málokdy problém v celé délce, většinou jde o několik kluzkých míst, kde by mi hrubší vzorek mohl pomoci. Při správné práci s těžištěm, plánování sil a rychlosti, volbě stopy a plynulém záběru se ale hendikep hladšího vzorku dá v 90 % případů téměř smazat. O použitelnosti hladkého vzorku pro daného jezdce také rozhoduje fyzická výkonnost (což tedy není můj případ :-) ) - pokud jsem fyzicky schopen udržet ve výjezdu vyšší rychlost, tak tím snížím možnost ztráty gripu a stačí mi jemnější vzorek. Zbývajích 10 %, kde mi to nevyjde, skončí prohrábnutím zadního kola, většinou zcela bezpečným zastavením a přinejhorším si kousek potlačím. To mě ale vůůůbec netrápí, když se mi to stane párkrát za sezónu, a raději si celý zbytek času užívám výrazně lépe jedoucích plášťů.

Ten příslovečný "drapák" má výhodu jen v tom, že mohu do kopce šlapat pomaleji a tak moc neřešit stopu a techniku, ale práh toho, co s tím vyjedu nebo ne, se posune minimálně, nebo alespoň ne dost na to, aby mi to stálo za zbytečnou námahu ve všech ostatních situacích.

Jinak do kluzkých kopců jezdím (záměrně déšť nevyhledávám, takže samozřejmě většinu času odjezdím za sucha), i v 15 cm sněhu jezdím pravidelně, jezdil jsem i na hladkých silničních plaštích deseticentimetrovým bahnem. Vyhledávám přiměřeně technický terén, hltání kilometrů mě nebaví.

+1/0
31.7.2014 10:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.