Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečné létání? Čtyři z deseti pilotů usnou v kabině, ukázal průzkum

Mnohým cestujícím v letadle by se asi přitížilo, kdyby věděli, že pilot během letu nekontrolovaně usnul. Nejnovější průzkum Evropské asociace pilotů ukázal, že čtyři z deseti pilotů neplánovaně během letu usnou. Třetina z nich pak uvedla, že při probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V56ě50r66a 14B91e35n69o73v59á 9719690713

Vážení, ale to spaní je docela dobře placené, jak u pilotů tak i u našich politiků, že by šlo o nový trend?

0/−2
21.11.2012 17:14
Foto

J25a97n 95H53a45ž22m53u60k72a 6163256125

Spí, protože při autopilotu, nemají nic na práci. Statistiky jasně ukazují, že se v podstatě nic neděje. Výjimečné pády letadel jsou stejně, když jsou piloti vzhůru.

+1/0
21.11.2012 16:31

M80a95r56e23k 34H95r69u55b83y 6697362831428

Chrapou, protoze nemaj nic na praci. Mohli by treba prebirat hrasek a cocku ;-)

+2/−2
21.11.2012 10:59

J42i26ř86í 72K97o19c59u91r26e66k 6165874195348

Hmm tak si schrupnou, když mají zaplého autopilota. Od toho je to taky autopilot, aby si pohlídal kurz a výšku. Jiné letící letadlo zaznamená dřív radar, než pilot na vlastní oči uvidí. Zatáčky, ze kterých by se dalo vyletět ani stromy či mosty, do kterých by se dalo narazit nad atlantikem nejsou.

Nakonec ... ten živák na mašině potřebujete jenom když jedete nad 100 km/h a taky jenom v ČR. U takového TGV se fakt na živák nejezdí.

+1/−1
20.11.2012 23:37

J56a33n 50N31o40v48á84k 6174444216443

No ono to s autopilotem je asi dost nuda. Mě byla vyprávěna historka, že piloti odstartovali a pak ke kniplu posadili kamaráda, co měl zkušenosti max s větroněm a šli dozadu hrát karty. Potom, co se s tím hodinu pral přišli, vypnuli autopilota a přistáli.:-)

A jinak mi ten článek připoměl jeden "propagandistický" dokument od "lháře a komunisty" M.Moora, kde se mimo objevil příběh velké letecké havárie. Při přehrávání záznamu hovorů v kabině z černé skříňky se ukázalo, že piloti se těsně před smrtí spolu bavili o tom, jak jsou unavení a jak to nedávají. Havárii už potom nedokázali zabránit a zemřeli (a s nimi i kopa cestujících).

0/−2
20.11.2012 22:04

E77d89a 26D85r11á88b23e62k 7209292343797

To je nesmysl, protože autopilota by ten větroňář přapral a pak by měli "piloti" docela problém ;-DRv P.S. Přistání by zvládla automatika také, klidně jste tu svou smyšlenou historku mohl ještě víc vyšperkovat ;-D

+1/−2
21.11.2012 12:04

P62a62t55r33i84k 24M88a68r13e10k 8492467148616

Ne u vsech letadel kniplem vypnete/ preperete autopilota

0/0
21.11.2012 18:17

J39a86n 97N34o96v14á51k 6944184926733

Není vymyšlená. Mám to přímo od "pilota".

+1/0
22.11.2012 10:26

M89a36r52t52i76n 89S98o75u70š86e74k 8178623709275

Já to říkám pořád, vykopněte lidi z letadel, aut i lokomotiv a šoupněte tam počítače.

.

Počítač nespí, počítač se nemýlí, počítač rozhoduje ve zlomku nanosekund, počítač má komplexní přehled o tisících proměnných...

.

Já bych do autobusu/auta/letadla řízeného počítačem nastupoval mnohem radostněji, než když tam sedí nějaký šedesátiletý děda před infarktem ;-D

0/−14
20.11.2012 21:30
Foto

P75a17v44e38l 53Č21e33r71n11í25k 1378235240810

při běžném linkovém letu by to počítač určitě zvládl bez problémů. Při manévrování už ale bude lepší pilot. Aspoň pár let. V USA už máte povolené v několika státech robotická auta, takže se výzkum na tohle téma rozběhl naplno (protože to už nikoho nelimituje) a to znamená že se v tomhle ohledu brzo dočkáme velkého postupu.

