Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Desatero pro výběr nového dobrého kola. Kde, jak, které a za kolik

Jak vybrat nové kolo? Dobré je vědět, kolik investovat, jak a kde budeme jezdit. A pak se hlavně poradit s odborníky. Jedním z nejhorších zážitků je koupit si nevhodné nebo příliš levné kolo, pak proklínat každý ujetý kilometr a nakonec si muset pořídit další kolo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr Mazúr

Cena pro cykloturistiku

Vážení odborníci,celý den zde sleduji Vaši diskuzi o tom jak má vypadat kolo a jak má vypadat jeho cena,nicméně prakticky žádný z Vás se nepozastavuje nad funkcí toho prostředku,ujetými kilometry za rok a tím pádem i cenou. Pro mne jako cykloturistu, ktery ujede ročně 5 - 7.000 kč vesměs po asfaltu a zpevněných cestách určitš¨ě není vhodné investovat do kola více jak 20000 Kč. Nemusíte se mnou souhlasi, ale já souhlasím s názorem redaktora a já osobně jezdím na crossu zn. MAXBIKE, ktrerý mi úplně vyhovuje a splňuje mé požadavky. Jasně,chápu ty kteří preferují BIKE a amatérsky i závodí,žen potřebují lepší techniku,ale článek dle mého radí spíše rekreačním amatérům.

0/0
18.4.2011 21:28

Hroznej.puberťák

Re: Cena pro cykloturistiku

Pro asfalt a zpevněné cesty máte jednu obrovskou výhodu - a to je použití pevné vidlice. Slušné kolo s pevnou vidlicí lze pořídit relativně levně. Jakmile ale chcete solidní kolo s dobře fungující slušnou odpruženou vidlicí, jste cenou řádově jinde - natož když chcete kolo celoodpružené, byť jen na rekreační poježdění.

0/0
25.4.2011 20:25

Nahlas se ti směju 2

Re: Cena pro cykloturistiku

" Jakmile ale chcete solidní kolo s dobře fungující slušnou odpruženou vidlicí, jste cenou řádově jinde" - kolosální krávovina. Odpružená vidlice cenově úměrná zbytku kola za 20 tis. Kč by stála kolem 8000 Kč. "Řádově jiná cena" znamená cena o řád(y) jinde, tedy minimálně 100 tis. Kč a více.

0/0
26.4.2011 19:09

Hroznej.puberťák

Re: Cena pro cykloturistiku

Ano, stačí se podívat, čím jsou ta kola za 20tis osazena, otřesnej trollí blábolile.

0/0
26.4.2011 20:33

Nahlas se ti směju 2

Re: Cena pro cykloturistiku

Jojo, chápu, že z pohledu člověka, který si myslí, že na bike za 20 tis. Kč se dává odpružená vidlice za minimálně 80 tisíc Kč, vypadám jako otřesnej trollí blábolil... A ani mi to nevadí ;-D.

0/0
27.4.2011 19:11

King_Feanor

0) nakupovat na podzim

slevy jak prase! ;-) Záručák na prvních 150km Vám dají většinou do jara...

0/0
10.4.2011 21:09

Hroznej.puberťák

Re: 0) nakupovat na podzim

A?

0/0
10.4.2011 22:32

Kurri22

Já nevím...

Radí ten redaktor rekreačním jezdcům, jak se zdá, nebo komu?

Jako věta, že pro trochu težší terén si máš pořídit fulla je pěkná hovadina.

Co se týče těch crossů, myslím si, že je lepší si pořídit buď bika nebo silničku. Cross není ani to ani to, mě by asi nebavil.

Jinak ty finanční hranice jsou závislé na možnostech kupce, těžko tady určovat nějakou psychologickou hranici.

Já teď plánuju koupit 29 (měřím 197 cm), ale budu rád, když dám dohromady nějakých 30 tisíc. Počkám si, až ty letošní modely slevní v červenci.

0/0
10.4.2011 20:07

Nahlas se ti směju 2

Slušné celoodpružené kolo za 35 000 Kč?

To je utopie neznalého redaktora. Za 35 tis. je to spodní třída.

