Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda

Od té doby, co se pro správné nastavení vázání nevyužívá průměr tibie, ale váha, výška a zdatnost lyžaře, může se někomu zdát, že to je hračka. Není. Přesvědčí se o tom občas i zkušený lyžař.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

topivko

Souhlas se seřízením na stroji

Já si nechal seřídit lyže na elektronickém stroji Montana JetBond v Opavě a jsem spokojen, stroj jednoznačně vypočítal dle zadaných parametrů doporučenou din hodnotu - po výkonu servisáka, který mi proměřil sílu pružin, vypínací sílu ve špičce a patě plus předpětí, jsem navíc dostal vytištěný papír jako potvrzení pro pojišťovnu, kdyby se mi něco stalo. Byl jsem z toho nadšený, tak když jsem si v únoru půjčoval ze Skiservisu Jaglarz testovačky, opět jsem této služby využil. Můžu vřele doporučit. Máte jistotu, že jsou lyže seřízené na 100%..R^

0/0
10.3.2012 13:43

pickup

Záleží na dynamice a agresivitě lyžaře

Mám 95 kilo, 187cm a jezdím poměrně dynamicky. Kdysi (před 20 lety) mi servis seřídil vázání asi na 7-8, ale to jsem na základě zkušeností postupně posunul na 10 na špičkách a 11 na patkách. To je pro mě hranice bezpečnosti z obou stran, protože jediná zranění na lyžích jsem měl z samovolně vypnuté lyže. Před týdnem jsem si na jednu jízdu vyměnil se stejně velkým a těžkým kámošem lyže, který je měl nastavené na 7. Jel jsem na nich opatrně, ale přesto se stalo, že po sjetí hanku mi v následné kompresi na rovině tak v šedesátce vypla jedna patka. No a i po týdnu mi stále jedno zlomené žebro trochu křupe.. Takže tolik k bezpečnému seřízení vázání :-)

0/0
7.2.2012 9:04

jmkb

Jednou jsem zkoušel nechat si nastavit vázání profikem

Ale poté jsem byl nucen jezdit na sjezdovce se šroubovákem, protože po projetí o něco větší nerovnosti jsem nedobrovolně vystoupil z vázání. Nyní to praktikuji tak, že postupně přidávám vypínací sílu. Je sice pravda, že po vypnutí vázání trochu bolí noha, ale zatím jsem na nohách žádnou zlomeninu neměl. A nemusím se obávat, že mi na nerovnostech nebo v hlubokém sněhu, nedopatřením vypne vázání  (tím nemyslím, že vázání mi nevypíná).

0/0
2.2.2012 10:30

snickim

Není to jednoduché

Ono bohužel nic není nikdy na 100% a u seřizování vázaní lyží to platí taky. Svému synovi jsem nechal vloni před cestou na hory seřídit vázaní na lyžích. Začátečník, váha výška atd. Seřízení podle tabulek vypadalo vpořádku, jen si chlapec zlomil druhý den lyžování stehenní kost. Ani jedna lyže mu při pádu nevypla. Co dodat? :-/

0/0
2.2.2012 8:31

Skier1965

Re: Není to jednoduché

Záleží na tom, kde jste si servis nechal udělat. Po mých zkušenostech si raději připlatím a lyže servisuji zásadně v zahraničí, nejlépe v Rakousku. Cenový rozdíl je navíc bezvýznamný.

0/0
2.2.2012 8:34

S-Tony

Pád

Já nové lyže nastavuji podle první sezony.

Vyžaduju aby se mi lyže při jízdě nevyply, ale při každém pádu ano. Tak mi z toho vyšlo 4,5.

A to mám 90 kilo a 30,5 botu.

To mi nějak ty tabulky nesedí. Podle nich bych měl mít cca 7.

Projeví se nějak na vlastnostech lyží při jízdě, když tam mám tedy 4,5 místo těch sedmi ?

0/0
1.2.2012 19:41

Amper77

OMG

To si děláš prdel, žejo?

