Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak správně „foukat“ kolo. Není to tak snadné, jak se zdá

Na kolech dnes jezdí polovina národa, ale ne všichni se správně orientují v tom, jak mít nahuštěné pláště, aby kolo jelo dobře, rychle a bezpečně. Běžní cykloturisté mají velmi často pláště podhuštěné, ale k vidění jsou nezřídka i pláště zbytečně přehuštěné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V15á31c79l66a33v 45J71o39n98á58š 8352413792423

Ja,, kdyz jdu z baru, tak taky nafoukam..

0/0
9.8.2014 12:54

M50a84r53t23i49n 46D27u35f71e82k 3612457598864

Není na manometrech kompresorů stupnice uváděná v atm?

0/0
6.8.2014 21:46

M77a97r29t51i79n 63V35a23l63o61s48e42k 7113734487402

1 bar je cca1atm = 0,1MPa (Fyzikální atm je asi 0,98 a technická atm 1,01)

+2/0
7.8.2014 9:47
Foto

V59á78c24l79a64v 97P68ř94í81v46o40r29a 5772650265850

Většinou jsou na měřákách oboje stupnice.

0/0
8.8.2014 13:33

J28a45k66u25b 95N88e81b92u64r51k65a 6125427850209

Dokud jsem si nekoupil na doma pořádnou pumpu s barometrem (asi 700kč), tak jsem jezdil na dosti podhuštěných kolech. Mačkání palcem prostě není dobré měřítko, možná tak pro dětské kolo ;-) Když nahustíte pořádně (v rámci limitů na duši, plášti a ráfku), jede to daleko lépe ;] A malá cestovní pumpa je jen nouzovka, ne na huštění před jízdou ;-)

+3/0
6.8.2014 14:10

V13á71c20l43a29v 44J84a48n46o48c49h 1376105971367

Radši bych uvítal radu, co už mám do těch kol koupit za duše, abych to nemusel každý týden dofukovat. Kde jsou ty časy, kdy stačilo kolo dofouknout na jaře a na podzim. :-(

+7/0
4.8.2014 15:07

P53a68v78e12l 12J80a95n81o23u72š60k77o23v48e12c 1793238889802

Mám podobný problém.

+1/0
5.8.2014 14:52

J87a63k75u32b 40N75e24b73u56r81k76a 6545957530279

kvalitní ráfek, kvalitní pásku do ráfku, co nejširší (těžkou a pomalou) duši s kvalitním ventilkem.. Jednou za týden není tak hrozný, tlak v kolech by si člověk měl kontrolovat před každou jízdou.. pokud nejede jen dva kiláky do hospody žejo :)

0/0
6.8.2014 14:05

V13á25c74l42a86v 82J58a13n40o41c26h 1626885651337

No, hospoda u mě nehrozí, ale když je hezky, tak se ve mně jednou za pár dní lenošení hne svědomí a jedu se na 1-2 hodiny projet. Ale když příjdu ke kolu a ono je poloprázdné, tak je elán ten tam :-/.

+1/0
7.8.2014 13:48

J74o87s58e85f 59R34u73m 6556880306236

Svět je stále komplikovanější a jeden se v něm těžce orientuje. Neznáte, prosím, nějakého kouče nebo koučku huštění kola? Myslím nějakého toho akčního energického muže nebo emancipovanou sebevědomou dámu, zkrátka nějakého profesionála, který má techniku huštění zvládnutou na expertní úrovni, je tak trochu i psycholog a dokáže svoje zkušenosti předat. Chci vyrazit na kolo a po přečtení článku jsem usoudil, že potřebuji pomoc. S hustilkou v ruce jsem totiž zmatený, nejistý, neschopný se rozhodnout a začínám mít depresi...

+17/−4
3.8.2014 6:34

H27e29l59e82n96a 45L14e66i66t35l34o26v44á 8633840471115

Uvažuju podobně... Od dětství jsme blbli vždy celé prázdniny na kole - a přitom jsme to neuměli ani nafouknout...:-/

+1/−1
6.8.2014 18:38

P88e52t91r 65H69o25š50e59k 6909173876934

Tak ono záleží na tom, jestli chcete na kole blbnout, nebo jezdit.

Je jasné, že pokud se jízdě na kole věnujete jen příležitostně a nezáleží Vám moc na tom, jak se na něm jede, tak Vám to přijde nesmyslně složité.  Jen si pak, prosím, nestěžujte, že to moc drncá.

