Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se jezdí na dva převodníky. Test nového trendu horských kol

Dva tácy místo tří - už na začátku roku jsme je zařadili mezi hlavní novinky sezony. Mnozí jezdci však argumentují zdánlivě logicky: může 20 převodů stačit na převodů 30 nebo aspoň 27? Vyzkoušeli jsme to a zjistili, že jde hodně o zvyk i cvik a nevýhod může být míň než výhod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Nefiltrovaná dvanáctka

Já jezdím na koloběžce.

Akorát je velká spotřeba bot.

0/0
10.11.2011 19:24

sid_cz

no

"Řetěz se tolik nekříží a mezi převodníky není nutné tolik řadit."

jak se  může řetěz míň křížit na dvojpřevodníku jak na troj ?

0/0
9.11.2011 7:57

pedr64

Re: no

velký převodník je víc posunutý k rámu (je vlastně na pozici sprostředního u trojplacky)

0/0
9.11.2011 8:31

sid_cz

Re: no

pořád tomu nerozumím, přeci na 3x9 jezdím hodně a pokud používám řazení zhruba 3-3-3 (prakticky možná 4-4-3)tak křížení musí být menší, jak dvojplacka s desítkovou kazetou ?

0/0
9.11.2011 8:38

pedr64

Re: no

jak to popisuje kolega dole, tak hodně lidí jezdí velká+6,7 (nebo i celou kazetu) pastorků...to už se řetěz kříží docela dost

0/0
9.11.2011 8:42

sid_cz

Re: no

tak to jo, ale to jsou volové, protože to nedává smysl, navíc jim to už musí drhnout o přesmyk

+1/0
9.11.2011 9:13

soc01

Re: no

Je to vcelku v pohode a nedrhne to :)

0/0
9.11.2011 10:07

Ma7ous

Re: no

přesmyk ma mezi polohu jako na silničním kole a jedne opravdu na velké placce odjezdit celou kazetu a to same na malé, ale to jezdí jenom blázen, a to už se pak ten řetěz kříží a hlavně odhází

a autor zapomněl zmínit jednu a to dost základní nevýhodu a tou je cena komponent kazeta 9 převodů stojí polovinu cenu co ta na 10 převodů a to samé řetězy a kdo jezdí často tak to pocítí

0/0
9.11.2011 21:25

sid_cz

Re: no

schválně jsem nakouknul na jeden známý web s komponenty a kazeta je o 100 kč dražší (1090/1190) a řetěz 389/499 , vše od shimana XT řada

0/0
9.11.2011 22:02

Michal007

Z technického hlediska

jdou proti sobě dvě hlediska:

1. Řešení 3+9 je lepší v tom, že při rozumném řazení je menší vzdálenost mezi rovinami talíře a zařazeného kolečka -  řetěz tolik nevybočuje do stran a méně se opotřebovává.

2. Řešení 2+10 má pro daný celkový převod menší počet různých kombinací řazení a tím i méně nevhodných kombinací převodů (malý talíř + malé kolečko, velký talíř + velké kolečko atd.). Celkově o něco jednodušší a lehčí.

Které kritérium má větší váhu?

0/0
8.11.2011 21:37

Nahlas se ti směju 2

Re: Z technického hlediska

Technické hledisko je při jízdě na druhém místě. Podstatnější je, jak vyhovuje rozsah dosažitelných převodů jezdci, terénu, kam jezdí, jeho kondici atd. Já bych 2x10 na 26'' biku mít nemohl.

0/0
8.11.2011 21:39

Michal007

Re: Z technického hlediska

Maximální a minimální převod lze dosáhnout zcela stejný s oběma variantami. U 2+10 se méně často přehazuje talíř, ale s větším vlivem na momentální změnu převodu. Většinou to může být výhoda - při velké změně sklonu.

0/0
8.11.2011 21:45

Nahlas se ti směju 2

Re: Z technického hlediska

Prosím, uveď konkrétní příklad kola, ne kterém je 2x10 se stejným ekvivalentem převodu, jako je 44x11 a zároveň jako je 22x32.

Díky.

