Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proměna českého lyžaře

Když jsme po roce 1989 dorazili do Alp, byli jsme polykači kilometrů. V batohu jsme měli svačinu a v genech věrnost jednomu středisku. Ale teď už si umíme hory užít. Místo kilometrů lovíme pohodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xsisi

svata pravda

s mojim byvamym a jeho rodinou to fakt tak bylo, to bylo v 90 letech, kdyz jsme jeli do pece tak jsme vecer museli hlasit kolik jizd jsme udelali za den, pak me vzali do alp, 3 dny pred odjezdem jsme si navarili do sklenicek, gulas,svickovou, atd jidlo na cely tyden a vyrazili jeste ve stare dacii, no a pak jsme vstavali v 7 hodin rano, do 8 jsme museli byt pripraveny i se svacinami na obed a 8.30 uz jsme byli prvni na vleku, ve 12 byl obed na parkovisti a jednou za tyden jsme sli na germ knodl, no a koncili jsme v 16.00 po trech dnech jsem lyze proklinala, no ale za ty prachy jsme si muselo lyzovat do padnuti a vece jsme jedli pripravene jidlo ze sklenicek

ted uz mam jineho partnera cizince a to je lazo plazo, obed v restauraci, klid a pohoda

ale byla to fakt sranda

0/0
31.1.2012 13:58

loogieboy

no nevim...

ja osobne stale jezdim co to jde v zavislosti na snehovych podminkach. jedine co se zmenilo, ze ted muzu jezdit v kanade, na aljasce,... proste kde si vzpomenu a zaplatim ;-D

0/0
30.1.2012 9:32

superkutil

Kam to všechno spěje, aneb bezohlednost na prvním místě...

Jezdím na sjezdovkách i běžkách a v poslední době se stále více objevuje bezohlednost a sobeckost lyžařů. Dříve si lidé více pomáhali, možná se sem tam objevil nějaký hajzI, který se snažil předbíhat, ale většinou lidé drželi spolu a pomáhali se. Také jich na hora jezdilo mnohem méně, protože dostupnost hor nebyla tak snadná, k lanovce se muselo dojít. Dnes se dojede autem až k lanovce a hory jsou plné bezohledných lidí, kteří si myslí, že můžou všechno. Problém je i v invazi Poláků do Čech. U sjezdařů jsem se s tím nějak smířil, ale letos se podobná nevraživost objevuje i u běžkařů. Příchodem upravených stop (třeba v Jizerkách) se ve stopě objevují chrti, kteří musí co nejvíce najet/nabruslit a všem ostatním nadávají. že jim na trati překáží. Prostě už není jízda na běžkách pohodovým objevováním úzké bílé stopy, sám v přírodě, ale prodírání se davy v honbě za nějakým cílem, najet toho co nejvíc a co nejrychleji, bez ohledu na ostatní. Takže jsou stopy přeplněné a hospody také.

+1/0
30.1.2012 9:09

superkutil

Re: Kam to všechno spěje, aneb bezohlednost na prvním místě...

Naštěstí je ještě pár lidí, co si vyšlápnou svoji stopu a na ní se chovají ohleduplně.

0/0
30.1.2012 9:09

j333x

Re: Kam to všechno spěje, aneb bezohlednost na prvním místě...

no u sjezdovek to je naopak - v 80. letech byly hrozny lidi u pomalu fungujicich vleku, polovina lidi se napadne ci nenapadne tlacila dopredu, blokovali se hulkami apod ... dneska jsou fronty vetsinou minulosti, takze to byva klidnejsi.

0/0
31.1.2012 10:27

SwimmingAtYourOwnRisk

Re: Kam to všechno spěje, aneb bezohlednost na prvním místě...

Taky rad jezdim jako chrt a z meho pohledu by se na upravenych cestach melo jezdit sportovne, na vychazky preci mate spoustu jinych znacenych tras a bruslit se da jenom na upravenem. Je zajimave ze za hranicema vetsinu bezkaru tvori ty 'chrti'. Proc se treba nejdete projit nekam jinam kde neni tolik lidi? Ja bych to velice rad udelal, kdybych mel moznost, ale moc tras ktere by se upravovali na skate neni.