0/0
10.4.2011 9:31

Nahlas se ti směju 2

Re: Slušné celoodpružené kolo za 35 000 Kč?

Schválně jsem se na tu kategorii podíval a fakt se musím smát. Když se podívám třeba na (v Praze ze záhadnýho důvodu megaoblíbený) Specialized, pak je tu model Myka FRS Comp. Od hlavy až k patě je to hrubý low-end: vidlice RS Tora TK, tlumič RS Ario, brzdy Tektro Draco, převody Alivio....

0/0
10.4.2011 9:56

BigpetBig

Re: Slušné celoodpružené kolo za 35 000 Kč?

Tak nečuč po našich lukách a mrkni za hranice, s tou částkou si vystačíš...

0/0
13.4.2011 8:39

Nahlas se ti směju 2

Re: Slušné celoodpružené kolo za 35 000 Kč?

Nesmysl. To by biky v zahraničí musely být levnější o 40%, a to nejsou.

0/0
14.4.2011 11:47

S-Tony

Konina - levné dobré

Jsem si do starého kola jen nechal dát nové zapouzdřené středy, pormazat seřídit, lepší sedátko.Stálo mně to cca 3000 kč a jede mi to líp než kolo od kamaráda co ho stálo před 20 tisíc. On sám to řekl, po svezení.

Takže zbytečné utrácet, stačí koupit kvalitní součástky a renovovat starší kolo. R^

0/0
10.4.2011 8:00

Rudý přízrak fights for freedom

25.000,- je fakt zaklad

kolo za 35.000,- uz je preci jen o neco lepsi, takove kolo ma pro cykloturistu hlavne tu vyhodu, ze se o nem da v hospode povidat pri kazde zastavce a stale je o cem povidat a stale budete stredem pozornosti, dokud neprijde nekdo s jeste drazsim a hlavne karbónovym kolem. ;-D;-D;-D My co zastavky v hospode nedelame, si vystacime i s kolem za 15.000,- :-P (upozornuju, ze se to tyka cykloturistu, u sportaka uz je dobry investovat do kvality, ale to se tyka jen horskych kol, v tezkem terenu, kde bezni cykloturiste stejne z kola slezou, uz rozdily v kolech poznate a ma smysl si priplatit.)

0/0
9.4.2011 21:54

Hroznej.puberťák

Re: 25.000,- je fakt zaklad

Ano, na cykloturistiku po silnicích se kolo za 15tis pořídí. Pokud ale někdo chce kolo s odpruženou vidlicí, pod 20tis nepořídí kolo, na kterém by byla nějaká rozumně fungující - pokud to tedy není 2 roky starý model, co někomu zbyl ve skladu a je na něj brutální sleva. Jinak z aktuálních modelů mají dost často i kola za 25tis vybavení naprosto šílené - mizerná vidlice, mizerné náboje...

0/0
10.4.2011 22:32

Nahlas se ti směju 2

Re: 25.000,- je fakt zaklad

Tak zrovna ty náboje na biku rozhodně nejsou klíčovou součástkou. Naprosto nesrovnatelně podstatnější jsou věci jako geometrie rámu (která na levných kolem nebývá nic moc), ta vidlice, brzdy, vhodné pláště, správný představec atd.

0/0
10.4.2011 22:42

golla

Felt

Loni jsem si koupila MTB znacky Felt a zatim spokojenost, ale jezdim opravdu jen rekreacne. Zajimal by me vas nazor na tuhle znacku, kdyz je to tu ocividne samy expert. Diky.

0/0
8.4.2011 13:25

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Felt

normalni znacka kola, ram urcite spatnej nebude a co se tyka vybaveni, tak to je otazka v jake cenove hladine jsi si kolo poridila. u prehazovacek, razeni, brzd, ... je to o tom, ze v zakladu cim to je drazsi tim to dele vydrzi a od urcite rady uz je to jenom o usetrenych gramech, typicky u Shimana se da vzit Alivio nebo nejaky obycejny Deorko, nizsi rady se rychle opotrebovavaji a musis menit (zalezi kolik najedes) a drazsi rady jsou zase o snizene hmotnosti, kterou cykloturista baglem na zadech nebo taskou na nosici stejne nepozna.

