Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Retrosnímky z cest před rokem 1989. Poklady z fotoarchivů čtenářů

Možnosti, kam se dalo cestovat na dovolenou za totality, byly víc než skromné. I v těchto časech nesvobody se však odehrávaly cesty, na které se dlouho vzpomínalo. Prohlédněte si zajímavé fotografie, které nám z rodinných alb poslali na naši výzvu čtenáři. Deset autorů od nás získává honorář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46u51m41i76r 52N31o16v72a89k 8701123416678

Krásný starý fotky, krásný starý vzpomínky. Nostalgie některých je přirozená, já jsem rád za dnešní volnost pohybu, za leteckou přepravu a možnost zvolit si, který jazyk budu studovat a pak tam jezdit. I dneska se dá kempovat všude a i dneska se dostanu do španělského kláštera v horách, kde není živáčka... Nebo na pláž těsně vedle turistického střediska, kde je pár místních. Rozdíl mezi "dřív" a "teď" je možná ten, že dřív lidé museli a dnes mohou, ale nechtějí :D Dřív se poprali s administrativou a jeli autem kamkoliv, dneska se pohodlný lidi nechají odvézt cestovkou a pak píšou do komentů, že všude plno turistů :D

0/0
8.4.2014 12:17

J60a72n 18P12i85r81k59l 2153378904704

Nic není jako dřív. Jezdil jsem na dovolenou na Slovensko na Senec, nebo na Zemplínskou Šíravu pod stan. Na stejná místa jsem zajel v roce 2008 a nestačil jsem se divit. Všude samý hotel až k vodě a stanování poblíž pláže nemožné. Zkrátka ta "neviditelná ruka trhu" se dosti nehezky "zviditelnila. A stejně tomu je i v bývalé Jugoslávii. V Černé Hoře jsme stanovali na stráni pár km před Sv. Štefanem. Nyní kemp žádný, všude špinavé maringotky a obytné buňky a toulaví psi. A na plážích kolem Budvy a Bečiči, samý hotel a volné pláže skoro žádné. Chorvatsko zůstalo stejně přívětivé, ale na Makarské je více Čechů nežli domácích. A jsou zde ještě vidět následky války a rozdělení Jugoslávie. Místy pusté a poničené hotely, které jsou asi v majetku cizích států.

+1/0
6.4.2014 12:47

M35i92c69h30a38l 51M71i71l87l34e42r 9876932509792

"Místy pusté a poničené hotely, které jsou asi v majetku cizích států."8-o8-o8-o8-o

1)Odkdy nejake cizi STATY vlastni hotely na Jadranu? Co by s nimi delaly? Pokud nejaky jadransky hotel vlastni nekdo cizi, je to firma z jineho statu, ne stat jako takovy! Nebo si fakt myslis, ze treba Holandsko nebo Francie potrebuji kupovat nejake ruiny hotelu na Jadranu ?

2)puste a ponicene hotely znamenaji jedno- jejich majitele nemaji penize na jejich opravu a v tom pripade to poukazuje na mistni majitele. Kdyby je totiz koupila nejaka zahranicni firma, nemohla by si dovolit nechat je lezet ladem a zanedbavat investice, ktere jejich koupi udelala. Za to by ji majitele jejich akcii pekne servali.Takova firma by naopak byla majiteli akcii popohanena, aby hotel co nejdriv zrenovovala a zprovoznila.

+1/0
7.4.2014 11:15


M42i22l85a89n 41N49o63v24á98k 2890775885515

U snímku č. 6 není uvedeno kde to je. Je tam jen popisek "

Léto budiž pochváleno". Tipoval bych, že to je koupaliště v Budapešti na Markétině ostrově.