0/0
31.1.2012 11:16

WoCoGo.v2

autor soudi dle sebe anebo jen dle sve rodinky???

jinak si tenhle blabol nedokazu vysvetlit

+1/0
30.1.2012 8:20

War13

Pěkné

Dobře napsano a je to přesně tak. Dneska jsou za baťuškáře Polaci v Jeseníkách :-)

+1/0
27.1.2012 19:44

macarát

Lyžuji rád, ale mám radši běžky

vlastně by se dokonce dalo říct, že sjezdovky mne nelákají ani trošku.

Takže jsem ani nikdy na ty Alpy neměl chuť. Zbytečně strmé svahy.

0/0
27.1.2012 16:15

nemorose

Re: Lyžuji rád, ale mám radši běžky

Hluboký omyl. Strmé svahy se sjíždějí na lyžích. Běhá se pěkně po rovince v údolích, která jsou rovná a placatá s minimálním převýšením. Ale co víc, běžkaři jsou na nich velmi ohleduplní k sobě navzájem. Dávají si přednost a zdraví se...nutno vyzkoušet !

+1/0
31.1.2012 0:50

milan27

Re: Lyžuji rád, ale mám radši běžky

Co se týká běžkování v Alpách, je to stejné jako u sjezdového lyžování. Nedá se srovnávat v Česku a v Alpách. V každém i malém středisku jsou v Alpách precizně upravené stopy, většinou minimum běžkařů, slušnost a ohleduplnost je samozřejmostí. Někde se sice platí i symbolický poplatek (3-4 Eura za den) , ale kvalita tomu odpovídá.

0/0
31.1.2012 11:13

OOOOK

Mohl bych prosím znát význam slova "aspoň"

Není to překlep z Aspen?

0/0
23.1.2012 16:09

sherwin

Re: Mohl bych prosím znát význam slova

Já bych řekl, že je to zkrácený/hovorovější tvar částice aspoň. To si snad v pravidlech najdou i děti, ne? Pro ostatní: http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=aspo%F2

0/0
27.1.2012 14:56

Dr.Onufrakova

Nie je to slovakizmus

Ak poznáš "aspoň" jeho 4 synonymá minimálně, nejméně, alespoň a přinejmenším, tak ovládaš češtinu na 80%.

+3/0
27.1.2012 15:03

Gauldy

Re: Mohl bych prosím znát význam slova

Ach ta hloupost a potřeba se předvádět!

+1/0
29.1.2012 19:23

Pes Jonathan

Asi jsem nekde mezi

bema extremy - povalce a sportovec. Na zimni dovolene si chci 1. zalyzovat 2. odpocinout. Navic chci neco poznat. Takze jedu kazdy rok do jineho strediska, vzdycky si najdu wellnes hotel co nejbliz sjezdovce a se slusnou polopenzi. S touhle konstelaci se rano slusne vyspim, nasnidam a stejne jsem na sjezdovce mezi prvnimi. Poradne si zalyzuju, pak si dam nekde polevku, pivo (jedno) a pauzu. Po obede se jen tak trochu sklouznu a okolo 15:30 mizim v hotelu. Zpravidla uz tam ceka male obcerstveni, pak nasleduje sauna, bazen, virivka, masaz a relax. Pak se jde na veceri, nejake to pivo a pohodovy vecer. Jednou za tyden lyzovani vynechame a jdeme nekam na vylet nebo zkusime sneznice nebo jinou taskarici. Je to sice trochu drazsi reseni, ale nam se to vyplati, protoze to splni vsechna ocekavani.

