Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times

Zranění Michaela Schumachera při lyžování obrátilo pozornost ke znepokojivému trendu: přestože se používají helmy a další bezpečnostní vybavení ve stále větší míře, rizika v tomto sportu vzrostla a ukazuje se, že používání přileb počet poranění mozku neomezilo. Napsal to list The New York Times.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P30a84v71e71l 60N15e54d98ě67l78a 5276200844931

Asi by bylo fér porovnat stejný počet lyžařů, jezdících stejnou rychlostí a pak dělat závěry. Nebo aspoň vztáhnout počt poranění hlavy na 1000 lyžařů ... :-/

0/0
9.1.2014 13:14

L14á40ď14a 49V46r35a55n64ý 7308738798277

I kdych pominul bezpečnostní prvek, tak helma je hlavně pohodlná.

0/0
9.1.2014 7:48

P59e20t97r 15K85o67m35á68r89e11k 8265683625761

Není náhodou New York Times z Ameriky? Kdo trochu jezdí, má v té věci jasno. To že je helma komfortní záležitost v této diskuzi nehraje roli, ale že při pádu ochrání hlavu (lebku i mozek) je snad každému jasný. Helma většinou vyplněná polystyrenovou hmotou má mnohem větší pohlcení nárazu než čepice a to nemluvím o rozložení bodového tlaku při nárazu na ostrý předmět. Když člověk jezdil před 20 lety ve Francii ve volném terénu, vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle. Dnes jsou i kevlarové helmy (tu mám), dostupné páteřáky a nemá cenu se vystavovat zbytečnému riziku. Asi je pravda, že jedinců ne zcela ovládajících své lyže, řítících se po svahu přibylo, tak se s tím musíme vyrovnat, nebo jezdit rychleji, než oni. ;-)

+3/0
9.1.2014 1:26


J36a44r84o33s40l37a95v 11C43h22v30o89j57k75a 8634644635

"vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle" no ale to je právě ono, právě proto sis dával větší pozor, než když jedeš v helmě.

0/0
9.1.2014 20:14

P97e91t43r 54L43i11s61o92n 4595849252

Frajerů bez přileb jsou plný hřbitovy a těch s přilbama zase nemocnice. Jen si vybrat.

+2/−1
8.1.2014 22:32

P14e12t23r 44T86a68f97t 9213787954429

No myslim, ze chybi velice dulezite udaje, jak se v prubehu casu zmenil pocet lyzaru a jejich chovani. Tedy kolik je urazu vuci ujetym km na upravenych ci neupravenych sjezdovach.

A pak by se hned videlo, jak helmy zvysily bezpecnost lyzovani.

Nezanedbatelnym faktorem je taky generacni obmena a chovani lyzaru, kteri jiz nejsou tak sportovne zdatni (holt generace, kdy si deti neustale hraly venku misto sezeni u PC, jiz odrostla) a preferuji free styl jizdy mimo sjezdovky + lepsi vybaveni lyzi, ktere i slabsim lyzarum umoznuji zvladnout tereny, do kterych by se drive ani profik nepustil, neb by v nem zapadl a lyze jen stezi otocil.

+1/−1
8.1.2014 11:00

J51a30n 58D76l85o84u94h19ý 8596150343470

Dříve byly úrazy, že lyžař spadl a zkoutil si nohu. Dneska rovnou zalítne do lesa nebo někoho srazí. Jezdí se podstatně agresívněji. ;-O

+1/0
8.1.2014 13:52

P28e76t28r 32T92a42f32t 9403807524799

Souhlasim - tech duvodu je podstatne vic vcetne lepe upravenych rychlejsich sjezdovek - ono na boulich si to nikdo nenechal moc rozjet, zatimco dneska na uzehlene sjezdovce se to leti jedna radost ;o)

0/0
8.1.2014 13:56

F95e41l97i85x 12M88a77u52t84n67e65r 9495228957650

Mezi sjezdovkami je na foto vidět ten neupravený ostrůvek plný kamenů a uprostřed ostrůvku je zřejmá ta vyježděná trasa od teenager(ů). Když už tedy Schumi potřeboval vjet do toho ostrůvku, proč nezvolil tu vyježděnou stopu, ale jel nesmyslně po okraji plném kamenů?