0/0
3.4.2014 9:54

M88a79r97e75k 70B75r10o77d28e73k 2573570669899

To je vidět na první pohled, že je to na Markétině ostrově. Taková věrozvětská fotografie. Ten mladík je jako student, co se právě přejedl kuřaty, asi někde v Pešti v Marketu a ta žába vlevo dole, ta má pěkně poťouchlý úsměv, z té asi vyrostla pěkná ropucha. Ale jinak krása a nostalgie zašlých časů.

0/0
9.4.2014 22:53

P88a27v27e83l 23M60a15t48o47u29š46e59k 5310717788704

Mnozí lidé jezdí do stejných zemí (tím nemyslím jen do přímořských letovisek, cestovat se dá i jinam) i dnes a nic jim nechybí.

0/0
3.4.2014 9:53

J39a60r61o29s81l18a36v 66O26n28d50r11u24š47k37a 3414745599738

Hlavně se lidi nemydlili navzájem jako dneska. Proto si dokázali dovolené užít, byla přitom nenucená sranda, hezky, v prostředí stejně smýšlejících lidí, ...

+2/0
2.4.2014 15:56

M15i63l37a46n 50Č42e78r38n21ý 5533389989572

My si se ženou občas navzájem namydlíme záda, jelikož všude člověk přece jen nedosáhne...;-)

+1/0
2.4.2014 19:37

J43a95r94o47s17l80a90v 59O66n93d20r13u34š98k90a 3144835709968

To je užitečná činnost, tak zvaná socialisace. Opice si navzájem vybírají z kožichu breberky, čímž se vlastně hladí, což přispívá k míru v tlupě.

Kéž by bylo v ČR více takových opičáků. :-)

0/0
3.4.2014 19:20

M81i87c33h95a34l 81M41i75l56l37e15r 9736222129662

tomu se rika trpet nostalgii zmizeleho mladi, kdy vsechno se zdalo ruzove a pekne protoze jsme byli mladi.

Nekteri nerealisticti lide jsou v zachvatech nostalgie schopni omlouvat i komouse tvrzenim "ono to nebylo za komousu tak spatne a lidi spolu lip vychazeli" nebo zapominat na komousska cestovni omezeni, zavrene hranice a potupu doprosovani se o vyjezdni dolozky slovy "byla přitom nenucená sranda, hezky, v prostředí stejně smýšlejících lidí, ...". Tito lide si neuvedomuji, ze co jim predevsim chybi je jejich mladicka bezstarostnost z minulosti a ze trpi depresi pribyvajicich let a bliziciho se stari. Protoze ta sranda na dovolene, se sousedy na chalupach v Cesku, u Machace, pod stany na ture v Tatrach, nekde u more v Chorvatsku, Bibione ci Hurgade, je mozna uzit si i dnes. Nikomu prece nikdo nebrani si na dovolenou vyjet s partou stejne smyslejicich lidi a vesele si tam uzivat...a pokud je to v zahranici, ani o tu potupnou dolozku nemuseji pred cestou zadat.!!

+9/0
3.4.2014 1:28

P13a40v46e36l 52M91a15t31o48u68š27e42k 5250427868334

Jen se ty party stále hůře dávají dohromady, a to navzdory nepoměrně dokonalejší komunikační technice, o které se před 30 lety nikomu ani nezdálo. Lidé se změnili, a určitě ne pouze k lepšímu. Jestli to je režimem (a s ním spojenými možnostmi či nemožnostmi), na to ať si každý odpoví sám. Jednoznačná odpověď zřejmě neexistuje.

+4/−3
3.4.2014 10:00

M36i82c40h26a68l 20M10i70l64l74e15r 9436322619302

je to technologii. Lide si zvykli travit dost casu solo a komunikovat SMSkami nebo na Internetu, namisto aby se schazeli osobne nebo si aspon telefonovali. Porad ale zalezi na kazdem jednotlivci jak si to zaridi. Komu na necem opravdu zalezi, da si s tim praci, tu partu si sezene a dovolena bude stat za to.

