Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Byl to děs, nouzové dveře v A380 se za letu otevřely, popsal cestující

Britský turista vylíčil hrůzný zážitek z letu Airbusem A380 minulé pondělí pro list Daily Mail. Během letu z Bangkoku do Hongkongu se podle něho ve výšce 8 300 metrů pootevřely nouzové dveře. Po počátečních zmatcích prý posádka nakonec ucpala dveře dekami, polštáři a lepicí páskou gaffer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T24o98m68á54š 10V73e55n33t19u14r30a 2851466875438

Dobrý den, děkujeme za připomínky. V první fázi se nám článek na Daily Mail  jevil jako zajímavý cestovatelský zážitek, kterých jsme z jinak důvěryhodnýchwebů převzali už řadu. Pokud si to dobře vybavuji Emirates v té první verzicelou událost nekomentovaly, teď zpětně viděno to samozřejmě vypadá, že to onencestující poněkud zveličil. Věřím, že nám zachováte přízeň i dál.

+4/0
18.2.2013 13:48

S72l83a24v26o64m13i25l 10R69o42z42h28o86ň 3223769461435

Bylo by na místě, aby se paní Tomanová omluvila.

Za to, jak mizerně dělá svoji práci.

Za to, že nám tu lhala.

Za to, že mi smazala příspěvek, ve kterém jsem tvrdil přesně to, co se z toho nakonec vyvrbilo.

Fakt je, že to nevypadá "teď zpětně viděno", ale že zcela zásadní logické rozpory v článku byly už od začátku a většina z nás tu tvrdila, že nic takového nastat nemohlo. Stačilo by, aby redaktor uměl jen víc než stojově překládat - zamyslet se a zavzpomínat na fyziku základní školy.

0/−1
18.2.2013 23:38

M30i44c14h87a74l 69M66i81l39l17e23r 9676772869742

zalezi na tom, jestli je nekdo zamestnavan, aby jen prebiral clanky ze zahranicniho tisku a upravoval je pro mistni konsumpci, nebo aby psal vlastni uvahy a delal k tomu vlastni vyzkum faktu

+1/0
19.2.2013 1:38


T26o23m20a82s 68H84a67c40e36k 6454957365837

"Diky za vyjadreni. Skoda ze jste nevyuzili prilezistost a "neznasilnili" nekoho treba z Technetu, kdo by vam k tomu udelal ramecek, kde by vysvetlil proc je to kravina, jak funguji dvere u letadla, jaky je rozdil tlaku vzduchu, co se stane kdyz opravdu prudce poklesne tlak v letadle a podobne veci. Podobne meli na Technetu uvedeny clanek o konspiracni teorii a hezke vysvetleni faktu k tomu.

Urcite je tu hodne ctenaru kteri "cestuji" tady na iDnes a nemaji treba tolik zkusenosti s letanim a tem by to urcite pomohlo vedet ze se nemusi bat ze by se letadlu za letu dvere otevrely, protoze na ne pusobi tlak nekolika tun a podobne veci.

+2/0
21.2.2013 7:17

M52a24r65e74k 77Š83e63b78e21s75t37a 2553421863127

dneska se na post redaktora dostává jak?? znalosti to určitě totiž nejsou....

0/−1
18.2.2013 11:27

M75a13t62o14u77š 52B77á42r82t39a 4246510476898

Je potřeba být mladý, pokud možno drzý a hlavně přehnaně sebevědomý. Pak je pro začátek potřeba se smířit s nižším platem a především umět užívat ty dvě populární klávesové zkratky a vědět, kde je na Google překladač

+2/0
18.2.2013 11:36

T15o31m26a61s 45H21a35c16e54k 6884117805117

;-D;-D;-D Jeste jste tam meli pridat tu fotku z ty ponorky co zrovna bafala nadsvetelnou rychlosti kolem a bylo by to perfektni. R^ 

Ja mam aprilove zpravy moc rad. Akorat byt Vami tak prece jen uvedu nejakou neexistujici spolecnost, ktera Vas potom nebude moci zalovat. I kdyz pravdou je uverit takovemu blabolu chce opravdu hodne dutou hlavu, ale nepodcenujte moderni spolecnost a Jihoceske matky! Jeste bude petice za zakaz dveri v letadle - a nebo rovnou vsech letadel. Pro takove a nebo mladsi ctenare jeste ne tak zbehle ve fyzice by to chtelo vysvetlujici ramecek o tom ze to je samozrejme nesmysl, a vysvetleni tech par zakladnich fyzikalnich zakonu.