Pokud je někdo do cyklistiky nadšený, tak chce nejspíš foukat správně, nezabít tak některé vlastnosti svého kola a článek třeba ocení.

+2/−1
6.8.2014 19:40

I38v36a 25K56r37i58s84t56o50f20o12v45á 7685163492762

Když mi bylo 10 (1983) a mohla jsem jet poprvé sama na kole, požádala jsem rodiče, zda by mi kolo nenapumpovali. Ne, když chceš jezdit, tak si ho napumpuj sama. No a od té doby si kolo pumpuji sama a opravdu jsem netušila, že je to taková věda. :-D Měřák nemám...

+9/0
2.8.2014 18:02

J52a53r29o92s97l48a38v 54M66i38n79á28ř 4693401143798

Rovněž "měřím" palcem...:-)

+6/0
4.8.2014 12:56

V43l51a26d74i42m19i56r 68Z55a20b84l42o24u43d80i23l 6737391569550

Dekuji za info :-) Konecne mohu kdykoliv pri zmene povrchu slezt z kola a ufouknout, popripade dofouknout R^

+12/0
2.8.2014 9:56

P47a80v54e60l 83N71o37v44á59k 9457286957527

Ufouknout si můžete i na kole ;-D

+1/0
7.8.2014 10:34

I73v65a 50V45a18l71č71í19k76o75v33á 1169298961961

"Měřák".

8-o8-o8-o

+2/0
1.8.2014 21:24

J81a68r42o37m25í70r 98K30a76p85l28a85n 1702740244940

Boba článek! Doufám, že příště vyjde obsáhlé pojednání o správném použití párátka.

+15/−2
1.8.2014 7:04

M35i22r15i 79K82o44c94i 6766861825892

a zase jsem se nechal nachytat jedním odborníkem a to jsem si slíbil, že už na Idnes nevlezu !!! :-/

+5/0
31.7.2014 16:14
Foto

Z96d45e45n87ě22k 62M59a67t36u38š97k97a 7548906955176

hodnota sdělení tohoto článku je na úrovni Novy, když objeví fakt, že v mrazu mrzne voda

+10/−3
31.7.2014 11:11

M18a92r10t72i87n 10S89o14v29á57k 3327825864433

Pražští frikulíni asi potřebují samostatný článek i na nafukování pneu u kola. Pro ty méně šikovné, dofouknu, projedu se kolem bloku a dle potřeby upravím. Ti zkušenější to poznají zatlačením palce. Konec hlášení.

+13/−4
30.7.2014 16:46

P30a32v45e87l 63J35e98ř98á44b95e72k 7391782164237

Obávám se, že vaše informace je jen o běžném nafouknutí.

Dle zkušenosti je to trochu složitější. Když chci jet po asfaltu za Denisou (když není manžel doma) - nafouknu, vezmu stopky, měřič spalování tuků a 7 x objedu kostel. Výsledné hodnoty zapíši. Potom přifouknu a zas 7 x okolo kostela a zas zapíši. A potom to samé s různými tlaky i na jednotlivých kolech ještě asi tak 10 x. Následně vyhodnotím ten nejefektivnější tlak a vyrazím.

Pokud chci jet do hospody za lesem, tedy po štětové cestě, tak s různými tlaky v pneu objíždím okolo kravína. A zas vyberu nejefektivnější hodnotu.

A pokud jedu na ryby k rybníku jednoho manažera, tak kolečka si dávám okolo skládky hnoje (biohnojiva), protože u rybníka je pořád mokro, bahno a potom při ujíždění před hlídačem ryb záleží na každé setince vteřiny.

Jen amatér zkouší tlak v pneu prstem. My profíci na to jdeme vědecky a máme výsledky.

+26/−1
30.7.2014 22:08

P59e54t22r 55L16a95n78g 6413917936898

Pro tebe tady příště bude jak si správně natáhnout gumovky a obléknout montérky mimopražský mindráčku.

+2/−1
4.8.2014 11:23

K36a51r87e49l 74S58o76c31h19ů50r75e71k 2130626859855

Pokud si někdo neumí správně nafouknout kolo, tak pochybuji, že si to umí změřit a také pochybuji, že má čím si to změřit. To je podobné, jako napsat článek o tom, že lidi neumí udělat na grilu steak, a tak jim poradíme, že má mít uvnitř takovou a takovou teplotu.