0/0
9.4.2011 22:01

Nubby

Nejhorsi kombinace je...

...nejlevnejsi model slavne znacky. Samozrejme se priplaci za znacku a tak, kdyz si koupite kolo od nejake renomovane znacky za 20 000, tak ve stejne kvalite od mene zname znacky ho mate za 15 000.

0/0
7.4.2011 19:32

AcDc_CZ

Re: Nejhorsi kombinace je...

To je sice pravda, ale jen poloviční, kolo neznačkové bude mít třeba rám o půl kila těžší, protože menší firmy nemají tolik peněz na vývoj rámu, navíc ten rám může mít měkkou zadní stavbu, takže při výjezdech bude pod člověkem doslova zadek ujíždět.. Setkal jsem se  s tim v práci, několikrát jsme přestavovali takovéhle NO NAME kolo na značkovej rám, protože ten člověk byl zoufalej že mu to ve výjezdech ujíždí, a stěžovala si na to dokonce i nějaká paní, takže to pozná i ženská.. (nic proti bikerkám, kolikrát toho najezdí víc než chlapi..:):-P

0/0
7.4.2011 21:59

Nahlas se ti směju 2

Re: Nejhorsi kombinace je...

Ano, tak to vnímá jouda šetřílek. Rozumný člověk ví, že za tou značkou se skrývá know-how, o kterém se levnému výrobci jen zdá (materiály, geometrie, hmotnost, tuhost...).

.

Kdybys měl 900 tis. Kč na koupi nového auta a musel se rozhodnout, jestli si vezmeš "nabušenou" oktávku nebo bavoráka v základu, vybral by sis oktávku? Já ne.

0/0
10.4.2011 9:35

Dr.Akula

Několik poznámek.

Doporučovaná psychologická hranice 25000 kostrbatě vykonstruovaná porovnáním s lyžemi je dost nadsazená, třeba horská kola orientačně nad 10000 jsou držáky pro běžné ježdění, nad 20000 jsou ryze sportovní použitelná na MTB maratonech, nad 30000 závodní speciály pro amatéry, nad 50000 profi.

Doporučení karbonového rámu je v případě horských kol mimo mísu, je to jako koupit si formuli pro ježdění na nákupy. V případě potřeby na něj těžko přiděláte dětskou sedačku, nebo nosič a já bych ho doporučil pouze při závodních ambicích.

Full je móda a doporučil bych ho jedině šíleným bajkerům, kteří se vyžívají v rychlých a těžkých sjezdech. Na MTB maratonech je jejich zastoupení tak 10% a asi všichni ví proč. Do kopce je k ničemu a z kopce se lítá i v těžkém terénu třicítkou na hardtailech protože při tom jenom nýmand nezvedne prdel a sedí na kole jako pytel brambor. Věta: "kde začíná být terén trochu složitější" je asi míněna jako pokus o vtip,  málo co pobaví jako pohled na pupkáče na fullu.

0/0
7.4.2011 16:53

Dr.Akula

Re: Několik poznámek.

Úplně postrádám zmínku o pláštích, protože obzvlášt při teréním ježdění můžou správně nasazené vhodné pláště jezdci doslova zachránit život a jsou rozhodně důležitější než meditování o full/hardtail.

0/0
7.4.2011 16:56

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Několik poznámek.

jj, presne tak. Karbón je dulezitej pro zavodnika a pro vysedavace v hospodach, aby bylo o cem povidat, stejne tak full je ciste pro sportovce, kterej presne vi, co potrebuje a urcite nepotrebuje rady z iDnes, co by na nem asi cykloturista delal. ?8-o

0/0
9.4.2011 22:06

Nahlas se ti směju 2

Re: Několik poznámek.

Závodní speciál za 30 tisíc Kč? Po 1. sezóně by byl na odpis. Nehledě na hmotnost kola za 30 tis. vs skutečně závodního kola za třeba 90 tis.

0/0
10.4.2011 9:37

Nahlas se ti směju 2

Re: Několik poznámek.