+2/0
1.2.2012 20:46

sucipej roznec druhy

Re: Pád

To poznas v prvni zatacce

0/0
1.2.2012 22:02

Skier1965

Re: Pád

Mám to také tak a ač jezdím dost razantně, lyže mi nikdy za jizdy z nohy nespadly, a to ani na zmrzlé sjezdovce. Když už má spadnout, tak raději bez lyží na nohách.

0/0
2.2.2012 8:36

klobouk.emanuel

Re: Pád

To musí být sranda. Já měl nastavený 6,5 (dal jsem to podle tabulek, předtím jsem jezdil s nastavenými ca 8) a při prudším záběru jsem vypadl z obou lyží. Pěkně jsem si narazil žebra, ale co bylo horší, tak cestou jsem holení nabral jednoho, co seděl ve směru nekontrolovatelné jízdy hlavou dolů ze svahu...

0/0
2.2.2012 20:44

S-Tony

Re: Pád

Během čtyř let ježdění se mi to ani jednou neodeplo, když jsem nechtěl.

0/0
4.2.2012 18:55

sumdumguy

Takze ujmu na zdravi pak hodim na MF Dnes

Podle tabulky mi to vyhodilo 7 ;-DR^ To bych z toho vypad uz na prvnim hanku... ROFLOLMAO

0/0
1.2.2012 17:01

Hekynen druhý

Re: Takze ujmu na zdravi pak hodim na MF Dnes

Tak to máte ještě dobré! Já jsem rovnou vypadl mimo měření... ;-D

0/0
1.2.2012 17:25

Tunaq

Kombinuji tabulky a praxi

Nejvíc se mi aspoň zatím osvědčil tento postup: nastavení nejdřív podle tabulky a když z toho předčasně nebo při malém pádu vypadnu, tak trochu přitáhnu. Za několik let jsem se dostal na nastavení, kdy lyže drží i při velké rychlosti a při řáckém držkopádu se zase uvolní. Z tohoto hlediska doporučuji jeden takový pád přibližně na dvě sezóny, pro kontrolu. Ještě taky trochu přitahuju, když mám pocit, že vážím víc, než loni, neboli každou sezónu. Postup nutno doladit, pokud člověk dramaticky změní délku lyže, ale snad to zkracování už taky skončilo. Tak snad mi to bude fungovat i nadále.

0/0
1.2.2012 16:33

Johnee_r

Konečně článek trochu na úrovni...

Pokud si chcete skutečně odborně seřídit vázání (nikoli nastavit - tedy najít údaj v tabulce a podle toho našroubovat čísla), tak:

1.jděte do kvalitního servisu, který disponuje trhačkou. Jedině na trhačce je možné změřit skutečné vypínací síly, takže nastavení vázání pak nemusí odpovídat těm číslům, ale odpovídá těm silám, což je rozhodující.

2.Vezměte s sebou boty. Tření mezi botou a kluznou ploškou vázání je zásadní parametr mající vliv na vyhození boty. Pokud máte boty významně odrbané, je vhodné nechat si seřídit každou lyži s jinou botou a následně dodržovat pravou/levou lyži.

3.Zvažte skutečně podle reality své schopnosti. Nepřeceňujte se, machrů jsou plný hřbitovy. Na druhou stranu se ale ani nepodceňujte, není nic nepříjemnějšího než v 90km rychlosti nečekaně vystoupit z lyží.

4.Nechte si vázání seřídit aspoň jednou za sezónu a vystavit potvrzení. Kdyby se totiž nakonec něco přeci jen stalo, ať vám pojišťovna aspoň něco dá.

0/0
1.2.2012 14:38

a1b1c1d1

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

OK - ale vas bod c. 3 je v rozporu s bodem c.4 a o tom je ten clanek. Bud si dotahnout vazani podle bodu 3 a nedostat nic od pojistovny nebo ho nedotahovat tak moc, pojistovna bude hradit a obcas pri jizde vam to vypne drive. A jen a pouze o to tu jde.... A otazka je, co je ten nejlepsi kompromis.

0/0
1.2.2012 14:52

jan.banos

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

90 kmh už jezdí jen zkušení lyžaři. ale není to příjemné i v mnohem menší rychlosti.

