Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times

Zranění Michaela Schumachera při lyžování obrátilo pozornost ke znepokojivému trendu: přestože se používají helmy a další bezpečnostní vybavení ve stále větší míře, rizika v tomto sportu vzrostla a ukazuje se, že používání přileb počet poranění mozku neomezilo. Napsal to list The New York Times.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12a13v28e53l 53N57e74d80ě28l91a 5736440184551

Asi by bylo fér porovnat stejný počet lyžařů, jezdících stejnou rychlostí a pak dělat závěry. Nebo aspoň vztáhnout počt poranění hlavy na 1000 lyžařů ... :-/

0/0
9.1.2014 13:14

L81á75ď21a 26V27r20a72n70ý 7918718888557

I kdych pominul bezpečnostní prvek, tak helma je hlavně pohodlná.

0/0
9.1.2014 7:48

P87e79t50r 20K67o32m32á77r93e28k 8965383725921

Není náhodou New York Times z Ameriky? Kdo trochu jezdí, má v té věci jasno. To že je helma komfortní záležitost v této diskuzi nehraje roli, ale že při pádu ochrání hlavu (lebku i mozek) je snad každému jasný. Helma většinou vyplněná polystyrenovou hmotou má mnohem větší pohlcení nárazu než čepice a to nemluvím o rozložení bodového tlaku při nárazu na ostrý předmět. Když člověk jezdil před 20 lety ve Francii ve volném terénu, vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle. Dnes jsou i kevlarové helmy (tu mám), dostupné páteřáky a nemá cenu se vystavovat zbytečnému riziku. Asi je pravda, že jedinců ne zcela ovládajících své lyže, řítících se po svahu přibylo, tak se s tím musíme vyrovnat, nebo jezdit rychleji, než oni. ;-)

+3/0
9.1.2014 1:26

J91a31r84o17s14l78a56v 26C82h94v40o87j75k17a 8504404215

"vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle" no ale to je právě ono, právě proto sis dával větší pozor, než když jedeš v helmě.

0/0
9.1.2014 20:14

P56e64t97r 68L93i39s18o34n 4515219392

Frajerů bez přileb jsou plný hřbitovy a těch s přilbama zase nemocnice. Jen si vybrat.

+2/−1
8.1.2014 22:32

P60e63t77r 81T53a33f27t 9513857834669

No myslim, ze chybi velice dulezite udaje, jak se v prubehu casu zmenil pocet lyzaru a jejich chovani. Tedy kolik je urazu vuci ujetym km na upravenych ci neupravenych sjezdovach.

A pak by se hned videlo, jak helmy zvysily bezpecnost lyzovani.

Nezanedbatelnym faktorem je taky generacni obmena a chovani lyzaru, kteri jiz nejsou tak sportovne zdatni (holt generace, kdy si deti neustale hraly venku misto sezeni u PC, jiz odrostla) a preferuji free styl jizdy mimo sjezdovky + lepsi vybaveni lyzi, ktere i slabsim lyzarum umoznuji zvladnout tereny, do kterych by se drive ani profik nepustil, neb by v nem zapadl a lyze jen stezi otocil.

+1/−1
8.1.2014 11:00

J19a97n 71D96l54o78u78h55ý 8256360623160

Dříve byly úrazy, že lyžař spadl a zkoutil si nohu. Dneska rovnou zalítne do lesa nebo někoho srazí. Jezdí se podstatně agresívněji. ;-O

+1/0
8.1.2014 13:52

P50e73t74r 33T96a90f76t 9823627664269

Souhlasim - tech duvodu je podstatne vic vcetne lepe upravenych rychlejsich sjezdovek - ono na boulich si to nikdo nenechal moc rozjet, zatimco dneska na uzehlene sjezdovce se to leti jedna radost ;o)

0/0
8.1.2014 13:56

F64e28l26i58x 44M51a88u98t54n36e88r 9545988967960

Mezi sjezdovkami je na foto vidět ten neupravený ostrůvek plný kamenů a uprostřed ostrůvku je zřejmá ta vyježděná trasa od teenager(ů). Když už tedy Schumi potřeboval vjet do toho ostrůvku, proč nezvolil tu vyježděnou stopu, ale jel nesmyslně po okraji plném kamenů?

