Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Byl to děs, nouzové dveře v A380 se za letu otevřely, popsal cestující

Britský turista vylíčil hrůzný zážitek z letu Airbusem A380 minulé pondělí pro list Daily Mail. Během letu z Bangkoku do Hongkongu se podle něho ve výšce 8 300 metrů pootevřely nouzové dveře. Po počátečních zmatcích prý posádka nakonec ucpala dveře dekami, polštáři a lepicí páskou gaffer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T82o70m70á30š 88V57e68n11t51u12r54a 2821496275878

Dobrý den, děkujeme za připomínky. V první fázi se nám článek na Daily Mail  jevil jako zajímavý cestovatelský zážitek, kterých jsme z jinak důvěryhodnýchwebů převzali už řadu. Pokud si to dobře vybavuji Emirates v té první verzicelou událost nekomentovaly, teď zpětně viděno to samozřejmě vypadá, že to onencestující poněkud zveličil. Věřím, že nám zachováte přízeň i dál.

+4/0
18.2.2013 13:48

S71l23a41v90o11m58i85l 71R51o90z90h58o42ň 3983679401465

Bylo by na místě, aby se paní Tomanová omluvila.

Za to, jak mizerně dělá svoji práci.

Za to, že nám tu lhala.

Za to, že mi smazala příspěvek, ve kterém jsem tvrdil přesně to, co se z toho nakonec vyvrbilo.

Fakt je, že to nevypadá "teď zpětně viděno", ale že zcela zásadní logické rozpory v článku byly už od začátku a většina z nás tu tvrdila, že nic takového nastat nemohlo. Stačilo by, aby redaktor uměl jen víc než stojově překládat - zamyslet se a zavzpomínat na fyziku základní školy.

0/−1
18.2.2013 23:38

M37i87c70h70a31l 84M64i11l92l11e76r 9886972169542

zalezi na tom, jestli je nekdo zamestnavan, aby jen prebiral clanky ze zahranicniho tisku a upravoval je pro mistni konsumpci, nebo aby psal vlastni uvahy a delal k tomu vlastni vyzkum faktu

+1/0
19.2.2013 1:38

T24o29m77a30s 22H16a52c90e79k 6214877895897

"Diky za vyjadreni. Skoda ze jste nevyuzili prilezistost a "neznasilnili" nekoho treba z Technetu, kdo by vam k tomu udelal ramecek, kde by vysvetlil proc je to kravina, jak funguji dvere u letadla, jaky je rozdil tlaku vzduchu, co se stane kdyz opravdu prudce poklesne tlak v letadle a podobne veci. Podobne meli na Technetu uvedeny clanek o konspiracni teorii a hezke vysvetleni faktu k tomu.

Urcite je tu hodne ctenaru kteri "cestuji" tady na iDnes a nemaji treba tolik zkusenosti s letanim a tem by to urcite pomohlo vedet ze se nemusi bat ze by se letadlu za letu dvere otevrely, protoze na ne pusobi tlak nekolika tun a podobne veci.

+2/0
21.2.2013 7:17

M37a63r23e24k 83Š22e27b41e32s69t30a 2403231223607

dneska se na post redaktora dostává jak?? znalosti to určitě totiž nejsou....

0/−1
18.2.2013 11:27

M78a27t73o76u71š 79B21á86r60t86a 4546570756828

Je potřeba být mladý, pokud možno drzý a hlavně přehnaně sebevědomý. Pak je pro začátek potřeba se smířit s nižším platem a především umět užívat ty dvě populární klávesové zkratky a vědět, kde je na Google překladač

+2/0
18.2.2013 11:36

T80o40m57a11s 87H77a27c64e70k 6654837835577

;-D;-D;-D Jeste jste tam meli pridat tu fotku z ty ponorky co zrovna bafala nadsvetelnou rychlosti kolem a bylo by to perfektni. R^ 

Ja mam aprilove zpravy moc rad. Akorat byt Vami tak prece jen uvedu nejakou neexistujici spolecnost, ktera Vas potom nebude moci zalovat. I kdyz pravdou je uverit takovemu blabolu chce opravdu hodne dutou hlavu, ale nepodcenujte moderni spolecnost a Jihoceske matky! Jeste bude petice za zakaz dveri v letadle - a nebo rovnou vsech letadel. Pro takove a nebo mladsi ctenare jeste ne tak zbehle ve fyzice by to chtelo vysvetlujici ramecek o tom ze to je samozrejme nesmysl, a vysvetleni tech par zakladnich fyzikalnich zakonu.

