Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

29", karbon, full, posed na míru. Cyklotrendy 2011 nejen pro závodníky

Letošní rok v cyklistice, nejmasovějším českém sportu, vůbec nebude nudný. Odborníci očekávají malou revoluci v hromadnějším nástupu 29palcových kol, ještě větší zájem o celoodpružené a karbonové stroje a také o individuální nastavení posedů na míru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

martin1234

áno

to souhlasí, už ve druhém příspěvku píšu že je to "úspěch" výrobců kol. Jinak na jízdu v lesích a jako průvodce výprav jsem míval takového starého horáka :-).

0/0
2.4.2011 10:13

Antonín, topič

Zajímalo by mne,

kolik profiků z diskuse, kteří tak dobře vědí, co, nač a proč, najede ročně aspoň 10tkm.;-D

0/0
31.3.2011 21:37

martin1234

Re: Zajímalo by mne,

Bejvávalo, teď musím počkat až budou děti velký :-)

0/0
1.4.2011 10:11

RacekChechtavy

Re: Zajímalo by mne,

a proč 10tkm, i 2000 sou hodně pro člověka co má práci a rodinu a musí se jezdit každej víkend a třeba i do práce

0/0
1.4.2011 11:06

Mad3

Re: Zajímalo by mne,

Desítka je moc. Ty 2-3 tisíce je dost slušný na amatéry. Profík samo sebou nalítá víc jak 10. 

0/0
1.4.2011 11:55

Hroznej.puberťák

Re: Zajímalo by mne,

Není náhodou "tak trochu" rozdíl v tom, kolik se najede po silnicích na žiletce a kolik se najede na MTB v terénu?

0/0
1.4.2011 12:00

Inkvizitor Johny

Re: Zajímalo by mne,

To vychází kolem 30 na den. To by se snad i dalo bez toho, aby byl člověk cvok. Ale já to nedám;-D Minulý rok to bylo kolem 2 tisíc. Ale to jsem měl fakt hafo času.

0/0
1.4.2011 14:07

Nahlas se ti směju 2

Re: Zajímalo by mne,

Proč právě "alespoň 10 000 km"?

0/0
1.4.2011 14:16

martin1234

Re: Zajímalo by mne,

asi proto, že to odpovídá řádově 2 hodiny denně a to už člověka začne zajímat, jestli dobře využívá svoji energii efektivně. Kdežto víkendovým sportovcům jde spíš o to, aby si něco užili a vyblbli se.

0/0
2.4.2011 10:27

Nahlas se ti směju 2

Re: Zajímalo by mne,

;-D;-D;-DRvRv

0/0
4.4.2011 7:51

Antonín, topič

Hmm,

A to je nutné kvůli rychlosti měnit průměr kola? Jinak se rychlost nemění? Hmm.

0/0
31.3.2011 20:21

29er

Kompromis mezi MTB 26" kontra 29" - ,,No problem"

Protože jsem malé postavy ( 167cm) a myslím i na ,,slabší pohlaví" a my všichni chceme využívat nesporných výhod ,,velkých obručí" - a to s co možná nejmenšími náklady, tak jsem postavil, zatím v posledních verzích, dva prototypy: Apache 29"/27,5" ( přední vidlice 29" /ráfek 28" - zadní stavba originální rám 16,5" a ráfek 27,5") a na klasických rámech - s nejmenšími náklady na úpravy, 27,5"/27,5" - oba tyto rozměry ráfků s příslušnými rozměry pneumatik se vejdou jak do předních vidlic, tak do zadní stavby původního MTB rámu na 26" kola! Kola mají vynikající jízdní vlastnosti a mohou je tak využívat i bikeři a bikerky subtilnějších postav ! Biky s těmito rozměry kol navíc působí i dle názorů jiných bikerů ,,harmoničtějšími" proporcemi vzhledem k menším velikostem rámů.

