Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dokonalý ráj kol v Nizozemsku se hroutí. Nehod cyklistů přibývá

Zácpy na křižovatkách, smrtelné nehody - taková je nyní situace na nizozemských cyklostezkách, které jsou obětí svého úspěchu. V rovinaté zemi s 16,5 milionu obyvatel jezdí na cyklostezkách přes 18 milionů kol. Stezky jsou tak pro bicykly stále více ucpanější a nebezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jahana

Čeština stále více modernější

"Stezky jsou stále více ucpanější",;-D dovídáme se od anonymního pisatele článku. Redaktoři vymýšlejí věty stále více chytřejší. Že by ministerstvo školství zavedlo nové stupňování: l. stupeň =hloupý, II. stupeň= více hloupější, III. stupeň= nejvíce hloupější. No, asi jsou ty stezky more and more crowded, v tomto konkrétním případě je v tom ale angličtina nevinně. Takže zbývají jen ti čeští novináři stále více  a více hloupější. ;-€

0/0
26.12.2010 11:05

1000101110110110

Re: Čeština stále více modernější

To víš... IV. stupeň je iDnes redachtór s Křišťálovou lumpou, co má ten den službu a musí splnit kvótu. Docela hezky to insider popsal tady: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010091202

0/0
30.12.2010 0:25

nicknamed

dalnice

tak to chce  na delsi tahy postavit cykloztezkove dalnice

0/0
17.12.2010 18:40

gamaorionis

Kola v Holandsku

Loni jsem byla v Holandsku (mimo jiné i v Amsterodamě) a to co tam předváděj cyklisti je na zabití! Opravdu je nebezpečné chodit po městě pěšky - hrozí, že vás srazí nějaký cyklista, protože jsou neohleduplní a agresivní, radši než aby zpomalili nebo nedejbože zastavili, budou zvonit jak blázni...

Chápu, že na těch jejich červených pruzích pro cyklisty maj přednost před chodcema, ale jak proboha máte přejít přes silnici v takovym Amsterodamu, když jede šňůra cyklistů, která nikde nekončí a nikoho z nich ani nenapadne zpomalit. ?

Vždycky mě strašně rozčílí, když někdo tvrdí, že jsou holaňďani tolerantní - neni to pravda! Jsou jen lhostejní a všichni ostatní lidi kolem jim jsou ukradený. Přesvědčili jsme se o tom nejen na ulicích, ale i např. v dopavních prostředcích atd.

Takže mě vůůůbec nepřekvapuje, že maj tolik smrťáků na kolech... :-/

0/0
15.12.2010 14:53

single_female_lawyer

Re: Kola v Holandsku

A jak máš přejít silnici když je tam šňůra aut? Na cyklostezkách má prostě cyklista přednost. Pro chodce jsou chodníky. Jde o to, že holandani jsou na to zvyklý ale čech nikoliv, protože tady si kdejakej chodec myslí že si všichni před ním sednou na zadek a zabere celý prostor. Normálně se zde chodí stylem, že 4-5 lidí jde vedle sebe přes celou šíři chodíku či cyklostezky a ohromně se diví, že na ně někdo cinká zvonkem. Když budeš chodit normálně tak jako je tomu v holandsku, max 2 lidi vedle sebe, tak nebudeš mít problém.

0/0
18.12.2010 11:03

Libuse6

Helmy a spol.

No ono je to tím, že helmu tam má málokdo ... Chápu že kolo necháš u grachtu (kanálu) na zámek, ale s helmou se nosit nechceš - třeba do divadla. Ale jinak to, že se sem tam někomu něco stane je prostě jasné, alternativa že si sednou lidi do aut nepřipadá v úvahu ... EU

0/0
8.12.2010 13:06

single_female_lawyer

Re: Helmy a spol.

Těch nehod je pořád daleko méně a jsou daleko méně tragické než jsou u automobilů. Tak nevím proč to tady píšou, je jasné že při velkém prozovu se prostě nehody stávají

0/0
11.12.2010 14:48

mraduk

Re: Helmy a spol.

Ano, třeba ta mrtvá stařenka by mohla vyprávět o tom, jak jsou méně tragické.

Kdyby ji srazil řidič automobilu, tak by všichni cyklisti řvali jak protržení. Takhle vyfásl 80 hodin veřejně prospěšných prací (?!).

0/0
12.12.2010 22:43

single_female_lawyer

Re: Helmy a spol.

Kdyby ji srazil automobil tak akorát spláchnou mastnej flek do kanálu

0/0
13.12.2010 15:32

1000101110110101

Re: Helmy a spol.