+1/0
18.2.2013 5:23

J83i15r65i 69O42s88v78a24l17d 2405764126397

Mluvci spolecnosti uvedl ze se dvere za letu nemohou otevrit a ma pravdu, po technicke strance je to nerealne. Novinarka pise ze se za letu otevrely. Novinarka lze.

+3/0
17.2.2013 20:00

T49o18m64a47s 10H41a85c83e31k 6814517225587

Ono je tech nepravd (at nejsme tak prisni) v clanku vic nez dost. Spise se divim ze ten clanek tu porad je. Pritom dvere se neotevrely (pusobil na ne tlak nekolika tun ktery je drzel zavrene), vzduch urcite neproudil smerem do letadla, ale naopak ven, a tlak urcite pridce neklesal, protoze to by na snimkach musely byt videt kyslikove masky ktere by se v takovem pripade automaticky uvolnily. 

Kdyby radsi psali - pardon - prebirali  alespon neco o cem stoji za to psat, napriklad http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279972/Anjem-Choudary-Hate-preacher-pocketing-25-000-year-benefits-calls-fanatics-live-state.html?ICO=most_read_module

Ale to neni moc bombasticke a "in".

+1/0
18.2.2013 5:45

K50a93r94e42l 25B92a65r24t50a54k 9716181405496

Milá pí. Tomanová. Proč raději nepíšete články o americké historii a literatuře? To by vám možná mohlo jít.

+3/0
17.2.2013 15:33

L45y16d77i11e 18E91i32s40e26l33t83o81v61á 4126150703564

Někdo z cestujících si chce prostě na špatně přiléhajícím těsnění namastit kapsu. 

Ale je také pravdou, že některé zprávy na IDnes bych spíš čekala v Blesku. Bohužel.

+2/0
17.2.2013 10:16

M24i75c46h55a62l 30V50o25t35a57v66a 9413773251116

Kdybyste to přeložili z Daily mail aspoň celé stejně jako jiná média, tak ten lčánek nebude vypadat tak nevěrohodně. Uvedli jte jen část vysvětlení, zbytek který popisuje co se opravdu stalo jste nějak zapomněli (ona by to pak nebyla senzace)

"Můžeme potvrdit, že na palubě našeho stroje A380 letícího z Bangkoku do Hong Kongu byl písklavý zvuk, který způsobovaly jedny z dveří ve vrchním patře. V žádný moment ale nebyla bezpečnost letu v ohrožení," reagoval mluvčí aerolinek Emirates. Toho následně podpořil i mluvčí Airbusu.

"Není možné, aby se dveře u stroje A380 během letu jen tak otevřely. Otevírají se dovnitř a mají bezpečnostní mechanismy. Ty dveře se během letu neotevřely a na palubě nedošlo k poklesu tlaku vzduchu v žádné fázi letu. Hluk byl pak způsoben nedoléháním nafukovacího těsnění dveří a spodní lišty dveří. Příčinu tohoto nedostatku nyní prošetřujeme. Přikrývky byly rozmístěny kolem dveří jen proto, abychom co nejvíce eliminovali nepříjemný zvuk," uvedl podle deníku Daily Mail mluvčí Airbusu.

+6/0
17.2.2013 8:12

S93l63a84v74o39m58i20l 95R34o66z22h43o40ň 3203329191105

To je nesmysl, mluvčí Airbusu neví, o čem mluví. Paní Tomanová přece jasně psala v článku i v diskuzi, že v kabině prudce poklesl tlak a že mnoha otvory kolem dveří fičelo dovnitř.