0/0
8.11.2011 21:48

Ma7ous

Re: Z technického hlediska

SRAM dělá kazetu 11-32 a přední převodníky si lze udělat na míru kolik toho ušlápnete (vozím na silnici do kopcu velký tác 50 a malý 26) , takže problém není nikde, jen to člověk zaplatí

0/0
9.11.2011 21:29

Nahlas se ti směju 2

Re: Z technického hlediska

Neptal jsem se na domorobo bastly, ale na něco jiného.

0/0
10.11.2011 9:01

danhar1

Re: Z technického hlediska

to stím křížením řetězu jsem zrovna chtěl napsat tak aspoň nemusím :-)

0/0
8.11.2011 22:02

Stephane Margelle

Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

tak ma 27 prevodů;-)...

0/0
8.11.2011 21:20

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

No vidíš. A má.

0/0
8.11.2011 21:21

pingu1

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

..si nakresli pilovej diagram...:-P  a zjisis ,ze ma nektery dvakrat..nebo skoro...;-D

0/0
8.11.2011 21:28

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

No, záleží na počtu zubů převodníků a kazety, ale konkrétně pro 44/32/22 a XTčkovou kazetu 11-32 je výsledek 23 převodů.

0/0
8.11.2011 21:35

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Na rozsah na 44z 9 převodů, pak je lehčí 32+24/28/32 a proti tomu zase 22+24/28/32, tedy 15 převodů. Ale ty krajní jsou si hodně podobný, takže reálně to je spíš 13.

0/0
8.11.2011 22:12

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Ne, 44/32/22 a XTčková kazeta 11-32 dává celkem 23 převodů. Konkrétně:

0,250 0,273 0,318 0,344 0,364 0,375 0,409 0,438 0,477 0,500 0,545 0,563 0,636 0,656 0,727 0,750 0,818 0,875 0,955 1,000 1,091 1,273 1,455

0/0
8.11.2011 22:18

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Aha... Takže když se rozjíždím, tak budu přehazovat z velký na střední placku a tam menší pastorek a pak zase na velkou a větší pastorek? Nebo tam prostě hodím velkou a budu řadit jenom na kazetě? Já to dělám tak, že jezdím velkou a komplet kazetu a vepředu řadím až když potřebuju lehčí, než mi dává 44/32 resp. 42/32 na druhém kole.

0/0
8.11.2011 22:24

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Fajn, jsi prase na řazení.

Ale jak to souvisí s počtem převodů, o kterém jsem psal 8-o?

0/0
8.11.2011 22:25

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Podle tebe by pak byli prasata na řazení všichni, co trochu víc jezdí...

Především asi v tom, že není efektivní je řadit? Ono je hezký, že je teoreticky máš, ale když se jejich rozsah překrývá, tak ti jsou houby platný. zvlášť u 9sp 11-32 kazety, kde jsou rozsahy tak jemný, že žádný mezi nepotřebuješ... na závodním kole mám 11-32 10sp a je to až zbytečně jemný, ale v 11-36z je problém sehnat odstupňování 11-12-14, ale to ti jako teoretikovi nemá moc smysl vysvětlovat :).

+1/0
8.11.2011 22:33

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Snad už jsi alespoň pochopil, že převodů tam je skutečně 23, namísto 13, jak si myslíš. A to i přes to, že se pořád snažíš, nejspíš jsa si vědom kratšího konce, za který taháš, odvracet diskusi k jinému tématu.

0/0
8.11.2011 22:38

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Mít převod, který v praxi není využitelný, je mi houby platný a nemá smysl s ním počítat... Nejspíš proto, že na kole především jezdím a míň teoretizuju na netu... Jediný, co jsem tu chtěl napsat je to, že křížení řetězu není tak špatný, jak si většina lidí myslí. Co si z toho kdo přebere je jeho věc. Ty si klidně řaď jak vůl z velký placky na malou a zase zpátky, třeba ti to jednou dojde, až budeš chtít co nejrychlejš zrychlit, že řadit vepředu je ohromná ztráta času a rozhození z kadence.

+1/0
8.11.2011 22:47

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

...a zase ty tvé fantazie ;-D.

0/0
8.11.2011 22:50

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Říká se tomu praxe, ale to se teoretikům blbě vysvětluje :).

