Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Divoká krása rumunských hor Căliman. Tip pro drsné horaly

Ucítit síru, zažít peklo a vidět dvanáct apoštolů! To vše si můžete dopřát během drsného putování po Národním parku Căliman v severním Rumunsku, který chrání nejvyšší a také největší sopku v Karpatech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

impresario ze smyrny

Ach ty diskuse...

Když čtu diskusi mám pocit, že jsem byla asi v jiném Rumunsku, toulavých psů jsem tam sice potkala celé smečky, ale nikdy nebyli útoční(a to se psů docela bojím). Žádné úplatky jsme nikomu nikdy nedávali, s Rumuny se dá v klidu domluvit, tak si člověk vytiskne slovníček se základními pojmy a rukama nohama jsme to vždy dali dohromady.Žádné speciální hyper vybavení jsme neměli, prostě normálně zabaleno do hor. Hory jsou nádherné. Vlastně na Rumunsko vzpomínám jako na svoji nejkrásnější dovolenou. Rumuni jsou velmi hodní a pohostinní. A na co nejraději vzpomínám jsou stáda divokých koní při západu slunce... Člověk si vaří večeři a staví stany a skoro na dosah ruky jsou koně, kteří se jen tak pasou a vlastně si vás vůbec nevšímají. Jo a pak ty hromady borůvek, jedli jsme borůvky ve všem a se vším a za těch 14 dní se to vůbec nepřejedlo:-). A co mě překvapilo nejvíc byl signál, nebylo dne, kdybychom jej ztratili(samozřejmě na horách, dole v dolině to může být horší).

0/0
21.6.2012 18:32

angie77

Re: Ach ty diskuse...

S většinou věcí souhlasím, já se na dovolené v Rumunsku vždycky těším celý rok, je to prostě úplné odpoutání od takových těch civilizačních stereotypů. Ale s těmi psy jste měli asi dost štěstí, opravdu bývají nebezpeční. A existence signálu mě překvapila, vloni jsme ho chytli za deset dnů jen asi třikrát.

0/0
22.6.2012 9:31

Stepni-Vlk

Re: Ach ty diskuse...

Já tám tedy pár útočných psů potkal. A rozhodně jsme je neprovokovali, leda svou přítomností. Ale zálěželo jak kde. Třeba na Bihoru nikdy nebyl se psy problém a na Rodně snad taky ne. Ale jinde se tvářili, že nás sežerou. A třeba na Ţibleşi znám osobně člověka, co strávil kvůli zdivočelým psům půlden na stromě. Takže to záleží. Signál je pro Rumunsko typický. Na hřebenech je a v údolích kde nic tu nic.

0/0
22.6.2012 18:05

Sub7

...

Díky za článek, hned mi naskočily báječné vzpomínky. A díky i za připomenutí Karpatských her, to je hudba mého mládí.

0/0
21.6.2012 17:08

mischplysch

No jo Romania...

Na Calimanu bylo krásně a i na jiných rumunských horách. A dá se to pro "obyčejného" člověka zvládnout i bez toho bondovského vybavení :-)

Byli jsme tam asi 5x na různých horách a bez větších problémů. Jedině na Marmureši jsem měli problém s pohraničníkama, ale nakonec z toho byl zajímavý zážitek.

Není to pro každého a taky tam moc lidí nejezdí, což je jen dobře, já se na horách mačkám nerada. A ta krásná zachovalá příroda bez lanovek, silnic, hospod a hotelů má svoje kouzlo. Když chci civilizaci, jedu do Alp nebo do Krkonoš...

0/0
21.6.2012 14:16

Astaroth

Re: No jo Romania...

To si tahate sud piva na vozejcku, nebo nejak tam zijete bez tech hospod?

0/0
21.6.2012 14:23

mischplysch

Re: No jo Romania...

Stačí přihodit pár plechovek do baťohu a je to, co kdo unese, to vypije. Po pár dnech se sejde z hor a tam jsou i ty hospody.

