Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak správně „foukat“ kolo. Není to tak snadné, jak se zdá

Na kolech dnes jezdí polovina národa, ale ne všichni se správně orientují v tom, jak mít nahuštěné pláště, aby kolo jelo dobře, rychle a bezpečně. Běžní cykloturisté mají velmi často pláště podhuštěné, ale k vidění jsou nezřídka i pláště zbytečně přehuštěné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V18á18c56l96a65v 43J87o14n29á77š 8632673732183

Ja,, kdyz jdu z baru, tak taky nafoukam..

0/0
9.8.2014 12:54

M16a26r85t80i54n 10D81u59f75e45k 3822397158444

Není na manometrech kompresorů stupnice uváděná v atm?

0/0
6.8.2014 21:46

M80a36r90t65i60n 16V74a98l19o72s10e19k 7423114667402

1 bar je cca1atm = 0,1MPa (Fyzikální atm je asi 0,98 a technická atm 1,01)

+2/0
7.8.2014 9:47
Foto

V76á33c35l11a21v 69P41ř43í39v91o75r29a 5132370285120

Většinou jsou na měřákách oboje stupnice.

0/0
8.8.2014 13:33

J61a76k86u29b 17N34e66b19u44r70k70a 6755247930189

Dokud jsem si nekoupil na doma pořádnou pumpu s barometrem (asi 700kč), tak jsem jezdil na dosti podhuštěných kolech. Mačkání palcem prostě není dobré měřítko, možná tak pro dětské kolo ;-) Když nahustíte pořádně (v rámci limitů na duši, plášti a ráfku), jede to daleko lépe ;] A malá cestovní pumpa je jen nouzovka, ne na huštění před jízdou ;-)

+3/0
6.8.2014 14:10

V91á72c53l37a15v 36J81a92n60o96c41h 1976515421337

Radši bych uvítal radu, co už mám do těch kol koupit za duše, abych to nemusel každý týden dofukovat. Kde jsou ty časy, kdy stačilo kolo dofouknout na jaře a na podzim. :-(

+7/0
4.8.2014 15:07

P17a98v55e69l 45J89a95n18o44u49š37k15o20v89e10c 1153188249662

Mám podobný problém.

+1/0
5.8.2014 14:52

J34a87k93u86b 88N94e67b51u57r46k57a 6515257350779

kvalitní ráfek, kvalitní pásku do ráfku, co nejširší (těžkou a pomalou) duši s kvalitním ventilkem.. Jednou za týden není tak hrozný, tlak v kolech by si člověk měl kontrolovat před každou jízdou.. pokud nejede jen dva kiláky do hospody žejo :)

0/0
6.8.2014 14:05

V96á32c85l87a81v 20J79a92n40o73c38h 1396595361217

No, hospoda u mě nehrozí, ale když je hezky, tak se ve mně jednou za pár dní lenošení hne svědomí a jedu se na 1-2 hodiny projet. Ale když příjdu ke kolu a ono je poloprázdné, tak je elán ten tam :-/.

+1/0
7.8.2014 13:48

J34o97s95e71f 87R94u20m 6906200306186

Svět je stále komplikovanější a jeden se v něm těžce orientuje. Neznáte, prosím, nějakého kouče nebo koučku huštění kola? Myslím nějakého toho akčního energického muže nebo emancipovanou sebevědomou dámu, zkrátka nějakého profesionála, který má techniku huštění zvládnutou na expertní úrovni, je tak trochu i psycholog a dokáže svoje zkušenosti předat. Chci vyrazit na kolo a po přečtení článku jsem usoudil, že potřebuji pomoc. S hustilkou v ruce jsem totiž zmatený, nejistý, neschopný se rozhodnout a začínám mít depresi...

+17/−4
3.8.2014 6:34

H83e84l28e43n44a 28L90e53i65t21l20o30v35á 8713660461465

Uvažuju podobně... Od dětství jsme blbli vždy celé prázdniny na kole - a přitom jsme to neuměli ani nafouknout...:-/

+1/−1
6.8.2014 18:38

P49e40t52r 52H25o78š49e35k 6659363536674

Tak ono záleží na tom, jestli chcete na kole blbnout, nebo jezdit.

Je jasné, že pokud se jízdě na kole věnujete jen příležitostně a nezáleží Vám moc na tom, jak se na něm jede, tak Vám to přijde nesmyslně složité.  Jen si pak, prosím, nestěžujte, že to moc drncá.

