Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Harrachova do Polska supervlakem po nové trati, zpět na Jizerku ve stopě

Při tomto vydařeném výletu zkombinujeme vlak a běžky. Vydáme se po nově otevřené trati z Harrachova do polské Sklářské Poruby, odkud se vrátíme zpět do Jizerek na běžkách. Projedeme se kouzelnou krajinou kolem Jakuszyc, kde se zastavil čas, a na samotě v Orle posedíme v hospůdce u plápolajícího krbu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kancicek

autorovi by prospěl slovník

Jinak celkem pěkný článek kazí jazyková neznalost autora. Poreba s "ocáskem" pod "e" se čte "Poremba". Takže ani poreba, ani poruba. Stačí si otevřít jednoduchý polsko-český slovník.

0/0
7.2.2011 16:57

ramm

místní osady a tisíce obyvatel

Jsem v zahraničí a nemam tak přístup ke svým knížkám, ale podle mě místní osady nikdy tisíce obyvatel neměli ... Velká Jizera maximalne cca 600 obyvatel, jizerka max 300/400 obyvatel a Orle nebo Karlov mohlo mít tak sotva stovku. Možná si to jenom špatně pamatuju, ale myslim, že to tak je.

0/0
30.1.2011 18:22

ramm

Re: místní osady a tisíce obyvatel

nemělY .. :D

0/0
30.1.2011 18:24

brhel

Neprojeté stopy

Škoda, že autor zve běžkaře na něco, co neexistuje!

Jeli jsme dnes z Jizerky přes Orle (po PKO BP) do Jakuszyc a zpět do Orle přes Samolot (po KGHM) a stopy rolbou upravené nebyly. Litoval jsem, že jsem nejel na Smědavu, české trasy jsou mnohem lépe udržované.

PS: To do toho polského supermoderního vlaku za deště teče.

0/0
29.1.2011 22:12

Martin_S

Re: Neprojeté stopy

Myslím, že věštit budoucnost a napsat do článku, kdy budou v Jakuszycích upraveny stopy, není zrovna lehké :-)

Já tam zažil jak dny, kdy byly perfektně upravené snad všechny trasy - to se mi tam líbilo víc než na Jizerské magistrále, která přeci jen bývá častěji přelidněná a nic nového už tam nepoznám :-) Stejně tak jsem se tam setkal s tím, že byla upravena jen menší část okruhů v blízkosti stadiónu v Jakuszycích.  Přejezd z Jizerky na Orle bývá upravován nejméně, tomu se snažím vyhýbat.

Info o tom, jak jsou v Jakuszycích upraveny stopy, jsem nikde nenašel (možná je to mojí slabou znalostí polštiny :-) Nicméně lyžaři se o stavu tratí mohou navzájem informovat zde http://www.kamzasnehem.cz/bezky/jizerske-hory/jakuszyce

0/0
30.1.2011 12:29

Norkey

pravá magistrála

Poruba slyším poprvé, radši vždycky říkám Poreba (a to nejsem místní z Harrachova), tady nejsme někde na Ostravsku. :)

Jinak ty čtyři stopy bych si přál i u nás, aspoň v okolí Friedrichswaldu a Josefsthalu. ;-)

0/0
28.1.2011 20:48

Pravda stojí dukáty

:D :D

Supervlakem bych to nenazval, je to normální novější motorová jednotka jako třeba 840 na Slovensku, ale to záleží na úhlu pohledu. Jen teda tohle je moc

Fotka: "Vlak Viamont ve stanici Sklářská Poruba". 1. Fotka je z Jakuszyc, 2. Vlak není Viamont, ale SA134 navíc ho ani Viamont nevlastní, 3. Není to Sklářská Prouba, ale Sklarzska Poreba, když už tak Sklářská Mýtina pokud chcete překládat. Poreba = Poruba je překlad tak do Slezštiny.

0/0
28.1.2011 16:43

Trupman

Re: :D :D

Český název toho města je Sklářská Poruba, ať se líbí, nebo ne ;-)

0/0
28.1.2011 17:41

Tomáš Flaška

Re: :D :D

Tak to teda ne! Nechci polemizovat o názvu vesnice, ale fotku jsem dělal okamžitě po  vystoupení z vlaku ve stanici Szklarska Poruba - Huta. Tedy první zastávka na kraji Szklarske Poruby.

0/0
28.1.2011 17:48

Sluníčko po ránu

Re: :D :D

Poruba je česky správně ať se vám to líbí nebo ne. Nesprávně se to někdy překládá Poreba a říkají tak tomu i Harrachováci a v okolí, ale Poruba je správně.

