Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velký test iDNES.cz 29palcových celoodpružených kol

Vyzkoušeli jsme a porovnali několik kvalitních, ale zároveň nikoli top celoodpružených 29" kol. Vybrali jsem čtyři modely ve vyšší střední cenové hladině a zjistili, že úroveň devětadvacítek je vysoká a tvrdě konkuruje modelům s klasickými menšími koly. Byli jsme příjemně překvapeni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ludánek Homolka

mam kolo...

za sestku a sů spokojenej. dobre, titan ani uhlik to nejni, ale jezdi a je to muj kamarad R^

0/0
11.10.2011 11:11

odlisny

zkuste takové kolo

na chvilku pustit z dohledu ;-D

0/0
11.10.2011 2:53

Hynas

...

29 NEBRAT!

0/0
10.10.2011 12:27

Nahlas se ti směju 2

Re: ...

29' klidně brát.

0/0
10.10.2011 12:28

Antonín, topič

Re: ...

29 stop? Čeho?

0/0
12.10.2011 15:58

Hijo de Puta

SCOTT U.S.A. švýcarská firma...

Hahaha...tenhle článek psal fakt znalec...:-P

0/0
9.10.2011 20:28

ender

Strach.

Už se bojím otevřít i konzervu,aby snad z ní na mně nekoukal Specialized.Většina lidí vůbec nemá zvládnutou techniku jízdy,takže je úplně jedno na čem jezdí se ukazovat svému okolí.Obzvlášt ti bikeři ze spiningu.

0/0
9.10.2011 0:49

Nahlas se ti směju 2

Re: Strach.

Naprostý souhlas.

0/0
9.10.2011 7:14

skoog

Re: Strach.

R^

0/0
10.10.2011 13:47

gars

Spešlové se snaží ....

sklady mají nacpané 29" a dělají vše pro to aby prodali ... co na tom, že někteří autoři vypadají na 29" jako vosa na brusu ... :-P   ... MTB 29" jen vhodné tak od 180 cm

0/0
8.10.2011 9:22

__anart__

Je nebo není tenhle článek placená inzerce?

obraty typu:

-------------- "Úžasný univerzál, úplně cítíte, že tohle kolo Gary a jeho tým vyvíjeli deset let. Jede jako race XC až do okamžiku, než to napálíte do těžšího terénu, a tam se najednou začne chovat téměř jako trail bike. Skvěle hravé. Řídítka zahnutá dozadu zlepšují ovladatelnost. Ano, ovladatelnost, to je to hlavní. Absolutní bomba. Dokonalá útočná zbraň až do středně těžkého terénu. Rychlý, svižný, vyjede neuvěřitelná stoupání, i když má řídítka relativně vysoko. Stejně tak i všechno sjede. Každý, expert i laik, musí ocenit výborný odpružený FSR systém vybavený revolučním "brainem"."---------

na mě působí jako reklama, nikoli jako seriózní recenze.

Rv

0/0
7.10.2011 20:24

Antonín, topič

Re: Je nebo není tenhle článek placená inzerce?

PR za účelem podpory tahání prachů z lidí. Kolo do stovky je stejně jen pozérství, nad sto začíná (pomalu) kvalita.

0/0
8.10.2011 12:58

Nahlas se ti směju 2

Re: Je nebo není tenhle článek placená inzerce?

Tedy pár příkladů nekvalitních pozérských kol napříč kategoriemi dle našeho Toncka odborníka ;-D:

http://kolo.cz/media/katalog/2011/full_scott2011_spark_20v.jpg

http://www.lapierre.cz/obrazky/big_zesty-714-carbon-0.jpg

http://bezvakolo.cz/fotky/maxi/ams-super-hpc-race_5233_1.jpg

http://www.katmar.cz/images/2010_SUMMUM.jpg

0/0
9.10.2011 7:36

cuniq

hehe

všechno je to jen v nohách, machýrci :D

+2/0
4.10.2011 0:14

Děda Lebeda

Tzv. "Bajkery" by víc, než tyhle kecy zajímalo, že

pokud budou na takovém "celopéru"  lítat, tak by si měli připravit tak desítku ročně na údržbu. Pravidelné servisní prohlídky, seřizovačky, výměny oleje a repase tlumičů, údržba hydrauliky ... sou to pěkný mašinky, ale udržet je v chodu taky něco stojí...

0/0
3.10.2011 23:02

gobak

Re: Tzv.

Blbost, nic, co by se nedělalo na hardtailech taky. Vidle a tlumič se dělaj +- po 3 000 km, pokud se samozřejmě neobjeví problémy (např. tekoucí Foxy Talas :D). Jediná bolest navíc oproti HT jsou na celopérech ložiska zadní stavby.

