Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Petrovky pár dní před požárem. To je moje poslední fotovzpomínka

Když jsem minulé úterý hledal "kešku" poblíž Petrovy boudy, ani ve snu mě nenapadlo, že budu jedním z posledních, kdo tuto historickou, 200 let starou chatu uvidí stát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bulsaro

Jelení Boudy jsou jinde

Hezky napsáno! Okolí Petrovky je krásné, stejně tak jako mnoho dalších míst v Kronoších. Doufejme, že se podaří tuto jediněčnou boudu aspoň v částečné podobě obnovit. Malá poznámka na závěr: na poslední fotografii máte špatně popisek Jeleních bud - ve skutečnosti jsou "více vlevo"..na fotce jste označili soukromou chalupu...

0/0
10.8.2011 17:24

luduf

já tam

byl 16.7 a bohužel sme si to nevyfotily. No ce se dá už dělat, časem se nevrátíš.

0/0
7.8.2011 13:20

sun.alex

Spálená země

Jo, bolševik to možná nechal zchátrati...ale až pan soukromník nám ukázal, jak se to má dělati...;-D Nepřeji nikomu nic zlého, ale doufám, že pán Bůh to všechno sleduje a bude pak do té novostavby řezat jedním bleskem za druhým...:-P

0/0
5.8.2011 22:07

korsičan

Re: Spálená země

A kapati na hlavičku pána nepostihlo ?? Zchátrati Petrovku nechali památkáři, protože už 4 roky majitel marně čeká na povolení k rekonstrukci. Nejdříve by bylo dobré si zjistiti základní fakta a pak to komentovati.

0/0
6.8.2011 8:16

bar12345

Re: Spálená země

Není pravda, majitel neměl nikdy zájem rekonstruovat.

0/0
10.8.2011 12:37

InstinkTT

Klínovec

Obdobné ruiny krásných budov se dají asi nalézt všude. Např. na vrcholu Klínovce. Velmi zajímavá kamenná rozhledna a u ní chaty ve stejně dezolátním stavu. Divím se, že to už samo nespadlo. Rv

0/0
5.8.2011 13:36

werwolf

Re: Klínovec

Pohraničí je plné ruin.

0/0
5.8.2011 18:45

mistr světa v osahávání bradavky

Tomu se říká neúcta k hostorii

Nemyslím ten zážeh ale způsob jakým se pečovalo o historickou stavbu. V konečném stadiu už ji v podstatě nebylo pomoci a oheň jen uklidil to dílo zkázy po současném majiteli.Rv

+1/0
4.8.2011 12:07

hrcprcsalala2

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Ono je to složitější. Každá stavba má svou fyzickou i morální životnost. A tahle bouda v obojím smyslu přesluhovala. Byla skutečně tak hodnotná, aby stálo za to ji udržovat, přestože bez výrazného a nákladného zásahu do samotné své podstaty už nemohla dále sloužit původnímu, ani žádnému jinému smysluplnému účelu? Opravdu se v tomto případě mělo utratit desítky milionů na údržbu/rekonstrukci a průběžně utápět další miliony ročně na její provoz? A opravdu by to mělo být na náklady českého státu (protože soukromému subjektu by na to nevydělala)?

0/0
4.8.2011 12:38

sigenius

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Já jenom nechápu, pakliže je pravdou, co píšeš, jak se to stalo, že si nemovitost současný vlastník pořídil. Plánoval to od samého počátku přestavět na něco menšího?

0/0
5.8.2011 14:42

korsičan

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Do Petrovky se od roku 1949 nenainvestovala ani koruna. Stát ji po roce 89 raději dal do privatizace, aby se té rujny zbavil. Když to byla taková kulturní a historická vzácnost, tak proč se jí stát zbavoval ??? Proč se do privatizace nedal třeba Karlštejn a Hluboká ??? To je jednoduché. Byla to neudržitelná rujna na místě, kde nic není a když se otevřela cesta do Alp, tak kdo by do té pustiny bez vyžití jezdil. Není tam ani sjezdovka, nejsou tam běžecké trasy a není se tam jak dostat. Od nejbližšího parkoviště je to 2,3Km do kopce s 200m převýšením. Navíc je třeba zaplatit 200Kč za výjezd na Špindlerovku plus 150Kč/den parkovné. V dnešní době chata na takto blbém místě s 250 lůžky nemá šanci přežít. A neměla ani v roce 1990, proto se jí stát zbavil. Na tomto místě bude stěží prosperovat bouda s 20 lůžky, protože kromě nadšenců tam nikdo nechodí. Argumentace lidí, že jde o lukrativní pozemek jsou úplně mimo.  Dnes je problém naplnit baráky ve Špindlu, kde to mají lidé všechno u nosu.

