Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zmatený pilot poslal letadlo k zemi. Propadlo se 'střemhlav' o 2000 metrů

Cestující na palubě mezinárodního letu z Dubaje do západoindické Pune zažili horor. Letadlo společnosti Air India Express se začalo znenadání prudce propadat. Nebezpečnou situaci, která jen tak tak neskončila tragédií, způsobil druhý pilot, který omylem naplno stlačil řídicí páku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

GregoryPeck

Když letíte s kotláři

Kdysi dávno jsem letěl z Prahy do Leningradu s Aeroflotem. Let až do Leningradu proběhl naprosto normálně, ale již na začátku letušky cestující upozornily, že

"Pilotirujet zaslužilyj pilot Sovetskovo sojuza, dvaždy geroj Sovetskovo sojuza, general ...". My jsem smysl tohoto hlášení nedocenili, ale ruští spolucestující prakticky celý let absolvovali přikurtovaní na svých sedadlech.

Pochopili jsme teprve v Leningradě. Pilot přešel naprosto nečekaně z výšky několika tisíc metrů do témeř střemhlavého letu, takže jsme poznali několik vteřin nebo možná dokonce desítek vteřin, jak vypadá beztížný stav, jak jej trénují kosmonauti. Potom pilot naprosto bravurně let vybral a přímo z chodu bezchybně přistál na ranveji. Po přistání nám ruští kolegové vyprávěli, že pilot sloužil za války jako zvláštní stíhač, kterým se přezdívalo "kotláři", a střemhlavým letem se dostávali skrz protileteckou obranu, aby mohli prostřílet kotle lokomotiv.

0/0
4.2.2011 11:34

comair

To uz je stara zprava

Pekne, ale toto uz je stara zprava, ktera byla uz davno ,,publikovana,, na jednom cizim severu.

0/0
6.12.2010 12:37

rafol

"Pilot"

Takove piloty by meli okamzite odvolat z funkce a vysadit "za jizdy"!

0/0
4.12.2010 16:08

pteryx

Re: "Pilot"

Pravděpodobně mu poté co zavadil o páku došlo, že jako pilot skončil, tak se rozhodl aspoň zaopatřit rodinu z pojistky. Atmosféra v letecké společnosti Air India musí být fakt fajn.Rv

0/0
4.12.2010 23:29

padavka

letadelko "Kane"

letel jsem takovym srandovnim letadlem z Hyannis MA na ostrov Nantucket, MA kde letiste sousedi s morem. Prazilo slunce, more studene, rozpalena letistni plocha a nikdy bych neveril tomu, co to s tim mrnavym letadlem dela za divy. Leve, vzapeti prave kridlo tesne nad zemi a najednou se letadlo postavilo dokonce bokem k pristavaci draze. No a to uz jsem se zacal opravdu modlit, poprve v zivote. Po pristani se usmevavi pilot klidnym hlasem zeptal jak se nam libil let. Libil, dokonce rolocaster je zadarmo jako pozornost letiste.  

0/0
4.12.2010 5:28

soko

"Zpanikařil" ...

... jen se z kokpitu stále ozývalo Allahu Akbar ... A to jim tuto výmluvu trvalo vymyslet celých 7 měsíců?

0/0
3.12.2010 10:12

qsilence

Haloooo

Na obrázku máte 747 a v článku mluvíte o 737!!!

0/0
2.12.2010 16:50

vladino

Re: Haloooo

Na iDnes se na takové maličkosti nehledí... Rv

0/0
2.12.2010 18:01

comair

Re: Haloooo

Tady bych se chtel trosku ,,zastat,, Idnes, protoze pokud trosku sledujes i ostatni zpravodajske servery tak musis dobre vedet, ze na tyto ,,malickosti,, se bohuzel nehledi nikde.

0/0
6.12.2010 12:39

intago

vzpomínám na podobný případ

v AK Chotěboř. Pilot se učil vybírat vývrtky, ale Blaník nepozorován přešel do opačných otáček a jemu se proto nevedlo ji srovnat. Pustil knipl a otevřel kabinu že vyskočí, ale éro si samo v vývrtky vybralo. Inu diletanti by neměli zasahovat. Přece je éro vyvážené a i když se rozkolíše, tak se samo srovná. Dopraváky jsou ještě stabilnější než Blaník.;-)

0/0
2.12.2010 12:07

Keni

Re: vzpomínám na podobný případ

Presne opacne, dopravak se vetsinou z vyvtrky uz nevybere. Ale u neho se s timto stavem nepocita. Tam se takove extremni manevry nebo zakladni chyba pilota proste nedelaji.