0/0
23.1.2012 10:46

nemorose

Re: Asi jsem nekde mezi

Já na rozdíl od Vás už jezdím jen na jedno místo. Mám tam k dispozici 200 km sjezdovek a opravdu si pokaždé  mohu zvolit kombinaci sjezdovek, které budu v daný den jezdit. Bydlím na stejném místě, u stejného ubytovatele. Ve středisku mám vše, co potřebuji - od sáněk až po Flying Fox-jizda po laně do údolí. Jednou větou, je tam opravdu vše, na co člověk může pomyslet. Tak proč jezdit někam a ztrácet čas zjišťováním co a kde. Prostě přijedu, vím kam pro skipas, kde lyžovat, kam na oběd, kde na apres ski, kam za kulinářským zážitkem. A na stejné místo jezdím i v létě. Samozřejmě, že to občas proložím nějakou jinou lokalitou, ale stejně vždy zjistím, že TAM je to nejlepší. Tam jsem "doma". V

+2/0
23.1.2012 22:01

velitel mesta bugulmy

Re: Asi jsem nekde mezi

Ano, tak nenápadně přichází stáří...

0/0
31.1.2012 7:26

sAm90

Re: Asi jsem nekde mezi

Nic za co by se měl člověk stydět.

0/0
31.1.2012 8:57

René, já a Rudolf

proměna lyžaře?

autor spíš popsal svoji proměnu z lyžaře na horského povaleče...;-D

Pro lyžaře, který si chce zalyžovat a nechce jen vystavovat na odiv své špičkové oblečení, chytat bronz a chlastat, je úplně normální, že jede první lanovkou, protože po ránu je svah nejlepší - co člověk najezdí do 10-11h je lepší než za zbytek dne... jinak mám pocit, že ve snowparcích se plácají frajeři, kteří by normální svah ani nesjeli a proto se radši povalují tam, mimo sjezdovku (ideálně do lesa) pak může jet pouze opravdové pra..

Když se někdo po celonoční pitce dovalí na svah v 11h, 2x se splácá dolu a jde se rozvalit do wellness, tak to není žádný lyžař a fakt nechápu, proč se svým BMW X8 nejede machrovat mezi celebrity do špindlu a vláčí se 500km do Alp, kde má stejné auto každý místní důchodce...;-D

+7/0
23.1.2012 9:52

Damik

Re: proměna lyžaře?

po ránu je svah nejlepší? zajeďte si někdy do slušného střediska a nepopisujte zkušenosti z Krkonoš.  Není problém najít ve tři odpoledne perfektně upravený mančestr. stačí vědět kam jet. Je lepší se v klidu vyspat, posnídat a vyrazit na sjezdovku kolem jedenáctý. Nejlepší podmínky pro lyžování bývají kolem druhé odpoledne, kdy ledovatý mančestr trochu povolí.

0/0
23.1.2012 10:50

René, já a Rudolf

Re: proměna lyžaře?

;-D;-D ve kterém středisku je mančestr ve tři odpoledne? tam chci, tak nějak si představuju lyžařský ráj ;o))

+6/0
23.1.2012 11:31

nemorose

Re: proměna lyžaře?

Haha, to jsem se fakt pobavil. Taky by mne zajímalo, kde to je. Možná pan diskutér zapomněl na časový posun.

+3/0
23.1.2012 21:52

nametelka

Docela fajn článek

I když nad příspěvky místních odborníků přes žurnalistiku jsem se pobavil víc.

Co se týče tématu - s článkem souhlasím. Jako studenti jsme vždycky chtěli co nejvíc kilometrů za co nejmíň peněz a jezdili jsme vždycky od rána do večera. Teď už si začínám vybírat.

Troufám si tvrdit, že s našima obřačkama a fyzičkou toho málokdo ve středisku najezdil za týden víc jak my. Navíc houska v baťohu, krátká pauza na oběd a pique-nique interdit mě nezajímalo :) Dneska už si občas i ten obří předraženej oběd dáme a když je hnusně klidně to zapíchnu dřív.