0/0
8.1.2014 9:19

J84i39ř54í 94M95a12c97e57k 3375185774101

Zranění mozku? Mám takový pocit, že těm, kteří na sjezdovce nepřiměřeně riskují, se často nemá v hlavě co zranit.

+4/−2
8.1.2014 8:17

S30i59d19n11e13y 52F81o16s77t37e30r 4436139364378

Brusel navrhuje protiskluzové hroty na skluznicích, případně sypané sjezdovky. V plánu jsou i rozmražovače sněhu vytvářeného sněžnými děly. Vědci zkoumají možnost jízdy do svahu. Ekologická frakce je pro absolutní zákaz přístupu do přírody.

+4/−2
8.1.2014 6:01

J17i78ř60í 28M74a35c10e16k 3465375674701

Vám ten Brusel ale leží v žaludku. Je zajímavé, že čeští politici vždy vymyslí dobré věci a bruselští vždy špatné.

+3/−1
8.1.2014 8:16

J23o65h70a88n 49Z65i51n68g48e45l 2351845126271

Jo jo, všechny ty helmy, dětský sedačky a bezpečnostní pasy i na parkovišti jsou jen lobbing pojišťoven a ke skutečný bezpečnosti nevedou. Kdo ze zastánců těchto povinných opatření si třeba vůbec dokáže představit, v čem může taková dětská sedačka pomoci? Nebo to všichni používají jen proto, že někdo někde určil, že je to správně?

+1/−9
7.1.2014 23:13

Š89t28ě56p19á20n 90K69a74r89l77í75k 3894139733291

tak zrovna dětská autosedačka smysl má.

+7/0
7.1.2014 23:17

J53o71h73a45n 80Z67i49n16g48e79l 2771615676871

Tak to zkuste vysvětlit. Proč má smysl? Protože prodlouží délku pasu, tím ho uvolní a umožní dítěti nabrat rychlost, než vezme držku o přední sedadlo?

0/−10
7.1.2014 23:41

Š71t53ě74p25á57n 44K80a58r37l26í75k 3114489753921

nechápu - prodlouží délku pasu a tím ho uvolní .... Nevím, o jaké sedačce, kategorii, se zde bavíme.

+5/0
7.1.2014 23:49

J22o58h62a76n 48Z93i72n61g49e31l 2591495216171

Bavíme se o dětské autosedačce na zadní sedadlo, která je poutána na standardní bezpečnostní pás. Tzn.při nárazu se nejprve našponuje ten pás zadního sedadla, a teprve potom se šponuje ten na autosedačce. Dítě tak urazí daleko větší dráhu, než ho zádržný systém zastaví.

0/−10
8.1.2014 0:35

J38a42n 39J12e85ž27e34k 3101745547395

Sedacka, o niz mluvis, je pro male deti, ktere do samotneho pasu na zadni sedacce neupoutas. Jak bys to teda resil?

+6/0
8.1.2014 6:54

J48a94k44u56b 68V79í28z73e23k 5358312248837

Není dnes už isofix na zadních sedačkách téměř standartem? A pokud ne, tak pořád lepší dítě v sedačce, která má ono "prodloužení-uvolnění", než dítě bez sedačky, které uškrtí dospělý pás.

+3/0
8.1.2014 8:44

L28á93ď98a 91V35r93a97n93ý 7688508988827

nebo vyletí předním oknem.

0/0
9.1.2014 7:38

V46l98a62d57i67m21i83r 17C47h98y98l38i14k 1790509407756

Vo vasom pripade odporucam pozriet si nejake crash testy. Sedacky nezmysel urcite nie su.

+2/0
8.1.2014 9:24

B97e80n 17P27a54v82k91a 1287413747801

Tenhle článek mně připomíná blbé kecy automobilistů, kteří se nepoutají. Nebo to tak aspoň dříve bylo. Že prý lepší vyletět oknem, než uhořet. Fakt zajímavé myšlenkové pochody.

+9/0
7.1.2014 22:54

J56o44h78a53n 44Z72i32n80g65e25l 2541245466171

Osobně jsem díky nepřipoutání vylezl z auta živej a zdravej po nárazu do příčně jedoucího auta a následně betonovýho plotu. Pasy se po výbuchu airbagu a pyropartrony zakously a nešly rozepnout, přičemž z motoru už se kouřilo.

