Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Byl to děs, nouzové dveře v A380 se za letu otevřely, popsal cestující

Britský turista vylíčil hrůzný zážitek z letu Airbusem A380 minulé pondělí pro list Daily Mail. Během letu z Bangkoku do Hongkongu se podle něho ve výšce 8 300 metrů pootevřely nouzové dveře. Po počátečních zmatcích prý posádka nakonec ucpala dveře dekami, polštáři a lepicí páskou gaffer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T31o97m68á33š 35V39e32n30t42u38r80a 2421716815498

Dobrý den, děkujeme za připomínky. V první fázi se nám článek na Daily Mail  jevil jako zajímavý cestovatelský zážitek, kterých jsme z jinak důvěryhodnýchwebů převzali už řadu. Pokud si to dobře vybavuji Emirates v té první verzicelou událost nekomentovaly, teď zpětně viděno to samozřejmě vypadá, že to onencestující poněkud zveličil. Věřím, že nám zachováte přízeň i dál.

+4/0
18.2.2013 13:48

S89l29a30v52o29m62i73l 64R90o52z89h23o12ň 3603299681175

Bylo by na místě, aby se paní Tomanová omluvila.

Za to, jak mizerně dělá svoji práci.

Za to, že nám tu lhala.

Za to, že mi smazala příspěvek, ve kterém jsem tvrdil přesně to, co se z toho nakonec vyvrbilo.

Fakt je, že to nevypadá "teď zpětně viděno", ale že zcela zásadní logické rozpory v článku byly už od začátku a většina z nás tu tvrdila, že nic takového nastat nemohlo. Stačilo by, aby redaktor uměl jen víc než stojově překládat - zamyslet se a zavzpomínat na fyziku základní školy.

0/−1
18.2.2013 23:38

M70i56c44h72a33l 49M46i95l26l19e11r 9116302419472

zalezi na tom, jestli je nekdo zamestnavan, aby jen prebiral clanky ze zahranicniho tisku a upravoval je pro mistni konsumpci, nebo aby psal vlastni uvahy a delal k tomu vlastni vyzkum faktu

+1/0
19.2.2013 1:38

T42o84m76a51s 10H90a91c33e56k 6434777805457

"Diky za vyjadreni. Skoda ze jste nevyuzili prilezistost a "neznasilnili" nekoho treba z Technetu, kdo by vam k tomu udelal ramecek, kde by vysvetlil proc je to kravina, jak funguji dvere u letadla, jaky je rozdil tlaku vzduchu, co se stane kdyz opravdu prudce poklesne tlak v letadle a podobne veci. Podobne meli na Technetu uvedeny clanek o konspiracni teorii a hezke vysvetleni faktu k tomu.

Urcite je tu hodne ctenaru kteri "cestuji" tady na iDnes a nemaji treba tolik zkusenosti s letanim a tem by to urcite pomohlo vedet ze se nemusi bat ze by se letadlu za letu dvere otevrely, protoze na ne pusobi tlak nekolika tun a podobne veci.

+2/0
21.2.2013 7:17

M25a30r69e23k 69Š73e70b25e47s76t66a 2793821553127

dneska se na post redaktora dostává jak?? znalosti to určitě totiž nejsou....

0/−1
18.2.2013 11:27

M52a72t62o70u20š 52B80á26r82t76a 4686250786328

Je potřeba být mladý, pokud možno drzý a hlavně přehnaně sebevědomý. Pak je pro začátek potřeba se smířit s nižším platem a především umět užívat ty dvě populární klávesové zkratky a vědět, kde je na Google překladač

+2/0
18.2.2013 11:36

T87o38m54a68s 11H80a95c48e86k 6414557695317

;-D;-D;-D Jeste jste tam meli pridat tu fotku z ty ponorky co zrovna bafala nadsvetelnou rychlosti kolem a bylo by to perfektni. R^ 

Ja mam aprilove zpravy moc rad. Akorat byt Vami tak prece jen uvedu nejakou neexistujici spolecnost, ktera Vas potom nebude moci zalovat. I kdyz pravdou je uverit takovemu blabolu chce opravdu hodne dutou hlavu, ale nepodcenujte moderni spolecnost a Jihoceske matky! Jeste bude petice za zakaz dveri v letadle - a nebo rovnou vsech letadel. Pro takove a nebo mladsi ctenare jeste ne tak zbehle ve fyzice by to chtelo vysvetlujici ramecek o tom ze to je samozrejme nesmysl, a vysvetleni tech par zakladnich fyzikalnich zakonu.