V devadesátých letech jen Passo Tonale, teď každej rok jinam. Místo sjezdovky freeride, snowparky, skicross. I když široký prudký sjezdovce rovný jako stůl se pořád nic nevyrovná...

http://nametelka.blogspot.com/p/francie.html

+1/0
22.1.2012 23:15

namestii

Hory jsou super

Loni jsem za 6 dní vyrazil s lyžema jen 2x. Pak jsem zjistil, že mi překážejí...

0/0
22.1.2012 22:07

Posel z Liptákova V.

Re: Hory jsou super

Tak ono to chce zkusit třeba v zimě, když je sníh...

+2/0
22.1.2012 22:28

síma25

Re: Hory jsou super

R^ Co na tom, dovolená není o počítání naježděných kilometrů, hlavně když si to užijete!

+1/0
22.1.2012 22:32

S-Tony

Re: Hory jsou super

Na dovolenou jezdím v létě. V zimě si chci pořádně zalyžovat.

0/0
23.1.2012 10:51

René, já a Rudolf

Re: Hory jsou super

ještě pár let a zjistíte, že na ty hory vlastně vůbec jezdit nemusíte ;-D

0/0
23.1.2012 9:56

TVK

Zasadni promena je

Dnes si kazdy muze vyrazit kam chce a uzivat si zimni dovolenou podle sebe, klidne 8 hodin denne na sjezdovce, nebo na hotelu s nabidkou wellness, v bazenu, v hospe na svahu. A to ve stredisku s par kilometry sjezdovek nebo obrovskych megaarealech, sportovnich nebo spise rodinnych arealech.

Proste vybrat si muze kazdy a nema smysl resit, jak kdo svou dovolenou travi ....

+1/0
22.1.2012 21:20

nemorose

Re: Zasadni promena je

Přesně tak, já jezdím tam, kde je 200 km sjezdovek a stejně bousím jen jednu, 2 km dlouhou, která mi nejvíc vyhovuje. A jen občas jako zpestření jedu kolečko, takže cca 45 kolem dokola.

+1/0
22.1.2012 21:24

síma25

Re: Zasadni promena je

R^

0/0
22.1.2012 22:35

René, já a Rudolf

Re: Zasadni promena je

jo a všichni se máme rádi a každý má právo na názor... autor prostě popsal nějaký svůj dojem a ostatní na to reagují... to je normální diskuze nebo tlachání...

0/0
23.1.2012 9:54

Pepe I

Taky patřím k línějším lyžařům,

dám to většinou 2 hodiny před pivem a 2 hodiny po pivu, ale zase poctivě bez rozjímání. Jen mi moc rozum nebral lyžovačku mých dvou přátel, kteří se po několika zkušenostech z A a IT konečně rozhodli dojet do Francie. Oni jsou ti celodenní lyžaři s krátkým odpočinkem, tak jsme měli vždy kolem 13. hodiny sraz v jedné restauraci, a když jsem je zpovídal, kde všude už jezdili (Serre Chevaliere - 250 km), tak mi řekli, že celý čas - 4 hodiny - jezdí jednu jim velmi vyhovující sjezdovku a do "zavíračky" to ještě vydrží. A tak to bylo po většinu týdne, moc jsem si s nimi nezajezdil...

0/0
22.1.2012 21:15

TVK

Re: Taky patřím k línějším lyžařům,

Tak v tomto arealu mi nase rozmlsana skupina sportovne lyzarskych turistu uz treti den s kyselymi tvaremi vytkla, ze se uz neda jet nikam dal a musime jet po nejake sjezdovce podruhe ....

0/0
22.1.2012 21:33

nemorose

Jejda a já jsem si myslel, že je to věkem.