A jestli někdo nevydrží týden bez sudu piva, tak je to spíš na pobyt na protialkoholním než na týden na horách :-)

+1/0
21.6.2012 14:49

angie77

Re: No jo Romania...

Moje řeč! R^

0/0
21.6.2012 15:11

you.can

Rumunsko je nádherná země

a ani neplatí, že je pro dobrodruhy. Je pro toho, kdo má rád nekonečnou a nedotčenou přírodu. Lepší jet tam autem a zastavit se po vinných sklepech a termálních pramenech po cestě. Jedinkrát jsme tam platili s kamarádem pokutu, když jsem jeli vlakem a přejeli naši výstupní, cca dohromady 5 éček. Policajti jsou tam mnohem příjemnější než kdekoliv jinde, protože si začali uvědomovat sílu cestovního ruchu. Pro začátečníky doporučuji Apuseni. Mnohem horší zážitky po všech stránkách nabízí Ukrajina, tam jsou úplatky na denním pořádku. Jinak kdo by tam jel za sexuální turistikou, dá se tam sehnat holka do nepohody za 40 RONů :-D

0/0
21.6.2012 14:12

you.can

Re: Rumunsko je nádherná země

vlastně Lei, rony bývávaly..

0/0
21.6.2012 14:13

impresario ze smyrny

Re: Rumunsko je nádherná země

Souhlasím Rumunsko je nádherné, ale ani na ukrajině jsem nidky neměla žádný problém. Chodili jsme na zakarpatské ukrajině a všichni byli hrozně fajn...

0/0
21.6.2012 18:35

pečlivý čtenář

Povinná výbava do rumunska

Satelitní telefon. GPS. Zásobu alkalických baterek. 500 Euro v 50 Eurovkách na nutné úplatku. Jídlo na nejméně 4 dny. Filtrační systém na vodu. Pistoli na prašivé čokly a dotěrné bačy :-)

Rumunsko je pro pošuky jako byl např. novinář Poláček. Obyčejný člověk by se měl raději mačkat na horách v civilizovaných zemích.

Byl jsem na Kavkaze i v Karpatech, a Karpaty jsou nebezpečnější. Na kavkaze totiž člověk vyjede do 3 kilometrů a už potká jen jiné turisty. V Karpatech najde místní opice a jejich zvěř skoro všude...

0/0
21.6.2012 11:03

Spalovač_šancí

Re: Povinná výbava do rumunska

Hlavně v Rumunsku se vyplatí umět rumunsky

0/0
21.6.2012 11:11

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Paradoxně německy se se staršími taky domluví. Ale jinak je to jazyková bída. To je pravda :-)

0/0
21.6.2012 11:26

Stepni-Vlk

Re: Povinná výbava do rumunska

Cože? Anglicky tam umí překvapivě hodně lidí. O francouzštině a poslední době i italštině ani nemluvě.

0/0
22.6.2012 18:07

ovalek

Re: Povinná výbava do rumunska

Stačí umět jeden ze dvou oficiálních jazyků EU a domluvíte se v Rumunsku úplně bez potíží, malá nápověda, angličtina to nejni...;-)

0/0
21.6.2012 17:37

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Ale houby... V rumunských horách jsem byla už nekolikrát a kromě toho jídla jsem nic dalšího neměla a nepotřebovala. A je tam krásně, člověk za celý týden potká maximálně tak další skupinku Čechů či Slováků :-)

0/0
21.6.2012 11:16

Astaroth

Re: Povinná výbava do rumunska

To je nejaka Ceskoslovenska obsese, chodit do takovychto zapomenutych koncin, to jsem nepochopil. Kde se tam koupete?

0/0
21.6.2012 11:28

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Myjeme se pochopitelně v potocích, případně jezerech. Je to příjemně osvěžující ;-D

+2/0
21.6.2012 11:55

daliv

Re: Povinná výbava do rumunska

koupes se naha?:)

0/0
21.6.2012 12:08

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Někdy jo... Proč?