Této problematice se budu věnovat i na svých www stránkách, které k tomuto účelu zakládám. Celý článek k této tématice rád zašlu: hrma@volny.cz

S pozdravem ,,velkým obručím zdar" Ladislav Hrma, Praha 7

0/0
31.3.2011 16:02

rime

-*-

mno nevim s tema 29", ja preferuji jizdu nahoru a dolu, nahoru ocenite nizsi vahu - kvalitni kola(rafky) a plaste na tom budou vzdycky lip u 26"  a pri kazdym slapnuti to poznate na akceleraci kola = k nezaplaceni. A dolu na tom taky nebudete spatne, minimalne v lepsi ovladatelnosti ve slozitem terenu.

0/0
31.3.2011 15:04

martin1234

Jojo

je třeba snížit odpor velkými koly, když nám třetinu energie při jízdě do kopce žere odpružení, to je ten správný trend

0/0
30.3.2011 23:01

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

33% energie? Proboha, na jakých fullech jsi to jezdil?

0/0
31.3.2011 7:18

martin1234

Re: Jojo

na fullech žádných, stačilo mě několik různých kol s přední odpruženou vidlicí.  Vyrostl jsem na silničce,  a dost mě vadí, když dám nějaký impuls rukama nebo nohama (přeskok obrubníku, kořene, jízda do kopce) a kolo mě ignoruje. a to i když dám max. tuhost (nebo jak se tomu říká). Při jízdě do stoupání ani nemluvě. Přitom na kole je třeba efektivně využít každý watt lidské síly.  A při sjezdu běžných polňaček jsem rozdíl nepoznal. Podle mě je veliký "úspěch" cykloprůmyslu, že přesvědčila plošně veřejnost, že odpružení je dobré. Většina lidí to používá jako frajerskou houpačku - praktický efekt je minusový.

0/0
31.3.2011 10:20

RacekChechtavy

Re: Jojo

to by taky chtělo nejezdit na kole z teska a umět šlapat. takovýhle chování možná vzdálěně měla moje první vidlice - pružina/elastomer, ale rozhodně to nebylo třetina energie. Potom jsem vozil vidlici na kole střední třídy asi za 15.000 (cena kola, né vidlice) - sytém pružina/olej, která pro jistotu radši nepružila moc ani ve sjezdu. Tu jsem vyměnil za vidlici v ceně cca. 4.500, systém vzduch/olej a výsledek je, že v terénu "žehlí", při šlapání ze sedla se nehne, když chci jít ze sedla tak jí z řidítek zamknu.

jinak většina lidí na kolech v ceně 10 - 15 tis. jezdí tak do 30 km a hodně pomalu a většinou po zpevněných cestách bez výraznějších stoupání/klesání, kdy vámi popisované jevy jsou stejně téměř neměřitelné.

0/0
31.3.2011 10:58

martin1234

Re: Jojo

no to uzamykání z řídítek by to možná vyřešilo. Vždycky se dívám ve stoupání po ostatních, jestli jim vidlice uhýbají a taky že jo. Jinak právě na obyčejném "kole z teska" jsem předjížděl v kopcích všechny svalovce s pružinama :-) . Šlapat taky umím, ankle play je vždy energeticky výhodnější než jízda ze sedla (při honičkách do kopce jakmile si soupeř stoupne, je s ním šmitec!).  Jezdívali jsme běžně přes 100km v kuse (teda na silničce).

0/0
31.3.2011 13:05

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Tvoje argumenty jsou k popukání. Ale chápu tě - vycházíš prostě ze zkušenosti se absolutním low-endem a podle toho tvé názory také vypadají. Jako bys na základě zkušenosti se Škodou 120 hodnotil vlastnosti a chování dnešních aut.

.

Bikové krámy běžně půjčují kola. Zkus si na víkend půjčit fulla střední třídy 100/100 se vzducháčema a Pro Pedalem a poznáš, že takový full je proti tvé plečce z tesca za 5000 Kč raketa.

0/0
31.3.2011 15:25

martin1234

Re: Jojo

proč ne, asi to zkusím. Rozhodně to kolo nebude rychlejší díky tomu že má odpružení, ale navzdory tomu že má odpružení. Možná existuje vyladěná vidlice, která pozná rozdíl mezi záběrem jezdce (cca do 2x90 kmitů za minutu) a nerovností na cestě, tvrdíte že ano, věřím že to je hi-end. Smutné je, že většina cyklonároda se nechala zblbnout, že  jedině odpružené kolo je to pravé svezení, přitom z valné části jak sám potvrzujete to jsou odpružení nevhodná, spíš na překážku.