+1/0
18.2.2013 5:23

J83i66r39i 50O66s75v22a70l38d 2565504146967

Mluvci spolecnosti uvedl ze se dvere za letu nemohou otevrit a ma pravdu, po technicke strance je to nerealne. Novinarka pise ze se za letu otevrely. Novinarka lze.

+3/0
17.2.2013 20:00

T97o55m35a26s 95H70a14c18e95k 6574877215317

Ono je tech nepravd (at nejsme tak prisni) v clanku vic nez dost. Spise se divim ze ten clanek tu porad je. Pritom dvere se neotevrely (pusobil na ne tlak nekolika tun ktery je drzel zavrene), vzduch urcite neproudil smerem do letadla, ale naopak ven, a tlak urcite pridce neklesal, protoze to by na snimkach musely byt videt kyslikove masky ktere by se v takovem pripade automaticky uvolnily. 

Kdyby radsi psali - pardon - prebirali  alespon neco o cem stoji za to psat, napriklad http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279972/Anjem-Choudary-Hate-preacher-pocketing-25-000-year-benefits-calls-fanatics-live-state.html?ICO=most_read_module

Ale to neni moc bombasticke a "in".

+1/0
18.2.2013 5:45
Foto

K30a69r23e33l 25B75a50r76t31a64k 9866201785456

Milá pí. Tomanová. Proč raději nepíšete články o americké historii a literatuře? To by vám možná mohlo jít.

+3/0
17.2.2013 15:33

L22y45d26i42e 60E75i13s76e86l97t42o25v88á 4526780863184

Někdo z cestujících si chce prostě na špatně přiléhajícím těsnění namastit kapsu. 

Ale je také pravdou, že některé zprávy na IDnes bych spíš čekala v Blesku. Bohužel.

+2/0
17.2.2013 10:16

M50i38c45h54a52l 57V15o41t74a63v30a 9763903471156

Kdybyste to přeložili z Daily mail aspoň celé stejně jako jiná média, tak ten lčánek nebude vypadat tak nevěrohodně. Uvedli jte jen část vysvětlení, zbytek který popisuje co se opravdu stalo jste nějak zapomněli (ona by to pak nebyla senzace)

"Můžeme potvrdit, že na palubě našeho stroje A380 letícího z Bangkoku do Hong Kongu byl písklavý zvuk, který způsobovaly jedny z dveří ve vrchním patře. V žádný moment ale nebyla bezpečnost letu v ohrožení," reagoval mluvčí aerolinek Emirates. Toho následně podpořil i mluvčí Airbusu.

"Není možné, aby se dveře u stroje A380 během letu jen tak otevřely. Otevírají se dovnitř a mají bezpečnostní mechanismy. Ty dveře se během letu neotevřely a na palubě nedošlo k poklesu tlaku vzduchu v žádné fázi letu. Hluk byl pak způsoben nedoléháním nafukovacího těsnění dveří a spodní lišty dveří. Příčinu tohoto nedostatku nyní prošetřujeme. Přikrývky byly rozmístěny kolem dveří jen proto, abychom co nejvíce eliminovali nepříjemný zvuk," uvedl podle deníku Daily Mail mluvčí Airbusu.

+6/0
17.2.2013 8:12

S27l34a90v72o79m25i37l 45R28o53z81h24o89ň 3983859961965

To je nesmysl, mluvčí Airbusu neví, o čem mluví. Paní Tomanová přece jasně psala v článku i v diskuzi, že v kabině prudce poklesl tlak a že mnoha otvory kolem dveří fičelo dovnitř.