0/0
28.1.2011 18:50

Queribus

Re: :D :D

R^

Máte pravdu, jen bych ještě doplnil, že trať se nestavěla kvůli převážení dřeva a už vůbec ne kvůli chudým sklářům. Stavěla se pro dopravu uhlí z Wałbrzychu do Liberce.

Ale jinak dobrý článek...

0/0
29.1.2011 23:09

Lippy

To snad není možný....

Patrně stejnej vlak a pak jste nám musel jet v patách!?  Všechno sedí... počasí,hlášky ve vlaku, stopy Jakuzsyce, počet lidí v Orle i elektomontéři na Jizerce ;-)

Taky bych snad uvedl to že v ten den v Polsku stopy protažené i když asi jen na tom stadionu neb cesta Elektr.Turzow ta tedy nebyla  a pak na Jizerce jen čistě prošláplé stopy!! 

0/0
28.1.2011 15:38

Tomáš Flaška

Re: To snad není možný....

Asi to tak vypadá. Ten vlak jel v 08:44 z Kořenova, přestup v Harrachově 08:51 až 08:56. I stav těch stop sedí. Na Orle to nebylo čerstvě rolbované, tak před 2 dny, ale šlo to. Takže zdravím!

0/0
28.1.2011 16:11

Tomáš Flaška

Re: To snad není možný....

Jo a bylo to v pátek 21.01.

0/0
28.1.2011 16:12

Von der Tann

Odkazy k místní železnici

http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Jelenia_G%C3%B3ra%E2%80%93Ko%C5%99enov

a krásná fotka ještě s pruskými stožáry elektrického vedení co uniklo Rudé armádě

http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Harrachov_Zackenbahn3.JPG&filetimestamp=20080116011618

0/0
28.1.2011 14:51

ondrej01

Vlak za krále Klacka

Celý !!svět je naruby, už i Poláci mají lepší vlaky...

0/0
28.1.2011 14:11

Von der Tann

Re: Vlak za krále Klacka

Neboj, ještě pár roků a ty samé vozy z polské vagónky PESA budou mít i ČD ;-)

0/0
28.1.2011 14:52

Dr. Fe(5)

Abyste ty Poláky nepřechválil

Já tam byl na dovolené v létě začátkem července, tedy v době kdy měl být provoz do Polska zahájen. Bylo inzerováno slavnostní otevření, včetně ceremonií atd. takže jsem s tím při plánování dovolené počítal, že se svezu i do Polska. No a když jsem se tam pár dní po "otevření" dostavil, tak jsem zjistil, že do Polska nic nejezdí !!! Dle tvrzení zaměstnanců ČD, to bylo kvůli Polákům, kteří na poslední chvíli odmítli trať zprovoznit, protože neměli ještě hotové traťové telefony. Česká strana jim navrhovala, ať tedy použijí  dočasně běžné mobilní telefony, což Poláci údajně odmítli. Dost lidí včetně mě tohle dost naštvalo. Všude to bylo inzerováno jako hotová věc a pak nic Rv Ani nevím kdy to nakonec zprovoznili, během mé dovolené to bohužel nebylo :-/

0/0
28.1.2011 14:06

Tomáš Flaška

Re: Abyste ty Poláky nepřechválil

Ano, souhlasím s vámi. V létě jsem byl také natěšen a nic nebylo. Ale Poláci již v létě jezdili aspoň úsek Jakuszyce - Poreba, který byl dříve také mimo provoz. K přeshraničnímu zprovoznění pak došlo asi někdy na podzim, nevím kdy. Já si chtěl na Silvestra dát běžky po kolejích, jako dříve, a s překvapením jsem zíral, že to už nejde, že tam jezdí vlaky. Ale Polákům je nutno přiznat, že z celé té rekonstruované trati je dobrých 90% na jejich území a myslím, že podle toho i nesli náklady rekontrukce.

0/0
28.1.2011 14:24

Dr. Fe(2)

Re: Abyste ty Poláky nepřechválil

Díky za reakci a další informace. Mějte se hezky.