Automobil by ji nesrazil, protože kdyby byla na silnici, počítala by s tím, že si má dávat pozor. A nic si nenamlouvejme, cyklisti jsou mnohem větší nebezpečí, zejména ti, kteří berou kolo jako prostředek boje proti většinové společnosti a metodu odventilování vlastních frustrací.

.

Od řízení motorových vozidel byli v průběhu času blázni odfiltrováni, kdežto bycikl naopak blázny přitahuje. Dokud nebudou zavedeny pro cyklisty body, nebudou běžně dýchat do balonku, nebudou platit daně z cyklostezek a nebudou platit povinné ručení, tak se problémů s cyklisty nezbavíme.

.

Pobavila mne statistika smertelných dopravních nehod u nás, kde před časem už cyklisté byli v některých místech ČR nejčastějším viníkem. Bravo. R^

0/0
15.12.2010 9:29

single_female_lawyer

Re: Helmy a spol.

A ty jako platíš daň ze silnic? Neplatíš. Cyklisti stejně jako kdokoliv jiný platí daně, a z těchto daní (tedy i jejich) se staví silnice i cyklostezky, tak nevím o co ti jde.

-

To je kec, každe ví, že si má dávat pozor kdekoliv na ulici. Tak nevím co je tohle za blábol.

-

Mě zase baví statistika mrtvých řidičů motorových vozidel. Pořád jste bezkonkurenčně jedničky.R^ Bravo

0/0
18.12.2010 11:00

terezav

cyklisti jsou

jak je vidět problém úplně všude; cyklisti přepravující se po silnici ohrožují ostatní neb je dost často nejde rozumně předjet aniž by člověk ohrozil sebe a odstatní v provozu; nejradši mám v těch závodních oblečkách, který jezděj ve sněhu; asi si myslej, že vydržej úplně všechno; zapomínaj ale, že lidské tělo nevydží všechno a ano i oni jsou ohroženi, ikdyž si myslí, že zrovna jim se nic stát nemůže

0/0
8.12.2010 11:50

Astaroth

Re: cyklisti jsou

Nejsi clenkou d-fens.cz hardcore?

0/0
8.12.2010 14:36

Vass

Re: cyklisti jsou

Jestli myslíte stránku www.dfens-cz.com tak jsem se tam teď díval. Velmi zajímavé, díky za tip. Už vím, že nejsem sám ;-)

0/0
9.12.2010 11:43

blue_velvet

Re: cyklisti jsou

Myslíš jako zm*d?;-D!!

0/0
13.12.2010 12:50

Kurri22

Re: cyklisti jsou

A co, že jezdí ve sněhu? Cyklista je účastník silničního provozu, stejně jako řidič auta, cyklista nemá povinost jezdit po krajnici.

0/0
8.12.2010 19:33

terezav

Re: cyklisti jsou

tak třeba na sněhu hrozí daleko větší riziko smyku než na suché vozovce; jednak to může ujet cyklistovi, ale smyk může dostat auto, aniž by jelo nějak rychle a může smést cyklistu; věc je v tom, že tomu autu se až tak moc nestane, ale zato tomu cyklistovi se může stát docela dost; a cyklisté o sobě sakra dávají vědět, že jsou součástí silničního provozu - vím to osobně, někdy je předjet je téměř nemožné (kvůli úzké vozovce a silnému provozu v protisměru) a oni si jedou svých dvacet km/h a za nimi kilometrová kolona, tak hlavně, že cyklista jede, že? chtělo by to trochu přizpůsobivosti a chtělo by to vzdělat cyklisty jezdící na frekventovaných tazích o tom, že lidské tělo vydrží podtatně méně než kapota auta; někdo z nich to bohužel pozná, až když je pozdě; a věřte, že být doživotně připoután na invalidní vozík nebude žádný med - jen proto, že cyklista je rovnoprávný účastník silničního provozu?? je to stejné u chodců, kteří si taky myslí, že se nemusí rozhlížet

0/0
8.12.2010 19:51

dropa

Re: cyklisti jsou

R^

0/0
8.12.2010 22:30

m. l.

Re: cyklisti jsou

No a? To je snad jejich věc jestli uklouznou a rozbijou si hubu? Přece jim to nebudeme zakazovat, jen aby se nám nepomlátili?