+3/0
17.2.2013 22:52

T44o55m46á80š 43M89a69r86n20ý 4100842212816

Hele, jak mohl dovnitř proudit studený vzduch a zároveň uvnitř klesat tlak? Neproudil ten vzduch náhodou spíš ven?

+6/0
17.2.2013 0:05

R98u95d59a 36S96l63a61v16í16k 5913228926261

Vzduch proudil ven, vevnitř klesal tlak, a v důsledku toho se ochlazovalo.

0/0
18.2.2013 11:28

J11a69r42o24s41l87a66v 32B42u44r11s34í83k 8439315844682

No tak se trochu přivřel outflow valve a šlo to ven dveřma...;-D akorát tam asi smrděly záchodky po celym letadle :D

0/0
16.2.2013 20:42

S25t51á33ň45a 53L85o64u63n12o32v45á 3908371621330

Teeeda..paní Tomanová, vy jste mi ale pohádkář...;-D

+5/−2
16.2.2013 18:37
Foto

P87a26t88r10i54c95k 67B96l54a58h66o 3607585120229

Pani Tomanova netusi ktera bije, nechte ji bejt, je to preci jenom redaktorka (asi neco jako ja profik ve tkani Perskych kobercu). Zvyknete si na neprofesionaly a tupe kopirovace textu. No proto sem chodime ne ?:-P

+3/−1
16.2.2013 19:44
Foto

P29a40t30r46i76c69k 69B80l57a82h77o 3607395640319

Amatéři ... ale co se divíte ? ČTK nebo jiná zahraniční agentura něco vydá a práce redaktora spočívá v úkonech CTRL+C a (V). Ale abychom jim nekřivdili občas využijí translate.google.com ;-)

+5/−2
16.2.2013 15:47

M41a14r80e76k 46Š67e54b30e40s72t56a 2543771853857

jj, to je to jediné co dnesaka většina redaktorů umí (čest vyjímkám)

CTRL+Cizí-------CTR+Vlastní

0/0
18.2.2013 11:29

E34d16a 60D88r12á14b69e89k 7859632273457

Dveře půjdou? To je doslovný přepis? ;-D

+3/−1
16.2.2013 14:21

A40n26d76r45e38j 41K33r27á62l 7785806655545

"ř" šlo letušce těžce vyslovit, ale možná že tu před lety studovala.. ;-)

+3/0
16.2.2013 17:48

P74ř19e89m73e29k 24H90o93m71o57l70a 5988505625266

Koukám maj tu několik odkazů, že si to bulvár vymyslel, žádný dveře se neotevřely, letadlo normálně přistálo, nic se nevyšetřuje ale idnes tu ten čláínek prostě nechá, tím ukazujete svou kvalitu ;) Rv

+11/−1
16.2.2013 13:54

R71o23m94a23n 28K31r24a14t63o37c28h23v54í68l 6336557346944

Někde jsem slyšel vtip o tom že u letadla Concorde byla nefunkční směrovka (nebo výškovka) v seznamu závad se kterýma se může letět.

Třeba jsou v tom seznamu u A380 i otevřené dveře;-D

+4/−3
16.2.2013 14:00
Foto

M43i37c94h78a26l 65Ř48e36h51á68č67e15k 8455867788

Pokud jste ve vzduchu, tak můžete a musíte letět s libovolnou závadou, která se vám ve vzduchu stane, ať je to cokoliv. Ten seznam se dělá proto, aby bylo jasné, s čím se ještě ze země může odstartovat a s čím už ne.

Ale výškovku či alespoň vyvažování letadlo nutně potřebuje, a vícemotorové letadlo bez směrovky je taky dost k ničemu, takže zrovna směrovku a výškovku bych tam nehádal. Nicméně často se dá letět i s poškozením na prvním pohled drastickým, byť někdy pouze bez pasažérů. S uraženým wingletem se dá většinou letět, B747 dokonce může bez pasažérů a se speciálně vyškolenou posádkou odstartovat do opravy pouze se třemi motory.