+3/0
17.2.2013 22:52

T74o17m25á54š 19M97a29r79n29ý 4440762242176

Hele, jak mohl dovnitř proudit studený vzduch a zároveň uvnitř klesat tlak? Neproudil ten vzduch náhodou spíš ven?

+6/0
17.2.2013 0:05

R38u31d69a 98S16l32a52v94í73k 5313568636121

Vzduch proudil ven, vevnitř klesal tlak, a v důsledku toho se ochlazovalo.

0/0
18.2.2013 11:28

J25a52r97o41s25l60a49v 51B85u67r26s81í24k 8439495974242

No tak se trochu přivřel outflow valve a šlo to ven dveřma...;-D akorát tam asi smrděly záchodky po celym letadle :D

0/0
16.2.2013 20:42

S51t80á73ň64a 67L15o21u86n25o57v87á 3528211141980

Teeeda..paní Tomanová, vy jste mi ale pohádkář...;-D

+5/−2
16.2.2013 18:37
Foto

P11a21t66r13i28c78k 92B89l55a90h56o 3177355580179

Pani Tomanova netusi ktera bije, nechte ji bejt, je to preci jenom redaktorka (asi neco jako ja profik ve tkani Perskych kobercu). Zvyknete si na neprofesionaly a tupe kopirovace textu. No proto sem chodime ne ?:-P

+3/−1
16.2.2013 19:44
Foto

P17a10t23r98i65c88k 57B90l37a37h49o 3527725490459

Amatéři ... ale co se divíte ? ČTK nebo jiná zahraniční agentura něco vydá a práce redaktora spočívá v úkonech CTRL+C a (V). Ale abychom jim nekřivdili občas využijí translate.google.com ;-)

+5/−2
16.2.2013 15:47

M51a83r56e58k 77Š94e64b56e18s68t60a 2343661393187

jj, to je to jediné co dnesaka většina redaktorů umí (čest vyjímkám)

CTRL+Cizí-------CTR+Vlastní

0/0
18.2.2013 11:29

E96d14a 85D11r57á32b62e62k 7239702733707

Dveře půjdou? To je doslovný přepis? ;-D

+3/−1
16.2.2013 14:21

A24n40d78r43e50j 15K98r42á77l 7225706115975

"ř" šlo letušce těžce vyslovit, ale možná že tu před lety studovala.. ;-)

+3/0
16.2.2013 17:48
Foto

P48ř49e88m42e36k 79H59o86m51o35l91a 5308195855316

Koukám maj tu několik odkazů, že si to bulvár vymyslel, žádný dveře se neotevřely, letadlo normálně přistálo, nic se nevyšetřuje ale idnes tu ten čláínek prostě nechá, tím ukazujete svou kvalitu ;) Rv

+11/−1
16.2.2013 13:54

R79o20m85a43n 47K25r30a15t13o68c28h55v54í67l 6166977646464

Někde jsem slyšel vtip o tom že u letadla Concorde byla nefunkční směrovka (nebo výškovka) v seznamu závad se kterýma se může letět.

Třeba jsou v tom seznamu u A380 i otevřené dveře;-D

+4/−3
16.2.2013 14:00
Foto

M22i25c95h81a12l 35Ř29e47h78á93č30e91k 8215707938

Pokud jste ve vzduchu, tak můžete a musíte letět s libovolnou závadou, která se vám ve vzduchu stane, ať je to cokoliv. Ten seznam se dělá proto, aby bylo jasné, s čím se ještě ze země může odstartovat a s čím už ne.

Ale výškovku či alespoň vyvažování letadlo nutně potřebuje, a vícemotorové letadlo bez směrovky je taky dost k ničemu, takže zrovna směrovku a výškovku bych tam nehádal. Nicméně často se dá letět i s poškozením na prvním pohled drastickým, byť někdy pouze bez pasažérů. S uraženým wingletem se dá většinou letět, B747 dokonce může bez pasažérů a se speciálně vyškolenou posádkou odstartovat do opravy pouze se třemi motory.