0/0
9.12.2010 11:47

single_female_lawyer

Re: cyklisti jsou

To je právě ono, vy pořád nechápete že ten cyklista je stejný jako kdyby tam jela motorka nebo automobil. Vy se dle toho máte chovat a jízdu přizpůsobit situaci. Problém je samozřejmě v tom, že u nás chybí cyklostezky oddělující silnici a kola tak jako je tomu v holandsku. Další problém jsou ty úzké vozovky. Ale to není chyba cyklistů a neznamená to, že vy máte na úzké vozovce větší právo jízdy než cyklista.R^

0/0
11.12.2010 14:55

sam99xx

Re: cyklisti jsou

Je tragédií, že takového člověka jako jste vy, pustí mezi lidi. Neznalost zákona neomlouvá:

Jízda na jízdním kole

§ 57

(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty, nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.

0/0
16.12.2010 9:59

sam99xx

Re: cyklisti jsou ... pokračování

(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.

(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky, nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.

(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce.

(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.

0/0
16.12.2010 10:00

sam99xx

Re: cyklisti jsou ... pokračování

(7) Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73.

(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.

§ 58

(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu2) a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.

0/0
16.12.2010 10:01

sam99xx

Re: cyklisti jsou ... pokračování

(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci 1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.

(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.

(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.

0/0
16.12.2010 10:01

sam99xx

Re: cyklisti jsou ... pokračování

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.

(6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.

0/0
16.12.2010 10:02

Astaroth

Re: cyklisti jsou

Na snehu jezdi strejcove v vatacich do prace a sportovci leda v vyrazenych zimnich hadrech, v dresu jsem jeste nikoho na snehu nevidel a to svuj horsky bicykl vytahnu kdykoliv je cerstvy a neposoleny snih. Jezdim s nim vsak jen po zapadlych ulickach, chodnicich a polnich cestach. Take instalovany svetelny vykon mam vetsi, nez lecktery starsi automobil.

0/0
9.12.2010 10:46

Josef II

Re: cyklisti jsou

Tak ja jsem par takovych snobu v dresu videl ! Oc jim jde? No prece o to, aby je nekdo nenazval sockou, kdyz uz jedou na kole. Proto ty draha kola a dresy. Kdyz jim to nekdo ukradne, tak potom breci.

0/0
9.12.2010 13:19

single_female_lawyer

Re: cyklisti jsou

Když jedu na kole sportovat tak nepojedu asi v džínách, že? Koule mám jenom jedny.

0/0
11.12.2010 14:57

1888

Ve verejny mestsky

doprave by mely bejt stewardky jako v letadle. Podavaly by zakladni informace a lehke obcerstveni. V prvni tride by se mohlo podavat sampano. Treti trida by byla na stojaka jako to planujou nizkorozpoctovy letecky spolecnosti. Taky byla velka chyba zrusit tramvaj pres Karluv most.

0/0
8.12.2010 8:16

olusak

Re: Ve verejny mestsky

...jak to souvisí s cyklistickou dopravou v Nizozemí???

0/0
8.12.2010 13:51

1888

Nejlepsi by bylo

zavest autobusy pohanene lidskou silou. V prvni tride by nemuseli slapat do kopce, ve druhy by do kopce sli podle autobusu a ve treti tride by do kopce makali

0/0
8.12.2010 8:11

1888

Elektrokola?

To bude zase mrtvejch, zabitejch manipulaci s elektickym spotrebicem. Kdyz je clovek zabitej srazkou s elektrickym spotrebicem  je jako by ho nasal vysavac, nebo uslehal mixer.  Jak nedustojne. Oc dustojnejsi je smrt celnou srazkou s necim v cem bubla vytuneny OHC

0/0
8.12.2010 8:07

Astaroth

Re: Elektrokola?

No nechat se rozmetat na kousicky ritici se novou lokomotivou rady 380, ktera ma 6400kW v elektrine take neni od veci.

0/0
8.12.2010 14:35

single_female_lawyer

elektrokolo je širší?

kde k tomu proboha přišli?

0/0
7.12.2010 22:52

dropa

Re: elektrokolo je širší?

Asi když má saidkáru.:-( :-)

0/0
7.12.2010 23:20

Don Corleone

Tak to je vtipné...

"V rovinaté zemi s 16,5 milionu obyvatel jezdí na cyklostezkách přes 18 milionů kol." Mají autoři na mysli "kola" nebo "kola"? Řekl bych, že i u nás bude na cestách jezdit hezkých pár desítek miliónu "kol", ale asi to nebudou ta pravá "kola" :-)

0/0
7.12.2010 20:54

Lukers

Re: Tak to je vtipné...

To se totiz pletes. Pokud jsi byl nekdy v NL a nevidel jsi ho jen z obrazku, vsimnes si, ze kazdy nadrazi, kazda nakupni zona (mimochodem to nejsou takovy hnusny krabice jako v CR a parkoviste pro kola je stejne velike jako pro auta). Kazda skola je v jakoukoliv dobu obsypana kolama. At prsi, snezi, mrzne, je poledne, pulnoc...Proste kola. Nektere taky tomu stavu odpovadi, proze jsou v takovym stadiu rozkladu, ze je nametes na lopatu.Mnoho lidi tu ma totiz vice jak jedno kolo.Jedno na nadrazi, druhy z nadrazi do prace....