0/0
21.6.2012 12:09

daliv

Re: Povinná výbava do rumunska

ze bych jel taky:)

0/0
21.6.2012 13:00

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

:-)

0/0
21.6.2012 13:47

Astaroth

Re: Povinná výbava do rumunska

Nevis, jak ta lesana vypada ;-) Pochybuju, ze se behem pochodu holi :-P

0/0
21.6.2012 14:24

daliv

Re: Povinná výbava do rumunska

to je pravda, ale tak treba snad jo:)

0/0
21.6.2012 14:35

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Hehe... většinou jo ;-D

0/0
21.6.2012 15:10

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Mám jinou zkušenost. Ale pravda je, že emoce jsou emoce. Když po mě bača střílel za to, že jsem mu zabil psa, co mně napadl, cepínem, tak to byl nepříjemný adrenalin. Navíc ono záleží v jaké části jste byla. V některých oblastech to je i den bez pramene, pak se filtr na úpravu vody z jezírka nebo potoka hodí (samozřejmě v nouzi to lze pít i bez toho, ovšem čisté to není i když se to tak zdá). A co se pokrytí signálem týče ... byl jsem tam naposled v roce 2007 a to bylo žalostné. Žádnou pomoc bychom si neměli šanci přivolat, kdyby se něco stalo.

A úplatky jsou norma. Horší než v Rumunsku to je snad jen na Ukrajině.

+1/0
21.6.2012 11:32

Astaroth

Re: Povinná výbava do rumunska

No to se bacovi na druhou stranu nedivim. S tim psem skutecne nebylo zbyti? Treba uteci, nebo ho zahnat hazenim kamenu?

0/0
21.6.2012 11:38

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Byl zakousnutej do kamarádovic ruky. V tu chvíli jsem moc nekoumal, a vzal jej zobákem do palice. Ostaní čokli se pak strachy stáhli, ovšem k naší smůle byl na viditelnou vzdálenost jejich páníček a taky moc nepřemýšlel. Kdybych měl pistoli, tak bych mu postřílel nejen tu smečku, ale i toho parchanta.

+1/0
21.6.2012 11:44

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Souhlasím, že ti psi můžou být problém - když se člověk přimotá mezi psa a stádo, které má chránit, tak po něm ten pes prostě vyjede. Ale mám zkušenosti, že většinou je poblíž bača a ten si psa odvolá.

Tuším, že jsem byla i v tom Calimanu, ale to už je dávno a moc si to nepamatuju. Pak na Maramuresi, Retezatu, Vilcanu, Sureanu, Lotru, Cindrel a ještě pár menších pohoří.

Pila jsem vždycky vodu z potoka a nikdy neměla problém, ale je fakt, že všichni kamrádi říkají, že mám kachní žaludek ;-D

Úplatky kde? Na hranicích bývají, to souhlas. Jinak jsme ale nikdy s nikým úředním, kdo by po nás mohl něco chtít, nepřišli do styku.

0/0
21.6.2012 11:52

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Ani s policisty ve vnitrozemí? Jinak nutno uznat, že vy jste už v podstatě naturalizovaná v těch horách :-) Máte to řádně prochozené. R^

Njn. I nám se stávalo, že čokly měl bača na dohled a vždy je odvolal (jeden ne, ten se scénou očividně bavil, ale psi nás nakonec nekousli). Ovšem stačil jeden smolík. Bych si dokonce dovolil tvrdit, že pes zaútočil proto, že si myslel, že jej pán nevidí. Ovšem nejsem kynolog a do palic prašivců nevidím. No v každém případě je to zážitek pro dobrodružnější povahy.

Podobný mám z Kavkazu, ovšem tentokráte nebyl v hlavní roli mrtvý čokl, ale uražená muslimsko-horalská ješitnost.

0/0
21.6.2012 12:00

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Ještě to nemám prochozené ani zdaleka tolik, jak bych chtěla. Ale snažím se ;-)

Ani s policisty - většinou přijedeme až pod hory autobusem (když je nás víc, svezeme se s nějakou cestovkou, která tam jede a pak jdeme sami, když je nás míň, koupíme si u té cestovky přímo "zájezd" a jdeme s jejich tlupou), na druhé straně hor nás autobus zase za týden nabere. Takže v zásadě nemáme šanci žádné policajty potkat.