+11/−1
29.7.2014 19:44

M57a22r18e61k 10V90e69s33e83l91ý 1147808290704

To je zase clanek. Proste foukam kolo tak, aby na omak bylo tvrde. Brzo zacnou i policajti kontrolovat u cyklistu hloubku dezenu.

+4/−7
29.7.2014 19:18

V76o32j41t57ě39c30h 66R52o11z82s13í36v27a73l 5830943445344

to je v souladu se silnicnim zakonem.

+1/−2
31.7.2014 14:56

I96v55a12n 68D87o41l13e50ž93a75l 3401225586856

A povinně zimáky i v létě. ;-D;-D;-D

+3/0
1.8.2014 11:05

B61á84r65a 83T67e32s42n25e18r34o79v59á 5325790334279

Mně se hlavně líbí, jak si autor článku (ale nejen on) myslí, že lidé jezdí buď na silničním kole po asfaltu, nebo v těžkém terénu na horákovi, případně po zpevněných polních cestách na treku. Ale že obvykle člověk během jediné vyjížďky absolvuje všechny tři povrchy, to jim jaksi nedochází...

+14/−3
29.7.2014 18:56

J31a11n 88S76t62o55d85o80l87a 7171600833280

V MTB sekci píšou, že na asfalt a zpevněné cesty se fouá na maximální hranici uvedenou výrobcem, do terénu na minimální a do bláta ještě míň. Takže to v lánku je i s hodnotami tlaku. Jinka je to samozřejmě problém, ale nakonec na to autor upozorňuje i u silniček, v pasáži o klasikách na kostkách. Když jedu na výlet, není problém to podle úseku upouštět či foukat. Mám pocit, že jste článek nečetla. Jinak byste se dozvěděla, že i mechanici profesionálních cyklistů mají zamotanou hlavu, když musí kolo připravit na ůzné povrchy. Základní principy jsou uvedeny, a teď si s tím každý poradí podle svého stylu, zkušenosti, věštby atd.

+4/−2
30.7.2014 14:33

B96á63r69a 78T61e41s51n42e71r46o58v72á 5215880284119

To jako že mám každých půl kilometru sesedat a vyfoukávat/dofoukávat duše? A neuhnal jste si náhodou někde úžeh? ;-D

+5/0
3.8.2014 1:36

M64a97r86e41k 69Š94i79m89o78n 2624437628648

To znamená, že si máš zjistit, na jakej jedeš závod a když to bude 90% v blátě, tak budeš foukat míň.

0/−1
7.8.2014 3:22

V93á89c69l86a39v 36J46o71n98á47š 8612353622613

Jakej závod????

0/0
9.8.2014 12:44

I31v36a 45K20r22i23s44t38o44f49o93v98á 7955973712902

Měla byste mít na trase rozestavěná ta kola a měnit je.

+3/0
2.8.2014 18:04

F30i71l56i61p 81V67ý95m38o57l34a 1334210948

Tohle je tak hloupý komentář, že ani nestojí za reakci Rv

+1/0
3.8.2014 18:03

H21e57l14e32n32a 80L51e27i36t79l11o42v67á 8533580731255

No vidíte - a vy reagujete...

+1/0
6.8.2014 18:46

R91a17d37i59m 53H61e39n64e89k 6409167729631

No to jsou zase rady, Kolo foukám tak aby bylo tvrdé a nešlo to promáčkonout palcem řadu let a jezdí se na tom pohodlně . Spíš mě připadá že tady ty rady rádoby  odborníků mají účel takový  aby kolo brzo ruplo nejlépe u ventilku a dotyčný investoval penízky do opravy.

+4/−10
29.7.2014 18:01

J59a41n 75K42r16o90m69p75o83l12c 1606438254

Trochu odbočím. Drtivá většina "poloviny národa" si neumí, resp. je líná namazat si řetěz! Na každé vyjížďce zažívám, jak já říkám, tzv. "festival pískajících řetězů". Vážně se divím, a asi nikdy nepochopím, že ty pazvuky nevadí dotyčným jezdcům... O tom, že se s namazaným řetězem výrazně lépe jede ani nemluvě. :)

+36/0
29.7.2014 14:08

M48o33j80m40í50r 68S58k56á91l65a 2660462466

R^ aspoň kdyby si to poch.... pomočili, že?;-O

+5/0
29.7.2014 18:32

J41a22n 25K94r31o96m64p96o25l21c 1126608804

:) přitom stačí WD40, hadr, 2 minuty času a je hotovo na několik vyjížděk. Nechápu v čem je problém :)

+3/−10
29.7.2014 22:03

J94i24ř83í 25C74v31r67č83e84k 8540616380953

Tak to WDčko bych tam vážně nes ... nedával. Vyschne raz dva, já mám s WDčkem vystaráno asi na 30km, takže to je fakt už nouze.