0/0
4.8.2011 14:36

petr____22

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Na Spindlerovku jezdi ze Spindlu autobus

0/0
4.8.2011 14:49

korsičan

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Ale ano, a co to mění na situaci, že někdo pojede z Brna nebo Ostravy na týdení dovolenou na Petrovku ??? On ještě někdo v dnešní době jezdí autobusem na týdenní dovolenou ?? Všichni jezdí auty. A kde nechá to svoje auto a jak se ze Špindlerovky dostane na Petrovku ??? Taxikem ??? Pěšky těch 2,3Km do kopce s kufrem na týden ??? A hlavně - CO TAM BUDE TEN TEJDEN DĚLAT ???!!

0/0
4.8.2011 15:38

karaya1

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Jezdí - autobusem i vlakem. Nic na tom není, stačí si s sebou nebrat půlku bytu a místo kufru se sbalit do báglu.

A ne že bych chtěl být ironický, ale nerozumím tomu, co v horách dělá člověk, kterému by dělalo problém ujít "pěšky 2,3 km do kopce". Sice ne každý loupe čtyřmístná čísla výstupu a sestupu a osm hodin pohybu denně a/nebo nosí 30 kg na zádech, ale tohle je výmluva a pohodlnost.

0/0
6.8.2011 12:48

korsičan

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Karaya1 bylo namalováno na BF109G Ericha Hartmanna. To byl čestný a slušný člověk. Tato diskuse by jí taky měla být. To co píšeš, je samozřejmě pravda, ale lidé o kterých píšeš by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Dnes lidé chtějí přijet autem na hory, zaparkovat u baráku a maximálně se 5Km nalehko projít. Tím pádem je ubytování o 250 místech, 2,3km od nejbližšího parkoviště neudržitelné. A apartmány o to více. Znáte někoho, kdo vlastní apartmán a jezdí do něj na dovolenou vlakem ???;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.8.2011 13:20

karaya1

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Kde byla, prosím, řeč o apartmánech? Já souhlasím s tím, že horský hotel pro 250 lidí je na daném místě neudržitelný, ale nesouhlasím s tím, že se na něj naprosto nutně musí autem. Nemusí, je to jen lenost.

Těch "nadšenců" není zase tak málo. Ano, to místo asi nikdy nezažije skutečně masovou turistiku jako je třeba v okolí Hrebienku, ale to není nutně špatně. V Tatrách to je podobné - kolik lidí chodí dole po magistrále a kolik z nich vyleze třeba až na Térynu nebo na Rysy? (I když tam "přežití" výše položených chat je i díky horolezcům, což v Krkonoších bohužel nehrozí.)

"Dnes lidé chtějí přijet autem na hory, zaparkovat u baráku a maximálně se 5Km nalehko projít." - pokud si to skutečně myslíte, tak mi je Vás líto. A takoví ať klidně zůstanou dole. V Alpách je běžně vidět rodinu, co vystoupí ze sedmičkového BMW a jde na celý den na túru.

Apropos, kdo posloužil malíři víc? Fanatik, kterého při prvním letu sundali, nebo "čestný a slušný" Hartmann (Mölders, Galland...)?