+1/−1
20.11.2012 21:49
Foto

M83i53c69h81a42l 58Ř71e45h91á23č10e72k 8745277868

Autopilot nezvládá všechny situace, které dokáže bez problémů uřídit pilot. Autopilot rád vlétne třeba do bouřkové oblačnosti. Autopilot se vypojí v případě příliš velkých variací v rychlosti nebo náklonu. Autopilot neřeší TCAS RA. Autopilot (FMS) nedokáže rozhodnout, co dělat, když je spotřeba paliva o 5% vyšší, než by podle všech propočtů měla být - a větrem to není.

Autopilot (a nad ním pracující systémy) je skvělá pomůcka, ale nemůžou pracovat bez dohledu lidského mozku. Respektive můžou, ale je to mnohem méně bezpečné.

+5/0
21.11.2012 11:22

E32d34a 37D16r31á95b17e65k 7649802503287

Počítač má sice "komplexní přehled o tisících proměnných", ale když se letadlo chová jinak, než by podle výpočtu z proměnných mělo, tak je počítač nahranej a bzemocnej jak malý dítě ;-DRv

+3/0
21.11.2012 12:06

K34a37m24i62l 74S26c90h26w27a91g73e13r 3973816835936

:D no vzhledem k moji práci bych nesedl do něčeho, co řídí počítač :D "Nemýlí se, nespí" ;-D no jde vidět, že o počítačích nic nevíte! A ukažte mi počítač, který by uměl rozhodnout na základě tisíců proměnných během zlomku nanosekundy. A používat slovo komplexní v jedné větě se slovem počítač je naprosto nepochopitelné. Počítač je spíš soubor izolovaných funkčních celků, které při správném vyladění nějak dokážou spolupracovat.

.

Ale jo možná za pár let by mohli řídit metro a pár desetiletí třeba i auta, a těch autonomních letadel se možná dožijete, když budete pravidelně cvičit, zdravě jíst a pilot ve ve vašem letu neusne. :-P

+3/−1
21.11.2012 12:12
Foto

M43i65c77h93a45l 49Ř76e86h30á90č28e74k 8275887878

Napadl mě konkrétní příklad letu, který by dopadl hůře, kdyby řídily počítače: diverze EK147 do Ruzyně 9.11.2012. Počítače by nedokázaly o diverzi rozhodnout. Klesání by bylo pomalejší (bez spoilerů), takže zdržení. Přílet by nebyl vektorován, ale podle STAR, další zdržení. Při přiblížení by nemohli proletět vzdušný prostor třídy E, další zdržení. Té paní ani rychlá diverze nepomohla, ale s počítačem by neměla ani šanci.

Když se podívám na další incidenty, u většiny mi vychází, že bez lidského faktoru by dopadly o hodně hůř; i triviální situace jako turbulence by bez živých pilotů končily ztrátami na životech. Naproti tomu existuje jen málo incidentů a nehod, které by zvládl stroj sám lépe, než si počínali lidé. Pár jich určitě existuje - ale teď se mi nevybavuje ani jeden, o kterém bych mohl prohlásit, že kdyby na řízení od začátku do konce nešáhl člověk, že by to dopadlo lépe. U některých incidentů jsou úseky, kde tomu piloti nepomohli - ale jde mi o celý problém od začátku do konce.

0/0
21.11.2012 16:32

K41a24t34e44r31i38n48a 83L80a57b10a93n57i30c38o34v47a 6127736107855

a pocitaci by se asi pravdepodobne nepovedlo pristat na hudsonu, aniz by se kdokoli zranil...

+1/0
1.2.2013 17:25

M86a14r78t57i49n 92J70i56z51d72n37ý 3385601591786

Do kabiny nejakou peknou letusku, aby je udrzovala ve stavu bdelosti

+3/−1
20.11.2012 17:50

J63a59n 54P55a59v83e29l 8923512908556

Nejlepší řešení by asi bylo, aby se společnosti přestaly chovat jako pokrytci a prostě jednoho z nich nechali legálně pohodlně spát, zatímco by dost pečlivě ohlídali toho druhého aby si šlofíka nehodil také. Při správném nastavení by ho podle mě piloti neobcházeli, protože rozumní lidé rozumná opatření respektují.