0/0
2.12.2010 17:49

intago

Re: vzpomínám na podobný případ

prostě nevěřím. Z vrtáku se dostane každé éro, jinak nemá ve vzduchu co dělat. A do vrtáku může spadnout každé a je povinností pilota ho umět srovnat.:-/

0/0
3.12.2010 7:50

kajak v zakoně

Re: vzpomínám na podobný případ

já sázim dolar na Keniho..

0/0
5.12.2010 22:32

tiashwer

Re: vzpomínám na podobný případ

menší letadla jsou daleko pevnější, než velcí dopraváci, když se dopravák jako je např 737 dostane do vývrtky, tak je větší pravděpodobnost, že se mu zlomí křídla, než u malého letadla...

0/0
6.12.2010 20:14

brix

Nejhorší zážitek

Přistání s Il-62 v Bombaji za bouřky a při bočním větru. Jeli jsme půl dráhy nakloněný na jedný podvozkový noze a sledovali konec křídla snad půl metru nad zemí, než se pilotům podařilo srovnat stroj a čapnout na celej podvozek.

0/0
2.12.2010 8:06

intago

Re: Nejhorší zážitek

jo to bývají těžké chvíle:-/

http://www.youtube.com/results?search_query=cross+wind+landing&aq=f

0/0
2.12.2010 9:39

Politicky nekorektni Artaban v01

Ale to nejdulezitejsi...

Ale to nejdulezitejsi jsme se nedozvedeli. Podarilo se to tomu druhemu pilotovi srovnat tu sedacku, nebo ne?

0/0
2.12.2010 0:40

intago

to je dobře

že dali to  'střemhlav'  do uvozovek. Opravdu banální klesání a případ. V téhle výšce. klidně si mohli dát vývrtku či looping a bylo by to méně nebezpečné jak dneska jezdit po ledu. Nahoře je místa dost a éra hodně vydrží!

Ale co je těch havárek dneska a nikdo nic nenapíše jak zvládal smyky. Řidiči nákladáků to mají dnes těžší, to vím jako pilot dobře.;-)

0/0
1.12.2010 13:24

Dangerous_Dave

Re: to je dobře

no nevim, neco jineho je co to letadlo dokaze a neco jineho jak se to jevi jeho osazenstvu. chtel bych vas videt jak si klidne lustite krizovku, kdyz se letadlo ve chvili kdy ma az na obcasne turbulence letet ustalene, propadne o dva kilometry....zvlast kdyz letite s indickejma zevlakama.

Jsem s nimi v profesnim styku dene a tahle zprava me pobavila ale nijak neprekvapila. Spis se divim, ze ten druhy Ind dokazal vypotit ten bezpecnostni kod kdyz to bylo potreba.

0/0
1.12.2010 15:45

intago

Re: to je dobře

k zemi bylo ještě hodně daleko:-)

0/0
2.12.2010 8:01

atvar

nekrolog za Lesliem Nielsenem

Beru tuhle historku jako stylový nekrolog za zesnulým hercem Lesliem Nielsenem.

To by mu sedlo - představuju si ho, jak hraje převlečenej na indickýho pilota, napřed se zoufale dobejvá na zamčenej hajzlík, pak zase stejně marně zpátky do kabiny a nakonec se popere s 2. pilotem.

0/0
1.12.2010 12:23

cedr

Re: nekrolog za Lesliem Nielsenem

R^

Taky se musim smat, jen si to predstavim;-D. Leslie, odpocivej v pokoji.

0/0
1.12.2010 12:48

Le Miserable

Re: nekrolog za Lesliem Nielsenem

;-DR^ R.I.P. Leslie

0/0
1.12.2010 19:53

ice67

Senzace vs Realita

Zde je celá vyšetřovací zpráva:

http://dgca.nic.in/accident/reports/incident/VT-AXJ.pdf

Pro upřesnění. Nebylo to až takové drama. Letoun klesal po dobu cca 40 sekund a dosáhl maximálního úhlu sestupu 23 stupňů. Samozřejmě postupně. Provozní násobky nebyly překročeny. Záporné přetížení dosáhlo -0,2G, kladné při vybírání 2,1G.