A poznámka k fullům: tvůj fanatický pohled nemá nic společného s realitou. V rychlém a těžkém sjezdu bys cokoliv, co není na takový terén děláno (tedy vše krom DH biků) po krátké chvíli rozlámal, nehledě na nepoužitelnost běžných biků (padání řetězu, poddimenzované brzdy, poddimenzované pneu, poddimenzovaná pevnost všech komponent).

.

Cyklisto ;-D.

0/0
10.4.2011 9:41

Dr.Akula

Re: Několik poznámek.

DH je jextrémní sport a nebyla o něm řeč ani v článku ani v mých poznámkách zrovna tak jako o královské třídě teréního ježdění XC.

Všechno jsem psal s pohledem na rekreakční bajkování a MTB maratony.

Všichni ostatní to pochopili. Inteligente! ;-D

A co se týká toho, že po jedné závodní sezóně je kolo za 30 tisíc na odpis. Když ho dotyčný nerozštípe, tak se vymění ložiska a ostatní opotřebované věci a to vyjde tak na 5 tisíc. Ono totiž na konci těžkého závodu když je kolo obalené dvěma kily bláta jsou na tom všichni skoro stejně a drahé koponenty jsou všechno jen ne odolnější než střední třída.

Jestli umíte jezdit jako jste "chytrej", tak asi koukáte ostatním na záda, že? ;-D

0/0
10.4.2011 21:50

Nahlas se ti směju 2

Re: Několik poznámek.

Hm, tys nepsal o rychlém a těžkém sjezdu? Aha...;-D.

Podle tvé teorie o výměně ložisek je zcela jisté, že ani náhodou netušíš, o čem píšeš. Ložiska jsou dnes i na levných kolech (30 tis.) celkem dobře utěsněná a při vhodné údržbě je není třeba měnit (a v případě nábojů, ořechu, středu to ani bez výměny celých dílů nejde).

Komponenty na biku za 30 tisíc jsou z pohledu závodního využití totální low-end, nikoliv třední třída, jak se mylně domníváš - viz múj příspěvek o kus výše.

0/0
10.4.2011 22:37

rime

Re: Několik poznámek.

no zas tak hrozny to neni, mam tady jedno kolo za 30k, komponenty sram X9, kliky shimano XT, Elixir 5, zakladni foxka, a crossride(pravda s tim se nemusim honit), ale jinak to de, totalni lowend to neni ani z hlediska zavodniho pouziti. Kdyby tam byly X0, XTR, Elixir CR, SID, tak mas akorat lepsi pocit a nizsi vahu.

0/0
15.4.2011 8:56

Nahlas se ti směju 2

Re: Několik poznámek.

Probůh, co to je za mišmaš? Sram X9, XT, Elixir 5, základní foxka... Ale ono je to stejně jedno, pokud je pro tebe váha jediným rozdílem mezi zákl. Fox a SIDem, nemá cenu psát cokoliv dalšího.

0/0
15.4.2011 12:02

rime

Re: Několik poznámek.

koukam, ze se nedalo cekat nic jineho nez reakci s nulovym informacnim obsahem, zrejme ovlivnenou omezenou kapacitou mozku:)

0/0
25.4.2011 12:06

Nahlas se ti směju 2

Re: Několik poznámek.

...říká člověk, který jako jediný rozdíl mezi základní Foxkou a SIDem vidí jen hmotnost a který si postaví takový pelmel bike...

0/0
26.4.2011 19:12

mirajs

jaké kolo ???

ať si každý koupí kolo takové , jaké s mu líbí a na jaké má a pak ať na něm jezdí, nebo ho pověsí na hřebík. je to jeho věc. diskuze takového typu jsou myslím zbytečné. jeden tu přesvědčuje druhého o své pravdě.:-/

0/0
7.4.2011 13:14

chudacek.blbecek

Re: jaké kolo ???

No myslím, že člověk, který si chce koupit kolo a nic o tom neví, nějaké rady ocení.

0/0
7.4.2011 13:54

cufir-mufir

Re: jaké kolo ???

nejde až tak o něčí pravdu, jako zkušenosti a pohled... každý inteligentní člověk si to přebere a vezme si z toho co mu vyhovuje.