+19/−1
20.11.2012 16:29

F57i95l53i25p11e 27S12a11l37a44m76a 6944372669

tak pozor, ono se dneska legálně spát může, akorát na to potřebujete mít dva bdělé v kokpitu, a to může být problém.

+5/−1
20.11.2012 19:22

J90a41n 17P30a70v42e96l 8513742738916

Nejsem pilot, ale k čemu dva bdělí?

0/−1
20.11.2012 22:19

T56o24m 26K66r92a61u86s 2113900962273

Pozadovane minimum u komercnich letu

+2/−1
20.11.2012 23:04

I40v50a55n 35Z37y33k24á12n 9680323869636

pokud jediný bdělý dostane zdravotní indispozici za letu, tak se o tom ten spící ani nemusí dozvědět. Druhý bděly pilot v kokpitu je jako aktivní záloha. Podstatné je tam to slůvko AKTIVNÍ.

+6/0
21.11.2012 0:06

K27a76t98e31r18i92n14a 82M31a60t68t86h10e45w17s 3744574745131

Na dlouhych letech maji pilotu i vice nez dva a vzadu spaci kabinku, kam si legalne chodi schrupnout. Clanek je trochu neuplny, protoze neuvadi, o jak dlouhych letech se hovori. Jestli pilot pravidelne usina na lince Praha - Bratislava, tak je to dost problem. Jestli Londyn - Los Angeles, tak tam je vice mista na trochu spanku za kniplem.

+5/−1
20.11.2012 19:54

T39o49m 60K90r60a93u43s 2193820482163

Na lince Londyn -LA se nespi za kniplem ale v te zminene pilotske odpocinkove kabince, zatimco letadlo ma v rukou nahradni posadka.

+3/−1
20.11.2012 23:06

M51a14r91e95k 49F66l70e53k92a96č 2170754652713

NO hlavně že neusnul i autopilot!

+7/−1
20.11.2012 16:28

M63i55c89h30a58l 66Z37e64t92e47k 3138352250147

Chtělo by to tlačítko zvané "živák", jako mají lokomotivy. Pokud ho strojvůdce po zaznění bzučáku nestiskne, vlak se zastaví.....R^

+8/−4
20.11.2012 14:26

P87e97t20r 64J76e78l56í75n89e60k 9778454305633

tak hlavně aby nezastavilo pak letadlo

+20/−1
20.11.2012 16:09

M77a95r62e83k 88F37l15e14k23a60č 2260214512583

Tak asi by stačilo nějaké řinčení zvonku na přivolání posádky případně obyčejný budík

+1/−2
20.11.2012 16:28
Foto

P66a88v70e33l 62Č82e54r82n41í40k 1968185940720

Přesně tak :) kdo usne, ať spadne ;-D

0/−2
20.11.2012 21:47

V93á21c83l37a12v 58P68c39h63á24l97e20k 8986732471932

Čemu se divíme??? Dnešní pilot je jen "dohlížitel nads trojem". Když budete v práci ráno půl hodiny startovat mašinu, na koncism ěny ji půl hodiny budete "brzdit"a  zastavovat, a 6 hodin mezitím ji budetejen  hlídat, tak se vám to dříve nebo později taky stane...

+18/−2
20.11.2012 13:04

M53i34r30o89s86l29a37v 25Ž61v75á80t45o64r65a 5748921636219

mozna by ses mel prihlasit do vyberoveho rizeni na pilota

+3/−12
20.11.2012 13:48

P92a38t32r23i61k 81M28a12r73e71k 8232627198166

myslim ze jste to vystihnul opravdu dobre

ono kdyz clovek jenom kontroluje a nic nedela.. tak je ta unava rozhodne horsi, nez kdyz to aktivne ridi :)

+5/−1
20.11.2012 21:01

A87n87t15o75n28í17n 53P66o95l32i61c30k22ý 9130722871307

No, a představte si, že moderní letadla nepotřebují pilota ani na to přistání.