0/0
1.2.2012 20:16

Amper77

Dotaz

Která pojišťovna ?

0/0
1.2.2012 20:48

Skier1965

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

Trhačku sice nemám, nastavení vypínací síly kontroluji jednoduše - postavím lyži na patku coby střed otáčení a rotačním pohybem vrazím bokem špičky do nějaké překážky. Pocitově pak odhaduji, zda se lyže vypla lehce nebo s velkým odporem. Raději nastavuji neižší vypínací sílu. Přesto se mi nikdy nestalo, a to ani v těžkém terénu a při vyšších rychlostech, že bych z lyží za jízdy vystoupil. Bohužel jsem si vška neměl možnost vyzkoušet, jak lyže při padů zafungují, nepadám totiž. Ale vzhledem k nižším nastaveným hodnotám si myslím, že to fungovat bude.

0/0
1.2.2012 21:02

Jerry Fletcher

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

Nic proti, ale tlak v pneumatice taky ověřujete kopnutím levou nohou 3 cm nad vozovkou?:-P

0/0
1.2.2012 22:06

bartik09

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

;-D;-D;-DR^

0/0
1.2.2012 22:28

Skier1965

Re: Konečně článek trochu na úrovni...

Ne, proč? Měl bych?

0/0
2.2.2012 8:37

skijan

BEZ URÁŽKY II.

Pro čtenáře hloubající nad finesami seřízení bych ještě doplnil pár jistotu nepřidávajících hledisek:

1. stupnice na vázání rozhodně není "kalibrovaná" a sítotisk ve výrobě ujede o milimetr natošup.  2. pružiny a další díly vázání postupně stárnou a mění svoje vlastnosti.  3. na kluzné vlastnosti ploch mezi skeletem a vázáním má nezanedbatelný vliv i opotřebení podrážek, špiček i pat konkrétních lyžařskýcj skeletů.  4. mechanizmus vázání jistě nebude fungovat stejně v -25°a okolo 0° atd... atd...

Takže podtrženo a sečteno, seřízení podle základních parametrů a s konkrétní botou na seřizovačce je určitě dobrou kontrolou třeba jednou za 2 roky, minimálně proto, aby se z těchto nastavených hodnot pak "dotahovalo" alespoň rovnoměrně. Dál už je to na Vás. A mějte, prosím, na paměti, že dobré seřízení je sice věda, trochu i umění, ale hlavněbude vždy potřeba "kousek toho štěstíčka" !

Skol

+1/0
1.2.2012 12:25

akfas

BEZ URÁŽKY

Lyžařská obec přetéka borci, kteří "vypadávají z tabulek" a alpské i naše nemocnice zase pacienty s přetrhanými vazy, poškozenými menisky a zlomeninami. Netvrdím ale, že to jsou stejní lidé. Máme v našem skiservisu spolehlivou kalibrovanou elektronickou seřizovačku (nikoliv špičkový Wintersteiger ;-)), a za sebou stovky pečlivých fyzických seřízení (vč. protokolu ze stroje). Tvrdím, že pokud by se vedle parametrů dnes uvažovaných zohledňovalovaly i další individuální rysy každého lyžaře, nikam o moc dál by to nevedlo. Stejně nakonec rozhodne kritický okamžik a souhra okolností na pistě nebo mimo ni. Dobré a pečlivé seřízení bude stále jen nutnou, ale nikoliv postačující podmínkou k tomu, aby to vždycky dobře dopadlo.

Skol!

+1/0
1.2.2012 12:12

alčawirth

Re: BEZ URÁŽKY

R^

0/0
1.2.2012 12:16

kalisz

Tak jsem to zkousel ale covece

lidi ja to na tech svejch lyzich vubec nenasel. Podle ceho si mam teda ty bezky nastavit, kdyz tam nemam zadnou stupnici?

