Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec výhledů z výšky. Letadla budoucnosti nemají okna a už se testují

Sedadlo v letadle u okénka považují mnozí cestující za jedinou výhodu ekonomické třídy. Tomu však může být v budoucnu konec. Společnost Boeing společně s NASA nyní v Kalifornii úspěšně testují model nejnovějšího dopravního letounu X-48C, který bude bez oken, napsal britský list Daily Mail.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

RadekS

To zas bude v letadlech nabl..

Na sedadlech dál od podélné osy letadla bude při prudším zatáčení působit takové vertikální přetížení, které asi slušně prověří žaludky některých cestujících... :-/

0/0
18.9.2012 16:52

zorro_rojo

Re: To zas bude v letadlech nabl..

Tak nejak. Presne tenhle duved vedl k tomu, ze se letadla tohoto typu v civilnim letectvi neosvedcila.

Zadna novinka to totiz neni, princip je znamy uz nejakych sto let..

0/0
18.9.2012 22:13

tm004

KRaviny na entou

Tohle je spise koncept kridla, nez cokoliv jineho. Je to alespon neco realnejsiho nez Airbusovska studie ktera nemuze projit (kde by byla prirucni zavazadla, kde by vedla vzduchotechnika a elektronika,..., lidi by se po par minutach prudkeho slunce zblaznili - kdo nekdy letel letadlam ve dne tak vi o cem mluvim, atd).

Problem okenek je ze pri nouzove situaci by nebylo videt vubec ale vubec nic.

problem letajiciho kridla je pokud vim v tom ze se jim zatim nepodarilo evakuovat takovou priseru v predepsanem casovem limitu. Navic - soucasny tvar letadel umoznuje (a jit to bylo nekolikrat vyuzito) pokracovat v letu i za totalniho selhani vsech motoru. Letadlo klasickeho typu je pomerne stabilni, zatimco tohle kridlo je naopak vysoce nestabilni a de facto se manualne ridit neda.

O letadlech s rychlosti 7000km/h si vazne muzeme nechat zdat, staci mrknout na Concorde - nemel pomalu kam letat kvuli hlukovym limitum pri sonickem boomu.

0/0
15.8.2012 4:34

mf809

Letadlo budoucnosti

Tak myslím že co se týka letadel budoucnosti tak nás čeká větší masakr. Narazil jsem na článek o tryskáči co poletí přes 7,000 km/h ;-D http://www.magickecestovani.cz/aktuality/tryskac-waverider-z-new-yorku-do-londyna-za-hodinu/

0/0
14.8.2012 12:57

chudejklukzvesnice

Jde jen o zvyk a o pocit

stejně není 95% času nic zajímavého vidět a většina lidí to prochrápe

+1/0
13.8.2012 23:22

tm004

Re: Jde jen o zvyk a o pocit

Nejde o okenka pro cestujici, jde o bezpecnost pri nouzovych situacich.

0/0
15.8.2012 4:25

pavel-v

Re: Jde jen o zvyk a o pocit

no nevim no 747 s třema radama sedadel a okénkama jakrůhledy z tanku ... jak ta okénka zvýší bezpečí?

0/0
23.8.2012 20:22

Gustav Nečas

Airbus vozí lidi, Boeing asi jen dobytek

Podle v článku popsaného přístupu je pro Boeing pasažér stejná mrtvá váha jako kufr či kráva.

Udělat z letu šou je pěkná myšlenka. Já bych šel ještě dál a oživil bych tradici zaoceánských vzdušných lodí - vzducholodí. Let by se tak mohl stát součástí dovolené, nebo přímo dovolenou samotnou. Taková nebeská plavba.

+4/0
13.8.2012 20:49

slapr

Re: Airbus vozí lidi, Boeing asi jen dobytek

přístup je rozdílný - Airbus zase bude dělat letadla s průhlednou střechou :-P

0/0
13.8.2012 21:57

wrah

Re: Airbus vozí lidi, Boeing asi jen dobytek

Na osobní dopravu je vzducholoď dost pomalá. Maximální rychlost někde okolo 200 km/h, pro optimální spotřebu něco kolem 100. Ale viděl jsem návrh na stavbu obřích dopravních, s délkou třeba kilometr a průměrem okolo 250m. Což by znamenalo docela pěknou nosnost a přitom by pomocí moderního počítačového řízení mělo být naprosto vyloučené třeba přelomení ve větru a podobně. Byla u toho i ekonomická rozvaha, že to vyjde v přepočtu na tunu a kilometr dopravy asi na stejno jako loď, ale je to mnohem rychlejší a navíc letiště může být i ve vnitrozemí, přístav ne.

0/0
13.8.2012 21:58

tm004

Re: Airbus vozí lidi, Boeing asi jen dobytek

??? A na to jste prisel jak? Asi moc neltate, protoze letet Airbusem a Boeingem je znacny rozdil - ve prospech Boeingu. Vyyjimka je ted A380, ktera je (alespon u lepsich spolecnosti) prece jen trosku dal nez A330/340.

Okynka maji co delat pouze s bezpecnosti cestujicich.