Minimum Equipment List pro A320 má asi 300 stran - seznam věcí, co nemusí fungovat, plus podrobný popis podmínek a omezení, která s danou nefunkční věci je nutné dodržet. Nefunkční výškovka ani směrovka tam není (ale je možné letět s rozličnými poruchami systémů spojených s výškovkou a vyvažováním, za splnění mnoha podmínek).

+6/−1
16.2.2013 14:25

R23o97m39a95n 50K95r94a78t31o42c87h67v73í60l 6316157226764

Ta směrovka byla u Concordu né u A380

0/−1
16.2.2013 14:42

K33a36r83e95l 59K71o17š49ť27á32l 8187441180555

Možná šlo o vtip, protože Concorde žádné výškovky nemá.

+4/0
16.2.2013 17:15

R22o72m41a60n 85K32r11a26t39o50c62h57v45í89l 6426497956274

Ano bylo to myšleno vtipně.

0/0
16.2.2013 17:24

R42o91m45a47n 15K78r33a24t91o33c86h49v70í13l 6846857586264

OK, děkuji.

0/0
16.2.2013 14:55

R63o22b62e96r86t 55A91n67t33o91n61í73n 74T74l33u74č83h10o78ř 1870573482377

IMHO s jakoukoliv zavadou vzniklou za letu -MUZETE letet a nebo MUSITE padat. :-P

+1/0
18.2.2013 12:45
Foto

M98i81c40h23a53l 63Ř13e40h80á77č78e51k 8185717498

Ono se skutečně něco stalo; jen to nebylo takové, jak psal Daily Mail. I malá netěsnost ve dveřích, byť to třeba není čtyřcentimetrová díra, může způsobit hluk, ochlazení, ba dokonce paniku mezi pasažéry, zvlášť těmi, kteří nevidí, o co jde, ale jen slyší ránu a svištění vzduchu a vidí nervózní letušky. (Když před startem v malém letadle mám nedovřené dveře, tak to nevidím, ale slyším - a to jsem na zemi a rychlost okolního vzduchu od vrtule je malá.) Dokonce myslím, že spousta cestujících to jako horor vnímala a že na to dlouho nezapomenou (bez ohledu na to, jestli nějaké skutečné nebezpečí hrozilo). Vyšetřování možná probíhá, možná ne - zatím jen úřad zveřejnil, že (jestli) vyšetřuje. Takže mě ten článek po odstranění informací o tom zeleném světle přijde OK.

+8/−1
16.2.2013 14:09

J33a21n 54B52l15a58ž48e68k 1586120490906

I malá netěsnost ve dveřích bude pěkně hučet. Je to jako když se pára dere ven z papiňáku. Příjemný pocit to určitě nebyl.

+2/0
16.2.2013 14:18

J24a36k46u31b 27Š80a81f49a53n32d52a 7615867551221

Nebude to nic hrozného. V této letové hladině je tlak zhruba třetinový oproti zemi. Navíc v letadle je nižší tlak něž na zemi takže ten rozdíl bude třeba někde u 0,5atm. To žádný velký přetlak není. V papiňáku je ten přetlak mnohem větší.

+1/0
16.2.2013 15:59
Foto

P20ř64e13m34e10k 62H38o57m73o39l18a 5798775955426

Jenže podle zprávy na avherald se nic nevyšetřovalo a nedošlo k poklesu tlaku, letadlo letělo dál do cílové destinace .Tak tam určitě žádný otvor nebyl. Maximálně vymačkaný těsnění ale rozhodně se tam nemohlo ochlazovat..

Já jednou nechal otevříno ale ještě jsem stihl zabrzdil na zemi, naštěstí ty dveře pěkně cvakaly.. :-)

0/0
16.2.2013 14:20

R48o97m26a27n 80K23r10a95t38o97c85h29v87í45l 6656417426504

Jste stejně jako já "hobby" odborník na letadla. 

Letadlo se ochlazovalo z důvodu "Adiabatické expanze". Přiznávám, že tento pojem jsem uviděla tady na fóru poprvé.