0/0
7.4.2011 14:56

JK75

kolo

mám kolo značky Atlas. Asi Čína ři co výrobce. Železný je rám i ráfky, najezdím na něm asi 5tis ročně po silnicích. Kolo je staré asi 19let. Jen měním pláště, řetez, trojtalíř a sedmikolco vzadu. Vše Shimano. Helmu nemám a ani zbytečné dresy a přesto se považuji za cyklistu. :-) Kolo zvládlo i při asi 65km/h vjet do díry v asfaltové cestě a nic mu nebylo, chtěl bych to vidět na těch super lehkých a drahých kolech. Pokud bych zůstal vůbec na tom kole. Vypružení nemám a taky jezdím i v terénu. Nechápu k čemu by mi to bylo, cítím aspoň kolo co dělá.

0/0
7.4.2011 11:26

cufir-mufir

Re: kolo

Božínku :-))))

0/0
7.4.2011 11:29

JK75

Re: kolo

mě šlo jen o to, jak tady se pořád radí kola za desetitisícové sumy,jako kdyby se nedalo jezdit na levných kolech mnoho let i bez nových vymožeností :-P

0/0
7.4.2011 11:38

cufir-mufir

Re: kolo

tak jasně, dá se jezdit i na kostitřasu, stejně jako se dá jezdit v hadraplánu a nebo se dá svítit petrolejkou, chovat prasata pro svou potřebu atd atd... ale o tom to už dávno není...

Ano, každý by si měl koupit kolo pro svou potřebu... ale současně by si měl pomyslet, jestli se těch 5tis ročně chce dřít nebo si je užít... to už je na každém... Někdo ty tesco kola kupovat musí ;-) Ale kdyby tak uvažoval každý, vývoj půjde strašně pomalu...

0/0
7.4.2011 11:44

JK75

Re: kolo

je to horské kolo, je výborně vysoké, neškrtám šlapátkem o zem ani když ho jó nakloním v zatáčce. Jiné kola brousí o zem. Mám vyzkoušené. Jezdím na něm denně je-li hezky. Ono i těch 5tis/rok mluví celkem hodně,když vemu že musím i do zaměstnání a bydlím na rodinném domku,kde není času jako ti co bydlí v králíkárnách. A i přesto si myslím že s kolem ,které mě stálo asi 3,5tis se dá jezdit denně když se o něj starám a obměnuji opotřebované díly. To že  se nadřu je snad důvodem proč jedzím na kole, spálit kalorie. Jezdívám občas i jednodenní výlety kolem 150km.  A jelikož bydlím v okolí pohoří Jeseníky je to kolo do kopců úplně super. A hlavně mi ho nikdo neukradne,a nemusím se o něj bát jako ti mají kola za desítky tisíc :-)

0/0
7.4.2011 11:56

JK75

Re: kolo

a taky si kupujete každý rok novou telku? Tam jde pokrok mnohem rychleji. Mám starou vakuovku, k čemu by mi taky byla nová,když není signál. Jsem asi opět zpátečník,ale dokud to nemá opodstatnění a význam tak neutrácím zbytečně, stejně jako kolo, slouží tak není důvod menit ;-)

0/0
7.4.2011 12:01

cufir-mufir

Re: kolo

televizi si koupím takovou, která mi přinese požadovaný užitek za vynaložené prostředky... ale to neznamená, že si koupím 20let starou, jen proto, že na ni jede obraz a zvuk...

Ale nic, stále dokola... vaše kolo vám vyhovuje a to je si myslím to nejlepší... ;-)

0/0
7.4.2011 12:22

chudacek.blbecek

Re: kolo

Kup si helmu. Dres je dobrej, protože se nepotíš tolik jako v balvně, kaťata jsou dobrý, protože nemáš tak osezenej zadek, ale nic z toho není vyloženě nutný. Helma jo, kup si ji.

0/0
7.4.2011 13:56

cufir-mufir

Re: kolo

Tak třeba já vozím vše kromě helmy ;-) holt stará škola... jen na závody to je nutnost... :-)

elastáky jsou dobrý, aby sis neodřel stehna... před to pak můžeš hodit volné kraťasy... ale budeš se pak pařit...