+1/0
18.2.2013 5:23

J93i17r20i 71O26s45v88a79l82d 2795174696917

Mluvci spolecnosti uvedl ze se dvere za letu nemohou otevrit a ma pravdu, po technicke strance je to nerealne. Novinarka pise ze se za letu otevrely. Novinarka lze.

+3/0
17.2.2013 20:00

T43o13m86a46s 10H58a91c91e59k 6484217205817

Ono je tech nepravd (at nejsme tak prisni) v clanku vic nez dost. Spise se divim ze ten clanek tu porad je. Pritom dvere se neotevrely (pusobil na ne tlak nekolika tun ktery je drzel zavrene), vzduch urcite neproudil smerem do letadla, ale naopak ven, a tlak urcite pridce neklesal, protoze to by na snimkach musely byt videt kyslikove masky ktere by se v takovem pripade automaticky uvolnily. 

Kdyby radsi psali - pardon - prebirali  alespon neco o cem stoji za to psat, napriklad http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279972/Anjem-Choudary-Hate-preacher-pocketing-25-000-year-benefits-calls-fanatics-live-state.html?ICO=most_read_module

Ale to neni moc bombasticke a "in".

+1/0
18.2.2013 5:45
Foto

K73a16r13e85l 31B24a50r30t85a19k 9716141515786

Milá pí. Tomanová. Proč raději nepíšete články o americké historii a literatuře? To by vám možná mohlo jít.

+3/0
17.2.2013 15:33

L88y51d14i58e 47E97i19s46e91l61t50o40v96á 4766380433684

Někdo z cestujících si chce prostě na špatně přiléhajícím těsnění namastit kapsu. 

Ale je také pravdou, že některé zprávy na IDnes bych spíš čekala v Blesku. Bohužel.

+2/0
17.2.2013 10:16

M98i60c44h70a82l 75V95o58t91a29v70a 9573933241416

Kdybyste to přeložili z Daily mail aspoň celé stejně jako jiná média, tak ten lčánek nebude vypadat tak nevěrohodně. Uvedli jte jen část vysvětlení, zbytek který popisuje co se opravdu stalo jste nějak zapomněli (ona by to pak nebyla senzace)

"Můžeme potvrdit, že na palubě našeho stroje A380 letícího z Bangkoku do Hong Kongu byl písklavý zvuk, který způsobovaly jedny z dveří ve vrchním patře. V žádný moment ale nebyla bezpečnost letu v ohrožení," reagoval mluvčí aerolinek Emirates. Toho následně podpořil i mluvčí Airbusu.

"Není možné, aby se dveře u stroje A380 během letu jen tak otevřely. Otevírají se dovnitř a mají bezpečnostní mechanismy. Ty dveře se během letu neotevřely a na palubě nedošlo k poklesu tlaku vzduchu v žádné fázi letu. Hluk byl pak způsoben nedoléháním nafukovacího těsnění dveří a spodní lišty dveří. Příčinu tohoto nedostatku nyní prošetřujeme. Přikrývky byly rozmístěny kolem dveří jen proto, abychom co nejvíce eliminovali nepříjemný zvuk," uvedl podle deníku Daily Mail mluvčí Airbusu.

+6/0
17.2.2013 8:12

S58l78a13v49o54m89i72l 22R72o36z24h51o44ň 3893279721915

To je nesmysl, mluvčí Airbusu neví, o čem mluví. Paní Tomanová přece jasně psala v článku i v diskuzi, že v kabině prudce poklesl tlak a že mnoha otvory kolem dveří fičelo dovnitř.