0/0
28.1.2011 16:25

Martin the Best of all of you

Ostatně viděli jste již železniční trať, která by prudce sto

Ano viděl - viz JUNGFRAUJOCH, cesta tak kolma, ze se bojite podivat dolu a na lyzich byste to nevysel ani stromeckem.. Jinak diky za clanek. Tu trasu taky zkusim.. ;-)

0/0
28.1.2011 10:40

DolphinusXXL

Re: Ostatně viděli jste již železniční trať, která by prudce sto

Tady zase někdo dělá chytrého :-/

0/0
28.1.2011 13:57

Martin the Best of all of you

Re: Ostatně viděli jste již železniční trať, která by prudce sto

A copak vypadlo podnětného z tebe delfíne? :-)

0/0
28.1.2011 16:16

karelsantora

i v létě to za to stojí,

ale zimní romantika je zimní romantika ;-DR^

0/0
28.1.2011 9:47

karelsantora

v roce 2008

jsem si to prošel s Poreby Gorné až do harrachova,a nebýt pár houbařů co jsem občas potkal byl tam klid ;-)

0/0
28.1.2011 9:46

naroznej

V létě jsem si tu trasu vyzkoušel

a spokojenost.

Pouze mi neseděl dle mého názoru špatně udělaný jízdní řád a nerozumím tomu , že za český i polský úsek se musí platit zvlášť . Ale chápu to jako "porodní" rozjezdové problémy. Až to bude jezdit 10 let , bude viž vše vyřešeno.

0/0
28.1.2011 9:36

AAA2

Re: V létě jsem si tu trasu vyzkoušel

Ono, kdyz se mrknete na zelpage na par clanku o tomto projektu, tak je vubec zazrak ze to jezdi. Polska strana se k tomu zrovna moc nadsene nestavela.

0/0
28.1.2011 10:56

Nemiluju cenzora

Hm,

já tam byl tento týden ( Jizerka - Orle - Harrachov - Jakuszyce) a protažený nebylo až k Jakuyszcycím lautr nic...:-P

0/0
28.1.2011 8:48

brhel

Re: Hm,

přesně tak, dnes byl jen projetý kus stadionu, ale cesty Jakuszyce - Orle rolbou projeté nebyly

0/0
29.1.2011 22:04

Von der Tann

Doplnění

- kraj popisovaný v článku je vylidněný kvůli vyhnání původních obyvatel na obou stranách dnešní hranice, až druhotně kvůli hraničnímu pásmu

- do roku 1945 vlaky nejezdily do Polska ale samozřejmě do Německa

- nešlo o žádnou dřevařskou lokálku ale o významnou turistickou trať, až do dnešního Kořenova elektrifikovanou

Jinak díky za hezký tip na výlet ;-)

0/0
28.1.2011 8:31

karelsantora

Re: Doplnění

R^

Do Harrachova (dříve Tkacze) jezdil vlak až do roku 1954,poté byla změněna hranice a vlak se do dnešního Harrachova podíval až po roce 56 ale už jen z české strany.

0/0
28.1.2011 11:25

Lord Havelock Vetinari

Byl jsem tam v létě

akorát z Jakuszyc jsem to vzal kolem starého lomu přes Wysoku kopu a Stog Izerski na Smrk a moc se mi to líbilo, zvláště ta velká borůvková pole na polské straně. Díky za pěkný článek, ještě letos v zimě si tam zajedu znova.

0/0
28.1.2011 7:20

Tomáš Flaška

Re: Byl jsem tam v létě

Ano, souhlas. Je vidět, že jste znalec. Mně na této polské hřebenovce fascinují ty rozhledy.

0/0
28.1.2011 7:27

wrah

Re: Byl jsem tam v létě

KRajina vypadá nádherně, určitě někdy v létě zajedu s foťákem.

0/0
28.1.2011 8:10

PepaK

Pro autora

Ten vláček "z 60. let" co máte na fotce je z konkrétně z roku 1982. První prototypy těchto motoráků se objevily na kolejích až v polovině 70. let, tak nevím, kde jste přišel na ty šedesátá. A ještě jednu - právě díky těm dlouhodobým smlouvám dosáhly ČD na úvěry a začaly houfně objednávat nové vlaky na regionální tratě, takže žádných 10 let se čekat nemusí. Konkrétně i na tuto trať budou do cca 3 let nasazené moderní soupravy (výroba vlaku netrvá pár dní...). To jen taková připomínka k jinak pěknému článku.

0/0
28.1.2011 2:09

Tomáš Flaška

Re: Pro autora

Děkuji za pochvalu článku. Stáří toho vláčku jsem tedy zhruba o deset let neodhadl, omlouvám se. Až na této trati budou nové soupravy, budu tomu rád, ale ke slibům Českých drah jsem už velmi skeptický. Stále si myslím, že kdyby zde soutěžili různí dopravci, bylo by to lepší.