Kapitán se na toaletu nedostal, protože byla obsazená a když začalo letadlo klesat, zpočátku pod úhlem 5,5 stupně, vrátil se do kokpitu. Všichni cestující seděli, takže nikdo nebyl zraněn.

0/0
1.12.2010 10:53

intago

Re: Senzace vs Realita

jo, to není nebezpečné, ale 40 sec je na takovou banalitu hodně dlouho, ale ty 2g jsou docela cítit:-)

Co za to vyfasovali? Dyštanc!

0/0
1.12.2010 11:01

VyMeTaky,2

Re: Senzace vs Realita

2G se dají vytočit při normální zatáčce.

0/0
2.12.2010 12:28

drs

Trochu prikraslene

Tady je zprava bez privlastku. Je to trochu technicke a anglicky, ale alespon je to presne.

http://avherald.com/h?article=433d30d2&opt=0

Ten druhy pilot se snazil prevzit rizeni, ale nebyl vyskolen na reseni techto situaci se zapnutym autopilotem. Tim padem nadelal vic skody nez uzitku.

Kapitan pujde taky na koberec, protoze prevzal rizeni prudkym skubnutim, coz hrozi znicenim vyskovek.

V podstate jeden horsi nez druhy...

0/0
1.12.2010 10:21

intago

Re: Trochu prikraslene

zničením výškovky snad. To je divná závada, spíš je problém, že se pasažéři potlučou, ne:

0/0
1.12.2010 10:58

yyj

Zastavit a vystoupit nejde.

Jako obchodník u f. s letadly jsem často, ne moc legálně, létal jako "vyvážení" s pokročilými žáky-piloty v malých letadlech. Jednou, už pár minut po startu směr Šumava, přestal pilot mluvit a otáčel. Přistáli jsme nazpět na našem letišti asi do deseti(možná míň) hóóóóódně dlouhých minut. Na bezpečné  zemi  mi pilot řekl, že pár minut po startu přestalo svítit důležité světýlko na přístrojové desce. Celkem vyklepaní jsme šli do hangáru za mechanikem. Prohlédl znovu celé letadélko, vyměnil kontrolku a na druhý pokus jsme viděli na Šumavě místa, kde jsme načerno tábořily s přítelkyní a pekly v noci na ohni vymuškované pstruhy a lipany(jeden větší na dva nebo dva okolo 30 cm)  a tehdejší pramen Vltavy.

Už je to promlčené.

0/0
30.11.2010 23:22

sCZECH

Re: Zastavit a vystoupit nejde.

8-o ted nevim co z toho prispevku mate za dulezitejsi, jestli kontrolku, nebo pstruhy

0/0
1.12.2010 0:16

yyj

Nejdůležitější je, že jsem si vzpomněl.

0/0
1.12.2010 9:28

brix

Re: Zastavit a vystoupit nejde.

Ty rád všecko na černo, viď? Ale pytlačit se nemá ...

0/0
2.12.2010 8:03

yyj

Zastavit a vystoupit nejde.

Do 15 možná. Od té doby si skoro každý rok kupuju CS pstruhovou povolenku, díky zdravotním problémům jsem byl letos 2x a vloni 4x. Tábořit na černo po celé republice a pečení legálně ulovených lososovitých ryb na ohni je fantastické chuťově i vzrušením, zvláště když se mnou 8 let chytala a tábořila mladá studentka a pak MUDr.Bc.

0/0
2.12.2010 13:34

Schmouddle

Re: Zastavit a vystoupit nejde.

Jako pilot mohu říci, že jsem velice rád, že na mé palubní desce žádné takové důležité kontrolky nejsou. Dokud se ten klacek vepředu točí, vpravo a vlevo jsou křídla a v páce cítím že ta pixla má i ocasní plochy, všechno je OK.;-D

0/0
2.12.2010 10:12

yyj

Zastavit a vystoupit nejde.

Letadlo byl dvou nebo spíš čtyřmístný Zlín, číslo si nepamatuju. Existuje Z43 ?? Tam je kontrolek dost. Asi by se nic nestalo, ale jsem rád, že jsem letěl s tím, co jsem letěl a ne s Vámi !!!

0/0
2.12.2010 13:54

Schmouddle

Re: Zastavit a vystoupit nejde.

Chtělo by to více živočišných bílkovin do Vašeho denního menu. Třeba pak začnete chápat vtipy. ;-)

0/0
2.12.2010 14:14

yyj

Zastavit a vystoupit nejde.

