Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kácející se linie, křivá voda a stíny. Časté chyby fotek z dovolené

Pořídit si hezké fotky na dovolené by chtěl každý, jak na to? Připravili jsme pro vás užitečné rady a tipy, které vám pomohou pochopit záludnosti focení u vody, poradíme, jak portrétovat vlastní děti i ostražité domorodce. A zkusíme se také podívat očima fotografa na památky a města.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Pekny clanek,

zvláště, když to srovnám s články "fotoodborníků" z přidruženého Technetu :-).

Co mi dneska vadí je to, že fotí úplně každý a cestovky se tomu přizpůsobují. Už se nejde podívat se někam, jsou se udělat fotky. Štvou mě přístupy "tady zastavíme na 10 min, udělejte si fotky a jedeme dál". Tím vznikají desetitisíce identických fotek. Já fotím rád, je to můj velků kůň, tahám s sbou zrcadlovku... ale často ji ani nevytáhnu. Jednak nesnáším focení "z povinnosti" a druhak pro focení bych si potřebal trochu místo i okolí projít, nasát atmoféru a rozhodnout se jak a odkud něco vyfotit. To moc nejde. Jasně, měl bych jezdit sólo, bez zájezdu. Ale pravda je, že když je to v místech, dke jsem nebyl, radši nechám výběr na CK, stejně jako celou organizaci kolem.

Zas je fakt, že mám fotek zlomek, co nadšení cvakači, zas pak je míň práce s mazáním a postprodukcí :-).

0/0
31.7.2012 11:40

J i ř í

Zázračné tlačítko

Je s podivem, jak málo lidí umí používat zázračné tlačítko v počítači, které vyřeší problémy u všech neostrých, tmavých a rozhýbaných fotek. Na tom tlačítku je napsáno Delete.

0/0
30.7.2012 13:20

opportunity

Kácející se linie

jsou tady jako doma, na každé druhé ilustrační fotce, ne-li častěji

0/0
26.7.2012 23:05

Rychlé Šípy

A budou se těmi pravidly řídít i fotografové pro IDNES ?

protože někdy je to opravdu dost hrůza ...

+1/0
26.7.2012 19:26

Skočte mi pro limonádu

Re: A budou se těmi pravidly řídít i fotografové pro IDNES ?

Řekl bych, že tehdy, až bude idnes nějaké fotografy mít. Všechny fotky, které se tady objevují, jsou buď ilustrační, nebo "vypůjčené" odněkud z internetu.

0/0
26.7.2012 22:33

MychalB.

Kácející se linie?

K co nejvíc širokému objektivu by se slušelo dodat, že je nutno počítat s následným ořezem (protože o to víc se budou kácet linie na okraji fotky).

0/0
26.7.2012 19:23

Kike

za deště

je dost dobrá sluneční clona :-) teda za slabého deště ;-) prudkej liják a vítr nezastaví skoro nic...

0/0
26.7.2012 17:33

user1133

to meeddaa

Je videt jak si laicke (proste foto amateri) ovce nechaji vnutit cokoliv i to jak maji curat (pekne do oblouku, ktery bude dle fibonacciho posloupnosti - takzvany zlaty chcanec) a nezapomenout na povinnou zrcadlovku s co nejvetsim objektivem, protoze foto z rodinne dovolene je nutno mit v kvalite na rozmer dalnicniho bilboardu. Kdyz si dneska prohlizim cernobile fotky z dedova mladi cca 40s-50s tak je mi jaksi jedno jestli jsou stromy onake nebo jine, zajimava je uplne cela fotka a hlavne kdo na ni je.

S pravidly jiste souhlasim, kultura musi byt, ale clovek musi mit hlavne cit pro kompozici (obecne) neco si odfotit a to se nejakym clankem nenauci.

