Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test Velo: 29" versus 26", tři palce na úkor zábavy

Časopis Velo provedl průlomový test, jehož podstatný výtah iDNES.cz přináší. Otestoval 29" v obtížnějším terénu a potvrdil, že velká kola v něm mají své jasné limity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rime

-*-

je to jenom reklamni masaz, malokdo 29" vyzkousel a malokdo u ni zustal.

0/0
2.12.2011 11:48

Kurri22 - III.

Proč bych si měl na 29 odřít prdel o plášť?

8-o

0/0
22.11.2011 17:11

Teletabis

Hele a co ukrajina

nemělo to taky 29"?

0/0
21.11.2011 21:52

qjetak

26 vs 29, full vs HT

Nedávno jsem se svezl na několika kolech ve verzi 29 i 26 a ve zdvizích 80/00, 100/00, 120/120 a 140/140. Těžko říct, co je lepší, každé má něco do sebe. Z pohledu výšky okolo 182 je to prakticky jedno. Velký rozdíl dělají ráfky a pláště a samozřejmě odpružení. To dohromady dá větší rozdíl než 26x29. Ve velkých schodech nahoru i dolů má navrch 29. 26 je pak daleko hravější a jezdivější mezi stromy a ve vracečkách. Ve sjezdu kralovali Stumpjumpery FSR se sedlovkou staženou dolů, ve výjezdech pak hardtaily (26 v klikatém a 29 v rovném). Testoval jsem to na mostecké trati, takže žádné šetření, ale pravý biking:-) Je to asi o pocitu každého, co mu více sedí a čemu více věří. Stejně je to na kole o hlavě a fyzičce...

+1/0
21.11.2011 17:17

Hijo de Puta

Re: 26 vs 29, full vs HT

"... Z pohledu výšky okolo 182..."  A to by mělo být v těch oslavných idnesáckých článcích na "29 " zdůrazněno - pro jezdce pod 180 cm nemají 29 palcová kola v terénu opodstatnění. Rv

0/0
21.11.2011 21:51

neznalek_na_mesici

Re: 26 vs 29, full vs HT

Amen R^

0/0
22.11.2011 13:33

morče

26 vs 29

A není to tak , že 29ky mají větší styčnou plochu s povrchem a tím i větší valivý odpor při jízdě? Zajímá mě to z hlediska jízdy po asfaltu. Chystám se koupit nějaký HT a pořád se nemůžu rozhodnout jestli 26 nebo 29. Jezdím všechny povrchy, hodně i po silnici. Žádný velký terén, i když Singltrek pod Smrkem mě letos nadchnul, ale je pravda, že tam zase tak těžký terén není. Měřím 183 cm. Poraďte.

Někde jsem četl, že 29 jsou cca o 10% energeticky náročnější než 26.

0/0
21.11.2011 10:56

Hroznej puberťák

Re: 26 vs 29

Ne.

0/0
21.11.2011 11:00

mrtvamrkev

Re: 26 vs 29

nemám to změřený, ale co jsem ruzně četl např ve velu, tak prý ne. mírně větší silová náročnost bude zřejmě jen při akceleraci - musí se roztočit větší kolo

0/0
21.11.2011 11:01

czechdaytrader

Re: 26 vs 29

Pri rozjezdu je treba o kousek vice slapnout ( zalezi na zprevodovani) ,ale jinak ma vetsi kolo delsi momentum, tim padem napriklad po rovine dojede dal bez spalani (jednodusse receno) . Na trekove jezdeni a delsi vylety k tomu jsou vetsi kola urcite vyhodou. Me taky radili ,abych sel do 29" s vyskou 190 ,ale zustavam u 26" ,protoze mam radsi tezsi teren a i kdyz bych si zvykl ,tak sem spokojenej s 26".;-)

0/0
21.11.2011 12:55

k.marco

Re: 26 vs 29

Pokud je to typické ježdění po silnici, lesních cestách (ten hrubý asfalt), vysypané štěrkové cesty, lesní cesta po lesním traktoru no typická značená cyklotrasa co je v mapě. 26" kola pokud se jedná o nějaký ten singlík kde jsou drsné vracečky, skoky z můstků slalom mezi stromy prostě typický Enduro, FR a DH terén tak 26".

10% náročnější možná, ale asi o 20% rychlejší díky odlišným převodům a delší ujeté vzdálenosti na jedno šlápnutí. S tím 29" kolem kolem není problém jet kolem 45km/h po rovině výletním tempem u 26" MTB je to na zamotání noh při té kadenci co musím při té rychlosti vynaložit.