Pokud je někdo do cyklistiky nadšený, tak chce nejspíš foukat správně, nezabít tak některé vlastnosti svého kola a článek třeba ocení.

+2/−1
6.8.2014 19:40

I26v38a 55K24r52i79s29t65o28f48o39v42á 7875483262242

Když mi bylo 10 (1983) a mohla jsem jet poprvé sama na kole, požádala jsem rodiče, zda by mi kolo nenapumpovali. Ne, když chceš jezdit, tak si ho napumpuj sama. No a od té doby si kolo pumpuji sama a opravdu jsem netušila, že je to taková věda. :-D Měřák nemám...

+9/0
2.8.2014 18:02

J17a84r51o78s21l35a72v 76M84i88n92á41ř 4613311333978

Rovněž "měřím" palcem...:-)

+6/0
4.8.2014 12:56

V65l80a98d74i73m79i93r 28Z23a30b66l10o15u86d25i70l 6207321959200

Dekuji za info :-) Konecne mohu kdykoliv pri zmene povrchu slezt z kola a ufouknout, popripade dofouknout R^

+12/0
2.8.2014 9:56

P21a10v87e95l 71N36o75v23á46k 9417276127347

Ufouknout si můžete i na kole ;-D

+1/0
7.8.2014 10:34

I31v56a 46V68a15l87č44í18k65o89v27á 1939208541611

"Měřák".

8-o8-o8-o

+2/0
1.8.2014 21:24

J90a36r59o62m56í59r 27K71a62p84l54a16n 1792870414970

Boba článek! Doufám, že příště vyjde obsáhlé pojednání o správném použití párátka.

+15/−2
1.8.2014 7:04

M58i55r76i 18K76o14c70i 6326361345822

a zase jsem se nechal nachytat jedním odborníkem a to jsem si slíbil, že už na Idnes nevlezu !!! :-/

+5/0
31.7.2014 16:14
Foto

Z45d86e50n64ě54k 33M51a90t89u93š57k96a 7458866485806

hodnota sdělení tohoto článku je na úrovni Novy, když objeví fakt, že v mrazu mrzne voda

+10/−3
31.7.2014 11:11

M78a86r93t34i63n 13S98o90v44á56k 3967125734643

Pražští frikulíni asi potřebují samostatný článek i na nafukování pneu u kola. Pro ty méně šikovné, dofouknu, projedu se kolem bloku a dle potřeby upravím. Ti zkušenější to poznají zatlačením palce. Konec hlášení.

+13/−4
30.7.2014 16:46

P96a77v12e52l 47J82e30ř86á94b60e12k 7791642924877

Obávám se, že vaše informace je jen o běžném nafouknutí.

Dle zkušenosti je to trochu složitější. Když chci jet po asfaltu za Denisou (když není manžel doma) - nafouknu, vezmu stopky, měřič spalování tuků a 7 x objedu kostel. Výsledné hodnoty zapíši. Potom přifouknu a zas 7 x okolo kostela a zas zapíši. A potom to samé s různými tlaky i na jednotlivých kolech ještě asi tak 10 x. Následně vyhodnotím ten nejefektivnější tlak a vyrazím.

Pokud chci jet do hospody za lesem, tedy po štětové cestě, tak s různými tlaky v pneu objíždím okolo kravína. A zas vyberu nejefektivnější hodnotu.

A pokud jedu na ryby k rybníku jednoho manažera, tak kolečka si dávám okolo skládky hnoje (biohnojiva), protože u rybníka je pořád mokro, bahno a potom při ujíždění před hlídačem ryb záleží na každé setince vteřiny.

Jen amatér zkouší tlak v pneu prstem. My profíci na to jdeme vědecky a máme výsledky.

+26/−1
30.7.2014 22:08

P32e50t83r 92L68a82n81g 6713797596928

Pro tebe tady příště bude jak si správně natáhnout gumovky a obléknout montérky mimopražský mindráčku.

+2/−1
4.8.2014 11:23

K94a60r69e96l 35S15o13c51h23ů78r20e51k 2620836769795

Pokud si někdo neumí správně nafouknout kolo, tak pochybuji, že si to umí změřit a také pochybuji, že má čím si to změřit. To je podobné, jako napsat článek o tom, že lidi neumí udělat na grilu steak, a tak jim poradíme, že má mít uvnitř takovou a takovou teplotu.