+1/−1
20.11.2012 21:18
Foto

M43i97c16h44a24l 79Ř90e51h11á86č22e56k 8235617528

Potřebují, a to i během automatického přistání. Detaily viz níže.

0/0
22.11.2012 10:47

J68a92k57u58b 89K55r85č20í54n 4952168709922

Dost dobře nechápu, proč piloti nemají v kabině to samé, co je v každé lokomotivě a to tzv. tlačítko bdělosti. To se musí cyklicky mačkat, pokud se tak nestane, spustí se alarm a pokud ani to nezabere, tak se vlak zastaví. No u letadla by takové zastavení mohlo být zajímavé;-D.

+5/−3
20.11.2012 12:52

P48a78v55e24l 53N38o24v55á73k 7901176969623

Možná by stačil senzor na snímání unavy, volvi to už testuje je dost možný že už to funguje v praxi někde :) ale nedivím se těm pilotům predstavte si že jedete v kuse 10 hodin pořád rovně po fakt hezké silnici asi bych taky zachrapal...

+4/−2
20.11.2012 13:01

T73o41m 93K96r52a43u79s 2913370642543

Piloti nemaji sluzbu nonstop 10 hodin za kniplem.

0/0
20.11.2012 23:09

T82o42m44á33š 53S19w38a53t86z51i72n55a 6722689280987

no jo, ale co se "zastaveným" (stojícím) letadlem ve vzduchu nad Atlantikem...:-)

+4/−1
20.11.2012 13:13

P16a77v76e84l 59N94o25v23á90k 7231116629353

Toť otázka... každopádně by si letuška měla vzít oranžovou vestu a jít letadlo.označit trojuhelnikem...

+21/−2
20.11.2012 13:20
Foto

M77i64c83h34a71l 80Ř19e14h69á45č44e47k 8305557898

Jeden z důvodů může být třeba to, že to tlačítko by dost dobře v některých fázích letu zmáčknout nešlo. Dvoupilotní posádka, počasí blízko minim, pilot řídící má jednu ruku na řízení, druhou na plynu, pilot neřídící komunikuje a dělá checklist, a ještě se díva z okna, jestli uvidí runway - to si fakt nedovedu představit. Alarm třeba 50ft nad výškou rozhodnutí, protože prostě na tlačítko čas nebyl, by asi taky bezpečnost dost snížil, spíš než naopak.

Chápu, že idea byla spíš mířena na cestovní let, ale i tam jsou situace, kdy na tlačítko prostě čas není. Především nouzové situace, ale i mimo nouzi - třeba řešení počasí v destinaci a rozhodnutí o diverzi; pilot řídící nemá dost rukou, aby mačkal další tlačítko, a pilot neřídící se věnuje té situaci, kterou je nutné řešit, a vyrušování situaci nepomůže. Ne, děkuji, nechci.

Spíš než řešit, co dělat, aby unavený pilot neusnul, by bylo lepší věnovat stejné úsilí a prostředky tomu, aby piloti nebyli unavení. Výsledek bude mnohem lepší.

+3/−1
20.11.2012 14:52

F28i68l34i77p52e 37S12a25l52a14m58a 6664292529

ono stačí i v té hladině, jeden spí legálně, druhý řídí, komunikuje a vyplňuje OFP, obědvá, čte noviny, luští křížovku.

Jinak to nemusí být ani tak o úvaně, jasně, že pokud je člověk vyspaný, tak se líp vzdoruje, ale ona tam nahoře je někdy fakt hodně velká nuda.

+3/−1
20.11.2012 15:10
Foto

M20i52c56h13a75l 32Ř66e48h82á90č59e23k 8385697428

Je to tak. Zvlášť v noci je asi lepší částečně dělat něco, co nesouvisí s letem (třeba luštit křížovku, jak zmiňujete), než čumět šest hodin do přístrojů. Ta činnost navíc sice odvádí trochu pozornosti, ale zase dost snižuje riziko usnutí, což naštěstí i hodně kapitánů chápe a nemivá s takovou činností problém.