0/0
28.1.2011 5:06

dusic24

Re: Pro autora

Proč, jinak super článek o běžkování, shazujete kritikou české železnice? Vždyť by to jistě šlo i bez toho. A jak sám vidíte, není vše super, spíš by šlo dopsat " supervlakem za supercenu". Spíš bych kritizoval to, že Vás polský průvodčí stáhne o takovou sumu bez toho, že by se dala někde předem zjistit. To by třeba mě vytočilo víc, než starý motorák.

0/0
28.1.2011 6:42

roman036

Re: Pro autora

Já autorovi rozumím. Podobnou zkušennost, leč opačnou, mám z Vejprt. Přesedat z Desiro do motoráku je, ač motorákem jezdím poměrně často, prostě šok. Najednou ten náš šukafon vypadá úplně jinak.

0/0
28.1.2011 6:51

Pushkin

Re: Pro autora

Pokud považujete obyčejnou osobní soupravu za supervlak, jaké slovo byste použil pro ICE? ;-)

Jinak připojuji se k chvále článku, vypadá to na velmi pěkný výlet nádhernou krajinou!

0/0
28.1.2011 7:41

AAA2

Re: Pro autora

v ceskych podminkach je (diky CD) takovy obycejny osobni vlak jako Desiro ci tahle Pesa stale jeste neobycejny ukaz...

0/0
28.1.2011 9:28

Nick99

Re: Pro autora

"o takovou sumu" - to myslíte těch 24 korun (3,70 zl) ?? ;-D;-D

0/0
28.1.2011 8:43

dusic24

Re: Pro autora

Za 7 km jízdy? Vám se to zdá málo?

0/0
28.1.2011 8:57

AAA2

Re: Pro autora

no jestli se ti to zda moc tak to priste zkus taxikem ...

0/0
28.1.2011 9:27

dusic24

Re: Pro autora

Díky za radu! To bude nejmíň za 150,- R^

0/0
28.1.2011 9:32

AAA2

Re: Pro autora

No vidis. Aspon ti pak 24 korun neprijde moc ;-D

0/0
28.1.2011 10:10

sobak

Re: Pro autora

jo ale 14 plus 10 plus 24, to máme celkem 48 korun za osobu, 4 krát denně, taxi stojí za 10km něco kolem 180 kč nebo 25 zlotých, ale zase jede kdy chceš a sveze 3 lidi, někdy i 4, tím pádem cena na srovnatelná čas cesty daleko kratší bez zbytečných oblouků a hlavně přestupování a dojede ti až k domu, jede kdykoli si zavoláš, pokud nejsi sám pak jednoznačně vychází taxi lepší, pokud si sám pak jet na běžkách směrem do polska a zpátky společnou dodávkou, která zporeby nebo jakuszyc jezdí jen co se zaplní

0/0
28.1.2011 10:55

Misonek

Re: Pro autora

Taky chválím článek,znám velmi dobře Harrachov i okolí, mám radost, že se po 20 letech planých slibů (kupodivu to nebyla vina ČD ani české strany) konečné podařilo obnovit trať přes Novosvětský průsmyk. Ale s tou kritikou ČD bych také přibrzdil, na trati do Harrachova jezdí dost často motorové vozy 842 (kvatra,pokud se tedy nepletu) , které ač designově nevypadají, jsou také moderní (a také přístupné i pro vozíčkaře,s prostorem pro jízdní kola) a navíc od příštího roku by i na tuto trať měly vyjet nové vozy ČD, které se zde už testují: http://k-report.net/aktuality/zkusebni-jizdy-na-zubacce/. Ale samozřejmě nic proti konkurenci, jen se nechci dočkat stavu, aby železnice u nás vypadala jako v Polsku, kde je spousta společností, které spolu absolutně nespolupracují....

0/0
28.1.2011 9:39

Tomáš Flaška

Re: Pro autora

Ten odkaz na nové soupravy je zajímavý. Už se těším! A díky za pochvalu článku.

0/0
28.1.2011 9:44

JayDeeSq

Re: Pro autora

bych upřesnil že na harrachov nejezdí 842,ale modernější 843 a také 854,akorát v zimě bývá často problém se spolehlivostí a prostupností,proto pak často jezdí i 810. sem zvědavý na přístí rok jak to budou stadlery nahoru v zimě zvládat. jinak přikládám foto interiéru z vozů 843 a 854,podle mne na lokálku naprosto dostačující standard a narozdíl od šukafonu to v něm ani nehází a jízda je pohodlná http://www.vlaky.net/upload/galeria/002168/028468.jpg

0/0
28.1.2011 14:32

AAA2

Re: Pro autora

to je ale interier z 954, ne?

0/0
28.1.2011 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.