Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auto Elvise, Himmlera i Abrháma: největší skvosty muzea v Malaze

Vedle naleštěných bouráků značky Mercedes či Rolls-Royce se skví české "papalášské" žihadlo i poněkud bizarní velorex, hadrová tříkolka proslavená Josefem Abrhámem v kultovní komedii Vrchní, prchni. Návštěvníci muzea v jihošpanělské Malaze žasnou. Velorex se dostal do sbírky nejvýznamnějších aut světa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ika

Obrázek číslo 3

mi připadá spíš jako puzzle, než jako botanická zahrada.

0/0
1.12.2011 16:20

axax

Zvláštní záliba v těchto starých krámech

Každá dnešní fabia nebo oktávka (to jmenuji jen low end) je stokrát kvalitnější, vymakanější, pohodlnější ...

0/0
30.11.2011 23:24

kjlůjdfcajdf

Re: Zvláštní záliba v těchto starých krámech

a?

0/0
30.11.2011 23:48

wraith.d

Re: Zvláštní záliba v těchto starých krámech

to je historie víš? ;-) ale jak tak čtu tvůj příspěvek, buď rád že žiješ v době super vymakaných ochcávek a fóbií - v době legend z článku by ti asi provedli jeden populární zákrok skrz oční důlek pomocí takového "kladívka" :-P

0/0
1.12.2011 9:30

bloud-velbloud

Re: Zvláštní záliba v těchto starých krámech

ty jsi si hodně jednoduchý co?

0/0
1.12.2011 13:53

Fungy

Re: Zvláštní záliba v těchto starých krámech

ty se v autech nevyznáš viď;-(

0/0
1.12.2011 15:27

quagaar

velorex

bohužel v nějaké nesmyslné barvě, (jejich) škoda, že nemají originál.

0/0
30.11.2011 9:08

mana-žer

Re: velorex

je to vyšisovaný od toho jejich slunce

0/0
30.11.2011 23:32

e-6-s-b-x

Tatra 87

To co je na fotografii rozhodně není papalášské auto Tatraplan, ale Tatra 87 zkonstruovaná Hansem Ledwinkou v roce 1936 a vyráběná před válkou i po ní.

+1/0
30.11.2011 8:33

jirkas13

Re: Tatra 87

Přesně tak. Jsou to ořeši.

+1/0
30.11.2011 9:00

hňup

Re: Tatra 87

hnidopichu !  ( i když, vlastně, při tavým přístupu by mohli vydávat fotku kohokoliv za kohokoli, když by si byli , aspoň trošku, podobní...)

0/0
30.11.2011 14:11

old-fashioned Kokodák

Re: Tatra 87

R^:-)

0/0
30.11.2011 21:41

věrnostní program

Ještě tam chybí most Karla a Brod Havlíčka.

+1/0
30.11.2011 3:42

BOP B 3AKOHE

Re: Ještě tam chybí most Karla a Brod Havlíčka.

To by bylo vítězství Pyrrhy ;-D

0/0
30.11.2011 8:27

quagaar

Re: Ještě tam chybí most Karla a Brod Havlíčka.

;-D

0/0
30.11.2011 9:07

petr____22

Auta

Jestli to spravne chapu - Elvisovo auto ve skutecnosti vubec nepatrilo Elvisovi, pouze vlastnil stejny typ (Elvis nakoupil a ve velke vetsine rozdal cca 150 aut, vetsinou Cadillacu). Abrhamovo auto vubec nepatrilo Abrhamovi, pouze se jedna o velorex, tzn stejny typ auta. Aspon ze to Himmlerovo auto skutecne patrilo Himmlerovi........

+2/0
30.11.2011 0:16

cassul

Re: Auta

Přesně tak. To je zkrátka honba za senzací. Místo aby napsali, že Velorex je stroj, který ve své době umožnil levně a jednoduše jezdit například i invalidům a udržel se desítky let, tak řeší jeden film, třebaže dobrý...

0/0
30.11.2011 8:24

honzasl

Re: Auta

Můžete mi vysvětlit, co na velorexu bylo vhodného pro "invalidy"? Krom toho, že se v něm sedí skoro na zemi, že dveře jsou miniaturní a při nastupovaní je potřeba úplně skrčit nohy, sedačky se nedají nastavit a je ted vysloveně "přátelský" pro lidi s pohybovým omezením?

Krom dalších drobností, jako je téměr nepoužitelná zpátečka a absence dalších drobností...... 

JInak milí novináři - ta zlatá krasavice je T87 (nikoli Tatraplán T600), a tu si (na rozdíl od pozdějších modelů tatry) mohl koupit každý - kdo na to měl, ona byla trochu "dražší"

0/0
30.11.2011 9:57

cassul

Re: Auta

Velorex byl od začátku navržen, stavěn a prodáván jako vozítko pro invalidy a byl většinou invalidy i používán, co pamatuju. Nejsa invalida, neumím detailně odpovědět, nakolik je vhodný pro postižené, ale fakticky vím o cenovém zvýhodnění pro postižené a ručním řízení.

0/0
30.11.2011 11:25

honzasl

Re: Auta

No, tak nějak mám pocit, že to odpovídá dobové "péči" o tělesně postižené. Místo aby nějaký ten výzkumák dostal státní úkol vyvinout poloautomat a ruční řízení pro Škodu 1000MB/100/120, tak raději invalidům přispěje na hadrové cosi, co se dá provozvat jen v létě....