+1/0
26.7.2012 16:56

mmeeddaa

Re: to meeddaa

Hehe, no vidíte to. Hezky mi vkládáte do úst to, co jsem vůbec neměl na mysli. Ale jen mi přijde líto, když pod rozumně napsaným článkem s poměrně jednoduchými radami jsou takový lehkovážný odmítnutí všech pravidel a rad - to mi přijde zbytečný. Nikde jsem např. netvrdil, že je povinný mít zrcadlovku s co největším objektivem. Sám moc dobře vím, že výbava není všechno a když si teď občas znova vezmu 6 let starej digikompakt, tak zjišťuju, jak se s tím lehounce fotí. Jo, digizrcadlo mám, k tomu trochu lepší zoom a dvě pevný skla, ale dneska nejvíc fotím starym Flexaretem.

Jinak s těma fotkama - když jsem nedávno dával dohromady všechny rodinný fotky, tak paradoxně(?) ty hodně starý (1920-1970) jsou hodně hezký - mj. i kvůli těm vysmívaným pravidlům. No a ty "nejnovější" (80. léta) jsou objektivně nejhorší - asi proto, že už byly k dispozici kompakty, a tak fotil kdekdo - tj. i ti, kteří kašlali na všechny pravidla. Prostě mi přijde zbytečný se takhe vysmívat těmhle radám a zkušenostem.

+5/0
26.7.2012 19:31

duch zavražděného iuose

hmm

klasická pravda - hlavně mít s sebou ručník ;-DR^

+2/0
26.7.2012 15:24

ChulliGun

Re: hmm

ano, ano - žádný cestovatel nesmí vyrazit bez ručníku :-)

+2/0
27.7.2012 6:17

vymrzovac3

O čem je ten článek, když ani jedna fotka není k tématu?

.....PR  ?

0/0
26.7.2012 14:34

CART09

Světlo

Rada "nasvětlený obličej" je pěkná, ale jak potom zabránit tomu, aby všichni na fotce nemžourali do pařícího slunce??:-)

0/0
26.7.2012 14:13

Dololezec na pravdě boží

Re: Světlo

svarecska kukla problem vyresi.

0/0
26.7.2012 15:35

aljavX

Re: Světlo

"nasvětlený" nemusí znamenat "oslňující".

0/0
26.7.2012 16:04

katone

pouzdro

Jestli můžu, tak na písečnou pláž, na hory i pod vodu se dá vybrat pouzdro na www.aquapac.cz...    Sám jich pár používám a jsou skvělá. Akorát na zrcadlo jsem nezkusil, tam mi pevné přijde lepší....

Jinak díky za článek, pěkně napsané i odfocené...

0/0
26.7.2012 14:12

Binke26

duše

Fotky kradou duše...

0/0
26.7.2012 13:02

jeen001

Re: duše

Neva, hlavně když pneumatiky zůstanou  ;-D

+5/0
26.7.2012 14:10

MarkoSX s banem

Re: duše

wow;-D;-D;-D

0/0
26.7.2012 18:51

MychalB.

Re: duše

;-D

0/0
26.7.2012 19:24

ufoun

Re: duše

ne, indiani kradou fotky ;-D

0/0
6.8.2012 14:53

Tarzan

:-)

Miluju fotografování :-)

+3/0
26.7.2012 11:52

evenflow

Mě jsou tyhle rady u zadele...

fotím jen do domácího archivu a nepotrebuju vzbuzovat umělecký dojem....jde mi o zachycení momentu, o vzpomínky, ne o dokonalé provedení, ale to je subjektivní....