0/0
3.10.2011 23:29

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

...která jsou ve většině běžná typizovaná průmyslová ložiska. Komplet kvalitních ložisek na např. můj bike stojí cca 500 Kč. Při běžné údržbě není třeba měnit častěji než 1x za 3 roky.

0/0
4.10.2011 9:01

llynx

Re: Tzv.

po půl roce jsem vyměnil převodník pláště pedály a nechal ho 2x seřizovat, čekají mě jestě ložiska, olej řetěz a další seřízení.  A to mám hardtail a jezdim na něm každý den. Tyhle kecy mám rád, se o to kolo nestaráš ,že do něj rveš jen peníze. Ale že za týden projedu tolik co většina "cyklistů" za celý rok to už nikoho nezajímá.

0/0
7.10.2011 20:52

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

Promiň, ale jak souvisí tvé převodníky na hardtailu s výměnou ložisek zadní odpružené stavby, o které jsem psal v příspěvku, na který reaguješ?

0/0
9.10.2011 7:16

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

Nesmysl.

Placené servisní prohlídky jsou naprosto zbytečné, zvládne každý i podprůměrně technicky nadaný člověk. Seřizovat na kolem moc není co, max. jednou za čas jemně doladit šaltr, to jsou dva šroubky. Údržba hydraulických brzd není nutná žádná, maximálně se mění destičky (svépomocí za 2 minuty).

Zbývá tedy servis vidlice a tlumiče. Tam cena záleží na konkrétní značce a modelu (pružina / vzduch), ale 10 tisíc Kč za sezónu to není ani náhodou. Pokud vím, tak nejdražší je Fox u svých vzducháčů, kde komplet repase vychází na cca 2000 Kč na kus. Pokud někdo nejezdí 6000 km ročně v terénu, stačí 1x za dva roky.

0/0
4.10.2011 8:58

soc01

Re: Tzv.

Jenom doplnim.....

K tem brzdam - obcas mozna nutne odvzdusnit, nebo vymenit kapalinu. U Shimana zalezitost doma na pul hodinky, u ostatnich to muze byt slozitejsi. Nicmene opet staci podle potreby, rekneme 1x za 2-3 roky.

O vidlici a tlumic je treba pecovat - udrzovat kluzaky a pist ciste, obcas striknout silikonovym olejem tesneni a otrit. Doma zalezitost na 5 minut rekneme 1x tydne (nebo podle potreby).

Kazdy by se mel o kolo starat podle toho kolik a v jakem terenu najede a samozrejme podle toho, jak chce, aby mu kolo fungovalo.

0/0
4.10.2011 11:11

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

Doplním doplnění ;-). Brzdy odvzdušňovat třeba není, pokud jsou správně instalované. Výměna brzdové kapaliny přichází v úvahu u extrémně namáhaných brzd (typicky závodní DH použití). U hobby ježděných kol to nutné není, ale preventivní výměnou 1x za 3 roky se nic nezkazí.

Běžnou údržbu kola jako je běžné čištění, mazání řetězu, mazání kluzáků silikonovým olejem, kontrolu tlaku v pneu atd. jsem do placené údržby nepočítal.

0/0
4.10.2011 11:28

soc01

Re: Tzv.

Ok :)

U te vidlice a tlumice mi slo spis o to, ze vhodnou udrzbou se da prodlouzit interval mezi placenou udrzbou a zivotnost vidlice.

0/0
4.10.2011 11:39

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

Do jisté míry samozřejmě ano.

Na druhou stranu je smutný fakt, že spousta bikerů mnohdy i na drahých kolech 70+ kKč na tuhle běžnou údržbu úplně pečou a třeba prachovky na vidlici neviděly hadr měsíce...

0/0
4.10.2011 11:44

Hroznej puberťák

Re: Tzv.

Jo, tím mě posledně jeden celopérař taky docela překvapil. Kolo cca za 70, a prej s tím nedělá nic, jen jezdí a občas to umeje hadicí a stříkne řetěz olejem ve spreji. Že by očistil prachovky a stříkl kluzáky, kdeže. Jsem zvědavej, jak dlouho mu to vydrží funkční - vzhledem k tomu, že má vidlici i tlumič Fox se pak celkem prohne.

0/0
4.10.2011 16:50

foksikx

Re: Tzv.

Děkujeme za podporu servisům, kde vámi motivovaní podprůměrně nadaní technici končí :) kolo prostě potřebuje čas od času prokontrolovat celé a servis na to má kapacitu jak knowhow tak nářadí a vyplatí se to přenechat odborníkům, u tlumičů a vidlic jsou navíc předepsané servisní intervaly a při nedodržení může být zrušena záruka :)

0/0
5.10.2011 11:57

KOMON

Re: Tzv.