0/0
8.1.2014 9:19

J24i76ř96í 49M34a20c78e63k 3945665674461

Zranění mozku? Mám takový pocit, že těm, kteří na sjezdovce nepřiměřeně riskují, se často nemá v hlavě co zranit.

+4/−2
8.1.2014 8:17

S14i77d55n64e60y 97F50o61s45t87e98r 4916309814628

Brusel navrhuje protiskluzové hroty na skluznicích, případně sypané sjezdovky. V plánu jsou i rozmražovače sněhu vytvářeného sněžnými děly. Vědci zkoumají možnost jízdy do svahu. Ekologická frakce je pro absolutní zákaz přístupu do přírody.

+4/−2
8.1.2014 6:01

J49i78ř62í 36M16a35c36e28k 3555435414271

Vám ten Brusel ale leží v žaludku. Je zajímavé, že čeští politici vždy vymyslí dobré věci a bruselští vždy špatné.

+3/−1
8.1.2014 8:16

J69o27h76a12n 28Z44i51n72g73e38l 2121145506701

Jo jo, všechny ty helmy, dětský sedačky a bezpečnostní pasy i na parkovišti jsou jen lobbing pojišťoven a ke skutečný bezpečnosti nevedou. Kdo ze zastánců těchto povinných opatření si třeba vůbec dokáže představit, v čem může taková dětská sedačka pomoci? Nebo to všichni používají jen proto, že někdo někde určil, že je to správně?

+1/−9
7.1.2014 23:13

Š43t30ě36p76á14n 29K52a57r39l84í42k 3394609203761

tak zrovna dětská autosedačka smysl má.

+7/0
7.1.2014 23:17

J59o10h31a29n 80Z80i43n67g84e79l 2571775186871

Tak to zkuste vysvětlit. Proč má smysl? Protože prodlouží délku pasu, tím ho uvolní a umožní dítěti nabrat rychlost, než vezme držku o přední sedadlo?

0/−10
7.1.2014 23:41

Š20t76ě57p84á44n 90K15a90r77l39í21k 3734229863911

nechápu - prodlouží délku pasu a tím ho uvolní .... Nevím, o jaké sedačce, kategorii, se zde bavíme.

+5/0
7.1.2014 23:49

J69o87h82a41n 94Z24i38n79g84e69l 2891105626511

Bavíme se o dětské autosedačce na zadní sedadlo, která je poutána na standardní bezpečnostní pás. Tzn.při nárazu se nejprve našponuje ten pás zadního sedadla, a teprve potom se šponuje ten na autosedačce. Dítě tak urazí daleko větší dráhu, než ho zádržný systém zastaví.

0/−10
8.1.2014 0:35

J96a55n 51J44e68ž29e17k 3831535257285

Sedacka, o niz mluvis, je pro male deti, ktere do samotneho pasu na zadni sedacce neupoutas. Jak bys to teda resil?

+6/0
8.1.2014 6:54
Foto

J70a68k31u91b 18V16í68z55e75k 5258912748457

Není dnes už isofix na zadních sedačkách téměř standartem? A pokud ne, tak pořád lepší dítě v sedačce, která má ono "prodloužení-uvolnění", než dítě bez sedačky, které uškrtí dospělý pás.

+3/0
8.1.2014 8:44

L22á73ď80a 95V72r25a54n90ý 7528498808827

nebo vyletí předním oknem.

0/0
9.1.2014 7:38

V68l39a52d67i83m84i43r 66C22h33y54l17i87k 1750639317536

Vo vasom pripade odporucam pozriet si nejake crash testy. Sedacky nezmysel urcite nie su.

+2/0
8.1.2014 9:24

B86e36n 15P80a16v31k93a 1477203217381

Tenhle článek mně připomíná blbé kecy automobilistů, kteří se nepoutají. Nebo to tak aspoň dříve bylo. Že prý lepší vyletět oknem, než uhořet. Fakt zajímavé myšlenkové pochody.

+9/0
7.1.2014 22:54

J70o36h28a29n 49Z19i48n75g25e87l 2901395576171

Osobně jsem díky nepřipoutání vylezl z auta živej a zdravej po nárazu do příčně jedoucího auta a následně betonovýho plotu. Pasy se po výbuchu airbagu a pyropartrony zakously a nešly rozepnout, přičemž z motoru už se kouřilo.