0/0
21.11.2011 12:56

snickim

Re: 26 vs 29

Valivý odpor naopak narůstá s menším průměrem.

0/0
21.11.2011 15:30

silversurfer

Re: 26 vs 29

..jasna volba je 29...min se nadres a jeste pojedes rychleji. Musim  rict., ze jsme porad nadaval kamosovi na 26,z e na to pece a nechce se mu jet, a ze takhle nic neudejeme...pak jsme si prohodili kola (ja mel 29) a musim rict, ze jsme byl pekne vystavenej , abych mu stacil a dostal svemu egu..:-)

pokud jezdis vicemene standardni MTB trasy, tak je 29 jasan volba...a jeste ti doporucim jednu vec. RB Bikes pujcujou kola obou velikosti, takze si muzes porovnat. Ja jdu na jare do odpruzeny 29....

0/0
22.11.2011 9:01

qjetak

Re: 26 vs 29

no kdyby to bylo tak jednoznačné, tak na tom jezdí celý profipeloton, ale nejezdí... Že na nich Kulhec letos vyhrál co se dalo to ano, ale přiznejme si, on by to vyhrál i bez 29. Jak jsem už psal, chce to vyzkoušet, co komu více sedí, ale stejně podle mne více udělají ráfky, pláště a odpružení...

0/0
22.11.2011 10:29

silversurfer

Re: 26 vs 29

..urcite, je treba zkouset, na druhou stranu srovnavat  bezne jezdeni s profipelotonem, asi neni uplne idealni;-)

beru to tak, ze clovek si chce dobre zajezdit, v tempu, mit z toho dobry pocit a nemit jazyk na veste. 26 je agilnejsi a mrstnejsi ve vice  technickych a trialovych pasazich, ale ten rozdil mi zdaleka nevyvazi celkovy komfort, vedeni za jizdy , schopnosti pri stoupani a rychlost.

0/0
23.11.2011 8:30

qjetak

Re: 26 vs 29

Zrovna tak ti ten rozdíl můžou vyvážit dobré pláště a ráfky a přitom si můžeš zachovat vlastnosti 26. Neříkám, že se mi na 29 nelíbilo :-) Zkoušel jsem všechno, psal jsem to v píspěvku 26 vs 29, Full vs HT.

0/0
23.11.2011 20:23

gars

180 plus

29" nemá pro menší jezdce smysl a je to spíš tvdě tlačená reklama Specielized kteří na tyto kola vsadili ... prostě kolo pro kolohnáty

0/0
21.11.2011 10:41

mrtvamrkev

Re: 180 plus

no to asi nebude uplně pravda, protože rám má upravenou geometrii pro 29" kola a střed je v normální výšce od země

0/0
21.11.2011 10:45

gars

Re: 180 plus

viděl jste někdy vosu na brusu ?  vypadá to podobně

0/0
21.11.2011 10:46

mrtvamrkev

Re: 180 plus

:-)R^

0/0
21.11.2011 10:56

k.marco

Re: 180 plus

No nevím jezdí na těch kolech ženský s 156 cm tak nevím v čem je to kolo pro kolohnáty. Vyhledejte si  kolik má česká závodnice Havlíková. a potom to bude jasné že 19" kolo pro malé postavy také může být i když když vidím 9-leté caparty na sídlištích  jak sedlají ty 26" kola a sedí skoro na horní trubce. Přece jim rodiče nebudou kupovat co 2 roky nové kolo.

0/0
21.11.2011 12:27

Premek11

Tak to jsem rad ze jsem objednal 29 :-)

Kdyz jsem 29 zkousel, tak jsem z toho mel dost dobry pocit. Ale samozrejme, ze az na tom najedu par tisic kilometru tak se teprve uvidi. Uz se tesim, az to kolo dorazi.

0/0
21.11.2011 10:33

k.marco

Re: Tak to jsem rad ze jsem objednal 29 :-)

Kupovat kolo na zimu no než pořádně vyjedeš budeš mít půl roku záruky v háji. Takovej masochista nejsem kupovat si kolo na které se budí dívat do jara něž ho skutečně vytáhnu. Na zimní ježdění mám tzv. zimní kolo starý křáp který mi udrží fyzičku a nebudu litovat případné škody od nasolených silnic a zvýšené opotřebení řetězu a dalších součástek. Také budu kupovat kolo, ale model 2012 bude až v průběhu jara a hlavně bych si ho nějak před koupí otestoval takže VELO test fest to jistí.

0/0
21.11.2011 12:20

Hroznej puberťák

Re: Tak to jsem rad ze jsem objednal 29 :-)

No to je fakt strašný neštěstí, že přijde o půl roku záruky, vzhledem k tomu, o kolik bude ten model po sezóně levnější.