0/0
6.8.2011 14:12

korsičan

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

A proč je vám to líto ? To není žádná moje myšlenka, ale realita dnešní doby. Pokud máte zájem, tak si zítra odpoledne sedneme před Petrovku a budeme počítat lidi, co jdou kolem. Nyní je tam díky vyhoření boudy celkem provoz, ale nad 300 lidí za den tudy neprojde. A kolik lidí z těch 300 ponese batoh nad 20 litrů, 5, nebo 10 ?  Všichni co okolo půjdou, vyveze na Špindlerovku autobus, pak se půjdou podívat na to spáleniště a hurá přes Davidovku zpět do Špindlu. Obráceně z Davidovek nahoru nepotkáte človíčka. Vždyť je celkem problém obsadit i Špindlerovku, kam se dá dojet autem. Možná se vám to nezdá, ale realita dnešní doby je taková, že se nikomu moc chodit nechce. Autem na ubytko, bazének, sunička, posilovna, zumba a večeře. Jít s báglem pěšky po hřebenech ? Přesvědčte se sám.  Stačí objetovat jeden den a jít si na ty hřebeny sednout. A čemu jsem teda nerozuměl je ta vaše poslední věta. Když se vám E. Hartmman nelíbí, tak proč používáte jeho letecké označení ??

0/0
6.8.2011 15:24

hrcprcsalala2

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Naprostý souhlas, s výjimkou té privatizace a důvodů pro ni. Po roce 1989 se to prostě a jednoduše privatizovalo proto, že se privatizoval vlastník této chaty resp. rozprodával se všechen jeho majetek, který v té době měl. Stát neprováděl žádnou selekci, aby si výdělečné boudy nechal a nevýdělečné privatizoval. Srovnávat to s Hlubokou, Karlštejnem a spol. je docela mimo, to jsou skutečné historické památky, které už dlouhodobě neslouží svému původnímu účelu a privatizace se jich nijak nedotkla, protože stály a stojí v organizační struktuře státu úplně jinde. Obě jsou to tzv. národní kulturní památky, kterých je necelých 300 a mají ze zákona zvláštní režim. Stát k nim má dokonce předkupní právo, takže je na hlavu, aby je prodával. Úprava spíš směřuje k tomu, aby se všechny dostaly do vlastnictví státu.

0/0
4.8.2011 14:54

korsičan

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

Takže to zas tak velká historická a kulturní památka nebyla, když se o ní stát 40 let nestaral a nakonec jí jako rujnu prodal. Pokud by to byla taková láce, třeba jako Karlštejn, tak je to dodnes v rukou státu a jezdí se na tu nádheru dívat stovky turistů. To že to pro stát byla obyčejná bouda dokládá to palubkové obložení, které překrylo tu původní nádhernou zdobenou fasádu. Karlštejn taky nikdo nenahodil břizolitem. Jenže rozdíl mezi Petrovkou a Karlštejnem je ten, že Petrovka byla vždy jen obyčejná bouda, kdežto Karlštejn byl vždy kulturní památka. Takže já osobně nechápu a hlavně neuznávám tu hysterii kolem konce této rujny. !!

+1/0
4.8.2011 15:47

norma37

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

"Hysterie" plyne z toho, ze pred 200 lety postavit neco takovyho v takovych podminkach holyma rukama byl dost vykon. A my si toho vykonu tim, ze jsme to nechali zchatrat, vubec nevazime. Taky si myslim, ze vrazet miliony  do Petrovky ve stavu pred sezehnutim by bylo jenom plytvani. A taky si myslim, ze kdyby to zustalo statu, tak na chata nebude ve stavu o moc lepsim. Ale omlouvat tim majitele nehodlam - protoze je jasne, ze to s timto zamerem kupoval - nechat zchatrat, zbourat , ...prachy na prvnim miste. A kdo takovymhle zpusobem pristupuje ke kvalitni praci predchozich generaci, je moralni nula a nema pravo se nazyvat civilizovanym clovekem.

+1/0
5.8.2011 17:24

hrcprcsalala2

Re: Tomu se říká neúcta k hostorii

A alternativa pro někoho, kdo není morální nula a má právo se nazývat civizlizovaným člověkem je jaká? Dát od toho ruce pryč a alibisticky se dívat, jak se budova desítky let rozpadá? 8-o

0/0
8.8.2011 10:18

kterej

co je to keška?

co je to keška?

0/0
4.8.2011 10:49

kvak.nořič V

Re: co je to keška?

to je schranka. www.geocaching.cz

0/0
4.8.2011 11:06

Boryokudan

Re: co je to keška?

To zase bude novejch členů :-)

0/0
4.8.2011 11:41

kajak v zakoně

Re: co je to keška?

to je holka, která chodí jenom keš..:-/

+1/0
4.8.2011 18:30

dedust2002

Re: co je to keška?

ja hledam nejakou stravenkovku ;-)

0/0
7.8.2011 20:53

hnedka_zdrapana

Re: co je to keška?