0/−2
7.1.2014 23:44

L46u28k93e 69V86o55j52t66ě28c70h 7683915650917

A co se poutat a mít v autě dostupný nůž? V přihrádce ve dveřích, v přihrádce sklápěcí opěrky mezi řidičem a spolujezdcem...?

+3/−2
8.1.2014 2:02

V25l69a39d35i46m13i59r 13C30h55y92l40i56k 1690739597526

Dokonca existuje original noz na rezanie pasov pri nehode a niektore auta ho maju vo vybave.

0/0
8.1.2014 9:27

J66o69h20a17n 63Z97i57n54g28e37l 2881255186831

Jo, nůž ve dveřích na Vás bude čekat, až se auto otočí na bok a zase zpátky.

+1/0
8.1.2014 9:29

J52a17k39u64b 94V85í28z76e43k 5568422978477

Co se stalo s těmi, co byli připoutáni?

0/0
8.1.2014 8:44

J75o56h97a81n 92Z68i28n12g31e54l 2831615716801

Nic, jel jsem sám.

0/0
8.1.2014 9:27

V80l28a74d69i86m22i70r 49C32h27y15l77i72k 1330899357626

Vynimka potvrdzuje pravidlo. Ano stava sa ze pas niekedy moze uskodit ale to bude asi velmi male percento.

+2/0
8.1.2014 9:26

Š73á64r59k80a 96S29t55a95ň56k88o81v30á 9623545129329

Skáču ráda, skáču dobře, ale bez helmy ani náhodou!

0/0
7.1.2014 22:09

J15a46n 58J68a85n55e85č75e36k 9340803760246

To je v pořádku, kdybys vlítla do muldy a najednou: cink - cink ;-D

0/0
7.1.2014 22:48
Foto

J94i93ř21í 95K90r19á95k22o98r83a 9979283

Zatracenej Peltzaman. Pořád tak nějak socanům nabourává sluníčkově světlé zítřky. :-)

+4/0
7.1.2014 20:42

P73e40t32r 88P28o69s71p12í55š67i85l 4408654756286

Já si myslím, že je to důsledek hojně používaného umělého zasněžování. Umělý sníh je tvrdší a ledovatější než přírodní.

+5/0
7.1.2014 19:44

O48n78d81ř61e94j 69Š34i70n45d15l20e15r 2627608496225

A je daleko těžší na něm udržet stopu. Tak akorát uježděný čerstvý sníh odpustí lecos. Umělá namrzlina nebo oko od prknaře vám dá sežrat i drobnou nerovnováhu.

+1/0
7.1.2014 20:18

R91a77d36e28k 93P97r36o95c44h61á33z79k25a 2633139258

A je ta statistika normovaná na počet pádů nebo na počet ujetých kilometrů na sjezdovkách? Nebo jen to jen klasické novinářské zjednodušení až za mez správnosti a oni tam porovnávají absolutní počet úrazů?

+7/0
7.1.2014 19:27

L47a18d39i14s22l34a86v 88T93r55i53s87k80a 4605517110

Souhlasím, ta čísla pro mne nic moc nevypovídají. Nevíme z nich například o kolik stoupl počet lyžařů na svazích a počet naježděných kilometrů.

To je podobné, jako s auty. Když srovnám počet a závažnost nehod dnes a před 40 lety, tak je to teď hrůza. No a obrázek se změní s tím, když do toho zahrneme i počet aut a najetých kilometrů dnes a před 40 lety.

+3/0
8.1.2014 9:23

P10e30t46r 36N67e22s65v81a76d33b73a 2834985246609

Helma dokáže zabránit otřesu mozku nebo tržné ráně na hlavně. Žádná helma nedokáže udržet mozek v lebce na místě. Hlava se zastaví, ale mozek "letí" dál. :-(

+7/0
7.1.2014 19:14

V87á12c42l16a12v 28J45e78b53a48v38ý 8100529813186

Což byl pravděpodobně i případ Schumachera. Děje se to i při autonehodách, kde létají i jiné vnitřní orgány. Prostě lidské tělo je stavěné na chůzi a běh...

+1/0
7.1.2014 21:36

B63e11n 80P78a25v43k65a 1877373357521

Ale plosím vás. To možná tak kdyby měl na zádech tryskový pohon a rychlost MACH 2. Jinak takové přetížení ten mozek zvládne raz dva. Sice se trochu bací a chvíli budete v bezvědomí, ale jinak v pořádku. Problém je v tom nárazu.