0/0
1.2.2012 12:10

alčawirth

Re: Tak jsem to zkousel ale covece

To si koupil nějaký šunt v marketu, všechny značkové běžky tam stupnici mají , včetně sklonoměru a teploměru kvůli správnému mazání ;-)

0/0
1.2.2012 12:15

Lord Havelock Vetinari

Já to mám

pořád stejně, jak mi to kdysi někdo nastavil. Na první lyžák jsem si lyže půjčil a nechal si je seřídit v servisu, ale pak jsem z nich vylítl hned na šlepru, a sice tak, že já šel dopředu, ale lyže zůstaly na místě- a jinak mi padaly při prvním pokusu o oblouk. Nakonec se zjistilo, že ty dva kusy vázání jsou moc daleko od sebe (resp. malé boty) a muselo by se to celé převrtat. Což mi v servise vůbec neřekli, nicméně přesto potvrzení o seřízení vystavili. No tak možná se to jinde a jindy nestává a teď bych takovou záležitost poznal, ale nebudu věřit všemu, co kdo řekne.

0/0
1.2.2012 11:14

mam-rad-pivo

..

Dotahovat, dotahovat a jak si zlomíte nohu, tak trochu povolit.

+6/0
1.2.2012 10:29

Hooky

Re: ..

;-D... jj a po pár zlomeninách je máte relativně přesně nastavené.

+1/0
1.2.2012 13:49

Hekynen druhý

Re: ..

;-DR^

0/0
1.2.2012 17:31

Vrah Smrt

Re: ..

Přesně tak, jediný rozumný příspěvek v diskuzi. Nemachruje a poradí.

Dělal jsem v půjčovně a tohle je jediná spolehlivá metoda.

P.S. a ušetříte za vleky

+1/0
1.2.2012 18:02

Korektní Želva

....

Odjakživa jsem tohle nastavoval od ruky. Tzn. nastavil jsem to, dal tam botu a fláknul do ní tak, abych ji vykroutil. Podle toho jakou jsem k tomu potřeboval sílu, tak jsem buď přidal, nebo ubral.

Teď jsem se kouknul jak to mám mít podle týhle tabulky, pak jsem koukl na lyže a světě div se - uplně přesně - 7 :) Takže budu dál věřit svejm rukám ;)

+2/0
1.2.2012 10:22

trasa G brněnského metra

Re: ....

Nastavuješ to na zadní nohy nebo na přední?:-P

+1/0
1.2.2012 12:24

Amper77

Klepu špičkama lyží o sebe.

0/0
1.2.2012 20:52

Skier1965

Re: ....

jj, dělám to podobně. A Patky dělám tak, že jdu do předklonu až tam, kdy mi patky povolí a opět podle odhadu nastavuji, Raději méně, než více, protože pokud jedu tak, jak se má , opuštění lyží mi nehrozí.

0/0
1.2.2012 21:07

Dusan321

Klasika dnesni doby

To je uplne normalni, kazdy si kryje zadek, vsechno musi byt absolutne bezpecne, zadne riziko, zadna zabava. On to nastavi, ze to vypne po kazdem tuknuti, protoze kdyz vam to vyleti, tak nema problem (to ze si nabijete hubu je vas problem), kdyz by to nevypnulo, tak by problem mit mohl.

Uplne stejna situace je na nasich silnicich, mista kde se za komunistu se 120dvacama a zigulikama jezdilo osmdesat maji dneska padesatku, protoze "co kdyby ...".

0/0
1.2.2012 10:03

Premek11

Co tak si neco zagooglovat?

Misto hledani v blbe tabulce si to zadejte do:

http://www.dinsetting.com/

A souhlasim s tim, ze je potreba se ridit rozumem. Dle tabulky mi vychazi 7 - davam si to na 8.5 a to jenom proto, ze jsem opatrny. Ta hodnota 7 je dost nesmyslna dle me posledni zkusenosti... Minulou zimu jsem zkousel jine lyze a tak jsem moje dal vyzkousel moji zene - a nastavil vazani na 6.5. A potom jsem na to zapomel a letos jsem vyjel na prvni jizdu. Dal jsem par lehkych obloucku, pak mi nekdy vjel do cesty a musel jsem zahranit - lyze vypla a hodil jsem drsku...

0/0
1.2.2012 9:08

JuraT

Tož, pobavili jste.