+11/−1
29.7.2014 19:44

M94a59r76e65k 11V35e35s47e77l94ý 1597358810754

To je zase clanek. Proste foukam kolo tak, aby na omak bylo tvrde. Brzo zacnou i policajti kontrolovat u cyklistu hloubku dezenu.

+4/−7
29.7.2014 19:18

V90o16j90t44ě13c65h 92R17o37z61s94í70v34a14l 5500773145434

to je v souladu se silnicnim zakonem.

+1/−2
31.7.2014 14:56

I74v87a31n 12D81o33l86e90ž19a55l 3281255636506

A povinně zimáky i v létě. ;-D;-D;-D

+3/0
1.8.2014 11:05

B66á46r98a 24T91e84s27n75e53r69o21v97á 5705500984539

Mně se hlavně líbí, jak si autor článku (ale nejen on) myslí, že lidé jezdí buď na silničním kole po asfaltu, nebo v těžkém terénu na horákovi, případně po zpevněných polních cestách na treku. Ale že obvykle člověk během jediné vyjížďky absolvuje všechny tři povrchy, to jim jaksi nedochází...

+14/−3
29.7.2014 18:56

J70a86n 88S67t90o77d19o97l98a 7631810173930

V MTB sekci píšou, že na asfalt a zpevněné cesty se fouá na maximální hranici uvedenou výrobcem, do terénu na minimální a do bláta ještě míň. Takže to v lánku je i s hodnotami tlaku. Jinka je to samozřejmě problém, ale nakonec na to autor upozorňuje i u silniček, v pasáži o klasikách na kostkách. Když jedu na výlet, není problém to podle úseku upouštět či foukat. Mám pocit, že jste článek nečetla. Jinak byste se dozvěděla, že i mechanici profesionálních cyklistů mají zamotanou hlavu, když musí kolo připravit na ůzné povrchy. Základní principy jsou uvedeny, a teď si s tím každý poradí podle svého stylu, zkušenosti, věštby atd.

+4/−2
30.7.2014 14:33

B67á13r85a 82T90e37s59n26e29r75o31v19á 5875950214559

To jako že mám každých půl kilometru sesedat a vyfoukávat/dofoukávat duše? A neuhnal jste si náhodou někde úžeh? ;-D

+5/0
3.8.2014 1:36

M63a18r33e50k 51Š19i29m10o71n 2644487698548

To znamená, že si máš zjistit, na jakej jedeš závod a když to bude 90% v blátě, tak budeš foukat míň.

0/−1
7.8.2014 3:22

V54á79c86l56a34v 54J25o50n21á81š 8822173742613

Jakej závod????

0/0
9.8.2014 12:44

I88v88a 13K18r70i24s39t95o77f97o25v66á 7185853652172

Měla byste mít na trase rozestavěná ta kola a měnit je.

+3/0
2.8.2014 18:04

F69i27l71i29p 17V29ý66m11o63l55a 1694460448

Tohle je tak hloupý komentář, že ani nestojí za reakci Rv

+1/0
3.8.2014 18:03

H17e60l84e12n48a 73L54e90i77t91l45o98v38á 8393740741515

No vidíte - a vy reagujete...

+1/0
6.8.2014 18:46

R46a50d88i32m 91H78e97n13e46k 6589927359201

No to jsou zase rady, Kolo foukám tak aby bylo tvrdé a nešlo to promáčkonout palcem řadu let a jezdí se na tom pohodlně . Spíš mě připadá že tady ty rady rádoby  odborníků mají účel takový  aby kolo brzo ruplo nejlépe u ventilku a dotyčný investoval penízky do opravy.

+4/−10
29.7.2014 18:01

J55a57n 31K19r21o90m54p49o45l66c 1586868134

Trochu odbočím. Drtivá většina "poloviny národa" si neumí, resp. je líná namazat si řetěz! Na každé vyjížďce zažívám, jak já říkám, tzv. "festival pískajících řetězů". Vážně se divím, a asi nikdy nepochopím, že ty pazvuky nevadí dotyčným jezdcům... O tom, že se s namazaným řetězem výrazně lépe jede ani nemluvě. :)

+36/0
29.7.2014 14:08

M82o31j92m13í69r 66S96k70á62l68a 2170202136

R^ aspoň kdyby si to poch.... pomočili, že?;-O

+5/0
29.7.2014 18:32

J74a25n 61K12r26o93m61p87o50l52c 1826718484

:) přitom stačí WD40, hadr, 2 minuty času a je hotovo na několik vyjížděk. Nechápu v čem je problém :)

+3/−10
29.7.2014 22:03

J38i92ř20í 13C80v31r14č13e80k 8840606400433

Tak to WDčko bych tam vážně nes ... nedával. Vyschne raz dva, já mám s WDčkem vystaráno asi na 30km, takže to je fakt už nouze.