Mam v Cesku byvale spoluzaky a ti si kazde leto delaji pravidelne sleziny u jednoho nebo jineho na chalupe...uz nekolik desitek let. Trebaze par z party uz je bohuzel v Panu, ostatni si nenechaji prilezitost ujit. Clovek musi zustat aktivni dusevne, fyzicky a spolecensky a ne zakryvat lenost vymluvami "jo, kde jsou ty casy, dneska jsou lide jini".

+4/0
3.4.2014 10:24

L96i11b67o94r 59B67e56n28e14š 1762664842376

Lide jsou stale stejnymi!

Ten, kdo byl drive doby tkem,  zustane doby tkem!

A ten, ktery byl drive dobrym, zustane dobrym!

A pokud ten dobry je nyni dobytkem, tak jim byl i predtim, jen se pretvaroval!

Rezim s charakterem cloveka nema nic spolecneho, pane Matoušku!

+3/0
5.4.2014 18:28

J16a49r25o42s69l14a77v 90O80n84d97r92u40š74k71a 3764865709988

Tý, nemáš pravdu. Ale popíšu to přesněji.

Mluvil jsem o ( měl jsem na mysli ) uvolněné atmosféře, která v osmdesátých létech v Jugošce byla. Ta tam teď není. Byl jsem tam v roce 2011 na měsíc a ve 2012 na 6 týdnů, mluvil s obyčejnými lidmi, procestoval Srbsko, Černou Horu i Chorvatsko, byl u moře tu i onde, a není to ono. A není to tím, že bych čekal to, co jsem tam zažil v dětství. Prostě něco se změnilo, služby se třeba zlepšily ( v Dubrovniku jsem si nemohl vůbec na nic stěžovat ), ale ta uvolněná atmosféra zmizela.

Jinak se vzpomínkami na "dávné mládí" máš pravdu.

+2/0
3.4.2014 19:27

D85a48v29i40d 57N47e37b64e79s63k35ý 8497111349721

Uvolněná atmosféra vyplývala z toho, že se tehdy lidé na chvíli dostalli z klece. Dnes v kleci nejsou, takže euforie z toho, že jsou na chvíli venku, se nekoná. To je snad dobře, ne?

+6/0
5.4.2014 12:05

M64i24c58h72a73l 27M83i38l26l26e69r 9116282929842

dobre vysvetleno

0/0
5.4.2014 12:30

J51a27r15o67s98l87a85v 19O67n93d41r48u97š37k54a 3444955689678

Lidi jsou dnes ( 2014 ) mnohem více v kleci, než jsou si schopní vůbec uvědomit, natož připustit. V celé euroamerické společnosti. Když tu chudáci ( a to nejen kancelářští, ale i ředitelé ) mají na dovolenou v Chorvatsku pouhý týden, a pak zase "musejí jít do práce", tak kde je u nich svoboda nebo dokonce štěstí ?

Z této klece se dnešní člověk dostane leda tak zlomeninou nohy, kdy je upoutaný na lůžko měsíc v nemocnici. To si potom uvědomí, v jakém kolotoči a bláznění to v současném světě žije, a že to takto nemá smysl.

0/0
10.4.2014 20:06

M56i27c24h96a80l 11M19i13l24l87e45r 9186702939222

mne se take vazi vzpominky z mladi na Jugosku, kam jsem jezdil v druhe puli 60.let na pozvani k rodine pratel a s nimi na more do jejich podnikoveho rekreacniho strediska v Rogoznici u Splitu, nebo do stanoveho tabora Hostelove asociace na "Dubrovnicke Riviere". V tabore se schazeli mladi lide ze vsech koutu Jugoslavie a zavitalo i par studaku/batuzkaru z USA, Polska, Zap. Nemecka, Rakouska a ja. Domlouvali jsme se kolektivne nekolika jazyky najednou. Kdo nejake cizi jazyky umel, prekladal pro jine a shodli jsme se bajecne, skvela pohoda mezi vsemi.