Uklidnil jsem se, že jdu s dobou. Jezdím s partou kluků do Alp, dvakrát ročně, bydlím vždy ve svém oblíbeném apartmánu s poetickým názvem "Blueberry" a už ani žádné jiné ubytování nehledám. Na večeři si uvaříme to, na co máme zrovna chuť a suroviny a když se nám vařit nechce, zaskočíme si  na "Ofenkartofel" do pajzlu ("Beisl Jedermann", čte se pajzl, fakt), což je akorát procházka na večer. Lyžuji nejraději na sjezdovce Asitz, která má 2 km a ostatních 198 km sjezdovek mne nechává chladným. Občas mne kluci výtáhnou někam dál na Saalbach, vetšinou, když je s námi někdo nový. A tak to jde už od doby, kdy jsem toto kouzelné místv Rakousku  s názvem Leogang objevil. Cestu už znám nazpaměť, mám štamtgastskou slevu, co víc si mohu přát. Snad jen aby vydrželo zdraví. SKOL

+2/0
22.1.2012 21:10

nemorose

Re: Jejda a já jsem si myslel, že je to věkem.

Jo, a zapomněl jsem říct, a proto vlastně píšu, že lyžuji už jen do půl jedné, kdy se na dopolední skipas naposledy vyvezu lanovkou do mé oblíbené Alte Schiede-Staré kovárny, kde si pěkně posedím a udělám si kulinářský zážitek.

Zasloužím si ho, protože když jsem na sjezdovce včas, pohodlně udělám cca 20-25 jízd a to je tak v mém věku akorát na žízeň. Jeden pobyt mám letos za sebou a druhý na mne ještě čeká. Takže SKOL.

+1/0
22.1.2012 21:17

René, já a Rudolf

Re: Jejda a já jsem si myslel, že je to věkem.

pozor, autor píše o něčem jiném! o tom, že by měl člověk na svah vyrazit v 11h (jinak vypadá jako nadrženece a český zoufalec) a ve 12h jít na oběd a do wellness ;-D;-D

ten váš přístup je úplně normální, já se také rád vracím do oblíbených středisek a zimmerfrei :-)

0/0
23.1.2012 10:01

dzimak

Re: Jejda a já jsem si myslel, že je to věkem.

R^

Leogang mám taky rád...a Alte Schmiede je super bouda. I když ta grilovaná kuřata kolem taky pěkně  voní...

No já musím přiznat, že teprve v Alpách jsem se začal přes poledne "povalovat". V Čechách mi to nějak vzhledem k ceně a frontám u vleků bylo líto. V Alpách je to nějak jedno a když je chuť, prostě lehnu do křesílka a pohodově odpočívám...

Taky mám rád, když jsem tam brzy ráno a v poledne je už spíš pohoda...

Jen mi to asi letos nevyjde se tam podívat...tak pozdravujte. ;-D

0/0
31.1.2012 10:47

Skier1965

Re: Jejda a já jsem si myslel, že je to věkem.

Skol. Tak to máte smůlu. Letos, kousek od Alte Schmiede, otevřeli nový pivovar a je to tam parádní, stejně jako pista na Asitzu. Jak tak koukám na diskusi, je to tu samej Skicirkusák-Leoganďák. A protože tam zase jedu, pozdravy vyřídím.R^

0/0
1.2.2012 21:12

Nicolai Popescu

To je zase...

... blábol. Ještě v článku chybí, že se do Alp jezdívalo favority a starými Karosami. Na sobě měli všichni tesilky, v ešusech UHO a v obchodech koukali jak puci, neboť prvně viděli banány.

Říkal jsem si, že tady podobný článek (naposledy před Vánoci, o tom, jak blbé dárky se před rokem 1989 dávaly) nebyl. A vida, lupa nezklamala :-)

0/0
22.1.2012 20:50

Posel z Liptákova V.

Popravdě jsem nikdy nepochopil...

...jak někdo může vydržet na sjezdovce celý den. Buď se při lyžování nehorázně "fláká" a jezdí jako prase anebo je to závodní lyžař. Já teda vydržím 4h poctivého lyžování a mám tak akorát... ;-);-D

+1/0
22.1.2012 19:56

heerer

Re: Popravdě jsem nikdy nepochopil...

tak ze je to makacka o tom zadna, ale sportovni clovek to musi dat:) samo ze pauzy jsou potreba, ono taky nejaky ten cas se stravi posedavanim na lanovce ne? :)

0/0
22.1.2012 20:24

Jana11

Re: Popravdě jsem nikdy nepochopil...