+2/−1
20.11.2012 15:52

J39a64k14u15b 96Š53a66f44a58n34d33a 7615227781741

Tak pokud má vypnutého autopilota a občas hýbne pákou tak by tlačítko mačkat nemusel. To asi není problém zařídit.

0/−1
20.11.2012 16:43
Foto

M14i61c65h92a27l 87Ř41e71h96á87č50e44k 8775747638

Třeba usne těsně předtím, než se autopilot sám vypne. Nebo je autopilot zapnutý a pilot má ruce na řízení nebo v těsné blízkosti, jako při automatickém přistání. Třeba nejde monitorovat řízení, protože je někdy pevně spojeno s řídícími plochami.

Jak by to mělo fungovat v dvoupilotní posádce, aby to tlačítko museli mačkat oba, a ne jeden pilot jedno tlačítko (nebo obě?), zatímco ten druhý spí?

V nových Cirrusech je něco jako tlačítko mrtvého muže jako součást ochrany proti hypoxii - byť to není samostatné tlačítko, ale systém sleduje mačkání všech tlačítek na FMS. Řízení monitorováno není a být nemůže. Jsem ochoten přiznat, že to snad jednou i někomu život zachrání, a jsem rád, že to v letadle je. Jako obrana proti hypoxii ale stačí, aby byl funkční jeden pilot (i když by byli v letadle dva), ten je pak schopen se situací něco udělat. Nedovedu si moc představit, jak by to mělo fungovat jako obrana proti spánku; nevidím, jak to vyřeší dvoupilotní provoz a spánek jednoho z pilotů.

0/−1
20.11.2012 17:56

P23a66t68r85i87k 98M52a69r74e85k 8752937318796

pokud ma autopilota vypnuteho tak urcite neusne .. protoze ho ma vypnutehou pouze kdyz pristava nebo vzleta :) ..

navic dneska umi autopilot i pristat .. takze nevidim v tom zas takovy problem .. a kdyz uz by se s letadlem neco delo .. tak predpokladam ze se aspon jeden z nich probudi .. jinak samozrejme... jeden by mel byt vzdy vzhuru .. ale ono to fakt nebude nic lehkeho ... takovy ridic kamionu, kdyz bude mit zapnute drzeni stopy na dalnici a aktivni tempomat ... tak predpokladam ze v noci taky do par minut spi ..

0/−1
20.11.2012 21:04
Foto

M23i20c87h72a78l 39Ř92e29h21á80č11e66k 8665267648

Autopilot nemusí být a není zapnutý po celou dobu letu. Třeba průlet turbulentním vzduchem nezvládá, tam se často řídí ručně.

Automatické přistání vlastně tak úplně automatické není. Klapky, podvozek, rozhodnutí o použité síle autobrake, určení Vref, armování autrobrake/spoilerů, rozhodnutí v minimech, stažení plynu při podrovnání - nic z toho nedělá automat (a to jsem asi ještě na další ne-automatické věci zampomněl).

"Automatické" přistání je navíc velmi náročné na provedení. Jak na posádku (pro piloty je to mnohem těžší než ruční přistání), tak pro letiště. Je snížená kapacita letiště (protože rozestupy musí být větší kvůli ochraně paprsku ILS), vyčkávání se děje na vyčkávacích místech dále od RWY (opět kvůli ochraně ILS). Automatické přistání má navíc nižší limity třeba na boční vítr, s kterým si lépe dokáže poradit člověk.

Já bych nechtěl vsadit svůj život na to, že se předpokládá, že se pilot probudí. Ani bych nechtěl, aby lidi, co létají se mnou, vsázeli své životy na to samé.

0/0
21.11.2012 11:32

P62a75t91r79i44k 67M64a75r33e78k 8322447868796

Ano, mate pravdu, brzdeni a dalsi veci autopilot nezvlada

Ale proto jsem na konec prispevku psal, ze samozrejme jeden z pilotu by mel byt vzhuru vzdy, ale nenechat je vyspat vubec, to by mohlo byt jeste horsi, az by pak rucne pristavali, nedej boze jako ILS v mlze, tam bych klidny nebyl, kdybych vedel ze pilot uz 12h nespal

0/0
21.11.2012 18:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.