Minimum Equipment List pro A320 má asi 300 stran - seznam věcí, co nemusí fungovat, plus podrobný popis podmínek a omezení, která s danou nefunkční věci je nutné dodržet. Nefunkční výškovka ani směrovka tam není (ale je možné letět s rozličnými poruchami systémů spojených s výškovkou a vyvažováním, za splnění mnoha podmínek).

+6/−1
16.2.2013 14:25

R16o54m48a83n 67K46r32a60t15o36c46h11v11í46l 6346477126454

Ta směrovka byla u Concordu né u A380

0/−1
16.2.2013 14:42

K13a16r35e31l 91K96o38š73ť91á79l 8547451570905

Možná šlo o vtip, protože Concorde žádné výškovky nemá.

+4/0
16.2.2013 17:15

R40o44m47a24n 84K70r66a58t21o76c88h52v78í64l 6466897266304

Ano bylo to myšleno vtipně.

0/0
16.2.2013 17:24

R65o68m41a80n 53K84r62a50t54o92c54h52v15í69l 6776547696664

OK, děkuji.

0/0
16.2.2013 14:55

R97o20b62e40r78t 54A94n57t41o48n28í73n 37T12l62u34č79h88o58ř 1590903612607

IMHO s jakoukoliv zavadou vzniklou za letu -MUZETE letet a nebo MUSITE padat. :-P

+1/0
18.2.2013 12:45
Foto

M43i26c72h13a67l 71Ř29e74h33á93č78e90k 8165677348

Ono se skutečně něco stalo; jen to nebylo takové, jak psal Daily Mail. I malá netěsnost ve dveřích, byť to třeba není čtyřcentimetrová díra, může způsobit hluk, ochlazení, ba dokonce paniku mezi pasažéry, zvlášť těmi, kteří nevidí, o co jde, ale jen slyší ránu a svištění vzduchu a vidí nervózní letušky. (Když před startem v malém letadle mám nedovřené dveře, tak to nevidím, ale slyším - a to jsem na zemi a rychlost okolního vzduchu od vrtule je malá.) Dokonce myslím, že spousta cestujících to jako horor vnímala a že na to dlouho nezapomenou (bez ohledu na to, jestli nějaké skutečné nebezpečí hrozilo). Vyšetřování možná probíhá, možná ne - zatím jen úřad zveřejnil, že (jestli) vyšetřuje. Takže mě ten článek po odstranění informací o tom zeleném světle přijde OK.

+8/−1
16.2.2013 14:09

J88a86n 85B94l52a23ž32e79k 1656520880806

I malá netěsnost ve dveřích bude pěkně hučet. Je to jako když se pára dere ven z papiňáku. Příjemný pocit to určitě nebyl.

+2/0
16.2.2013 14:18

J89a88k95u20b 75Š46a58f28a24n15d50a 7365857221731

Nebude to nic hrozného. V této letové hladině je tlak zhruba třetinový oproti zemi. Navíc v letadle je nižší tlak něž na zemi takže ten rozdíl bude třeba někde u 0,5atm. To žádný velký přetlak není. V papiňáku je ten přetlak mnohem větší.

+1/0
16.2.2013 15:59

P93ř79e57m20e56k 65H54o98m71o72l94a 5198475215456

Jenže podle zprávy na avherald se nic nevyšetřovalo a nedošlo k poklesu tlaku, letadlo letělo dál do cílové destinace .Tak tam určitě žádný otvor nebyl. Maximálně vymačkaný těsnění ale rozhodně se tam nemohlo ochlazovat..

Já jednou nechal otevříno ale ještě jsem stihl zabrzdil na zemi, naštěstí ty dveře pěkně cvakaly.. :-)

0/0
16.2.2013 14:20

R17o60m78a90n 39K84r37a82t13o54c56h48v20í83l 6456587186404

Jste stejně jako já "hobby" odborník na letadla. 

Letadlo se ochlazovalo z důvodu "Adiabatické expanze". Přiznávám, že tento pojem jsem uviděla tady na fóru poprvé.