+3/0
17.2.2013 22:52

T51o49m72á53š 17M17a15r74n17ý 4980542782476

Hele, jak mohl dovnitř proudit studený vzduch a zároveň uvnitř klesat tlak? Neproudil ten vzduch náhodou spíš ven?

+6/0
17.2.2013 0:05

R88u96d46a 19S81l27a73v87í88k 5783358486711

Vzduch proudil ven, vevnitř klesal tlak, a v důsledku toho se ochlazovalo.

0/0
18.2.2013 11:28

J43a68r34o61s68l74a56v 78B15u53r51s87í51k 8709975734472

No tak se trochu přivřel outflow valve a šlo to ven dveřma...;-D akorát tam asi smrděly záchodky po celym letadle :D

0/0
16.2.2013 20:42

S89t28á42ň34a 47L26o14u35n18o10v97á 3138621701460

Teeeda..paní Tomanová, vy jste mi ale pohádkář...;-D

+5/−2
16.2.2013 18:37
Foto

P14a44t72r45i50c55k 40B79l32a67h82o 3537945310409

Pani Tomanova netusi ktera bije, nechte ji bejt, je to preci jenom redaktorka (asi neco jako ja profik ve tkani Perskych kobercu). Zvyknete si na neprofesionaly a tupe kopirovace textu. No proto sem chodime ne ?:-P

+3/−1
16.2.2013 19:44
Foto

P55a75t23r51i87c17k 15B46l95a52h30o 3357595740579

Amatéři ... ale co se divíte ? ČTK nebo jiná zahraniční agentura něco vydá a práce redaktora spočívá v úkonech CTRL+C a (V). Ale abychom jim nekřivdili občas využijí translate.google.com ;-)

+5/−2
16.2.2013 15:47

M75a51r81e15k 82Š16e97b61e33s90t59a 2483201653637

jj, to je to jediné co dnesaka většina redaktorů umí (čest vyjímkám)

CTRL+Cizí-------CTR+Vlastní

0/0
18.2.2013 11:29

E72d18a 14D76r53á32b88e21k 7819392973977

Dveře půjdou? To je doslovný přepis? ;-D

+3/−1
16.2.2013 14:21

A76n92d29r30e79j 14K73r91á40l 7705896475345

"ř" šlo letušce těžce vyslovit, ale možná že tu před lety studovala.. ;-)

+3/0
16.2.2013 17:48
Foto

P57ř24e89m59e38k 68H94o79m41o79l21a 5308825305356

Koukám maj tu několik odkazů, že si to bulvár vymyslel, žádný dveře se neotevřely, letadlo normálně přistálo, nic se nevyšetřuje ale idnes tu ten čláínek prostě nechá, tím ukazujete svou kvalitu ;) Rv

+11/−1
16.2.2013 13:54

R86o40m98a74n 84K17r30a67t14o69c78h43v46í73l 6336117286664

Někde jsem slyšel vtip o tom že u letadla Concorde byla nefunkční směrovka (nebo výškovka) v seznamu závad se kterýma se může letět.

Třeba jsou v tom seznamu u A380 i otevřené dveře;-D

+4/−3
16.2.2013 14:00
Foto

M52i95c18h98a60l 53Ř69e13h27á45č23e18k 8985967838

Pokud jste ve vzduchu, tak můžete a musíte letět s libovolnou závadou, která se vám ve vzduchu stane, ať je to cokoliv. Ten seznam se dělá proto, aby bylo jasné, s čím se ještě ze země může odstartovat a s čím už ne.

Ale výškovku či alespoň vyvažování letadlo nutně potřebuje, a vícemotorové letadlo bez směrovky je taky dost k ničemu, takže zrovna směrovku a výškovku bych tam nehádal. Nicméně často se dá letět i s poškozením na prvním pohled drastickým, byť někdy pouze bez pasažérů. S uraženým wingletem se dá většinou letět, B747 dokonce může bez pasažérů a se speciálně vyškolenou posádkou odstartovat do opravy pouze se třemi motory.