0/0
31.3.2011 22:33

RacekChechtavy

Re: Jojo

A o čem se bavíme? O horských kolech, né šajzech z marketu. S těma se jezdí kde? V terénu. V terénu je co? překážky. Když pojedete přes překážky na kole bez odpružení, spoustu energie vám vezme samotné překonávání terénu. Je opravdu rozdíl jet po rozbité cestě na celopevném, odpruženém a celoodpruženém kole. V prvním případě se energie ztácí již nárazy přední kola na terén kde dopředná síla je změněna jiným směrem (nahoru a dozadu do rámu) a následná interfernce do šlapání od zadního kola. Na celoodpruženém kole pojedete pořád jakoby po hladké cestě bez zbytečných ztrát dopředné energie se zachováním stálé trakce a bez zásahů do šlapání.

0/0
1.4.2011 0:09

Antonín, topič

Re: Jojo

;-D

0/0
1.4.2011 7:41

martin1234

Re: Jojo

aha, to zní přesvědčivě...fugnuje to tedy pro výkonné jezdce, co rádi sviští po rozbitých cestách. Běžní bambulové to mají spíš na chlubení, stačí na ně zapůsobit správným marketingem. Hlavně města jsou plná týpků co se ležérně pohupují, sedlovku nadoraz dolů a tváří se že s tou houpačkou chcou skákat trial.  

0/0
1.4.2011 10:03

RacekChechtavy

Re: Jojo

proč pro výkonné. proč né pro všechny co chtěj jezdit náročnější terén a ocení lepší průchodnost na fullu. Je jedno jestli maj avg 15km/h nebo 25 km/h.

Týpci co se ležérně pohupujou po městě jsou tzv. freerajdeři, co maj někde na nejbližsím kopcu v roští udělaný svoje skoky, dropy a klopénky. po městě se takto pohybuje pouze kategori underage, protože dospělí freerajdeři vezou své železné oře zásadně fauvé transportérem

0/0
1.4.2011 11:04

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

V mnoha případech bude dobrý full samozřejmě rychlejší díky odpružení, důvody částečně naznačuje příspěvek nade mnou.

Nic o vidlici poznávající kmity jsem netvrdil, prosím, nevymýšlej si.

A asi ano, někteří lidé se nechali do fulla zblbnout zbytečně a nesmyslně, ale pro spoustu lidí jezdících i ryze rekreačně to smysl má - viz moje žena: "nebaví mě jezdit po asfaltkách, ale v terénumi vadí, jak mě kolo pořád kope". Dostala fulla 80/100 a jen si teď mlaská.

0/0
1.4.2011 9:46

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Chápu tě správně, že formuluješ příkré závěry o něčem, cos nevyzkoušel, nezažil, co neznáš? Typický brouk pytlík, který navíc evidentně nemá žádnou jezdeckou techniku. I se svým DH se zdvihy 180mm vpředu a 210mm vzadu nemám sebemenší problém vyskočit na obrubník ;-D. Bunny hop je absolutní základ.

.

A pokud srovnáváš full XC bike se silničkou, pak to jen potvrzuje hloubku tvé neznalosti problematiky.

0/0
31.3.2011 15:21

martin1234

Re: Jojo

hm, proč myslíš že neumím hopsnout, i na silnici to byl základ, jinak jsi odrovnal kolo. S pérama to je ale vždy horší, na tom se shodnou i jiní, a já se nerad namáhám víc než je nutné.

0/0
31.3.2011 22:50

Antonín, topič

Re: Jojo

To vám dá pan všeználek pěkně sežrat.

0/0
1.4.2011 7:42

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Myslím si to proto, že, cituji: "když dám nějaký impuls rukama nebo nohama (přeskok obrubníku, kořene, jízda do kopce) a kolo mě ignoruje".

.

1) Na bunny hop se nikdo, kdo jej umí, neodráží rukama a nohama, ale pomocí přenesení váhy těla.

2) Kolo tě ignoruje, tzn. nevznese se.