Po 38 letech jsem mel moznost se na to same misto podivat, kdyz jsme si s manzelkou vyjeli do Evropy a udelali si "zalet" do Dubrovnika. Nad mistem kde byval stanovy tabor, na vrcholu a uboci kopce je dnes veliky petihvezdickovy hotel s nadhernym vyhledem do zatoky a mestecka na jednu stranu, na otevrene more na stranu druhou. Schvalne jsem tak trochu z nostalgickych duvodu zvolil prave tenhle hotel pro nase ubytovani. Dokonce jsem se zasel podivat dolu na terasovity svah, kde byvaly stany. Zustal tam betonovy zaklad chaty vedouciho tabora, ktery jeho stavitele kdysi oznacili datem a jmenem tabora, dokud byl beton jeste mokry. 

Mestecko se zmenilo, je z nej dnes "butikova" rekreacni oblast, jak tomu Chorvati rikaji, v pristavu kotvi same nobl jachty a primorska promenada je plna cizincu, stejne jako vsechny prilehle restaurace a konoby, ktere se tam rozrostly jako houby po desti. Priznam se, ze jsem nepocitil stesk ani "touhu po davnem mladi", ale dvojitou radost a uspokojeni. Jednak nad tim, ze mam vzpominky na dvoje krasne 2tydenni prazniny, ktere jsem tam stravil a jednak, ze se sem ted moho podivat znovu, tentokrat s manzelkou a ze si uzivame pobytu v krasnem hotelu, v komfortu o jakem se mi tenkrat davno mohlo jen zdat. Prochazeli jsme se po okoli, uzivali z konoby pri vine pohled na zapad slunce, pokecali si s prima mistnimi lidmi a rikali si - zivot je krasny - at zije cestovani!

0/0
5.4.2014 13:03

D18a44v43i35d 83M77a15c90k77ů 8410789850111

Ta fotka s Gottem je fantastická! Já kdysi, kdysi dávno, cca 1971, potkal v Rumunsku Waldemara Matušku. Měl riflové kraťasy R^

+2/0
2.4.2014 15:30

M71i80c72h42a59l 82M37i33l13l18e85r 9966782829932

jednou z moznosti jak se dostat do Jugosky v druhe polovine 60.let bylo na pozvani pribuznych nebo znamych. Tak jsem tam nekolikrat jel ja. O dolozku na kazdou cestu se samozrejme muselo zadat, ale nezadalo se o devizovy prislib. Clovek mohl s dolozkou koupit v bance jen minimum (10tisic starych) dinaru jako uplne minimalni kapesne. Bud pribuzni/pratele v Jugosce museli plne zaplatit pobyt, nebo ze pribuzny ze zapadu poslal k pratelum do Jugosky penize na prazdninovy pobyt Cechoslovaka....samozrejme potaji, aby soudruzi v ce-ese- ser nevedeli, jinak by nevydali dolozku.;-)

A jednou jsem jel vlakovym zajezdem s CKM na fotbal do Belehradu.

0/0
1.4.2014 7:25

P78e57t32r 76H13l24o45u10š61e42k 9836413515361

krásné vzpomínky R^, ale Karel je Numero Uno R^;-D

+1/−1
1.4.2014 0:54

P45a64v11e24l 17S41l42e24z13á58k 6873664872153

Dáma vlevo na fotografii č. 15 má úplně luxusní p...postavu [>-]

+1/−1
31.3.2014 23:53

P36e56t37r 15F94e20i22g30l 5188113820852

R^

0/0
2.4.2014 14:55

M35i79l21a98n 75Č51e85r96n66ý 5523849819702

Dáma vpravo je sice trošku více opálená, ale jinak má taky pěkné tělíčko...R^

0/0
2.4.2014 19:40

M51a61r63e54k 73B88r46o36d40e73k 2143140789469

To máte pravdu, a není to náhodou Němka?

