Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times

Zranění Michaela Schumachera při lyžování obrátilo pozornost ke znepokojivému trendu: přestože se používají helmy a další bezpečnostní vybavení ve stále větší míře, rizika v tomto sportu vzrostla a ukazuje se, že používání přileb počet poranění mozku neomezilo. Napsal to list The New York Times.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P35a28v45e23l 61N74e68d91ě24l64a 5506340894861

Asi by bylo fér porovnat stejný počet lyžařů, jezdících stejnou rychlostí a pak dělat závěry. Nebo aspoň vztáhnout počt poranění hlavy na 1000 lyžařů ... :-/

0/0
9.1.2014 13:14

L74á84ď69a 41V97r67a48n48ý 7798148878367

I kdych pominul bezpečnostní prvek, tak helma je hlavně pohodlná.

0/0
9.1.2014 7:48

P21e54t61r 42K80o77m38á48r42e72k 8295783285861

Není náhodou New York Times z Ameriky? Kdo trochu jezdí, má v té věci jasno. To že je helma komfortní záležitost v této diskuzi nehraje roli, ale že při pádu ochrání hlavu (lebku i mozek) je snad každému jasný. Helma většinou vyplněná polystyrenovou hmotou má mnohem větší pohlcení nárazu než čepice a to nemluvím o rozložení bodového tlaku při nárazu na ostrý předmět. Když člověk jezdil před 20 lety ve Francii ve volném terénu, vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle. Dnes jsou i kevlarové helmy (tu mám), dostupné páteřáky a nemá cenu se vystavovat zbytečnému riziku. Asi je pravda, že jedinců ne zcela ovládajících své lyže, řítících se po svahu přibylo, tak se s tím musíme vyrovnat, nebo jezdit rychleji, než oni. ;-)

+3/0
9.1.2014 1:26

J79a94r51o79s64l50a78v 68C96h75v76o65j72k95a 8404854485

"vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle" no ale to je právě ono, právě proto sis dával větší pozor, než když jedeš v helmě.

0/0
9.1.2014 20:14

P40e34t34r 62L23i40s80o83n 4725959512

Frajerů bez přileb jsou plný hřbitovy a těch s přilbama zase nemocnice. Jen si vybrat.

+2/−1
8.1.2014 22:32

P54e11t65r 89T22a21f86t 9533967104499

No myslim, ze chybi velice dulezite udaje, jak se v prubehu casu zmenil pocet lyzaru a jejich chovani. Tedy kolik je urazu vuci ujetym km na upravenych ci neupravenych sjezdovach.

A pak by se hned videlo, jak helmy zvysily bezpecnost lyzovani.

Nezanedbatelnym faktorem je taky generacni obmena a chovani lyzaru, kteri jiz nejsou tak sportovne zdatni (holt generace, kdy si deti neustale hraly venku misto sezeni u PC, jiz odrostla) a preferuji free styl jizdy mimo sjezdovky + lepsi vybaveni lyzi, ktere i slabsim lyzarum umoznuji zvladnout tereny, do kterych by se drive ani profik nepustil, neb by v nem zapadl a lyze jen stezi otocil.

+1/−1
8.1.2014 11:00

J46a57n 51D57l84o64u24h14ý 8426180563340

Dříve byly úrazy, že lyžař spadl a zkoutil si nohu. Dneska rovnou zalítne do lesa nebo někoho srazí. Jezdí se podstatně agresívněji. ;-O

+1/0
8.1.2014 13:52

P87e53t93r 33T66a63f69t 9953917544369

Souhlasim - tech duvodu je podstatne vic vcetne lepe upravenych rychlejsich sjezdovek - ono na boulich si to nikdo nenechal moc rozjet, zatimco dneska na uzehlene sjezdovce se to leti jedna radost ;o)

0/0
8.1.2014 13:56

F24e94l20i86x 53M61a18u86t88n48e90r 9875758207640

Mezi sjezdovkami je na foto vidět ten neupravený ostrůvek plný kamenů a uprostřed ostrůvku je zřejmá ta vyježděná trasa od teenager(ů). Když už tedy Schumi potřeboval vjet do toho ostrůvku, proč nezvolil tu vyježděnou stopu, ale jel nesmyslně po okraji plném kamenů?