Vezmu většinou štěteček, natřu řetěz 5W40, nechám to tam hodinku a pak ho celý z venku vysuším hadrem - důležité je aby byl namazaný vevnitř, z venku nikoli aby se nelepil nečistoty. Druhá varinata je ta, že řetěz sundám celý a vykoupu v petroleji, následně mažu a ještě stejně setřu. S tímhle postupem mám vystaráno na 1000km, což je teď v létě a v době volna tak na dva týdny :D Jinak to mám na měsíc :)

+3/−3
29.7.2014 22:59

J55a93n 94K46r17o14m92p18o22l37c 1216598424

Bylo mi jasné, že zmínkou o WD rozpoutám debatu. V tomto případě platí, 100 lidí - 100 názorů. Někdo říká, stejně jako Vy, že WD vůbec, ale já mám naopak dobrou zkušenost. Pravda je, že vysychá, o tom žádná. Druhá věc je, že na sebe tolik nelepí prach. Já osobně, když můžu, tak mažu před každou vyjížďkou. Že by mi vydržel 30 km, to se mi ještě nestalo. Vyjížďka 100km - město/hory a bez problémů. Mažu tak, že prostříknu celý řetez shora tak, že dostanu olej dovnitř a utřu. Tento postup aplikuji ještě jednou a mám krásně namazáno.

+7/−1
30.7.2014 8:39
Foto

K31a23m51i97l 78Ř84e28h60á88k 4629464235389

On stačí jeden odborný názor.

+1/−1
30.7.2014 11:25

L68u56d80ě50k 41N61ě24m58e82c 5565581512104

Myslíte ten pana Skály? Tak to mohu potvrdit. To se praktikovalo už před sto lety.

0/0
31.7.2014 11:08

J69a12n 34K88r39o27m30p89o69l50c 1346908644

No, já moc nechápu za co mám ty mínusy u WD40, hadru a dvou minut času, ale budiž :) Konkrétně od Vás tam jeden mám, takže klidně hoďte do placu jak mažete Vy. Jsem otevřen jiným způsobům (bez ironie).

0/0
31.7.2014 14:00

J93a35k57u62b 84N82e19b94u54r59k86a 6985847230799

To bude asi tím, že většina těch lidí ani neví, že se řetěz maže. Dají kolo jednou za tři roky do servisu (kde jim vymění prověšený řetěz a zničenou kazetu) a jinak to neřeší. Jsme konzumní společnost.. ;-)

+1/−1
6.8.2014 14:00

Z57l13a62t62u45š42e 70J88e90l41í80n94k80o76v53á 1975962937822

Aneb jak těm co jezdí jen pro zábavu nasadit brouka do hlavy a komplikovat život.

Profík tady totiž těžko bude hledat rady.

+17/0
29.7.2014 12:44

A19l24e88š 80P31r69o21c81h48á21z63k47a 9157363659941

Tady prostě pokaždý vyberou uplnou kravinu a udělaj z ní vědu... Pak se tu přidávaj diskutéři, kteří v tomto případě například foukají kolo tak aby je nebolel zadek - což značí dvě možné věci

1) Špatné sedlo

2) Málo najetých kilometrů, což je daleko pravděpodobnější

Normální člověk co jede na kole pár kilometrů po práci, nebo sem tam na výlet o víkendu tohle fakt neřeší...

+11/−1
29.7.2014 13:53

P43e92t71r 15H81o84š40e12k 6129973836334

Článek hezký, lidi zbytečně přefukují, to je pravda, ale mám pár výhrad.

I na polňačky je IMHO zbytečný foukat maximum, když už foukám podle iDnes, tak asi nemám moc najeto a budu mít problém delší jízdu spíš usedět než ušlapat. Kvůli pohodlí je tak rozumný volit spíš střed rozmezí. Maximum bych dával jen na opravdu pěkný asfalt nebo pokud vím, že budu hodně dupat vestoje.