0/0
2.4.2014 22:25

S40t23e25f55a10n 41L30i16n61d13e13r 5812455803902

Hrozne pomaly mi načítava tablet fotky,nemal som v úmysle otvárať galériu ale ten váš koment ma donútil..:-)

0/0
6.4.2014 9:20

D47a82n71i55e43l 52R58e57i75c44h22e46l 8599939153

Škoda, že zapadla ta debata níže o cenách dovolených "tehdy" a nyní. Vždy, jak někdo argumentuje, že po r. 89 jsme se stali nesvobodní ekonomicky, tak si říkám, jak si musel připadat průměrný Čech v 80. letech ve Vídni či Paříži se svými finančními možnostmi:-)

+7/0
31.3.2014 23:53

M17a94r96t15i54n 82J51i95r84o50u49s45e98k 7606505915538

Byli jsme jako čtyřčlenná rodina letecky v Bulharsku v roce 1983, vyšlo to na 12.000 Kčs a představte si, nebyl problém na to ušetřit.

0/−5
1.4.2014 0:56

J64a44r92o90m41í58r 44K92r80á64l 4490219864949

Pokud byste dnes žil jako v roce 83, také by nebyl problém ušetřit 120 tisíc.

+2/−1
1.4.2014 6:22

M70i21c56h94a18l 84M40i35l17l95e85r 9866142929172

Bulharsko v 1983 a NSR, Francie, Rakouskou nebo dokonce i Jugoslavie v temze roce se nedaji cenovou pristupnosti pro tehdejsiho Cechoslovaka VUBEC porovnavat.

Kdyz se tu nekdo ohani "jak se nam dobre vedlo v Bulharsku za totace" a snazi se to cenove porovnavat se zapadem, ten nevi co mluvi!

0/0
1.4.2014 6:23

P59a96v34e52l 68O80d24r11a24z74i45l 6614229727270

No, my jsme ve třech platili za Jugošku taky 12.000 Kčs a to se sice ušetřit dalo, ale byl to takovej ranec, že se to taky dalo utratit za něco jiného. Dneska vás vyjde podobná sranda, při troše snahy, na 12000 CZK. :-P

+3/0
1.4.2014 13:13

P12a84v96e55l 78M33a52t64o41u16š22e39k 5370957148534

Tehdy bylo pro našince, kteří si nevydělávali ve valutách, neuvěřitelně draho na Západě. Na Východě včetně ČSSR bylo všude draho plus mínus stejně. Dnes je pro našince sice ne tolik neuvěřitelně, ale přece jen draho skoro všude, snad kromě Ukrajiny, Bosny a Hercegoviny a možná Bulharska.

+1/0
3.4.2014 10:06

P53e50t84r 31S67k24a68r28k23e 9554206419300

Mám velkou radost z fotky 10/33 z Miedzyzdrojů v PL, neboť na stejné místo jezdím s rodinou každý rok od roku 1996. Ano, všichni se mi smějí, ale já na to místo, lidi, ceny a vzdálenost od Prahy nedám dopustit, přestože je místní počasí riziko. Na dovolenou na severu to prostě chce mít alternativní plány, jinak je to tam moc fajn.

+1/0
31.3.2014 23:28

V71á33c28l61a88v 92H11o89r58á24k 5822161421916

Přesně tak... snad ještě lepší je nedaleké Świnoujście - hezčí,širší a vybavenější pláž než Miedzyzdroje.

0/0
2.4.2014 1:07

M45a55r50e86k 14H20l30á90v20k36a 7505592860257

koukam co stastlivcu nekam cestovalo...

my patrili k tem nespolupracujicim co se nedostali ani do spratelene socialisticke ciziny

0/−2
31.3.2014 23:12

V77í41ť33a 23N21o44v69á82k 1938763475131

To ROH bylo snad všude, aspoň Balaton...

+2/0
31.3.2014 23:46

M12a63r94t36i12n 24J35i32r32o72u71s67e15k 7306985805228

Viďte. Někteří dokonce v srpnu 69 do Jugošky.