0/0
1.4.2011 9:49

martin1234

Re: Jojo

aha takže přenesu váhu směrem nahoru a dopředu jen tak silou vůle? nebo ten pohyb začíná v rukách a v nohách a výsledkem je přenesení váhy? je účinnější se odrazit přímo  "od země" než od utlumenýho péra, nikdy nevrátí to co do něho vložíš. Trialisté taky nemají odpružená kola (ale to je jiná kapitola).  No už nic, už toho nechám...

0/0
1.4.2011 10:10

RacekChechtavy

Re: Jojo

trialisté mají odpružená kola, kde ste vzal že ne :-DD

http://www.youtube.com/watch?v=WdOlkadn4E4

0/0
1.4.2011 12:59

martin1234

Re: Jojo

je dobrej, ale už v názvu je "MTB downhill"

0/0
2.4.2011 10:19

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Jako fakt, nejvtipnější na tom celém tvém ztrapňování tady je urputnost, s jakou mluvíš o něčem, co neznáš, s čím nemáš relevantní zkušenost a cos nezažil... ;-D.

0/0
1.4.2011 14:02

martin1234

Re: Jojo

No to jsem zase píchnul do vosího hnízda, fakt, ale je to dobrý, taky jsem se něco dozvědel. Takže to shrnu: odpružená kola (vidlice) která vyhovují i ve stoupání existují, ale jak píše RacekChechtavý, musel jich pár vyzkoušet. S dobře udělaným fullem se dá jet i na škarpě aniž by byl rytmus šlapání narušen nerovnostmi (tj. není třeba používat žádnou extra techniku pro překonávání nerovností - a z toho zřejmě logicky vyplývá že já taky neovládám techniku, když radši jedu bez pružin? to je trochu protimluv). S hard kolem se lépe skáče do výšky (to stačí vyzkoušet několikrát a potvrdí to každý trial server, dokonce školy trialu začínají slovy jako "vyřaďte si na kole odpružení"), s pérem zase do hloubky (protože si tolik nenamele) - každý si z toho zvolí, co se mu líbí víc.

0/0
1.4.2011 20:00

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Chápu, že ti nezbývá nic jiného, než psát podobné pitominy. Tak to dopadá, když někdo chce hodnotit to, co nezná.

0/0
1.4.2011 20:02

martin1234

Re: Jojo

A teď to konečně proč jsem začal tuto debatu: téměř všichni si zvykli požadovat jakkoliv (i špatně) odpružené kolo jako standard - a žádný prodavač nebo poradce neřekne : pokud nejezdíte vyloženě škarpy, jenom ve městě, chodníky, vesnice - vemte si radši normální kolo, ty levný a střední vidlice vás spíš zpomalí a na.erou.

Nééé, všude jenom péra, péra. Podobný úspěch se podařil mcDonaldu a jeho kolegům: přesvědčili část světa, že standardním obědem je obložená houska s kolou.

0/0
1.4.2011 20:05

Nahlas se ti směju 2

Re: Jojo

Nesmíš všechny lidi hodnotit podle sebe.

Na kole jezdím celoročně a lidí na slušných pevňácích (od cca 25 000 Kč) vídávám hromady.

.

Ty prostě z nějakého záhadného důvodu nenávidíš fully a do té nenávisti si projektuješ celý cyklistický svět. A jsi z toho tak zblblej, že se nebojíš porovnávat jízdní výkony silničky s full mtb... ;-D.

0/0
1.4.2011 20:11

RacekChechtavy

Re: Jojo

ne evidentně si to nepochopil. Odpružené kolo je standard hlavně výrobců, a lidi kupujou to co je. Rekre kolo za těch 10-15k co se prodává asi tak nejvíc, prostě dneska už člověk bez odpružené vidlice skoro nesežene. Vidlice na takových kolech už jsou v dnešní době poměrně dobré, jejich zásadním problémem je však přílišná necitlivost a přetlumenosttedy vidlice spíš nepruží ani tam kde by měla (využívá většinou tak max.1/3 zdvihu),než že by propružovala tam kde nemá. O jejich rozhoupání při běžné rekre jízdě proto ani nemůže být řeč, snad ani při těch 90 rpm (což je kadence profi sliničářů a né rodinky na výletu po třeboňsku). Takže ano, pro uživatele takového kola je efekt stejný +/- jako by měl vidlici pevnou, kromě vyšší váhy a nutného ošizení jiných komponentů. Běžnému uživateli to však bude úplně jedno a vy jezděte dl na silničce a neřešte věci které vás nemusí trápit  

0/0
1.4.2011 23:31

martin1234

Re: Jojo

to souhlasí, už ve druhém příspěvku píšu že je to "úspěch" výrobců kol.