0/0
8.1.2014 9:19

J54i26ř69í 67M63a42c96e75k 3775455274861

Zranění mozku? Mám takový pocit, že těm, kteří na sjezdovce nepřiměřeně riskují, se často nemá v hlavě co zranit.

+4/−2
8.1.2014 8:17

S30i88d36n14e57y 91F30o37s61t73e77r 4696529334308

Brusel navrhuje protiskluzové hroty na skluznicích, případně sypané sjezdovky. V plánu jsou i rozmražovače sněhu vytvářeného sněžnými děly. Vědci zkoumají možnost jízdy do svahu. Ekologická frakce je pro absolutní zákaz přístupu do přírody.

+4/−2
8.1.2014 6:01

J67i85ř95í 65M28a22c11e19k 3535355334901

Vám ten Brusel ale leží v žaludku. Je zajímavé, že čeští politici vždy vymyslí dobré věci a bruselští vždy špatné.

+3/−1
8.1.2014 8:16

J93o26h28a42n 50Z35i73n87g97e61l 2441435956541

Jo jo, všechny ty helmy, dětský sedačky a bezpečnostní pasy i na parkovišti jsou jen lobbing pojišťoven a ke skutečný bezpečnosti nevedou. Kdo ze zastánců těchto povinných opatření si třeba vůbec dokáže představit, v čem může taková dětská sedačka pomoci? Nebo to všichni používají jen proto, že někdo někde určil, že je to správně?

+1/−9
7.1.2014 23:13

Š82t13ě79p47á98n 25K39a22r39l89í80k 3794989733281

tak zrovna dětská autosedačka smysl má.

+7/0
7.1.2014 23:17

J79o82h77a33n 10Z36i20n42g41e37l 2431775446321

Tak to zkuste vysvětlit. Proč má smysl? Protože prodlouží délku pasu, tím ho uvolní a umožní dítěti nabrat rychlost, než vezme držku o přední sedadlo?

0/−10
7.1.2014 23:41

Š15t51ě61p69á73n 39K97a38r16l36í17k 3604809863381

nechápu - prodlouží délku pasu a tím ho uvolní .... Nevím, o jaké sedačce, kategorii, se zde bavíme.

+5/0
7.1.2014 23:49

J61o69h36a98n 69Z28i77n65g19e94l 2271725696481

Bavíme se o dětské autosedačce na zadní sedadlo, která je poutána na standardní bezpečnostní pás. Tzn.při nárazu se nejprve našponuje ten pás zadního sedadla, a teprve potom se šponuje ten na autosedačce. Dítě tak urazí daleko větší dráhu, než ho zádržný systém zastaví.

0/−10
8.1.2014 0:35

J19a64n 46J94e88ž33e48k 3281195347445

Sedacka, o niz mluvis, je pro male deti, ktere do samotneho pasu na zadni sedacce neupoutas. Jak bys to teda resil?

+6/0
8.1.2014 6:54

J30a50k76u50b 25V49í55z33e14k 5798662168787

Není dnes už isofix na zadních sedačkách téměř standartem? A pokud ne, tak pořád lepší dítě v sedačce, která má ono "prodloužení-uvolnění", než dítě bez sedačky, které uškrtí dospělý pás.

+3/0
8.1.2014 8:44

L74á14ď37a 84V51r74a56n65ý 7378888958707

nebo vyletí předním oknem.

0/0
9.1.2014 7:38

V70l64a90d62i88m42i59r 12C63h48y76l11i25k 1930549707496

Vo vasom pripade odporucam pozriet si nejake crash testy. Sedacky nezmysel urcite nie su.

+2/0
8.1.2014 9:24

B64e68n 52P57a67v30k84a 1957633757441

Tenhle článek mně připomíná blbé kecy automobilistů, kteří se nepoutají. Nebo to tak aspoň dříve bylo. Že prý lepší vyletět oknem, než uhořet. Fakt zajímavé myšlenkové pochody.

+9/0
7.1.2014 22:54

J77o77h91a61n 80Z79i54n83g63e69l 2251465166141

Osobně jsem díky nepřipoutání vylezl z auta živej a zdravej po nárazu do příčně jedoucího auta a následně betonovýho plotu. Pasy se po výbuchu airbagu a pyropartrony zakously a nešly rozepnout, přičemž z motoru už se kouřilo.