0/0
1.4.2014 1:01

W91a20l38t16r 84S21e27d89l69á94k 8960323625609

Do Jugoslávie jsem se podíval poprvé v roce 1979 a potom ještě několikrát díky známosti v bance.;-)

0/0
31.3.2014 23:05

V73í48ť11a 17N66o95v82á33k 1368343645911

Krásný fotky . Jako dítě jsem byl 2x Jugoslavie , 1xBulharsko . A ta  Jugoška ...to byl mazec. Matně vzpomínám,že prý vyšla na 10 000.- (bus,ubytko penzion,jídlo vlastní),skoro 5 platů co tenkrát máma vydělávala (cca 1982 ). Bulharsko jsme byli od ROH letecky a pod stan za cca 1700/osoba.

+4/0
31.3.2014 22:33
Foto

M15i68r64o17s89l45a87v 69S12t65e18i95n27e51r 1775465418283

Obrázek č. 25 nemůže být z Jugoslávie, tam takový písek nikde nemají. Zřejmě se jedná o Bulharsko nebo Rumunsko. Na pláže v Řecku se čeští turisté dostali až po 1990. Jugoslávii znám jako vlastní boty, od 1970 do 1990 jsme tam byli "vsako ljeto" na prázdniny- vždy nejméně 4 týdny. Však to dětem přineslo hodně zdraví a síly do života.

Čechy jsme začali potkávat až kolem 1984 a později, pokud nepočítám nákupčí Tuzexu v přístavě Terst.

+3/0
31.3.2014 22:22
Foto

I37v98a69n 21K97o29p14t23a 5417832381677

I v Jugoslavii jsou pisecne plaze. Treba na Rabu jedna je.

0/0
31.3.2014 22:47

K83a14r50e91l 16K57o35š61ť15á61l 8437911570175

Jenže tam asi nemají na hotelu nápis v azbuce.

+1/−1
1.4.2014 0:16
Foto

I39v14a89n 25K28o46p91t17a 5967642321927

Srbština nebo srbochorvatština používá cyrilici tedy nesprávně  azbuku. Jinak tedy používají jak latinku tak cyrilici, tedy nápis tam klidně mohl  být. :-)

+1/0
1.4.2014 1:29

K69a45r13e75l 13K14o41š44ť81á14l 8547341450295

Zjevně máte problém přiznat si svůj omyl tak prostě fabulujete. Srbsko nemá přístup k moři a Chorvati by je hnali i s cyrilicí už tenkrát.

V češtině se označení cyrilice často užívá jen pro starou cyrilici sloužící k zápisu staroslověnštiny a církevní slovanštiny, kdežto národní abecedy, které vývojem cyrilice vznikly, se někdy označují za azbuku.

0/−1
1.4.2014 15:19

M20i78c23h75a64l 77M63i90l88l98e32r 9266652919742

zato ale Cernohorci more maji a cyrilici take

0/0
1.4.2014 20:08

M76i17c85h69a22l 86M88i58l39l57e39r 9606222349352

PS. Srbochorvatstinu jsem studoval.

Srbove sve abecede rikaji Ćirilica. Pokud prepis srbskeho mekkeho c tady neprejde, je to to c s carkou nad tim. NERIKAJI sve abecede azbuka.

Stejny nazev prosvou abecedu pouzivaji Cernohorci, kteri, jak uz jsem se zminil, na rozdil od Srbu take maji morske pobrezi.

0/0
1.4.2014 20:12
Foto

I59v65a79n 97K35o22p93t30a 5987532391787

Jí tam vidím popis v Jugoslávii takže to klidně mohlo být např v Černé Hoře. Navíc Jugoslávie používala oficiálně  tzv. srbochorvatštinu a pokud Tito nařídil tak i chorvat zmlknul. Ostatně cyrilice byla i na bankovkách (jugoslávských dinárech).