0/0
8.11.2011 22:51

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Tvým fantaziím o tom, jak řadím, se říká praxe 8-o;-D?

0/0
8.11.2011 22:56

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Takže neřadíš a ty převody nevyužíváš? Nojo, ono mít převody a nepoužívat je hodně platný, co? Asi jako mít kolo a nejezdit na něm :).

0/0
8.11.2011 22:58

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Ne, rozhodně nevyužívám všechny převody na mém 3x9. Ani jsem nikde nic takového nenapsal ;-D.

0/0
8.11.2011 23:00

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

A používáš jich 23 nebo 13?

0/0
8.11.2011 23:04

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Ani jedno. Ale to je jedno, kolik převodů využívám. O tom jsem nepsal. Třeba už ti to v té tvé rádobyzávodnické hlavince docvakne.

0/0
8.11.2011 23:07

JakeF

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Šedý je svět teorie, barevný svět praxe :). Můžeš o tom diskutovat jak chceš, máš tam 23 různých převodových poměrů, ale jenom 13 reálně využitelných převodů + 2 vhodný na přeřazení v určitejch situacích, kde potřebuješ řadit s výhledem na další vývoj trati.

+2/0
8.11.2011 23:18

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

A copak jsem tohle někde popřel ;-DRv?

0/0
9.11.2011 9:25

Teletabis

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

A nemá. U některých kombinací je převodový poměr stejný, nebo jen nepatrný rozdíl.

0/0
8.11.2011 21:32

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Viz výše.

0/0
8.11.2011 21:35

Stephane Margelle

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Jeste jednou si to nakresli, zatrepej s hlavou a mozna zjistis, ze ne jen ze se nekolik prevodů kryje, ale hlavne můze jen dement pocitat s tim, ze velkej prevodnik a velky kolecko je prevod. Ale pokud takhle radis, tak je to ok a 3x9 je 27 prevodů;-D... Jinak preji veselou jizdu s timto razenim...

+3/0
8.11.2011 21:56

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen vosel si mysli, ze kdyz ma 9 kolecek a 3 prevodniky,

Převod to je, i když se nepoužívá, ne?

Uber na nadávkách, přidej na rozumu.

0/0
8.11.2011 22:00

danhar1

Jen jeden

já mám ve předu jeden tác a vzadu 8 koleček a bohatě mi to stačí

asi to bude tím že mám el.kolo ;-D

0/0
8.11.2011 19:53

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen jeden

Pokud jsi starý, nemocný nebo částečně imobilní, lze to pochopit.

+1/0
8.11.2011 21:10

danhar1

Re: Jen jeden

no nejsem ani jedno ;-D

0/0
8.11.2011 21:55

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen jeden

Pak to nelze pochopit.

0/0
8.11.2011 22:00

danhar1

Re: Jen jeden

No taky sem to nechápal než jsem si to skusil.Do práce a zpráce je to super když je člověk úplně hotovej jinak nejsem lenoch a uvažuji  o XT kolem 60.000 kč a ještě vlastním silničku ale ta se nedá v našem okrese použít neboť silnice jsou horší jak v lese

0/0
8.11.2011 22:05

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen jeden

Tak neuvažuj, přestaň se vymlouvat na silnici a vše ostatní, elektrokolo věnuj pradědovi a začni prostě normálně jezdit ;-).

0/0
8.11.2011 22:06

danhar1

Re: Jen jeden

No já normálně jezdím s tím rozdílem že do kopce jedu 25-30 km/h a vlese co je stím zábavy ale jinak je to čínskej šmejd ty el. kola tak lidi proboha nekupujte to pokud nejste zdatní kutilové ;-D

0/0
8.11.2011 22:09

Nahlas se ti směju 2

Re: Jen jeden

Zábavy možná pro flákače.

0/0
8.11.2011 22:19

Smradlavej čmoud z komína

Re: Jen jeden

kutilové to taky nekupujte, to si raději postavte, např.

http://www.hybrid.cz/forum/viewtopic.php?f=3&t=86

0/0
15.11.2011 0:04

Hroznej puberťák

Re: Jen jeden

Hustej bastl, dávám si link do oblíbených, asi z toho časem něco využiju R^

0/0
15.11.2011 11:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.