0/0
16.2.2013 17:23

L49y37d10i18e 41E42i24s44e89l34t46o79v37á 4216170773974

Pokud zjistili, že šlo o vadné těsnění, tak co dál vyšetřovat? Šlo o technickou závadu, kterou evidentně nikdo nezavinil.

0/0
17.2.2013 10:24

P89e57t94r 81M88a66c95o53u65r98e26k 5444258356237

Vypadá to, že tomu rozumíte, tak se zeptám. Co mi přijde divný v článku, i když pominu jestli je to kachna, že když se došlo k takovéto závadě, že nezačali ihned klesat do 14000 stop pro vyrovnání tlaku.

0/0
16.2.2013 18:28
Foto

M82i45c97h28a46l 75Ř94e93h12á45č32e27k 8455417428

Dovedu si to vysvětlit jen tak, že vevnitř tlak neklesnul (aspoň ne nijak zásadně), protože ten otvor byl opravdu malý - nejspíš to jen trochu netěsnilo.

Kdyby došlo skutečně k dekompresi, tak ve FL410 mají asi 15 vteřin a ve FL270 pár minut na to, aby si nasadili masky, a masky pro pasažéry vydrží dodávat kyslík řekněme čtvrt hodiny. V takovém případě by nikdo neměl na ucpání otvoru nebo na focení ani pomyšlení, a Daily Mail by to jistojistě rozmázl ještě mnohem víc.

+2/0
16.2.2013 20:27

P57e59t70r 14M63a75c43o96u98r74e97k 5334938586237

Tak jasně, ale tím si pilot přece nemůže být jistý, že se nestane nic závažnějšího. Známe přece nehody, kdy podobné "banality" vedly k destrukcím.

0/−1
16.2.2013 20:35

L33y41d98i70e 20E28i86s93e63l59t31o48v62á 4836120393794

S tímhle přístupem asi nemáte zrovna lehký život, co?;-D

+2/0
17.2.2013 10:28

P21e72t29r 47M21a40c44o52u13r78e94k 5294148226387

Tak já jsem diskutoval s člověkem, který o tom nejspíše něco ví. Já mám také nějaké školení a v problematice se orientuju.  Ale jestli vám je jedno, že by jste kvůli zanedbání preventivních předpisů přišla o život, tak mě ne. Podívejte se na seriál " Letecké katastrofy " na ČT2, třeba vám to otevře oči.

Doplnění informací od Michala Votavy vysvětluje proč se tak piloti rozhodly.

0/0
17.2.2013 10:45
Foto

M10i84c83h90a93l 69Ř65e17h53á42č36e79k 8235967448

Jo, to dává smysl.

Navíc je ještě možné, že k incidentu došlo až během sestupu na cílové letiště (protože toho soukromého pilota na palubě se to stalo ve FL270, ale cestovní výška byla někde koelm FL400), a v takové fázi letu by už diverze nic neurychlila.

0/0
17.2.2013 10:57

M21a11t64o28u17š 49B91á74r59t46a 4916790406758

Rád bych jenom podotkl k níže vedené diskusi, že pan Bernoulli v 18. století popsal (a ti, kteří ve škole dávali pozor si to zpamatovali) jev, který nese jeho jméno. Podstata spočívá v tom, že prodící kapalina či plyn, to je jedno, sebou strhává molekuly plynu. Tudíž škvírou ve dveřích, kolem níž několikasetkilometrovou rychlostí proudí vzduch, bude těžko dovnitř vnikat ledový vzduch. Ale možná, že je pan Bernoulli staromódní a současná fyzika se řídí mediálními zákony...