0/−2
7.1.2014 23:44

L32u87k28e 73V17o95j60t33ě47c65h 7223755110627

A co se poutat a mít v autě dostupný nůž? V přihrádce ve dveřích, v přihrádce sklápěcí opěrky mezi řidičem a spolujezdcem...?

+3/−2
8.1.2014 2:02

V17l57a30d72i73m14i94r 84C15h35y66l78i37k 1860159657946

Dokonca existuje original noz na rezanie pasov pri nehode a niektore auta ho maju vo vybave.

0/0
8.1.2014 9:27

J95o56h72a82n 43Z75i73n12g24e77l 2471885626161

Jo, nůž ve dveřích na Vás bude čekat, až se auto otočí na bok a zase zpátky.

+1/0
8.1.2014 9:29
Foto

J73a17k85u67b 67V66í27z65e52k 5228462828917

Co se stalo s těmi, co byli připoutáni?

0/0
8.1.2014 8:44

J16o38h68a72n 27Z81i69n26g28e38l 2791735816561

Nic, jel jsem sám.

0/0
8.1.2014 9:27

V69l58a36d57i95m52i29r 92C71h50y28l47i97k 1770399147606

Vynimka potvrdzuje pravidlo. Ano stava sa ze pas niekedy moze uskodit ale to bude asi velmi male percento.

+2/0
8.1.2014 9:26

Š45á59r82k66a 73S55t14a29ň16k91o88v55á 9773155939859

Skáču ráda, skáču dobře, ale bez helmy ani náhodou!

0/0
7.1.2014 22:09

J20a56n 17J26a63n49e40č72e23k 9660273530796

To je v pořádku, kdybys vlítla do muldy a najednou: cink - cink ;-D

0/0
7.1.2014 22:48
Foto

J83i90ř86í 24K77r44á23k97o88r95a 9139313

Zatracenej Peltzaman. Pořád tak nějak socanům nabourává sluníčkově světlé zítřky. :-)

+4/0
7.1.2014 20:42

P37e89t59r 39P47o92s45p34í60š87i31l 4328874956946

Já si myslím, že je to důsledek hojně používaného umělého zasněžování. Umělý sníh je tvrdší a ledovatější než přírodní.

+5/0
7.1.2014 19:44

O29n20d53ř17e37j 60Š49i32n10d12l41e10r 2707798866305

A je daleko těžší na něm udržet stopu. Tak akorát uježděný čerstvý sníh odpustí lecos. Umělá namrzlina nebo oko od prknaře vám dá sežrat i drobnou nerovnováhu.

+1/0
7.1.2014 20:18

R59a13d93e35k 59P79r42o75c72h81á29z28k94a 2693639358

A je ta statistika normovaná na počet pádů nebo na počet ujetých kilometrů na sjezdovkách? Nebo jen to jen klasické novinářské zjednodušení až za mez správnosti a oni tam porovnávají absolutní počet úrazů?

+7/0
7.1.2014 19:27

L80a48d92i87s45l88a74v 70T87r67i58s37k16a 4915737530

Souhlasím, ta čísla pro mne nic moc nevypovídají. Nevíme z nich například o kolik stoupl počet lyžařů na svazích a počet naježděných kilometrů.

To je podobné, jako s auty. Když srovnám počet a závažnost nehod dnes a před 40 lety, tak je to teď hrůza. No a obrázek se změní s tím, když do toho zahrneme i počet aut a najetých kilometrů dnes a před 40 lety.

+3/0
8.1.2014 9:23

P73e66t70r 29N92e70s45v49a76d77b43a 2554415306369

Helma dokáže zabránit otřesu mozku nebo tržné ráně na hlavně. Žádná helma nedokáže udržet mozek v lebce na místě. Hlava se zastaví, ale mozek "letí" dál. :-(

+7/0
7.1.2014 19:14

V40á47c15l29a32v 85J98e84b70a37v33ý 8470909303146

Což byl pravděpodobně i případ Schumachera. Děje se to i při autonehodách, kde létají i jiné vnitřní orgány. Prostě lidské tělo je stavěné na chůzi a běh...

+1/0
7.1.2014 21:36

B68e79n 18P74a54v38k98a 1447423207131

Ale plosím vás. To možná tak kdyby měl na zádech tryskový pohon a rychlost MACH 2. Jinak takové přetížení ten mozek zvládne raz dva. Sice se trochu bací a chvíli budete v bezvědomí, ale jinak v pořádku. Problém je v tom nárazu.