Vezmu většinou štěteček, natřu řetěz 5W40, nechám to tam hodinku a pak ho celý z venku vysuším hadrem - důležité je aby byl namazaný vevnitř, z venku nikoli aby se nelepil nečistoty. Druhá varinata je ta, že řetěz sundám celý a vykoupu v petroleji, následně mažu a ještě stejně setřu. S tímhle postupem mám vystaráno na 1000km, což je teď v létě a v době volna tak na dva týdny :D Jinak to mám na měsíc :)

+3/−3
29.7.2014 22:59

J90a34n 39K77r10o35m72p57o44l76c 1206268654

Bylo mi jasné, že zmínkou o WD rozpoutám debatu. V tomto případě platí, 100 lidí - 100 názorů. Někdo říká, stejně jako Vy, že WD vůbec, ale já mám naopak dobrou zkušenost. Pravda je, že vysychá, o tom žádná. Druhá věc je, že na sebe tolik nelepí prach. Já osobně, když můžu, tak mažu před každou vyjížďkou. Že by mi vydržel 30 km, to se mi ještě nestalo. Vyjížďka 100km - město/hory a bez problémů. Mažu tak, že prostříknu celý řetez shora tak, že dostanu olej dovnitř a utřu. Tento postup aplikuji ještě jednou a mám krásně namazáno.

+7/−1
30.7.2014 8:39
Foto

K24a11m13i33l 37Ř59e42h84á70k 4429444885149

On stačí jeden odborný názor.

+1/−1
30.7.2014 11:25

L85u51d31ě57k 95N49ě73m62e23c 5795511632814

Myslíte ten pana Skály? Tak to mohu potvrdit. To se praktikovalo už před sto lety.

0/0
31.7.2014 11:08

J15a69n 55K64r45o82m89p11o73l33c 1166748374

No, já moc nechápu za co mám ty mínusy u WD40, hadru a dvou minut času, ale budiž :) Konkrétně od Vás tam jeden mám, takže klidně hoďte do placu jak mažete Vy. Jsem otevřen jiným způsobům (bez ironie).

0/0
31.7.2014 14:00

J94a24k93u86b 10N12e28b67u49r11k24a 6985867150409

To bude asi tím, že většina těch lidí ani neví, že se řetěz maže. Dají kolo jednou za tři roky do servisu (kde jim vymění prověšený řetěz a zničenou kazetu) a jinak to neřeší. Jsme konzumní společnost.. ;-)

+1/−1
6.8.2014 14:00

Z24l91a53t16u82š62e 96J28e14l29í78n62k83o43v39á 1855852737162

Aneb jak těm co jezdí jen pro zábavu nasadit brouka do hlavy a komplikovat život.

Profík tady totiž těžko bude hledat rady.

+17/0
29.7.2014 12:44

A17l15e23š 67P66r20o81c55h61á27z25k49a 9987583349281

Tady prostě pokaždý vyberou uplnou kravinu a udělaj z ní vědu... Pak se tu přidávaj diskutéři, kteří v tomto případě například foukají kolo tak aby je nebolel zadek - což značí dvě možné věci

1) Špatné sedlo

2) Málo najetých kilometrů, což je daleko pravděpodobnější

Normální člověk co jede na kole pár kilometrů po práci, nebo sem tam na výlet o víkendu tohle fakt neřeší...

+11/−1
29.7.2014 13:53

P44e62t67r 21H98o15š21e94k 6729613836344

Článek hezký, lidi zbytečně přefukují, to je pravda, ale mám pár výhrad.

I na polňačky je IMHO zbytečný foukat maximum, když už foukám podle iDnes, tak asi nemám moc najeto a budu mít problém delší jízdu spíš usedět než ušlapat. Kvůli pohodlí je tak rozumný volit spíš střed rozmezí. Maximum bych dával jen na opravdu pěkný asfalt nebo pokud vím, že budu hodně dupat vestoje.