0/0
15.8.2012 4:26

jakub7

Re: Airbus vozí lidi, Boeing asi jen dobytek

:) Uz to nehul, prosimte

+1/0
18.8.2012 8:40

biggles

tak jsme to dotáhli

až k létání dobytčákem...

+2/0
13.8.2012 19:40

tm004

Re: tak jsme to dotáhli

No to jste to dotahli uz davno s nizkonakladovkama. Dobytcak neni o tvaru letadla ci o okynkach, ale o tom kolik mate mista, zda sedite nebo uz jen stojite, jak se k Vam chova personal a podobne.

0/0
15.8.2012 4:27

Korvetní kapitán Pepan A2

Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

tak to znamená že mě Ufouni budou moci šmírovat když půjdu na záchod?

0/0
13.8.2012 16:59

pavel-m

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

Kdyby jen Ufoni.. i všichni mimo letadlo:)

(ale předpokládám že ta "průhlednost" bude jen zevnitř ven)

0/0
13.8.2012 17:19

FaceFuk

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

Nebojte, ono v tý vejšce co to letadlo líta zase tak moc lidí nechodí a když už se tam někdo bude náhodou procházet (prolítat) tak opravdu nebude zvědavej zrvona na vás :)

0/0
13.8.2012 18:43

pavel-m

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

A co na zemi při rolování anebo u gate?

0/0
13.8.2012 21:11

SecondWisdom

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

U gate si holt nasadíš gatě.

0/0
13.8.2012 21:18

FaceFuk

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

Ano chápu. Za oplocením budou stát davy lidí a koukat se na vás přes prosklené letadlo. Nechodtě raději do města, někdo by vás tam také mohl zahlídnout ;-D

0/0
13.8.2012 22:53

pavel-m

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

Ve městě nejsou prosklené záchodky:-P. teda aspoň do té doby než nějaký český politik bude potřebovat dohodit kšeft známému - skláři, že.:-/

0/0
14.8.2012 8:54

jakub7

Re: Pokud bude mít letadlo průhůedné stěny a strop,

Mozna se budes divit, ale spotterstvi je dnes fotograficka disciplina. Takze za ploty mnoha letist stoji fotografove a miri svymi dlouhymi skly na letouny :)

0/0
18.8.2012 8:38

jakub7

huh?

"Sedadlo v letadle u okénka považují mnozí cestující za jedinou výhodu ekonomické třídy."

Takze v business a first sedadla u okenka nejsou?

0/0
13.8.2012 16:04

Tajemný muž

Re: huh?

Vy jste asi ještě neletěl, že? ;-D

Dekóduji Vám to - ekonomická třída je dost často mučení. Člověk se to prostě snaží nějak přežít. Přál bych Vám letět touto třídou 10 hodin, to je pochoutka. A okno je to jediné, co Vás tak nějak drží při smyslech. Naproti tomu business a first mají spoustu místa, lepší obsluhu, jídlo, TV, DVD,... Tam je těch výhod spousta. Už tomu rozumíte? ;-)

+1/0
13.8.2012 16:09

CART09

Re: huh?

Dle mé zkušenosti je na dlouhých trasách k dispozici "entertainment system" v podobě vlastní obrazovky s výběrem filmů, seriálů apod., takže se to přežít dá.

I když i tak člověk po osmi a více hodinách leze "po zdi"...:-)

+1/0
13.8.2012 17:00

soc01

Re: huh?

Při 10 hodin trvajícím letu je pro Vás důležité okno? Co tam tak sledujete?

+1/0
13.8.2012 20:17

petr_leicester

Re: huh?

nic....max pri vzletu a pri pristani je neco videt, pak uz nic....pravidelne litame streku (cca 13 hodin) tam to leti v noci (letima na zapad, takze za tmy odlet a za svitani prilet) Ja to resim tak ze mam v prehravaci ripnute vsechny ceske filmy a serialy do mp3 (na slovo staci 64kbps) a posloucham celou cestu...

0/0
13.8.2012 20:22

sokali

Re: huh?

To bych tak úplně netvrdila. Při cestách do Japonska jsme měli většinou štěstí na bezoblačnou oblohu za Uralem (a zároveň čas letu již umožnil dálný východ vidět za světla) a mohu Vás ujistit, že na výhledy do dneška vzpomínám - Chabarovsk, Vladivostok hory na hranicích s Mongolskem a Čínou, delta řeky Ob a např. nezapomenutelné hory a kaňony na severu Sibiře - pohled ještě krásnější, než v Coloradu. Bohužel si nepamatuji názvy i když po návratu jsem pátrala v mapách, na co jsem vlastně koukala. Zvláště zmiňované kaňony - evidentně obrovská náhorní plošina. Pohled, na který se nezapomínáV

+2/0
14.8.2012 9:18

petr_leicester

Re: huh?