0/0
30.11.2011 11:55

cassul

Re: Auta

Může být, s tím klidně souhlasím. Nicméně nic to nemění na faktu, že pro invalidy to zkrátka byla desítky let jediná možnost, jak se motorizovaně přesunovat. Nikdo nepopírá, že to vozítko vzniklo jako maximálně levné a maximálně zjednodušené řešení problému - a jako takové se osvědčilo, bezesporu. To že soudruzi nebyli desítky let schopní dát invalidům nic lepšího, je ostuda pro soudruhy, nikoliv pro Velorex nebo jeho tvůrce...

0/0
30.11.2011 12:10

honzasl

Re: Auta

Souhlas.

Mám takový pocit, že tvůrce šel cestou invalidního vozítka hlavně proto, že režim by výrobu vozidla pro "zábavu, volný čas a vítr ve vlasech" zatrhnul jako buržoustní a odporující socialistické morálce.....

0/0
30.11.2011 14:26

cassul

Re: Auta

Nejde o to, že by výrobu buržoazního vozítka pro zábavu nikdo nepovolil. Velorex zkrátka byl navržen a vyráběn pro invalidy a taky invalidé v něm většinou jezdili, to si zatraceně dobře pamatuju. To, že to bylo i vozítko pro zábavu, vzniklo až mnohem později. V sedmdesátých a osmdesátých letech znamenal velorex zkrátka invalidu, téměř nikoho jiného jste v tom neviděli.

To nebyla žádná finta, ale každodenní realita, nehledejte v tom žádné spiknutí, fintu nebo boj proti režimu... Tak to zkrátka bylo, můžeme si hodiny povídat proč, ale fakta nezměníme. Velorex se taky říkalo motorová kriplkára, protože to zkrátka byl stroj pro invalidy.

0/0
30.11.2011 15:01

honzasl

Re: Auta

No, dobrá, nehledejme spiknutí proti režimu. Ale povezte mi, CO z něj dělalo vozítko pro invalidy? Čím byl velorex pro někoho, kdo má problémy s nohama, nebo rukama výhodnější, než cokoli jiného, co se v té době dalo koupit?

Já sám plně zdravý se mám problém do něj nasoukat a neumím si to představit se zchromlou nepohyblivou nohou, nebo třeba bez jedné ruky. (Nemluvě o opravdickém vozíčkáři, ale to je asi v dané době mimo téma, ti se "nepouštěli ven" - aspoň co vím od rodičů).

0/0
30.11.2011 15:15

cassul

Re: Auta

Co z něj dělalo vozítko pro invalidy? No přece fakt, že na to dostal invalida příspěvek, tudíž si to mohl dovolit. V podstatě neměl nic jiného na výběr. Vítejte v realitě socialismu, téměř v žádném oboru se nevybíralo se to, co by nejlépe vyhovovalo, ale to co bylo reálné získat.

Z technického hlediska snad jen to, že se to velmi snadno předělávalo na výhradně ruční řízení, případně i jen jednoruční, formou kombinované páky místo volantu.

0/0
30.11.2011 15:58

honzasl

Re: Auta

Tohle jsem chtěl, aby tady zaznělo - protože mám prostě pocit, že ve všech článcích se hadrák oslavuje jako úžasný vynález pro invalidy, přestože jím spíš ti invalidi byli ponižováni. 

Takže už jen zbývá otázka, jak moc výrobce loboval za příspěvek od státu a kolik by se vlastně hadráků prodalo, nebýt invalidního příspěvku. Každopádně dekuji za oponentůru, byla radost s vámi diskutovat.

0/0
30.11.2011 16:21

hňup

Re: Auta

no, hlavně si tak trošku plivnout.....

0/0
30.11.2011 14:15

honzasl

Re: Auta

To není plivnutí, to jen takové malé schlazení těch představ, jaké to bylo skvělé, že máme úžasné vozítko pro invalidy. Hadrák byl super stroj, jednoduchý, levný, nenáročný a "sexy", ale rozhodně nebyl dobrý pro invalidy...

0/0
30.11.2011 14:23

vládní úředník

Re: Auta

Na hadraplán si pamatuji, jak před 35. léty s ním k nám jezdil jeden invalida. Pamatuji si, že byl vděčný, že měl alespoň tohle. Já jsem tohle vozítko  už tehdy bral jako kuriozitu. Dokonce Západní Německo mělo  své kuriózní vozítko pro invalidy s  čelním otvíráním dveří ze předu.

0/0
30.11.2011 11:58

cassul

Re: Auta

Jestli myslíte Isettu, tak ta vznikla jako standardní vozítko pro široké masy, nikoliv pro invalidy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isetta

Zkrátka po válce byla představa, že vývoj automobilismu půjde touhle cestou. Velorex ale nikdo nikdy nepovažoval za masovou budoucnost aut, tam vždycky šlo jen o minimalistické vozítko...

0/0
30.11.2011 12:16

cernobila_televize

Re: Auta

pokud se neymlim, tak se mohlo jmenovat messerschmitt, bylo pro dva sedelo se za sebou, bylo to prvni auto po valce urcene pro masy. Dalsi jsou Messerschmitt KR 175/200 nebo BMW Isetta.

Aspon vidite s jaka auta BMW drive vyrabelo :-)

0/0
30.11.2011 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.