Minimum Equipment List pro A320 má asi 300 stran - seznam věcí, co nemusí fungovat, plus podrobný popis podmínek a omezení, která s danou nefunkční věci je nutné dodržet. Nefunkční výškovka ani směrovka tam není (ale je možné letět s rozličnými poruchami systémů spojených s výškovkou a vyvažováním, za splnění mnoha podmínek).

+6/−1
16.2.2013 14:25

R48o14m10a70n 24K62r26a36t55o85c88h58v35í58l 6156187776914

Ta směrovka byla u Concordu né u A380

0/−1
16.2.2013 14:42

K63a39r33e26l 86K78o55š15ť81á89l 8847541940705

Možná šlo o vtip, protože Concorde žádné výškovky nemá.

+4/0
16.2.2013 17:15

R81o58m96a68n 32K40r14a14t36o68c61h23v70í93l 6446547216364

Ano bylo to myšleno vtipně.

0/0
16.2.2013 17:24

R44o25m44a66n 59K31r26a30t24o19c80h35v51í11l 6896287766754

OK, děkuji.

0/0
16.2.2013 14:55

R60o46b84e46r87t 59A13n64t63o73n17í60n 69T36l78u57č19h79o36ř 1240973752517

IMHO s jakoukoliv zavadou vzniklou za letu -MUZETE letet a nebo MUSITE padat. :-P

+1/0
18.2.2013 12:45
Foto

M11i25c94h33a10l 27Ř60e32h52á26č68e93k 8745517968

Ono se skutečně něco stalo; jen to nebylo takové, jak psal Daily Mail. I malá netěsnost ve dveřích, byť to třeba není čtyřcentimetrová díra, může způsobit hluk, ochlazení, ba dokonce paniku mezi pasažéry, zvlášť těmi, kteří nevidí, o co jde, ale jen slyší ránu a svištění vzduchu a vidí nervózní letušky. (Když před startem v malém letadle mám nedovřené dveře, tak to nevidím, ale slyším - a to jsem na zemi a rychlost okolního vzduchu od vrtule je malá.) Dokonce myslím, že spousta cestujících to jako horor vnímala a že na to dlouho nezapomenou (bez ohledu na to, jestli nějaké skutečné nebezpečí hrozilo). Vyšetřování možná probíhá, možná ne - zatím jen úřad zveřejnil, že (jestli) vyšetřuje. Takže mě ten článek po odstranění informací o tom zeleném světle přijde OK.

+8/−1
16.2.2013 14:09

J36a83n 63B94l66a52ž23e62k 1486530560926

I malá netěsnost ve dveřích bude pěkně hučet. Je to jako když se pára dere ven z papiňáku. Příjemný pocit to určitě nebyl.

+2/0
16.2.2013 14:18

J90a20k91u62b 76Š83a93f82a31n92d36a 7135477121511

Nebude to nic hrozného. V této letové hladině je tlak zhruba třetinový oproti zemi. Navíc v letadle je nižší tlak něž na zemi takže ten rozdíl bude třeba někde u 0,5atm. To žádný velký přetlak není. V papiňáku je ten přetlak mnohem větší.

+1/0
16.2.2013 15:59
Foto

P64ř44e11m42e13k 16H21o52m51o60l13a 5188985875626

Jenže podle zprávy na avherald se nic nevyšetřovalo a nedošlo k poklesu tlaku, letadlo letělo dál do cílové destinace .Tak tam určitě žádný otvor nebyl. Maximálně vymačkaný těsnění ale rozhodně se tam nemohlo ochlazovat..

Já jednou nechal otevříno ale ještě jsem stihl zabrzdil na zemi, naštěstí ty dveře pěkně cvakaly.. :-)

0/0
16.2.2013 14:20

R55o78m52a33n 69K22r60a63t90o19c80h67v75í43l 6576597576634

Jste stejně jako já "hobby" odborník na letadla. 

Letadlo se ochlazovalo z důvodu "Adiabatické expanze". Přiznávám, že tento pojem jsem uviděla tady na fóru poprvé.