Jo jo, dobrodružné to je, to souhlas. Když kolem nás ve vzdálenosti nějakých padesáti metrů onehdy procválal medvěd, moc do smíchu mi nebylo... Naštěstí ho nenapadlo se na nás jít podívat zblízka ;-D

0/0
21.6.2012 12:06

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Medvědi v Karpatech zatím zřejmě nejsou zvyklí, že turisté mají pamlsky v batožině. To na Slovensku to začíná být kvůli těmhle chlupáčům docela divočina.

My tam jeli autem, to pak člověk policisty chtě nechtě potká. A jaké oni mívají "předpisy", to by jeden čuměl. No 50ti eurovka zajistí lístek pro kolegy, takže ten den už vás nechají být.

0/0
21.6.2012 12:15

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Já myslím, že ten medvěd si běžel ulovit nějakou ovci a na nás (naše pamlsky) neměl chuť ;-D On by těch pamlsků ani moc nenašel, do hor nosím fakt jen jídlo pro přežití, každé deko navíc se počítá...

No jo, autem to je problém, to je jasný... My jsme občas mívali problémy fakt jen na hranicích, když bez úplatku (nebo s úplatkem, který celník vyhodnotil jako moc malý...) tam člověk mohl strávit několik hodin :-/

0/0
21.6.2012 12:23

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

To nenosíte energetické musli tyčinky? Já jo, neb když je vedro, nemá člověk chuť na chleba s paštikou :-)

Ale medvědi se po nich mohou utlouct. Sežerou to i s obalem. Kamarádům takhle vybrali v naší nepřítomnosti na Slovensku stan. Chleba i lovečák nechali, ale tyčinky vyžrali do poslední. A ještě udělali bobek do stanu. Šmejdi :-)

0/0
21.6.2012 12:33

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

To je vlastně fakt, nějaké takové věci vozím, jen mi to nezapadlo do kategorie pamlsků :-)

0/0
21.6.2012 13:47

Stepni-Vlk

Re: Povinná výbava do rumunska

Není to škoda, takhle se připravit o rumunské železnice? Mají svůj nezaměnitelný půvab. (V dobrém.)

0/0
22.6.2012 18:10

Astaroth

Re: Povinná výbava do rumunska

No osobne taky nejsem psi typ, mam rad mopslicky a jezevciky a takoveto rasy a velci ovcaci mne jsou protivni, ale ja jsem mestsky typ a kdyz do hor, tak jedine podel semmeringu sledovat trat a provoz s obcasnou navstevou hradu. U navstevnika ruznych Rumunsk a Kavkazu je odpor k psum zvlastni, jako by vodak nesnasel plavani. :-)

Jesitnost a absurdni hrdost na kdejakou pitomost je skutecne na Kavkaze problem. Oni maji mentalitu jak z 10. stoleti ;-(

0/0
21.6.2012 12:17

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Já nemám rád žádná zvířata (jen na talíři jo). Ideální situace pro mně je, když o nich vlastně ani nevím. Já se "neseru" do nich, oni do mně a jsme spokojení všichni. Potíž u psovitých je, že ti se "serou" do čeho jim nic není. Proto k nim chovám speciální zášť, zejména k přerostlým obludám, které nestačí nakopnout, aby si hleděli svého.

0/0
21.6.2012 12:22

bojovník proti egoistům

Re: Povinná výbava do rumunska

Oni si hledí svého, hlídají majetek, stáda a svého pána na území k tomu určeném. Vy jste na tom území vetřelci. Ti psi jsou hlavním zdrojem fungování a možnosti přežití těch lidí v těch horách. To že jim nějakého zabijete, jak popisujete v té příhodě nahoře, je pochopitelně pro majitele obrovská ztráta a ani se nedivím, že po vás vystřelil a buďte rád, že nemířil. ;-) Pro něj je to situace, jako by přes vaše pozemky, kde pěstujete třeba vzácené kaktusy, pendlovali nějací lidi a jeden z nich, co se píchl o jeden z těch kaktusů, ho rozkopal. Taky byste ho hnal ...