0/−2
7.1.2014 23:44

L24u35k36e 36V69o57j29t84ě26c71h 7293535220137

A co se poutat a mít v autě dostupný nůž? V přihrádce ve dveřích, v přihrádce sklápěcí opěrky mezi řidičem a spolujezdcem...?

+3/−2
8.1.2014 2:02

V44l16a65d34i65m25i33r 84C55h25y29l44i49k 1700179787496

Dokonca existuje original noz na rezanie pasov pri nehode a niektore auta ho maju vo vybave.

0/0
8.1.2014 9:27

J31o45h53a52n 93Z57i69n93g28e25l 2921605306411

Jo, nůž ve dveřích na Vás bude čekat, až se auto otočí na bok a zase zpátky.

+1/0
8.1.2014 9:29

J37a66k50u48b 56V14í89z79e90k 5798382788217

Co se stalo s těmi, co byli připoutáni?

0/0
8.1.2014 8:44

J16o34h18a57n 76Z47i32n96g17e68l 2591495576951

Nic, jel jsem sám.

0/0
8.1.2014 9:27

V40l47a98d40i34m35i82r 91C76h97y31l59i73k 1590519537726

Vynimka potvrdzuje pravidlo. Ano stava sa ze pas niekedy moze uskodit ale to bude asi velmi male percento.

+2/0
8.1.2014 9:26

Š23á25r45k63a 68S19t66a25ň23k97o43v29á 9973905989989

Skáču ráda, skáču dobře, ale bez helmy ani náhodou!

0/0
7.1.2014 22:09

J18a58n 42J90a49n14e52č38e23k 9560203360266

To je v pořádku, kdybys vlítla do muldy a najednou: cink - cink ;-D

0/0
7.1.2014 22:48
Foto

J73i71ř55í 62K94r45á34k22o41r70a 9389423

Zatracenej Peltzaman. Pořád tak nějak socanům nabourává sluníčkově světlé zítřky. :-)

+4/0
7.1.2014 20:42

P25e20t37r 49P72o78s17p32í60š65i10l 4198624336196

Já si myslím, že je to důsledek hojně používaného umělého zasněžování. Umělý sníh je tvrdší a ledovatější než přírodní.

+5/0
7.1.2014 19:44

O71n17d49ř22e98j 40Š97i49n35d86l65e12r 2547738866755

A je daleko těžší na něm udržet stopu. Tak akorát uježděný čerstvý sníh odpustí lecos. Umělá namrzlina nebo oko od prknaře vám dá sežrat i drobnou nerovnováhu.

+1/0
7.1.2014 20:18

R87a13d58e33k 92P24r87o49c77h13á14z65k17a 2713469108

A je ta statistika normovaná na počet pádů nebo na počet ujetých kilometrů na sjezdovkách? Nebo jen to jen klasické novinářské zjednodušení až za mez správnosti a oni tam porovnávají absolutní počet úrazů?

+7/0
7.1.2014 19:27

L71a36d62i14s91l58a39v 12T27r70i12s62k16a 4755617570

Souhlasím, ta čísla pro mne nic moc nevypovídají. Nevíme z nich například o kolik stoupl počet lyžařů na svazích a počet naježděných kilometrů.

To je podobné, jako s auty. Když srovnám počet a závažnost nehod dnes a před 40 lety, tak je to teď hrůza. No a obrázek se změní s tím, když do toho zahrneme i počet aut a najetých kilometrů dnes a před 40 lety.

+3/0
8.1.2014 9:23

P73e89t22r 15N13e98s25v56a29d98b43a 2944355426419

Helma dokáže zabránit otřesu mozku nebo tržné ráně na hlavně. Žádná helma nedokáže udržet mozek v lebce na místě. Hlava se zastaví, ale mozek "letí" dál. :-(

+7/0
7.1.2014 19:14

V63á49c65l40a27v 21J81e83b39a73v56ý 8160319223356

Což byl pravděpodobně i případ Schumachera. Děje se to i při autonehodách, kde létají i jiné vnitřní orgány. Prostě lidské tělo je stavěné na chůzi a běh...

+1/0
7.1.2014 21:36

B50e55n 90P26a58v41k95a 1717203157841

Ale plosím vás. To možná tak kdyby měl na zádech tryskový pohon a rychlost MACH 2. Jinak takové přetížení ten mozek zvládne raz dva. Sice se trochu bací a chvíli budete v bezvědomí, ale jinak v pořádku. Problém je v tom nárazu.