0/0
16.2.2013 17:23

L10y57d28i46e 20E53i86s78e66l50t11o72v74á 4936940683474

Pokud zjistili, že šlo o vadné těsnění, tak co dál vyšetřovat? Šlo o technickou závadu, kterou evidentně nikdo nezavinil.

0/0
17.2.2013 10:24

P56e60t23r 42M38a14c79o19u33r32e48k 5444198926117

Vypadá to, že tomu rozumíte, tak se zeptám. Co mi přijde divný v článku, i když pominu jestli je to kachna, že když se došlo k takovéto závadě, že nezačali ihned klesat do 14000 stop pro vyrovnání tlaku.

0/0
16.2.2013 18:28
Foto

M55i53c98h39a43l 18Ř68e98h45á89č54e19k 8625277438

Dovedu si to vysvětlit jen tak, že vevnitř tlak neklesnul (aspoň ne nijak zásadně), protože ten otvor byl opravdu malý - nejspíš to jen trochu netěsnilo.

Kdyby došlo skutečně k dekompresi, tak ve FL410 mají asi 15 vteřin a ve FL270 pár minut na to, aby si nasadili masky, a masky pro pasažéry vydrží dodávat kyslík řekněme čtvrt hodiny. V takovém případě by nikdo neměl na ucpání otvoru nebo na focení ani pomyšlení, a Daily Mail by to jistojistě rozmázl ještě mnohem víc.

+2/0
16.2.2013 20:27

P86e71t17r 95M10a98c43o31u71r53e48k 5364858306487

Tak jasně, ale tím si pilot přece nemůže být jistý, že se nestane nic závažnějšího. Známe přece nehody, kdy podobné "banality" vedly k destrukcím.

0/−1
16.2.2013 20:35

L44y57d56i10e 27E30i94s64e34l38t87o61v76á 4516820933274

S tímhle přístupem asi nemáte zrovna lehký život, co?;-D

+2/0
17.2.2013 10:28

P91e88t45r 75M36a23c92o11u21r32e36k 5844938806817

Tak já jsem diskutoval s člověkem, který o tom nejspíše něco ví. Já mám také nějaké školení a v problematice se orientuju.  Ale jestli vám je jedno, že by jste kvůli zanedbání preventivních předpisů přišla o život, tak mě ne. Podívejte se na seriál " Letecké katastrofy " na ČT2, třeba vám to otevře oči.

Doplnění informací od Michala Votavy vysvětluje proč se tak piloti rozhodly.

0/0
17.2.2013 10:45
Foto

M77i96c55h96a62l 61Ř10e22h91á16č82e66k 8215477658

Jo, to dává smysl.

Navíc je ještě možné, že k incidentu došlo až během sestupu na cílové letiště (protože toho soukromého pilota na palubě se to stalo ve FL270, ale cestovní výška byla někde koelm FL400), a v takové fázi letu by už diverze nic neurychlila.

0/0
17.2.2013 10:57

M79a87t59o31u44š 95B84á71r17t43a 4626970166978

Rád bych jenom podotkl k níže vedené diskusi, že pan Bernoulli v 18. století popsal (a ti, kteří ve škole dávali pozor si to zpamatovali) jev, který nese jeho jméno. Podstata spočívá v tom, že prodící kapalina či plyn, to je jedno, sebou strhává molekuly plynu. Tudíž škvírou ve dveřích, kolem níž několikasetkilometrovou rychlostí proudí vzduch, bude těžko dovnitř vnikat ledový vzduch. Ale možná, že je pan Bernoulli staromódní a současná fyzika se řídí mediálními zákony...