0/0
21.6.2012 12:49

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

To ale nejsou jejich pozemky. Navíc život ani tisíc prašivých čoklů nemá cenu života jediného člověka. Prostě ten příměr je zcela mimo. A mimochodem, ten kripl na nás mířil, ovšem na takových 300 metrů se na pohybující cíl netrefíte ani kulovnicí. A my prostě utekli za balvany. On nás stíhat nemohl, neboť mezi cestou a jím bylo stádo.

0/0
21.6.2012 13:07

bojovník proti egoistům

Re: Povinná výbava do rumunska

Neporovnávám život psa a člověka, jenom říkám jakou cenu má ten pes pro ty pastevce. Zda se trefoval přímo na Vás nebo ne, těžko posoudíte i vy, jenom se mi příčí váš přístup. Normální člověk, pokud by někde způsobil zbytečnou kolizi, tak se zamyslí, zda nemohl vyhodnotit situaci lépe, když se přibližoval těm psům atd. max. to komentuje s pokorou místo rozepisování o čoklech co nesnáší, jak by to tam rád celé vystřílel atd. Na tom území jste byli vy na návštěvě a ne naopak.

0/0
21.6.2012 13:26

pečlivý čtenář

Re: Povinná výbava do rumunska

Njn, čoklomilovi to nevysvětlím. Chyba je samozřejmě na naší straně. Jak jinak. Z "lidí" jako vy, se mi otevírá kudla v kapse.

0/0
21.6.2012 13:38

bojovník proti egoistům

Re: Povinná výbava do rumunska

Jakých čoklomilů? Když půjdete po městě a napadné vás nebo vaše blízké pes, sám bych ho zastřelil, pokud bych měl u sebe zbraň. Takový pes nebyl zajištěný, aby neohrozil člověka a jeho pán za to musí nést případné následky (např. i smrt toho psa). Tady jdete na území, kde psi nejsou módní doplněk ale po staletí pomáhají lidem přežít v těch horách. Bez nich by tam nemohl člověk chovat stáda zvířat, protože by to byla laciná svačinka pro medvědy a vlky. Dobrovolně vstupujete na cizí území, které je vyhlášené tím, že tamní psi jsou agresivní vůči všemu cizímu a proto udělám všechno proto, abych se jakémukoliv konfilktu vyhnul. Pokud už ten konflift nastal, samozřejmě věřím, že bylo nutné psa usmrtit a kamaráda ochránit, ale to co k tomu přidáváte za poznámky na víc, mluví jenom o vaší aroganci, nadřazenosti nad tamním životem a nulové sebereflexi. Lidí jako vy je mi líto ...

+1/0
21.6.2012 13:50

angie77

Re: Povinná výbava do rumunska

Ale pánové, trochu nadhledu, ne?

0/0
21.6.2012 13:59

bojovník proti egoistům

Re: Povinná výbava do rumunska

nadhled byl dávno pohřben už prvním příspěvkem o místních opicích a jejich čoklech ;-)

0/0
21.6.2012 14:11

Helter

Re: Povinná výbava do rumunska

Tak že máš myšlení opice je inteligentnímu člověku jasné:)

0/0
21.6.2012 16:18

Astaroth

Re: Povinná výbava do rumunska

Vicemene souhlasim, zejmena tim nadhledem ohledne psu ve meste. Nejhorsi jsou milovnici psu a prirody co aplikuji sve nazory i na centrum velkomesta a divi se, ze tam nikdo nechce "tancit s vlky". Ale nevime, jaka byla situace, jestli nestacilo jen pretahnout psa po lebce nasadou krumpace, nebo by to bylo jeste horsi.

0/0
21.6.2012 14:17

Melancholik34

Re: Povinná výbava do rumunska

výstižně napsáno :-(

0/0
21.6.2012 16:20

Helter

Re: Povinná výbava do rumunska

Nenechej se nějakým exotem vytočit, je to trouba.

0/0
21.6.2012 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.