+1/0
26.7.2012 11:34

meeddaa

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Tak to chápu, jen ty zachycený momenty a vzpomínky taky můžou bejt aspoň trochu podle pravidel, ono to pak vypadá daleko líp, i když to není ani nemá bejt žádný umění. ;)

+10/0
26.7.2012 12:09

evenflow

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

to je čistě subjektivní, nám to vyhovuje, na nějaký pravidla dlabu, na vernisáž s tím nelezu....důležitý je uchovat vzpomínku, jestli je to tmavší, nebo světlejší je druhořadé, nebo jestli někde neutíká linie

0/0
26.7.2012 12:18

Don_Alex

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

uchovat vzpominka se da i tak, ze se fotka libi lidem kterych se nejak tyka, ale ze zaujme i ty "nezúčastněné", což v případě těch klasických šuplíkových výcvaků, který sype drtivá většina lidí není až tak pravda... a většinou všichni tvrdí to samé co ty, dokud jim někdo neukáže fotku ze stejného místa, ale vyfocenou "lépe"

+6/0
26.7.2012 13:25

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

R^ Přesně. Fotky ukazuju po dovolené dalším lidem a hláška "jé, to je pěkná fotka" nebo "pěkně fotíš", potěší :-)

+1/0
26.7.2012 16:16

Jentak-

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Tvl .. jaká pravidla? když se fotka líbí, tak se líbí ... a na pravidla může přitom úplně kašlat.

Veškerá tato pravidla si vymysleli jen pseudo-profíci, aby se mohli povyšovat a měli se nad čím bavit v hospodě (a ohrmovat nanynky).

+3/−1
26.7.2012 13:29

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Děláš si srandu, že jo? ;-DAby se fotka líbila, musí se právě dodržovat alespoň triviální pravidla. Jedním ze základních je např. tzv. zlatý řez.

0/0
26.7.2012 16:18

Jentak-

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Budeš se divit, ale existuje milion fotek, ktere jsou krasne, libi se (a nejen me) a o zlatym rezu tam neni ani slechu ani vidu .. nemluve o dalsich vecech.

a naopak to plati uplne stejne - muzes mit fotku, ktera bude uzzasne podle techto poucek (rovnost horizontu, zlaty rez a dalsi veci) a stejne bude seredna.

0/0
26.7.2012 16:39

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

To je pravda. Ale pak v těch fotkách musí být "něco", co způsobuje, že se líbí. Může to být čistě subjektivní dojem z fotek, kdy si člověk prohlíží obrázky ze svého dětsví a vzpomíná. Ty jsou prostě krásné, kompozice nekompozice. A pak fotky, které nějaké to pravidlo i třeba  "nechtěně" dodrží. Prostředí, nasvícení, ... No a ty se obecně líbí.

+1/0
26.7.2012 18:14

vvvv

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

To je pravda, jenže aby člověk vědomě (někdy se to samozřejmě povede náhodou) dokázal udělat hezkou fotku nedodržující tato pravidla a poucky, tak musí ty pravidla znát. Resp. musí aspoň nad focením přemýšlet.

Nikdo přeci nikoho nenutí tato pravidla dodržovat, případně nemusíte články o focení ani číst. Já si je naopak rád přečtu, byť mám fotovýbavu zcela obyčejnou a zásadní pravidlo - čekat na vhodnou příležitost a světlo k focení - nemůžu dodržovat, protože s dvěma malými dětmi na poznávačkách se to nedá. Ze stejného důvodu prostě nemůžu hledat vhodný mostík nebo terasu na vyfocení kostela - nemám na to čas. Ale to přeci neznamená, že ta rada není vhodná, pokud chcete mít hezčí fotky..

+2/0
27.7.2012 10:28

soc01

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Nemusi... ale dost casto by to tem fotka  z dovolene pomohlo :D

Proste nestaci jen cvaknout, chce to zapremyslet, jak to cvaknout tak, aby to zapusobilo.

+1/0
26.7.2012 16:49

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Jo, takhle nějak jsem to myslel. :-)

0/0
26.7.2012 18:09

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Abyste mohl pravidla porusovat, musite je nejdriv znat a mit zazita, vedet proc konkretne to neco porusujete.