+6/−1
16.2.2013 13:15
Foto

M67i78c39h56a15l 82Ř78e95h84á40č64e91k 8765537688

Bernoulliho princip popisuje laminární proudění, neplatí pro proudění turbulentní. V případě netěsnících dveří skutečně k průniku venkovního vzduchu dovnitř dochází, byť z jiného důvodu, než je dole obhajováno. Dynamický tlak samotný to vysvětlit nedokáže, neb působí ve směru proudění. Náběžná hrana taky ne, protože dveře se otevírají dovnitř, tudíž ven z letadla nečouhá nic. Svědectví soukromého pilota na palubě je taky nutné brát s rezervou, protože v PPL se nenaučí nic o transonických rychlostech, chování vzduchu ve FL410 nebo FL270, ani o konstrukci dopravních letadel.

Jakákoliv nerovnost na povrchu letadla - například dveře zatažené dovnitř - způsobí buď zahnutí proudu vzduchu podél povrchu (pokud nerovnost není příliš velká - třeba horní strana křídla) nebo turbulenci (víry) v proudění vzduchu kolem nerovnosti (u dveří to je druhá varianta). Směr proudu vzduchu v turbulentním proudění může mít lokálně libovolný směr, například i dovnitř do letadla. Ono turbulentní proudění tudíž způsobuje (malý) průnik vzduchu zvenku dovnitř - byť opačným směrem se ho dostane víc. Zima u dveří tudíž být mohla, i když tlak vevnitř v letadla na úroveň okolního vzduchu neklesl nikdy. (Masky nevypadly.)

P.S. Já věděl, že se mi výcvik, kdy mi instruktor za letu otevřel dveře, bude hodit :)

+9/−1
16.2.2013 13:27
Foto

M53i55c80h63a54l 52Ř47e35h72á46č84e92k 8355487638

To zelené světýlko není ukazatel, zda jsou otevřené dveře; ukazatel otevření dveří v A388 je na jiném místě, které není na fotografii Daily Mailu vidět. To zakroužkované zelené světlo je tzv. "Attendant Indication Panel", což je displej ukazující stevardům informace třeba o tom, že by měli dojít k telefonu.

Detaily o AIP, včetně fotografie jedné z používaných variant, můžete vidět zde:

http://www.airbus.com/support/upgrades/cabin-related-systems-upgrades/cabin/our-products/cids-classic/attendant-indication-panel/

Dveře prostě "jenom" netěsnily. Zelené světlo svítilo, protože to asi někdo chtěl řešit po telefonu.

To, že zelené světlo skutečně svítí i v případě, že dveře otevřené nejsou, lze pěkně vidět například zde:

http://www.airliners.net/photo/Emirates/Airbus-A380-861/2147285/L/

+8/0
16.2.2013 12:50

L98i62b92o24r 33H37o52s20a16k 3635862834126

To je business class? Vypada to tam jak v nakladovem prostoru.. Nesedeli ti pasazeri az za prepazkou, nakonec?

0/−1
16.2.2013 12:54

L28i65b52u29š40e 12T62o86m80a44n60o55v29á 2538658198308

Dobrý den pane Řeháčku, děkuju za upozornění, popisek i fotografii jsme opravili.

+2/−1
16.2.2013 12:58
Foto

P89ř53e56m31e40k 11H97o62m29o41l11a 5448745985676

Už jsme to tu psali dva a dávali jsme odkaz.. Ale je to marný, je to marný, je to marný... Kdyby se ty dveře opravdu otevřely tak to veme dolů jak stihačka a nepoletí si v klidu do cílové destinace...

+2/0
16.2.2013 13:02
Foto

M68i45c16h17a92l 64Ř61e32h84á75č28e28k 8425677148

Ta díra rozhodně neměla 4cm, to je další věc, co si Daily Mail musel vymyslet. Nejspíš jen dveře byly dovnitř letadla zapadlé o 4cm - ale to neznamená, že mezi dveřmi a futrem byla 4cm mezera. (Toto je ale jen má spekulace založená na tom, že díra 4cm široka a několik metrů dlouhá by asi způsobila dekompresi; pak by fakt nikdo nefotil ani nic neutěsňoval dekama.)

+4/0
16.2.2013 13:29

R82o85m10a84n 73K42r36a80t87o63c54h66v21í70l 6616517166444

Byznys není to náhodou business?

+1/−2
16.2.2013 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.