Cituji :Zvýšenou pozornost musíme věnovat změření vypínacího momentu

u dětí mladších 10 let, u dětí lehčích 10 kg a u lyžařů starších 50

let.

Pro informaci : Dítě, které je lehčí než 10 kg, většinou ještě nedosáhlo věku 1 roku. A u těch obzvlášť nesmíme podcenit změření vypínacího momentu, žejo ;-D.

+2/0
1.2.2012 9:00

Andy_F

Re: Tož, pobavili jste.

Moji dceri bude v cervnu 2 roky a ma aktualne 9 kg. A je tak ziva (starsi bratr udela sve), ze kdybych ji letos postavil na lyze, pravdepodobne by uz jezdila.

0/0
1.2.2012 11:38

Hooky

Re: Tož, pobavili jste.

Ve vší úctě k vaší dceři: JuraT má recht. Dítě kolem jednoho roku má kolem 10 kg. Vaše dcera se dosti výrazně vymyká běžné dětské populaci a nepředpokládám, že ji JuraT zná, resp. že by její váhu bral v potaz P. Pravda. :-) To jen k pádnosti vašeho argumentu. ;-D

0/0
1.2.2012 13:55

trasa G brněnského metra

Re: Tož, pobavili jste.

Co ale kdyby foukl severní vítr?8-o

0/0
1.2.2012 15:48

Andy_F

Re: Tož, pobavili jste.

nebojte, na kazdou nohu ji davame trikilove zavazi..

0/0
1.2.2012 15:59

seyrak

Re: Tož, pobavili jste.

Jo,  tak to bych chtěl vidět, kolik dvouletých ratolestí lyžuje (ani jedno), sotva se udrží na nohou, natož na lyžcíh.  Normálně děti "začínají" na třech letech. 90 % tříletých dětí se sotva naučí v doprovodu druhé osoby vůbec stát na lyžích. je pár opravdu šikovných dětí, co zvládnou první  rok plužit, sem tam nějaký oblouk. Pak stejně musíte nastavit vázání na co nej´méně, přeci se Vám tam nezabije, takže diskuze kolik váží je naprosto bezpředmětná.

0/0
7.2.2012 0:30

yetti_z_hor

špičkový wintersteiger

chvíli jsem pracoval v servisu, kde byla tahle mašina, co vám vytiskne i lístek se seřízením.. stroj, co vám nastaví tu správnou vypínací sílu a ještě změří a kontroluje vypínací síly vázání..

v článku uvádíte, že pro dospělého muže je maximum 10 - což je velká chyba.. stroj nikdy neukáže nastavit více než 8,5, ani když zadáte 200 kg, kód lyžaře 3 a podrážku pod 300mm.. není šance..

učil jsem léta lyžování a jezdím s vázáním na 11,5.. 11 mi už vypíná, když najedu na muldu.. zadal jsem tedy do mašiny své parametry a ta mi vyhodila 8.. nepočítá totiž s profesionálním lyžařem, nebo závodníkem.. pokud tedy nejste profesionál, co má licenci učitele, nebo závodníka, nenastavujte víc než 8,5.. nejen kvůli pojišťovně..

0/0
1.2.2012 8:50

p393

jestli si moc nefandíš strejko

jestli si moc nefandíš strejko ;-D

0/0
1.2.2012 7:38

blekekeke

no ...

poprvé když jsem přišel k novému servisákovi, tak se mě zeptal kolik vážím. Suše jsem mu odpověděl 250kg. Usmál se, a bez řečí naštoloval vázání na požadovanou tuhost. Ono, nebylo se čemuž divit, když viděl, že je to na tyhle prkýnka :o) http://www.youtube.com/watch?v=BV3rN5HYfzM&feature=player_embedded

0/0
1.2.2012 6:58

yetti_z_hor

Re: no ...

ty ruce na zemi.. to je dost trapas..

0/0
1.2.2012 8:44

Sanjuro

Re: no ...

nechápu jak může být způsob lyžování "trapasem"

0/0
1.2.2012 9:14

blekekeke

Re: no ...

Závist? nebo neznalost? Obojí?

0/0
1.2.2012 15:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.