A nebo pak samozrejme nemusite nic, ale pak se nesmite divit, ze fotky nestoji za nic. Pokud je nehodlate nikomu ukazovata  mate je jen nekde v PC v adresri "Dovlena2012", neni problem s nicim. Pokud ale nekdo neco prezentuje, mel by mit alespon zakladni soudnost (a je jedno, jesli se jedna o fotku a nebo 120kg slecnu v bokovkacha  s odhalenym pupickem)

0/0
31.7.2012 11:11

.zq.

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

nevidím problém, prostě si ty rady nečtěte, když vám jsou u zadele :) .. já taky nikam nepíšu, že je mi ukradená norština a že se ji nikdy nebudu učit :)

+2/0
26.7.2012 12:26

evenflow

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

článek jsem si přečetl velmi rád, zjistil jsem, že na to nastavování nemám buňky a zařídím se podle toho....takže pro mě článek přínos, zjistil jsem, že ty rady nevyužiji, ale abych mohl k tomuto zjištění dojít, musel jsem si článek přečíst.....

+1/0
26.7.2012 12:30

.zq.

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

a musel jste napsat, že je vám to u zadele :)

+1/0
26.7.2012 13:02

evenflow

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

musel - aby se to přeci vědělo, to dá rozum, kolego ;-)

0/0
26.7.2012 13:07

duch zavražděného iuose

hmm

no však diskuze nejsou jen pro pochvalné reakce

0/0
26.7.2012 15:26

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Mě jsou tyhle rady u zadele...

Hmm... moje ségra taky neví, co je clona, čas a ISO, ale má výbornou kompozici. Fotí na automatiku. Já jsem na tom bohužel naopak a kompozici se pořád učím.

0/0
26.7.2012 16:19

user1133

Malomestacky fetis..

Neni dulezite jestli jsem si uzil dovolenou, ale hlavne ze nafotim v pet rano "romaticke" foto plaze, ktera se za par hodin zmeni na hlavu na hlave, hluk a odpadky.;-D;-D;-D

0/0
26.7.2012 11:27

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Malomestacky fetis..

No tak když tě focení nebaví, tak můžeš ráno chrápat, nikdo tě nenutí.:-)

+1/0
26.7.2012 16:20

paja.butcher

Kácející se linie

Nápad s ultraširokým objektivem jako prevencí kácejících se linií je moc hezkej, ale nevím jestli vypouklé (soudkovité) linie jsou lepší :-) A i se zdrcadlovkou je někdy problém fotit na F>12

0/0
26.7.2012 11:27

Roger Wilco - 4. reinkarnace

Re: Kácející se linie

R^ Jo jo, proto s sebou všude tahám stativ. I na kole.

+1/0
26.7.2012 16:22

roman37d

Pěkné rady,

ale nevím pro koho. Fotografování je umělecká disciplina. Né každý kdo vezme do ruky mikrofon, nebo štětec, je dobrým zpěvákem, nebo malířem. To samé platí o koupi foťáku. A jak psal kolega dole. Důležité je napráskat co nejvíc fotek a pozvat přátele. Bývaly doby kdy u této příležitosti majitel bytu a fotek ještě stačil prodávat hrnce.

0/0
26.7.2012 11:13

khonsun

"klidně uberte 1–1,5 clony"

Ubrat clonu? Je tim mineno dat vetsi diru? Tedy misto napr. 5,6 nastavit 4 /pri stejnem case a ISO/? To bude fotka svetla, ne? A dotoho jeste blesk?

0/0
26.7.2012 11:07

Spalovač šancí

Re:

Bude světlejší, než kdyby se nesnižovalo clonové číslo a nepřibleskávalo. A přitom se stejně klidně může stát, že fotka nebude světlá dostatečně :-)

0/0
26.7.2012 11:36

Zdeněk76

Re:

čím větší máš díru, tím míň času na to potřebuješ.

0/0
26.7.2012 14:44

khonsun

Re:

No, to snad kazdy vi; a skoro kazdy i vi, ze to plati jen pri konstatnim ISO.

0/0
26.7.2012 15:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.