Jinak na jízdu v lesích a jako průvodce výprav jsem míval takového

starého horáka :-).

0/0
2.4.2011 10:30

Inkvizitor Johny

Re: Jojo

Taky jsem si to dříve myslel. Ale pak jsem dostal zapůjčen full na hraní a hnedka jsem změnil názor.

0/0
31.3.2011 11:58

nejaktak

Tohle prosazování 29" už vážně hraničí s ohrožováním

lidského zdraví. Chápu, že si něco takového koupí dvoumetrovej stokilovej chalan a je to naprosto v pořádku. Cpát na to v rámci už dva roky probíhající marketingové kampaně každého šampóna kterej chce být in, cool či doplň co chceš, vážně hraničí se skrytou snahou ortopedů o světovládu. Pokud správně chápu tak MTB má být co nejlépe, nejsnadněji ovladatelný a chápu že to profík Kulhavý ukočíruje aniž by to byla pro něj změna k horšímu a protože to má větší kola tak na jedno šlápnutí dojede dál. Nechápu tu věčnou snahu nacpat do těch přerostlejch strojů širokou veřejnost, o jejichž fyzických a technických schopnostech pochybuji (třeba i o svých).

0/0
30.3.2011 21:54

Nahlas se ti směju 2

Re: Tohle prosazování 29" už vážně hraničí s ohrožováním

Příliš ten rozdíl mezi 26'''' a 29'''' dramatizuješ.

0/0
31.3.2011 7:19

plukovnik

Re: Tohle prosazování 29" už vážně hraničí s ohrožováním

Samozrejme, ze je to marketing:-)

0/0
31.3.2011 20:47

Antonín, topič

Re: Tohle prosazování 29" už vážně hraničí s ohrožováním

Jde jenom o to, aby lidi vyhodili starý rámy a dali prodejcům vydělat koupí nových.

0/0
31.3.2011 20:22

Kurri22

Taky letos plánuju koupi devětadvacítky.

Ne kvůli módě, ale kvůli vysoké postavě.

0/0
30.3.2011 19:42

o vaše názory nestojíme

Tomuhle nelze odolat

http://kulhankova.blog.idnes.cz/c/96635/Pojednani-o-cyklistech.html

0/0
29.3.2011 23:56

RacekChechtavy

Re: Tomuhle nelze odolat

Paní Kulhánková, už zase cpete odkaz na tu vaší stokrát omletou trapárnu do diskuze článku na téma cyklistika a doufáte, že to někdo bude číst, nedejbože raegovat v diskuzi. Jste maximálně trapná!!

Pro ostatní. ten odkazovej článek fakt ani nečtěte, paní si s nim asi léčí ňákej mindrák!!

0/0
30.3.2011 0:07

o vaše názory nestojíme

Re: Tomuhle nelze odolat

Copak, trápí Vás hemeroidy? Tak časně v sezóně?

0/0
30.3.2011 5:16

RacekChechtavy

Re: Tomuhle nelze odolat

Paní kulhánková, vy asi neumíte číst, jinak byste si přečetla že :  Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme však, aby diskuse

měly smysl. Proto vás prosíme, diskutujte slušně a k tématu článku.

Příspěvky, které ve slušné a kultivované diskusi nemají místo, mažeme. Je to poměrně výrazně umístěno hned pod textem, na který chcete reagovat, když vkládáte příspěvek.

Vzhledem k tomu, že váš výplod není k tématu, o kultivovanosti nemluvě, nahlašují ho jako závadný redakci.

Pac a pusu racek chechtavý V

0/0
30.3.2011 11:37

Nahlas se ti směju 2

Re: Tomuhle nelze odolat

Už jen ta její reakce na tebe hovoří za vše...

0/0
30.3.2011 7:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.