Dneska je normální mít údržbu v ceně kola(alespoň podle mě),servis si náklady do značné míry vrátí tím,že má věci,které vymění a tudíž naúčtuje za velkoobchodní nákupku,zatím co vám dá(podle mě logicky a férově) maloobchodní cenu(ale nijak přemrštěnou-zhruba střed cen,které u dílu najdete na netu).Řetěz si kvůli tomu raděj měním sám ;-D

0/0
6.10.2011 3:47

Antonín, topič

Re: Tzv.

NJN, ale socky, co se vymlátí na koupi kola, už pak na servis nemaj.

0/0
8.10.2011 12:52

Nahlas se ti směju 2

Re: Tzv.

To zní pikantně od člověka, který se chlubí tím, že kupuje jen to nejlevnější na trhu...

0/0
9.10.2011 7:18

Antonín, topič

Re: Tzv.

Ale di ty brepto.

0/0
9.10.2011 20:19

vrabcak1977

Velký test iDNES...????

Zdravím všechny diskutéry... je iDNES Česká značka? A můžete mi říci, která z "testovaných" značek je česká?? Nebo si iDNES myslí, že české značky neumí dělat kvalitní twerntyninersy??? Jsem "od fofu" a okamžitě bych tady mohl uvést link na naši firmu, ale nechci se zahazovat...[>-][>-][>-][>-][>-]

0/0
3.10.2011 22:53

DjTamme

A opět

O5 se pan pravda předvedl.

1, pokud se rozhoduji o koupi kola v cenové relaci 50-80 000kč tak mě neovlivní článek na Idnes.

2, rozhodně takový čtenář bude mít dost najezděno na 26´ a bude mít přehled v technice a značkách.

3, a jak amatéra co o kolech nic neví tak jezdce který je v novinkách jak ryba ve vodě, nezaujme článek který je spíše reklamní než účelový.

Autor by jsi měl koupit nějaký magauín o kolech. Alespon Velo. A zjistit jak vypadá kvalitní srovnávací test. Nakonec věta že mu nejde o pohřbení 26´ je dost mimo jelikož nic nepropaguje. A poslední věta. Budeme-li uvažovat o tom že full je hlavně na složitý terén a sjezdy tak každý ví že právě na sjezdy se 29´ hodí minimálně. Tam 26´ budou asi na věky. Pokud ten full je brán na obyčejné ježdění tak sice ano ale v tom případě je to trochu zbytečné.

0/0
3.10.2011 19:17

entony13

Re: A opět

Já jsem dal na test odborníků, koupil jsem kolo synovi, dnes vím, že to měl být Gary a nebo Scott, byla to Merida.... Takže vyzkoušet a vyzkoušet a vyzkoušet :-), dnes po delším užívání odpruženého kola, je mně jasné, že brzdy AVID vyšší řada, předek RockShox vyšší řada atd, sériová Merida má vždy někde namontované levné komponenty a může stát víc než 50 000 Kč, to se mně Scott líbí víc

0/0
3.10.2011 19:38

happypedro

Re: A opět

Vážený pane, neposuzujte něco, aniž si to projedete!

Předpokládám, že na kole jezdíte rekreačně či doma na gauči, jinak byste nemohl plácat takovéto nesmysly;-€

Článek nabízí pohled na to nejprogresivnější, co lze nyní v rámci kol koupit / jezdit.

9 z 10 lidí, kteří kdy na 29" odpruženém kole OPRAVDU JEZDILI Vám potvrdí, že to je nejlepší kolo, které kdy měli pod sebou!!! Jedná se o nejstabilnější kolo - zejména ve sjezdu a špatných podmínkách, kde jede jako tank - vyjedete a sjedete s ním terény, o kterých se Vám s 26" kolem ani nezdálo. Proto se i u nás bude prodávat více 29" než 26" /v této kategorii/.

Před 10 lety se všichni smáli, když Gary Fisher s touto myšlenkou přišel, ale dnes se ho snaží dohnat nebo  napodobit - NEJDŘÍVE PROSÍM VYZKOUŠEJTE - PAK ROZUMUJTE:-)

0/0
3.10.2011 21:48

gobak

Re: A opět

Jde o to, co se jezdí. Zdvih ničím nenahradíš. A zdvihy 29" končí tam, kde začíná 26" enduro.

0/0
3.10.2011 22:29

fikacek

Re: A opět

Prdlajs. 29 je v podstatě jen reklamí trik firem, aby mohly prodávat zase jiná kola. :-) Kdo na to kdy jel, ví, že to má smysl zvažovat na určitý trati, kdy jde o vteřiny. Pro 99% cyklistů je to ale jen móda se snahou jim vytáhnout prachy z kapes. Zdravím autora. :-)

0/0
3.10.2011 22:51

DjTamme

Re: A opět

Ročně najedu kolem pěti tisíc. 29 jsou dobré jen na některé tratě kde jde o čas. na běžné ježdění a nebo naopak na DH se to nehodí ani trochu. Ale to pochopíš až tě ta mediální masáž přejde.