0/0
21.11.2011 12:34

k.marco

Re: Tak to jsem rad ze jsem objednal 29 :-)

Co to je po sezoně sleva je u letošních modelů v tzv. výprodeji pěkná ale když to kolo není nikde ve velikosti kterou chci. pokud se jedná o stejný model ale ten novější má změnu jen v barvě nebo nějaké té komponentě tak není důvod čekat na model 2012. Specialized měl Epic Comp model 2011 za 71 tis. model 2012 cena 65 tis. Ve výprodeji model 2011 za 58 tis. potom je na každém jestli bude šetřit za každou cenu.

0/0
21.11.2011 20:37

Premek11

Re: Tak to jsem rad ze jsem objednal 29 :-)

Neboj se - na zimu mam zimaka.;-D

Kolo je pouze objednane - ale dodani ma v breznu. A protoze to neni objednane v Cesku, tak mam zaruku 2 roky na kolo a 6 roku na ram.

0/0
21.11.2011 14:22

czechdaytrader

Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

Uz sme to tady tolikrat probirali.... Kdo jezdi masovky (vcetne me) , tak vi, ze sou stale jeste borci na starejch ocelovejch kramech, ktery sotva prehazujou a skoro nebrzdi , maj trekingovy plaste a stejne se dokazou prosadit a umej jezdit. A pak je tam kupa image jezdcu , ktery pri prvnim sjezdu davaj nohy na zem i kdyz jedou na paradne vybavenem fullu . Vsechno je to v nas.

0/0
21.11.2011 9:51

Mac4872786

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

Souhlas. Technika tvoří malé procento v celkovém výkonu. Má to zásadní vliv na závodech, kde jede vyrovnaná elita. Pokud vezmu kteréhokoliv kolegu z práce, tak bude jeden z nás vždy lepší, i když si vyměníme kola. Ten rozdíl v nohách je vždy markantní. Amatér kupuje drahé kolo pro tu radost, když na to má. Ta potřeba takového kola je tím větší, čím větší je mediální masáž a tlak okolí, jen pár jedincům je to jedno. Jinak já jezdím pro tu námahu, takže čím větší námaha, tím lepší trenink. Dalo by  říct že špatné kolo je vlastně dobré kolo, ale taky jsem cosi dobrého pořídil :-)

0/0
21.11.2011 10:31

mrtvamrkev

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

na druhou stranu když už jezdíš víc, tak proč se trápit s kolem, který váží tunu, špatně přehazuje a nebrzdí, když si můžeš užívat jízdu a větší rychlosti na lepším kole. Ale pro obyčejný přiležitosní ježdění asi nemá cenu kupovat kolo za 30k to je fakt.

0/0
21.11.2011 10:42

gars

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

tyto fora jsou pro fan bikery .. lidi kteří jezdí a jdou do toho, tecnika s tím souvisí, samozřejmě podle finančních možností ... každý chce mít dobrou techniku protože souvisí s proýitkem jízdy ... názory pána výše nad vámi sem nejspíš nepatří

0/0
21.11.2011 10:49

Benito Juarez II.

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

Jestli jsou tohle fóra pro bikery, pak sem patří spíše tento pán, než vy, protože tahle rubrika je pododdílem rubriky "Cestování". Až to bude na Technetu tak prosím. ;-)

0/0
27.11.2011 11:38

Mac4872786

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

Když jezdíš hodně, tak to smysl má. Ale kolik lidí jezdí hodně?

0/0
21.11.2011 10:56

von-bis

Re: Vsechno je v nohach ,technice a hlave...

A kolik je to hodně?

0/0
21.11.2011 14:52

neznalek_na_mesici

???

Kolik bikeru je na tom technicky a se zkusenostma tak dobre jako profik v testu? Je treba vzit v uvahu, ze co je hranou pro profika na 29" muze byt hranou pro nadseneho amatera na 26". Nejdulezitejsi je osobni pocit z jizdy kazdeho jednotliveho jezdce. A ze se vetsina na 29" mene namaka? Mene se namakate prece i na silnicnim nebo cyklokros kole a presto se nekteri tak radi 'trapime' na mtb, a to i na povrchu, kde by mela silnice jasne navrch.

0/0
21.11.2011 9:48

Hroznej puberťák

Narazíte zadkem na plášť?

29" není pro prcky :-P Už vidím, jak u 21" rámu a 350 sedlovky vytažené skoro až na značku narazím zadkem na plášť ;-D

0/0
21.11.2011 8:58

mrtvamrkev

Re: Narazíte zadkem na plášť?

aha, tady někdo neví co je to technické ježdění...