+6/−1
16.2.2013 13:15
Foto

M12i53c95h30a77l 59Ř80e14h86á12č25e32k 8645967838

Bernoulliho princip popisuje laminární proudění, neplatí pro proudění turbulentní. V případě netěsnících dveří skutečně k průniku venkovního vzduchu dovnitř dochází, byť z jiného důvodu, než je dole obhajováno. Dynamický tlak samotný to vysvětlit nedokáže, neb působí ve směru proudění. Náběžná hrana taky ne, protože dveře se otevírají dovnitř, tudíž ven z letadla nečouhá nic. Svědectví soukromého pilota na palubě je taky nutné brát s rezervou, protože v PPL se nenaučí nic o transonických rychlostech, chování vzduchu ve FL410 nebo FL270, ani o konstrukci dopravních letadel.

Jakákoliv nerovnost na povrchu letadla - například dveře zatažené dovnitř - způsobí buď zahnutí proudu vzduchu podél povrchu (pokud nerovnost není příliš velká - třeba horní strana křídla) nebo turbulenci (víry) v proudění vzduchu kolem nerovnosti (u dveří to je druhá varianta). Směr proudu vzduchu v turbulentním proudění může mít lokálně libovolný směr, například i dovnitř do letadla. Ono turbulentní proudění tudíž způsobuje (malý) průnik vzduchu zvenku dovnitř - byť opačným směrem se ho dostane víc. Zima u dveří tudíž být mohla, i když tlak vevnitř v letadla na úroveň okolního vzduchu neklesl nikdy. (Masky nevypadly.)

P.S. Já věděl, že se mi výcvik, kdy mi instruktor za letu otevřel dveře, bude hodit :)

+9/−1
16.2.2013 13:27
Foto

M84i11c17h39a56l 95Ř98e30h64á82č54e77k 8905577168

To zelené světýlko není ukazatel, zda jsou otevřené dveře; ukazatel otevření dveří v A388 je na jiném místě, které není na fotografii Daily Mailu vidět. To zakroužkované zelené světlo je tzv. "Attendant Indication Panel", což je displej ukazující stevardům informace třeba o tom, že by měli dojít k telefonu.

Detaily o AIP, včetně fotografie jedné z používaných variant, můžete vidět zde:

http://www.airbus.com/support/upgrades/cabin-related-systems-upgrades/cabin/our-products/cids-classic/attendant-indication-panel/

Dveře prostě "jenom" netěsnily. Zelené světlo svítilo, protože to asi někdo chtěl řešit po telefonu.

To, že zelené světlo skutečně svítí i v případě, že dveře otevřené nejsou, lze pěkně vidět například zde:

http://www.airliners.net/photo/Emirates/Airbus-A380-861/2147285/L/

+8/0
16.2.2013 12:50

L49i56b49o46r 94H90o32s89a51k 3785922174236

To je business class? Vypada to tam jak v nakladovem prostoru.. Nesedeli ti pasazeri az za prepazkou, nakonec?

0/−1
16.2.2013 12:54

L61i12b83u83š93e 89T73o45m83a50n82o78v13á 2338408478338

Dobrý den pane Řeháčku, děkuju za upozornění, popisek i fotografii jsme opravili.

+2/−1
16.2.2013 12:58

P81ř89e56m79e62k 68H82o28m12o92l62a 5218655595626

Už jsme to tu psali dva a dávali jsme odkaz.. Ale je to marný, je to marný, je to marný... Kdyby se ty dveře opravdu otevřely tak to veme dolů jak stihačka a nepoletí si v klidu do cílové destinace...

+2/0
16.2.2013 13:02
Foto

M88i84c67h61a97l 69Ř82e10h82á70č64e15k 8655677918

Ta díra rozhodně neměla 4cm, to je další věc, co si Daily Mail musel vymyslet. Nejspíš jen dveře byly dovnitř letadla zapadlé o 4cm - ale to neznamená, že mezi dveřmi a futrem byla 4cm mezera. (Toto je ale jen má spekulace založená na tom, že díra 4cm široka a několik metrů dlouhá by asi způsobila dekompresi; pak by fakt nikdo nefotil ani nic neutěsňoval dekama.)

+4/0
16.2.2013 13:29

R66o91m51a27n 96K13r59a43t98o43c11h65v91í96l 6216347286894

Byznys není to náhodou business?

+1/−2
16.2.2013 13:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.