0/0
16.2.2013 17:23

L54y24d67i95e 72E90i27s83e28l65t53o30v47á 4426510363144

Pokud zjistili, že šlo o vadné těsnění, tak co dál vyšetřovat? Šlo o technickou závadu, kterou evidentně nikdo nezavinil.

0/0
17.2.2013 10:24

P70e47t85r 59M83a22c77o82u46r63e95k 5964248326837

Vypadá to, že tomu rozumíte, tak se zeptám. Co mi přijde divný v článku, i když pominu jestli je to kachna, že když se došlo k takovéto závadě, že nezačali ihned klesat do 14000 stop pro vyrovnání tlaku.

0/0
16.2.2013 18:28
Foto

M93i22c80h33a50l 30Ř23e97h60á37č92e61k 8625867708

Dovedu si to vysvětlit jen tak, že vevnitř tlak neklesnul (aspoň ne nijak zásadně), protože ten otvor byl opravdu malý - nejspíš to jen trochu netěsnilo.

Kdyby došlo skutečně k dekompresi, tak ve FL410 mají asi 15 vteřin a ve FL270 pár minut na to, aby si nasadili masky, a masky pro pasažéry vydrží dodávat kyslík řekněme čtvrt hodiny. V takovém případě by nikdo neměl na ucpání otvoru nebo na focení ani pomyšlení, a Daily Mail by to jistojistě rozmázl ještě mnohem víc.

+2/0
16.2.2013 20:27

P80e58t50r 59M16a57c30o71u70r76e13k 5984758766937

Tak jasně, ale tím si pilot přece nemůže být jistý, že se nestane nic závažnějšího. Známe přece nehody, kdy podobné "banality" vedly k destrukcím.

0/−1
16.2.2013 20:35

L98y33d53i71e 96E96i21s37e38l53t43o53v34á 4956950503964

S tímhle přístupem asi nemáte zrovna lehký život, co?;-D

+2/0
17.2.2013 10:28

P34e94t14r 89M48a93c60o23u26r18e80k 5564738356247

Tak já jsem diskutoval s člověkem, který o tom nejspíše něco ví. Já mám také nějaké školení a v problematice se orientuju.  Ale jestli vám je jedno, že by jste kvůli zanedbání preventivních předpisů přišla o život, tak mě ne. Podívejte se na seriál " Letecké katastrofy " na ČT2, třeba vám to otevře oči.

Doplnění informací od Michala Votavy vysvětluje proč se tak piloti rozhodly.

0/0
17.2.2013 10:45
Foto

M74i17c64h95a63l 50Ř59e42h37á24č95e34k 8195607788

Jo, to dává smysl.

Navíc je ještě možné, že k incidentu došlo až během sestupu na cílové letiště (protože toho soukromého pilota na palubě se to stalo ve FL270, ale cestovní výška byla někde koelm FL400), a v takové fázi letu by už diverze nic neurychlila.

0/0
17.2.2013 10:57

M74a45t81o97u19š 36B81á43r85t16a 4446890496328

Rád bych jenom podotkl k níže vedené diskusi, že pan Bernoulli v 18. století popsal (a ti, kteří ve škole dávali pozor si to zpamatovali) jev, který nese jeho jméno. Podstata spočívá v tom, že prodící kapalina či plyn, to je jedno, sebou strhává molekuly plynu. Tudíž škvírou ve dveřích, kolem níž několikasetkilometrovou rychlostí proudí vzduch, bude těžko dovnitř vnikat ledový vzduch. Ale možná, že je pan Bernoulli staromódní a současná fyzika se řídí mediálními zákony...