0/−1
7.1.2014 23:00

P53e20t66r 54N29e38s66v41a28d88b10a 2724515676749

Pohmoždění mozku není problém na motorce a to při nijak závratné rychlosti které dosáhnete i na lyžích.

0/0
8.1.2014 9:33

L81a98d90a 69N32o53v28a71k 4182623477

prostě na jednu stranu se zlepšila ochrana hlavy.. a na druhou stranu se jezdí mnohem rychleji a riskantněji.. není nic divného na tom, že úrazů hlavy neubylo..

0/0
7.1.2014 18:56

M66a75r97c40e13l 72P19a28v42l87í27k 7261174938799

všetky takzvané bezpečnostné opatrenia, nariadenia, jedno kde sú (autá, bicykle, lyžovanie) iba zvyšujú náklady a ako je podnadpis - falošný pocit bezpečia.

+1/−2
7.1.2014 17:53

A59l12o25i68s 17J66i17n78d55r98a 9530714867595

Nikdy jsem s helmou nelyzoval, az mne sejmul jeden "neukaznenec" v Rakousku. Pak jsem si uvedomil jednu vec. On helmu mel ja ne. Je jasne, kdo mel vyhodu. Takze lyzuji s helmou ani ne tak kvuli sobe, jako kvuli tem ostatnim. V helme se necitim dobre, omezuje to pohyb, ale dodava vetsi pocit bezbeci. Jinak zajimavy clanek a rozbor.

+9/−1
7.1.2014 16:39

J34a47n 58R90i81c71h90t42e86r 7855370631322

Na to je jen jedna odpověď. Kupte si lepší helmu. Sám v helmě jezdím několik let a musím říct, že pohodlí, které mi poskytuje helma oproti čepici je naprosto nesrovnatelné. Nevěřil jsem, že ochranný prvek může být zároveň pohodlný, ale je to tak. Čepici už nikdy, a to nejen kvůli bezpečí, ale i kvůli pohodlí. Brýle na tom dokonale drží, není v tom zima. Dá se otevřít nebo zavřít větrání podle počasí. Neměnil bych.

+3/0
7.1.2014 16:58

J34a85r64o82m82í74r 52S92v26o56b49o55d80a 2590951519417

V květnu na Stubai je helma ale pěkný opruz a to doslova....

+2/−1
7.1.2014 17:07
Foto

J59a10k32u68b 17V49í67z34e35k 5318872268247

V květnu určitě ano, ale v běžně teplém lyžařském počasí - kolem 5 stupňů - pomáhá tenoučká čepice pod helmu. Něco takového (http://www.vseprokolo.cz/moira-ultralight-uln-ce-cepice-pod-prilbu-73401) dostatečně zchladí a odsaje pot.

0/0
8.1.2014 8:48

M39a40r53t43i81n 92J90e26l69í96n43e65k 9186904197457

No moc se mi to nelíbí co se The New York Times snaží naznačit. Užívání helmy riziko zranění samozřejmě snižuje, to je logický. A co motorky a kola, že by helmy byly zbytečné? 8-o sakryš...

+3/−1
7.1.2014 16:34

J11a22r93o90m55í35r 37S40v63o27b45o95d57a 2570521639767

Bohužel lidi zapomínají používat to, co pod tou helmou mají a to je ten největší problém. Zbytečné helmy nejsou...zbytečný je jen blbec na sjezdovce, silnici , kdekoliv....

+6/0
7.1.2014 17:09

P11e27t18r 12N46e76s13v60a25d88b13a 2874125976589

Smutné ale výstižné.... R^

0/0
7.1.2014 19:15

R58i88c33h19a92r35d 68S13y13r22o79v64ý 4564943672226

Lyžuji v čepici, a stále tvrdím, že více ochranných prostředků vede k většímu riskování. A to nejen u lyžování. Lyžuji i mimo sjezdovky,užívám si krátký oblouk, boule a dávám bacha na sebe a ostatní na svahu. Neustálé ochranářství, aby se něco někomu nestalo, vede k opaku. Vrcholem je pak měření rychlosti na sjezdovkách. Bohužel dnešní lyžaři umí jen velký oblouk rychle dolů. Jediné riziko pro mně je, že to do mně někdo z těch šílenců v helmách a pásovcem na zádech, napálí.

+16/−6
7.1.2014 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.