Záleží taky na šířce plášťů, která se i v rámci kategorie může dost lišit, je velký rozdíl, jestli mám na MTB gumu 1.95 nebo 2.25. Taky je samozřejmě rozumný foukat předek méně.

U bezduší nejsou 2 bary rozhodně minimum. Mně nejvíc vyhovuje cca 1.9 bar vzadu při bezdušových 2.25 gumách, 19mm ráfcích a nějakých 85 kg s výstrojí. Mít širší ráfek, dám gumy 2,4 a jdu ještě níž.

Mělo by taky asi výslovně zaznít, že měkčí pneumatika v terénu a na nerovnostech nejenom lépe drží a vede, ale také se lépe a snáze odvaluje, takže představa "nabuším to na max, sice to bude drncat, ale zato to poletí, tak to vydržím" je dost zcestná.

Většina lidí, když zkusí rozumný (podle nich nízký) tlak, tak dělá tu chybu, že to nevydrží dost dlouho - sednou na to, přijde jim to měkké a žvýkavé, tak to hned zas přefouknou. Chce to dát tomu pár vyjížděk, než si člověk zvykne a ocení to. Jako poslední bych doplnil, že lidi mají často tendenci dávat na MTB dozadu hrubší vzorek než dopředu, přičemž výhodné je přesně opačně - dám-li na více zatížené zadní kolo hladší plášť, kolo snáze pojede a smyk zadního kola není tak nebezpečný. Smyk předního kola je naopak hodně problematický, tak se tam vyplatí plášť hrubší, který díky menšímu zatížení na valivém odporu téměř nepoznám. To taky souvisí s faktem, že pro brzdění je nejdůležitější přední brzda, ale to již odbočuji. Je také třeba poznamenat, že hrubší vzorek nezaručuje lepší přilnavost, například na asfaltu, mokrém kamení a kořenech záleží především na směsi pláště, vzorek může být i na škodu.

+15/0
29.7.2014 12:38

L68u58d65ě49k 51N14ě87m46e26c 5855441692114

Asi nejezdíte za vlhka do kopce v lese. jinak byste zjistil, že se tam s hladším dezénem nevyhrabete, potřebujete drapák.

0/0
30.7.2014 19:33

P38e23t95r 75H14o26š23e86k 6259963956534

A to je, při vší úctě, přesně ta představa, o níž jsem přesvědčen, že neplatí. A například u Schwalbe mají stejný názor ( http://www.sportshop.fr/img/schwalbe/ucontrol.jpg ).

Při kluzkých výjezdech mám málokdy problém v celé délce, většinou jde o několik kluzkých míst, kde by mi hrubší vzorek mohl pomoci. Při správné práci s těžištěm, plánování sil a rychlosti, volbě stopy a plynulém záběru se ale hendikep hladšího vzorku dá v 90 % případů téměř smazat. O použitelnosti hladkého vzorku pro daného jezdce také rozhoduje fyzická výkonnost (což tedy není můj případ :-) ) - pokud jsem fyzicky schopen udržet ve výjezdu vyšší rychlost, tak tím snížím možnost ztráty gripu a stačí mi jemnější vzorek. Zbývajích 10 %, kde mi to nevyjde, skončí prohrábnutím zadního kola, většinou zcela bezpečným zastavením a přinejhorším si kousek potlačím. To mě ale vůůůbec netrápí, když se mi to stane párkrát za sezónu, a raději si celý zbytek času užívám výrazně lépe jedoucích plášťů.

Ten příslovečný "drapák" má výhodu jen v tom, že mohu do kopce šlapat pomaleji a tak moc neřešit stopu a techniku, ale práh toho, co s tím vyjedu nebo ne, se posune minimálně, nebo alespoň ne dost na to, aby mi to stálo za zbytečnou námahu ve všech ostatních situacích.

Jinak do kluzkých kopců jezdím (záměrně déšť nevyhledávám, takže samozřejmě většinu času odjezdím za sucha), i v 15 cm sněhu jezdím pravidelně, jezdil jsem i na hladkých silničních plaštích deseticentimetrovým bahnem. Vyhledávám přiměřeně technický terén, hltání kilometrů mě nebaví.

+1/0
31.7.2014 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.