0/0
7.12.2010 21:03

lada123

Re: Tak to je vtipné...

Mohu potvrdit, ze je tomu presne tak. Ptal jsem se Holandanu, ze je mi divne, ze kazdy tam ma kolo a pritom jsem ve vlaku prepravovat kola nevidel. Vubec nechapali, na co se ptam, nechali si vysvetlit nas system, pak se dlouho smali, a pak mi vysvetlili, ze maji jedno kolo v miste bydliste a druhe kolo v miste prace... A kdyz jsem sel vecer z hospody kolem nadrazi, tak tam byly stojany plne...

0/0
7.12.2010 21:33

single_female_lawyer

Re: Tak to je vtipné...

Jo u nás se odjakživa jezdí chlastat na kole ale fízlové potom začínají dupat, protože na skutečně problémy nemají tak řeší nesmysly kde se mohou napakovat.

0/0
7.12.2010 22:55

ivošek z gmailu

Re: Tak to je vtipné...

Cyklisti řvou, že jsou účastníky silničního provozu, stejně jako řidiči aut ... ale jen když se jim to zrovna hodí, že?

0/0
13.12.2010 7:26

single_female_lawyer

Re: Tak to je vtipné...

se podívej do honadska jak to tam funguje:-P

0/0
13.12.2010 15:33

Don Corleone

Re: Tak to je vtipné...

Přiznávám, že jsem v Nizozemí nebyl, ale na druhou stranu to neznamená, že by Nizozemí pro mne bylo bílým místem v mapě s nápisem Hic sunt leones. Jen mi to zkrátka moc nesedí: víc kol, než je Nizozemců a to včetně nemohoucích a nemluvňat. Navíc o kousek níž se píše: "V Nizozemsku jezdí do práce na kole více než čtvrtina lidí. Ráno, mezi osmou a devátou, nasedá na bicykl na 1,75 milionu lidí." A když se v úvodu článku píše, že "...jezdí na cyklostezkách přes 18 miliónů kol...", tak předpokládám, že se tím nemyslí takové, ty co jsou někde "nahrnuté na hromádce", ale ty lidmi aktivně využíváné, tj. že 18 miliónů kol je řízeno 18 milióny cyklistů.

0/0
7.12.2010 22:07

Lukers

Re: Tak to je vtipné...

Tak realita je tady trosku jina. Navic statistika je takova, jakou si ji udelas...A pak, odkud autorka clanku cerpala a jak prekladala...Ale skutecnost je opravdu takova, ze lidi maji klidne i vice kol.A mne opravdu pripada, ze nektera kola tam stoji opravdu leta, takze ten pocet kol je vcetne tech, ktere uz sveho majitele klidne par let nevidela.A chapu rozpor s cislama, vlstni zkusenost mluvi takto.

0/0
7.12.2010 22:18

olusak

Re: Tak to je vtipné...

Tak tak. těch 18milionů jim věřím. Já v Holandsku nebydlím, ale sama mám tři. I když jezdím nejčastěji jen na dvou. Třetí mám jen když vím, že ho nechám někde dlouho stát, aby ho někdo neukradl.

0/0
8.12.2010 13:54

la.sicak

Pro vsechny cyklofily

Praha: nejnizsi bod: 177 m.n. m., nejvyssi bod: 399 m. n. m. Vyskovy rozdil 222 m. n. m

Amsterdam: nadmorska vyska: 0 m. n. m.

...

0/0
7.12.2010 20:41

wildchild

Re: Pro vsechny cyklofily

A ?

0/0
8.12.2010 14:04

m. l.

Re: Pro vsechny cyklofily

To není pravda, jsou tam místa až 3, možná i 4 m n.m. ;-D Takže Holanďani zjevně taky jezdí s kopce do kopce a co zvládnou oni dokážeme tady v Praze taky!

0/0
9.12.2010 11:52

Allexx

Re: Pro vsechny cyklofily

údaj hezký, no a co .... zkus třeba porovnání s Bernem, tak se na kole jezdí taky dost

0/0
10.12.2010 9:08

ta, která nejsem

80 hodin veřejných prací za zabití?

0/0
7.12.2010 20:31

Trupman

Re: 80 hodin veřejných prací za zabití?

Taky nechápu 8-o

0/0
7.12.2010 20:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.