0/0
21.11.2011 9:31

Hroznej puberťák

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Aha, tady někdo není schopen pochopit, že to ilustruje výšku jezdce, potažmo délku nohou, takže i v situaci, kdy je třeba jít za sedlo je u vyššího jezdce mezera mezi zadkem a zadním kolem pořád podstatně větší než u nedomrlého příprcky.

0/0
21.11.2011 9:42

mrtvamrkev

Re: Narazíte zadkem na plášť?

mám 187cm a už několikrát jsem si prohrábl zadek zadnim kolem, ale nejezdim XC, ale z kopce takže nevíš o čem mluvíš nebo nejezdíš dost prudký kopce ;-)

0/0
21.11.2011 10:23

mrtvamrkev

Re: Narazíte zadkem na plášť?

mimochodem při technickém ježdění, což asi fakt nevíš co je, se nejezdí se sedlem vytaženým na max...

+2/0
21.11.2011 10:27

Hroznej puberťák

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Ne, opravdu? To by fakt jeden neřekl...

0/0
21.11.2011 10:59

mrtvamrkev

Re: Narazíte zadkem na plášť?

jeden to neřekl: "Už vidím, jak u 21" rámu a 350 sedlovky vytažené skoro až na značku narazím zadkem na plášť " byl to nějaký hroznej puberťák ;-)

0/0
21.11.2011 11:04

Hroznej puberťák

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Hlavně že je mezi tím pro ty pomalejší vysvětlivka, že to ilustruje výšku jezdce, potažmo délku nohou. Že se před prudšími sjezdy sedlo snižuje jsem (zřejmě naivně) předpokládal, že pro děsně "technické" jezdce není třeba psát...

0/0
21.11.2011 11:08

mrtvamrkev

Re: Narazíte zadkem na plášť?

ok víš, že se při prudkém sjezdu sedlo snižuje, pakt je tato věta: Už vidím, jak u 21" rámu a 350 sedlovky vytažené skoro až na značku narazím zadkem na plášť" nesmyslná ;-) proto také byla moje první reakce taková jaká byla.

+1/0
21.11.2011 11:19

Celestyn z Celestynowa

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Řekl bych, že tohle se právě snadno stane těm vyšším jezdcům. Malej si tak akorát zapíchne sedlo do břicha.

0/0
21.11.2011 9:41

Hroznej puberťák

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Malej má i menší rám, takže ho sedlo omezovat nebude, akorát tam má podstatně míň místa mezi sedlem a zadním kolem, kam může jít.

0/0
21.11.2011 9:44

czechdaytrader

Re: Narazíte zadkem na plášť?

Ja mam 190 cm a na prdeli caru i od 26 pravidelne . Staci hodne prudkej technickej sjezd . Zadnej mensi jezdec si urcite 21 ram nekoupi ,by nedosah ani na riditka ,natoz ,aby se mel zaseknout za sedlo .

0/0
21.11.2011 9:45

a1b1c1d1

Zakladni problem,

ktery se malokdy resi pri tomto srovnavani je tuhost konstrukce, Je uplne jasne, ze vetsi kola nejsou tak tuha, jako mensi, a protoze jsme silne obezni narod, pak i podil lidi s nadvahou, kteri provozuji cyklistiku je vyrazne vetsi. A pokud vsichni tito lide maji problemy s vyplety na mensich kolech, je jasne, ze tyto problemy na vetsich kolech budou jeste vetsi.

0/0
21.11.2011 7:56

gars

Re: Zakladni problem,

max 110 kg obecný limit MTB

0/0
21.11.2011 10:44

mrtvamrkev

Re: Zakladni problem,

souhlas, ale viděl jsem maníka který měl určitě okolo 110kg, ale ve svalech a nehorázně tomu kolu nakládal v bikeparku. Skoro to vypadalo, že se mu trať pod kolem rovná a kameny uskakují strachem :D vůbec nechápu jak to to kolo mohlo vydržet :-) je teda fakt, že nevím jak často mění kola

0/0
21.11.2011 11:10

a1b1c1d1

Re: Zakladni problem,

No nevim, nevim. Sam vazim 130kg, 26" kola a je to uplne v pohode a takovych lidi znam spousty. Dam cca 4000km / rok, zavody kolo pro zivot a tak a nejsem zadna vyjimka. Ale je jasne, ze potom ta 29" budou mit problem. A lidi, kteri vazi jen 110kg tech je podle meho nejmene tretina ze vsech lidi, co v Cechach jezdi na kole.

0/0
21.11.2011 11:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.