+6/−1
16.2.2013 13:15
Foto

M84i23c63h46a77l 57Ř69e55h46á18č68e20k 8975787798

Bernoulliho princip popisuje laminární proudění, neplatí pro proudění turbulentní. V případě netěsnících dveří skutečně k průniku venkovního vzduchu dovnitř dochází, byť z jiného důvodu, než je dole obhajováno. Dynamický tlak samotný to vysvětlit nedokáže, neb působí ve směru proudění. Náběžná hrana taky ne, protože dveře se otevírají dovnitř, tudíž ven z letadla nečouhá nic. Svědectví soukromého pilota na palubě je taky nutné brát s rezervou, protože v PPL se nenaučí nic o transonických rychlostech, chování vzduchu ve FL410 nebo FL270, ani o konstrukci dopravních letadel.

Jakákoliv nerovnost na povrchu letadla - například dveře zatažené dovnitř - způsobí buď zahnutí proudu vzduchu podél povrchu (pokud nerovnost není příliš velká - třeba horní strana křídla) nebo turbulenci (víry) v proudění vzduchu kolem nerovnosti (u dveří to je druhá varianta). Směr proudu vzduchu v turbulentním proudění může mít lokálně libovolný směr, například i dovnitř do letadla. Ono turbulentní proudění tudíž způsobuje (malý) průnik vzduchu zvenku dovnitř - byť opačným směrem se ho dostane víc. Zima u dveří tudíž být mohla, i když tlak vevnitř v letadla na úroveň okolního vzduchu neklesl nikdy. (Masky nevypadly.)

P.S. Já věděl, že se mi výcvik, kdy mi instruktor za letu otevřel dveře, bude hodit :)

+9/−1
16.2.2013 13:27
Foto

M87i25c84h76a44l 19Ř71e29h91á91č37e67k 8715737558

To zelené světýlko není ukazatel, zda jsou otevřené dveře; ukazatel otevření dveří v A388 je na jiném místě, které není na fotografii Daily Mailu vidět. To zakroužkované zelené světlo je tzv. "Attendant Indication Panel", což je displej ukazující stevardům informace třeba o tom, že by měli dojít k telefonu.

Detaily o AIP, včetně fotografie jedné z používaných variant, můžete vidět zde:

http://www.airbus.com/support/upgrades/cabin-related-systems-upgrades/cabin/our-products/cids-classic/attendant-indication-panel/

Dveře prostě "jenom" netěsnily. Zelené světlo svítilo, protože to asi někdo chtěl řešit po telefonu.

To, že zelené světlo skutečně svítí i v případě, že dveře otevřené nejsou, lze pěkně vidět například zde:

http://www.airliners.net/photo/Emirates/Airbus-A380-861/2147285/L/

+8/0
16.2.2013 12:50

L41i64b46o78r 90H46o48s64a62k 3245702154356

To je business class? Vypada to tam jak v nakladovem prostoru.. Nesedeli ti pasazeri az za prepazkou, nakonec?

0/−1
16.2.2013 12:54

L82i29b39u48š65e 57T19o71m34a28n29o40v92á 2848948738138

Dobrý den pane Řeháčku, děkuju za upozornění, popisek i fotografii jsme opravili.

+2/−1
16.2.2013 12:58
Foto

P11ř38e90m10e38k 77H73o59m24o26l72a 5538795505606

Už jsme to tu psali dva a dávali jsme odkaz.. Ale je to marný, je to marný, je to marný... Kdyby se ty dveře opravdu otevřely tak to veme dolů jak stihačka a nepoletí si v klidu do cílové destinace...

+2/0
16.2.2013 13:02
Foto

M89i41c80h35a43l 27Ř94e46h54á36č10e70k 8605827268

Ta díra rozhodně neměla 4cm, to je další věc, co si Daily Mail musel vymyslet. Nejspíš jen dveře byly dovnitř letadla zapadlé o 4cm - ale to neznamená, že mezi dveřmi a futrem byla 4cm mezera. (Toto je ale jen má spekulace založená na tom, že díra 4cm široka a několik metrů dlouhá by asi způsobila dekompresi; pak by fakt nikdo nefotil ani nic neutěsňoval dekama.)

+4/0
16.2.2013 13:29

R42o46m36a71n 24K41r37a61t32o14c22h75v21í77l 6686207446854

Byznys není to náhodou business?

+1/−2
16.2.2013 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.