Záleží taky na šířce plášťů, která se i v rámci kategorie může dost lišit, je velký rozdíl, jestli mám na MTB gumu 1.95 nebo 2.25. Taky je samozřejmě rozumný foukat předek méně.

U bezduší nejsou 2 bary rozhodně minimum. Mně nejvíc vyhovuje cca 1.9 bar vzadu při bezdušových 2.25 gumách, 19mm ráfcích a nějakých 85 kg s výstrojí. Mít širší ráfek, dám gumy 2,4 a jdu ještě níž.

Mělo by taky asi výslovně zaznít, že měkčí pneumatika v terénu a na nerovnostech nejenom lépe drží a vede, ale také se lépe a snáze odvaluje, takže představa "nabuším to na max, sice to bude drncat, ale zato to poletí, tak to vydržím" je dost zcestná.

Většina lidí, když zkusí rozumný (podle nich nízký) tlak, tak dělá tu chybu, že to nevydrží dost dlouho - sednou na to, přijde jim to měkké a žvýkavé, tak to hned zas přefouknou. Chce to dát tomu pár vyjížděk, než si člověk zvykne a ocení to. Jako poslední bych doplnil, že lidi mají často tendenci dávat na MTB dozadu hrubší vzorek než dopředu, přičemž výhodné je přesně opačně - dám-li na více zatížené zadní kolo hladší plášť, kolo snáze pojede a smyk zadního kola není tak nebezpečný. Smyk předního kola je naopak hodně problematický, tak se tam vyplatí plášť hrubší, který díky menšímu zatížení na valivém odporu téměř nepoznám. To taky souvisí s faktem, že pro brzdění je nejdůležitější přední brzda, ale to již odbočuji. Je také třeba poznamenat, že hrubší vzorek nezaručuje lepší přilnavost, například na asfaltu, mokrém kamení a kořenech záleží především na směsi pláště, vzorek může být i na škodu.

+15/0
29.7.2014 12:38

L81u73d12ě82k 45N32ě77m47e85c 5245701302634

Asi nejezdíte za vlhka do kopce v lese. jinak byste zjistil, že se tam s hladším dezénem nevyhrabete, potřebujete drapák.

0/0
30.7.2014 19:33

P46e89t21r 46H43o82š10e97k 6669393196264

A to je, při vší úctě, přesně ta představa, o níž jsem přesvědčen, že neplatí. A například u Schwalbe mají stejný názor ( http://www.sportshop.fr/img/schwalbe/ucontrol.jpg ).

Při kluzkých výjezdech mám málokdy problém v celé délce, většinou jde o několik kluzkých míst, kde by mi hrubší vzorek mohl pomoci. Při správné práci s těžištěm, plánování sil a rychlosti, volbě stopy a plynulém záběru se ale hendikep hladšího vzorku dá v 90 % případů téměř smazat. O použitelnosti hladkého vzorku pro daného jezdce také rozhoduje fyzická výkonnost (což tedy není můj případ :-) ) - pokud jsem fyzicky schopen udržet ve výjezdu vyšší rychlost, tak tím snížím možnost ztráty gripu a stačí mi jemnější vzorek. Zbývajích 10 %, kde mi to nevyjde, skončí prohrábnutím zadního kola, většinou zcela bezpečným zastavením a přinejhorším si kousek potlačím. To mě ale vůůůbec netrápí, když se mi to stane párkrát za sezónu, a raději si celý zbytek času užívám výrazně lépe jedoucích plášťů.

Ten příslovečný "drapák" má výhodu jen v tom, že mohu do kopce šlapat pomaleji a tak moc neřešit stopu a techniku, ale práh toho, co s tím vyjedu nebo ne, se posune minimálně, nebo alespoň ne dost na to, aby mi to stálo za zbytečnou námahu ve všech ostatních situacích.

Jinak do kluzkých kopců jezdím (záměrně déšť nevyhledávám, takže samozřejmě většinu času odjezdím za sucha), i v 15 cm sněhu jezdím pravidelně, jezdil jsem i na hladkých silničních plaštích deseticentimetrovým bahnem. Vyhledávám přiměřeně technický terén, hltání kilometrů mě nebaví.

+1/0
31.7.2014 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.