Azbuka je .... defakto to samé co cyrilice.  Slovo azbuka znamená původně jen soubor písmen (obdobou je abeceda nebo alfabeta), - to jste zapoměl okopírovat, asi se to nehodilo. ;-D

+1/0
1.4.2014 20:46

M56i13c52h86a48l 48M68i15l96l68e63r 9326422309292

"Navíc Jugoslávie používala oficiálně  tzv. srbochorvatštinu a pokud Tito nařídil tak i chorvat zmlknul."

Neni to tak uplne pravda. Ackoliv Tito doma propagoval "Bratstvo i jedinstvo" jako svuj hlavni slogan a ackoliv se jazyku tenkrat oficialne rikalo srbochorvatstina ( a pod timto nazvem byla take vyucovana v prazske Jazykove skole a na UK), Chorvati nebyli nuceni pouzivat srbske vyrazy kde meli vlastni (napr. srbsky fudbal=chorvatsky nogomet, pozoriste=kazaliste, jine nazvy mesicu atd) a nebyli nuceni pouzivat ve vyslovnosti srbskou ekavstinu namisto sve ijekavske. Tito nenutil Chorvaty do pouzivani cyrilice. Chorvatske deti dostaly ve skolach jen hodne orientacni prupravu a obeznameni s cyrilici, aby byly schopne precist text v cyrilici kdyby na to doslo, ale nebylo od nich ocekavano, ze ji budou pouzivat. Srbove, Cernohorci, Kosovane a Makedonci se ve skolach v dobach za Titovy vlady ucili vedle cyrilice i latinku, na kterou byl vetsi duraz nez v chorvatskych skolach na obeznameni s cyrilici a byli v latince dobre zbehli.

Prestoze jsem cyrilici ovladal dobre, bylo pro me tenkrat velkou vyhodou, ze jsem si mohl se vsemi mymi jugoslavskymi prateli - at byli z Dubrovnika, Zahrebu, Belehradu, Nise, Skopje nebo Pristiny- dopisovat v latince.

-

Co se tyce argumentace ohledne nazvu abeced, spravny nazev pro vychodni druh abeced je cyrilice, protoze ze stare cyrilice se vyvinuly. Rusove atd si to pak zjednodusili a zacali svemu pismu jednoduse rikat azbuka= abeceda, jak jsi spravne napsal, zatimco Srbove a jini Balkanci to nadale nazyvaji cyrilici. Srbska cyrilice je oproti te ruske, neboli azbuce, jednodussi, nepouziva jejich slabikova pismena je-jo-ju-ja ani šč, srbske E a J jsou stejne jako v latince, nemaji Y ani H. Navic maji mekke L a N, mekke a tvrde Dž a vedle normalniho take mekke Ć.

0/0
2.4.2014 3:29

K82a28r35e27l 50K65o62š49ť66á46l 8667651620815

:-) Děkuji za obsáhlý koutek, přesto jak jsem si dovolil upozornit, v ČESKÉM jazyce mohou být azbuka a cyrilice synonyma.

0/0
2.4.2014 6:48

M85i85c26h82a18l 42M55i85l69l90e21r 9526292379892

jazykovy koutek - rado se stalo :-)

Reaguji na tvou poznamku "V češtině se označení cyrilice často užívá jen pro starou cyrilici sloužící k zápisu staroslověnštiny a církevní slovanštiny, kdežto národní abecedy, které vývojem cyrilice vznikly, se někdy označují za azbuku." ktera si smyslove protireci. Citovat Wikipedii neni vzdy 100% smerodatne. ;-)

Fakt je, ze ruskemu pismu se rika azbuka, ale Srbove to sve zasadne nazyvaji cyrilici. Kdyz jsem se jednou davno v rozhovoru s nimi podrekl a pouzil slovo azbuka, ohradili se, ze nejsou Rusove a jejich pismo je cyrilice, neboli "srpska ćirilica".

0/0
2.4.2014 8:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.