0/−1
7.1.2014 23:00

P91e24t43r 75N83e39s47v22a50d45b44a 2464905166819

Pohmoždění mozku není problém na motorce a to při nijak závratné rychlosti které dosáhnete i na lyžích.

0/0
8.1.2014 9:33

L40a56d92a 92N43o92v65a41k 4542793507

prostě na jednu stranu se zlepšila ochrana hlavy.. a na druhou stranu se jezdí mnohem rychleji a riskantněji.. není nic divného na tom, že úrazů hlavy neubylo..

0/0
7.1.2014 18:56

M20a76r10c48e78l 26P70a90v35l82í87k 7941434248439

všetky takzvané bezpečnostné opatrenia, nariadenia, jedno kde sú (autá, bicykle, lyžovanie) iba zvyšujú náklady a ako je podnadpis - falošný pocit bezpečia.

+1/−2
7.1.2014 17:53

A80l76o37i41s 93J24i67n11d75r70a 9110694797725

Nikdy jsem s helmou nelyzoval, az mne sejmul jeden "neukaznenec" v Rakousku. Pak jsem si uvedomil jednu vec. On helmu mel ja ne. Je jasne, kdo mel vyhodu. Takze lyzuji s helmou ani ne tak kvuli sobe, jako kvuli tem ostatnim. V helme se necitim dobre, omezuje to pohyb, ale dodava vetsi pocit bezbeci. Jinak zajimavy clanek a rozbor.

+9/−1
7.1.2014 16:39

J73a48n 71R50i14c37h17t30e87r 7885430161652

Na to je jen jedna odpověď. Kupte si lepší helmu. Sám v helmě jezdím několik let a musím říct, že pohodlí, které mi poskytuje helma oproti čepici je naprosto nesrovnatelné. Nevěřil jsem, že ochranný prvek může být zároveň pohodlný, ale je to tak. Čepici už nikdy, a to nejen kvůli bezpečí, ale i kvůli pohodlí. Brýle na tom dokonale drží, není v tom zima. Dá se otevřít nebo zavřít větrání podle počasí. Neměnil bych.

+3/0
7.1.2014 16:58

J41a50r84o86m77í40r 18S21v88o77b76o15d94a 2180981729177

V květnu na Stubai je helma ale pěkný opruz a to doslova....

+2/−1
7.1.2014 17:07

J25a11k20u61b 18V49í32z91e19k 5168952608887

V květnu určitě ano, ale v běžně teplém lyžařském počasí - kolem 5 stupňů - pomáhá tenoučká čepice pod helmu. Něco takového (http://www.vseprokolo.cz/moira-ultralight-uln-ce-cepice-pod-prilbu-73401) dostatečně zchladí a odsaje pot.

0/0
8.1.2014 8:48

M47a96r87t58i35n 59J89e82l32í38n71e61k 9846704947457

No moc se mi to nelíbí co se The New York Times snaží naznačit. Užívání helmy riziko zranění samozřejmě snižuje, to je logický. A co motorky a kola, že by helmy byly zbytečné? 8-o sakryš...

+3/−1
7.1.2014 16:34

J18a28r18o56m79í73r 42S94v13o32b11o61d94a 2670341219607

Bohužel lidi zapomínají používat to, co pod tou helmou mají a to je ten největší problém. Zbytečné helmy nejsou...zbytečný je jen blbec na sjezdovce, silnici , kdekoliv....

+6/0
7.1.2014 17:09

P10e39t79r 27N46e81s49v81a34d91b71a 2484105336779

Smutné ale výstižné.... R^

0/0
7.1.2014 19:15

R37i56c11h86a87r13d 18S73y64r91o54v12ý 4574383872646

Lyžuji v čepici, a stále tvrdím, že více ochranných prostředků vede k většímu riskování. A to nejen u lyžování. Lyžuji i mimo sjezdovky,užívám si krátký oblouk, boule a dávám bacha na sebe a ostatní na svahu. Neustálé ochranářství, aby se něco někomu nestalo, vede k opaku. Vrcholem je pak měření rychlosti na sjezdovkách. Bohužel dnešní lyžaři umí jen velký oblouk rychle dolů. Jediné riziko pro mně je, že to do mně někdo z těch šílenců v helmách a pásovcem na zádech, napálí.

+16/−6
7.1.2014 15:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.