0/−1
7.1.2014 23:00

P56e36t88r 59N13e89s79v93a65d84b47a 2544495816649

Pohmoždění mozku není problém na motorce a to při nijak závratné rychlosti které dosáhnete i na lyžích.

0/0
8.1.2014 9:33

L50a92d86a 38N22o22v98a68k 4682723127

prostě na jednu stranu se zlepšila ochrana hlavy.. a na druhou stranu se jezdí mnohem rychleji a riskantněji.. není nic divného na tom, že úrazů hlavy neubylo..

0/0
7.1.2014 18:56

M30a97r27c31e23l 15P79a59v70l18í89k 7921454488299

všetky takzvané bezpečnostné opatrenia, nariadenia, jedno kde sú (autá, bicykle, lyžovanie) iba zvyšujú náklady a ako je podnadpis - falošný pocit bezpečia.

+1/−2
7.1.2014 17:53

A57l26o32i26s 55J41i95n60d92r72a 9110974237395

Nikdy jsem s helmou nelyzoval, az mne sejmul jeden "neukaznenec" v Rakousku. Pak jsem si uvedomil jednu vec. On helmu mel ja ne. Je jasne, kdo mel vyhodu. Takze lyzuji s helmou ani ne tak kvuli sobe, jako kvuli tem ostatnim. V helme se necitim dobre, omezuje to pohyb, ale dodava vetsi pocit bezbeci. Jinak zajimavy clanek a rozbor.

+9/−1
7.1.2014 16:39

J57a67n 29R86i10c68h80t76e43r 7715420731892

Na to je jen jedna odpověď. Kupte si lepší helmu. Sám v helmě jezdím několik let a musím říct, že pohodlí, které mi poskytuje helma oproti čepici je naprosto nesrovnatelné. Nevěřil jsem, že ochranný prvek může být zároveň pohodlný, ale je to tak. Čepici už nikdy, a to nejen kvůli bezpečí, ale i kvůli pohodlí. Brýle na tom dokonale drží, není v tom zima. Dá se otevřít nebo zavřít větrání podle počasí. Neměnil bych.

+3/0
7.1.2014 16:58

J20a55r59o98m50í89r 91S64v82o45b52o26d70a 2330461339587

V květnu na Stubai je helma ale pěkný opruz a to doslova....

+2/−1
7.1.2014 17:07

J22a16k66u29b 23V50í70z16e45k 5788472798817

V květnu určitě ano, ale v běžně teplém lyžařském počasí - kolem 5 stupňů - pomáhá tenoučká čepice pod helmu. Něco takového (http://www.vseprokolo.cz/moira-ultralight-uln-ce-cepice-pod-prilbu-73401) dostatečně zchladí a odsaje pot.

0/0
8.1.2014 8:48

M60a82r80t51i84n 15J42e72l59í18n30e74k 9736314757697

No moc se mi to nelíbí co se The New York Times snaží naznačit. Užívání helmy riziko zranění samozřejmě snižuje, to je logický. A co motorky a kola, že by helmy byly zbytečné? 8-o sakryš...

+3/−1
7.1.2014 16:34

J39a45r44o52m84í58r 35S17v69o96b15o88d92a 2150201539837

Bohužel lidi zapomínají používat to, co pod tou helmou mají a to je ten největší problém. Zbytečné helmy nejsou...zbytečný je jen blbec na sjezdovce, silnici , kdekoliv....

+6/0
7.1.2014 17:09

P10e84t68r 45N29e47s41v90a85d61b97a 2464545496289

Smutné ale výstižné.... R^

0/0
7.1.2014 19:15

R93i46c16h43a13r36d 96S11y57r73o80v87ý 4984523782546

Lyžuji v čepici, a stále tvrdím, že více ochranných prostředků vede k většímu riskování. A to nejen u lyžování. Lyžuji i mimo sjezdovky,užívám si krátký oblouk, boule a dávám bacha na sebe a ostatní na svahu. Neustálé ochranářství, aby se něco někomu nestalo, vede k opaku. Vrcholem je pak měření rychlosti na sjezdovkách. Bohužel dnešní lyžaři umí jen velký oblouk rychle dolů. Jediné riziko pro mně je, že to do mně někdo z těch šílenců v helmách a pásovcem na zádech, napálí.

+16/−6
7.1.2014 15:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.