:-))))

0/0
8.8.2011 10:00

Tajemný muž

Návrh

Veřejně navrhuji, aby každý majitel, který se rozhodne pro totální rekonstrukci (postavení nové) dal vždy aspoň měsíc před začátkem "úprav" veřejně svůj záměr najevo. Aby se každý mohl ještě naposled jít podívat na naše kulturní dědictví před tím, než se stane nějaká nepředvídatelná (náhoda) nehoda, kdy nějaký ten feťák,  bezdomovec či neopatrný turista nešťastnou náhodou něco zapálí a celá budova lehne popelem...

0/0
4.8.2011 10:33

hrcprcsalala2

Re: Návrh

Pokud tahle bouda byla něčí kulturní dědictví, tak Němců.  ;-)

+1/0
4.8.2011 10:38

Tajemný muž

Re: Návrh

To je sice pravda, ale nic na tom nemění, že to byl oblíbený cíl českých turistů. Já teda na Petrovce nikdy nebyl (já chodím do Beskyd a Jeseníků), ale i tady se najdou objekty podobného ražení (člověk se tam léta stavoval, v posledních letech je to už zavřené a chátrá, takže tam nemá moc význam chodit. Kdyby ale člověk věděl, že se chystá demolice té stavby, ještě by si tam naposled udělal výlet, zvazpomínal, nafotil.).

0/0
4.8.2011 10:49

černej oes

Zajděte se

ještě před dalším požárem podívat na chátrající Sokolskou boudu. Po delší době jsme tam byli před dvěma týdny a pokoušel se o mne ifakrt.

0/0
4.8.2011 8:42

Cenzurovany_bogan

Re: Zajděte se

Prý je na Sokolskou boudu  nařízena demolice ;-(

0/0
4.8.2011 9:16

černej oes

Re: Zajděte se

Vážně?  Tak to je šílený... Doufám, že tam postaví  něcco tak krásného jako Tetřeví. Krkonoše jdou od desti k pěti a poslední roky se raději vydáváme do podkokrnoší.

0/0
4.8.2011 9:22

hrcprcsalala2

Re: Zajděte se

Určitě. Postaví tam něco krásného a levného. Pro obyčejného člověka. Od sérdce.

0/0
4.8.2011 9:31

černej oes

Re: Zajděte se

Miluji horské boudy kam člověk pomalu nesmí bez kravaty. Třeba nám tam něco takového vytvoří.

0/0
4.8.2011 9:37

hrcprcsalala2

Re: Zajděte se

A že takových u nás ale je. ;-D Mimochodem, znáš v současnosti alespoň jeden podnik v celé ČR, kam nesmíš bez kravaty? Já teda ne. Ani v Praze.

0/0
4.8.2011 9:38

černej oes

Re: Zajděte se

No, to byla nadsázka. Příště budu konkrétní a přesný.Rv

0/0
4.8.2011 9:41

katone

Re: Zajděte se

Sokolská bouda už je bohužel v takovým stavu, že si vůbec neumím představit, že by se mohlo podařit jí opravit :-( Velká škoda..

0/0
4.8.2011 10:32

černej oes

Re: Zajděte se

Koukal jsem na to také. Bude muset přijít ohnivý mužíček....

0/0
4.8.2011 10:42

Nedy01

Velká škoda

Je to škoda velká škoda, že většina horských bud tak chátrá. Já viděl Petrovku naposled v pátek, kdy jsme skoro okolo ní procházeli na výletě.

0/0
4.8.2011 8:25

bloud-velbloud

jinak to je škoda...

...vloni v záři jsem na ni mířil, ale na rozcestí byla cedule že je zavřená, tak jsme se stočili na Moravskou.... vědět že tam za rok už nebude, vylezl bych si tam

0/0
4.8.2011 7:37

Tulák Joska

díky

za vzpomínku, na chatu nás vodil jako malé táta, tak uvidíme, co tam vyroste teď,..

0/0
4.8.2011 7:37

PMartin

Re: díky

vyrostou tam maximálně náletové dřeviny... :(

0/0
4.8.2011 9:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.