0/0
4.10.2011 22:09

Hroznej puberťák

Re: A opět

Naopak na to běžné ježdění v lehčím terénu a po rozmlácených cestách používám tu 29 a jezdí se na ní v těch podmínkách znatelně lépe než na předchozí 26. DH posoudit nemůžu, to jsem nikdy nejezdil.

0/0
4.10.2011 22:22

czechdaytrader

hmm

tak nevim. Ten kdo kouka na 29"full bike, ma uz vetsinou docela jasno o tom ,jak se jezdi na 26" a solidni prehled o technice. Tenhle clanek me neoslovil ani jako uplneho amatera a uz vubec ne jako nekoho, kdo ma alespon castecny prehled . :-/

0/0
3.10.2011 15:25

entony13

Re: hmm

Ale již víte, že taková kola jsou a většina čtenářů tohoto článku to ani nevěděla. V cyklistice je tolik směrů, že se v tom neorientují již ani znalí :-)

0/0
3.10.2011 15:28

entony13

Jen mne překvapilo, že všechny kola měla brzdy AVID

já osobně mám také Avidy na mtb, ale bylo to divné, třeba reklama SRAMu :-)

0/0
3.10.2011 14:49

db2002

Re: Jen mne překvapilo, že všechny kola měla brzdy AVID

me prijde ze Sram je casteji pouzivany na fullech nez na HT a obyc MTB. Osobne mam tez SRAM.

0/0
3.10.2011 21:17

Labia Majora Zemanová

...

Hezke, ale moc drahe - objevi se neprizpusobivy obcan a 80k v pytli.

0/0
3.10.2011 14:04

KOMON

To je tedy odporník :-)

brainy by rval na všechno,prej budoucnost ;-D

29 mám,dlouho sem přepínal tlumič a furt jaksi neocenil smyl toho přepínaní,až sem přepínat přestal a je to lepší!!!jediná vyjímka je hladká asfaltová stojka-tam teda zamknu.

Zamykání vidlice je spíš podle toho jak šlapete,pokud hezky do kruhu(jako já ,heč) tak zamykat nepotřebujete.

Obecně 29 s těma většíma kolama je výrazně míň náchylná na houpání.

0/0
3.10.2011 13:54

ab3l

Re: To je tedy odporník :-)

přesně tak.

mám upravenou vidlici na olej (pro laiky - víc to houpe) a nezamykám ji vůbec. ale vysvětlete to lidem, co při šlapání rumplujou řidítkama jako když máchaj prádlo:-)

při koupi jsem řešil, jesli připlatit na zamykání z řidítek a jsem rád, že jsem to neudělal.

btw. autor článku má zjevně problém jednou rukou sáhnout na tlumič a přepnout - by mě zajímalo, jak za jízdy pije z bidonu:-)

0/0
3.10.2011 15:14

gobak

Re: To je tedy odporník :-)

Co to znamená "vidlice na olej"? To jako že tlumení jede tvrdě ve vyjetým friťáku? Hlavně že "pro laiky" :D.

Třebá má autor camelbag. Na spoustu celopér se flaška nedá pořádně dát (namátkou GT Force).

0/0
3.10.2011 18:54

ab3l

Re: To je tedy odporník :-)

to znamená, že ve vnějších nohách vidlice je motorovej olej (místo vazelíny od výrobce) kvůli lepší citlivosti. v tlumiči je samozřejmě taky olej.

dál to nemá cenu rozebírat, od toho jsou diskuze na tomu zaměřených forech.

0/0
3.10.2011 19:06

gobak

Re: To je tedy odporník :-)

Jenže ta vazelína je tam jen kvůli mazání... předpokládám, že vidle je nějaká klasická levná olej-vzduch?

0/0
3.10.2011 19:12

ab3l

Re: To je tedy odporník :-)

jistě, ten olej je taky na mazání.

co si mám představit pod termínem "klasická levná olej-vzduch" ?

já mám SR Epicon TT (u této verze je cena irelevantní, předčí i mnohem dražší).

0/0
3.10.2011 19:28

gobak

Re: To je tedy odporník :-)

Levná proto, že u dražších se nohy mažou otevřenou/polouzavřenou/uzavřenou olejovou lázní, ne vazelínou.

Jak máš udělanej ten kit na olejové mazání? Předpokládám jiná pouzdra a nějaké stěrky?

0/0
3.10.2011 19:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.