Aha a já si říkala, že je to naprd, protože po úrazu kolene vydržím na sjezdovce tak max 5 hodin a to ještě s pauzou někdy uprostřed.

Co znamená takové "poctivé lyžování" - já střídám jednodušší a složitější sjezdovky, takže si na jednodušších odpočinu, na složitějších pořádně zalyžuji (teda teď už ani to pořádně ne - černá je již mimo mou odvahu o neupravených černých ani nemluvě).

Jinak ségra pořád jezdí (i s celou partou) od rána do večera co to jde. Holt u nás o sníh člověk nezavadí, tak je nám pořád vzácný. Do vířivky můžu kousek od baráku a pokud chci do aquaparku, jdu do aquaparku, nemusím kvůli tomu na hory.

0/0
23.1.2012 10:18

HoPPíK

Re: Popravdě jsem nikdy nepochopil...

Tak chce to si dávat pauzu a doplnovat tekutiny a jídlo. Taky to chce sportovat. Pac kdyz pak vyrazis jednou za rok na tejden na hory a celej rok se clovek flaka tak je jasny ze nevydrzi.

0/0
23.1.2012 11:17

Damik

alpy

jasně, že se najde ještě pár lidí co jezdí od rána do večera, ale ta proměna je hodně vidět. poprvý před lety v alpách jsem nacházel všechny možný sjezdovky na který platil skipas, a včera jsem se vrátil z Itálie, kde jsme šli lyžovat za týden 4x, jenom když bylo ideální počasí a pokaždý tak na 4 hodinky. úplně to stačilo, ideální dovolená. , Celou dobu jsme jezdili jenom 4 sjezdovky v celým údolí, člověk si zalyžuje daleko líp než když jedí co nezná.

+1/0
22.1.2012 18:55

rychtar

Re: alpy

Plne souhlasim, clovek si ma na dovolene hlavne odpocinout.

+1/0
22.1.2012 19:01

heerer

Re: alpy

pche, nechapu...jedu lyzovat tak necucim nekde a jsem na kopci. A je jedno zda lyzuju od rana do vecera ci 2-3hodinky popijim v baru....

Odpocivat muzu doma! ;-)

0/0
22.1.2012 20:08

Damik

Re: alpy

a proč bych to dělal? já se jedu bavit? když se mi chce skočim na sjezdovku, když se mi chce udělám něco jinýho.  prostě dovolená. kdo jednou zkusí, řídit se tím co chce a ne tím co "by měl" už nechce jinak.

+1/0
22.1.2012 20:57

dishsoap

neskutocne

A co vona vosku?To neustale porovnavanie so "zapadniarmi".Strasna obmedzenost.Na koho sa niektori potrebuju neustale hrat?Kedysi bolo tiez super.Malo to svoje caro,ked sa cela vyprava vydala na lyzovacku v autobuse znacky Karosa,vyblaznili sa na vleku,v prestavkach pili v bufete caj s rumom a vecer ,pri tlmenom barovom svetle balili krasne mlade lyziarky.

Nechapavo krutim nad takymi clankami hlavou.Vsade je plno aj dnes ,stoji sa v radoch,na svahu plno neschopnych lyziarov,ktori ked v plnej rychlosti narazia do kohosi,tak ide takmer vzdy o zivot.

Uz sa spamatajte vsetci ti,ktori sa tak vehementne snazite podobat na "zapadniarov" - vymasteni vonavymi mastami.Niekedy stacila indulona a bola to parada.

S najdlhsimi rovnymi lyzami si to rozdam s akymkolvek tajtrlikom,tak velmi sa ponasajucom na zapadniara a nezahanbim sa.A kludne budem odety do slovenskeho ludoveho kroja .A este si k tomu aj zaviskam....

0/0
22.1.2012 18:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.