0/0
7.4.2011 14:36

chudacek.blbecek

Re: kolo

Já jsem všechno cyklooblečení vehementně odmítala, dokud jsem ho nevyzkoušela. Ale i tak se vyhýbám těm hodně potištěným dresům. Ty budu nosit leda když mě bude ta která značka sponzorovat (což nebude, protože kdo by dával prachy na takovou lamu jako jsem já). Ani helmu jsem dřív nechtěla nosit, ale té jsem se podřídila daleko dřív, na silnicích člověk narazí na neurvalý řidiče a v lese zase na šutry a kořeny. A hlava je to nejdůležitější, co mám, tak si ji chráním.

0/0
7.4.2011 14:46

cufir-mufir

Re: kolo

to máme stejné... dlooooouho, dlooooouho jsem vybíral dres, kde nebudou žádné reklamy, ale zase nebude nudný :-))) nakonec mám tento: http://www.vavrys.cz/index.php?section=eshop&subsection=view&prod=craft&prod_match=1900017&sub_prod=bike_m&sub_prod_type=dres

stejně tak kalhoty... jen celočerné... a teď si budu kupovat volné 3/4 nebo kraťasy... jestě si to musím vyzkoušet :-)

Ale funguje to všechno bombasticky :-) kdo nezkusil neví a taky jsem si nemohl zvyknout na elasťáky... prostě jsem chlap a k tomuhle mám trochu odpor :-) ale nakonec funkčnost zvítězila :-) a při 200km švihu jsou ty věci hodně znát.

Helma, mám ji, ale nerad jí vozím.... jen do lesa... na silnici, když mě někdo přehlídne, tak je mi helma stejně k ničemu :-)))

0/0
7.4.2011 14:55

cufir-mufir

Re: kolo

odkaz znovu: http://www.kursport.cz/produkt/4853-craft-performance-pansky-dres/

nefungoval

0/0
7.4.2011 14:58

chudacek.blbecek

Re: kolo

Odkaz fungoval, stromečky jsou bezvadný :-) S tou helmou nikdy nevíš, kolegovi zachránila život a jel na silnici. Je to tvoje hlava, já ti do toho kecat nebudu, ale já bych si ji prostě vzala. Jinak teď taky budu shánět nové vybavení, nějak se to všechno sešlo. To je vždycky martýrium, ale v bavlně už jezdit nechci, v té se potím a smrdím.. no rozhodně ne jako dáma ;-)

0/0
7.4.2011 15:06

cufir-mufir

Re: kolo

:-) dáma :-)

nj, když to pořizuješ najednou, je to darda... já jsem trochu ulítlej na craft a asi mi je i jasný, že bych to samé mohl mít levněji, ale mám tu firmu rád  a věci od nich se mi líbí :-) suma sumárum první nákup hadrů na kolo mě stál tuším 12 tis. :-))) pak už to jde... stále něco dokupuješ a není to tak hrozné :-) jenže, do toho řetězy, kazety, pláště, serepetičky okolo :-) atd atd...

JJ, ta helma je v poho, už jsem si zvykl... taky mě živí hlava a kdybych jí neměl, tak nemám ani na kolo :-))) ale ta svoboda, vítr ve vlasech :-))) A hlavně, nový ministr dopravy chce udělat změnu do zákona a helmy budou povinné :-) takže tak jako tak....

0/0
7.4.2011 15:10

chudacek.blbecek

Re: kolo

Já má craft taky ráda, společně s trochu levnějším senzorem. Právě uvažuju, jestli kupovat třičtvrťáky nebo ne. Každopádně kraťasy už se regulérně rozpadly a počasí velí, takže ty musím. Ostatní věci ještě drží, ale ženská se chce líbit, žejo :-) Jenže ono je tolik věcí, do kterých by bylo třeba investovat - už dlouho uvažuju na SPDčkama, řetěz budu měřit o víkendu, tak se uvidí. No a ty pláště už by taky chtěly. To je tak, když má někdo ke svýmu kolu vztah ;-D

0/0
7.4.2011 15:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.