No jo, Vy litate na vychod, takze za slunkem. My litame do Jizni Ameriky a startujem v noci (kolem 23hodiny) z Amsterdamu a v Guayaquilu jsme  v 8 hodin rano (mistniho casu). Takze max vidime nocni Londyn a pak pres more uz nic videt neni, jen rano (behem posl 2 hodin) pred pristanim opar nad pralesem. Pri ceste zpet vidite kus And a potom v Karibiku tropicke ostruvky (pokud neni zatazeno)...poprve...podruhe mozna potreti je to zajimave...ale pak? To ze je to zajimave Vam verim, moc se me libi priroda za Uralem az po Kamcatku....to je da se rict co Rusku moc zavidimV

0/0
14.8.2012 18:58

amachal

Re: huh?

to jste asi ještě neletěl v Tu-154 a Tu-134. Sedadla včetně opěradel svařená z hranatýho jeklu a prostor mezi nima počítá asi tak s člověkem o maximální výšce 160cm...

0/0
13.8.2012 21:34

jakub7

Re: huh?

Jen tento rok uz mam naletano cca 80 tisic mil, z toho vetsinou v business. Ale i dlouhe segmenty jsem letel v economy a muzu ti rict, ze naprosta vetsina sedacek v podstate zadny vyhled z okenka nema...

0/0
18.8.2012 8:31

ivan.ivan

ivan.ivan

prístup Airbusu mi je bližší..

+2/0
13.8.2012 15:38

Tajemný muž

Re: ivan.ivan

R^ Mě taky. Nechtěl bych být celou dobu zavřený v kóji a nic nevidět. Bych si připadal jako trestanec v kóji... 8-o

+1/0
13.8.2012 16:11

Danny_Kay

Re: ivan.ivan

v realu bys velmi rychle zmenil nazor, paklize bys neletel v noci...

0/0
13.8.2012 17:43

tm004

Re: ivan.ivan

8-o Jako prosklena strecha? Krome toho ze to je jeste vetsi kravina nez tohle (krome toho ze mate nad hlavou prirucni zavazadla je tam i spousta a spousta "inzenyrskych siti")., tak verte ze by Vam to prime slunce (hodne silne, pokud jste nikdy jeste neletel pres den) behem par sekund zacalo silne vadit.

0/0
15.8.2012 4:29

intago

chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Jinak si nedovedu představit, proč by to trojúhelníkové křídlo dělali, To je vhodné na nadzv.rychlosti. Stará dobrá koncepce s ocasními plochami je daleko aerodynamicky vhodnější, než všelijaká samokřídla, co jich už v dějinách bylo! To je jako chtít měnit bicykl, prostě nelze čekat zázraky.:-/

0/0
13.8.2012 15:36

opas

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Jasně, takže konstruktéři jsou blbí, ne?

A k té staré dobré koncepci... nastudujte si jméno Alexander Lippisch.

Jediná zásadní výhoda "klasické koncepce" je snadná výroba a relativní blbuvzdornost, něco jako u aut staré vozy s klasickým vidlicovým rámem a plechovou nesamonosnou karoserií.

0/0
13.8.2012 16:12

intago

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

zopákněte si aerodynamiku, samokřídlo není aerodynamicky výhodné, to ví i každý modelář

0/0
14.8.2012 7:22

soc01

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

no každý modelář možná, ale soudruzi od Boeingu asi ne, že?

0/0
14.8.2012 7:51

intago

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

taky jsem dělal ve výzkumu, hráli jsme si a hráli.... a taky nic z toho nebylo

0/0
14.8.2012 9:14

Tajemný muž

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

A co když staví právě nadzvukové letadlo? Bylo by to fajn, vrátila by se éra Concordu... ;-)

0/0
13.8.2012 16:16

pavel-m

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Myslíte letadel které vás během 10 minut dopraví z letiště až do hotelu? http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde#Concorde_Flight_4590_crash

0/0
13.8.2012 17:23

net.Xtreme se nevzdává

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

A které obdobně používané letadlo nemělo nehodu?

0/0
13.8.2012 17:43

pavel-m

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Oops, já zapomněl přidat smajlíky.. Myslel jsem to jen jako vtip.

Zrovna Concordy nebyly nebezpečné, toto co vím byla jediná taková nehoda.

0/0
13.8.2012 17:52

Cocik

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Nedelaji trojuhelnikove kridlo, ale samokridlo, coz je hodne velky rozdil. A samokridlo opravdu neni design vhodny pro supersoniky - pro nadzvukovy let ma neprakticky velky celni odpor. Priste prosim vice studia a mene obvinovani ostatnich ;-)

+2/0
13.8.2012 16:52

intago

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

já jsem snad psal o nadzvukáči? To jste se spletl. A trvám na tom, že samokřídla mají větší odpor než klasická letadla. Proto vymizela.

0/0
14.8.2012 7:20

soc01

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

Nemají, samokřídlo je aerodynamicky nejčistší konfigurace. Ale nese s sebou spoustu dalších problémů, týkajících se stability a ovladatelnosti.

0/0
14.8.2012 8:24

intago

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

vážně byste si měl tu aerodynamiku prostudovat. Já ji učil.

0/0
14.8.2012 9:15

soc01

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

hehe, kdy a kde? Jestli jsem na Vás náhodou nenarazil...

0/0
14.8.2012 10:23

intago

Re: chtějí změnit zákony aerodynamiky podzvukových letadel??

v roce 1977 v krajském Aeroklubu

0/0
14.8.2012 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.