Jsem téměř čistý masotarián, nejím jen umělé maso ze SUPERMARKETU, ale občas něco ulovím. Původní příspěvek byl taky spíš vtip, jen můj. Skákal jsem s padákem, z mostů skal stromů věží do vody, letcem jsem se nikdy nestal, jen vyvažovákem, mám k tomu jiný vztah než pilot, který si honí knipl.

Naposledy v životě jsem si skočil pár let po trojitém bypassu srdce z 9-12m do lomu po hlavě, stejně jako má divoká, tehdy asi 18 letá dcera. Oba jsme to v pohodě zvládly, tak jsem tím mou skokanskou kariéru ukončil. Malým letadélkem, kdyby to zadarmo přišlo, bych letěl zase.

0/0
2.12.2010 14:31

Schmouddle

Re: Zastavit a vystoupit nejde.

Bohužel, malé letadélka zadarmo nejdou...to na čem létám já si pronajímám za cca 2300/hod.

0/0
2.12.2010 14:49

yyj

Zastavit a vystoupit nejde.

Já za firmu inkasoval různé částky za různá letadla s pilotem i bez. Měli jsme žáky, kteří mě za své, "vozili" nad skoro Evropou, určitě nad pstruhovými řekami. Byl jsem zábavný spolucestující.

0/0
2.12.2010 14:57

mameluk256

asie lol

3roky zpatky pres Aerlingus,to byla nadhera pristavat do Dublinu! s letadlem to mavalo jako s hrackou.. sice byl vich jak blazen, ale i tak nikdy uz s nimi! nebylo to poprve co i za pekneho pocasi piloti teto spolecnosti toci s letadlem jak blazni.. ja jim proste neverim. http://www.youtube.com/watch?v=zA5FMFVbVZ0 taky dobre lol http://www.youtube.com/watch?v=WDR1gGHHsck

0/0
30.11.2010 22:49

ddratm

Taky jsem pilot....na PC :)

Z titulku to skoro vypadalo že měl iluzi za letu. :-)

0/0
30.11.2010 20:46

JosefP

Kdyby pánové z iDnesu strávili minutu s Googlem...

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AIR_INDIA_EXPRESS_BOEING_737.jpg

0/0
30.11.2010 20:44

rogerer

Re: Kdyby pánové z iDnesu strávili minutu s Googlem...

problém je že pravděpodobně nemlžou použít kdejakou fotku co si najdou někde na googlu :-)

0/0
1.12.2010 8:37

radio_svobodna_evropa

stremhlav?

stremhlav mozna spadnul na hlavicku pisatel tohto prispevku ;-D

0/0
30.11.2010 19:55

pes Muki

poznamka

Letel sem s nimi jen jednou a nikdy vic, Byla to hruza.

0/0
30.11.2010 19:53

Garp

20let

je to tak necelych dvacet , kdyz jsem soukromim letadlem letel do Recka . Zrovna probihalo bombardovani Jugoslavie a v jeho vzdusnem prostoru nas doprovazeli dve stihacky az k hranicim s Reckem . Ja vim je to sranda . Ale videt najednou stihacku jak manevruje kolem letadla a pod Vama spoust , myslel jsem si ze nas sestrelej :-) nakonec jsme museli i tak pristat nouzove na vojenskem letisti v Recku ( nevim proc) a tak jsem cekal asi 8hod na odvoz . Vzduchovou kapsli lide zazivaji asi mockrat . Jinak u velkych letadel po 20x cest uz to nevnimate a je to nuda .

0/0
30.11.2010 18:57

ddratm

Re: 20let

Toto letí...ale Jugoslávii bombardovalo NATO v březnu 1999 ;-)

0/0
30.11.2010 20:16

Jimmy888

Re: 20let

R^R^R^

0/0
30.11.2010 22:36

lotosový květ

Re: 20let

Svět podle Garpa ;-)

0/0
1.12.2010 1:07

rokátor

Re: 20let

On nikde nepsal, že to bylo bombardování silami NATO.

.

A válka v Jugoslávii začala v roce 1992, jedno z velkých bombardování poškodilo třeba Mostar v dubnu 1993...

.

Takže to máme 17 let, a on psal necelých 20... Takže za troubu jsi tu ty ;-)

0/0
1.12.2010 8:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.